Saksanapaimekoira uros

Jalostukseenko ?

Mulla on vähän päälle 3 vuotias saku uros.Älyttömän kiltti kaikille koirille ja lapsille sekä aikuisille.Vähän leppynen on... Sillä on A/A ja 0/0 .Selkää ei olla vielä kuvattu,ja sekin syyllä = Ei ole rahaa. Urokseni on Nly linjainen ruotsista hyvältä kasvattajalta,Mutta pointtihan on tässä on kannattaako käyttää jalostukseen vaikka ei ole tulosta koiralla. Koira on hyvin tasapainoisesti/ voimakkaasti kuitenkin kulmautunut.Ja värikin on oikea kauneus katsella. Ja hänellä on vain VV1 HP, BOB, BIS 4,SG4 . Ja mtsäreistä sitten SIN- ja JH4 . Meillä on ollut haussa joku narttu mikä olisi myöskin terve ja pennut rekistöröitäisiin.Ja hinta riippuu vähän onko tuttu omistaja nje... Sen haluais itse myös nähdä mitä periyttää.. Mutta käyttäisittekö ITSE tälläistä urosta ??

14

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zenmaster

      Lue tuolta keskustelusta tästä aiheesta; Jalostuksessa käytettäville SPK.lle käyttökoe pakolliseksi?

    • TheSatu66

      Kotikoirille ei väliä mutta pidemmälle tähtäävät eivät ole kiinnostuneita ilman vaadittavia tuloksia.

    • jalostukseen(ko)

      Kotikoiriksi ihan pentueolisi mutta kyllä uskon että näyttöön(kin) menisi vallan mainiosti.

      • jalostukseen/ko)

        Mutta onko siinäkään puoliakaan järkeä.. Se vaan mietityttää.


      • Yrmy
        jalostukseen/ko) kirjoitti:

        Mutta onko siinäkään puoliakaan järkeä.. Se vaan mietityttää.

        Jalostusta kannattaa ajatella VAIN siinä tapauksessa, että koiralla on jotain ominaisuutta yli keskiverto sakun. Ihan kiva kuvion kannattaa unohtaa suosiolla.


    • omapa on asias

      Kuvaustulokset eivät ole koko totuus terveydestä, vaikka tärkeitä ovatkin.Se sopiiko koirasi jollekkin nartulle, on tietoa ja kokemusta, sillä joskus tulos voi olla katastrofaalista, vaikka molemmat vanhemmat ovat terveitä, kun molemmilta puolilta tulee "sukurasituksia", jotka sitten yhdessä lyövät näpeille.Jätä pentujen tekeminen niille jotka sen oikeasti osaavat, ja vielä siihen satsaavat.Jalostus on ensisijaisesti koiran terveyden ja luonteen huomioimista, ulkonäkö on toissijainen, varsinkin se näyttelyulkomuoto.Terve rakenne kuuluu terveyteen, ei näyttelytulokset.

    • Kesäpennut.

      En, koska pitäs tietää etukäteen mitä olisi tulossa.

      Mulla on sijoitusnarttu ja kasvattaja astuttaa sen kohta, hän on tarkkaan suunnitellut sopivaa urosta jo pari vuotta. Vaikka narttu on vasta 2v ja 3kk. En tiedä jalostuksesta yhtään mitään, sen vaan että se on hyvin haasteellista.

      En itse uskaltaisi alkaa astuttaa, kun ei ole kokemustakaan. Ja kasvattaja hoitaa emän ja pennut.

    • JepJep Waan

      Pisti silmään nuo kulmaukset. Siis sellainen maatavoittava asken ja köyry selkä.
      Sellaista ei käytetä jalostukseen ! Sairaita koiria ei enää yhtään lisää tähän sakujen yleiskurjistumiseen. Ja luonnekaan ei vakuuta. Saahan, ja hyvä että se on kiltti. Mutta kestääkö se miten painetta, vinkuuko, äniseekö se jatkuvasti. Miten on koulutettavuus, minne asti sen rohkeus ja kantti riittää ??
      Värillä ja kulmauksella ei palveluskoirilla ole paljon väliä !
      Tee rodulle palvelus, ja älä käytä sitä jalostukseen.

      • Muodot säilytettävä

        On sillä värillä, muodoilla ja luonteella väliä kuin koiran alkuperäisyys pyritään pitämään yllä. Pentutehtailu pilaa Saksanpaimenkoiraakin.


    • Tottakai on

      Värilläkin on väliä..

      • mitenon?

        Mitä sillä on väliä? Toimiiko tietyn värinen paremmin, kuin joku toinen?


    • Tottakai on

      Toimii... ja on lisäksi myös silmänilo :)

      • Huilivuoro

        Pääkoppa, terve rakenne on A ja O!! Itsellä kaksi näyttelylinjasta harrastuskoiraa ja minulle on ihan se ja sama... Onko koira kaunis!! Saksanpaimenkoira on saksanpaimenkoira, eikä mikään esittely esine!!


      • On se silmänilo
        Huilivuoro kirjoitti:

        Pääkoppa, terve rakenne on A ja O!! Itsellä kaksi näyttelylinjasta harrastuskoiraa ja minulle on ihan se ja sama... Onko koira kaunis!! Saksanpaimenkoira on saksanpaimenkoira, eikä mikään esittely esine!!

        Ei tarvi olla esittely esine,mutta minkäs teet kun ihmiset tulee sanomaan että "onpa komea koira" ja onhan se :) päät kääntyy, kun menemme pyörälenkillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1515
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1213
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      875
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe