Mitä aiheuttaa auton korin saumoille se hienojakoinen lieju, jota nastarenkaat ovat jyrsineet ja jauhaneet asfaltin pinnasta? Onko se suurin ruostumiseen johtava tekijä?
Entä maalipinnan laadulle. Raapiiko se lieju harjakonessa maalipintaa?
Onko muuta haittaa?
Kysymystä
36
506
Vastaukset
- Purtso
Kyllä se pölystä muodostunut tahna pitää kaikki kolot ja peltien liitokset jatkuvasti kosteina ja johtaa auoton korin nopeaan ruostumiseen.
- kallis nasta
Autoilijalle nastarenkaiden käyttö tulee erityisen kalliiksi.
- price&less
Ihmiset arvostavat omaa elämäänsä eri tavoin.
Kaikki heti nyt ja velaksi -tyypit valitsevat tottakai kitkarenkaat, koska miksipä ajatella tulevaisuutta, kun auto saattaa lähteä lapasesta rekan eteen jo tänään.
- Pilalla??
Käytin uuden Opelini pesussa ja maali himmeni kerralla. Tarkkaan katsottuani maalipinta oli joka paikasta täynnä pikku naarmuja. Saako vahaamalla kuntoon?
- Anonyymi
Taisit käyttää pesuautomaatin harjapesussa? Lopeta harjapesut ja ala pestä autosi autonfiksausliikkeissä vaikka kerran kuussa käsinpesussa. Maksaa vähemmän kun automaattien parhaat pesut eli noin 20-25e. Ei havaittavia naarmuuntumisia ja pesuilla takuu. Samalla jo syntyneisiin naarmuihin korjausinfoa ja työtarjouksia. Pienet hiertymät peittyy vuodeksi jo perus kestovahauksilla itsekkin tehtynä.
- Yhdistelmäsakkaa
Nastarenkaiden tiestä rouhima aines sisältää pääosin hienojakoista kivipölyä ja asfalttipikeä. Lisäksi siinä on mukana kaikkea muuta, kuten suolaa ja metallipölyä. Tämä seos paakkuuntuu koko alustaan ja kaikkien saumojen väleihin johtaen kosteana sähkövarauksia ja näin aiheuttaen voimakkan ruostumisen plus- keleillä. Vain pitkestoinen liuotus ja lämmin vesi saavat sellaisen mössön lähtemään alustasta.
- melko mössöä
Saksassa missä suolataan teitä paljon enemmän autot pysyvät puhtainan ja korit kestävät ruostumatta pitkään. Siellä moottori loppuu autosta ensimmäisenä.
Suomessa, jossa nastarenkaiden murskaama pöly kulkeuttuu jokaiseen auton rakoon ja aika ajoin tämä pöly kyllästyy suolalla niin autosta häviää ensimmäisenä kori. Moottorilla ajaisi vielä toisenkin korin ajan.- taksi-isäntä
Harjapesua ei pidä käyttää, raiskaa maalipinnan, harjaa ei pidä käyttää myöskään käsin pestessä, oikea vaihtoehto on puhdas sieni.
- Reksi-Tanki
taksi-isäntä kirjoitti:
Harjapesua ei pidä käyttää, raiskaa maalipinnan, harjaa ei pidä käyttää myöskään käsin pestessä, oikea vaihtoehto on puhdas sieni.
Ja sientä parempi on pesukinnas .
- Paakkula
Hieno pölymassa tiivistyy joka koloon ja saumaan. Vuosien kuluessa muodostuu kuivumattomat paakut joka koloon, joten ruostuminen on todella nopeaa. Lokasuojien alta kuumalla vedellä pesemällä voi helpottaa, mutta miten saatte kapeat saumat puhtaaksi?
- taksi-isäntä
Painepesuri käsinpesu, siinä auton puhdistuksen lähtökohdat.
- sitroen.
taksi-isäntä kirjoitti:
Painepesuri käsinpesu, siinä auton puhdistuksen lähtökohdat.
Painepesuria ei missään nimessä! Sillä saa veden menemään niittenkin tiivisteiden ohi/läpi, mistä letkun paine ei mene.
Vaan jokainenhan tehköön omilleen mitä haluaa.
- Pölyä henkeen!
Hirmuiset pölystä muodostuneet liejukerrokset odottavat kuivumista teiden reunoilla. Voi kuvitella mitä sitten tapahtuu kun rekka ajaa vähän sivummalla.
- hiu
Asfaltti contra kovametalli - ei kyllä hyvältä tunnu.
- Hävettävää
Syksyllä nastarenkaat poistivat ajokohdista pinnotteiden bitumin kokonaan ja koko talven on ollut vuorossa kiven murskaaminen kovamettaikärjin. Harmaaksi hakkautuneet urat ovat tästä kansan uroteosta jäljellä ja jo viime syksynä uudelleenpinnoitetut tiet vaatisivat uuden pinnan kun tie on siirtynyt autojen alustarakenteisiin ja koripinnoille.
Jokainen voi nähdä nämä harmaat neljä juovaa kantateillämme.- lisää hävettävää
Olehan tarkkana niiden suolauksen aiheuttamien reikien ja repeämien kanssa, kun kulumisuria ihmettelet.
Kuopat ja repeämät voivat rikkoa autosikin, jos oikein huonosti sattuu kohdalle.
Suolamyrkyn luontovaikutuksia ei auton tuulilasin läpi näekään. Lapsemme kyllä sitten aikanaan meitä kiroavat pohjavesien puhdistuskuluja maksaessaan...
Muista myös pestä autosi hyvin aina suolatiellä ajaessasi, suola tuhoaa myös autoja. Erityisesti, jos ruosteenesto ei autossasi ole kunnossa.
- suolaliejusta
No ei tuo juurikaan, vaikkei sekään hyväksi ole.
Vaarallista on sen sijaan se suolaa sisältävä mössö, joka syntyy kun kitkailijoiden vuoksi tielle joudutaan suolaa levittämään.
Se on se vaarallinen autoillekin. Luonnon ja tiestön tuhoutumisista nyt puhumattakaan.. - "La Verdad"
Saksassa suolataan paljon enemmän kuin Suomessa mutta silti suomalaiset hakevat Saksasta ruosteettomia käytettyjä autoja korvatakseen samanikäiset läpimädät entisensä.
- suolaliejusta
Noillehan ruosteenestokäsittely onkin erityisen tärkeää ellei sitä ole tehty.
Saksassa suolan levittäminen on, kuten toteatkin, huikeasti massiivisempaa kuin Suomessa. Suomessa onneksi nastarenkaat korvaavat valtavan määrän suolaustarpeesta.
Saksassa onneksi suolausaika on onneksi huomattavasti lyhyempi kuin Suomessa ja tuskinpa ne muutamat kymmenet/sadat suomalaiset nyt valmiiksi ruostuneita autoja sieltä käyvät ostamassa. Ehei, autot ovat suomalaisnäkökulmasta hyväkuntoisia ja ennenkaikkea selvästi halvempia.
Nämä haetut autot eivät ole suosittuja sitten vaihtoautoina täällä Suomessa. Yhtenä syynä juuri heikko ruostesuojaus.
- Ruostumistakuu
Siellä missä hölmöjen nastarenkaita ei käytetä eivät autot myöskään ruostu. Näin mm. MB lupaa autoilleen 30 vuoden ruostumattomuustakuun ja B;W 20 vuoden ruostumattomuustakuun. Tuntuu aika hyvältä lupaukselta Suomen oloihin verrattuna.
- 14+13
No köykäset on siellä talvetkin..
Harva ajaa täällä 30 vuotta autolla ja ylipäänsä auton elinikäkin on harvoin 30 vuotta.
En tiedä millaisia romuja sulla on ollut, kun autosi ruostuvat. Minulla ei moista ruostumisongelmaa ole ollut enää ainakaan 10 vuoteen.
Ei vaikka teitä Suomessakin suolataan melkoisesti kitkailijoiden takia.
- mbjee
Ainakin MB:n takuu edellyttää vuosittaisia tarkastuksia valtuutetussa liikkeessä ja siitä pitäisi saada merkintä huoltokirjaan.
- aja ö
Nastarenkaiden irroittama pöly on sekalainen seos kivipölyä, bitumimassaa, orgaanista jauhautunutta roskaa ja metallipölyä joka paakkuuntuu tiiviiksi savimassan kaltaiseksi aineeksi auton ruostumisalttiisiin koloihin ja rakoihin. Ei lie epäselvää mitä se aiheuttaa ohuen maalikalvon alla olevalle peltipinnalle.
- aivan hirveätä
Nyt se pölykausi näyttää todella jo alkaneen. Viime vuonna vasta kevättalvella, nyt jo lokakuussa oli ensimmäset rankat nastapölypäivät.
- Mätää
Ja nyt on pölyn sijaan paha nastamössö. Tarttuu auton pintaan ja täyttää kaikki santisikolot. Kannattaa nyt ahkerasti pestä erityisesti alustaa, muuten on kevällä jäljellä ruostekasa.
- Hävetkäämme
On siinä naurussa pitelemistä, kun turisti saapuu Helsinkiin ja kuraiset autot kaartavat nastat rohisten Espaa pitkin kesäisessä maalliskuun säässä. Olisiko meidän syytä parantua?
- jotai_rajaa
Olenpa tavannut monia turisteja Suomessa. Ja monia täällä asuvia ulkomaalaisia. Teiden suolaaminen, nastarenkaat, autojen ruostuminen eivät koskaan ole kuuluneet puheenaiheisiin.
- hshs
Tie siirtyi autoni kylkiin. Mitä mahtaa tehdä alustalle, kun kyljet ovat näin hirveät.
- onSeIhmeAine
Kannattaa vahata auto joskus, niin kura lähtee helposti irti.
- immeiset
Onse tuo Helsinki sitten ihmeelinen paikka,vaikka pas`kalla kävin niin sieltäkö pitää mallia ottaa
- kerrroksittain
Jälleen ovat autot mustan bitumimössön kuorruttamia. Kohta bitumit on jyrsitty ja alkaa kiven hakkaus. Kivipöly tarttuukin sitten hyvin bitumimössöö, joka toimii liimana jo valmiina alustassa.
- hyväTeinitJaTyhmät
Katupölystä 2% on nastarenkaista aiheutunutta ja se on juuri sitä täsmäpölyä joka ruostuttaa autot, pilaa maalipinnat, imaiseen kiinni ettei irti lähde jne...
Autot alkoivat tosin paskaantumaan siinä vaiheessa syksyä kun tienpinnat pysyivät märkinä ympäri vuorokauden, eikä nastarenkaita vielä ollut kellään. Ilmeisesti nastarenkaat käyvät öisin itse omin päin jauhamassa teitämme rikki, vaikka omatkin on lukkojen takana ja aamulla jo puhtaina.
Myös jalkakäytävät ja kevyenliikenteen väylät ovat likaisia, vaikka siellä ei nastarenkailla ajella, mutta ilmeisesti nuo öiset renkaiden karkureissut on siinäkin syynä? - Mössönasta
Suomessa ja itänaapurissa autot näyttävät erilaiselta kuin muissa maissa. Ovat nastamössöstä niin likaisia, että väriä ei erota.
- kuspäistäVänkäämistä
Tuo 2% tiepölystä jonka nastat aiheuttaa on melkoista ainetta, se peittää yksin autot kuraan juuri sen täsmäisku ruostuttaa autot, ei suola tai muu mössö.
- Anonyymi
Nastoista irtoava metali aiheuttaa ionisoivan varauksen korin ja hiukkasen välille. Seurauksena on pisteruostuminen aluksi ja sitten koko korin tuho.
- Anonyymi
Irtosipa tuo "paska" mistä tahansa niin ainahan voit massauttaa autosi pohjan niin huolet poissa. Katsastuksessakin suositellaan auton pohjan massausta viimeistään 4 vuoden päästä ,jos uutena ostettu. No moniko tuon on tehnyt ? Maalipinnat voi toki himmentyä ja suurin syy siihen on suolaus. Pese autosi talviaikaan useammin kun kerran kuussa ja näin estät koriin suolan pinttymisen. Viimeistään syksyllä kunnon kestovahaus ( Autoglym suosikkini) tai pinnoitekäsittely.jos kukkaro kestää. Pinnoitekäsittely esim. Lacroe kestääkin sitten vuosia eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708