Skitsofrenian pelko

hjuli

Hei, onko täällä muita skitsofreniaan sairastumista pelkääviä?

Itse olen pelännyt nyt aikalailla vuoden päivät sairastavani tai sairastuvani. Kaikki alkoi oikeastaan inhottavista mielikuvista, joiden johdosta rupesin pelkäämään skitsofreniaa. Rupesin tutkimaan asiaa netistä ja olin varma sairastumisestani.
Jossain kohti pelkoani rupesin ajattelemaan skitsofreenisesti, saatoin ajatella että minua vakoillaan tai muuta vastaavaa. Ajattelin, että kotiani kuunnellaan. Minulla oli myös erilaisia uskonnollisia ajatuksia, joissa ajattelin saatanan vallanneen minut.
Rupesin siis saamaan skitsofreenisia pakkoajatuksia, koska tiesin miten skitsofreenikot ajattelevat. Onko kellään muulla vastaavaa?

Edelleen minulla on pelko tästä skitsofreniasta, vaikka psykiatri ja lääkärit ovat sanoneet sen olevan turha. En vain pysty sisäistämään sitä vaan epäilen, että minua ei ole otettu vakavasti. Tosin minulla on aina ollut jonkinlaisia fyysisen sairauden pelkoja, mutta nyt ollaan siirrytty sitten näihin psyykkisiin sairauksiin.

Onko muuten mahdollista, että jos pelkää jotakin ja ottaa siitä sitten selvää (esimerkiksi nyt tämä skitsofrenia) niin voi ruveta saamaan tälläisiä pakkoajatuksia?

5

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaGGaBuu

      Luulo-tauti voi pahimmillaan olla tuollaista. Pakko-oireiseen voi kuulua hulluksi tulemisen pelko. Sinun on kasiteltava itse pelot pois...tapauksessasi ne ovat humpuukia.

    • PakkoN

      Noi pakko ajatukset on niin pirullisia, että aivan varmasti ne löytää sun pahimman pelkosi ja alkaa tuottamaan sellasia ajatuksia, joista ahdistut eniten. Mutta pelkäämällä skitsofreniaa et sitä itsellesi saa tehtyä, näin minulle vakuutti sekä psykiatri että psyk. sairaanhoitaja, kun tätä joskus itsekin pelkäsin.

    • Huuluus on huu haa

      Turha pelätä. Hulluudella vaan pelotetaan. Luulet turhaan, että olet tulossa hulluksi. Ei se pidä paikkaansa. Joka luulee olevansa hullu ei ole hullu, sillä hulluutta ei ole olmassakaan.

    • luulotautinen

      Juu mulla on tuollainen pakko-oire tullut terapiassa, että ajattelen terapeutin pitävän minua täysin hulluna ja passittavan mielisairaalaan ja olen häpeissäni salannut tämän pelkoni, ettei se muka minua koko ajan vaivaa lakkaamatta. En pääse näistä ajatuksista eroon ja olen ajatellut jopa itsemurhaa. Nyt vasta olen miettinyt että näissä ajatuksissa ei ehkä ole mitään järkeä 8:n vuoden terapian jälkeen jonka en koe edistyneen mihinkään, kun olen ihan lukossa, kun en uskalla puhua hulluksi paljastumisen pelossa. Jotenka näyttelen normaalia ja keksin itselleni normaaleja asioita ja ongelmia. Tämä on ollut ihan kamalaa ja naurattaa ajatella. Helpottaa lukea toisten kirjoituksia, vaikka oma ongelma tuntuu pahimmalta maailmassa ja olen alkanut epäillä omaa järkeäni. Eli pahin pelkoni olla hullu tulee toteen. Myöskin mielikuvitusmaailmani (joka on rikas) olen tulkinnut skitsofreniaksi ja olen aina ruoskinut itseäni tuntikaupalla, miten skitso olen, kun olen oikein masentunut. Kärsin myös monista seksuaalisista pakkoajatuksista, mutta hulluuspelko on pahin.

    • lknjhjh7

      Ole tervehditty, kohtalotoveri! Itse aloin lukea kaikenlaisista sairauksista pari vuotta sitten ja tuntui kuin päässäni pimahti joku kun luin ensimmäisen kerran skitsofreniasta wikipediassa. Pelkäsin tuolloin myös samaan aikaan että minulla oli borrelioosi, aivokuume, ms-tauti, aivokasvain, kaksisuuntainen, ja vaikka mitä. Olin niin vakuuttunut näistä sairauksista että luulin jo kuolevani ja meinasin kirjoittaa jäähyväiskirjeen läheisilleni hyvästit. Kummallista on että skitsofrenia oireita minulle alkoi tulla vasta kun aloin lukea siitä! Olen joutunut moneen liriin ja häpeään tämän takia ja lääkärit pitävät minua sen takia oikeasti hulluna. Kumppanini tietää etten ole oikeasti hullu ja etten ole vakavasti sairas ja äitini on sanonut minun olevan luulosairas. Voiko kyseessä olla että minulla ja sinulla on paniikkihäiriö? Paniikkihäiriöisethän luulevat usein oikeasti sairastavan tiettyä tautia esim sydänkohtausta, eräs kaverini soitti ambulanssin tämän takia. On todella ikävää etten itse ainakaan voi mitään näille tautipeloille vaikka yritän sanoa itselleni ettei minulla mitään ole ja että se on vain luulo päässäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe