Miksei uusissa Tojoissa ole hämäräkytkintä, joka vaihtaisi päivävalot automaattisesti normaalivaloiksi hämärän tai lumisateen alkaessa. Nyt ajellaan auton peräpää pimeänä vaikka pitäisi käyttää oikeita valoja. Toinen samanlainen merkki näyttää olevan Kia. Olisko ollut liian kallis ja epävarma varuste
Pimeänä pimeällä
38
6722
Vastaukset
- miksi ja miksi
Eihän tehdas tuottaisi miljardeja voittoa, jos se laittaisi autoihin kaikkea tarpeellista.
- 10+9
Ainakin minun Auris HSD:ssäni (2011 mallia) sellainen jo on.
- Voi ollakin
mutta esimerkiksi uudessa Corollassa ei ole.
- Aapeli Auristi
Valonappulan auto-asennossa minun Auris hybrid 2013 sammuttaa päivän kirkastuessa etu- ja takavalot, eteen jää vain ne ledivalot. Tietoa led-valojen päälläolosta ei ole koelaudassa saatavilla.
Perä pimeänä olen monasti ajellut, eihän sitä aina huomaa milloin valot sammuvat kirkkaana päivänä.
Jotain tosi tyhmää noissa valokytkennöissä on, jos takavalojen pitäisi aina loistaa?
Voiko valokytkennät muuttaa niin, että takavalot eivät koskaan sammu? Estääkö mahdollisesti joku "pykälä" muutoksen? - Lex Lux
Aapeli Auristi kirjoitti:
Valonappulan auto-asennossa minun Auris hybrid 2013 sammuttaa päivän kirkastuessa etu- ja takavalot, eteen jää vain ne ledivalot. Tietoa led-valojen päälläolosta ei ole koelaudassa saatavilla.
Perä pimeänä olen monasti ajellut, eihän sitä aina huomaa milloin valot sammuvat kirkkaana päivänä.
Jotain tosi tyhmää noissa valokytkennöissä on, jos takavalojen pitäisi aina loistaa?
Voiko valokytkennät muuttaa niin, että takavalot eivät koskaan sammu? Estääkö mahdollisesti joku "pykälä" muutoksen?Takavalojen ei tarvitse palaa näissä "päivävaloautoissa" kuin huonolla säällä, hämärällä ja pimeällä, kuten varsinaiset ajovalotkin.
- Aapeli Auristi
Lex Lux kirjoitti:
Takavalojen ei tarvitse palaa näissä "päivävaloautoissa" kuin huonolla säällä, hämärällä ja pimeällä, kuten varsinaiset ajovalotkin.
Kiitos tiedosta, nyt voin ajella rauhallisin mielin päivällä perä pimeänä, annan automatiikan hoitaa homman ja toivon että se osaa sen valoisuuden vaihdellessa.
- aur13
Aapeli Auristi kirjoitti:
Voiko valokytkennät muuttaa niin, että takavalot eivät koskaan sammu? Estääkö mahdollisesti joku "pykälä" muutoksen?-13 Auris Hybridissa etuvalojen päällä ollessa kojelaudassa palaa merkkivalo. Kun pelkät led-valot ovat päällä, kyseinen merkkivalo ei pala. Siitä tietää minkä valinnan automatiika on kulloinkin tehnyt.
- The Köle
aur13 kirjoitti:
-13 Auris Hybridissa etuvalojen päällä ollessa kojelaudassa palaa merkkivalo. Kun pelkät led-valot ovat päällä, kyseinen merkkivalo ei pala. Siitä tietää minkä valinnan automatiika on kulloinkin tehnyt.
-näinhän se on.
-eli tämä ohje pätee kaikkiin malleihin, missä hämäräkytkin on....
-eli vielä pitäisi saada fakta, missä malleissa/varustetasoissa ko. automatiikka yleensä on......
- The Köle
Ei pidä paikkaansa!
-jos on päivälot, on myös valoautomatiikka......
Hämäräkytkin ei välttämättä huomaa sadetta. -kannattaa säätää valontunnistin Suomessa niin, että valot syttyy ajoissa......
Se miksi takavalot ei pala, on EU:n vika!- Hämärät lamput
Arvostan kyllä Kölen asiantuntemusta, mutta jotakin erikoista automatiikassa on. Olen nähnyt tällä viikolla kaksi uuden korimallin Avensista, joissa eivät pala takavalot lainkaan, vaikka on pimeää. Siis täällä Pohjois-Suomessa illalla kahdeksan maissa. Lunta on toki jonkin verran ja katuvalojakin harvakseltaan, joten aivan säkkipimeää ei ole. Olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että takavalot olisivat tarpeen. Ajovalot olivat kummassakin normaalisti päällä.
- The Köle
Hämärät lamput kirjoitti:
Arvostan kyllä Kölen asiantuntemusta, mutta jotakin erikoista automatiikassa on. Olen nähnyt tällä viikolla kaksi uuden korimallin Avensista, joissa eivät pala takavalot lainkaan, vaikka on pimeää. Siis täällä Pohjois-Suomessa illalla kahdeksan maissa. Lunta on toki jonkin verran ja katuvalojakin harvakseltaan, joten aivan säkkipimeää ei ole. Olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että takavalot olisivat tarpeen. Ajovalot olivat kummassakin normaalisti päällä.
-kuulostaa uskomattomalta! -jos tuo on totta niin takaisinkutsua odotellessa.... katsastuksessa viimeistään ohjelmointivika havaitaan?
-miten olet muutn pystynyt toteamaan, että kyseessä ei ole LED-päivävalot, jotka ovat melko kirkkaat? - oli miten oli
The Köle kirjoitti:
-kuulostaa uskomattomalta! -jos tuo on totta niin takaisinkutsua odotellessa.... katsastuksessa viimeistään ohjelmointivika havaitaan?
-miten olet muutn pystynyt toteamaan, että kyseessä ei ole LED-päivävalot, jotka ovat melko kirkkaat?Avensiksesta ja hybrideistä en tiedä mutta ei uudessa Corollassa ole ainakaan hämäräkytkintä vaikka siinä on päiväajovalot, näin ei ainakaan halogeenivalomallissa. Ksenoneilla voi se olla.
- The Köle
oli miten oli kirjoitti:
Avensiksesta ja hybrideistä en tiedä mutta ei uudessa Corollassa ole ainakaan hämäräkytkintä vaikka siinä on päiväajovalot, näin ei ainakaan halogeenivalomallissa. Ksenoneilla voi se olla.
En väitä vastaan (kun en korollasta tiedä, Enolle on tulossa, sitten viisaampi)......
-lähinnä olen hämmästynyt, jos autojen sähköt'&ohjelmointi on uudemmassa mallissa heikompi..... - P.Alikka
Ei ole Avensiksen Terra (nykyisin life) varustetasossa valoautomatiikkaa... Kyllä meillä rouva on useamman kerran ajellut pimeällä (katuvalojen valossa) pelkät päiväajovalot päällä. Itse täytyy kääntää ajovalot päälle.
- Hämärät lamput
The Köle kirjoitti:
-miten olet muutn pystynyt toteamaan, että kyseessä ei ole LED-päivävalot, jotka ovat melko kirkkaat?En ehkä olekaan voinut todeta. Kirkkautensa perusteella ajovalot ovat näyttäneet tavallisilta ajovaloilta, mutta en voi kiistää, etteikö kyseessä voi olla LED. Eikö takavalojen pitäisi syttyä hämärässä, vaikka kytkin olisikin päiväasennossa, tietääkö Köle?
- The Köle
En ehkä olekaan voinut todeta. Kirkkautensa perusteella ajovalot ovat näyttäneet tavallisilta ajovaloilta, mutta en voi kiistää, etteikö kyseessä voi olla LED. Eikö takavalojen pitäisi syttyä hämärässä, vaikka kytkin olisikin päiväasennossa, tietääkö Köle?
Jos valot "auto"-asennossa, syttyy hämässä ajovalot ja takavalot´, muuten vain päiväajovaot..... myöskään sumuvalot ei toimi kuin ajovaloilla.... käytän siis Auto-asentoa aina, paitsi jos kirkkaalla sataa....(aika harvinaista)
Olenko ymmärtänyt väärin, olen luullut, että se väliasento on käytännössä pysäköintivalot?
-kävin testaamassa ja takavalot paloivat.... jos olisi tarpeeksi kirkasta, sammuvatko ne ko. kytkinasennossa? -se pitää vielä testata kirkkaammalla...... - The Köle
P.Alikka kirjoitti:
Ei ole Avensiksen Terra (nykyisin life) varustetasossa valoautomatiikkaa... Kyllä meillä rouva on useamman kerran ajellut pimeällä (katuvalojen valossa) pelkät päiväajovalot päällä. Itse täytyy kääntää ajovalot päälle.
Hämäräkytkin ei siis liity automalliin vaan varustetasoon?
-vai ksenon-valoihin? - automatiikkaa on
Kuski on vapaavalintaisesti omasta tahdostaan pitänyt valoviiksen ratissaan asennossa valot off eikä asennossa AUTO. AUTO-asennossa toimii valoautomatiikka. Itselläni avessa on tosin sanomista valoautomatiikassa, jos kirkkaassa päivänvalossa menee pilveen, räps saman tien kaikki valot päälle, ja aurinko kun tulee pilvestä, taas mennään ledeillä. Ja toisin päin taas seuraavan pilven alla...
- P.Alikka
The Köle kirjoitti:
Hämäräkytkin ei siis liity automalliin vaan varustetasoon?
-vai ksenon-valoihin?Ilmeisesti varustetasoon. Tästä "karvalakkimallista" puuttuu tuo mittarivalaistuksen automaattinen säätö, eli ei ole sitä valoisuuden tunnistinta siinä tuulilasin vieressä kojelaudassa. Tuo sama tunnistin varmaan siis myös sytyttää ajovalot? Ja näin ollen valokytkimsessä on tuo "auto" asento, joka tästä siis puuttuu.
No, ensi talvena ei tästä autosta enää valoja vaihdella =) - The Köle
P.Alikka kirjoitti:
Ilmeisesti varustetasoon. Tästä "karvalakkimallista" puuttuu tuo mittarivalaistuksen automaattinen säätö, eli ei ole sitä valoisuuden tunnistinta siinä tuulilasin vieressä kojelaudassa. Tuo sama tunnistin varmaan siis myös sytyttää ajovalot? Ja näin ollen valokytkimsessä on tuo "auto" asento, joka tästä siis puuttuu.
No, ensi talvena ei tästä autosta enää valoja vaihdella =)Onkos seuraava auto jo katottu?
- P.Alikka
The Köle kirjoitti:
Onkos seuraava auto jo katottu?
Katsottu, hyväksi todettu ja tilattu ;)
Ensi talvi katsellaan elämää led-ajovalojen kautta.
- kyllä pelaa
Muuta en tiedä kuin että minun diisseli Avessa -12 mallin automatiikka hoitaa valot jos viiksennappula on asennettu automatiikalle. Hyvin pelaa niinkuin koko autokin.
EU-huomiovalot
Muutamat maahantuojat ovat kantaneet vastuuta takanäkyvyydestä, ja heidän tuomissaan autoissa takavalot palavat myös huomiovaloilla ajettaessa. Ainakin Citroënin ja Skodan takavalot ovat päällä aina kun autolla ajetaan ja automaattiset huomiovalot syttyvät. Mm. Audeissa, BMW:issä, Mercedes-Benzeissä ja Volkswageneissa taas peräpää pysyy päivällä pimeänä, ellei kuljettaja muista napsauttaa valokytkimestä ajovaloja päälle.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eu-huomiovalot-vaara-liikenneturvallisuudellePysyy pimeenä takavalot myös auris1.8 hybrid active 2014 mallissakin...valokytkintä pitää käyttää saadakseen takavalot päälle !
- toisissa voi
Jokaisessa uudehkossa VW-konsernin mallissa perävalot voi ohjelmoida korjaamotesterillä tai VCDS:llä toimimaan haluamallaan tavalla. 5 minuutin homma vaikka huollon yhteydessä.
- dfdfsd
Näissä autoissa on automatiikka joka sytyttää ajovalot kun pimenee, tietenkin lumisateella kun lumi pöllyää on ajovalot kytkettävä katkaisijasta muuten automatiika toimii. Olen itsekkin nähnyt muutaman tojon pimeällä jossa takavalot ei pala niissä ei automaatti toimi tai sitä ei ole.
- Anonyymi
toisissa voi kirjoitti:
Jokaisessa uudehkossa VW-konsernin mallissa perävalot voi ohjelmoida korjaamotesterillä tai VCDS:llä toimimaan haluamallaan tavalla. 5 minuutin homma vaikka huollon yhteydessä.
Corollassa ainakin tuota ajovalojen syttymisherkkyyttä voi säätää vaikka omalla kännykällä, jos on ladannut ohjelman. Varmaankin halvimmasta (life) varustetasosta automatiikka puuttuu.
- terveydeksi
VW onkin reeeemium. Atshih.
- vakoilija nro 1004
Olen vasta saanut kopioitua kytkentäkaaviot eräältä saksalaisvalmistajalta ja toimitan ne lähiaikoina pääkonttorillemme tokioon, kaavioiden tulkinta vienee aikansa, mutta tulevaisuudessa tämä eurooppalaisissa autoissa arkipäivää oleva ja turvallisuuteen olennaisesti vaikuttava toiminto on saatavana myös toyotaan, vaikkakin pahoin pelkään tästäkin aiheutuvan takaisinkutsuja.
- urpooq
mitä vittuuu pitäähän nykyään palaa hanuris myös valot kuka mulkku on nää katsastanu ja päivä valoja ei tarvita ajovalojen kanssa, vitun insinöörit muuttelee asetuksiaan jatkuvasti, xenon valot pitää kieltää lailla häikäisevät vain vastaan tulijaa, eikä ajo väylää.
- Ymmärystäliikenteessä
Auto asenossa ,hämärän tullessa valot syttyy ,itsestään,.uusissa autoissa .
Joilekin on vaikea ymmärtää nykytekniikan kehitystä ,kuin myös tuo kirjoituksen taso ozoittaa , että lääkitys on jäänyt ottamatta.
Viellä sen verran että kun päivällä takavalot ei häiritse ,siis hyvällä säällä , jarrutuksessa perässä ajajava näkee selvemmin jarruvalot ,etenkin kun on tietysti on selvinpäin , edellinen kirjoittaja, ehkä ei ole tai sitten tosiaan tuo lääkitys........
Hyvää jatkoa ja ymmärrystä kaikille liikeenteessä oleville huomennakin .- nutturaämmä
Uusissa autoissa? Ei toyotas ole sellasta, kotkalainen toyo kauppias, ajeli perse pimeenä kotia kohti ja kehu että tää sallittuu!
- mistä.noita
Ei ole vanhoissakaan, Kehä 1 vanha tumma Hiace täysin ilman valoja edessä ja takana eilen klo 19 paikkeilla, onneksi on sentään tievalaistus. Miten joku voi ajaa pimeällä eikä tajua, että mittarivalotkaan eivät pala???
- Anonyymi
Tuli ostettua 2016 Auris ja valojen ihmettelyä on riittänyt. Vanhassa 98 mallisessa corollassakaan ei tarvinnut valokatkaisimeen koskea (vain silloin jos tarvii pitkät laittaa päälle) mutta tässä jos laitta takavalot ja ajovalot päälle niin aina kun auton sammuttaa on pakko kääntää takaisin päivävaloasentoon. Kun käynnistää auton ja unohtaa katkaisinta kääntää ajetaan takavalot pimeänä ja edessä onnettomat päivävalot päällä.
On tämä kyllä aika uskomatonta. Jos sen olisin tiedänyt aikaisemmin olisin ostanut seuraavan varustetason missä auto asento. - Anonyymi
Toyota kuski elää menneisyydessä, eikä hoksottimet ole ihan terävimmät, eli etupäässä kuskit ovat höperöitä vaareja ja ajamista pelkääviä naisia ja siksi valojen käyttö on mitä sattuu ja auton kulku on levotonta ja omituista. Toisaalta kulkuun vaikuttaa myös itse auton surkeus.
- Anonyymi
Toyotan takavalot ovat maailman kauneimmat.
- Anonyymi
Ja sinä olet maailman viisain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä olet maailman viisain.
Luontainen vaatimattomuuteni estää asian vahvistamista mutta hyväksyn sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2444288Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202744Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412502Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?851529Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161476- 481199
- 781117
- 45986
- 59983
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En173965