Sandimmun ??

koralli

haluaisin tietää käyttääkö kukaan ko. lääkettä..
17 vuotiaalle tytärelleni tämä määrättiin Trexanin tultua tehottomaksi...
minua huolettaa haittavaikutukset, paljon...

10

8862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks
    • nainen

Olen käyttänyt Sandimmunia nyt jo useita vuosia, ilman sivuvaikutuksia.
      Sen verran niitä on tullut, että karvankasvu lisääntyi hieman, mikä näkyy tummuneina kulmakarvoina ja tuuheentuneina hiuksina, mutta mitään apinaa minusta ei ole tullut.
      Lääke on ollut minulle hyvä, yhdessa pistos-Trexanin, kortisonin ja oxiklorinin kanssa teho on ollut mainio. Nyt olen lopettamassa kortisonia,Sandimmunin lopetusta olen yrittänyt mutta oireet palaa nopeasti.
      Verenpainetta tai muutakaan ei ole tullut, kannattaa kokeilla, sillä Sandimmunin sivuvaikutukset ovat todennäköisesti lievemmät kuin se, että reuma pääsee tosissaan jylläämään.
      Toivottavasti tyttäresi oireet helpottuvat, jaksamista.

Edelliselle vastaajalle sanoisin, että kyllä mieluummin syön lääkärin määräämiä ja tutkittuja lääkkeitä kuin toimin kaikenmaailman puoskareiden ohjeiden mukaan.
      Luonnonlääkkeitäkin voi toki käyttää, jos niistä kokee hyötyvänsä, mutta on vastuutonta kehoittaa ilman asiantuntemusta ihmisiä hylkäämään lääketieteelliset hoidot. Näistähän on kokemusta, niin kuin silläkin diabeetikkopojalla, jonka tautia hoidettiin kuhnekylvyillä. Poika muuten kuoli.

• yks

..lopettamaan vaan kokeilemaan! Tämä selvennykseksi. Eihän siitä mihinkään pääse etteikö lääkkeet olisi melkoisia myrkkyjä. Nämä sanat olen kuulluut myös hoitavalta reumalääkäriltäkin.

• e-pos
        yks kirjoitti:

..lopettamaan vaan kokeilemaan! Tämä selvennykseksi. Eihän siitä mihinkään pääse etteikö lääkkeet olisi melkoisia myrkkyjä. Nämä sanat olen kuulluut myös hoitavalta reumalääkäriltäkin.

Kukaan ei kiellä, etteikö reumalääkkeet olisi "myrkkyjä". Varsinkin munuaisille ja maksalle lääkkeet ovat niin kova rasitus, että epämääräiset kokeilut kannattaa jättää mahdollisimman vähälle. Olen jututtanut monenlaisia parantajia ja todennut, että kaikki ovat yhtä röyhkeitä ja vastuuttomia. Kai sen on hienoa leikkiä lääkäriä kuin tarhaikäiset lapset.

• Äiskä

Lastenreumaa sairastava tyttäreni käytti sandimmunia parisen vuotta (muistaakseni) ollessaan n. 3-5 vuotias. Sivuoireina oli karvojen kasvu (hiukset tuuhistui, kulmakarvat tummeni ja vaalea ihokarvoitus lisäänty) sekä verenpaineen nousu minkä vuoksi lääkitys sitten lopetettiinkin, ja ehkä merkittävimpänä syynä kuitenkin oli ettei saatu vastetta.
      Lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä joten jos lääkärisi suosittelee lääkkeen kokoilua niin kannattaa kunhan seuranta toteutetaan asianmukaisesti.

• koralli

Oli mukava lukea vastauksianne...
      17-vuotiaalla tyttärelläni puhkesi kahteen niveleen kohdistuva reuma 10 vuotiaana..
      ja kaksi vuotta myöhemmin vaikeaksi luokiteltava krooninen iriitti, joka ei juuri ole helpottanut...
      Trexania on mennyt siitä syystä 12 v;aasta..
      ja kortisonitipat kun eivät tahdo tilanneta enää helpottaa...iriitti erittäin ärhäkkä ollut keväästä asti...nyt alkamassa kyseinen Sandimmun..
      olen iloinen kun vastasitte...helpotti oloa...oikein lämmintä syksyä kaikille...
      t..Koralli

• elina

Hei! Nyt vasta näin tän viestin, toivottavasti vielä saat vastauksen. Olen itse lapsireumapotilas (nykyään aikuinen) ja käyttänyt Sandimmun Neoralia. Kovasti pelkäsin sivuvaikutuksia. Myös minulla oli tuota karvankasvua jota toisellakin vastaajalla, mutta ei mitään sen vaarallisempaa. Apua siitä oli minulle kuitenkin melko vähän; toivottavasti teillä auttaa paremmin! Itse käytin joitakin vuosia suurella annoksella eikä vakavia haittoja siis ilmennyt. Tottakai kunnollinen seuranta on aina kaikkien reumalääkkeiden kanssa tarpeen. Hyvää jatkoa!

• Koralli

..kiitos vastauksestasi....
        sain siitä tiedon sähköpostiini...
        tyttöni (17v...on nyt kayttänyt ko.Sandimmumia(Neoral) yli 2 kk....ja juuri tuota samaa mitä kirjoitit, karvoituksen kasvua hänelläkin..lisäksi hän sanoo että olotila mielialassa jotenkin levottomampi ja ahdistuneempi...hänellä on 100 mg/vrk...ja lisäksi 25 mg Trexania/viikko...
        hän nukkuu huonosti, on väsynyt (mikä tietysti seuraa... ja on myös ollut itkuisempi...
        verenpaine tuntuu olevan myös korkeampi nyt...
        katsotaan kuinka jatkuu..
        Hyvää jatkoa sinulle ja katsotaan valoisasti eteenpäin...aina..

• help me!!

Olen 18v. tytsy, itsekin käytän sandimmun neoralia kun vajaa vuosi sitten sain munuaiskerästulehduksen hienolla nimellään kantava Henoch-sjcöhnleinin purppura, eli oireet alkoivat tavallisesta ihottumasta jalkoihin, ja parin päivän päästä tuli kouristavat vatsakivut, eikä ne hellittänyt millään, makasin viikon sängyssä vatsakivuissa, ruoka ei mennyt alas vaikka kuinka yritin, ja vähänkin kun jotain söi minkä pystyi, vatsaan koski niin paljon että ei mitään rajaa. Ripuliakin oli koska vatsa ei toiminut yhtään. Vasta kun menin sairaalaan, kesti 4pv että diagnoosi saatiin selville. Eli munuaistulehdus. Olin sairaalassa tuolloin 3 viikkoa koska olin niin pahasti turvonnut valkuaisaineitten takia, niin minua ei voitu päästää kotiin. Nyt on kulunut jo melkein vuosi tästä ja aloitin sandimmunin käytön joulukuussa koska elimistöni oli riippuvainen kortisonista niin nyt yritetään päästä kortisonista eroon tällä sandimmunilla, ja verikokeet ovat näyttäneet nyt todella hyviltä ja parempaan päin ollaan menossa koko ajan. Tosin sandimmunista on tullut aivan ärsyttävä sivuoire, karvojen kasvu. Minulla on "viikset" alkanut kasvaa ja muutenkin ihokarva on pitempää ja tuuhempaa, todella ärsyttävää. Mutta ei tälle minkään mahda, onko kellään tietoa, sittenkun sandimmunin lopettaa, niin eikai se karvoitus enää jatka kasvuaan, että meneekö se normaaliksi? :s

• Anonyymi

Krooniseen uveiittiin. Verenpaine räjähti 200/100 lukuihin. Eikä auta uveiittiin yhtään. Solut eivät vähene silmästä. Turha lääke minulle. Nyt aloitettu biologinen lääke

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe