Olen käynyt viime vuodesta asti säännöllisesti eräässä omassa kotikaupungissani sijaitsevassa yökerhossa. Paikka on mieleeni, koska asiakaskunta ei ole liian nuorta eikä vanhaa, siellä ei erotu massasta samalla lailla kuin muualla vaikka olisi liikkeellä yksinkin, hinnat ovat kohtuulliset ja mikä tärkeintä: naiset ravintolassa suhtautuvat miehiin muita paikkoja ystävällisemmin ja avoimemmin, mikä on erityisen tärkeää kaltaiselleni ujolle ja epävarmalle nuorelle miehelle, joka kantaa harteillaan vieläkin menneisyydessä aiheutuneita traumoja.
Ainoa merkittävä miinus tuossa paikassa on se että lähes joka viikonloppu paikassa käy ryhmä kehitysvammaisia (huomatakseni pelkkiä naisia) ilmeisesti jostain niille tarkoitetusta laitoksesta tmv. Nämä keharit vammailevat tanssilattialla ja nolaavat itsensä kun joku heidän ohjaajansa (35v ihan ok näköinen nainen) seisoskelee sivummalla asiallisen ja omiin ajatuksiinsa vaipuneen näköisenä.
Yksi näistä kehareista on ilmeisesti rakastunut minuun/ottanut minut silmätikukseen. Hän on sanoin kuvaamattoman ruma ja iljettävän näköinen, 150 kg:n keijukainen, puhevikainen ja on ulkonäöstään päätellen joku downari tai vastaava. Hän on pukeutunut aina valtavan suureen vaaleanpunaiseen kauluspaitaan ja 'joraa' jonkun keharikaverinsa kanssa tai yksinään joka ikinen kerta dj:n pöydän vieressä juomalasi kädessään näyttäen naurettavalta.
Kerran jo monta kuukautta sitten kun ilta oli vielä suhteellisen nuori käyskentelin aikani kuluksi yökerhotilaa ristiin rastiin olutlasi kädessä. Kun astuin toiselle puolelle yökerhoa, oli tämä kyseinen kehvelinaikkonen heiluttamassa lanteitaan keharikaverinsa (karsastavat silmät, pullonpohjalasit, polkkatukka, 'separi-ilme' ja huorahtavat vaatteet = aika karsea näky muuten...) kanssa ja nähdessään minut kävelemässä tilan läpi kohdisti katseensa minuun ja teki jotain eleitä, jotka ovat tulkittavissa pyynnöksi tulla hänen luokseen. Sama toistui muillakin käynneilläni samassa baarissa pitkin viime vuotta.
Olen pienestä pitäen kammoksunut kehitysvammaisia ja siihen on hyvin pitkälti vaikuttanut se että minua on ala-asteen 2-3-luokilla haukuttu vammaiseksi vaikka olen sekä fyysisesti että henkiseltä tasoltani täysin terve. Myös ulkonäköni takia minua on haukuttu vielä yläasteella ja se on aiheuttanut traumat, joista en ehkä koskaan tule pääsemään yli. Vielä tänäkin päivänä takaraivossani jyskyttää pelko siitä että joku voisi mahdollisesti yhdistää ulkonäköni jollakin tapaa vammaisuuteen.
Tämän ko.kehitysvammaisuuden ottama kontakti oli minulle todella paha juttu. Tulkitsin tai ainakin pelkään sen olevan jokin solidaarisuuden osoitus tältä ali-ihmiseltä johtuen siitä että hän päättelee ulkonäöstäni minun olevansa jollakin tapaa kaltaisensa eli joku h*lvetin kehitysvammainen friikki!
Kehitysvammainen vakiasiakas pilaa tunnelman suosikkibaarissani
30
1360
Vastaukset
- onneton sinkkumies
En toki halunnut hylätä tätä kantapaikkaani tällaisten näennäisten pikkuseikkojen takia, varsinkaan kun en suuremmin koe muita kotikaupunkini illanviettopaikkoja mieleisiksini. Itse asiassa koen tuon yhden ainoan yökerhon olevan ainoa käytettävissäni oleva väylä naisen löytämiseen. Kun haluaisin löytää tieni jonkun kauniin tai ainakin nyt ok-näköisen naisen sydämeen jolla olisi pään sisälläkin kaikki suht kunnossa, joku saatanallinen ihmisen irvikuva tulee murentamaan jo valmiiksi heikkoa itsetuntoani vetämällä minua henkisesti alas omilla huomionosoituksillaan!
Eräs hyvin ratkaisevasti itsetuntoani laskenut tekijä tapahtui ko.mestassa viime marras-joulukuun vaihteessa jolloin tämä retunainen oli saanut jostain uutta rohkeutta ja pyysi minua tanssimaan kanssaan kun istuin ja nojailin pöytää vasten juomalasi edessäni tanssilattian vieressä. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt kieltäytyä ja kenties lausua suorat sanat siitä että lakkaa haaveilemasta minusta, terveestä ja normaalista miehestä. Päätin kuitenkin mennä tanssimaan hänen kanssaan yhden biisin ajaksi, ehkäpä testatakseni häntä ja saadakseni ehkäpä tavalla tai toisella näytettyä, ettei hän saa minulta vastakaikua tunteisiinsa.
Kesken tanssin hän yritti kuitenkin halata minua, jolloin työnsin hänet pois päin itsestäni hapan ilme kasvoillani. Jätin hänet seisoskelemaan yksin tanssilattialle ensimmäisen biisin jälkeen jolloin hän jäi apeana vilkuttelemaan infantiili ilme kasvoillaan mikä sai minut jostain syystä ärsyyntymään entistä enemmän. Minulla ei ollut sydäntä sanoa tälle epäsikiölle mitään tyyliin: "JÄTÄ MUT JO RAUHAAN, V*TUN KEMMA!" tms. vaikka ehkä olisi pitänyt.
Olin tapahtuneesta siinä määrin ahdistunut että päätin pitää useamman viikon taukoa kyseisessä baarissa asioinnista. Kun menin paikkaan seuraavan kerran uutena vuotena, kehveli oli taas paikalla. Toivoin että hän jättäisi minut sillä kertaa rauhaan. Kuitenkin hän tuli taas kilisyttämään laseja kanssani kun istuskelin tanssilattian läheisyydessä, mutta onneksi jätti minut muuten sillä kertaa rauhaan.
Viimeisin (ehkäpä viimeinen) käyntini tässä (ex-)suosikkipaikassani tapahtui n. kuukausi sitten. Taas oli vajukki paikalla mikä ei sinällään tullut yllätyksenä. Toivoin kovasti ettei hän latistaisi taas tunnelmaani kiinnittämällä minuun huomiota, tulemalla juttelemaan tmv. Pahaksi onnekseni hän tuli minua baarin käytävällä vastaan kun kuljeksin juomalasi kädessä huoneesta toiseen. Halusin vain päästä etenemään hänen ohitseen ja varoin katsahtamasta häneen päinkään.
Kun tämä kehitysvammainen möhköfantti oli kohdallani hän pysäytti minut ja kysyi että voidaanko jutella. Vastasin shokissa ja ääni väristen että "joo-o...". Hän halusi kätellä ja hänen pieni, pullea ja limainen kätensä tuntui minusta inhottavalta. Minua inhotti katsella hänen vammaisuuttaan läheltä. Hänen suustaan puuttui selvästi monta hammasta, hänen puheensa oli epäselvää sönkötystä ja puheen sisältönsä sellaista kehitysvammaisten tyypillisesti käyttämää aivotonta "cocktailparty-talkia". Hän ehti parin minuutin sisällä kysyä minulta lukuisia kertoja että "mitä jätkä". Pian kuitenkin hankkiuduin hänestä eroon toivottamalla hänelle 'hauskaa iltaa' ja poistuin paikalta. Fiilikseni olivat kylläkin menneet totaalisen pilalle.
Sen sijaan että vajakki olisi vihdoin jättänyt minut rauhaan romutettuaan itsetuntoani kylliksi hän saapui pöytääni myöhemmin kyselemään minulta typeriä ja jankuttamaan aivotonta ja sisällötöntä puhettaan. Tulen aina vaivaantuneeksi kun lähistöllä on kehitysvammaisia koska he näyttävät poikkeavilta ja sairailta ja koen heidät jotenkin arvaamattomiksi henkisen vajavaisuutensa tähden. Vielä ahdistavammaksi koen tilanteen, jossa joudun kommunikoimaan tällaisen ihmisen kanssa, koska en tykkää enkä osaakaan jutella ihmisten kanssa jotka ovat vähämielisiä.
Lisäksi pelkään sellaisen leimaavan minua - jos baarissa käyvät normaalit naiset näkevät minut kehvelin seurassa (tosin vastentahtoisesti), pelkään että he alkavat luulla minunkin olevan sellainen ja menetän ne vähäisetkin mahdollisuuteni saada naista kenties siinä maailman ainoassa paikassa missä se minun kohdallani on ylipäätään mahdollista.
Tapahtumien johdosta olen ollut masentunut jo useamman viikon ja tuntuu kuin vanhat haavat olisi revitty auki. Ehkäpä olen pelkästään se sama ruma pikkupoika, jota ulkonäön vuoksi haukuttiin peruskoulussa, minkä vuoksi keharitkin lähestyvät minua. Koen tulleeni jotenkin saastuneeksi oltuani sosiaalisessa kanssakäymisessä tämän kehitysvammaisen kanssa ja minusta tuntuu että on vaan parempi hyväksyä se että tulee olemaan lopun ikäänsä sinkku.- Kiskisu
Tuo, että koet itsesi saastuneen kanssakäymisestä kehitysvammaisen kanssa on sinulle rituaalista saastumista, josta on mahdollista puhdistautua rituaalisesti. Kai nyt itse pystyt keksimään keinon, kuinka se tapahtuu.
- onneton sinkkumies
Kiskisu kirjoitti:
Tuo, että koet itsesi saastuneen kanssakäymisestä kehitysvammaisen kanssa on sinulle rituaalista saastumista, josta on mahdollista puhdistautua rituaalisesti. Kai nyt itse pystyt keksimään keinon, kuinka se tapahtuu.
No he he... Kerropa sinä kun olet niin fiksu (omasta mielestäsi)
- onneton sinkkumies
Olen nuoresta asti kärsinyt pahoista identiteettikriiseistä jotka johtuvat kiusaamisesta ja yksin jäämisestä. Pahimmillaan ongelma oli niihin aikoihin kun pääsin peruskoulusta, 15-16-vuotiaana jolloin olin poikkeuksellisen masentunut ja välttelin ihmisten ilmoilla liikkumista viimeiseen asti. Tuo ikä on sikäli kriittinen että silloin normaalisti saadaan ne ensimmäiset naiskokemukset
ja kun silloin jäin niistä paitsi on se aika pitkälle vaikuttanut mitä tulee itsetuntoni kehittymiseen. On henkisesti terveelle ihmiselle todella raskasta tuntea olonsa epävarmaksi omasta normaaliudestaan ja siitä mitä muut ihmiset itsestä ajattelevat!- ®®®
Älä suotta ole onneton! Nyt vain printtaat aloituksesi nätisti ja ojennat sen niille normaaleille naisille, joita kenties baarissa lähestyt. Pitäähän sinulla normaalilla ihmisellä, eikä millään epäsikiöllä ja iljettävällä ali-ihmisellä, olla selkärankaa osoittaa heillekin, ettet nyt sentään mikä kehari ole, kun noin hienon aloituksen sait aikaan. Mitä sitten vaikka sinulla olisi valtava asennevamma, joka on vammoista vammasin.
- .....
Kuulostat kieltämättä hieman vammaiselta.
Mielenkiintoinen tarina. Pystyn osittain samaistumaan. Joskus nuorempana tunsin häpeää yhdestä "kehari" kaverista, koska luulin, että muut ihmiset määrittelivät minut hänen kauttaan.
Tämä muuttui, kun aloin kiinnittämään huomiota siihen, mitä minä ajattelin muista ihmisistä, jotka olivat tämän "kehari" kaverin kanssa tekemisissä. Huomasin, että en yleensä tuomitse ryhmää vaan yksilöitä.
Tästä opin, että olemalla ystävällinen niille vähän rosoisimmillekin ihmisille... Saan itseni näyttämään paremmalta. Joten pyrin olemaan kaikille ystävällinen. Aika itserakasta.- FartBear
Kehitysvammaiset ovat yleensä kaikkein aidoimpia ihmisiä mitä olen tavannut. He eivät pelaile sosiaalisia pelejä ja teeskentele, vaan ilmaisevat itseään välittömästi ja suoraan. Tällainen suoruus yhdistettynä poikkeavaan ulkomuotoon saattaa aluksi tuntua pelottavalta ja vaivaannuttavalta, mutta se on melkein sama kuin pelkäisit lapsia ja tuntisit kuvotusta jos joku lapsi tulee luoksesi jokeltelemaan. Jos tuo mainitsemasi tapaus on jollain tapaa sinusta kiinnostunut, niin ihan turha siitä on vaivaantua. Halutessasi voit myös sanoa sille ohjaajalle, jos haluat, ettei pelottavat vammaiset sinua lähesty, niin hän ehkä puuttuu asiaan ja kertoo tuolle ihailijallesi, että jättää sinut rauhaan.
- Anne Sofia
Tuleepa mieleen sanonta: "Only lies have detail." Vaivaudunpa silti...
Suoraan sanoen: empatiakyvyttömyytesi on järkyttävää. Kuvailet kyseistä kehitysvammaista naista hirvein sanankääntein ja koet hänen lähestymisyrityksensä henkilökohtaisena loukkauksena.
Sano kerralla, ettei kiinnosta (tahdikkaasti, mutta selkeästi). Jos ei usko, sano uudestaan. Ja uudestaan. Ja tarpeen vaatiessa vielä kerran. Mutta kyllä down-ihminenkin yleensä suoraa puhetta uskoo.
"On henkisesti terveelle ihmiselle todella raskasta tuntea olonsa epävarmaksi omasta normaaliudestaan." Hyvä juttu siis, ettet ole henkisesti terve?- fdsfsfsf
Naiset kokevat ATM:ien lähestymisyritykset ja kiinnostuksen henkilökohtaisina loukkauksina.
- onneton sinkkumies
fdsfsfsf kirjoitti:
Naiset kokevat ATM:ien lähestymisyritykset ja kiinnostuksen henkilökohtaisina loukkauksina.
Niin no vammaisethan ovat ryhmä, joka yhteiskunnassamme nauttii ns. tunnustetun vähemmistön suojaa eli kaikkien odotetaan ilman muuta heitä suvaitsevan. Sama ei koske at-miehiä, joiden kiusaamista, ilkeää kohtelua ja ylenkatsomista ei pidetä yleisesti mitenkään moraalisesti vääränä.
- Sinä saisit siitä
tasoistasi seuraa
- Huh sun juttuja
Aloittajalle! Kuule,sun pitää lukea omat kirjoitelmasi,niin huomaat,millainen törppö itse olet etkä ansaitse kenenkään naisen huomiota! Ja kuule,kohtalo on usein julma ja uskon,että sinulle annetaan joku kaunis päivä "kehari" lapsi huollettavaksi! Sanon tämän oman tuttavani kokemuksen vuoksi! Hän sai huuli-kitalakihalkiovauvan itse ja sanoi itse sen olevan opetus hänelle,koska oli nuorempana naureskellut ja kiusannut huulihalkioista koulukaveriaan aikoinaan!
Ei se ulkokuori vaan ihmisen sisin ratkaisee- Keharit on ok!
Mutta täytyykö niiden välttämättä tunkea yo-kerhoihin, joissa terveet yrittävät etsiä seuraa.
- onneton sinkkumies
"Ei se ulkokuori vaan ihmisen sisin ratkaisee
- onneton sinkkumies
Keharit on ok! kirjoitti:
Mutta täytyykö niiden välttämättä tunkea yo-kerhoihin, joissa terveet yrittävät etsiä seuraa.
Joo eipä mullakaan mitään kehareita erityisemmin vastaan ole kunhan vaan pysyvät tarpeeksi kaukana minusta... Omasta mielestäni kehitysvammaiset edustavat kuitenkin ns. alempaa elämänmuotoa ja sellaisten lähestymisyritykset jos mitkä herättävät kenessä tahansa murhanhimon ja se on ihan ymmärrettävää - vähemmästäkin sitä ihmisen päivä voi mennä piloille!
En tosiaankaan ymmärrä mitä keharit tekevät paikoissa, joissa terveet yrittävät etsiä seuraa? Leikkivät normaalia? Kai he löytävät sitä seuraa helpommin asuntoloistaan, erityiskouluistaan yms. mistä noita kehveleitä nyt ikinä löytyykään. Vähän sama kuin jos minä menisin häiritsemään ja vonkaamaan pillua joltain huipputason mallilta, jolta en sitä ikinä voisi saada... - ghsdjgh
onneton sinkkumies kirjoitti:
"Ei se ulkokuori vaan ihmisen sisin ratkaisee
No jopas. Oma kaverini, joka työskentelee kehitysvammaisten kanssa, taas sanoi, kuinka ihania kumppaneita kehitysvammaiset on. Ei varmasti voisi olla parempaa! Sitä toisen huomioonottamista, suoruutta ja rehellisyyttä voisimme me ah! niin normaalit ja kehittyneet oppia heiltä.
(Epäilen ap:n olevan provo. Eihän kukaan oikeasti voi olla noin ********???) - onneton sinkkumies
ghsdjgh kirjoitti:
No jopas. Oma kaverini, joka työskentelee kehitysvammaisten kanssa, taas sanoi, kuinka ihania kumppaneita kehitysvammaiset on. Ei varmasti voisi olla parempaa! Sitä toisen huomioonottamista, suoruutta ja rehellisyyttä voisimme me ah! niin normaalit ja kehittyneet oppia heiltä.
(Epäilen ap:n olevan provo. Eihän kukaan oikeasti voi olla noin ********???)"Oma kaverini, joka työskentelee kehitysvammaisten kanssa, taas sanoi, kuinka ihania kumppaneita kehitysvammaiset on. Ei varmasti voisi olla parempaa! Sitä toisen huomioonottamista, suoruutta ja rehellisyyttä voisimme me ah! niin normaalit ja kehittyneet oppia heiltä."
- Onhan se hienoa miten lähimmäisen rakkaus, huomioonottaminen, suoruus ja rehellisyys vallitsevat kehitysvammaisten keskuudessa, mutta se ei tarkoita sitä että meidän terveiden ja normaalien pitäisi haluta heidän seuraansa. - 18+13
"Oma kaverini, joka työskentelee kehitysvammaisten kanssa, taas sanoi, kuinka ihania kumppaneita kehitysvammaiset on. Ei varmasti voisi olla parempaa! Sitä toisen huomioonottamista, suoruutta ja rehellisyyttä voisimme me ah! niin normaalit ja kehittyneet oppia heiltä."
- Onhan se hienoa miten lähimmäisen rakkaus, huomioonottaminen, suoruus ja rehellisyys vallitsevat kehitysvammaisten keskuudessa, mutta se ei tarkoita sitä että meidän terveiden ja normaalien pitäisi haluta heidän seuraansa.Ylempänä kirjoitat, että sinulta kyllä kysyttiin suoraan, sopiiko kanssasi jutella, johon vastasit myöntävästi. Miten se pitäisi tulkita? Jos itse lähestyisit jotakuta ja hän käyttäytyisi kuin sinä, miten ymmärtäisit sen? Kertomissasi tilanteissa halveksimasi kehari on käyttäytynyt asiallisesti ja sinä ilmeisen "epärehellisesti". Sinä olet käyttäytynyt kehittymättömästi ja kehari kehittyneesti. Sinun pitäisi oppia, miten ihmisten kuuluisi toistensa kanssa käyttäytyä.
- Luultavasti ap.
18+13 kirjoitti:
Ylempänä kirjoitat, että sinulta kyllä kysyttiin suoraan, sopiiko kanssasi jutella, johon vastasit myöntävästi. Miten se pitäisi tulkita? Jos itse lähestyisit jotakuta ja hän käyttäytyisi kuin sinä, miten ymmärtäisit sen? Kertomissasi tilanteissa halveksimasi kehari on käyttäytynyt asiallisesti ja sinä ilmeisen "epärehellisesti". Sinä olet käyttäytynyt kehittymättömästi ja kehari kehittyneesti. Sinun pitäisi oppia, miten ihmisten kuuluisi toistensa kanssa käyttäytyä.
on livästi kehitysvammainen itsekin. Ei uskalla paljastumisen pelossa olla tekemisissä oikeiden kehitysvammaisten kanssa, jotta hänen alhainen älykkyysosamääränsä ei paljastuisi
- onneton sinkkumies
18+13 kirjoitti:
Ylempänä kirjoitat, että sinulta kyllä kysyttiin suoraan, sopiiko kanssasi jutella, johon vastasit myöntävästi. Miten se pitäisi tulkita? Jos itse lähestyisit jotakuta ja hän käyttäytyisi kuin sinä, miten ymmärtäisit sen? Kertomissasi tilanteissa halveksimasi kehari on käyttäytynyt asiallisesti ja sinä ilmeisen "epärehellisesti". Sinä olet käyttäytynyt kehittymättömästi ja kehari kehittyneesti. Sinun pitäisi oppia, miten ihmisten kuuluisi toistensa kanssa käyttäytyä.
Se että tuo kehitysvammainen otus yleensä puhui minulle riitti murentamaan henkisen suojamuurini ja saamaan minut shokkiin. Se myöntävä vastaus tuli siinä tilanteessa sillä lailla refleksin omaisesti ja ilman sen kummempia ajatuksia tai tunteita. Mitä siinä tilanteessa on enää väliä kun iltani oli sen jälkeen jo valmiiksi pilalla ja itsetuntooni aiheutettu taas yksi parantumaton särö lisää...
Hänen kanssaan puhumiseen kului aikaa vain parisen minuuttia ja tuossa ajassa ehti kysyä saman kysymyksen: "mitä jätkä?" ehkäpä kymmenen kertaa. Pari tuntia myöhemmin hän istuutui lupaa kysymättä pöytääni baarissa ja alkoi taas jankuttamaan älyttömyyksiään. Tällä kertaa hänen suullinen maneerinsa oli: "Tykkääksä tästä biisistä? Mun mielestä tä on ihan vitun hyvä!" ja "Mikä sun lempibiisi on?". Yritin vastata mahdollisimman yksinkertaisesti ja selvästi (jotta vajakkikin sen ymmärtäisi) etten osaa suoralta kädeltä vastata mitä biisiä kaikista maailman biiseistä diggaan eniten, mutta hän jatkoi jankuttamistaan.
Lopulta poistuin hänen seurastaan ja lähdin kiukustuneena ulos koko ravintelista... - onneton sinkkumies
Luultavasti ap. kirjoitti:
on livästi kehitysvammainen itsekin. Ei uskalla paljastumisen pelossa olla tekemisissä oikeiden kehitysvammaisten kanssa, jotta hänen alhainen älykkyysosamääränsä ei paljastuisi
Jos olisit koskaan livenä kanssani puhunut, sulle ei tulis mieleenkään epäillä mun henkisiä kykyjäni! Mitä haluat nähdä todisteeksi siitä etten ole älyllisesti vammainen? Riittääkö todistus Mensan valvotusta testistä?
- 8+20
"Oma kaverini, joka työskentelee kehitysvammaisten kanssa, taas sanoi, kuinka ihania kumppaneita kehitysvammaiset on. Ei varmasti voisi olla parempaa! Sitä toisen huomioonottamista, suoruutta ja rehellisyyttä voisimme me ah! niin normaalit ja kehittyneet oppia heiltä."
- Onhan se hienoa miten lähimmäisen rakkaus, huomioonottaminen, suoruus ja rehellisyys vallitsevat kehitysvammaisten keskuudessa, mutta se ei tarkoita sitä että meidän terveiden ja normaalien pitäisi haluta heidän seuraansa."meidän terveiden ja normaalien"
Miksi lasket itsesi mukaan? Sinussa ei ole mitään tervettä eikä normaalia, korkeintaan hampaat.
- erinlaisuden kannatt
Sinä onneton sinkkumies et varmaan, tiedä erinlaisuudesta,
mitään. Kaikki pitää hyväksyä sellaisena kuin ne on minä
ainakin arvostan erinlaisuutta. toivottavasti sinäkin opit arvo
stamaan. - kehitysvammasista pi
Tuntuu että ihan ku kehityvammaset tai pyörätuolissa istuvat ei
saisi mennä minnekkään. Minusta se on tosi väärin niillä
on täysi oikeus olla siellä missä ne haluaa.Se on sama ku
teille sanottaisiin että ette saa olla missään. Minua ihan
ärsyttää ku olette noin ahdasmielisiä.- Kurbba
Minusta taasen aloituksessa päinvastoin kuvataan selkokielellä aloittajan potemaa
pään vammaa, Hänen vamma vuotaa ulos mitä ihmeellisimpinä inho-
reaktioina Hän nimittäin tunnistaa itse kuuluvansa vammaisiin
Ei vain ole perinteinen pyörätuoli-vammainen tai kehitysvammainen
Hänen vammansa on paljon syvemmältä !!!
Yritä ymmärtää hänen vammaisuudestaan johtuvat kommentit Eivät ole tarkoitettu
ilmeisesti loukkaamaan ketään
Minkäs sille kukaan mahtaa , jollei hänellä ole itsellään riittävää kykyä tuoda
itseään esiin ,muuteen kuin vertaamalla itseään muihin ihmissii.
- älä oo rasisti
Naurettava avaus. Ja rasistinen!
- keh vammaisten puolu
Olen samaa mieltä kun toi älä oo rasistinen eikö kehitysvammaset
saa olla missä haluavat on niilläkin oikeus pitää hauskaa niin ku
muillakin jos ette muuta osaa ku loukata voitte ihan hyvin olla kirjoittam
atta tähän mitään.toivoo kehvammaisten puolustaja - ...
Minä olisin ennemmin kehitysvammainen kuin sinä.
- voi sua :/
Olet joutunut seksuaalisen ahdistelun uhriksi. Nyt voit ymmärtää naisia, joita ahdistavat esim pervot vanhat miehet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275