Kiirunan Beetlehem

.ePaimen

sallinette vielä yhden varoituksen ulkopuoliselta lumiukolta

Erityisesti Helsingin rukoushuoneella opetetaan Kiirunan Beetlehemistä, mutta varmaan jotkut saarnaajat myös muualla.

Ajatus on s..nallisen houkutteleva ja vanhaa Aatamia ja Eevaa hivelevä.

Se menee jotenkin näin -
luopumus on kohdannut kristikuntaa, pimeys peittänyt suuret ja pienet kirkot kautta maailman, yön synkeys on syvä.

silloin Pyhä Henki sytyttää pimeyteen vielä yhden kirkkaan lampun, rovasti Laestadiuksen ja hänen toimintansa pohjalta nousseen aidosti apostolisen ja kristillisen herätyksen.

kuten Raamattu ennustaa, viimeisinä aikoina Herran Henki on lepäävä Pohjanmaalla

Näin evankeliumin valo aivankuin uudelleen syttyy Kiirunassa ja sieltä nyt tähän pimeään maailmaan loistaa.

--- tässä on forumilla usein mainittu "vain me" oppi pähkinänkuoressa ja ah kuinka se maistuukaan uskonnolliselle ihmiselle hyvältä!

-- tahtooko kukaan nostaa kissaa pöydälle Helsingin rukoushuoneella, jossa tämä oppi on kirjallisesti seurakuntakirjeessä esitetty?

-- tuskin

24

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskinpa kukaan haluaa totuutta puhua. Ne rohkeat jotka ovat puhuneet totuuden, on käytännössä ulostettu seurakunnasta hylkäämällä heidät. Minäkin täältä räksytän ikään kuin pylvään takaa.

Se onneton joka rohkenisi lähteä kritisoimaan esikoisuuden suuria miehiä, kristillisyyden alkuhämärän pylväitä Raattamaata ja Laestadiusta, "lynkattaisiin kierittämällä tervassa ja höyhenissä".

Betlehem-vertaus on kuulunut aina esikoisten kielenkäyttöön, kun on luotu kuvaa ainoasta oikeasta kristillisyydestä.

Juhani Raattamaa Takkiselle ja Kollerille Amerikkaan 1889:

"...Ihmisen Pojan tähden, joka syntyi Betlehemin tallissa ja synnytti kärsimisensä kuolemassa, vieläpä ylösnousemisensa ja evankeliuminsa kautta on synnyttänyt elävän kristillisyyden ensinnä Ruotsin Lapissa aikakaudessamme, joka halpa kansa, vieläpä paimenkansa muodostaa Betlehemin paimenia ja tallia. Älkäämme ihmetelkö, rakkaat veljet ja sisaret, että elävä kristillisyys on aikakaudessamme kivulla syntynyt halvassa ja laihassa Ruotsin Lapissa Jumalan voiman kautta, ..."

• maan matkamies

Epäilen tuota tekstiä väärennökseksi, koska siinä ei ole sellaista sosiologista sävyä, kuin yleensä Raattamaan & co kirjoittaessa seurakunnasta. Myös tuollainen: "Älkää ihmetelkö" kun nyt näin sanon, herättää epäilykseni..

Raattamaan nimellä on kirjoitettu muutakin, esim. "hallituksen" siirtämisen Purnulle väitetään sisältävän kirjeväärennöksiä Amerikkaan, joihin mm. eukko Fågman olisi sotkeentunut.

Raattamaata lukemalla olen päätynyt käsitykseen, että hän ei ollut vainmeopin perustaja, vaan myöhemmät pyhät, jotka uskonsodassaan alkoivat nostamaan viinamäen aitaa niin korkealle, että nykyäänkin huimaa, ken aidalle kiipeää.

Mitään varmaa ei ole olemassa, pelkkää riittelyä historiat täynnä. Isien syntejä yhä peitellään. Itse pidän kuitenkin kirjeväärennöksetkin mahdollisina, sillä mitäpä ei ihminen kunniansa puolesta tekisi.

• 15+15
        maan matkamies kirjoitti:

Epäilen tuota tekstiä väärennökseksi, koska siinä ei ole sellaista sosiologista sävyä, kuin yleensä Raattamaan & co kirjoittaessa seurakunnasta. Myös tuollainen: "Älkää ihmetelkö" kun nyt näin sanon, herättää epäilykseni..

Raattamaan nimellä on kirjoitettu muutakin, esim. "hallituksen" siirtämisen Purnulle väitetään sisältävän kirjeväärennöksiä Amerikkaan, joihin mm. eukko Fågman olisi sotkeentunut.

Raattamaata lukemalla olen päätynyt käsitykseen, että hän ei ollut vainmeopin perustaja, vaan myöhemmät pyhät, jotka uskonsodassaan alkoivat nostamaan viinamäen aitaa niin korkealle, että nykyäänkin huimaa, ken aidalle kiipeää.

Mitään varmaa ei ole olemassa, pelkkää riittelyä historiat täynnä. Isien syntejä yhä peitellään. Itse pidän kuitenkin kirjeväärennöksetkin mahdollisina, sillä mitäpä ei ihminen kunniansa puolesta tekisi.

Ei ainuttakaan Raattamaa ollut 'vain me' opin kannattaja. Päinvastoin hän eräässäkin kirjeessään luettelee eri suuntiin uskovia, mukaan lukien tälläkin palstalla paljon parjatut vapaat suunnat, ja lisää että mitä minä eniten toivoisin, että nämä kaikki yhtä olisivat.

• 15+15 kirjoitti:

Ei ainuttakaan Raattamaa ollut 'vain me' opin kannattaja. Päinvastoin hän eräässäkin kirjeessään luettelee eri suuntiin uskovia, mukaan lukien tälläkin palstalla paljon parjatut vapaat suunnat, ja lisää että mitä minä eniten toivoisin, että nämä kaikki yhtä olisivat.

Juuri näin 15 15. Jotenkin outoa että löytyy vastakkaisilta tuntuvia tekstejä Raattamaalta.

Maan matkamieheltä erittäin hyvä huomio. Kirjeväärennökset on otettava huomioon tutkittaessa historioita.

Onhan muuten nytkin huhuttu että eräs saarnaaja olisi kuolinvuoteellaan tehnyt peruutuskirjeen. Toiset sanovat ettei kirjettä ole. Ja toiset sanovat että kirje on väärennös - ainakin ilman allekirjoitusta. Tällainen väärennöstoiminta, jos se on totta, pitäisi saada kaivettua päivänvaloon.

• teu,
        maan matkamies kirjoitti:

Julkaisu Kokoelmassa , TOSITIETOJA LESTADOILAISESTÄ HERÄTYSLIIKKEESTÄ RUOTSISITA JA SUOMESSA.

Alkaa sivulta 46--aina 54 sivulleasti , epäilen tässäkin JA;n tehne yhteen vetoja

Pyydän tässä anteeksi tuolla ensimmäisessä tai toisessa viesatissä kun mainitsin
        Kirkkohrerra bergman ,,se pitä' olla Bergvist joka on jo piipa ovat tätä kirjoittaneet
        uudelleen , Nyt tulee esiin , seuraavat sivut 52--54 s. näissä kertoo kirjoittaja rehellisesti mitä hajaannuksen alussa tapahtui ..
        ..Tornionjoki laakson miehet oli tullut : Sirkanmaa.
        ..............................................................Pääkkölä .
        ..............................................................Poromäki .
        ..............................................................Nikkari-tuomas.
        ..............................................................Palohuornanen .
        Tulivat yll'ättäin Jällivaaraan , sieltä' oli Saarnaaja , Vettasjärvellä' pitämä'sä
        Seuroja ...

no tuo on pienen etsimisen takana ,jos sinulla on julkaisukokelma t:ren -72
        Hämeen kirjapaino .

Eikun luet ..

• Älkää tuomitko

"--- tässä on forumilla usein mainittu "vain me" oppi pähkinänkuoressa ja ah kuinka se maistuukaan uskonnolliselle ihmiselle hyvältä! "

Uskonnollisille tietys se maistuu hyvälle, eli niille, jotka pilkkaavat elävää kristillisyyttä. Kristityille se ei tunnu kuitenkaan hyvältä, mutta pilkatkaa vaan, se on tuntomerkki oikeasta kristillisyydestä.

Näillä pilkkaajilla on kuitenkin vain minä oppi. He tietävät ja ymmärtävät raamattua paremmin, kuin mitä Pyhä Henki on vuosien, vuosikymmenien ja vuosisatojen aikana ilmoittanut uskollisten palvelijoittensa kautta.

Niin kuin näkee kaikista joukoista jotka ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä, että vaikka he eivät ole pysyneet kuitenkaan yhdessä vaan hajoneet eri porukoihin, samoin näki nettiruukun kirjoittajista, että he tappelivat monista asioista, mutta yhdessä asiassa he olivat samaa mieltä, kuten tänne vaahto suupielessä kirjoittavat, että esikoisuus on väärä, sen vanhimmat ja saarnaajat ovat väärässä jne.

• 5plus5
        Älkää tuomitko kirjoitti:

"--- tässä on forumilla usein mainittu "vain me" oppi pähkinänkuoressa ja ah kuinka se maistuukaan uskonnolliselle ihmiselle hyvältä! "

Uskonnollisille tietys se maistuu hyvälle, eli niille, jotka pilkkaavat elävää kristillisyyttä. Kristityille se ei tunnu kuitenkaan hyvältä, mutta pilkatkaa vaan, se on tuntomerkki oikeasta kristillisyydestä.

Näillä pilkkaajilla on kuitenkin vain minä oppi. He tietävät ja ymmärtävät raamattua paremmin, kuin mitä Pyhä Henki on vuosien, vuosikymmenien ja vuosisatojen aikana ilmoittanut uskollisten palvelijoittensa kautta.

Niin kuin näkee kaikista joukoista jotka ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä, että vaikka he eivät ole pysyneet kuitenkaan yhdessä vaan hajoneet eri porukoihin, samoin näki nettiruukun kirjoittajista, että he tappelivat monista asioista, mutta yhdessä asiassa he olivat samaa mieltä, kuten tänne vaahto suupielessä kirjoittavat, että esikoisuus on väärä, sen vanhimmat ja saarnaajat ovat väärässä jne.

"Älkää tuomitko" nimimerlille: On niin hyvä kun sinä et tuomitse, eikö niin?

Oppia tuleekin arvostella, vai kiellätkö sen? Tämä on raamatun neuvo.

Taidat kannattaa lihan neuvoa ettei saarnoja saa arvostella. Tämä on eräs väärä opetus jota olemme saaneet vuosikymmenten aikana. Olet heti riistämässä uskoa pois jos joku on eri mieltä kanssasi. Ikäänkuin sinulla olisi sellaista valtaa. Ei muuten ole.

• TEU,

EN malttanut hakea , Raattamaan 10, tänne päin siis 1899. kirjettä
      tosin niitä kirjoitti jo silloin Loviisa ., Mutta se ei alenna kirjeen arvoa lainkaan
      koska se on ollut J.Raataman sanelema ..

Haen myöhemmin .

Mutta nyt kirjoitan , sellaisen jon sain tänään esiin , minä' kirjoitin heti ylös
      niin että en unhottaisi mitään ,

" Se on sun oma kunnias " , Joka lause tuli kun tuhjästä , mutta se tuli varmasti
      en kerro mitä olin suunnittelemassa , kerron joskus ,, Kaikki mitä teet , tee se Herran nimeen , mutta varo ,ettetei se vihamis eli Eli saa,ta nana , pääse väliin ,
      hän on se henkiolento , jonka jonka Jymala kerran loi , mutta hänestä tuli paha
      , sen Taivaassa kydyn kapinan jälkeen .

Mutta paha sellainen , joka tuo asioita esiin niin kuin hänelle sopii , tässäkin
      tapauksessa , voi olla (ei tarvitse olla ) siksi haluan puidca asiaa hiljaisuudessa
      ensin . Olen kuitenkin sitä mieltä että kaiken kaikkiaan pitäisi miettiä , miten asia sopii Herran Mietteisiin , niin että hänen kunniansa ja vain HÄNEN kunnia tulisi totetutumaan ..

Siitgä olen varma että lapin veikat ei toteuta aina hänen asiaa , vaan ehkä Juuri .
      "Se on sun oma kunnias". olisiko niin että meillä Tämä asia etenee niin kuin joku
      sanoi , että' me luulemme jotain olevamme . , jos on oman arvon tunto kohdalla
      me emme luule olevamme mitään , ja koska emme oled mitään emme olekaan .
      Vaan se joka luuleelee olevasa jotain olevansa Eikä kuitenkaan mitään oled ,
      Näin on sanonut Paavali , se pyhä jonka Jeesus Kristus , Otti tukaimeen siinä
      DamaSKON PORTEILLA . .

" SE ON SUN OMA KUNNIA "..

Siis

• Tuo mitä siteerailit on lestadiolaisuuden kansalliseepoksen runoutta eikä ole tarkoitettukaan liikkeen ulkopuolisten ymmärrettäväksi. Siksi sinä arvostelet tietämättä mitä arvostelet.

On totta, ettei esimerkiksi Etelä-Amerikassa tunneta kirunan kaupunkia mistään uskonharjoituksesta. Jos tunnetaan, niin malmikaivoksesta.

Kuitenkin lestadiolaisuuden syntymekanismissa on jotain ainutlaatuista ja se maaperä teki sellaisen jaon, että olivat lestadiolaiset vastaan muut.

Nyt monia sanontoja käsitellään ihan väärissä yhteyksissä ja jsokus ymmärretään tahallaankin väärin.

• tää on niin tätä

Sanonta Kiirunan Betlehem viittaa pilkallisesti Kiirunasta lähtöisin olevaan tulikastepuolueeseen.

• Ystävä vai viholline

Ihminen näkee itsensä ulkopuolella olevat asiat oman siivilänsä lävitse. Avaus on yhden liikkeen ulkopuolisen henkilön näkemys liikkeestä, sen opista ja otetuksista, sekä liikkeen selkeästi valtavirrasta erottuvasta identiteetistä.

Tämänkaltaiset ihmiset vesittävät sanomansa, tuomalla mielipiteensä yläpuolelle asettuen, ylimieliseen vähättelevään ja halveksivaan sävyyn.

Kuka hyvänsä meistä, joka on persoonaltaan terve, suojautuu välittömästi kohdatessaan tuonkaltaisia, "toisen persoonaan/identiteettiin sisälle luvatta ja pyytämättä tunkeutuvia" ihmisiä. En tiedä miksi näin yksinkertaista asiaa ei voi ymmärtää?

Ketään ihmistä tai seurakuntaa ei voi lähestyä ulkoa päin,
        tietämällä lähestyttävän asiat paremmin kuin hän itse.
        Yrittää tietysti voi, mutta sisälle ei koskaan pääse. Eikä
        pidäkkään päästä. Siksi Raamattukin kertoo juuri niistä vaaroista, jotka tulevat sisältä päin. Ulkoa päin tulevat uhkat on helppo havaita ja torjua.

Pommittamalla liikettä ulkoa päin paremmin tietävänä, saa aikaan ainoastaan rivien tiivistymisen.

Jeesus tulee ihan toisella tavalla, hän kolkuttaa oveen, saadakseen luvan tulla sisälle. Ihmiset jotka huusivat Jeesusta avuksi, kuulivat hänen kysyvän ensimmäisenä: MItä sinä haluaisit että minä sinulle tekisin?

Tehtävänämme kristittyinä on siis kirkastaa Kristusta, joka on sovittanut meidät Jumalan kanssa, pyyhkinyt pois syntimme pyhällä verellään. Todistamalla omassa sydämessämme asuvasta Jumalan rauhasta, ja syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen nimessä ja veressä, me kehoitamme muitakin tulemaan, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

Totuus on ettemme voi toisia muuttaa mieleisiksemme. Sen sijaan voimme rukoilla Jumalalta voimaa kohtaamaan oikealla tavalla nekin ihmiset, jotka ajattelevat näistä hengellisistä ja opillisista asioista vähän toisella tavalla kuin me. Elämä on tällaista.

Mutta sen olen kokenut ja nähnyt että kaikki ne ihmiset joiden ainoa pelastuksen toivo on Jeesuksessa Kristuksessa, tulevat oikein hyvin toimeen keskenään. Ei ole tarvetta muuttaa ja muokata toista, vaan voimme yhdessä iloita Jeesuksesta meidän Herrastamme, jonka (sanan) kautta me olemme Jumalan lapsiksi syntyneet.

• Leiff,
        tää on niin tätä kirjoitti:

Sanonta Kiirunan Betlehem viittaa pilkallisesti Kiirunasta lähtöisin olevaan tulikastepuolueeseen.

"tää on niin tätä. "

Mitä sä'ä meinaatr , Mikä ontulikaste en ole nähnyt..?

• Matt 5: 43. Te kuulitte sanotuksi: rakasta lähimmäistäs, ja vihaa vihollistas;
      44. Mutta minä sanon teille: rakastakaat vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaat niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat,
      45. Että te olisitte teidän Isänne pojat, joka on taivaissa; sillä hän sallii aurinkonsa koittaa niin pahain ylitse kuin hyväinkin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitäkin rakastavat, mitä teidän siitä palkkaa on? eikö Publikanit myös niin tee?
      47. Ja jos te ainoastaan veljeinne kanssa soveliaat olette, mitä te sen kanssa erinomaista teette? eikö Publikanit myös niin tee?
      48. Olkaat siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.

• ePaimen myöntää että on liikkeen ulkopuolinen. Todella paljon hän kuitenkin tietää asioista, mutta selvästikään hän ei tunne viime aikojen pöhinää.

Olisi hienoa jos ePaimen selvittäisi meille miksi esikoisuus häntä jaksaa vuosikausia kiinnostaa. Itse olen aidon utelias.

Sama kirjoittaja (ystävä vai vihollinen) sanoo: "Pommittamalla liikettä ulkoa päin paremmin tietävänä, saa aikaan ainoastaan rivien tiivistymisen. "

Eikös sitten lopputulos ole hyvä: rivit kun tiivistyvät niin kallis lauma pysyy paremmin koossa?

ePaimen taitaakin olla lapinvanhimpien maksama salainen agentti ;)

• vihne

Kyllä kai hänen pestaajansa on ihan toisaalla, mutta en tiedä onko toimeksianto edelleen voimassa, vai onko kiinnostus tutkijan kiinnostusta?

• teu,

"sefu"
        Meillä Tunnettiin toisella nimellä ,, tämä tyyppi ennen "SYMER" tai jotain ...
        Hä'n on Pappi , hän Argeolokgi , Hän on tutkija , ja toivon ettei lopeta . Hän
        on ainoa tuki ja turva , mitä miellä on niissä asioissa, ja hän on tutkijoista
        ainoa joka on keskustellut , EH: RB. OS. kanssa .. lapin veikkojen kätyri on
        se autokauppias jonka Veljen hautajaiset oli Viime vuonna .

Minä haluaisin , että "SYMER" olisi Niin kuin itsekin on sanonut että voisi
        tehdä sillai parannuksen , että se häntä myös miellyttäisi ., Kun kerroin
        että mitä hän on Olen vielä ajatrellut eetä hän on Joskus ollut Es/Lesta ja
        siksi on aidon utelias , kuinka pärlätään eikö . Älkkä Rakkaa lapset menkkö
        Mailman tuuliin Sielt tule piru pitkin karvoinens vastaa. . . .

Niin myöäntää mutta onko puolikan totta, minusta hän tietää kaikesta jotsakin
        ja on ,, Sivistynyt ja oasaa kirjoittaa sievästi , Viime aikojen pöhinästä ,,kun hän
        on ollut lähiidässä , ja kaksois virtain maassa , mitä on sieltä evästä siitä oli
        varmasti kerrottasvaa , siitä olisin mielenkiinnolla Kdottamassa viestejä..
        Näitä odotan kuultaviksi ... "Oravainen " , Aleksis Kiven runoutta ..

• ..ePaimen
        vihne kirjoitti:

Kyllä kai hänen pestaajansa on ihan toisaalla, mutta en tiedä onko toimeksianto edelleen voimassa, vai onko kiinnostus tutkijan kiinnostusta?

Sama toimeksianto, mutta uuninpankolle kuivumaan pistetty mies. Uumoilen tulevia Vanhinten vierailuja, olisi tärkeää että täällä niistä julkisesti, nöyrästi Pyhässä Hengessä ja Raamattua tutkien puhuttaisiin.
        Olen aina sanonut, että ilman vanhimpia esikoisuus katoaa. Rukoukseni ja odotukseni on, että Herra Jeesus itse saattaa norjalaiset taas laulamaan Jällivaaran ruokajonossa moniäänisesti ja että seurojen jälkeinen pönttöjono kiellettäisiin. Näin ei saarnaajan henkeä mitattaisi jonon pituudella. Halmeen Eero kun saarnasi Sanaa, niin ihmiset hoituivat Jumalan armosta siellä kuulijan penkillä hiljaisuudessa.

Ei tämmöinen ja muu uudistus Oddelta onnistu, liikaa painolastia a asioita "joista ei sitten puhuta"

• teu,
        ..ePaimen kirjoitti:

Sama toimeksianto, mutta uuninpankolle kuivumaan pistetty mies. Uumoilen tulevia Vanhinten vierailuja, olisi tärkeää että täällä niistä julkisesti, nöyrästi Pyhässä Hengessä ja Raamattua tutkien puhuttaisiin.
        Olen aina sanonut, että ilman vanhimpia esikoisuus katoaa. Rukoukseni ja odotukseni on, että Herra Jeesus itse saattaa norjalaiset taas laulamaan Jällivaaran ruokajonossa moniäänisesti ja että seurojen jälkeinen pönttöjono kiellettäisiin. Näin ei saarnaajan henkeä mitattaisi jonon pituudella. Halmeen Eero kun saarnasi Sanaa, niin ihmiset hoituivat Jumalan armosta siellä kuulijan penkillä hiljaisuudessa.

Ei tämmöinen ja muu uudistus Oddelta onnistu, liikaa painolastia a asioita "joista ei sitten puhuta"

"ePaimen "

Olen suurinpiirtein samaa mieltä , tosin olen ne täänne jo ajatsitten kirjoittanut ..

Sitten siitä Kamalasta Oulun Huudosta jossa hän huutaa Kuorosta , että ei saa
        uskoa , kuinka hänellä olisi siihen valtaa jos kuoroa harrastaa. laulua . se olisi
        Jeesuksen asia ,ei ihmisen ,,olen puhunut tästä ja se on sama kuin ei mitään

Kaikki ne synnit , jotka on esim. Nilivaaran kirjeessä on ihmissyntiä ,määrityastä ..
        niitä ei ole Jumala määrittänyt , se koskee kaikkia niitä lista syntejä jotka on
        lapin veikkojen ja muityten Saarnaajien laittamia määrittämiä , ePaimen olet
        minulle hyvä , ja uskon että Jeesus sinut korjaa sitten viimeksi..

• Teu ,

ePaimen , sinula on hyviö ajatruksia , Tuon Aadamin ja Eevan veto on yksi sellainen .

Gällin puhe Betlehemistä on väärä minustakin , vain lapin veikkojen kannattajat on
      siitä puhuneet muualla

On törkeetä edes sanoa Betlehemistä noin sillä vaikka haluaisivat laittaa tänne. sen Betlehemin täytyy muistaa , että aikaisemmin on jossakin sanottu , että Jeeus syntyi
      8-10 -10. mutta kun Joulu oli Ennen vanhaan Isojuhla se haluttiin tähän kohtaan lop-
      puvuotta , senkin takia Kun tietäjät tuli Loppiaisena .
      8-10 :10. 0004 luin tgämä kertomuksen jostakin se tarkoitti sitä että heidän piti tulla
      Nasaretiin välillä , heillä ei ollut vaaraa ,ennen kuin Tietäjät oli tullut.

Kuten Raamattu ennustaa , Niin se sanoo Pohjoisissa maissa , eikä puhu
      pohjanmaalta mitään , Kun ajatellaan Jumaslan sanan kulkua israelista
      pohjoiseen , ensin on Syyria , Aasian maakuntia , Kreikka , Makedonia. ym.
      Sietltä ei mennen länteen vain joitain maita itään ja etelään ..

Italia , siellä oli . 57. kirjitti Paavali Roomalaisille , ja sen jälkeen sieltäkin
      Pohjoiseen . mutta ei koskaan pohjanmaalle , vaan aina pohjoisiin maihin ..

Nyt tulee Kiiruna , ei eikinä ole järjestetty Joulukokouksia mutta HEL -
      LUNTAI kokoukusia kyllä . Eikö maistukin uskonnolliselte ihmisaelle hyvältä !
      Joo ja varsinkin kun ei esitettu USKOVAN IHMISEN Katseelta katsottujna
      Mikä olisi oltava Jumalan /Jeesuksen tulemisessa OIKEA ,tie. ..

Tahtoo nosta Kissan päydälle Helsinkin Rukous huone on tiukkisia Väärällään
      Siellä on meidän talkoo työt kyllä hyväksytty , koskaan ei vain ole Jumalan
      sanaa lä'päissyt tuota , seurakunta kirjessä esitettyä tiukka pipoisuutta.

• teu,

"teu"

Matkat ei ollut pitkä Jerusalemistä 10km Betlehemiin
        Ja Nasaretista n. 45 km Jerusalemiin Huonolla Aasillakin
        vain noin 2 päivää. / sivu ..

• 15+15

lumiukko paimenelle
      Tämä Kiirunan Betlehemin hehkutus liittyy usein tunnelman nostatukseen saarnan lopuksi. Halutaan saada liikutuksia aikaan, ja tämä osuu siihen tarkoitukseen... Ei suurin osa ainakaan pahaa sillä tarkoita, mutta ymmärrät varmaan, että jos on kasvanut pienessä karsinassa, ei sieltä uskalla tulla ulos...

• teu,

No ei , koska Kiirunassa ei ole maitään Bethelemiä tarjotu , sillä Joulu kokoukset
        on aina ollut Jällivaarassa , mutta niistäkään ei Koska kysymys on leikkimielisestä
        sanonnasta .. jos kuitenkin joku haluaa tosissään näin. se olisi toinen juttu mikset
        sinä ajattele sitä asiaa. näin että KaIKKI EI MENE lapin veikoilla oiken ., eikä hyvin
        vaan hyvin huonosti .

Kaikkien pitäisi muistaa esimerkiksi Paavalin kirjeitä joita hän kirjoitti 57. talvella
        Ne oli, 1 Kor, 2 Kor , Ja Roomalais kirje .

Matkustaessaan MAKEDONIAN KAUTTA KREIKKAAN PAAVALI VIERAILI
        Filippin , Teessalonikan ja Berean seurakuntien kautta , Tehden sen myös paluumatrkalla KRIKASSA hän oleskeli pääasiassa Koreinttossa , jossa hänen
        Majan antajana oli (Caius ja veli Kvartus tervehtii teitä mainitaan Roon 16.23.
        16: 24. Herramme Jeesuksen Krisatuksren Armo olkoon teidän kanssanne,

• Lisää Betlehem-sitaatteja.

Raattamaa 1894: "Mutta niinkuin Jeesus on syntynyt Betlehemin tallissa, samaten on elävä kristillisyys syntynyt aikakaudessamme halvassa Ruotsin Lapissa, joka on esikoisseurakunta, joitten nimet taivaassa kirjoitetut ovat. Niin siis, rakkaat veljet ja sisaret, olette tulleet veripunaisen oven Herran Jeesuksen kautta esikoisseurakunnan tykö, jotka esikoiset ovat ensin syntyneet Ruotsin Lapissa."

A.R.Salminen Viktor Björkmanille 1935: "Kyllä saatana on ahkeraan työtä tekemässä tälläkin ajalla täällä suruttomain pappeinsa kanssa ja niin monen eri väristen lahkoinsa kautta, ja he eivät tahdo tietää, että se siunattu Poikalapsi on syntynyt ensin eläväksi Ruotsin Lapin Betlehemissä tällä viimeisellä siunatulla etsikkoajalla."

• Jeesus on tie

Tämä on juuri sitä väärää seurakuntaoppia, jonka tyhmelin viestissään kertoi. Juuri tämä oppi on vieroittanut esikoislestadiolaiset pois Kristuksesta, kiinnittymään kaksin käsin kouristuksenomaisesti 0
        omaan yhteisöönsä. Tämä vamma syntyi jo niin aikaisin että vanhoillislestadiolaiset uskovat itsestään juuri samaa mitä esikoislestadiolaisetkin. "Tällä etsinkoajjalla ensisyntynyt ainoa oikea erehtymätön Kristuksen seurakunta maan päällä."

Vain se paikka missä erehtymäksi uskottu johto asustaa, on eri. Mutta rakenne on sama.

Nimetty seurakunta, muut pois sulkeva oppi, erehtymättömäksi uskottu johtoryhmä, joka on Kristuksen paikalle korotettu, herraksi
        seurakuntalaisille. Siis todistettavasti Raamatun vastainen seurakuntarakenne, ja luonnonvastainen ihmiskäsitys. Erehtymätöntä ihmistä kun ei ole olemassakaan, ei myöskään erehtymätöntä seurakuntaa.

Vain Jeesus on erehtymätön ja hän on maailmanlaajuisen seurakuntansa AINOA Herra. Jokaqei Kristuksen sanan alla taivu syntisenä heikkona ja erehtyvänä ottamaan armoa vastaan lahjaksi, se ei menesty, ei yksityisenä eikä myöskään seurakuntana. Tämä on lestadiolaisen liikkeen kuoppa johon se pian herätyksen alettua alkoi jäähtymään ja muuttui lopulta suolapatsaaksi joka murenee palasiksi ajan saatossa. Kiitos Jeesuksen hän etsii sanansa kautta, ja pelastaa myöskin meidän lestadiolaisten joukosta omiaan. Sama koskee kaiken nimisiä ajallisia seurakuntia ja kirkkokuntia, tänäänkin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      194
      5741
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      141
      2758
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2267
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      1971
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      1969
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1345
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      75
      1289
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      11
      1247
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      4
      1187
    10. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      279
      1165
    Aihe