Uusien housujen vuori hajosi

bessie*

pahasti ensimmäisessä pesussa! Kertaakaan en ollut käyttänyt, suoraan kaupan kassista otin, käänsin nurin päin ja laitoin koneeseen. Pesin että vähän pehmenisivät, ja että hieman naftaliinimainen haju niistä lähtisi.

Erikoisliikkeestä ostetut n. satasen mustat reisitaskuhousut, päällinen polyesteri/puuvilla, vuori 100% puuvilla. Aiemminkin olen samaa merkkiä ostanut, aivan erityisen kestäviä ovat, mutta niissä ei olekaan vuoria.
Näissä on oikein pehmeä mutta hyvin ohut, hieman nukkamaisen tuntuinen puuvillavuori. Se on nyt pahoin repeillyt edestä, vetoketjun molemmilta puolilta ihan sieltä täältä, ei vain saumakohdista. Repeämisen syyksi katson sen, että vuori on 'ankkuroitu' sellaisella vahvalla ja joustamattomalla nauhalla päälliskankaan vetoketjun ympärillä oleviin 'kanttauksiin' sieltä kankaiden välistä.
Sinänsä ajatellun ja laadukkaan tuntuinen ratkaisu, mutta ei kuitenkaan ihan loppuun asti ajateltu.

Kyllähän minä rahani varmasti saan takaisin, ei kai se auta kuin lähteä mahdollisimman pian hoitamaan asia etteivät luule minun omalla käytölläni vuoria rikkoneen.
Merkkiin ja laatuun ei vielä mennyt usko, minusta tämä on vain sellainen suunnitteluvirhe jota ei helposti ennakolta tule ollenkaan virheeksi ajateltua, päinvastoin. Tai sitten vika on vuorikankaan laadussa.

Onko kukaan mitään mieltä, onko tuollainen vuorikankaan kiinnittäminen päälliskankaaseen edes tarpeen? En ole edes tiennyt että niin tehdään?, mutta eihän minulta ennen olekaan housuista vuorikangas hajonnut.

17

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole ikään ostanut vuorellisia housuja, joten ei ole kokemusta. Saatkohan hyvityksen koska olet pessyt uudet housut? Kuinka todistat, että olet pessyt ne oikeassa lämpötilassa?

• bessie*

Aion ihan rehellisesti kertoa, että pesin 40 asteessa, vaikka pesuohjeessa on 30 astetta. Valitsin pesuohjelmaksi hienopesun, joka tarjoaa lämpötilaksi 40 ja linkousnopeudeksi 700. Koska housujen pesuohjeessa lukee myös "ei saa vääntää", muutin vielä varmuuden vuoksi linkousnopeudeksi 500, mutta lämpötilan laskemista en katsonut tarpeelliseksi, ei kai se 10 astetta enemmän tai vähemmän voi mitään vahinkoa tehdä.
        Olen tosiaan sitä mieltä, että repeily johtui siitä että ne vuorin kiinnitysnauhat eivät päästäneet sitä napakkaa päälliskangasta ja nauhoja pehmeämpää vuorikangasta liikkumaan 'omassa tahdissaan'.

Uskoisin saavani hyvityksen, eihän se käsittääkseni mene edes tämän liikkeen piikkiin. Vaikka menisikin, niin kyllä he ainakin muistavat minut 'kanta-asiakkaaksi', sillä taatusti erotun heidän kohderyhmästään joka taitaa olla jos ei nyt ihan skinit niin jotain sinne päin. Olen kai aika hyvä asiakas, sillä vaikka tämä suosimani merkki on aivan tavattoman kestävä niin ostan silti aika paljon. Eräs jolle itseni lisäksi ostan niitä kun tapaa hukata housujaan, eli joka reissullansa hukkaa laukkunsa tai rinkkansa tai sitten muuta haaveria sattuu housuille.

• ...

Et saa rahojasi takaisin, itse olet pilannut housusi. Ei vuorellisia vaatteita pestä nurinpäin, kyllä se nyt pitäisi tajuta.

=DW=

• bessie*

Lyödäänkö vetoa että saan, =DW=?

Tuossa on kyllä tavallaan pointtia, että vuorellisia ei aina ehkä kannata pestä nurinpäin, mutta silti.

Suljettavien taskujen läpät ja jotkut muutkin kohdat (etenkin mustissa) kauhtuvat vähän liian nopeasti, ellei pese nurinpäin. Myös ne isoihin taskuihin tilavuutta antavat laskokset menevät niin ja näin, turhan kova oikominen.
        Vetoketjujen lenkit voivat vahingoittaa muitakin samaan aikaan pestäviä vaatteita ja miksei konettakin, joten nurinpäin ilman muuta. Katsoin yksien vuorillisten, mutta ihan eri tyylisten ulkoiluhousujen pesuohjeen, siinäkin luki että pesu nurinpäin.
        Joten ei tuollaista välttämättä osaa tajuta, ja edelleen olen sitä mieltä että joko suunnitteluvirhe joko tuon kiinnityksen ja/tai vuorikankaan materiaalin kohdalla.

• 4 8 7

Missä niin väitetään? Kyllä minä olen pessyt vuorelliset ulkoilutakkini nurinpäin käännettynä ja ihan hyvin toimivat vielä kymmenen vuoden jälkeenkin. Nytkin on yllä tikkiliivi, jonka ostin joskus vuonna 2000 ja aina pesen sen nurinpäin käännettynä. Ihan on kuin uusi, eikä maksanutkaan kuin parikymmentä silloista markkaa.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Lyödäänkö vetoa että saan, =DW=?

Tuossa on kyllä tavallaan pointtia, että vuorellisia ei aina ehkä kannata pestä nurinpäin, mutta silti.

Suljettavien taskujen läpät ja jotkut muutkin kohdat (etenkin mustissa) kauhtuvat vähän liian nopeasti, ellei pese nurinpäin. Myös ne isoihin taskuihin tilavuutta antavat laskokset menevät niin ja näin, turhan kova oikominen.
        Vetoketjujen lenkit voivat vahingoittaa muitakin samaan aikaan pestäviä vaatteita ja miksei konettakin, joten nurinpäin ilman muuta. Katsoin yksien vuorillisten, mutta ihan eri tyylisten ulkoiluhousujen pesuohjeen, siinäkin luki että pesu nurinpäin.
        Joten ei tuollaista välttämättä osaa tajuta, ja edelleen olen sitä mieltä että joko suunnitteluvirhe joko tuon kiinnityksen ja/tai vuorikankaan materiaalin kohdalla.

Ite pilasit, oma vikasi. Lyö vaan vetoa, mutta lyö vetoa housutehtailijan kanssa. Ei käytettyä ja käytössä pilattua vaatetta voi palauttaa. Käyttämistä se on peseminenkin.

Mutta, jos ei mitään tärkeämpää tekemistä, ala riitelemään ja ota yhteyttä kuluttaja valtuutetttuun, sekä kuningaskuluttajaan. Onhan siinä ajanvietettä, mutta korvausta et missään tapauksessa tule saamaan otse tuhoamastasi vaatekappaleesta. Todistappa muuten, että pesty pesuohjeiden mukaiseti ja lämpötilat sun muut asia olleet pesuohjeiden mukaiset. Ilman videonauhaa mahdotonta.

Joskus tosin joku saattaa perua jonkin tollasen pikkukaupan, koska haluaa päästä eroon hankalasta asiakkaasta, mutta se ei ole mikään käytäntö. Painu tekemään reklamaatiotasi, saa siitä ajankulua ja parhaimmillaan rahankuluakin itselleen.

=DW=

• bessie*
        ... kirjoitti:

Ite pilasit, oma vikasi. Lyö vaan vetoa, mutta lyö vetoa housutehtailijan kanssa. Ei käytettyä ja käytössä pilattua vaatetta voi palauttaa. Käyttämistä se on peseminenkin.

Mutta, jos ei mitään tärkeämpää tekemistä, ala riitelemään ja ota yhteyttä kuluttaja valtuutetttuun, sekä kuningaskuluttajaan. Onhan siinä ajanvietettä, mutta korvausta et missään tapauksessa tule saamaan otse tuhoamastasi vaatekappaleesta. Todistappa muuten, että pesty pesuohjeiden mukaiseti ja lämpötilat sun muut asia olleet pesuohjeiden mukaiset. Ilman videonauhaa mahdotonta.

Joskus tosin joku saattaa perua jonkin tollasen pikkukaupan, koska haluaa päästä eroon hankalasta asiakkaasta, mutta se ei ole mikään käytäntö. Painu tekemään reklamaatiotasi, saa siitä ajankulua ja parhaimmillaan rahankuluakin itselleen.

=DW=

No en ajatellut riidellä, vaan ihan asiallisesti reklamoida, ja siihen en tarvitse kuluttaja-asiamiestä.

Kyllä se nyt niin on, ette vesipestävieni housujen vuori saa repeillä ensimmäisessä pesussa.
        Mitään tuskin joudun todistamaan, kuitista näkee ostopäivän ja housuja katsomalla näkee selvästi syyn ja seurauksen.
        Varsinkin lasten vaatteissa, pyjamissa esim., näkee hyvinkin usein suosituksen pestä ennen käyttöä.

Sinäkö pitäisit omana syynäsi ja vahinkonasi jos sinulle näin kävisi? Minä en, eikä minulla ole siihen edes varaa, jäisi 'liikaa' harmittamaan hukkaan mennyt n. satanen, se on aika iso raha.

Voihan minulla tietysti olla ihan väärät luulot itsestäni, mutta en usko olevani sen tosi mukavan ja fiksun tuntuisen, tatuoidun, bodatun,kaljun ja lettipartaisen myyjän (omistajan?) mielestä hankala asiakas, meillä menee jutut aika kivasti ja hänen huumorintajuaan suorastaan kannattaa 'koetella'. Ihana nauru ja mahtavan hauskoja hauskoja vastauksia. Olen mm. ihan pokkana kysellyt rasismin vastaisia rintanappeja muiden, yrityksen kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden läsnä ollessa. (Siinä tiskillä on kaikenlaista aika kantaa ottavaakin kamaa tarjolla, myös pinssejä).
        Hän lähti siitä paikasta leikkiin mukaan, tosi fiksulla ja hauskalla tavalla.

Täytyy pilata vielä vähän lisää pyykkiä ennen kuin voin tästä mihinkään painua.

• sitroen.

Jo ainakin kaksi taivuttaa vuorin väärin.
        Jos kyseessä on maastokohde vuori, se taivutetaan vuorellinen.
        Jos kyseessä on vaatteen vuori, se taivutetaan vuorillinen.
        Eikö tämä opetettu jo alakoulussa?
        Äidinkieli 8 :n antamalla varmuudella: sitroen.

• bessie*
        sitroen. kirjoitti:

Jo ainakin kaksi taivuttaa vuorin väärin.
        Jos kyseessä on maastokohde vuori, se taivutetaan vuorellinen.
        Jos kyseessä on vaatteen vuori, se taivutetaan vuorillinen.
        Eikö tämä opetettu jo alakoulussa?
        Äidinkieli 8 :n antamalla varmuudella: sitroen.

:)

Kansakoulussa tai missään muuallakaan en muista itselleni tätä erikseen opetetun, mutta noinhan se tietysti on, Sitroen. Jo oma kielikorvani sen minulle sanoo, mutta olenpa vain siitä huolimatta pystynyt kirjoittamaan väärin, puhuessani en tuota virhettä varmaan pystyisi tekemään.

Vaikea uskoa, mutta minulla ei koskaan ollut äidinkielen numero alle 9 ja kymppejäkin siitä tuli aika usein.

• Emäntä-riepu parka...

H.

• Pirre*

Yksissä mieheni, sen ajan laadukkaissa maastopuvun housuissa oli samalla tavalla vuori ommeltu kiinni päällikankaaseen. Senkö takia niistä vuori rikkoutuikin, - enpä älynnyt edes ajatella tuota.., tosin on ne jo paljon pidetytkin ja usein pestyt, mutta en ole aiemmin tavannut moista ilmiötä vanhoissakaan vuorellisissa ulkoiluhousuissa.

Nykyään vaatteet teetetään halpatyövoimamaissa ja hyvä merkkikään ei enää takaa aina laatua; sen olen huomannut että kangasta on alettu säästää koska saumavarat ovat olemattoman kapeat, ja siksi helposti liestyvät auki.

• bessie*

Tuo kankaan säästäminen tosiaan on mennyt ihan liiallisuuksiin. Hyvä ja kuvaava sana tuo "liestyvät". Kuinkahan monta vaatekappaletta minullakin on, joista tosiaan on liestynyt sieltä täältä. Ne ovat vähän hankalia korjatakin kun kestävää kohtaa ei järkevän tuntuisilla pistoilla oikein löydy. Olen kyllä aika huonokin näissä asioissa. Onneksi on noita silitettäviä juttuja, mutta ei nekään joka paikkaan käy. Nytkin on yhden laatumerkin ulkoilutakin vuori takaa helmasta viritelty pienillä hakaneuloilla niin ettei rispaantuneena repsota näkyvissä.

• Vuosia, vuosia sitten ostin kovasti mainostetun kämmen-ompelu-koneen.
      Olin juuri uusioutunut poika-mies.
      Vehje nakutti kuin isokin kone, neljällä AA-paristolla.
      Lyhensin juuri toista verhoa kun kone alkoi haista ja kuoli.
      Ilmeisesti laitoin sen liian kovaan rääkkiin.
      Vain yhden kesän verhot heiluivat, kunnes sen toisen helma alkoi rispaantua.
      Sen, jonka ommel jäi vajaaksi.
      Nykyiset verhoni laahaavat lattiaa.
      Aikasti reilulla marginaalilla.
      En ala kuitenkaan laittaa verhojani koetukselle pesemällä niitä.
      Katson ne kerta-käyttöisiksi.
      Viisi-vuotis suunnitelmalla.
      Suurin-piirtein.

H.

• bessie*

Haksahdin itsekin siihen vempeleeseen. Siitä tuli vähän erilainen, eikä kovinkaan toimiva tikki. (Käytän luultavasti ihan vääriä termejä).
        Ennen vaativampaa suoritusta yritin kokeeksi askarrella sen avulla leipäkorin liinan, olin vasiten ostanut puolisen metriä liikaa keittiöverhokangasta. Eihän siitä mitään tullut, melkein itsestään purkautuvaa tikkiä, ihan eri periaatteella kuin oikeassa ompelukoneessa.
        Vempele ei ehtinyt edes hajota eikä päässyt edes rojulaatikon pohjalle, roskiin vain.

Ilmaiset ala- ja yläkäänteet saa miltei aina jostain. Maksamaan jos joutuu ja sellaisia säädettäviä rypytyksiä ja nauhakujia ja kuviosovituksia tai mitä ikinä ne nyt onkaan, niin helposti menee työhön sama kuin kankaaseen. Ja minun puolestani saa mennäkin, kunhan saa mieleiset. Ei niitä tosiaan ihan joka vuosi ostella, eikä tarvitse pois heittää vaikka uudet ostaisikin.

• bessie* kirjoitti:

Haksahdin itsekin siihen vempeleeseen. Siitä tuli vähän erilainen, eikä kovinkaan toimiva tikki. (Käytän luultavasti ihan vääriä termejä).
        Ennen vaativampaa suoritusta yritin kokeeksi askarrella sen avulla leipäkorin liinan, olin vasiten ostanut puolisen metriä liikaa keittiöverhokangasta. Eihän siitä mitään tullut, melkein itsestään purkautuvaa tikkiä, ihan eri periaatteella kuin oikeassa ompelukoneessa.
        Vempele ei ehtinyt edes hajota eikä päässyt edes rojulaatikon pohjalle, roskiin vain.

Ilmaiset ala- ja yläkäänteet saa miltei aina jostain. Maksamaan jos joutuu ja sellaisia säädettäviä rypytyksiä ja nauhakujia ja kuviosovituksia tai mitä ikinä ne nyt onkaan, niin helposti menee työhön sama kuin kankaaseen. Ja minun puolestani saa mennäkin, kunhan saa mieleiset. Ei niitä tosiaan ihan joka vuosi ostella, eikä tarvitse pois heittää vaikka uudet ostaisikin.

"bessie*"

Aina on miehestä hauskaa huomata, että nainenkin voi olla kädetön.
        Ja totta puhut.
        Enää eivät edes koneet kestä oma-toimiseen korjaukseen.
        Pakko on alkaa maksaa.
        Ei varmaan kauan kestä, kun verhosi vakoilevat sinua.
        Ja jää-kaappi nauraa yli-painollesi.

H.

• k/k

Silloin havoin kun ostan ns kanttihousut niissä on aina polvisilkit, ne kiinitetään sivuista saumojen kohdalta,koskaan ei oo irronnut.

• bessie*

Noissa housuissa oli vuori kiinnitetty ihan tavallisesti, eli saumojen kohdalta, mutta sitten on tehty sellaisia ylimääräisiä? ankkurointeja ja kangas on siis repeillyt, hajonnut, ei niinkään irronnut.

Joissakin housuissa minullakin on ollut polvisilkit. Tuntuvat mukavilta ja kaipa ne vähän estää kulumista ja ei toivottua kiiltoa, ja se kanttikin pysyy paremmin terävänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2285
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2073
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1549
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1434
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1101
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1037
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      818
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      119
      784
    Aihe