Hei
Löysin ensimmäistä kertaa elämässäni mustatorvisieniä (en ole mitenkään aktiivinen sienestäjä joten taisi käydä hyvä flaksi). Niitä oli todella paljon joten pakko oli poimia talteen... mutta miten ne kannattaisi valmistaa tai säilöä? Yhden satsin paistoin pannulla kemaiseksi kastikkeeksi ja osan kuivatin pöydällä leivinpaperin päällä muutaman vuorokauden. Loput luovutin äidilleni kun en ehtinyt ja jaksanut perata =)
Mutta mites tuo kuivatus... mistä tietää että se on onnistunut? Haittaako jos muutamassa sienessä näkyy hieman valkoista -> hometta?
Tuoksu on kuitenkin todella mainio ja sienet kuivuneet rapeiksi. Miten niitä säilytetään kuivauksen jäälkeen, pussissa, purkissa, kylmässä, lämpimässä? Kauanko säilyvät?
Ja mites pakastaminen... paistetaanko ensin vai miten saan ylimääräiset nesteet pois?
mustatorvisienet
5
10514
Vastaukset
- Tepa
Onneksi olkoon!
Kuivauksesta: sienten täytyy olla aivan rutikuivia, niin, että ne murenevat rapeasti, eivät saa jäädä nahkeiksi. Kuivaaminen onnistuu huoneen lämmössä, mutta jos ilma on kosteaa, voit varmistaa lopputuloksen pitämällä kuivattuja sieniä jonkin aikaa uunissa, jonka lämpö on max. 50 astetta ja uunin suuluukku hieman auki.
Säilytys kuivassa, esim. tiiviissä lasipurkissa (tai paperipussissa kuivassa paikassa) huoneen lämmössä, mieluusti pimeässä. Säilyvät vaikka useamman vuoden.
Voithan noukkia ne valkoiset kohdat pois, jos epäilet hometta...
Jos pakastat, kannattaa torvisienet ensin kuumentaa teflonpannulla miedolla lämmöllä ilman rasvaa kunnes niistä erottuu sienien oma neste ja sitten jatkat kuumennusta kunnes neste pannulta on lähes kokonaan haihtunut ja sitten vaan pakkaseen. Säilyvät pakkasessa vuoden.
Torvisienistä tulee mainio keitto tai kuivattuja sieniä voi käyttää mausteena esim. lihapullataikinassa.- Liisa
Kiitos säilöntävinkeistä!
Kävin taas tänään metsässä, nyt on sauna paahtamassa ja lauteet täynnä torvisieniä. Kolme kiloa sain kerättyä alle parissa tunnissa ja metsään jäi vielä TODELLA paljon torvia. En oikein tiedä mitä niille tekisin, omiksi tarpeiksi riittää vähempikin mutta eihän noita raaskisi metsäänkään jättää homehtumaan.
Onko jollakin tietoa kuka ostaisi mustatorvia Turun seudulla? Tarviiko myyntiin jonkinnäköisen luvan? Kuulin että kilosta saisi jopa 12€, pitääkö paikkaansa? Mulla on sellainen jättiapaja että sillä voisi päästä jopa tienaamaan hieman jos olisi vain ostaja tiedossa... - wilma
Liisa kirjoitti:
Kävin taas tänään metsässä, nyt on sauna paahtamassa ja lauteet täynnä torvisieniä. Kolme kiloa sain kerättyä alle parissa tunnissa ja metsään jäi vielä TODELLA paljon torvia. En oikein tiedä mitä niille tekisin, omiksi tarpeiksi riittää vähempikin mutta eihän noita raaskisi metsäänkään jättää homehtumaan.
Onko jollakin tietoa kuka ostaisi mustatorvia Turun seudulla? Tarviiko myyntiin jonkinnäköisen luvan? Kuulin että kilosta saisi jopa 12€, pitääkö paikkaansa? Mulla on sellainen jättiapaja että sillä voisi päästä jopa tienaamaan hieman jos olisi vain ostaja tiedossa...Ovat aika köykäisiä tuoreinakin... saati sitten kuivattuina..
Varmaankin saat jonnekin myytyä, mutta käy ihmeessä keräämässä, ettei jää metsään homehtumaan.
Kaikki sukulaiset saa joululahjaksi sievän purkin kuivattuja torvisieniä... ;) - jätä
Liisa kirjoitti:
Onko jollakin tietoa kuka ostaisi mustatorvia Turun seudulla? Tarviiko myyntiin jonkinnäköisen luvan? Kuulin että kilosta saisi jopa 12€, pitääkö paikkaansa? Mulla on sellainen jättiapaja että sillä voisi päästä jopa tienaamaan hieman jos olisi vain ostaja tiedossa...metsään. Nyt kaikki sienet talteen, jos todella haluat myydä, soita ravintoloihin, voivat olla halukkaita ostamaan, et tarvitse mitään lupaa ja se ei ole alv:n alaista, "ammattitorikauppiailta" voi kans käydä kysymässä. Mutta torvien paras säilöntäkeino mun mielestä on kuivaus, sauna hyvä, mutta ei liian kuuma. Minä käytän myös hellaa, panen kaikki levyt päälle vähäksi aikaa ja uunipellin siihen, ei "kuumaa" ja aamulla torvet ovat melkein kuivia. Säilytän sekä torvia että suppiksia esim. paperipussissa (sokeri tai vehnäjauho) ja vielä parin vuoden kuluttua käyttökelpoisia. Aivan ihana lahja ihmiselle, joka arvostaa sieniä. Itse käytän kaikkeen mahdolliseen näitä kuivattuja, mausteeksi makkarakeittoon, lihapataan, pizzaan, murekkeeseen, ruoka kuin ruoka, aina meillä on sientä, enemmän tai vähemmän. Ota kaikki talteen ja nauti.
- eko
Olen kuivannut torvisienet siten, että pujotan sienien läpi ohuen langan ja laitan roikkumaan johonkin lämpimään paikkaan. Aurinkoon esim.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047