Propral haittavaikutukset?

eijaksalääkkeitä

Hei, mitä haittavaikutuksia teille tulee propralin jokapäiväisestä käytöstä? Itselle määrätty 10mg paniikkihäiriöön ja otan päivästä riippuen 1-2kpl. Olen vain huomannut että niinä päivinä kun lääkettä ei ota, tärinä sosiaalisissa tilanteissa on aivan hallitsematonta ja hengästyttää ja sydän hakkaa pienestäkin ponnistuksesta. Plus tämä että huonovointisuutta koen melkein joka päivä, maha joskus jopa sekaisin ja oksetusta. Myös masennusta useimmin niinä päivinä kun lääkkeen on ottanut.

42

34795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Glitter

      Ei kuulemma mitään. Lääkärini on käyttänyt sitä useita vuosia päivittäin annoksilla 40-80 mg migreenin ennaltaehkäisyyn ja rytmihäiriöihin. Vieläkin suurempia annoksia määrätään. Sinun annoksesi on erittäin pieni.

      Itse käytän satunnaisesti 10-40 mg päivässä tilanteista riippuen. Teho kasvaa annoskoon mukana, mutta 20-40 mg lienee tehokkain annos jännittämisen aiheuttamiin fyysisiin oireisiin. Sitä suuremmilla annoksilla haittavaikutukset tulevat paremmin esiin.

      On olemassa Propralin kaltainen toinenkin lääke, en nyt muista nimeä. Pyydä kokeiluun, jos sivuoireita tulee. Kyllä niiden pitäisi helpottaa käytön myötä.

      • srdtyfyguhijk

        Mullekin on kaikki sanonut ettei Propralista mitään oireita tule. Paska huuleen!

        Itse käytin sitä vuosia ja auttoi hyvin pahimpiin fyysisiin ongelmiin, mutta tässä on oireeni 10-15Mg annostuksella:

        Koko vartalo hikoilu. Kesällä en voinut ikinä käyttää propralia
        Nälkä tai outo tunne vatsassa. Joskus myös närästi.
        Väsymys tai oikeastaan uupumus. Ei siis alkanut nukuttaa vaan tuli voimanton olo.

        Nuo kaikki oireet iskivät aina puolen tunnin sisään lääkkeen otosta. 2 tunnin päästä ne menee ohi, mutta olosta tuli aivan sietämättömän tuskainen jos joutui lähtemään ilman että saisi vaikka istua sen pari tuntia ensin.


      • Propral_3viikkoa
        srdtyfyguhijk kirjoitti:

        Mullekin on kaikki sanonut ettei Propralista mitään oireita tule. Paska huuleen!

        Itse käytin sitä vuosia ja auttoi hyvin pahimpiin fyysisiin ongelmiin, mutta tässä on oireeni 10-15Mg annostuksella:

        Koko vartalo hikoilu. Kesällä en voinut ikinä käyttää propralia
        Nälkä tai outo tunne vatsassa. Joskus myös närästi.
        Väsymys tai oikeastaan uupumus. Ei siis alkanut nukuttaa vaan tuli voimanton olo.

        Nuo kaikki oireet iskivät aina puolen tunnin sisään lääkkeen otosta. 2 tunnin päästä ne menee ohi, mutta olosta tuli aivan sietämättömän tuskainen jos joutui lähtemään ilman että saisi vaikka istua sen pari tuntia ensin.

        Samaa huomannut 15-20mg vuorokausiannoksilla (hikoilu ja närästys tosin puuttuu), lääkkeenoton jälkeen heikohko olo (varsinkin aamulla), mutta noin tunnin kuluttua olo hyvä. Olen ottanut 1/2 tabletin (eli 5mg) noin 6 tunnin välein, niin että yö menee ilman (viimeinen puolikas noin 18:00).


      • Anonyymi
        srdtyfyguhijk kirjoitti:

        Mullekin on kaikki sanonut ettei Propralista mitään oireita tule. Paska huuleen!

        Itse käytin sitä vuosia ja auttoi hyvin pahimpiin fyysisiin ongelmiin, mutta tässä on oireeni 10-15Mg annostuksella:

        Koko vartalo hikoilu. Kesällä en voinut ikinä käyttää propralia
        Nälkä tai outo tunne vatsassa. Joskus myös närästi.
        Väsymys tai oikeastaan uupumus. Ei siis alkanut nukuttaa vaan tuli voimanton olo.

        Nuo kaikki oireet iskivät aina puolen tunnin sisään lääkkeen otosta. 2 tunnin päästä ne menee ohi, mutta olosta tuli aivan sietämättömän tuskainen jos joutui lähtemään ilman että saisi vaikka istua sen pari tuntia ensin.

        Jos ihminen lukee kovasti kaikki sivuvaikutukset niin saakin ne ihmisen aivot saa paljon aikaan jos lukee kaikki sivuvaikutukset niin ihan varmaan saakin niitä
        Itse en lue koskaan etukäteen mistään lääkkeestä mutta jos jotain ilmenee niin sitten vasta katson onko se ilmiö listattu paperiin.
        Huvitti yksi tuttava kun oli lukenut kaikki sivu vaikutukset ja sai myös kaikki, sitten kirjoitettiin samaa lääkettä toisella nimellä niin ei tullut mitään oireita . Joten miksi lukea etukäteen sivuoireista sillä tavallisesti ei niitä saa kun ihan harvat


    • neljäpus

      -Maha sekaisin
      -Yöunet pilalla
      -Järjetön hikoilu ja punoitus

      Propral ei ruleta...

    • ...

      Unihäiriöt tosi yleisiä, mulla menee unet pienelläkin annoksella. Mitä oon lukenut, niin hengästyminen on kanssa yleistä.

      Mutta siitä pakkauksestahan voit katella kaikki mahdollset haittavaikutukset, löytyy googlaamallakin.

    • NimimerkkiPropral

      Hengästys, painonnousu hurjasti, huimaus, vattakipu, voimaton olo ja sydämmentykytys

      • Anonyymi

        Itse sairaudessa on nuo oireet


    • nyttiedänjotain

      propral on betasalpaaja. se alentaa verenpainetta. suurilla annoksilla voi aiheuttaa huimausta. hyvin siedetty lääke. ei juuri muita haittavaikutuksia kuin tuo huimaus. propral siis ei ole mielialalääke, vaan sitä määrätään yleisimmin rytmihäiriöihin, vapinaan, sydämen tykytykseen, ja/eli esim. paniikkihäiriön/jännityksen OIREIDEN hoitoon. ei ole itsessään paniikkihäiriö, saati ahdistuslääke.

    • toipumassa

      Itellä propralist ei tullu mitään haitta vaikutuksia lukuunottamatta suun kuivumista. Käytän sitä tosin vain lähtiessäni johonkin ja otan silloinkin vain 2 - eli 20 MG.

    • NäinTäällä

      Otin lääkärin määräyksestä muistaakseni 40mg tabletin. Olo oli kuin humalaisella. Lihakset liian löysät/rentoutuneet. Tasapainovaikeuksia ym.

      Sitten otin jossain vaiheessa 5-20 mg säännöllisesti päivittäin. Alussa teki täydellisen jämähtäneen olon. Aivan kuin olisi omassa kuplassaan. Vaikea keskustella ym. Huimausta ja pyörtymisen tunnetta. Liikkuminen mielettömän raskasta, hiki valui jo pienestä ponnistuksesta.

      Nyt otan vain 2,5mg - 5mg tarvittaessa/vrk. Jopa nuo annokset vaikeuttavat liikuntaa. Vievät kuitenkin tärinää ja tykyttelyä sopivasti pois, joten otan silloin, kun tärinät uhkaa.

      • Propral_3viikkoa

        " Alussa teki täydellisen jämähtäneen olon. Aivan kuin olisi omassa kuplassaan. Huimausta ja pyörtymisen tunnetta."

        Samaa tuntemusta, päiväannos 15-17.5 mg.


      • Anonyymi

        Älä ota silloin kun noin paljon on haittoja , mene lääkäriin ja pyydä toista lääkettä niin hän kirjoittaa jotain muuta


    • elämänpelastus

      ite käytän kans 10mg 1-2 kertaa päivässä ihan päivittäin. en oo huomannu mitää haittavaikutuksia muuten ku jos en ota. ilman propralia oon jännittynyt kokoajan, tuntuu kokoajan ku sydän menis lukkoo ja hirveet hengenahdistukset. :/

    • ekstiä

      Ei juuri mitään sivuoireita edes 40mg annostuksella. Käytän tarvittaessa esiintymistilanteissa. Muutoin menee venlafaxin ja paniikkioireisiin auttaa parhaiten vain bentsot, joita otan vain kun tiedän että on pakko.

    • Naandam

      Propral EI ole psyykenlääke, mutta voi se rauhoittaa "mutkan kautta" psyykeen rauhoittavasti. Kun tietää, että se helpottaa oireita….siis kellä helpottaa…kellä ei...

      • Anonyymi

        Suurin piirtein näin. Verenpaineläke on aivan syystä tarkoitettu verenpaineen laskuun. Muuten korkeaa verenpainetta hoidettaisiin bentsodiatsepineilla tai masennuslääkkeillä, jos ne olisivat täysin toisiaan vastaavia.

        Osalle tieto voi auttaa mutta se on sitten jotakin muuta kuin oikeaa paniikkia. Psykoterapia tai kukille puhuminen voisi tällaisissa tapauksissa olla normaalimpi tapa toimia. Toki omalla kustannuksella, koska plaseboa ei vaan kustanneta narsisteille.


    • Koukussako

      Lääke on helvetistä. Huimausta, happi loppuu. Portaita ei voi nousta, menee 2 kerroksen jälkeen korvat lukkoon.ä ja happi loppuu. Oksettaa myös portaiden nousun jälkeen. Olen koukussa, sillä jos en ota, sydän tulee rinnasta läpi. Lista on loputon. Maanpäällinen helvetti toisinsanoen. Ei jatkoon. Yritän lopettaa mutta en voi, a-klinikalle?

      • Anonyymi

        Vaikea uskoa noita juttuja.


    • Ggghg

      Maha sekasin,pään särky,hengen ahdistus,voimaton olo,väsymys, aamulla jännittyny olo/maha sekasin,oksettava olo
      Tuo lääkitys lopetettiin heti kun nuo oireet tuli..

    • ttukunpitäätullavanhaksi

      40mg Propral, tasaa sykettä. Itsellä muuhun tarkoitett lääkitys ja syke korkealla. Toimii mutta olo on heikko. Ei humaloita mikä on hyvä mutta heikko olo on shittiä.

    • Jonsku1234

      Minä itse syön propral 10mg ja Mulla se on paniikkihäiriötä varten ja minusta se on auttanut minua että ei Mulla Oo tullu mitään yhtä pirteä jaksaa olla niinkuin aikasemminki 👍

    • mimmi54

      Propral toimii minulla hyvin,40mg noin kaksivuotta käyttänyt,ei painonnousua vaan päinvastoin laihtunut olen!Hyvä lääke,kelle sopii!

    • Jätinpois

      Lihomista aiheutti minulle, kun oli voimaton olo, eikä jaksanut liikkua.

    • Anonyymi

      Pienillä annoksilla on tullu enemmän haittavaikutuksia kuin isolla. Sykkeitä ei saa nousemaan korkealle mutta urheilee sen mukaan. Isoimmillaan annos 240mg. Migreenin estohoitoon olen käyttänyt.

    • Anonyymi

      Itsellä hyvin pieni annostus paniikkihäiriöön. Käytän maksimissaan yhden 10 mg tabletin. Yleensä riittää puolikas. Kokeilin aluksi yhdellä tabletilla ja pulssi oli 50 vielä seuraavana päivänä (ilman lääkettä monesti 75<).
      Puolen vuoden käytön jälkeen en ole huomannut ikäviä sivuoireita. Ainoastaan tulee jano. Tulehduskipulääkkeet puolestaan pilasivat vatsan sisäpuolen.

      • Anonyymi

        Aha pitäskö mun slkas tää lääkitys ku pulssi o 98 per min ja sydänfilmi ei sanonu mitää ehkä mulo aiva järkyttävä ahdistus päällä vaa


      • Anonyymi

        Jännä juttu että pulssi on "propralin takia" 50 seuraavana päivänä kun propralin puoliintumisaika on vain 4-6 tuntia.

        Muutenkin tällä palstalla taas paistaa tietämättömyys ja placebo, kun jonkun 5mg annoksen sanotaan laskevan sykkeitä paljon ja tuottavan vaikka mitä haittavaikutuksia vaikka vasta 40mg on sydämeen mitenkään vaikuttava annos.

        Mutta mitä muuta voi kallujen palstalta odottaakaan.


    • Anonyymi

      Minulla monet edelläkuvatuista sivuvaikutuksista, lihominen, epätod. olo, voimattomuus, hikoilu jne. Lisäksi silmät jännittyivät jotenkin niin etten nähnyt lähelle, esim. toisen silmiin katsominen näytti sumuiselta. Lopetin kokonaan.

    • Anonyymi

      Jos on yleensä alhainen verenpaine ja vain satunnaisesti tykyttää,
      propral voi laskea verenpaineen liian alas, tulee huonoja oloja siitä,
      huimausta ja heikotusta.
      1/4 pilleriäkin jeesaa minua. Yksi aampupäivällä, toinen iltapäivällä.

      Propral nousee täyteen tehoonsa vasta 1,5-2 tunnin päästä alkaen tasta oloa.

      Jos tuntee itsensä ja tietää mihin aikaan oireet alkaa iskeä,
      kannattaa propral ottaa ajoissa estolääkkeeksi, se vaikuttaa hitaasti varsinkin pienellä annoksella.

    • Anonyymi

      Itse käytän satunnaisiin rytmihäiriöihin. Ainoat haittavaikutukset itsellä ovat kurkkukipu ja ääreisverenkierron heikkeneminen. Alussa oli pahoinvointia mutta meni ohi kun jatkoin lääkkeen käyttöä.

    • Anonyymi

      Kävelen päin seiniä ja ovia. En viitsi ottaa kuin yötä vasten, ellei ole aivan pakottavaa syytä.

    • Anonyymi

      Ei auta itse ongelmaan eli en jaksa käyttää paniikkiin.

      • Anonyymi

        Ei mullakaan. Hyvä että on muitakin, jotka levittävät oikeaa tietoa tästä lääkäreiden suosikkilääkkeestä. On edesvastuutonta syöttää paniikkihäiriöiselle tätä ja uskotella sen auttavan. Puoskareita on terkkarit ja psykiatrian polit täynnä. Ehkä joskus oppivat oikeasti, mitä on normaali paniikki.


    • Anonyymi

      Minulla 10mg kaksi taplettia 3x päivässä , aloitin puolitoista kuukautta sitten. Pyysin helpotusta minun jännitys-oireisiin. Olen vuosia käyttänyt Opamox lääkettä ja se auttoi . Sitä otin vain isommissa tilaisuuksissa, jotai kerran kuukaudessa. Nyt tätä Propral-lääkettä 6 kplpäivässä. Eikä mitään vaikutusta mihinkään. Harmi kyllä. E kyllä ole sivuvaikutuksia, mikä toki hyvä. Sairastan epilepsiaa, on verenpainetta. Jos nuo vie Propralin tehon. Vaan olisi kai lääkärin pitänyt sen tietää, tai sitten ei. Nyt mietin, jätän nämä 6 tapl päivä annoksen pois ja pyydån Opamox-lääkkeen tilalle. Toivon, että lääkäri suostuu.

    • Anonyymi

      Tämä lääke oli mulle pelastus. Jännitän hirveästi sosiaalisia tilanteita outojen tai puolituttujen kanssa. Työnteostakaan ei meinannut tulla mitään.

      Nyt pystyn normaalisti elämään ja otan pillerin etukäteen vain silloin kun tiiän minkälaisessa tilanteessa kohtaus todennäköisesti tulee.

      Kaikille ei varmaan auta mutta mulle autto, ei tarvi enää pelätä sosiaalisia tilanteita.

      Ja olen kärsinyt tästä tilanteesta 20 vuotta.

      Ei mitään haittavaikutuksia mulla.

    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu että kaikki on hyvin Nyt kun olen saanut lääkettä ja hyväkuntoinen ja reipas Rosa

    • Anonyymi

      Hei,

      Aika pienellä annoksella 40 mg/vrk migreenin estoon on nyt tullut yli 60 -vuotiaana lihasheikkoutta reisilihaksiin lähes aina kun olen ottanut tabletin: yhtäkkiä tulee tunne etei voi kävellä tai seistä vaan on päästävä istumaan, jalat eivät kanna. 2-5 min:n istuminen riittää. Pelkäsin, että olen sairastunut lihassairauteen. Jos en ota lääkettä, ko. oiretta ei tule, jos otan, tulee heti. Ei muita oireita minulla, ehkä joskus lievää ripulia tai ulosteen löysyyttä. Olen käyttänyt kuitenkin 30 vuotta lääkettä, nyt 2-3 v tuota oiretta, kun olen käyttänyt lääkettä lähes joka päivä säännöllisemmin. P

    • Anonyymi

      Kokeiltu kaksi päivää Propral 10mg julkisten paikkojen ahdistukseen, ja pakko lopettaa, pelottavaksi meni. Eilen n. 1,5h ottamisesta alkoi pää tuntua puutuneelta, sitten alkoi puhe "sammaltaa", oli vaikea muodostaa sanoja (en ollut juonut mitään), ja tuntui, että sössötin kuin humalainen. Katsetta oli vaikea kohdentaa, koko homma kesti noin 4-5h. Paleli ja oli todella väsynyt olo. En päässyt lähtemään kaupoille. Tänään kokeilin vielä kerran, ja onneksi ei tullut tuota puheen vaikeutta tai pään puutumista, mutta muutuin kuin humalaiseksi taas se n. 1,5h lääkkeen otosta, menin "hitaalla" jopa liikkeissäni. Kauppareissu jäi myös, pitää käydä huomenna ilman tuota lääkettä. Onneksi nyt alkaa olla vaikutus jo loppu, mutta näiden kokeilujen jälkeen en enää tätä halua kokeilla, ei selvästi minulle sovi.

    • Anonyymi

      Propral --kuten muutkin beettasalpaajat-- voi laskea verenpainetta vähän. Minun varpaitani alkoi palella ja oli ehkä vähän fyysisesti väsyneempi olo. Mutta nämä sivuvaikutukset eivät olleet este Propralin käytölle.

    • Anonyymi

      Mielestäni propral on todella hyvä lääke, vuodesta 2007 alkaen olen sitä ajoittain käyttänyt. Todella vaativan työn tuottaman stressin johdosta saan välillä paniikkikohtauksen kaltaisia ahdistuskohtauksia, sydän alkaa hakata, happi tuntuu loppuvan, jne. Vaihtoehtoisesti sydän voi muljahdella ja tykyttää oudosti sterssin ollessa korkealla. Itselläni Propral siis auttaa mainiosti ja pitää oireet jakohtaukset poissa 5-10 mg päiväannoksilla. Täysi vaikutus alkaa itselläni 1-2 tunnin kuluttua lääkkeen otosta, auttaa kyllä aika mainiosti. Joku lääkäri toteisikin : "Propral auttaa myös taskussa", ts. se auttaa kun tietää että tietää "avun" saatavilla taskusta. Lievää huimausta lukuunottamatta (ilmenee lähinnä jos kääntää päätä nopeasti) en ole koskaan kokenut mitään sivuvaikutuksia tästä lääkkeestä.

    • Anonyymi

      Haittavaikutuksia ei tule kaikille ollenkaan, mutta jos niitä odottaa oikein niin ihan varmana ne saa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe