Toinen silmä on vuotanut vettä useita vuosia jatkuvasti.Viime syksynä silmästä alkoi vuotaa keltaista mönjää, ja silmä oli usein aamuisin melkein liimautunut kiinni. Lääkkeeksi terv.kesk. Exocin, eivät auttaneet. Seur.käynti ja lääkkeeksi Oftan CC. Ei apua. Seur.käynti, ja otettiin myös näyte mönjästä. Vastaus: Haemoph. Lääkkeeksi Amoxin 750 mg ja Oftan-Akvakol tippoja. Oireet vain jatkuivat ja neljän kuukauden päästä pääsin silmäpolille, missä kyynelkanavat huuhdeltiin ja lääkkeeksi jälleen Oftan-Akvakol, ja taas näyte, jonka vastaus oli sama kuin edellinenkin. Soittelin silmäpolille ja sain puhelinmääräyksenä Oftaquix 5 mg. Jossain vaiheessa silmä parani sen verran, että mönjää ei enää tullut, kun iltamyöhällä vähän ja se oli muuttunut vaaleammaksi ja ohuemmaksi, mutta kuitenkin joka ilta, (ja vettä muina aikoina kuitenkin edelleen).Taas kolmen kuukauden päästä pääsin silmäpolille ja jälleen huuhdeltiin kyynelkanavat ja käskettiin nyt laittaa silmiin Oftan CC (joita myös määrättiin jo silloin viime syksynä). Nämä tipat kuitenkin aiheuttavat voimakasta kirvelyä, ja niistä silmät vasta kipeäksi tulevat). Tällä viimeisellä käynnillä otettiin myös jälleen näyte, ja se osoittautui ihan "puhtaaksi"?
Oireet jatkuu niin,että vettä vuotaa, ja iltamyöhällä varsinkin tulee silmänurkaan aina vähän limamaista mönjää, mutta se ei ole keltaista, vaan kuivuessaan, ja aamuisin on enempi valkoista, ja rapsutettavissa pois, kunnes silmä taas alkaa vuotaa, ja poski kastua.
Jo edesmenneellä tädilläni oli ollut joskus sisareni kertoman mukaan (minä asuin silloin eri paikkakunnalla) ollut aikoinaan samantapaisia oireita silmässään, ja lopulta oli todettu jokin syöpään viittaava juttu hänen silmästään, ja sitä oli hoidettu sädehoidolla Helsingissä jossain. Se oli niillä hoidoilla parantunut. Tarkemmin en asiaasta tiedä koska siitä on todella kauan.
Itse olen nyt 62 vuotias, mutta hieman on tämäkin vaihtoehto käynyt mielessäni.
Minulla on ilmeisesti kuivat silmät, kun tuota kirkkaanvedenvuotamis/roskantunne/kutiamisongelmaa on ollut aina, mutta useiden eri kostutustippojen jälkeen olen todennut niiden tukkivan minulta kyynelkanavat, ja aiheuttavan näin vain enempi ongelmia. Tällä hetkellä "parempi" silmäni pysyy vuotamattomana ja lähes ongelmattomana Lecrolyn 20 mg tipoilla, joita käytän päivittäin.
Mikä minun toisessa silmässsäni voi oikein olla? On hermojaraastavaa jatkuvasti kuivata silmänurkkaa, kun vettäkin tulee ajoittain jopa ihan tippumalla.
Kysymys silmälääkärille
3
8673
Vastaukset
- silmälääkäri
Kuulostaisi siltä, että sinulla on "kuivasilmäisyyttä" tai paremmin ilmaistuna kyynelnesteen koostumus ei ole ihan normaali. Se voi johtaa myös luomireunan ärsytykseen ja tulehdukseen (blephariitti) ja altistaa myös ajoittaisille sidekalvontulehduksille ja/tai kyynelpussintulehduksille (johon sopii mainitsemasi Haemophilus-löydös). Vaikka oireita ja rähmäisyyttä on, voi kuitenkin viljelyvastaus olla negatiivinen (ei löydy bakteeria) ja tämä voi selittyä käyttämilläsi silmätipoilla, sillä usein tällöin viljelyvastaus voi olla negatiivinen, vaikka silmän pinnassa pöpöt vielä kasvavat.
Jos kyyneltiehyt on tukossa, voi kyynelpussissa myös viihtyä erilaiset bakteerikannat, jotka vähän väliä aiheuttavat oireita. Jos kyyneltiehuuhtelussa ei neste tule nenään asti, voidaan harkita dacryocystorhinostomiaa (eli leikkaus, jolla tehdään uusi tiehyt kyynelpussista nenäonteloon, jotta kyyneleiden ei tarvitse valua poskelle ja samalla saadaan kyynelpussin bakteeripesäke hoidettua).
Syöpä harvemmin mainitsemiasi oireita aiheuttaa, mutta kyllä kyynelpussiinkin voi syöpä kehittyä ja siten hankaloittaa kuivasilmäisyysoireita yllämainittuun tapaan. Tämä on kyllä sen verran harvinaista, että se ei ole todennäköinen vaikutusmekanismi sinun tapauksessasi.
Kaikenkaikkiaan valitettavasti taudin kulku sinunlaisissasi tapauksissa on usein krooninen eli välillä tuntuu paremmalta ja sitten se taas pahenee ja tätä voi kestää pitkäänkin. Pahenemista voi yrittää välttää hyvällä luomihygienialla eli esim. aamuin illoin huuhdotaan luomet lämpimällä vedellä ja miedolla vauvashampoolla ja korvatikulla vielä voi puhdistaa varovasti luomireunan. Näin luomireunan rauhastiehyet eivät tukkeennu niin helposti (joka taas edistäisi bakteerikasvua eli luomireunantulehdusta eli blephariittia).
Tähän asti saamasi lääkkeet ovat olleet aivan kohdallaan. Mikäli tuntuu siltä, että Oftan CC:tä et siedä, niin mainitse siitä silmälääkärillesi, niin siihen koitetaan löytää sinulle sopivampaa tilalle.
Lisäksi se tieto, että Lecrolyn auttaa silmää pysymään oireettomana voisi viitata siihen, että myös allergia voisi olla osana ongelmavyyhteä. Jos Lecrolyn siis tuntuu auttavan, niin kannattaa jatkaa sen käyttämistä ja silloin kun tulehdus vahvistuu niin sitten antibioottia ja/tai kortisonia lisäksi lyhytaikaisesti hoitoon mukaan. - ihmettelevä
Vastaus selvitti minulle asiaa ja sain hyviä uusia neuvoja, kiitos niistä!
- Anonyymi
Toinen ihmettelevä. Minulla on vaikea kuivasilmäisyys. Olin koko koronakevään ja kesän erittäin uuvuttavassa tilanteessa mieheni omaishoitajana. Hän kuolikin sitten syyskuussa. Silmien hoito unohtui ( toinen sokea jo yli 30 v) . Näkevässä silmässä Xalcom tipolla hyvin oireettomana pysyvä glaukooma. Elokuun alussa alkoi näkevän silmän kutina. Tervarista sain oftan chlora reseptin. Viikon päästä pääsin päivystyksenä silmäpolille. Sieltä CC tipat ja Oftagel tipat. Olin vuosikausia käyttänyt Viscotearsia. Oireet jatkuivat. Seuraavalla kerralla määrättiin muistaakseni Oftan Dexa Chlora ja suositeltiin Thealozia kostutukseen, niin ja tietenkin A-pant voidetta oli mennyt koko ajan pari kertaa vuorokaudessa ja silmiä haudottu kostealla lämpimällä kääreellä alusta asti 2-3 kertaa vuorokaudessa. Jonka jälkeen pumpulitikulla luomien hieromista ja talin poistoa ja puhdistusta Blephasolilla. Ehkä tässä vaiheessa alkoi ensimmäinen 50 päivän antibioottikuuri. Söin koko ajan Brecosaa, vaikken siihen ollut ohjetta saanutkaan ( mieheni kuoli lopulta Clostridiumiin). Oireet kuitenkin jatkuivat. Seuraavalla kerralla sain varmaan Terracortrilia ja Siklosporiinitipat ja Doxitin 100 kuuria jatkettiin vielä 50 päivää. Jälleen kävin silmäpolilla, koska kutina ja kirvely ja niistä seuraava päänsärky vain jatkui. Lääkärin mielestä ei ollut
mitään hälyttävää ja määräsi ajan kolmen kuukauden päähän, jolloin siklosporiinin teho olisi nähtävissä. Epätietoisuudessani turvauduin iltapäivälehdestä lukemani artikkelin tietoon, jossa joku optikkoguru (en muista nimeä) kertoi kattavasti luomireunan tulehduksesta. Siinä hän mainitsi, että yksi mahdollinen syy on talipunkin lisääntyminen alentuneen vastustuskyvyn johdosta. Minullahan mokomat kehräsivät talilankakiehkuroita kaikista hoitotoimenpiteistä huolimatta. Ja nyt ajatellen nimenomaan niiden takia. Olen aloittanut itsenäisesti hoidon teepuuöljyllä. Mistään en vaan löydä ohjetta siihen, varsinkaan kun on kysymys silmistä. Olen tehnyt lioksen 1 tippa öljyä/ 12 tippaa vettä (sekin tuntuu aika vahvalta). Sillä kastelen sideharsotaitoksen ja painelen suljettujen silmien päältä, luomista, kulmakarvoista ja ympäri kasvoja. Sitten vielä käyn liuokseen kastellulla pumpulitikulla läpi luomireunat ja ripsien tyvet. Tätä toimenpidettä vähän epäröin, koska se aiheuttaa tuntemuksia silmässä. Sekin on ikävää, että teepuuöljy on hyvin voimakashajuista ja olen hajuille allerginen. Joka tapauksessa tuntuu, että kutina ja kirvely ovat vähentyneet. Tarvitsisin vain hoito-ohjeet teepuuöljylle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768