Minulla on ollut kaksi keskenmenoa vuoden sisällä. Ikääkin on jo 38 vuotta. Nyt selvisi, että olen taas raskaana. Ja olen aivan paniikissa, koska pelkään tämänkin raskauden menevän kesken. Tilannetta ei helpota ollenkaan, että tiedän riskin keskenmenoon olevan (iän ja edellisten keskenmenojen vuoksi) n. luokkaa 60%... Raskautta on yritetty hyvin pitkään ja vauva olisi erittäin toivottu.
Olen vielä varannut matkan esikoiselle ja itselleni lomaviikolle, (kylpylään oltaisiin menossa) tarkoitus olisi lähteä reissuun kahdestaan, kun mies ei saanut töistä lomaa. Nyt matkalle lähtökin pelottaa, entä jos saan keskenmenon siellä?! Toisaalta, esikoinen on odottanut matkaa todella paljon, enkä haluaisi tuottaa hänelle pettymystä...
Mikä auttaisi keskenmenon pelkoon? Lähitisitkö itse tällaisessa tilanteessa matkalle lapsen kanssa kahdestaan? Voiko kylpylässä käynnistäkin olla haittaa alkuraskaudessa? Raskausviikkoja nyt kasassa vasta 5.
Keskenmenon uusiutuminen pelottaa
8
327
Vastaukset
- en menisi...
Minä olen sitä mieltä, että kylpylästä ei sinänsä ole haittaa...mutta...naisen emätin on lyhyt (oliko se 3 cm pitkä) ja uimavesi ei ole ihan puhdasta...etenkään jo vesi on lämmintä (kauhean likaisia ovat erilaiset porealtaat)...näin ollen bakteereja voi nousta virtsateihin ja aiheuttaa tulehdusta...se voi periaatteessa altistaa keskenmenolle. Minä en menisi.
Minulla on ollut kaksi keskenmenoa (vähän alle 40 v ja vähän yli 40 v), mutta en silti osannut niin kauheasti pelätä keskenmenoa tässäkään raskaudessa, ikää 43 v (nyt onkin sitten sellaisia vakavia huolia tässä raskaudessa, joita en osannut edes odottaa lainkaan...tai joita ei mainostettu kun sektioita aikonaan tehtiin, että siitä voi seurata ongelmia sitten jatkossa...eli ei kannata murehtia etukäteen...koskaan ei tiedä, mitä raskaus tuo tullessaan :)).- korjaus :)
Anteeksi, pakko korjata kirjoitusvirheeni...en tietenkään tarkoittanut, että tulehdukset nousevat emätintä ylös vaan virtsaputkea ylös ja että virtsaputki on naisella lyhyt :).
- kylpyläänNauttimaan
Yrität vaan viettää normaalia elämää ja olla murehtimatta liikoja :) Tietenkin menet kylpylään, se kuulostaa ihanalle! Sinne vain rentoutumaan. Tsemppiä :)
- yksi mielipide
Jos keskenmeno on tullakseen, se tulee, vaikka jättäisi kylpylään menemättäkin. Ja toisaalta se kylpylään meno ei aiheuta mitään erityistä keskenmenon riskiä, jos raskaus muutoin on jatkuakseen. Sinuna menisin suunnitellusti ja yrittäisin ottaa mahdollisimman rennosti. Raskauden jatkuminen ei ole siitä kiinni.
- täällämie
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. :)
Ymmärrän kuitenkin sinua oikein hyvin.
Me yritimme saada esikoistamme aluilleen muutaman vuoden, kunnes lopulta tärppäsi. En uskaltanut enää hyppiä, juosta, hölkätä, seksitailla yms. Halusin tehdä kaikki mitä vaan kuunaan pystyin pitääkseen vauvanalun sisälläni.
Kun tulin toista kertaa raskaaksi, samat "temput" taas.Silloin koinkin ensimmäisen keskenmenoni. Silloin tajusin, ettei sitä voi itse estää/itse aiheuttaa. Ellei nyt siis mitään ihme lääkkeitä/huumeita vedä.
Mutta siis. Keskenmenoista arvioidaan jopa 70% olevan tuulimunaraskauksia. Eli mitään alkiota ei ole koskaan ollutkaan. 1% on kohdunulkoisia. Loput on sitten viallisia yksilöitä, joilla ei ole mahdollisuutta selvitä. Yleensä viikko 9 on kriittisin viikko, koska silloin rakentuu tärkeät elimet.
Ainoa mitä voit tehdä on syödä monivitaminivalmisteita! joissa foolihappoa muttei a-vitamiinia, ulkoilla, ottaa rennosti, keskittyä esikoiseesi - tehdä hänen kanssaan kaikkea mukavaa.
Paljon paljon paljon tarrasukkia ja voimahaleja ja mitä näitä nyt onkaan!!! Tsemppiä!! - 17+3
Minulla on ikää 40 vuotta ja olen kolmatta kertaa raskaana lyhyen ajan sisällä, kaksi keskenmenoa takana. Nyt on viikkoja kasassa jo 17 , ja vähän on pystynyt relaamaan, mutta täytyy sanoa että ne alkuraskausviikot olivat henkisesti ihan hirveitä! Vaikka kuinka yritin olla ajattelematta aikaisempia keskenmenoja, niin silti ne väikkyivät mielessä, ja vielä 14-viikollakin itkin pelosta että tämäkin raskaus menee kesken. Mieheni yritti tsempata parhaansa mukaan, ja muistutti että nauti nyt tästä raskaudesta niin kuin se nainen siellä ultrissa on joka kerta sanonut (kävin kolme kertaa alkuraskauden aikana). Ja minä en edes muista, että hoitaja on noin sanonut, sen verran paniikissa olen ilmeisesti ollut! Sydänääniä olen käynyt kuuntelemassa neuvolassa pariin kertaan ihan mielenrauhan vuoksi, ja muutamaksi päiväksi aina helpottanutkin... No, kohta ollaan puolivälissä menossa ja viikko viikolta olen huojentuneempi, eli minun kohdallani keskenmenon pelkoa on lieventänyt vain aika.
Sinuna lähtisin sinne kylpylään ja yrittäisin elää ihan niin kuin ennenkin, vaikka vaikeaahan se välillä onkin. Hirveesti tsemppiä täältäkin!! - ap...............
Reissussa käytiin ja kaikki sujui hyvin! Kiitokset kaikille teille vastauksista ja tsempistä, olen tosi iloinen että uskalsin lähteä. Esikoinenkin nautti matkasta kovasti. Ja vielä on pieni kyytiläinenkin matkassa :)
- oi.ihanata!
Onpa kiva kuulla! :):)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757