YTK ja osa-aikatyö

Epäreilua???

Teen (omasta tahdosta) osa-aikaista työtä. töitä on "varmana" vain 1 päivä viikossa

Joskus voi olla 5 päivää, joskus jopa 6...

No tämä ei talouteeni vaikuta, koska YTK maksaa ihan hyvin...

Mutta normaali päiväraha on 70€

Joskus jos on ollut paljon töitä, niin päiväraha voikin olla vain 20€

Tämä on minulle siis ihan ok.

Mutta eikös se ole aika väärin että se 20€ päiväraha kuluttaa niitä tukipäiviä yhtä paljon kuin se 70€ päiväraha.

Eli jossain neljän viikon jaksossa olisi parempi että ei saisi tukea lainkaan, jos se on todella pieni, ja turhaan kuluttaisi tukipäiviä.

Mutta ei sen sijaan, koska teen välillä pidempääkin viikkoa, niin uskon että se 500 päivän raja alkaa alusta ennen kuin ne päivät on edes täynnä.

Eli melko hyvä systeemi tämä työttömyyskassa, mutta silti kaipaisi vielä vähän fiksausta.

Ja tuo uusi 300€ "suojaosa" nostaa käytännössä mun kuukausituloja 150€... eli ei Suomi niin huono paikka ole asua loppujen lopuksi

24

2889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkuutta

Väärin meni.

Jos päivärahaa maksetaan sulle 70€ kuluttaa se yhden päivän

Jos päivärahaa maksetaan sulle 20€, kuluttaa se 0,3 päivää

Eli ihan oikeudenmukaisesti mennään

Löytyy tuo(kin) tieto YTK:n sivuilta

• 17+8

"Mutta ei sen sijaan, koska teen välillä pidempääkin viikkoa, niin uskon että se 500 päivän raja alkaa alusta ennen kuin ne päivät on edes täynnä."

Purkakaapa tämä mulle auki. Miten voi samaan aikaan saada ansiosidonnaista ja tienata päivät täyteen. Vai meinasitko olla jossain välissä useamman kuukauden täyspäiväisenä ja sitten taas osa-aikaisena?

• näin menee

Kyllä niitä täysiä viikkoja tulee aina välillä, joskus jopa täysi kuukausi... kohta alkaa taas kesälomat, niin oman maun mukaan teen hommia 1-3kk kokoaikaisena... mutta näinä aikoina en edes jaksa ilmoittaa että olen töissä, normaaliin tapaan ilmoitan tunnit ja skannaan palkkakuitit... kielteistä pukkaa niiltä kuukausilta, mutta eipä se mua haittaa...

Eli kyll suomessa loppujen lopuksi on asiat aika hyvin

• 13+17
        näin menee kirjoitti:

Kyllä niitä täysiä viikkoja tulee aina välillä, joskus jopa täysi kuukausi... kohta alkaa taas kesälomat, niin oman maun mukaan teen hommia 1-3kk kokoaikaisena... mutta näinä aikoina en edes jaksa ilmoittaa että olen töissä, normaaliin tapaan ilmoitan tunnit ja skannaan palkkakuitit... kielteistä pukkaa niiltä kuukausilta, mutta eipä se mua haittaa...

Eli kyll suomessa loppujen lopuksi on asiat aika hyvin

En kyllä ymmärrä miten tuo toimii, mutta eipä sillä väliä. Itsellä alkaa kohta työttömyys enkä kyllä ajatellut työtä tehdä ennen kuin saan työpaikan. Ja sitten taas olen töissä enkä työttömänä.

• tgrgretg tre
        13+17 kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten tuo toimii, mutta eipä sillä väliä. Itsellä alkaa kohta työttömyys enkä kyllä ajatellut työtä tehdä ennen kuin saan työpaikan. Ja sitten taas olen töissä enkä työttömänä.

Sitten että täydet työviikot kartuttaa sitä 26 vaatimusta mikä vaaditaan että saa tukea YTK:lta

Näin ollen uusi 500 päivän jakso alkaa, ennen kuin vanha on tullut edes täyteen

Ja parhaiten pääsee juurikin nauttimaan valtion eduista, tekemällä osa-aikaista työtä 1-2 päivää viikossa...

Huonoin tilanne on jos tekee kokoaikaista työtä aina, tai on kokonaan työtön

• 13+5
        tgrgretg tre kirjoitti:

Sitten että täydet työviikot kartuttaa sitä 26 vaatimusta mikä vaaditaan että saa tukea YTK:lta

Näin ollen uusi 500 päivän jakso alkaa, ennen kuin vanha on tullut edes täyteen

Ja parhaiten pääsee juurikin nauttimaan valtion eduista, tekemällä osa-aikaista työtä 1-2 päivää viikossa...

Huonoin tilanne on jos tekee kokoaikaista työtä aina, tai on kokonaan työtön

Siis työttömyys ei katkea, vaikka olisi kokonaisen työviikon tai vaikka kuukauden välissä töissä? Ei tule karenssia tai taukoa tukien maksatukseen tai ylimääräistä paperisotaa? Käy vaan välillä töissä ja sitten taas jatkaa työttömänä? Ja kun kahden vuoden aikana on tehnyt 26 viikkoa, niin sama ruljanssi jatkuu? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Mulla on taksinkuljettajan luvat, niin voisi varmaan löytyä aika helpostikin duunia esim. viikonlopuiksi, jos alkaisi etsiä. Jään ihan muista hommista työttömäksi enkä kyllä ollut ajatellut hakea kuin täysipäiväistä hommaa ns. omalta alalta, mutta ehkä tässä pitäisi alkaa laskeskella mikä kannattaa parhaiten...

• 4894849889498498
        13+5 kirjoitti:

Siis työttömyys ei katkea, vaikka olisi kokonaisen työviikon tai vaikka kuukauden välissä töissä? Ei tule karenssia tai taukoa tukien maksatukseen tai ylimääräistä paperisotaa? Käy vaan välillä töissä ja sitten taas jatkaa työttömänä? Ja kun kahden vuoden aikana on tehnyt 26 viikkoa, niin sama ruljanssi jatkuu? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Mulla on taksinkuljettajan luvat, niin voisi varmaan löytyä aika helpostikin duunia esim. viikonlopuiksi, jos alkaisi etsiä. Jään ihan muista hommista työttömäksi enkä kyllä ollut ajatellut hakea kuin täysipäiväistä hommaa ns. omalta alalta, mutta ehkä tässä pitäisi alkaa laskeskella mikä kannattaa parhaiten...

Siis työttmyyden VOI katkaista esim kuukauden työkeikan vuoksi, tai sitten voi täyttää siltä ajallta tunnit ja laittaa palkkakuitit menemään, tulee kielteistä päätöstä koska tulot menee yli, työaika menee yli jne...

JA kun hommat loppuu tai lopettaa itse, niin alkaa taas tulemaan rahaa liitolta...

"Ja kun kahden vuoden aikana on tehnyt 26 viikkoa, niin sama ruljanssi jatkuu?"

Kyllä, mutta huomaa että kun päiväraha pienenee töiden vuoksi, niin ne päivätkään ei kulu niin nopeaan, kuten yllä on laskettu...

Eli kyllä se on totta...

Ja juuri otin itse loparit paikasta missä olin vakituinen tuuraaja melkein 2 vuotta, lomarahat yms. tipahti tilille, ja asiasta ei tarvinnut mitään ilmoittaa, nyt jatkan hommia toisessa firmassa...

Sen verran on veroja tullut maksettua, että ei ole huono omatunto vaikka ottaa vähän takas...

Tietenkin työkkäri voisi tarjota jotain paikkaa, mutta tuskin tarjoaa kun olen kuitenkin osa-aikaisessa työssä, ja haastattelu on helppo vetää pieleen

Nykyinen firma missä olen viikonloppukuskina ja tuuraajana, ei edes tiedä että olen "työtön" ja revin rahaa liitolta

• Selänne #8

Mites tuo ansiopäivärahan uudelleenlaskeminen työssäoloehdon täyttyessä? Kannattaa ilmeisesti ottaa vastaan ainoastaan sellaista osa-aikatyötä, jossa palkka on suunnilleen sama tai parempi kuin ansiosidonnaista laskettaessa käytetty palkka?

• Jukka Hellman

No tietenkin huonompipalkkainen työ pienentää sitä, sehän on päivänselvä juttu...

Mutta se tuki on AINA vähintään 80% edellisestä, eli maksimissaan 20% voi pudota uuden 500 päivän jakson alkaessa

• klmcdlön
        Jukka Hellman kirjoitti:

No tietenkin huonompipalkkainen työ pienentää sitä, sehän on päivänselvä juttu...

Mutta se tuki on AINA vähintään 80% edellisestä, eli maksimissaan 20% voi pudota uuden 500 päivän jakson alkaessa

20 % on aika paljon, jos se päiväraha on alkujaankin laskettu esim. 2000 euron palkasta.

• Jukka Hellman
        klmcdlön kirjoitti:

20 % on aika paljon, jos se päiväraha on alkujaankin laskettu esim. 2000 euron palkasta.

No siksi ei kannatakaan mitään hommia tehdä osa-aikaisena missä on reilusti huonompi palkka.... ainakaan paljoa... jos silloitällöin tekee, niin sehän ei asiaan vaikuta mitään

• klmsdflödfn

Soviteltu päiväraha voi tosiaan olla elämäntilanteesta riippuen oikein hyväkin ratkaisu. Mutta onko palstalla tietoa siitä miten käy, jos pääsee johonkin osa-aikeiseen työhön, mutta haluaa myöhemmin lopettaa sen ja siirtyä ihan tavalliseksi työttömäksi päivärahalle. Tuleeko karensseja osa-aikaisesta työsuhteesta irtisanoutumisesta?

• Annikka Koskinen

No ei siitä osa-aikaisesta työstä, tai sen loppumisesta tartte sen kummemmin ilmoitella, kun työt alkaa, täytetään tunnit ja lähetetään palkkakuitit, kun se loppuu, niin ei enää lähetetä

Itselleni on kolme kertaa tullut eri firmoista "lomarahat" työttömyyden aikana, eikä siitä sen enempää ole kysytty, eli kolmessa paikassa olen loepttanut itse

• klfnlkndf
        Annikka Koskinen kirjoitti:

No ei siitä osa-aikaisesta työstä, tai sen loppumisesta tartte sen kummemmin ilmoitella, kun työt alkaa, täytetään tunnit ja lähetetään palkkakuitit, kun se loppuu, niin ei enää lähetetä

Itselleni on kolme kertaa tullut eri firmoista "lomarahat" työttömyyden aikana, eikä siitä sen enempää ole kysytty, eli kolmessa paikassa olen loepttanut itse

Ja työkkäriin ei tarvitse ilmoitella mitään muuta kuin käydä välillä uusimassa työnhaku?

• Annika Koskinen
        klfnlkndf kirjoitti:

Ja työkkäriin ei tarvitse ilmoitella mitään muuta kuin käydä välillä uusimassa työnhaku?

Juuri niin...

Tottakai jos tekee pidemmän keikan, esim 2kuukatta, voi katkaista työn haun tuoksi ajaksi... mutta sitten pitää taas käynnistää se uusiksi, ja selittää miksi loppui...

Helpommalla pääsee kun lähettää palkkakuitit ja tunnit oli töitä sitten viikossa 1-40

Joku aika sitten tuli kielteinen päätös 4 viikon ajalta, perusteena lukee "Teillä ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska työaikanne ylittää 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enemmistyöajasta" ja seuaavssa hakujaksossa olikin jo vähemmän hommia, niin maksettiin normaalisti

• Aina käytävä
        Annika Koskinen kirjoitti:

Juuri niin...

Tottakai jos tekee pidemmän keikan, esim 2kuukatta, voi katkaista työn haun tuoksi ajaksi... mutta sitten pitää taas käynnistää se uusiksi, ja selittää miksi loppui...

Helpommalla pääsee kun lähettää palkkakuitit ja tunnit oli töitä sitten viikossa 1-40

Joku aika sitten tuli kielteinen päätös 4 viikon ajalta, perusteena lukee "Teillä ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska työaikanne ylittää 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enemmistyöajasta" ja seuaavssa hakujaksossa olikin jo vähemmän hommia, niin maksettiin normaalisti

No mun on ainakin pitänyt käydä joka jessuksen kerta toimittamassa työtoikkari jokaisen osa-aikaisen loppuessa. Tietystikin mulla on siis ollut työnhaku voimassa osa-aikaisten ajan ja muidenkin pätkätöiden ajan, mutta se on ollut pakko uusia aina töiden loppuessa.

• ededwdwqde
        Aina käytävä kirjoitti:

No mun on ainakin pitänyt käydä joka jessuksen kerta toimittamassa työtoikkari jokaisen osa-aikaisen loppuessa. Tietystikin mulla on siis ollut työnhaku voimassa osa-aikaisten ajan ja muidenkin pätkätöiden ajan, mutta se on ollut pakko uusia aina töiden loppuessa.

Sitten olet erikseen ilmoittanut niistä "pätkätöistä" että oot töissä

Pointti on se että laitetaan vaan palkkakuitit ja tunnit, ihan niiku ei mitään, kesti keikka sit viikon tai 2 vuotta....

Vaatii vähän vaivaa, mutta se palkitaan

• Epätietoinen kyselee
        ededwdwqde kirjoitti:

Sitten olet erikseen ilmoittanut niistä "pätkätöistä" että oot töissä

Pointti on se että laitetaan vaan palkkakuitit ja tunnit, ihan niiku ei mitään, kesti keikka sit viikon tai 2 vuotta....

Vaatii vähän vaivaa, mutta se palkitaan

Mites tähän sitten suhtautuu se asia kun on puhuttu, että tietyistä töistä (esim. puhelinmyynti) ei voi saada sitä 300 euron kuukausittaista vapaaosaa koska työn määrää on mahdoton valvoa. Kuka sitä määrää valvoo? Jos vain lähettelee YTK:hon palkkalappuja, mutta ei ilmoittele työkkäriin mitään, niin saako suojaosan vaikka rahat olisikin tienattu puhelinmyynnillä/mainosten jakamisella?

• 55455665
        Epätietoinen kyselee kirjoitti:

Mites tähän sitten suhtautuu se asia kun on puhuttu, että tietyistä töistä (esim. puhelinmyynti) ei voi saada sitä 300 euron kuukausittaista vapaaosaa koska työn määrää on mahdoton valvoa. Kuka sitä määrää valvoo? Jos vain lähettelee YTK:hon palkkalappuja, mutta ei ilmoittele työkkäriin mitään, niin saako suojaosan vaikka rahat olisikin tienattu puhelinmyynnillä/mainosten jakamisella?

Palkkakuitissa tulee ilmetä työtunnit.

Eli vaikka on kiinteä, niin pyytää ilmoittamaan sen tuntiperusteisesti... helppoa

Eikä työkkäriin mitään tartte ilmoitella sen kummemmin, kunhan on saanut homman pyörimään, teki mitä hommaa vaan, kunhan välillä uusii työnhaun

• Epät.
        55455665 kirjoitti:

Palkkakuitissa tulee ilmetä työtunnit.

Eli vaikka on kiinteä, niin pyytää ilmoittamaan sen tuntiperusteisesti... helppoa

Eikä työkkäriin mitään tartte ilmoitella sen kummemmin, kunhan on saanut homman pyörimään, teki mitä hommaa vaan, kunhan välillä uusii työnhaun

Mutta eikö se ongelma näissä puhelinmyynti yms. hommissa ole se, että niihin ilmoitettuihin tunteihin ei uskota. Koska puhelinmyynti on prossahommaista ja mainostenjaossa ei pomo hengitä niskaan. Näin sen itse käsitin eli viranomainen ei usko tunti-ilmoitusta, vaikka se palkkakuitti tietysti työnantajalta tuleekin. Meinasin, että onko sillä väliä jos on kassassa verrattuna siihen, jos on peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.

Provikkapalkkaista työtä voisi olla helpompi saada ja kokeilla osa-aikaisena kuin monta muuta työtä, mutta jos hyöty jää saamatta, niin eipä maksa vaivaa.

• Ei välii
        Epät. kirjoitti:

Mutta eikö se ongelma näissä puhelinmyynti yms. hommissa ole se, että niihin ilmoitettuihin tunteihin ei uskota. Koska puhelinmyynti on prossahommaista ja mainostenjaossa ei pomo hengitä niskaan. Näin sen itse käsitin eli viranomainen ei usko tunti-ilmoitusta, vaikka se palkkakuitti tietysti työnantajalta tuleekin. Meinasin, että onko sillä väliä jos on kassassa verrattuna siihen, jos on peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.

Provikkapalkkaista työtä voisi olla helpompi saada ja kokeilla osa-aikaisena kuin monta muuta työtä, mutta jos hyöty jää saamatta, niin eipä maksa vaivaa.

Jos palkkakuitissa on eritelty tunnit, niin se käy

Itsellänikin on tietyissä hommissa "urakkapalkka" eli päivältä maksetaan tietty määrä tunteja... sitten vain hakemusta jättäessä jaan tunnit tasaisesti koko jaksolle

Mutta jos palkan perusten on provisio, tai joku jaettujen lehtien määrä, niin se ei käy

• mieti.ensin
        Epät. kirjoitti:

Jotta voi saada soviteltua päivärahaa täytyy työnantajan pystyä valvomaan tehtyä työaikaa. Näin ei tapahdu ns. provikkatöissä yleensä koska useimmiten niitä tehdään esim. kotona, joten työttömyyspäiväraha jää usein silloin saamatta. Jos vielä ei kauppa käy niin, että saisi riittävästi tuloja että edes hengissä pysyisi niin ei todellakaan kannata. Toiseksi kun sitten irtisanoutuu tuosta työstä tulee vielä se 3 kk karenssi. En todellakaan suosittele provikkatöitä.

• xzz

Mulle ainakin sanottiin YTK:ssa, että pitää ilmoittaa TE-toimistoon osa-aikaisen työn vastaanottamisesta. Kai sinne pitää sit ilmoittaa sekin jos jostain syystä päättää lopettaa ne hommat? Ei kai YTK:ssa niin tyhmiä olla, että esim. vuoden verran lasketaan soviteltua päivärahaa, ja mitään kyselemättä palataan normaalin päivärahan maksamiseen, kun yhtäkkiä ei palkkakuitteja enää tipukaan? Vai? Mä olen saanut sen käsityksen, että kyllä TE-toimisto ja YTK molemmat valvoo aika tarkkaan näitä juttuja.

• ilmoita.vaan

Sovitellun päivärahan saaminen ei ole edes mahdollista jos et ole ilmoittanut siitä työkkäriin. Sieltä työkkäristä kun täytyy laittaa lausunto sinne maksajalle ennen kuin sitä soviteltua voidaan maksaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2852
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2658
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2072
    Aihe