Lasikuituveneen kyljet eivät tulleet enää hiomatahnalla myllyttämällä puhtaiksi. Joudun hiomaan 1000 ja 2000 hiomapaperilla kyljet puhtaaksi. Onko jollakulla kokemusta Mirka Abranet tuotteista? Minkä verran veivaa yhdellä laikalla neliöissä? Ovat sen verran arvokkaita, etten viitsi ostaa varastoon ja kun on tuota pinta-alaakin ihan kiitettävästi.
Kylkien ehostus hiomalla
64
4154
Vastaukset
- dfgherty4567
Väärä tahna, väärä tyyny ja liian vähän vettä.
Kyllä myllyttämällä saa pinnan ku pinnan puhtaaks.- huoh...
Kannattaisko sun, kun kerran vaivauduit kommentoimaan, kertoa aloittajalle että mikä tahna, mikä tyynyt ja kuinka paljon vettä? Varmaan vastaa tarvittaviin lisäkysymyksiinkin?
- myllys
Jaa, ettei karkeammalla Fareclalla riittänyt? Myllytä hienommalla Fareclalla (olikohan G3).
- myllys
Tai Autoglymin 4b ja 2b. Kyllä olisi pitänyt pinnan alkaa kiiltää. Jotain omituista on myllytyksessä ollut...
- seppomartti
Olen katsellut muutaman kerran ammattimaisen gelcoatmiehen työskentelyä.Kyljen naarmujen korjaus alkoi asetoonipesulla ja rajausteippauksella, Korjausgelkkarin levitys on ollut tahnan sijasta vetelämpää kuin paksua maalia. Ja hiontaan on käytetty tahnan sijasta Fareclan nesteitä G100> G300>G500 kunnes pinta oli tasainen ja jopa parempi kuin ympäristö. Kerran aikaisemmin näin käytettävän loppukiilloitukseen "Autosol" - tahnaa.
- Olisiko tästä kyse
Kyljet ei tule puhtaiksi? Tarkoitatko ruosteista tai keulan ja vesirajan kellanharmaata väriä? Se poistetaan oksaalihapolla, esim:
http://www.marinea.fi/starbrite_instant_hull_cleaner_950_ml
Jos auringon UV on syönyt lasikuidun pinnan karheaksi niin silloin myllytys auttaa, ensin kuitenkin tuo happokäsittely. - -Mika-
Jos kyseessä on pahat auringon/suolaveden tekemät liituuntuneet/haalistuneet pinnat, niin ei se oikein myllyttämällä enää lähdekään.
Yhteen purkkariin olen tuon homman tehnyt vesihiomapaperilla käsin hiomalla.
Yllättävän nopeasti se meni ihan käsinkin. Ja hiomapaperina 800.
Sen hiomman jälkeen sitten myllytys. Siihen käytin autoglymin paint renovatoria.
lopuksi vaaan vaha pintaan ja kyljet oli kuin uudet.- A_33
Hiomatahnan kanssa epäkesko on tehoton. Tarvitaan pyörittävä kone, jolla voi ajaa tarpeeksi hiljaa eli n.1000 kierrosta/mi, ja mieluumionm sellainen, joka pitää kierrolset vakiona paineesta riirumatta...
- 407
A_33 kirjoitti:
Hiomatahnan kanssa epäkesko on tehoton. Tarvitaan pyörittävä kone, jolla voi ajaa tarpeeksi hiljaa eli n.1000 kierrosta/mi, ja mieluumionm sellainen, joka pitää kierrolset vakiona paineesta riirumatta...
Se bilteman 50€ masiina on suht ok! Kannattaa vaihtaa suosiolla se perinteinen laikkakoneen kahva siihen. Taitaa myös motonet myydä samanlaista.. Hiukka kolho käyttää, mutta hinta/laatusuhde ok...
- Hermansson123
407 kirjoitti:
Se bilteman 50€ masiina on suht ok! Kannattaa vaihtaa suosiolla se perinteinen laikkakoneen kahva siihen. Taitaa myös motonet myydä samanlaista.. Hiukka kolho käyttää, mutta hinta/laatusuhde ok...
Ei muuten ole Ok! Se on tehoton heikkolaatuinen vehje. Kokeiles ammattilaismallia niin et suostu bilipalia enää käyttämään. Se mun kokeilema bilipali hyytyi liian helposti ja vakiokierrosten ylläpito oli mahdotonta. Saattoi toki olla maanantaikappalekin koko laite.
- maalaus vaihtoehtona
Gelcoatin huono puoli on sen liituuntuminen ja vähittäinen muuttuminen huokoiseksi. Hionnalla, myllytyksellä ja kiillotusaineilla tehdyn työn tulos on jonkin aikaa siisti, mutta gelcoatin ikääntymisprosessi jatkuu ja huokoisuus on ongelma. Jos kysymys on värillisestä gelcoatista, erityisesti tummista sävyistä, hiomis- ja kiillottamistyön tulos voi olla lyhytaikainen ilo.
Kestävämpi tulos tulee uudella pinnoitteella. 2-komp. maali antaa gelcoatia tiiviimmän ja kovemman pinnan.
Tietämäni mukaan Nautor maalasi isot veneensä jo valmistusvaiheessa, jos jenkkiasiakas valitsi tumman sinisen tai muun tumman sävyn ja vene oli menossa lämpimille vesille. - Player987
maalaus vaihtoehtona kirjoitti:
Gelcoatin huono puoli on sen liituuntuminen ja vähittäinen muuttuminen huokoiseksi. Hionnalla, myllytyksellä ja kiillotusaineilla tehdyn työn tulos on jonkin aikaa siisti, mutta gelcoatin ikääntymisprosessi jatkuu ja huokoisuus on ongelma. Jos kysymys on värillisestä gelcoatista, erityisesti tummista sävyistä, hiomis- ja kiillottamistyön tulos voi olla lyhytaikainen ilo.
Kestävämpi tulos tulee uudella pinnoitteella. 2-komp. maali antaa gelcoatia tiiviimmän ja kovemman pinnan.
Tietämäni mukaan Nautor maalasi isot veneensä jo valmistusvaiheessa, jos jenkkiasiakas valitsi tumman sinisen tai muun tumman sävyn ja vene oli menossa lämpimille vesille.Aika moni Swani sai uutena Awlgrip-värin pintaansa juuri sen hyvän kulutuskestävyyden vuoksi. Niin myös meidän veneemme. Awlgrip-maalipintaa ei saa muuten yrittää perinteisesti myllyttää. pinnan poikkeuksellisen hyvä kiilto muodostuu maalin kuivumisen yhteydessä pintaan nousevasta hartsista. Tämän kiiltävän kerroksen voi kiillottaa vain hyvin lempeillä aineilla ja työtavoilla sitä pilaamatta. Aiheesta löytyy paljon vihjeitä amerikkalaisilta sivustoilta.
- Rotex
Hermansson123 kirjoitti:
Ei muuten ole Ok! Se on tehoton heikkolaatuinen vehje. Kokeiles ammattilaismallia niin et suostu bilipalia enää käyttämään. Se mun kokeilema bilipali hyytyi liian helposti ja vakiokierrosten ylläpito oli mahdotonta. Saattoi toki olla maanantaikappalekin koko laite.
Festoolin Rotex vaikuttaa hyvältä laitteelta. Siinä on sekä epäkesko että suoraveto. Tehoa on niin paljon, että kierrokset eivät vaihtele, vaikka painaisi lujaakin.
- Rupes21
A_33 kirjoitti:
Hiomatahnan kanssa epäkesko on tehoton. Tarvitaan pyörittävä kone, jolla voi ajaa tarpeeksi hiljaa eli n.1000 kierrosta/mi, ja mieluumionm sellainen, joka pitää kierrolset vakiona paineesta riirumatta...
Riippuu kyllä epäkeskosta.
Rupes 21 bigfoot kyllä leikkaa lähes yhtä hyvin, kuin rotary. Rupes jättää vain viimeistellymmän jäljen ilman hologrammeja käyttäen joko rupesin sinistä laikka ja zephyr hionta-ainetta tai voi siinä olla leikkaava villalaikkakin kiinni ja priimaa pukkaa...
Käy juttelemassa Maritimilla myymälässä, tai tuosta asiasta. Siellä on porukka saanut koulutuksen asiaan ja kamaa löytyy heti hyllystä. Kaksi venettä olen nähnyt Mirka käsittelyllä käsitellyn ja on tullut ihan hemmetin siistiä jälkeä ja kuuleman mukaan helppoa kuin heinän teko, kun tekee homman pikkuisen keskittyen.
Itse en ole perehtynyt tuohon hommaan.
Muuten Mirka on tuossa hommassa top of the art tällä hetkellä. Kävin kokeilemassa joutohetkenä osastolla koko setin venemessuilka. Ihan vahingossa Deros tilaukseen ihan huomaamatta. Oli paras epäkesko, mitä eläissäni kolen kokeillut. Mulla kun on tuota ylläpidettävää puupintaa aika paljon.- Hinkkaaja
Auringon polttama gelcoat on varsin hankala, hiontakaan ei tuo pysyvää muutosta.
Googlasin joskus aiheesta ja USA:ssa oli jokin putiikki, joka perehtynyt aiheeseen. Siinä niinikään pinta hinkattiin ja sitten ruiskutettiin jokin tökötti, jolle luvattiin oliskos ollut luokkaa 36 kk takuu tai kesto jatkuvassa paisteessa. Mielestäni taisivat sanoa ihan suoraan, ettei pysyvä ratkaisu.
Perinteisin menetelmin aikaan saatu hieno jälki haihtuu joi ennen kauden loppumista.
Uuden botskin omaavan kannattaa ihan oikeesti panostaa hyvään UV suojaukseen jo Suomen oloissa. - Hinkkaaja
Siis vaikkapa Google "gelcoat restorer"
Tuottaa paljon osumia, kannattaa selata jos vaikka jotain hyödyllistä löytyisi. - Hinkkaaja
Kerran oli joku Baltic 40 vieruksena. Ihmettelin minkä ihmeen taikatempun on rungolle tehnyt, kiiltelee paremmin kuin oma tuliterä??
Kertoi tuoneensa veneen Suomeen Jenkeistä kymmenkunta vuotta sitten ja maalauttanut rungon (jossain) uudellen, sanoko, jotta luokkaa 10 k€ makso.
Kallista joo, mutta sitä pintaa ei aurinko enää polta.
Pinta oli edelleen parempi kuin uusi!- Hinkkaaja
Se tuosta jäi, jotta Gelcoat on paskaa ja pinnat pitäisi muotista vedon jälkeen vetää yli kunnollisella UV kestomaalilla. Nostaahan se hintalappua, so what?
- 34ft
Mirkan M35 kiillotusaianetta ja myllytys tuplakierretyllä villalaikalla. Siihen päälle vaha suojaksi ja on kuin uusi gelcoat.
- hioja
Haalistumia on erilaisia. Sinirunkoisessa, yli 10 vuotta vanhassa veneessäni peräpeilistä tuli priima kun hioin ensin 1200 ja sen jälkeen 1500 vesihiomapaperilla ja Fareclalla perään. Kylki taas ei tule hyväksi millään. Siinä tulee aina vaan pilvikuvaa näkyviin, vaikka miten tekisi. Tervettä sinistä pigmenttiä ei vain tule pinnaksi. Vene on maalattava, mutta siihen asti sipaisen kyljen värivahalla aina kuukauden välein.
Hionta on niin tolkuton työ ja tulos epävarma, että suosittelen kokeilemaan pienen pahan alueen käsittelyä ja yhden kauden seurantaa, miten työnjälki kestää aurinkoa ennen koko kyljen tai veneen käsittelyä. Kaikki kokeilemani tavat amtavat hallissa kestävän tuloksen, myös pelkkä myllytys, mutta jo parin meripäivän jälkeen pilvi palaa kylkeen.- -Mika-
Lähtötilanne vaikuttaa samlta, kuin minulla oli. Mun vene tosin oli noi n 30 vuotta vanha ja keskisininen. Toki täytyy myöntää, että vesihionnan jälkeen kyljet näytti laikukkaalta alkuun. Ja hieman vielä myllytyksenkin jälkeen. Mutta viimeistään vahauksen jälkeen oli laikukkuus tiessään ja jälki todella hyvä.
Kun siitä eteenpäin vaan vahasin joka kevät kyljet, se vene myös pysyi hyvännäköisenä vuosia. Veneen myytyäni en ole käynyt kaysomassa, että miltä se nyt (reilusti yli kymmen vuoden jälkeen) näyttää, mutta hoidolla (vahaus) on suuri merkitys siihen, että kuinka hyvin pinta säilyy hionnan/myllytyksen jälkeen hyvänä. - Awlgrip paras!
Sanoisin omasta kokemuksestani, että tumman sinisen gelcoatin hionta- ja kiillotustyö on lähinnä ajanhukkaa. Tulos voi olla hyvä yhden kesän ajan. Sitten sama työ on jälleen edessä. Gelcoat on huokoinen eikä siedä uv-sätelyä. Se säilyy kauniina vain, jos vene pidetään poissa päivänvalosta.
Tein omaan veneeseni peräpeilin ja kylkien ehoistuksen juuri kuten sinä nyt kuvasit eli ensin vesihionnalla, sitten hiomatahnalla, lopuksi vahakerrokset päälle. Muutaman kesän jälkeen saman homman toistaminen ei tuntunut kovin fiksulta. Siksi maalautin veneeni Awlgripillä v. 1994. Pinnasta tuli hieno ja paremmin naarmuja kestävä kuin alkuperäinen gelcoat.
Awlgrip-pinta on edelleen siisti eikä siinä huomaa haalistumia. - myös pensseli käy
Awlgrip paras! kirjoitti:
Sanoisin omasta kokemuksestani, että tumman sinisen gelcoatin hionta- ja kiillotustyö on lähinnä ajanhukkaa. Tulos voi olla hyvä yhden kesän ajan. Sitten sama työ on jälleen edessä. Gelcoat on huokoinen eikä siedä uv-sätelyä. Se säilyy kauniina vain, jos vene pidetään poissa päivänvalosta.
Tein omaan veneeseni peräpeilin ja kylkien ehoistuksen juuri kuten sinä nyt kuvasit eli ensin vesihionnalla, sitten hiomatahnalla, lopuksi vahakerrokset päälle. Muutaman kesän jälkeen saman homman toistaminen ei tuntunut kovin fiksulta. Siksi maalautin veneeni Awlgripillä v. 1994. Pinnasta tuli hieno ja paremmin naarmuja kestävä kuin alkuperäinen gelcoat.
Awlgrip-pinta on edelleen siisti eikä siinä huomaa haalistumia.Awlgripillä voi ilmeisesti saada siistin pinnan myös käsin maalaamalla, jos ruiskumalaukseen ei ole mahdollisuutta.
http://www.youtube.com/watch?v=3JoAdR7MhQU
- autovaha
Oliko joku sellainen sääntö että autonpeltiin käytettävä vaha ei sovi, olisko silikonin takia, lasikuituun? Korjaaminen jälkikäteen vaikeaa jos pintaa käsitelty silikonipitoisella vahalla? Vai onko tämä vain venekaupan juoni yrittää differoida perus autovaha kuusi kertaa kalliimmaksi koska veneilijöilä on fyffeä?
- Sy Möwe
Olet kuullut aivan oikein, silikonia ei pidä tuoda veneelle muuhun tarkoitukseen kuin vetoketjujen voiteluun. Silikoni on haitallista gelgoatille - siinä ei ole mitään salaliittoa takana
- -Mika-
Sy Möwe kirjoitti:
Olet kuullut aivan oikein, silikonia ei pidä tuoda veneelle muuhun tarkoitukseen kuin vetoketjujen voiteluun. Silikoni on haitallista gelgoatille - siinä ei ole mitään salaliittoa takana
Eihän autovahoissakaan ole silikonia. Se on ihan yhtä vahingollinen aine autopuolellakin. Veneen vahaukseen olen käyttänyt enimmäkseen autovahoja, hyvällä menestyksellä.
- silikonitiiviste
-Mika- kirjoitti:
Eihän autovahoissakaan ole silikonia. Se on ihan yhtä vahingollinen aine autopuolellakin. Veneen vahaukseen olen käyttänyt enimmäkseen autovahoja, hyvällä menestyksellä.
Kyllä joissakin autovahoissa on silikonia. Siksi kannattaa lukea tuoteselostus.
Jos veneeseen on käytetty silikonipitoista vahaa, sen poistaminen voi olla ongelma. Pienikin määrä silikonia gelcoatin huokosissa estää maalin tarttumista.
Kyllä veneessä voi käyttää marine-tyyppistä silikonitiivistettä sellaisiin kohteisiin, jotka myöhemmin voi joutua irrottamaan. Sikaflex ei ole joka kohteeseen paras valinta. - ei ole silikonia
Autovahoissa ei käytetä silikonia juuri tuon mahdollisen korjausmaalauksen vuoksi
- hioja
silikonitiiviste kirjoitti:
Kyllä joissakin autovahoissa on silikonia. Siksi kannattaa lukea tuoteselostus.
Jos veneeseen on käytetty silikonipitoista vahaa, sen poistaminen voi olla ongelma. Pienikin määrä silikonia gelcoatin huokosissa estää maalin tarttumista.
Kyllä veneessä voi käyttää marine-tyyppistä silikonitiivistettä sellaisiin kohteisiin, jotka myöhemmin voi joutua irrottamaan. Sikaflex ei ole joka kohteeseen paras valinta.Tosissaan ammattimaisesti toimivat maalarit kyllä tekevät joka tapauksessa huolellisen hionnan ja rasvanpoiston ennen maalausta.
Silikoni on niin mahdoton aine, että riittää kun joku jossain kauempanakin on suihkutellut sitä spraypullosta, niin saletisti pisaroita on veneen kyljessäkin leviämässä ja imeytymässä. Jo tästä voi omatoimimaalarille tulla ongelmia. - silikonivahan harmi
hioja kirjoitti:
Tosissaan ammattimaisesti toimivat maalarit kyllä tekevät joka tapauksessa huolellisen hionnan ja rasvanpoiston ennen maalausta.
Silikoni on niin mahdoton aine, että riittää kun joku jossain kauempanakin on suihkutellut sitä spraypullosta, niin saletisti pisaroita on veneen kyljessäkin leviämässä ja imeytymässä. Jo tästä voi omatoimimaalarille tulla ongelmia.Veneeni maalattiin v. 2000 tunnetulla lujitemuovikorjaamolla, jossa on erillinen tila hiontatyölle ja erillinen maalaamo-osasto. Ensimmäinen maalaus epäonnistui. Jouduttiin hiomaan uudelleen, vaikka vene oli ennen ensimmäistäö maalauskertaa pesty rasvanpoistajalla, hiottu, pesty liottimella ja maalattu alipaineisessa tilassa. Ammattilaisten mukaan syynä oli todennäköisesti silikonipitoinen vaha. Heidän mukaansa riesa ei ole harvinainen ja varsinkin vanhemmat vahat sisälsivät silikonia, josta voi olla jäämiä gelcoatin huokosissa.
Silikonivahan haittaa ei todellakaan ole syytä vähätellä!
Auton pelti ei ole rakenteeltaan samanlaista kuin gelcoat, joka ikääntyessä ja auringossa muuttuu huokoiseksi. Ehkä pellin maalamisessa ei ole samaa ongelmaa. - silikonia autoille!
ei ole silikonia kirjoitti:
Autovahoissa ei käytetä silikonia juuri tuon mahdollisen korjausmaalauksen vuoksi
Sinun olisi syytä tarkistaa kantasi! Kokeilepa laittaa googlen hakusanoiksi esim. "silicone car wax".
Tässä pari poimintaa: "In fact, all car polishes actually contain silicone, if only for lubricity. …"
"Car waxes and car wash detergents:
Dimethyl silicone fluid (KF-96) has long been used as a gloss enhancer for car body waxes, and more recently as a tire gloss enhancer. For certain applications, it is mixed with fluids containing high-molecular-weight silicone resin (KF-9021, KM-9717) or acrylic silicone (X-22-8000, -8100 series) to improve film durability.
In car wash machines, the wax component is often an amino silicone emulsion or other silicone with amino groups, which improve adsorption onto car body panels. (Polon MF-14EC, X-52-800 series) .."
http://www.silicone.jp/e/catalog/pdf/Automobiles_e.pdf - -Mika-
silikonivahan harmi kirjoitti:
Veneeni maalattiin v. 2000 tunnetulla lujitemuovikorjaamolla, jossa on erillinen tila hiontatyölle ja erillinen maalaamo-osasto. Ensimmäinen maalaus epäonnistui. Jouduttiin hiomaan uudelleen, vaikka vene oli ennen ensimmäistäö maalauskertaa pesty rasvanpoistajalla, hiottu, pesty liottimella ja maalattu alipaineisessa tilassa. Ammattilaisten mukaan syynä oli todennäköisesti silikonipitoinen vaha. Heidän mukaansa riesa ei ole harvinainen ja varsinkin vanhemmat vahat sisälsivät silikonia, josta voi olla jäämiä gelcoatin huokosissa.
Silikonivahan haittaa ei todellakaan ole syytä vähätellä!
Auton pelti ei ole rakenteeltaan samanlaista kuin gelcoat, joka ikääntyessä ja auringossa muuttuu huokoiseksi. Ehkä pellin maalamisessa ei ole samaa ongelmaa.Auton pelti ei ole rakenteeltaan samanlaista, mutta silikonin aiheuttama haitta mallaukselle on ihan samanlainen. Mikään rasvanpoito ei poista silikonia, jos sitä on käytetty. Automaalarit kjroaa jatkuvasti autokäyttöön myytäviä silikonituotteita (sisustuksen kiiltoon, renkaiden (!) kiiltoon ja ovitiivisteiden pakkasen kestoon) , ne kun haittaa maalaamista todella paljon. No okei, tästä ongelmasta selvitään kyllä maalin lisäaineistuksella, mutta sitä ei haluta käyttää "varmuuden vuoksi" joka maauskerralla.
- Silikoonidaisari
silikonitiiviste kirjoitti:
Kyllä joissakin autovahoissa on silikonia. Siksi kannattaa lukea tuoteselostus.
Jos veneeseen on käytetty silikonipitoista vahaa, sen poistaminen voi olla ongelma. Pienikin määrä silikonia gelcoatin huokosissa estää maalin tarttumista.
Kyllä veneessä voi käyttää marine-tyyppistä silikonitiivistettä sellaisiin kohteisiin, jotka myöhemmin voi joutua irrottamaan. Sikaflex ei ole joka kohteeseen paras valinta.Ei niitä silikoonitiivistyksiä joudu irroittamaan, ne irtoavat kyllä ihan itsekseen. Ja vuotavat.
- 34ft
Myllytin veneen ulkopuolen syksyllä http://www.mirka.com/fi/fi/-Top-Menu-/uutiset/FI_Polarshine-M35---for-demanding-applications/ Polarshine M35:lla ja päälle Mirkan POLARSHINE LIQUID NANO WAX vahaa (silikoniton) suojaamaan pinta.
Tuota M35:sta on käytetty melko moneen purjelentokoneeseen siipien ja rungon gelcoatpinnan kiillotukseen hyvällä menestyksellä. Pinta on pysynyt hyvänä useita kesiä. Jos pitää hioa niin 1000-1500 vesihiomapaperi riittää ja M35:lla loput.
Pari iltaa meni veneen ulkopuolen myllytykseen ja vahaukseen syksyllä.
Koneenä käytin http://www.motonet.fi/fi/tuote/789467/Kiillotuskone-1400-W-0-3200-rpm ja hyvin riitti tuollaiseen kiillotukseen. Kierrokosiahan ei saa pitää kovin suurena ettei pinta lämpene.
Nähtäväksi jää tulevana kesänä kuinka pysyy ja auttaa veneessä
Maalipinnalle näkyy olevan opastusvideo:
http://www.youtube.com/embed/NGIzzF21lew- hioja
Hyvä video, josta näkee, ettei kemiallinen hankaus auta. Veneen väriraita on haalistunut vaakaraitaiseksi. Lopputulos näyttää äkkiseltään hyvältä, kunnes miehen käsi varjostaa viimeisteltyä väriraitaa. Haalistumaraidat kuultavat siinä kohden himmeästi edelleen ja on päivänselvää että haalistumat ovat muutaman aurinkopäivän jälkeen yhtä pahat kuin ennen käsittelyä.
Olen tähän päivään mennessä todennut jokaikisessä hioma-aineessa saman ilmiön. Niissä on itsessään aineita, jotka luovat pintailluusion hyvästä lopputuloksesta. Totuus paljastuu kuitenkin pikaisesti.
Kaksi eri ammattilaistakin on kokeillut elvyttää omilla menetelmillään haalistunutta kylkeä. Toisen työnjälki ei kestänyt edes veteenlaskuun asti, vaikka valmistuttuaan näytti hyvältä.
Melkein voisin tarjota urakkaa jollekin asiantuntijalle ehdolla että kaikki rahat takaisin, jos ei kestä haalistumatta syksyyn saakka.
Onko joku muuten maalannut pensselillä Awlgripiä tai muuta vastaavaa veneen kylkiin? - 16+3
hioja kirjoitti:
Hyvä video, josta näkee, ettei kemiallinen hankaus auta. Veneen väriraita on haalistunut vaakaraitaiseksi. Lopputulos näyttää äkkiseltään hyvältä, kunnes miehen käsi varjostaa viimeisteltyä väriraitaa. Haalistumaraidat kuultavat siinä kohden himmeästi edelleen ja on päivänselvää että haalistumat ovat muutaman aurinkopäivän jälkeen yhtä pahat kuin ennen käsittelyä.
Olen tähän päivään mennessä todennut jokaikisessä hioma-aineessa saman ilmiön. Niissä on itsessään aineita, jotka luovat pintailluusion hyvästä lopputuloksesta. Totuus paljastuu kuitenkin pikaisesti.
Kaksi eri ammattilaistakin on kokeillut elvyttää omilla menetelmillään haalistunutta kylkeä. Toisen työnjälki ei kestänyt edes veteenlaskuun asti, vaikka valmistuttuaan näytti hyvältä.
Melkein voisin tarjota urakkaa jollekin asiantuntijalle ehdolla että kaikki rahat takaisin, jos ei kestä haalistumatta syksyyn saakka.
Onko joku muuten maalannut pensselillä Awlgripiä tai muuta vastaavaa veneen kylkiin?Olen yrittänyt maalata veneen kylkiä Hempelin Polybestiä ja sivellinlevitystä käyttäen. Se oli hankala homma ulkona pressukatoksen alla. Suosittelen vakiolämpöisessä ja pölyttömässä sisähallissa maalaamista, jos vain mahdollista.
- tela+tyyny pmpi
hioja kirjoitti:
Hyvä video, josta näkee, ettei kemiallinen hankaus auta. Veneen väriraita on haalistunut vaakaraitaiseksi. Lopputulos näyttää äkkiseltään hyvältä, kunnes miehen käsi varjostaa viimeisteltyä väriraitaa. Haalistumaraidat kuultavat siinä kohden himmeästi edelleen ja on päivänselvää että haalistumat ovat muutaman aurinkopäivän jälkeen yhtä pahat kuin ennen käsittelyä.
Olen tähän päivään mennessä todennut jokaikisessä hioma-aineessa saman ilmiön. Niissä on itsessään aineita, jotka luovat pintailluusion hyvästä lopputuloksesta. Totuus paljastuu kuitenkin pikaisesti.
Kaksi eri ammattilaistakin on kokeillut elvyttää omilla menetelmillään haalistunutta kylkeä. Toisen työnjälki ei kestänyt edes veteenlaskuun asti, vaikka valmistuttuaan näytti hyvältä.
Melkein voisin tarjota urakkaa jollekin asiantuntijalle ehdolla että kaikki rahat takaisin, jos ei kestä haalistumatta syksyyn saakka.
Onko joku muuten maalannut pensselillä Awlgripiä tai muuta vastaavaa veneen kylkiin?Olen maalannut kaksi venettäni. Ensimmäisen maalasin pensselillä ja tyynyllä. Toisen telalla tyynyllä. Maalina 2-komp. polyuretaani. Tela tyyny oli nopeampi ja helpompi. Pari käytännön huomiota: maalin nopea kuivuminen on ongelma (pitää edetä ripeästi koko kylki, ettei jää rajoja). Toinen tärkeä pointti on maalin ohentaminen. Jos maali on paksua, maalausvedot näkyvät. Jos maali on liiaksi ohennettu, se alkaa valua. Hyvä keino sopivan ohentamisen toteamiseksi voisi olla lasilevylle kokeileminen (löysin ohjeen juutuubi-videosta).
Enismmäinen maalaukseni jätti pensselin jälkiä, jonka takia hioin ja maalasin vielä uuden kerroksen ernnenkuin onnistuin.
Maalina olen käyttänyt sekä Hempelin tuotetta että Awlgripia. Kummallakin saatu lopputulos oli kriittisten kavereitteni mielestä "uskomattoman hyvä". Jos nyt maalaisin lasikuituveneen kyljet, käyttäisin varmaankin Awlgripiä tai hollantilaista käsinmaalaukseen tarkoitettua valumatonta venemaalia (tuotteen nimi löytynee netistä).
- -Mika-
No me maalattiin kaverin kanssa sen vene pari vuotta sitten. Tai maalaaminen on kai väärä termi, kun pintaan tuli topcoat. Kokeiltiin pensseliä ja telaa. Oli appelsiinipintaa. Sitten kokeiltiin normiruiskuja: sähköruiskua (ammattikone) ja paineilmaruiskua alasäiliöllä. Aina vaan appelsiinipintaa.
Lopulta tilattiin ammattilainen korkeapaineruiskun kanssa. Lopputulos: Ihan sama appelsiinipinta.
Tyydyttiin siihen ja pyydettiin paksu kerros. Ja hiottiin sitten se appelsiinipinta sileäksi. Ensin koneella (epäkesko, paperi 400) ja sitten käsin 800 paperilla vesissä ja lopulta myllytettiin Autoglymin Paint-renovatosilla. Pinta on kuin peili.
SAmaa mieltä tuosta kemiallisesta pinnan ehostamisesta: ei ole pysyvä ratkaisu. Mekaaninen on sitten ihan toinen tarina, mulla on siitä hyviä kokemuksia vanhassakin veneessä.- 34ft
Topcoaltilla maalasin jokunen vuosi sitten purjelentokoneen siivet ja rungon. Saa peilata itseään valkoisesta. Tosin eihän topcoaltilla suoraan tulekkaan hyvää vaan se pitää hioa vesihionnalla ja jos oikeasti tasaisen pinnan haluaa niin malauskertoja ja hiontoja on useita jonka jälkeen pienetkin painaumat on häipyneet.
Pohjatöissä meni oma aikansa niin että pinta oli suora eikä peilannut.
Topcoaltin maalaus onnistuu hyvin telalla. Itse olen käyttänyt niin hienoa telaa kuin kaupasta löytyy jotta se appelsiinipinta olisi mahdollismman pieni. Tainneet olla telat jotain ikkunakarmien maalaamiseen tarkoitettuja. Kertakäyttökamaa topcoaltin kanssa.
Hionnan päälle sitten kiillotus johon käytin jo mainittua Mirkan mömmöä. (ja vaha suojaksi)
- mekaaninen
tarkottaako mekaaninen tässä kontekstissa siis 800-1500 vesihiomapaperilla hiomista vai mitä? Veneeni kyljet hieman kellastuneet ja liituuntuneet, mietin että millä keinoin saisi korjattua? Ensin vesihionta, sitten myllytys ja vahaus?
Tässäkin ketjussa on suositeltu Mirkaa ja Fareclaa. Mirka M35 on "rubbing compound", siis onko se hiomatahnaa vai pelkästään mömmöä, joka ei hio? Ja Farecla myös hioo? Kertokaahan idiootille.- 407
Tämä Mirka ei ole tuttu. Faregla esim g3 on hiontatahna, joko koneelliseen tai käsikäyttöön. Eli ensin sillä ja sitten vahalla...
- 18+8
Mirka M35 ei ole minulle tuttu aine, mutta on näemmä hiova (muutenhan myllyttäminen sillä ei onnistu). Ja taitaa olla Mirkan aineista enemmän hiova, tuossa videossa käytetty M10 on vähemmän hiova.
Jos 34ft on sitä mieltä, että M35:lla myllyttäminen vaha oli OK niin taidanpa kokeilla samaa keväällä.
Myllyttämiseen käytettävistä koneista. Ymmärtääkseni suoraveto (rotary) kone on paljon tehokkaampi kuin epäkesko. Lampaanvilla lailla on hyvin tehokas (leikkaava on kai oikea termi). Rotarty koneella pitää olla alhaiset kierrokset (max. 1000) ettei hiottava pinta pääse lämpenemään. Olen viisaampia kuunnellessa ymmärtänyt, että rotary koneessa on oltava elektroniikka, joka tunnista kuorman eli voi säätää pienet kierrokset ja painaa laikkaa alustaa vasten ja kone pitää kierroksia. Noissa halvoissa Bilteman ja Motonetin koneissa ei tuota ominaisuutta ole.
Eli, pitää ostaa hieman parempi rotary ja kokeilla maltillisesti lampaanvilla laikalla ja Mirka M35:lla. - 34ft
18+8 kirjoitti:
Mirka M35 ei ole minulle tuttu aine, mutta on näemmä hiova (muutenhan myllyttäminen sillä ei onnistu). Ja taitaa olla Mirkan aineista enemmän hiova, tuossa videossa käytetty M10 on vähemmän hiova.
Jos 34ft on sitä mieltä, että M35:lla myllyttäminen vaha oli OK niin taidanpa kokeilla samaa keväällä.
Myllyttämiseen käytettävistä koneista. Ymmärtääkseni suoraveto (rotary) kone on paljon tehokkaampi kuin epäkesko. Lampaanvilla lailla on hyvin tehokas (leikkaava on kai oikea termi). Rotarty koneella pitää olla alhaiset kierrokset (max. 1000) ettei hiottava pinta pääse lämpenemään. Olen viisaampia kuunnellessa ymmärtänyt, että rotary koneessa on oltava elektroniikka, joka tunnista kuorman eli voi säätää pienet kierrokset ja painaa laikkaa alustaa vasten ja kone pitää kierroksia. Noissa halvoissa Bilteman ja Motonetin koneissa ei tuota ominaisuutta ole.
Eli, pitää ostaa hieman parempi rotary ja kokeilla maltillisesti lampaanvilla laikalla ja Mirka M35:lla.Mirkalla on myös M25 mutta päädyin tuohon M35:een koska alkuperäinen pinta oli vain himmentynyt. Vene 14 messuilla keskustelin Mirkan edustajan kanssa ja sovin että tulevat meille venekerholle esittelemään tuotteensa keväällä ennen vesillelaskua.
Siinähän sitä kuulee ja näkee sitten miten mikäkin mömmö toimii tai pitäisi toimia.
Tällaisen tekstin löysin noista M25 ja M35 aineista
*******************************************************
Mirkan Polarshine M25 kiillotusainetta käytetään gel coatin kiillotukseen. Se sopii erinomaisesti hiomajälkien poistamiseen ja kiillotukseen karkeudesta P800 ja ylöspäin. Polarshine M25 ainetta käytetään koneellisen kiillotuksen yhteydessä.
Mirkan Polarshine M35 on karkea kiillotustahna, joka on kehitetty erityisesti vene- ja komposiittiteollisuuden tarpeisiin. Se sopii mm. gel coatille, korkeakiiltoisille lakatuille pinnoille sekä komposiittimateriaaleille. Käyttämällä M35 kiillotustahnaa pystyt vähentämään työvaiheiden määrää. M35 hioo nopeammin ja tehokkaammin saaden aikaan korkeakiiltoisen pinnan. Kiillotusaineen ainutlaatuiset kosteuttavat ominaisuudet pienentävät pinnan kuivumisen tai ylikuumenemisen riskiä. M35:n viskositeetti vähentää roiskumista ja tuotetta on helppo levittää työstettävälle pinnalle. - FF 27 Charlotta
407 kirjoitti:
Tämä Mirka ei ole tuttu. Faregla esim g3 on hiontatahna, joko koneelliseen tai käsikäyttöön. Eli ensin sillä ja sitten vahalla...
Tuossa jotain juttua viime kevään puunauksesta Fareclan aineilla:
http://charlottaff27.blogspot.fi/2013/04/vauvalle-karsina-ja-puunausta.html
Hienolla vesihiomapaperilla voi tarvittaessa auttaa. - 8+18
34ft kirjoitti:
Mirkalla on myös M25 mutta päädyin tuohon M35:een koska alkuperäinen pinta oli vain himmentynyt. Vene 14 messuilla keskustelin Mirkan edustajan kanssa ja sovin että tulevat meille venekerholle esittelemään tuotteensa keväällä ennen vesillelaskua.
Siinähän sitä kuulee ja näkee sitten miten mikäkin mömmö toimii tai pitäisi toimia.
Tällaisen tekstin löysin noista M25 ja M35 aineista
*******************************************************
Mirkan Polarshine M25 kiillotusainetta käytetään gel coatin kiillotukseen. Se sopii erinomaisesti hiomajälkien poistamiseen ja kiillotukseen karkeudesta P800 ja ylöspäin. Polarshine M25 ainetta käytetään koneellisen kiillotuksen yhteydessä.
Mirkan Polarshine M35 on karkea kiillotustahna, joka on kehitetty erityisesti vene- ja komposiittiteollisuuden tarpeisiin. Se sopii mm. gel coatille, korkeakiiltoisille lakatuille pinnoille sekä komposiittimateriaaleille. Käyttämällä M35 kiillotustahnaa pystyt vähentämään työvaiheiden määrää. M35 hioo nopeammin ja tehokkaammin saaden aikaan korkeakiiltoisen pinnan. Kiillotusaineen ainutlaatuiset kosteuttavat ominaisuudet pienentävät pinnan kuivumisen tai ylikuumenemisen riskiä. M35:n viskositeetti vähentää roiskumista ja tuotetta on helppo levittää työstettävälle pinnalle.Mielestäni Mirkan aineet menee (jos oikein tulkitisin) niin, että M35 karkeampi, M25 hienompi M15 vielä hienompi ja M10 vähiten hiova aine. Eli M35 on leikkaavin aine.
Hieman pelkään vain, onko M35 lampaanvilla laikalla ja rotarylla liian raju käsittely. Tulee mieleen, että vaatisi käsittelyn jälkeen ainakin hologrammien poistamisen jollakin vähemmän leikkaavalla laikalla ja hellemmällä aineella (esim. Autoglymin punainen).
Miten on 34ft, jäikö pintaan pahasti hologrammeja myllytyksen jäljiltä? - 34ft
8+18 kirjoitti:
Mielestäni Mirkan aineet menee (jos oikein tulkitisin) niin, että M35 karkeampi, M25 hienompi M15 vielä hienompi ja M10 vähiten hiova aine. Eli M35 on leikkaavin aine.
Hieman pelkään vain, onko M35 lampaanvilla laikalla ja rotarylla liian raju käsittely. Tulee mieleen, että vaatisi käsittelyn jälkeen ainakin hologrammien poistamisen jollakin vähemmän leikkaavalla laikalla ja hellemmällä aineella (esim. Autoglymin punainen).
Miten on 34ft, jäikö pintaan pahasti hologrammeja myllytyksen jäljiltä?En ole huomannut hologrammeja.
Työtapa jolla olen myllyttänyt on mieluummin varovainen kuin "kerralla kaikki" menetelmä. Tavallisella pensselillä pieniä ohuita paikkoja noin 1m2 alueelle ja varovainen myllytys. Mikrokuituliinalla puhtaaksi pinta ja tarkistus miltä näyttää. Yleensä on pitänyt ottaa 2-3 kertaa ennenkuin naarmut on lähteneet ja pinnassa haluttu kiilto. Laikka pitää olla liikkeessä koko ajan eikä myllytystä laikan reunalla
vaan koko laikan alueella. Laikan reunalla jos myllyttää niin varmaan saa puhki gelcoatin tai maalin.
Keväällä kun Mirkan edustaja tulee käymään, pitää kysäistä ja kokeilla, kuinka paljon lisää saisi kiiltoa hienommalla aineella.
Enemmän kyllä ongelma on lasikuiden peruspinta joka ei ole tasainen vaan aaltoilee jonkin verran. (sellainen mihin on tottunut purjelentokoneen siiven/rungon kanssa) Pitäisi tasoittaa koko kylki jos oikeasti haluisi hyvän. No tällä ei lennetä joten jäänee tekemättä :/. Näytti messuilla olevan uudetkin veneet samanmoisia
aaltoilevia joten laatuvaatimus vain on eri luokkaa veneissä.
Syksyllä oli veneen takaosassa muutama isompi naarmu jotka tulivat sulussa hässäköidessä. Hioin naarmut puhtaaksi ja topcoltilla tasoitus. Tämän jälkeen vesihionta 400 - 800 ja 1200 papereilla naarmun kohdalta ja vähän ympäriltäkin ja myllytys M35:lla.
Hiuksen hieno sävyero jäi mutta kukaan jolta kysyin, missä naarmut on ollut eivät niitä löytäneet. Kellertynyt gelcoattihan vaalenee jonkin verran kun siitä hioo pintaa pois. - 8+18
34ft kirjoitti:
En ole huomannut hologrammeja.
Työtapa jolla olen myllyttänyt on mieluummin varovainen kuin "kerralla kaikki" menetelmä. Tavallisella pensselillä pieniä ohuita paikkoja noin 1m2 alueelle ja varovainen myllytys. Mikrokuituliinalla puhtaaksi pinta ja tarkistus miltä näyttää. Yleensä on pitänyt ottaa 2-3 kertaa ennenkuin naarmut on lähteneet ja pinnassa haluttu kiilto. Laikka pitää olla liikkeessä koko ajan eikä myllytystä laikan reunalla
vaan koko laikan alueella. Laikan reunalla jos myllyttää niin varmaan saa puhki gelcoatin tai maalin.
Keväällä kun Mirkan edustaja tulee käymään, pitää kysäistä ja kokeilla, kuinka paljon lisää saisi kiiltoa hienommalla aineella.
Enemmän kyllä ongelma on lasikuiden peruspinta joka ei ole tasainen vaan aaltoilee jonkin verran. (sellainen mihin on tottunut purjelentokoneen siiven/rungon kanssa) Pitäisi tasoittaa koko kylki jos oikeasti haluisi hyvän. No tällä ei lennetä joten jäänee tekemättä :/. Näytti messuilla olevan uudetkin veneet samanmoisia
aaltoilevia joten laatuvaatimus vain on eri luokkaa veneissä.
Syksyllä oli veneen takaosassa muutama isompi naarmu jotka tulivat sulussa hässäköidessä. Hioin naarmut puhtaaksi ja topcoltilla tasoitus. Tämän jälkeen vesihionta 400 - 800 ja 1200 papereilla naarmun kohdalta ja vähän ympäriltäkin ja myllytys M35:lla.
Hiuksen hieno sävyero jäi mutta kukaan jolta kysyin, missä naarmut on ollut eivät niitä löytäneet. Kellertynyt gelcoattihan vaalenee jonkin verran kun siitä hioo pintaa pois.Hyvä. Täytynee siis kokeilla samaa käsittelyä, varovaisesti villalaikalla. Ilmeisesti Mirkan aineet on sen verran vetisiä (ainakin tuoteselostuksen mukaan), että käsiteltävän pinnan kastelu ei ole tarpeen?
Fareclan hiontatahnathan vaatii kastelun, koska niissä ei ole liukastetta. - 34ft
8+18 kirjoitti:
Hyvä. Täytynee siis kokeilla samaa käsittelyä, varovaisesti villalaikalla. Ilmeisesti Mirkan aineet on sen verran vetisiä (ainakin tuoteselostuksen mukaan), että käsiteltävän pinnan kastelu ei ole tarpeen?
Fareclan hiontatahnathan vaatii kastelun, koska niissä ei ole liukastetta.Joo, vettä ei laiteta ainakaan mainittuun tahnaan. Mainostavat roiskumattomaksi mutta sanoisin että ei ihan rippipuvussa kannata myllyttää :) Rapatessa roiskuu ja kannattaa suojata ymäristö.
Veneen kylki meni aika kivasti kun laikka on pystyssä ja roiskeet enemmänkin oman veneen kyljessä. Kannattaa siis tarkkailla ymäristöä ettei ole naapuriveneen tiikkikannella roiskeita. Tuo aine on muuten sellaista että jos roiskeet antaa kuivaa niin ne lähtee helposti pois. On melkein kuin jauhoa kuivumisen jälkeen (vuorokausi tjsp).
Kunnon villalaikka on muuten syytä hankkia. Itse hankin paikallisesta automaaleja myyvästä ammattiliikkeestä. Maksoi kympin vai pari. Kaveri yritti jollain pilipali nk. villalaikalla ja jälki oli aivan karmeeta. M35 on vesiliukosta. Laikan pesu käsin käsilavuaarissa lämpimän juoksevan veden alla on helppoa. Kuivumisen jälkeen kuin uusi taas käytettäväksi.
Jotain tällaista http://www.maalikauppa.org/kierretty-villalaikka-p-892.html Tarrakiinteisenä menee tuohon Motonetin koneeseen suoraan. - 18+8
34ft kirjoitti:
Joo, vettä ei laiteta ainakaan mainittuun tahnaan. Mainostavat roiskumattomaksi mutta sanoisin että ei ihan rippipuvussa kannata myllyttää :) Rapatessa roiskuu ja kannattaa suojata ymäristö.
Veneen kylki meni aika kivasti kun laikka on pystyssä ja roiskeet enemmänkin oman veneen kyljessä. Kannattaa siis tarkkailla ymäristöä ettei ole naapuriveneen tiikkikannella roiskeita. Tuo aine on muuten sellaista että jos roiskeet antaa kuivaa niin ne lähtee helposti pois. On melkein kuin jauhoa kuivumisen jälkeen (vuorokausi tjsp).
Kunnon villalaikka on muuten syytä hankkia. Itse hankin paikallisesta automaaleja myyvästä ammattiliikkeestä. Maksoi kympin vai pari. Kaveri yritti jollain pilipali nk. villalaikalla ja jälki oli aivan karmeeta. M35 on vesiliukosta. Laikan pesu käsin käsilavuaarissa lämpimän juoksevan veden alla on helppoa. Kuivumisen jälkeen kuin uusi taas käytettäväksi.
Jotain tällaista http://www.maalikauppa.org/kierretty-villalaikka-p-892.html Tarrakiinteisenä menee tuohon Motonetin koneeseen suoraan.Jep. Ajattelin panostaa hieman arvokkaampaan myllytyskoneeseen, jossa tosiaan kierrokset pysyy vakiona vaikka kuorimittaa laikkaa. Samalla satsaa parempaan villalaikkaan.
Saas nähdä. Auton myllyttämisen kokemuksia ei gelcoatiin voi ihan suoraan varmasti soveltaa, mutta sittenhän sen näkee kun varovaisesti aloittaa.
Fareclan kanssa hyväksi havaittu konsti on suihkauttaa käsiteltävä alue suihkepullolla kosteaksi. Muuten niiden mämmit ei toimi kunnolla. - 34ft
18+8 kirjoitti:
Jep. Ajattelin panostaa hieman arvokkaampaan myllytyskoneeseen, jossa tosiaan kierrokset pysyy vakiona vaikka kuorimittaa laikkaa. Samalla satsaa parempaan villalaikkaan.
Saas nähdä. Auton myllyttämisen kokemuksia ei gelcoatiin voi ihan suoraan varmasti soveltaa, mutta sittenhän sen näkee kun varovaisesti aloittaa.
Fareclan kanssa hyväksi havaittu konsti on suihkauttaa käsiteltävä alue suihkepullolla kosteaksi. Muuten niiden mämmit ei toimi kunnolla.Voi tulla katsomaankin rantaan jos on seutuvilla N63.100185° , E21.580180°
- Fenix din
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Tuossa jotain juttua viime kevään puunauksesta Fareclan aineilla:
http://charlottaff27.blogspot.fi/2013/04/vauvalle-karsina-ja-puunausta.html
Hienolla vesihiomapaperilla voi tarvittaessa auttaa.Minkä verran sinulla meni noita aineita, kun veneen käsittelit? Minulla on sama urakka tulossa samankokoiseen veneeseen. Ja oliko käytössäsi hiomanesteet vai -tahnat?
- FF 27 Charlotta
Fenix din kirjoitti:
Minkä verran sinulla meni noita aineita, kun veneen käsittelit? Minulla on sama urakka tulossa samankokoiseen veneeseen. Ja oliko käytössäsi hiomanesteet vai -tahnat?
Alunperin ostin Fareclan G3, G6 ja G10 jokaista yhden pullon/tuubin. Jotain noista piti muistaakseni ostaa yksi tuubi lisää. Kokonaisuutta ajatellen ei kovin suuri kustannus. Tuon lisäksi ostin Motonetin kiillotuskoneen. Aika huono värkki, mutta jotenkin sillä sai työn tehtyä.
- Fenix din
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Alunperin ostin Fareclan G3, G6 ja G10 jokaista yhden pullon/tuubin. Jotain noista piti muistaakseni ostaa yksi tuubi lisää. Kokonaisuutta ajatellen ei kovin suuri kustannus. Tuon lisäksi ostin Motonetin kiillotuskoneen. Aika huono värkki, mutta jotenkin sillä sai työn tehtyä.
Ok! Pitänee lähteä samalla ajatuksella liikenteeseen, niin eiköhän se tuosta ala suttaantua!
- polarshine35mirka
34ft kirjoitti:
Mirkalla on myös M25 mutta päädyin tuohon M35:een koska alkuperäinen pinta oli vain himmentynyt. Vene 14 messuilla keskustelin Mirkan edustajan kanssa ja sovin että tulevat meille venekerholle esittelemään tuotteensa keväällä ennen vesillelaskua.
Siinähän sitä kuulee ja näkee sitten miten mikäkin mömmö toimii tai pitäisi toimia.
Tällaisen tekstin löysin noista M25 ja M35 aineista
*******************************************************
Mirkan Polarshine M25 kiillotusainetta käytetään gel coatin kiillotukseen. Se sopii erinomaisesti hiomajälkien poistamiseen ja kiillotukseen karkeudesta P800 ja ylöspäin. Polarshine M25 ainetta käytetään koneellisen kiillotuksen yhteydessä.
Mirkan Polarshine M35 on karkea kiillotustahna, joka on kehitetty erityisesti vene- ja komposiittiteollisuuden tarpeisiin. Se sopii mm. gel coatille, korkeakiiltoisille lakatuille pinnoille sekä komposiittimateriaaleille. Käyttämällä M35 kiillotustahnaa pystyt vähentämään työvaiheiden määrää. M35 hioo nopeammin ja tehokkaammin saaden aikaan korkeakiiltoisen pinnan. Kiillotusaineen ainutlaatuiset kosteuttavat ominaisuudet pienentävät pinnan kuivumisen tai ylikuumenemisen riskiä. M35:n viskositeetti vähentää roiskumista ja tuotetta on helppo levittää työstettävälle pinnalle.Paljonko m35 ainetta kuluu 35jalkaisen (ei isompia naarmuja ymv.) myllytykseen, riittääkö litran pullo vai suosiolla 2,5l astia?
- Rupes21
polarshine35mirka kirjoitti:
Paljonko m35 ainetta kuluu 35jalkaisen (ei isompia naarmuja ymv.) myllytykseen, riittääkö litran pullo vai suosiolla 2,5l astia?
Kyllä litralla pärjää, älä laita liikaa ainetta kerralla 3-4 herneen kokoista palleroa ja ajettava alue 9 x laikan koko.
Mielipide asia, mutta mielestäni Rupes zephyr hioma aine parasta, itsellä vielä Rupes 21 bigfoot kone jolla amatöörikin ajaa ammatti jälkeä pilaamatta kylkiä.
Tuossa englantilais lehden testi.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi524r3mrvLAhULD5oKHYTIBLgQFggyMAI&url=https://www.powertoolsalesuk.com/media/productpdfs/sailing.pdf&usg=AFQjCNGJVlocyN_G58bly5MLu99d6eXLGw
Ja tässä koneesta YouTube esittely, vesihionnan voi jättä pois jos ei toivottomassa kunnossa.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwixmp26m7vLAhUFYpoKHbcAAcYQtwIIHDAA&url=https://www.youtube.com/watch?v=uU0dsqBVbQ8&usg=AFQjCNGffjEckzWlI5WxlR7JGIwV3TiZIA
Ainoa huono puoli tuossa rupes koneessa on hinta joka voi hieman joitakin hirvittää, mutta itse tyytyväinen helppouteen ja loppu tulokseen. Itselläni uusin malli rupes 21 bigfoot mark2
Tässä hionta aine rupes zephyr löytyy muistakin kaupoista
http://www.presco-shop.fi/#!hionta/c1p3e - polarshine35mirka
Rupes21 kirjoitti:
Kyllä litralla pärjää, älä laita liikaa ainetta kerralla 3-4 herneen kokoista palleroa ja ajettava alue 9 x laikan koko.
Mielipide asia, mutta mielestäni Rupes zephyr hioma aine parasta, itsellä vielä Rupes 21 bigfoot kone jolla amatöörikin ajaa ammatti jälkeä pilaamatta kylkiä.
Tuossa englantilais lehden testi.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi524r3mrvLAhULD5oKHYTIBLgQFggyMAI&url=https://www.powertoolsalesuk.com/media/productpdfs/sailing.pdf&usg=AFQjCNGJVlocyN_G58bly5MLu99d6eXLGw
Ja tässä koneesta YouTube esittely, vesihionnan voi jättä pois jos ei toivottomassa kunnossa.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwixmp26m7vLAhUFYpoKHbcAAcYQtwIIHDAA&url=https://www.youtube.com/watch?v=uU0dsqBVbQ8&usg=AFQjCNGffjEckzWlI5WxlR7JGIwV3TiZIA
Ainoa huono puoli tuossa rupes koneessa on hinta joka voi hieman joitakin hirvittää, mutta itse tyytyväinen helppouteen ja loppu tulokseen. Itselläni uusin malli rupes 21 bigfoot mark2
Tässä hionta aine rupes zephyr löytyy muistakin kaupoista
http://www.presco-shop.fi/#!hionta/c1p3eKiitos hyvistä ohjeista ja linkeistä. Mulla on tuo sama Makitan kone joka löytyy testilinkissä. Löytyykö vielä kokemuksia mikä olisi hyvä suojaava vaha, kestää kyljessä uv ymv. rasitukset
- Rupes21
polarshine35mirka kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista ja linkeistä. Mulla on tuo sama Makitan kone joka löytyy testilinkissä. Löytyykö vielä kokemuksia mikä olisi hyvä suojaava vaha, kestää kyljessä uv ymv. rasitukset
Olen kokeillut useita aineita ja tässä tämän hetkinen lemppari vesi valuu kuin hanhen selästä ja on helppo levittää ja todella kestävä. Ei ole hoppelin tai autoglymin yms. marketti vahoilla mitään jakoa. Löytyy ehkä vielä parempia nano selanteja, mutta ovat kova hintaisia.
http://www.autonhoitokauppa.fi/finish-kare-hi-temp-paste-wax-bwm101-412-g - rupes21
polarshine35mirka kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista ja linkeistä. Mulla on tuo sama Makitan kone joka löytyy testilinkissä. Löytyykö vielä kokemuksia mikä olisi hyvä suojaava vaha, kestää kyljessä uv ymv. rasitukset
Unohdin vielä yhden vinkin, puhdista tarvittaessa laikka johon kertyy gelgoatti, villa laikka tämän tyyppisellä http://www.autonhoitokauppa.fi/pt-villalaikanpuhdistin-spur
Ja jos sulla käytössä leikkaava vaahtomuovi pad, niin kovalla harjalla juures/tai tiskiharjalla tai http://www.autonhoitokauppa.fi/chemical-guys-conditioning-brush--laikkaharja.
Mikrokuitu laikoista löytyy todella hyvin leikkaavia, mutta vaativat niin paljon puhdistusta, ettei isoja pintoja tehdessä ole oikein mieltä...
Kannattaa vielä rajata teipeillä sopivia alueita, kun rupiat hinkkaamaan, niin työ sujuu johdonmukaisemmin eli 9kertaa laikan koko, niin voit keholla liikuttaa konetta jotta kädet eivät väsähdä heti, tai jos olet oikea voima mies niin....
- gh34
Tuosta Mirkan videosta päädyin vieressä olevaan kotikonstisoodapuhalluslinkkiin http://youtu.be/KfT0iT1xQa4 ja siitä Motonetin tuotteeseen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/751006/Nordblast-Home-Soodapuhalluslaite
Eli myyvät puhalluslaitetta kotikäyttöön 69 eurolla. 25kg soodaa maksaa 40e. Hidashan tuo on, mutta melkein menee sille osastolle että "pakkohan tuota on kokeilla". Onko kellään jo muovivenekokemuksia tuosta?- Sooda
Varmaankin järkyttävän hidasta alkaa venettä tolla pikkuruiskulla käsittelemään, johan tossa menis monta tuntia ja laitekin tukkeutuisi ja hajoaisi ??
- Teippikylki
Minulla on hieman yli 10 vuotta vanha sininen vene joka on vuosien aikana haalistunut enemmän ja enemmän. Vastaavasti joka keväinen vahaus on mennyt työläämmäksi jotta saisi hyvän tuloksen. Toissa vuona ammattilainen kävi myllyttämässä sekä vahaamassa sen. Hoito ohjeeksi sain 2-3 kertaa uudelleen vahausta ensimmäisen kesän aikana. Tästä huolimatta haalistuminen rupesi taas näkymään syksyllä.
Olen selvittänyt maalausta joka kuullostaa hyvältä mutta kalliilta vaihtoehdolta. Nyt on kuitenkin ilmaantunut mielenkiintoinen vaihtoehto: teipata vene! Teippauksiahan käytetään paljon esim kisaveneissä
Ammattilaisen teippaamana ja 3M ajoneuvo teippiä käyttäen kustannus olisi n 1/3 maalauksen kustannuksesta. Teippaaja lupaa käyttöiäksi 5-7 vuotta, jopa enemmänkin.
Onko raadilla kokemusta teipin käytöstä?- eroa/vuosi?
Kokemusta on maalauksesta - Awlgripillä maalatun pinnan kestosta. En tiedä teippauksesta. Siksi kysyn kannaatko teippaus edes kustannusten suhteen, jos lasket kokonaiskustannukset euroa/vuosi?
Awlgrip-pinta on kovempi kuin gelcoat ja sietää uv-säteilyä paremmin kuin gelcoat. Jos gelcoatisi on pilaantunut 10 vuodessa, maalipinta kestäisi kauemmin haalistumatta ja pysyisi kiiltävänä kauemmin. Miksi harkitset väliaikaisratkaisua teipillä?
Miten teippi sietää pikkutörmäyksiä laitureihin, perätolppiin ym?
- seppomartti
Teippi ei ole mekaanisesti kestävä. Samoin tumma gelcoat näyttää naarmut pahemmin kuin valkea. Jos on sininen vene ja teippaa sinisellä niin pikkuviat ei näkyisi herkästi. Olen nykyään käyttänyt valkeaa gelcoatia ja punaisia tai sinisiä raitoja teippinä. Teipit on pitänyt vaihtaa risaisuuden takia juuri 5 vuoden välein, jos vene on ahtaassa marinassa. Jos veneesi on väljemmin, eikä kykiä jatkuvasti hierota fendareilla eikä törmäillä laitureihin tai tolppiin, niin toki teipit kestää pitkään.
Maalaaminen on niin yksinkertainen ja pitkäikäinen parannus, etten itse kyllä edes harkitsisi koko kyljen teippausta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126