allergiselle sopiva rotu

allerginen astmaatikko koir...

olen pienestä asti sairastanut astmaa ja mulla todettiin pari vuotta sitten paha koira-allergia (tulos oli 3 eli se pahin mahdollinen) mutta halusin kuitenkin koiran. olen allerginen myös monille muille eläimille, siitepölylle ja pölylle. 2 vuotta sitten päätin allergiasta huolimatta hankkia koiran, bichon frisen. hankimme myös tehokkaan ilmanpuhdistimen jossa on hiilisuodatin. hepa-suodatin olisi kuulema vielä tehokkaampi, mutta meille rittää tämä hiili. oireita ei ole tullut vaikka normaalisti saan oireita jopa koiraihmisten läheisyydessä heidän vaatteissa kulkeutuneesta koirapölystä. pentuaikoina oli välillä nuha jos unohti siivota pissalammikot heti niiden ilmestyttyä (mutta nuha meni pian ohi kun laitto ilmanpuhdistimen täysillä hurisemaan ja parvekkeen oven hetkeksi auki, eikä oireita tullut jos tunnin sisällä siivosi pissat), mutta se meni ohi kun koira oppi sisäsiistiksi. aina kun koira nuolee, minun pitää pestä kädet, sillä jos nuolemisen jälkeen kosken silmiin, niitä kutisee. toinen vaihtoehto on tietenkin olla koskematta silmiin. pesen koiran shampoolla ja hoitoaineella 2 kertaa viikossa vedellä huuhtelu aina kun se on liannut itsensä ulkona. pesun jälkeen karstaan samalla kun föönaan kuivaksi. kampaan turkin kerran päivässä. vältämme vehnää ja lisäaineita koiran ruuassa koska ne voivat aiheuttaa hilseilyä koiralle. Trimmaamme koiran 1,5 kuukauden välein. lattiat luututaan joka päivä kerran viikossa imurointi ja pölyjen pyyhkiminen tasopinnoilta.

16

1470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Ei kannata kannustaa toisia allergisia hankkimaan koiraa. Tämä koira sopii vain sinulle, ei välttämättä muille. Bichon frisee ei todellakaan ole allergiselle sopiva rotu. Ja tästä on niin asiantuntijat kuin monet muutkin samaa mieltä.

• Ansku

Kun hankimme pienenä coton de tulearin, äidilläni oli todella paha allergia yleensä heti alkoi aivastelu koirien seurassa. Itsellänikin tuli nopeasti nuhaa ja kaikkea semmoista. Mutta eipä tullut Cottonista. Ja olen kuullut että pahoilla astmaatikoillakin on. Villakoiratkin on muistaakseni "allergiakoiria" eli niistäkään ei pitäisi tulla.

• Kata
        Ansku kirjoitti:

Kun hankimme pienenä coton de tulearin, äidilläni oli todella paha allergia yleensä heti alkoi aivastelu koirien seurassa. Itsellänikin tuli nopeasti nuhaa ja kaikkea semmoista. Mutta eipä tullut Cottonista. Ja olen kuullut että pahoilla astmaatikoillakin on. Villakoiratkin on muistaakseni "allergiakoiria" eli niistäkään ei pitäisi tulla.

jos on allergiaa. On iahn puppua, että on olemassa koiria allergisille. Sopi ehkä teidän tapauksessa, mutta minä en voi tuollaista suositella. Jos on allergiaa, älä hommaa eläintä!

• alkuperäinen
        Ansku kirjoitti:

sopii allergisille, koska
        * Sillä on tosi paksu karvapeite, jonka alta hilse ei kovin pöllyä
        * Irronnut hilse pestään ja harjataan tiheästi pois, muita koiria ei saa pestä niin usein
        * Bichonilta ei lähde lainkaan karvaa, ei edes kammatessa, koska kuoleva karva trimmataan pois 1,5 kuukauden välein. Karva ei aiheuta allergiaa, mutta niillä koirilla joilla karvaa lähtee niin hilse on kiinni niissä karvatupsuissa. Mutta kun bichonilta ei lähde karvaa niin hilse ei tällä tavoin pöllyä.
        * Bichonit eivät kuolaa, joten kun koiran opettaa olemaan nuolematta ja tekemään tarpeensa ulos, ei oireita tule. Urokset saattavat merkkailla sisälle, joten kantsii ottaa narttu.
        * Pienessä koirassa ihopinta-alaakin on vähemmän kuin suuressa, joten hilsettäkin on vähemmän.
        * Kun bichonit pitää pestä niin usein, ne eivät myöskään haise koiralta. En sitten tiedä onko hajulla mitään tekemistä allergian kanssa.
        * Ilmanpuhdistimet ovat tehokkaita ja päivittäinen puhdistus poistaa ne vähäisetkin allergeenit

• minä
        alkuperäinen kirjoitti:

sopii allergisille, koska
        * Sillä on tosi paksu karvapeite, jonka alta hilse ei kovin pöllyä
        * Irronnut hilse pestään ja harjataan tiheästi pois, muita koiria ei saa pestä niin usein
        * Bichonilta ei lähde lainkaan karvaa, ei edes kammatessa, koska kuoleva karva trimmataan pois 1,5 kuukauden välein. Karva ei aiheuta allergiaa, mutta niillä koirilla joilla karvaa lähtee niin hilse on kiinni niissä karvatupsuissa. Mutta kun bichonilta ei lähde karvaa niin hilse ei tällä tavoin pöllyä.
        * Bichonit eivät kuolaa, joten kun koiran opettaa olemaan nuolematta ja tekemään tarpeensa ulos, ei oireita tule. Urokset saattavat merkkailla sisälle, joten kantsii ottaa narttu.
        * Pienessä koirassa ihopinta-alaakin on vähemmän kuin suuressa, joten hilsettäkin on vähemmän.
        * Kun bichonit pitää pestä niin usein, ne eivät myöskään haise koiralta. En sitten tiedä onko hajulla mitään tekemistä allergian kanssa.
        * Ilmanpuhdistimet ovat tehokkaita ja päivittäinen puhdistus poistaa ne vähäisetkin allergeenit

Bichon, villakoira ym. ei todellakaan sovi allergisille! Itselläni paha allergia ja ne ei todellakaan sovi. Allergisille sopii rottweiler, cairn, kultainennoutaja, saksanpaimenkoira, kaikki muutkin terrierit, koska nämä sopivat minulle.

Älä nyt tyttö pieni tuollaisia mene suustasi päästelemään, ellet tahdo tahallasi lisätä kodittomia koiria ja surullisia allergikkoja, jotka joutuvat koirastaan luopumaan!!

• allerginen
        minä kirjoitti:

Bichon, villakoira ym. ei todellakaan sovi allergisille! Itselläni paha allergia ja ne ei todellakaan sovi. Allergisille sopii rottweiler, cairn, kultainennoutaja, saksanpaimenkoira, kaikki muutkin terrierit, koska nämä sopivat minulle.

Älä nyt tyttö pieni tuollaisia mene suustasi päästelemään, ellet tahdo tahallasi lisätä kodittomia koiria ja surullisia allergikkoja, jotka joutuvat koirastaan luopumaan!!

Mistä päättelit minun olevan tyttö? Vai ovatko kaikki koiraihmiset muka tyttöjä?

Monilla allergisilla (joilla on testein todettu koira-allergia) on bichoneita. Onko sinun allergiaasi edes testillä todettu? Vai luuletko vain olevasi allerginen? Miksiköhän et ole allerginen roduille joista hilse oikein pölyää mutta olet sellaiselle josta se ei niin helposti pölyä? Vai oletko ollut tekemisissä vain huonostihoidettujen bichoneiden kanssa, minäkin saan niistä huonosti hoidetuista oireita!

• Helinä
        allerginen kirjoitti:

Mistä päättelit minun olevan tyttö? Vai ovatko kaikki koiraihmiset muka tyttöjä?

Monilla allergisilla (joilla on testein todettu koira-allergia) on bichoneita. Onko sinun allergiaasi edes testillä todettu? Vai luuletko vain olevasi allerginen? Miksiköhän et ole allerginen roduille joista hilse oikein pölyää mutta olet sellaiselle josta se ei niin helposti pölyä? Vai oletko ollut tekemisissä vain huonostihoidettujen bichoneiden kanssa, minäkin saan niistä huonosti hoidetuista oireita!

turha kinastella, kaikilla on yksilöllinen allergia ja niitä ei voi vertailla. On täysin normaalia, että toiselle nämä "allergiakoirat" kuten bichonit juuri aiheuttavat oireita ja toisille ei.

Vaikuttaa siltä ettei allergisille voi sanoa mitään, mikä saisi koirakuumeen laskemaan, joten pitää vaan toivoa ettei oireita tule. Ei kuitenkaan kannata ikinä väheksyä allergiaa, se voi paheta ajan kuluessa. Toivokaa parasta ja pelätkää pahinta! Onnea matkaan!

• ............
        Kata kirjoitti:

jos on allergiaa. On iahn puppua, että on olemassa koiria allergisille. Sopi ehkä teidän tapauksessa, mutta minä en voi tuollaista suositella. Jos on allergiaa, älä hommaa eläintä!

Kyllä ne allegikot voivat koiran hankkia, itse olen sairastanut pahaa astmaa syntymästä asti ja eläimiä on ollut hamsterista hevoseen, väliin siis mahtuu aika paljon myös koiria.
        Tällä hetkellä omistan mäyräkoiran, mitään oireita ei ole ollut...
        Se on kyllä totta ettei ns allegia koiria ole olemassakaan.

• emmji.
        minä kirjoitti:

Äläs nyt kuule. Ensinnäkään sinä et tosiaankaan ole kaikki ihmiset, joten et voi sanoa että nuo ed. rpdut sopivatkaikille koska ne sopivat sinulle. Ihmiset ovat yksiöllisiä. Kaikista koirista lähtee joskus karvoja ja sitä hilsepölyä, mutta tilanne saadaan korjattua juuri esim. noilla suodattimilla. Ja jos väität että kultaisesta noutajasta ei lähde karvoja,olet TODELLA väärässä. Ja kaiken lisäksi kultaiset noutajat kuolaavat aivan älyttömästi. Mutta paras neuvoni on se että otatte yhteyttä vaikkapa lääkäriinne, tai eläinlääkäriin joka voi kertoa vaihtoehdoista koirien suhteen allergisille.

• minä
        emmji. kirjoitti:

Äläs nyt kuule. Ensinnäkään sinä et tosiaankaan ole kaikki ihmiset, joten et voi sanoa että nuo ed. rpdut sopivatkaikille koska ne sopivat sinulle. Ihmiset ovat yksiöllisiä. Kaikista koirista lähtee joskus karvoja ja sitä hilsepölyä, mutta tilanne saadaan korjattua juuri esim. noilla suodattimilla. Ja jos väität että kultaisesta noutajasta ei lähde karvoja,olet TODELLA väärässä. Ja kaiken lisäksi kultaiset noutajat kuolaavat aivan älyttömästi. Mutta paras neuvoni on se että otatte yhteyttä vaikkapa lääkäriinne, tai eläinlääkäriin joka voi kertoa vaihtoehdoista koirien suhteen allergisille.

Mites karvat tähän liittyvät? Ei ne liity allergiaan yhtään mitenkään! Enkä ole väittänyt etteikö kultsuista lähtisi karvaa, en edelleenkään ymmärrä miten karvat liittyvät allergiaan!!

• allergia

Pystytkö tosiaankin karstaamaan koiraa, ilman oireita? Toivon todella ettei astmasi pahene.Kaikki koirat ovat eläinpöly-allergiselle haitallisia.

• Naku

Eräs mies oli allerginen koirille, ja ei voinut kuvitellakkaan ottavansa mitään koiraa jolla olisi karvaa. No hän kävi sitten tutustumassa Kiinanharjakoiraan, karvattomaan versioon ja huomasi yllätyksekseen, että karvaton koira ei aiheuttanut hänelle ollenkaan allergiaa, koska sillä ei ole karvaa ja siitä ei lähde koira pölyä samalatavalla kuin karvallisesta koirasta, koska koira ei koskaan omista karvaa. Myös Meksikonkarvattomankoiran taikka Perunkarvatomankoiran tiedetään että ne sopivat toisinaan alergigoille.

Jos tahtoo lisätietoa näistä roduista, kannattaa käydä suomen kennelliiton sivuilla etsimässä tietoa, ja sieltä löytyy myös tiedot kasvattajista. www.kennelliitto.fi

• kaisa

se koira/eläinpöly ei ole kiinni ja kyse siitä karvasta vaans e on sitä hilsettä ja pientä niin kutsuttua pölyä, joka irtoaa eläimen nahasta.

Ja kissan viikset. ALLERGISELLE EI KOIRAA!!!!!!!

• Riva.

kerto eilen että on tehty laaja tutkimus eläin allergiasta,ja niillä lapsilla jotka asui eläin perheessä todettiin huomattavasti vähemmän allergiaa kuin niillä joilla ei ollut eläintä.Mutta tutkija painotti sitä ,jos on jo allergia niin eläintä ei pitäsi ottaa,koska lemmikki ei paranna jo olemassa olevaa allergiaa.

• Tuota noin..

En kiistä tätä väitettä, olen lukenut samankaltaisista tuloksista josatin tiedelehdestä itsekin joskus. Mutta huvittaisi tietää, että kuinka tutkimus on tehty. tulee mieleen, että tietenkin lapsilla, joiden perheessä on eläimiä, ei esiinny allergiaa, sillä muutenhan eläimet olisi annettu pois! Onhan tietenkin saattanut olla niin, että tutkimus on ottanut tämän huomioon, ja silloinhan uutinen on todella hieno. :)

• Koirallinen
        Tuota noin.. kirjoitti:

En kiistä tätä väitettä, olen lukenut samankaltaisista tuloksista josatin tiedelehdestä itsekin joskus. Mutta huvittaisi tietää, että kuinka tutkimus on tehty. tulee mieleen, että tietenkin lapsilla, joiden perheessä on eläimiä, ei esiinny allergiaa, sillä muutenhan eläimet olisi annettu pois! Onhan tietenkin saattanut olla niin, että tutkimus on ottanut tämän huomioon, ja silloinhan uutinen on todella hieno. :)

Uskoisin, että tuossa tutkimuksessa on ollut se sama "idea", kuin mikä on niillä ihmisillä (kuulun itse tähän joukkoon) jotka eivät suosittele esim. näiden antibakteeristen pesuaineiden käyttöä ja turhaa desinfioimista. Eli kun ihmisen puolustusjärjestelmällä on tarpeeksi hommaa tuhotessa noita ns. normaaleja taudinaiheuttajia, niin immuniteetti ei hyökkää näiden "ei vaarallisten" hiukkasten kimppuun, kuten esim. siitepöly ja eläinpöly. Allergiassahan on kyse siitä, että elimistön puolustusmeganismit hyökkää noita vääriä juttuja vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      30
      1920
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1890
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      378
      1768
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      216
      1248
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1158
    6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1131
    7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      92
      1103
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1076
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1025
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      50
      1011
    Aihe