Kompostin käynnistys

Kompostipeukalo

Edessäon kuukauden verran aikaa, jolloin lämpötila pysyy plussan puolella ja nousee jopa 7 asteeseen. On siis aika herättää komposti talven jäljiltä. Tai jos se on tarpeeksi suuri, niin vahvistaa sen toimintaa. Näin saadaan kolmisen kuukautta lisää aikaa, jolloin komposti palaa.

Itse olen ottanut aina noin 60 litraisen saavin. liottanut siihen 2-5kg sokeria (riippuu kompostista ja siitä onko jotain kellarissa siihen sopivaa). Sitten vain 5 pakettia hiivaa ja saavi täyteen lämmintä (noin 40 asteista) vettä.

Jos haluaa oikein ärhäkän kerätyksen, niin laittaa sokerit ja sokeripitoiset aineet pohjalle ja kaataa päälle kiehuvaa vettä. Ja sen jälkeen antaa nesteen luonnollisesti jäähtyä sinne 37-40 asteiseksi. Silloin sokeri pilkkoontuu täydellisesti, ja kun hiivan lisää, niin kahden tunnin päästä on melkoinen vaahto nesteen päällä.

Ja sitten, ei muuta kuin neste kompostiin. Se lirutetaan päältä ohuena, tasapaksuna norona, jotta se menee kompostin läpi ja mahdollisesti sulattaa jäätyneitä kerroksia. Ja kun tuon nestemäärän laittaa kompostiin, niin jo se vuorokauden kuluttua tuoksuu siltä että palaminne on alkanut täydellä teholla. Parin vuorokauden jälkeen se tuottaa jo niin paljon lämpöä, että se ei enää lakkaa ennen syksyn pakkasia.

Ja syksyllä siitä voikin kerätä ryytimaille kaiken kesän aikana tulleen tuotoksen.

3

2557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pissiliisa

      Oho.Olipa neuvo tuokin. Ensin aattelin, että oot erehtyny kiljun keiton ja kompostoinnin välillä.

      Miten iso komposti sulla on? Jos normi kotikompostiin lykkää 60 l nestettä, hukkuu kyllä komposti kuin komposti ja sammuu.

      Ite oon tyhjentäny jäätyneet pois. ( Kun ne ei ole litimärkää, ne saakin sieltä) Ja rauhassa alkanu täytellä uudelleen huoneenlämpöisellä jätteellä. Kuivikkeet pistän jo keruuastiaan, niin nekin menee lämpimänä kompostiin. Salaisena aseenani on ruumiinlämpöinen ureaneste silloin tällöin. Ainakin plussalla on vielä pysyny vaikka öisin on ollu pakkastakin. Käynnistynee ihan kohta.

    • ahaa!

      Siis komposti juo kaiken tuon kiljun talviunien jälkeen? Kuulostaa ihan naapurin Lasol-Penalta.

    • ddd1

      Kaikkein helpoimmin se komposti herää kun kusasee sinne välillä, myytävät kompostiherätteetkin on ureaa. Neljän K:n ohje pitää kompostin käynnissä
      Kuse Kerran Kuukaudessa Kompostiin. Näin meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe