kuolleet

ei enää kohteessa

Mua on useemaan kerran mietityttäny, että mihin thaimaassa kuolleet laitetaan ??
Hautausmaita ei näy missään..

45

5931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simsasung

      monien tuhkat on niissä luostarien muureissa.

    • Hautajaisten yhteydessä poltetaan.
      Jokaisen temppelin lähistöllä on poltto uuni,missä kuollut hautajaisten lopuksi poltetaan.
      Olen ollut muutaman kerran Budhalaisissa hautajaisissa.
      Hautajais vieraat käy avonaiseen arkkuun laittamassa tekokukan jokainen,sitten munkit puhuu jotain Arkku suljetaan ja työnnetään poltto uuniin ja sytytetään.

      • udonthani

        Minäkin olin appiukon hautajaisissa. Vainaja oli kotonaan arkussa ja arkku oli sellaisen koristeellisen jäähdytetyn kylmäarkun sisällä. Viisi päivää kesti. Joka päivä oli kyläläisille ruokatarjoilu. Budhan munkit kävivät joka ilta tekemässä omat rituaalinsa. Munkkien poistuttua pelikortit otettiin esille ja rahapelit alkoivat. Samalla alkoholipullot aukenivat. Viiden päivän kuluttua arkku otettiin pois siitä kylmäarkusta. Arkku nostettiin koristeltuun avolava-autoon. Auton edestä läksi pitkä ohut naru ja saattoväki (osa siitä) otti narusta kiinni ja näin saattue kulki krematoriaukiolle. Siellä oli vielä monet puheet ja tytöt esittivät tanssiesityksiä. Esityksien loputtua saattoväki kulki avonaisen arkun ohi ja ripotteli vettä vainajan kasvoille ja käsille. Kädet olivat ristissä rinnan päällä. Arkun ohi mentyä omaiset antoivat jokaiselle pienen lahjapaketin. Arkku oli matalassa metallikaukalossa jossa oli jotain palavaa nestettä. Polttouunin luukut aukaistiin ja suljettu arkku työnnettiin puoliksi sisään. Tässä vaiheessa neste sytytettin palamaan ja arkku työnnetti kokonaan uuniin. Luukut suljettiin. Lopuksi oli vielä pieni ilotulitus.Yhtään kyyneltä en nähnyt koko viiden päivän aikana. Mitä tuhkalle tapahtui. siitä minulla ei ole vielä tietoa. Sekin kyllä selviää ensi syksynä.


    • ei enää kohteessa

      Kiitos kerrankin asiallisista vastauksista :)

    • isoäiti pakasteessa
      • Anonyymi

        Hieno opettavainen tarina.


    • mahasarakham1

      Olin juuri samantapaisissa kekkereissä,kun vaimon täti kuoli.
      Vainajan kotona oli muutaman päivän valvojaiset ennen seremonioita.
      Kukaan ei näytä surua julkisesti,siitä vainajan henki tulisi surulliseksi myös.
      Vodka,viski ja olut kuuluu asiaan.Ja kortinpeluu pikku rahalla.Sitä perinnettä ei ole kukaan osannut selittää,miksi.
      En ole paljon muuten raha peliä nähnyt,mutta ruumiin valvojaisiin se kuuluu-
      Mutta isommat juhlat on 6kk-12kk hautajaisten jälkeen,kun sielu matkustaa budhan luo.
      Mutta siitä toisella kertaa.

      • heko heko

        Ei Thaimaassa mitään vodkaa kukaan juo...ei sitä ole kaupoissa ja 1 pullo viskiä maksaa kuukauden heidän palkan verran...jotain rajaa.


      • kyllä juo
        heko heko kirjoitti:

        Ei Thaimaassa mitään vodkaa kukaan juo...ei sitä ole kaupoissa ja 1 pullo viskiä maksaa kuukauden heidän palkan verran...jotain rajaa.

        Et ole näköjään ikinä Thaimaassa käynyt.


      • Viinasta
        heko heko kirjoitti:

        Ei Thaimaassa mitään vodkaa kukaan juo...ei sitä ole kaupoissa ja 1 pullo viskiä maksaa kuukauden heidän palkan verran...jotain rajaa.

        7-eleveneistä ja kaikista paikallisten viinakaupoista löytyy ainakin Gilbeys-vodkaa. Maksoi puoli vuotta sitten (0,7) 340 bahtia. Blend viski 240baht, Hong Thong viski joka ei ole edes halvin viski maksaa n 200 bahtia, Sang som rommiviski samaa luokkaa ja Mekhong himppasen vielä halvempi.

        On vieläkin halvempia viskejä mutta ne ei ole välttämättä maksasi ystäviä.

        Tuttujen thaikkukavereideni palkat vaihtelee 10500bahtista 40000bahtiin joten kyllä ne on kännissä vaikka 24/7 jos maistuu. Paikalliset tietää vielä viinatukkurit ja ostaa suoraan heiltä halvemmalla kuin tuolla yllä mainitut turre-turisti-hinnat.


      • Satang
        heko heko kirjoitti:

        Ei Thaimaassa mitään vodkaa kukaan juo...ei sitä ole kaupoissa ja 1 pullo viskiä maksaa kuukauden heidän palkan verran...jotain rajaa.

        Kyllä muuten juotiin kun menin naimisiin, sillä jokaisessa pöydässä oli kolmen
        Thaikku viskipullon lisänä litran pullo Finlandia vodkaa yhteensä 50 pulloa
        ja häävieraita lähes 250.


    • Mahasarakham1

      Thaimaassa on kirkastakin viinaa,mitä he kutsuvat vodkaksi,0.33 pullo 65 bahtia.iso pullo 105 bahtia,40% viinaa.Maku on aika raaka.Mutta maaseudulla yleisin viina.Ainakin meidän kylässä.
      Lähi kaupungissa tehtyä .
      Vaimollani on pieni ravintolan tapainen täällä kylällä ja myy tätä herkkua.
      Tukkuhinta on vielä pienempi.

      • Jotain rajaa

        ko juoma on riisiviinaa eikä votkan kanssa mitään tekemistä.


      • Jotain rajaa kirjoitti:

        ko juoma on riisiviinaa eikä votkan kanssa mitään tekemistä.

        Paikalliset kutsuu vodkaksi,kuten edellä kerroin,onko luetun ymmärtämisessäsi jotain ongelmaa.Siihen on kyllä Suomessa ihan asian tuntevaa hoitoa saatavilla,suosittelen.


      • itse aloitit
        mahasarakham kirjoitti:

        Paikalliset kutsuu vodkaksi,kuten edellä kerroin,onko luetun ymmärtämisessäsi jotain ongelmaa.Siihen on kyllä Suomessa ihan asian tuntevaa hoitoa saatavilla,suosittelen.

        Olen itse myös asunut vuosia Thaimaassa ja en ole ikinä kuullut että paikalliset puhuu riisiviinasta nimellä vodka. En siis usko tätä ja luetun ymmärtäminen on täysin hallussa. Ko viina tehdään kuten kiljukin jos tiedät miten. Ja jos joku jotain hoitoa tarvitsee niin se olet sinä....akkakin piti ottaa sieltä kun ei Suomessa kukaan huolinut...rumako olet vai mikä on vialla. Onneksi siellä saa akan oli sitten asiat miten oli...varo vaan ettei juo sinun "votkaasi"


      • Thaimaan akka
        itse aloitit kirjoitti:

        Olen itse myös asunut vuosia Thaimaassa ja en ole ikinä kuullut että paikalliset puhuu riisiviinasta nimellä vodka. En siis usko tätä ja luetun ymmärtäminen on täysin hallussa. Ko viina tehdään kuten kiljukin jos tiedät miten. Ja jos joku jotain hoitoa tarvitsee niin se olet sinä....akkakin piti ottaa sieltä kun ei Suomessa kukaan huolinut...rumako olet vai mikä on vialla. Onneksi siellä saa akan oli sitten asiat miten oli...varo vaan ettei juo sinun "votkaasi"

        Näinhän nämä keskustelut etenevät. Asialliseen aloitukseen tuli aluksi hyvät vastaukset. Sitten ruvettiin haukkumaan toisia.


      • itse aloitit kirjoitti:

        Olen itse myös asunut vuosia Thaimaassa ja en ole ikinä kuullut että paikalliset puhuu riisiviinasta nimellä vodka. En siis usko tätä ja luetun ymmärtäminen on täysin hallussa. Ko viina tehdään kuten kiljukin jos tiedät miten. Ja jos joku jotain hoitoa tarvitsee niin se olet sinä....akkakin piti ottaa sieltä kun ei Suomessa kukaan huolinut...rumako olet vai mikä on vialla. Onneksi siellä saa akan oli sitten asiat miten oli...varo vaan ettei juo sinun "votkaasi"

        On se ihan 40% viinaa.Vaikka tiedänkin,ettei se ole vodkaa,en voi mitään kun kylän ukot sitä vodkaksi kutsuu.On sitä käyttämällä tehtyä riisi viinaakin täällä Naapurin ukkeli tekee tosi hyvää,mutta se kirkas mitä vodkaksi kutsuvat on ihan eri juttu.
        Ei ole mikään vialla,mutta satuin löytämään hyvän muijan.Jolla on rahaa ja omaisuutta,ettei ole edes mun siivellä.Sorry.


      • pysytään asialinjal

        itse maaseudulla olleena monesti,kyllähän siellä puhutaan wiskistä ,vaikka se on kyllä ihan 40 % vodkaa,ja tosiiaan 0.33 pullo maksaa saman mitä 0.5 leo kalja pullo n.65-90 batii..eli halpaa vodkaa..:)


      • kossukola
        pysytään asialinjal kirjoitti:

        itse maaseudulla olleena monesti,kyllähän siellä puhutaan wiskistä ,vaikka se on kyllä ihan 40 % vodkaa,ja tosiiaan 0.33 pullo maksaa saman mitä 0.5 leo kalja pullo n.65-90 batii..eli halpaa vodkaa..:)

        ei ole vodkaa. riisiviinaa. ei mitään tekemistä vodkan kanssa.


      • Satang
        kossukola kirjoitti:

        ei ole vodkaa. riisiviinaa. ei mitään tekemistä vodkan kanssa.

        Lao Khau eli Suomeksi riisistä tehtyä ponua ja se haisee metrien päähän
        kun sitä jotkut kiskoo. Vanhan ajan lipparikorkki ja sitä on kahta kokoa
        halpaa ja päähän menee.


      • huulluuudfuf
        mahasarakham kirjoitti:

        On se ihan 40% viinaa.Vaikka tiedänkin,ettei se ole vodkaa,en voi mitään kun kylän ukot sitä vodkaksi kutsuu.On sitä käyttämällä tehtyä riisi viinaakin täällä Naapurin ukkeli tekee tosi hyvää,mutta se kirkas mitä vodkaksi kutsuvat on ihan eri juttu.
        Ei ole mikään vialla,mutta satuin löytämään hyvän muijan.Jolla on rahaa ja omaisuutta,ettei ole edes mun siivellä.Sorry.

        sitä ruskeassa pullossa olevaa viskiä kutsutaan nimellä LAUKAU. ja siihen kun sekoitat pullon m150 energiajuomaa tai redbullia ni SÄP tai AROI. sivuvaikutuksena ja päivittäin nautittuna jatkuva seisokki :D


      • Anonyymi

        Se on Lao Khaota 40% riisistä valmistettu paikallista pontikkaa. Haisee kolmen metrin päähän. En suosittele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on Lao Khaota 40% riisistä valmistettu paikallista pontikkaa. Haisee kolmen metrin päähän. En suosittele.

        Itse aloittajan kysymykseen tämä voisi auttaa laittaa googleensa, on jopa valokuvia tarjolla.

        สุสานในจังหวัดเชียงใหม่

        Sbuge voi tehdä aiheestaan oman aloituksen.


    • uusi kokemus?

      harvassa maassa on ikänä haudattu arkussa ja hautausmaahan. Nykyään myös meillä yli puolet jo tuhkataan janäin on tehty Thaimaaassa iät ajat. Kyllä siellä on hautausmaita mutta ei sellaisia mitä meillä on...kirkon yllä pitämiä. Moni asia on erilaista kuin meillä ja kertoo vaan siitä että et ole paljon näköjään matkustellut.

    • Ihmettelen,jos vuosia thaimaassa asunut ei ole törmännyt kirkkaaseen viinaan jota myydään limsapullon kaltaisissa pulloissa riisin tähkät sellaisena vaakuna kuviona kyljessä.Joka ainoassa maaseudun kaupassa on myynnissä.Ja kaupungeissakin,mutta ei hienoissa marketeissa.On todellakin paikallisen väen suosiossa.

      • Tuhkauurna

        Kerrankin ihan mielenkiintoinen keskustelu (paria poikkeusta lukuunottamatta). Mulle jäi vielä epäselväksi, minne ne tuhkat laitetaan?


      • kovasydän

        Minä olen sitä lientä usein siellä napsutellut, kun jokaisessa kylässä sitä aina tarjotaan, kun vierailee. Vettä päälle toisesta mukista. Hyvinhän se nuppiin kihahtaa. Paikalliset kutsuu sitä nimellä "lao" tai "siisip prosent", mikä tarkoittaa tiytty 40 volttista. Viskiksi tai vodkaksi en ole sitä kuullut kutsuttavan. Viskiä paikalliset juo juhlatilaisuuksissa soodan kanssa. Vodkaa ei paikalliset osta ja sitä ei edes myydä maaseudulla kaikissa kaupoissa. Pari kertaa olen ostanut, kun olen tehnyt salmiakkikossua paikallisille ja joutunut joskus haeskelemaan useista eri kaupoista, ennenkö on löytynyt.


    • Omaiset ottaa ne kotiinsa monesti.Ja kun pidetään myöhemmin uusi juhla vainajan budhan luo muuton kunniaksi,Ne saatetaan kuumailmapallon tapaisella riisi pallolla lähettää yläilmoihin.

    • Nytkin istun aika lähellä 2 ihmisen tuhkia.Joka talossa on kuolleille lähisukulaisille alttari,Vaimoni isän ja äidin tuhkat on tuossa alttarilla messinki astioissa.
      Näen ne tästä nytkin.
      Meillä alttari on yläkerrassa sellainan ihan oma tilansa,mutta tämä minun toimisto on nurkan takana.
      On monia tapoja mihin lopulta tuhkat laitetaan.Joidenkin tuhkat viedään temppeliin.Jotkut nousee taivaalle.
      Mutta aika kauan ne on myös koti alttarilla.

      • Skånepåg

        Jos tuhka pidetään kotona, niin vainajan sielu on vangittu eikä pääse seuraavaan elämään :(


    • rhanu

      jotkut ei tiedä mitä viinaa se laukka on. sen sanon jättäkää väliin se on pahaa. ja siitä tulee hirveä kankkunen.

      • kreikko

        samaa liuotinta se alkoholi aina on, jotkut vain paremman makuisia, kyllä se krapulan määrä on yleensä suoraan verrannollinen juodun alkoholin määrään, ei niinkään siihen mitä merkkiä kyseinen liuotin on. Ainakaan isaanissa eli koillis-thaimaassa ei kukaan sano riisiviinaa vodkaksi vaan sanovat sitä lao khaoksi tai vaan laoksi. On sitä paskempaakin tärpättiä juotu, sano!


      • watsii roi
        kreikko kirjoitti:

        samaa liuotinta se alkoholi aina on, jotkut vain paremman makuisia, kyllä se krapulan määrä on yleensä suoraan verrannollinen juodun alkoholin määrään, ei niinkään siihen mitä merkkiä kyseinen liuotin on. Ainakaan isaanissa eli koillis-thaimaassa ei kukaan sano riisiviinaa vodkaksi vaan sanovat sitä lao khaoksi tai vaan laoksi. On sitä paskempaakin tärpättiä juotu, sano!

        Lau on viina khau on riisi laukhau on riisiviina. Nam khau on käyttämällä tehty riisiviini.laukhauta löytyy ainakin 30,35 ja 40 prosenttisena. Niin ja ne tuhkat viedään meillä päin temppeliin mutta jotkut pitävät myös kotialttarilla. Monet pitävät myös korua missä on vainajan luunpalanen sisällä.


    • rhanu

      kreikko oot varmaan juonu jotain lasolia tai muuta vastaavaa ,koska ei ainakaan juotavaksi tarkoitettu viina voi tota laukkaa voittaa. ja mitä tohon krapulaan tulee niin taidat olla joku insinööri. määrä toki vaikuttaa enemmän,mutta kyllä sekin vaikuttaa mitä juot se on varma.

      • kreikko

        kyllä vaan on laukaus paljon parempaa kuin esim moni kiinalainen viina ja insinööri en ole, enemmänkin puistokemisti eli puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä alkoholista ja muistakin päihteistä


    • Isanin tyyliä.

      40% kirkas viina on halpaa,muttei niin kovin hyvän makuista.Paljon sitä juodaan täällä Isanissa.Riisin puinnissa kun oltiin aamu alkoi aina emäntien tekemällä runsaalla aamiaisella ja joka mies otti ainakin yhden lasillisen kirkasta.
      Joka päivä,kun puimatöitä tehtiin se meni näin.
      Minulle he kutsuvat viinaa vodkaksi,eivät ehkä muuten.
      Muutenkin jos talkoilla tehdään jotain,ja paljon tehdäänkin.Aina isäntä tärjoaa miehille 40% halpaa viinaa.
      Viime viikolla tehtiin kuorma autolle katos naapurin miehelle.Ja meinasi työ kärsiä kun oli tukku laatikollinen viinaa kuistilla.

      • naurattaa kovin

        näin se tarina muuttuu kun ei kehdata aloitusta lukea. Aloitus oli mihin kuolleet laitetaan ja lopussa juodaan viinaa.


      • wetyujkl
        naurattaa kovin kirjoitti:

        näin se tarina muuttuu kun ei kehdata aloitusta lukea. Aloitus oli mihin kuolleet laitetaan ja lopussa juodaan viinaa.

        niimpä! se oli kylläkin siiisip digi. eli 40% . siikan leo , nakua


      • Pruksa
        naurattaa kovin kirjoitti:

        näin se tarina muuttuu kun ei kehdata aloitusta lukea. Aloitus oli mihin kuolleet laitetaan ja lopussa juodaan viinaa.

        Näin on,hautausmaa ja prenkku näköjään sekosi.Kirjoitin jo näkemistäni leposijoista.En ole tietoinen Thaikkujen tavoista,voi olla,että purkki on himassa.Kiinalaisyhteisö kyllå pitää hautausmaita,tosin on aikalailla "horsman"valloittamia.PS.ei se henki paljon siellä maksa.Miljoonia scoottereita,aina kuolee muutama ukko päivässä.Mihin kuopataan,en tiedä?


    • Pruksa

      Kyllä löytyy hautuumaita,itse asunut Charoen Kung RD,pari vuotta,siitä erkanee chan RD.Sieltä löytyy hautaumaa. Sit lähellä on Kiinalaispuisto,siellä on hautausmaa.Vanhoja Kiinalaishautoja,puistossa on paljon toimintaa,lenkkeilyä,piknikkiä,karaokea,sulkapalloa.Mitä vaan.Tämä on sellainen Kiinalaisyhteisön vanha mesta Bangkokissa,tosi vanhoja ihmisiä kuntoilemassa plus tapaamassa toisiaan.Hieno mesta.Turistit ei tiedä tätä,aitoa Thaikkua.

    • ChiangMai

      Asiaan asianmukaisesti kantaa ottaneille oma kommenttini on, että tuhkat päätyvät sinne, minne omaiset ne päättävät toimittaa, aivan kuten Suomessakin. Vaihtoehdot temppelistä mereen ja kaikkea siltä väliltä.
      Hautausmaita on kuten eri uskontojakin ja tiedoksi, että kristinusko on myös yksi Thaimaan kansan uskonnoista.

      Asiaan muita sekoittaneille, kuten vodkakeskustelijoille kerron, että vodkaa on ja kun kerran on tarve tässäkin ryhtyä vittuilemaan ja toisiaan haukkumaan, voi keskusteluviestin laajentaa käsittämään kysymystä mitä Thaimaasta ei voi ostaa.

    • Anonyymi

      Ne muuttuu tankotanssijoiksi.

    • Anonyymi

      The ashes can be:
      Kept in a chedi in the local temple
      Scattered in Thailand
      In the case of foreign nationals they can be:
      carried back to the deceased's home country with the help of an international funeral director
      shipped back to the home country, if it is not possible for the next of kin or representative to come to Thailand. The Embassy and local undertaker can make the necessary arrangements and process the paperwork
      >Yhden ruotsalaisen tuhlat ripoteltiin Bangkok'in jokeen. Poltettiin muuten ILMAN arkkua! Luulen etta useimmat (?) tekee niin. Lupia ei kyselty. On koyhien (ja nuukien) tapa kaikilla :-)

    • Anonyymi

      thaimaanystävä
      24.01.2020 07:25

      Tulin Thaimaasta kotiin pari päivää sitten. Vaimoni äiti kuoli meidän siellä ollessa ja jouduin omakohtaisesti katsomaan ja kokemaan miten Buddhalaiset kokevat ihmisen siirtymisen toiseen ulottuvuuteen Buddhalaisen käsityksen mukaan ihminen ei kuole vaan lakkaa ainoastaan hengittämästä. Naapurit laittoivat talon pihalle varsinaiset pidot pystyyn. Vieraita kävi noin 300 henkilöä ja kaikki toivat ruokaa juomaa ja rahaa tullessaan. Kymmenen kokkia valmisti jatkuvasti vieraille ruokaa jota oli muuten tarjolla riittävästi. Rahoilla kyläpäällikkö osti olutta, paikallista viskiä ja vodkaa ja juomaa riitti kaikille. Sitä kului suhteellisen paljon. Kolmantena päivänä tämä maallinen tomumaja vietiin talostaan munkkien johdattamana kulkueena paikalliseen krematorioon poltettavaksi. Polttopaikka oli vähän syrjässä betoninen koroke, johon oli ladottu valmiiksi puita, joiden päälle tämä tomumaja laskettiin. Kaikkien serenemonioiden jälkeen puiden päälle valutettiin polttonestettä ja tulta perään Palokunta oli ruiskuauton kanssa valvomassa ettei lentävät kekäleet sytyttäneen maastopaloa.
      Nämä peijaiset kestivät viisi päivää ja poltto tapahtui kolmantena päivänä.
      Vainajan poika meni munkiksi temppeliin kahdeksi viikoksi saattamaan henkeä eteenpäin. Joka aamu munkit kävivät rukoilemassa vainajan talossa.
      Olihan tämä sellainen kokemus, joka ei hevin unohdu.

    • Anonyymi

      Huomaako palstalaiset mitään tuttua tuossa mahasarakhamissa ja etenkin hänen kirjoitustyylissä..? Katosi palstalta yllättäen ja....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe