KUVAN KOKO PIENENEE

Amatööri

Aloitin paperikuvien skaanaamisen ja niiden arkistoinnin digitaaliseen muotoon DVD:lle, ulkoiselle kiintolevylle ja SkyDriveriin.

Mokiakin on tullut mutta kantapään kautta oppii.

Ensimmäiset kuvani skannasin latoen ne skanneriin "automaattinen tunnistus"-määritteellä joten sekä pysty ja että vaakakuvat tuli skannattua ilman että valitsin skannerista tarkoituksen mukaista "asentoa" valokuvalle esim. "4 ,6 pysty tai vaaka".

Kun sitten käänsin vaaka-asennossa ollutta pystykuvaa pystyasentoon, huomasin että käännetyn kuvan koko muutuii pienemmäksi. Kokeilin tulostaa kuvan mutta tulostetussa kuvassa en huomannut minkäänlaista eroa esim. terävyydessä, väreissä ym.

Mitähän toi kuvan koon pienentyminen käytännössä tarkoittaa??

Kannattaako esim lasten päiväkoti-, kerho- ja koulukuvien ryhmäkuvat skannata kaksi kertaa (tai kopioida kuva) joista toinen jää 2 väärään asentoon" ja toisen kääntää sitten oikeaan asentoon jolloin sitä on mukavampi katsella tietokoneelta tai TVn näytöltä??

Kertokaa viisaammat?

6

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut ollenkaan

      Tähän tautiisi auttaa parhaiten se, että opiskelet mitä tarkoittaa resoluutio ja miten se vaikuttaa näkemääsi kuvaan.
      Jos kuvan resoluutio on sama niin laatuun ei vaikuta se onko kysymyksessä pysty vai vaakakuva.

    • kannaaja

      Luultavasti talletat käännetyt kuvat suuremmalla pakkauksella kuin skanneri.

      Kuvia täytyy yleensä aina säätää, joten itse olen tallentanut skannatun kuvan sellaisenaan häviöttömästi pakattuna tiff-tiedostona ja muokatun kuvan jpeginä.

    • Tiedät kai, että koulu- ym. kuvien skannaaminen on laitonta. Vain julkistetusta teoksesta saa tehdä kopioita omaan käyttöön. Tekijänoikeuslaki 12 §.

      • Älä höpäjä! Omien koulukuviensa tai lastensa koulukuvien skannaaminen ei riko kenenkään oikeuksia. Sehän ei muuta mitään vaan ainoastaan kuvat siirtyvät paperialbumista sähköiseen.

        Kun meikäläisenkin koulukuvat ovat -50 luvun alkupuolelta niin niillä alkaa olla ikää jo kohta 60 vuotta eli tuskin kuvaaja enää tulee niistä naputtamaan. Olen jopa tehnyt niistä muutaman A4 kopion kouluni 100 vuotisjuhliin muutama vuosi sitten ja niin oli tehnyt moni muukin ja siellä ne nyt ovatten koulun arkistossa koska en ole kuullut juuri tuon koulun edes palaneen.

        En tosin tunne -50 luvun alun tekijänoikeuslakeja enkä aio opiskella mutta oman ja kaverien naaman muistelo putkelta tuskin loukkaa muiden oikeuksia, turhaa höpinää moinen tekijänoikeushöpinä tällaisessa tapauksessa.

        Tuossa on sen 12 pykälän pari ensimmäistä paragrafia:

        "Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.

        Kappaleen valmistamisen valmistuttajan yksityistä käyttöä varten saa myös antaa ulkopuolisen suoritettavaksi."

        Eli aloittaja sen kun vaan skannailee ilman omantunnon tuskia ja jos ei onnistu niin anna naapurin nuoren Villen tai Kallen tehdä se mitä itse et osaa.


    • näin se menee

      Näinhän se on kun kamera käännetään kallelleen ja otetaan pystykuva, ja sitten kuva käännetäänkin pystyasentoon, niin kuva pienenee kun se muuttuu huomattavasti kapeammaksi. Tämä on luonnonlaki, kun sitä korkeutta ei voi lisätä, esim näyttöön.
      Pikselit ei tähän asiaan liity mitenkään oleellisesti.
      Mutta jos suostuu katselemaan pystykuvia vaaka-asennossa, sitten ei muutosta tapahdu. Tai kääntää telkkarin tai näytön kyljelleen.
      Näin iisiä oli tääkin homma.

    • skanneri kunniaan

      Kiiltävien kuvien skannaus onnistuu hyvin 600dpi tiheydelläkin. Skanausaika pysyy vielä kohtuullisena. Jos kuvat on alunperin kuvattu terävästi piirtävällä kameralla, niistä saa aivan kohtuullisia ruudulta katseltavia kuvia. Samaa tasoa, kuin muutaman vuoden takaisella pokkarilla. Niin, ja talleta vasta valmiiksi korjaillut kuvat jpegiksi.

      Jos viitseliäisyyttä riittää, lisää exif-tietoihin kuvasta ainakin summittainen aika, henkilöt ja paikat, jotka niissä esiintyvät. Silloin sillä on jo historiaa säilyttävä ulottuvuus.

      Minäkin olen näin eläkkeellä siirrellyt omaa kuva- dia- ja nega-arkistoa digiksi. Ihan omaksi ilokseni. Samalla sen jakaminen on helppoa jälkeläisilleni, jne. 32Gb tikulla saa jatettua Mustavalkoiset paperikuvat kestävät kyllä aikaa, mutta jo -70 luvun värikuvat alkavat olla jo menetettyjä. Onneksi niiden negat ovat vielä tallessa ja kunnossa.

      Skanneri on loppujen lopuksi aivan yhtä pätevä digitointiväline, kuin kamerakin. Käytännössä jälki ei yhtään häpeä. Hiukset erottelevan tarkkuuden saa kyllä unohtaa. Tosin, eipä siihen vielä pysty nykyisetkään pienen koon kamerat. Eli kinokoon ja pienemmät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe