Homesairaiden kokemuksia toipumisesta

mystiq

Onko täällä ihmisiä jotka ovat täysin, tai edes osittain, toipuneet homeiden aiheuttamista ongelmista? Mitkä ovat kokemuksesi yleisesti, miten olet hoitanut itseäsi, oletko saanut avun lääkäriltä (enpä kyllä usko) ja kauanko on mennyt paranemiseen? Olisi mukava kuulla kokemuksia, itse todella pahasti sairastunut kosteusvauriosta.

16

467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällä puolella

Jotenkin pärjäillään, mutta kovaa työtä se vaatii.
      Asunnon on tietysti oltava puhdas. Eikä kotona saa koskaan käyttää samoja vaatteita kuin missä tahansa kodin ulkopuolella. Vieraat on aina ongelma, niidenkin pitäisi olla homeettomia!
      Kodin ulkopuolella käytetään nenään suihkutettavaa jauhetta, joka osin suojaa hengitysteitse tulevilta myrkyiltä. Jotkut on saaneet apua nenään suihkutettavasta Regulat-liuoksesta. Lisäksi syödään D-vitamiinia, tyrniöljyä ja B12- vitamiinia.
      Lääkäreiltä on saatu lähinnä pilkkaa, mutta joku kirjoittaa duactia. Se auttaa kun ottaa yhdessä jonkun burana- tyyppisen särkylääkkeen kanssa.
      Parantuminen alkoi heti kun päästiin puhtaaseen ympäristöön, mutta oireet palaavat heti kun tulee homekontakti.

• Homekontakti

Toipuminen alkaa heti kun pääsee ulos rakennuksesta missä on mikrobivaurio ja mihin on suoritettu homedesinfiointeja ja otsonointeja.

• Homekontakti
        Homekontakti kirjoitti:

Toipuminen alkaa heti kun pääsee ulos rakennuksesta missä on mikrobivaurio ja mihin on suoritettu homedesinfiointeja ja otsonointeja.

Haluan vähän vielä tarkentaa, että toipuminen alkaa heti, kun pääsee pois ongelmatiloista. Takaisin voi siirtyä kunnollisen homeremontin ja jälkisiivouksen jälkeen. Myös kaikki irtaimisto pitää puhdistaa huolellisesti, esinne kerrallaan.

Homedesinfioinnit ja otsonoinnit eivät kuulu tähän yhteyteen laisinkaan. Net ovat pelkkää rahastusta ja aiheuttavat itse ongelmia pahimmassa tapauksessa.

• Tässä yksi esimerkki
        Homekontakti kirjoitti:

Haluan vähän vielä tarkentaa, että toipuminen alkaa heti, kun pääsee pois ongelmatiloista. Takaisin voi siirtyä kunnollisen homeremontin ja jälkisiivouksen jälkeen. Myös kaikki irtaimisto pitää puhdistaa huolellisesti, esinne kerrallaan.

Homedesinfioinnit ja otsonoinnit eivät kuulu tähän yhteyteen laisinkaan. Net ovat pelkkää rahastusta ja aiheuttavat itse ongelmia pahimmassa tapauksessa.

On tilanteita jolloin ei paljoa kannata yrittää edes esine kerrallaan.

Millä tai miten suosittelet puhdistaa esine kerrallaan?

"Chaetomium-home on erityisen vaikea poistaa irtaimistosta. Sen toksiinit kestävät hyvin lämpötilamuutoksia, esimerkiksi chaetoglobosiini A:n ja C:n määrät alkavat vähentyä vasta kun niitä on lämpökäsitelty 100 ºC:n lämpötilassa 1,6 tuntia. Gammasäteilyllä Chaetomiumin itiö kuolee, mutta toksiini säilyy toimintakykyisenä. Pesu kloorilla ja pesuaineella tappaa muiden homeiden itiöitä, muttei Chaetomiumin".
        http://homepakolaiset.fi/13_myytti.html

• Toinen esimerkki
        Tässä yksi esimerkki kirjoitti:

On tilanteita jolloin ei paljoa kannata yrittää edes esine kerrallaan.

Millä tai miten suosittelet puhdistaa esine kerrallaan?

"Chaetomium-home on erityisen vaikea poistaa irtaimistosta. Sen toksiinit kestävät hyvin lämpötilamuutoksia, esimerkiksi chaetoglobosiini A:n ja C:n määrät alkavat vähentyä vasta kun niitä on lämpökäsitelty 100 ºC:n lämpötilassa 1,6 tuntia. Gammasäteilyllä Chaetomiumin itiö kuolee, mutta toksiini säilyy toimintakykyisenä. Pesu kloorilla ja pesuaineella tappaa muiden homeiden itiöitä, muttei Chaetomiumin".
        http://homepakolaiset.fi/13_myytti.html

En oikein ymmärrä, miksi Chaetomium saa näin paljon huomiota, vaikka onkin yksi haitallisimmista homekohteiden mikrobeista. Toisekseen, miksi homeitiöt pitäisi tappaa ?!!. Mitä hyötyä on siitä, että itiöit ovat elinkyvyttömiä. Jos olen vähänkään ymmärtänyt oikein, niin homeongelmissa ei ole kysymys mistään homeitiöiden aiheuttamasta tarttuvasta taudista vaan altistuksesta haitallisille aineenvaihduntatuotteille (kemikaaleille). Ja itiöiden, myös Chaetomiumin poistaminen irtaimistosta on melko holppoa, koska itiöt ovat isoja, mekaanisia palleroita. Lähtevätten aika hyvin imuroimalla, pyyhkimällä nihkeällä liinalla ja ihan tavallisella pesulla.

Irtaimistoon kontaminoituneita aineenvaihduntatuotteita voidaan poistaa myös pesemällä. Taas aineenvaihduntatuotteiden kemiallinen muuttaminen toisiksi yhdisteiksi otsonoimalla, peroksideillä ja hypokloriitilla on täyttä hasardipeliä. Uudet yhdisteet voivat olla jopa entistä haitallisempia.

• Chaetomiumpalleroita
        Toinen esimerkki kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi Chaetomium saa näin paljon huomiota, vaikka onkin yksi haitallisimmista homekohteiden mikrobeista. Toisekseen, miksi homeitiöt pitäisi tappaa ?!!. Mitä hyötyä on siitä, että itiöit ovat elinkyvyttömiä. Jos olen vähänkään ymmärtänyt oikein, niin homeongelmissa ei ole kysymys mistään homeitiöiden aiheuttamasta tarttuvasta taudista vaan altistuksesta haitallisille aineenvaihduntatuotteille (kemikaaleille). Ja itiöiden, myös Chaetomiumin poistaminen irtaimistosta on melko holppoa, koska itiöt ovat isoja, mekaanisia palleroita. Lähtevätten aika hyvin imuroimalla, pyyhkimällä nihkeällä liinalla ja ihan tavallisella pesulla.

Irtaimistoon kontaminoituneita aineenvaihduntatuotteita voidaan poistaa myös pesemällä. Taas aineenvaihduntatuotteiden kemiallinen muuttaminen toisiksi yhdisteiksi otsonoimalla, peroksideillä ja hypokloriitilla on täyttä hasardipeliä. Uudet yhdisteet voivat olla jopa entistä haitallisempia.

Tuotahan pitäisi kysyä setämiehiltä savusumuttajilta ja litkun myyjiltä homeentappoon tarkoitettuja aineita kautta maan. "Miksi itiöt pitää tappaa"?

Kai ne jotain siitä tietää terveydensuojeluviranomaisetkin koska homesesinfiointeja ja otsonointeja suosittelevat ja kenties määräävätkin kuten meille yksi niin teki.

Tai kun heille (terveysmiehet) pitää saada puhtaita näytteitä niin siinähän se onkin kuten meillä ensin tappoivat itiöt ja sen jälkeen etsivät eläviä ja elinkykyisiä jopa voc näytteidenotoillaan ja homekusetus oli päällimmäisenä siinä jutussa. Suojelivat työn tilaajaa TA-Aso.

Helvetin hyvä business se ainakin on ollut "itiöiden tappo" ja tyhmiltä rahat pois.

Ei lähtenyt irtaimistosta pois vaikka kuinka yritettiin. Miten meinaat papereista ja huokosista aineista kynsiä myrkyt vekeen ja pesasta?

Ei lähtenyt ei vaikka kuinka kynsittiin, pestiin, imuroitiin, hangattiin ja paineilmaa annettiin.
        Toki sen jälkeen kun munters oli tehnyt MCF PHMG desinfioinnin ja petollisen otsonoinnin. Tunnusti kaveri kyllä, että "meillä ei ole nykymyrkyille työkaluja" näin vuonna 2010 keväällä. Arveli, että ehkä kymmenen vuoden päästä. En jäänyt odottelemaan vaan lähdin pois kun vielä pääsin omin jaloin.

Chaetomi-palleroita vai mutta jos ei ole kuin sissivarusteita lusikka-haarukka millä kaivella toksiineita villasukista ja virsikirjasta. 100 astetta kuumaa 1,6 tuntia on varmaan molemmille liikaa.

• Rakennuksesta pois

Mikä tuo nenään sumutettava jauhe on ? Regulatia olen juonut mutta miten sitä nenään laitetaan ?

• tällä puolella

Jauhe on allergian estoon tarkoitettu Nasaleze, tekee perunajauhomaisen kerroksen sierainten limakalvoille. Nenään suihkutettava Regulat on sitä samaa juotavaa, laimennetaan vedellä kolmasosaan väkevyydestä ja suihkutetaan pienellä suihkepullolla. On tosi hapanta ja pistää nenän vuotamaan. Näitä kahta ei siis voi käyttää samaan aikaan. Luontaistuotekaupasta löytyy kaikki tarpeet, apteekista ainakin Nasalezea.

• Maamu

Minä käytin Nasonexiä pari vuotta,lopputulos oli se,että nenän limakalvot ohenivat niin että jos sitä suihkautti,heti tuli kamala polte ja verta.Lääkäri määräsi minulle sitä silloin kun asuin sädesienitalossa,ja nenä oli aina tukossa,limakalvot turposi,silmät kuivui.Nyt kun tuosta kaikesta on aikaayli vuosi,en tarvitse mitään tuollaisia,nenä pysyy auki,silmät ei kuivu enää.Myöskään rytmihäiriöitä ei ole enää.Eli paras on se kun pääsee pois hometalosta,joskin on vaikea löytää sellainen asunto jossa ei ole mitään ärsyttävää...

• fatigue1

Takana kohta 10 v paranemisyritystä, en ole kokonaan toipunut. Herkästi reagoiva astma, kemikaaliyliherkkyys ja fibromyalgia päällimmäiset ongelmat. Homepaikoissa alkavat vakavammat oireet, kuten alveoliitin oireet ym.

Olen osatyökykyinen, mutta elämä on suuresti rajoittunutta, en voi mennä moniin paikkoihin, mihin muut ihmiset ja saan oireita myös ulkona kosteassa ilmassa.

Mikä on aloittajan oma tilanne?

• ystävä-H

Syökö teistä kukaan maitohappobakteereita? Ovat tärkeimmät homesairauksien hoidossa heti altistumisen poistamisen jälkeen. Itse olen tullut näiden avulla huomattavasti parempaan kuntoon, vaikka asun vielä potentiaalisessa homeasunnossa. Mitä ihmeitä tapahtuisikaan, jos saisin vielä puhtaan asunnon... Tietäisi vaan mistä sellaista lähtee edes etsimään, kun koko maan rakennuskanta on pilalla.

Tietoa:

http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/
        http://sisailmastonmuutos.blogspot.fi/

• mystiq

Itse sairastuin kosteusvauriosta, oli ilmeisesti sädesientä muitakin homeita, ei tutkittu kun olis tullut koko rivitalon purkaminen kaupungille liian kalliiksi. Niinpä sain sitte toisen kämpän, jonne hölmöyksissäni roudasin kaikki tavarani, kunnes vasta tajusin että koko omaisuus on käyttökelvotonta.. Sinne menivät kaatopaikalle kaikki, kolmaskin asunto löytyi, samasta talosta kuin toinenkin, mutta sielläpä laminaattilattiat, tai jotain muuta kivaa jolle oireilen, eli vanhempien nurkissa majailen ja uusi kämppä hakusessa, saa nähä löytyykö.

Eli monenmoiset ruoka-allergiat, monikemikaaliyliherkkyys, tykytykset ja pyörrytykset.. Mut ovat onneksi täällä puhtaassa sisäilmassa vähän helpottaneet 4 kuukaudessa, ei oo tullu edes "paniikki"kohtauksia eikä rytmihäiriöitä kuukauteen. Maitohappobakteerit käytössä ja terveellinen ruokavalio, hymynkin saanut jo tulemaan joinain päivinä kun olo on alkanut helpottaa. Masentaa vielä, muttei niin paljoa.

Psyykkiset oireet olivat itselläni todella rajuja, paniikkikohtaukset, poissaolokohtaukset, uskomaton masennus, ahdistus ja pelkotilat. En olis uskonu koskaan että home voi aiheuttaa tällästä, oppiipahan arvostamaan mielenterveyttään ja niitä pieniäkin asioita elämässä, ei tarvitse enää suuria unelmoida kun pienestäkin tulee onnelliseksi.

Tavaraa saa aina uutta mut terveys on tärkein, toivottavasti tää tästä joskus vielä helpottais, jos pääsis vaikka johonkin kotiinkin vielä muuttamaan..

Ja sit vielä vähätellään, huhhuh.

• Vakavasta naamasta

Savusumuttajat eivät vähättele. Kokeileppas. Litkuja piisaa vielä kieltojenkin jälkeen. He heh...

• fatigue1

Hyvää toipumisvaihetta! Sanovat, että jos monikemikaaliyliherkkyden saa, niin ei enää parane kokonaan? Omalla kohdallani voin todeta näin tapahtuneen, sairausvuosia on jo monta. Psyykenoireet (ja mitkä lie ihme tykyttelyt) menivät minulla ohi jossain vaiheessa, muistaakseni muutamassa kuukaudessa hometyöpaikan jättämisen jälkeen. Uutta työtä ei sitten löytynytkään...

• mystiq

Näin olen itsekin kuullut, että jos monikemikaaliyliherkkyyden saa, ei paranisi kokonaan. Mutta yritänpä silti vahvistaa omaa immuunipuolustusta, jos vaikka pystyisi joskus sietämään niitäkin myrkkyjä. Vähän tuntuu että siltäkin osin olisi parempi, tosin tuoksukynttilöiden tai pesuaineiden kanssa en voi olla samassa asunnossa.. Noh, saa nähdä, toipumista takana vasta kohta 4 kk.

• hhjbj

sairastuin 15vuotta sitten homepöykeuhkoon, ei nykyään edes muista moista. Jozkus jos menee tilaan jossa homepöllyä, hake heinät tai mikä vain selainen, niin saattaa tulla pientä päänsärkyä huonoa oloa mutta ei muuta.

en edes muista koko juttua, ja saikul taisin olla 3 kk. Silllo ku todettii.
        Omalta osalta pikkujuttu, hyvä kunto auttaa asiaan ja toipumiseen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1935
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1578
    3. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    4. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      42
      1162
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1050
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1039
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      126
      937
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe