Millaista vastikkeiden vuosinousua?

kokemuksianne?

Millaisia korotuksia olette aso-asunnossa saaneet firmalta vuositasolla kk-vastikkeeseen?

Ollaan muuttamassa kesällä valmistuvaan TA:n taloon ja hivenen arveluttaa aso-asumiskustannusten nousu, kun jotkut ovat kauhistelleet mediassa vuosittaisten korotusten suuruutta....

23

3186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säästöä tämäkin.

      Meillä aso-maksu poistettiin ja nyt asumme ihan ilmatteeksi!
      Tähän on tyytyminen toistaiseksi!?

      Ankeaa vai... ei kannata kadehtia! :)

    • Onnea uuteen asunt

      Voi Hyvä Ihminen, ota nyt selvää mitä olet tekemässä -ja minne muutat mutta "kustannukset pelottaa''?
      No kannattaakohan ottaa ensin ja alkuunsa selville asumismuodosta jotain niin lain puitteissa kuten aso-laki on jne.
      Ja se ettei kustannuksia voi nostaa mielimäärin kun aso-asuminen on lähtökohtaisesti VOITTOA TAVOITTELEMATONTA sosiaalista asumistuotantoa jota säätelee siis kuten sanottua LAINSÄÄDÄNTÖ! ( Lue varattomampien ja tulorajoissa pysyvien asumismuoto).
      Kts. Ympäristöministeriön sivuilta ja hauilla aso-laki jos et tällä foorumilla löydä!

    • poispäässyt

      Avain Asumisoikeus nostellut vastikkeita kautta linjan 7% vuosivauhdilla ainankin viiden vuoden ajan.
      Ja sama tulee jatkumaan..... Tyhjillään olevien huoneistojen vuokrat maksavat ne "jäljelle jääneet ja "uudet uhrit".

      Onnea matkaan !!

      • Kohta pois Jeeeeeee

        Juuri näin, muutin 2012 heinäkuussa ja tähän mennessä (helmikuu 2014) vastike noussut lähes 100e/kk, ensin 45 euroa ja nyt vuoden alusta lisää 50e, eli asunto irtisanottu, muutto huhtikuun lopulla. Ja niin, Avain asumisoikeusyhtiö.

        Kukkua ainakin tämän yhtiön osalta kaikki lainmukaisuus ja voittoatavoittelemattomuus, suuri vitsi koko asumisoikeusajatus tällä yhtiöllä.

        "Omassa" taloyhtiössä 6 tyhjää asuntoa, minun 7. meniköhän jotain vikaan....


    • harvinaista herkkua

      2-7 euroa yleensä noussut. Viime kesänä vaihdettiin maalämpöön. Tämän vuoden alusta laski vastike 20 euroa.

      • Leuto talvi

        2-7 € / m2 / vuosi on aika paljon. Korotus keskimäärin siis 4,5 / m2, joka tekee 100 m2 asunnossa jo 450 € vuodessa.

        Meinaatko, että maalämpökustannukset olisi kuoletettu viime syksyn aikana ja vastike siksi laskenut? Älä unta näe :-) Oikeasti maalämpö alkaa tuottaa säästöä vasta ehkä 10 vuoden päästä, edellyttäen että laitteet kestää siihen saakka ja siitä eteenpäin.


      • se sama..
        Leuto talvi kirjoitti:

        2-7 € / m2 / vuosi on aika paljon. Korotus keskimäärin siis 4,5 / m2, joka tekee 100 m2 asunnossa jo 450 € vuodessa.

        Meinaatko, että maalämpökustannukset olisi kuoletettu viime syksyn aikana ja vastike siksi laskenut? Älä unta näe :-) Oikeasti maalämpö alkaa tuottaa säästöä vasta ehkä 10 vuoden päästä, edellyttäen että laitteet kestää siihen saakka ja siitä eteenpäin.

        2-7 euroa/46 neliötä, eli 0.04-0.15 euroa/neliö. En usko että vastikkeen lasku johtuu pelkästään maalämpöpumpusta. Varmaan siihen on joku muukin seikka vaikuttanut jo ennen maalämpöön siirtymistä.


      • Anonyymi

    • Kohtuus kaikessa

      Jossain mättää tehkää tutkimuspyyntö jonnekin virallisempaan tahoon jos asutte Aso-kodeissa ja tämä edellä Avain-aso asunnot yhtiön taloissa ym!

    • fghdhfdh

      Itse olen hiljattain irtisanonut juurikin myös Avain asumisoikeus asuntoni Espoosta. Viidessä vuodessa vastike noussut 300 e ja nyt alkoi riittämään kun ensin korotukset olivat 40 e luokkaa mutta nyt nousi jo 70 e ja loppua ei näy, veikkaan että ensi vuonna nousee vähintään tuon 70 e.

      Olen menossa pankkiin neuvottelemaan asuntolainasta ja muutan omaan asuntoon. Tulen maksamaan vähemmän kuukaudessa asumisestani ja on kaakeloitu kylppäri ja laminaatti/parketti ja muuta vähän kivempaa materiaalia kuin asoasunnossa missä muovimatot joka huoneessa ja kylppärissäkin ja perus valkoiset keittiönkaapit.

      Joten todella, onnea teillä jotka nyt muutatte asoasuntoon!

      • 37 euron korotus

        Minä olen onnekas, koska vuokrani ei noussut 400 e/v niinkuin VVO:lla. Lisäksi olen onnekas, että säästyin 40 000 e putkiremonttilainalta. Olen lisäksi ihminen, joka ei nappuloilla pelaa. Hyvää kevättä kaikille!


      • Debet/kredit?
        37 euron korotus kirjoitti:

        Minä olen onnekas, koska vuokrani ei noussut 400 e/v niinkuin VVO:lla. Lisäksi olen onnekas, että säästyin 40 000 e putkiremonttilainalta. Olen lisäksi ihminen, joka ei nappuloilla pelaa. Hyvää kevättä kaikille!

        Lisäksi AP kysyi TA-yhtiöstä, joka on aivan eri yritys...


      • Yhtiöstä riippumatta
        Debet/kredit? kirjoitti:

        Lisäksi AP kysyi TA-yhtiöstä, joka on aivan eri yritys...

        Aloittaja kysyi tarkasti ottaen näin:

        Millaisia korotuksia olette aso-asunnossa saaneet firmalta vuositasolla kk-vastikkeeseen?

        Ja sen jälkeen kertoi itse olevansa muuttamassa TA-yhtiön asuntoon.

        Kysymys ei kohdistunut vain TA-yhtiöön, joten joo, korotuksia on tullut joka vuosi, yhtiö ei ole TA.


    • näin stadissa

      HASO(Helsingin asumisoikeus) Kaksi vuotta asuttu,vastike ei ole noussut yhtään,laski yhden sentin ja 2014 maaliskuu,ei vastikkeen maksua ollenkaan.Syytä en tiedä. En ikinä valitsisi muuta asumisoikeus-yhtiötä,kuin kaupungin oman.Muilla näyttää noi kk korotukset olevan aivan mielipuolisen törkeitä.

    • muita ei ole

      haso on ainoa kaupungin oma, vantaan kaupungin aso myytiin ryöstäjille joten valinnanvaraa on aika vähän.

      • Hason laatu

        No Hason asiakaspalvelija oli piikikäs kuin kaktus. Ilmoitti, että unta näät jos kuvittelet, että asunnon saat. Nettisivut ala-astetasoa. Ei esitteitä asunnoista. Kyllä se halpuus näkyykin.


      • kaikkiyksityistetään

        Jos Vantaan aso myytiin, niin kuka takaa ettei vastaavaa tapahdu myös Helsingin asolle?


    • totta vai tarua

      Asumisoikesasuntojen käyttövastikkeet 2000-luvulla ovat nousseet inflaatiota nopeammin. Verrattaessa vastikkeita muiden asumismuotojen kustannusten nousuun, ero on vähäisempi. Joidenkin asukkaiden mukaan pääkaupunkiseudulla eräillä alueilla asumisoikeusasuminen on kalliimpaa kuin vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa.

      Suomen asumisoikeusasukkaat ry:n mukaan kymmenet tuhannet asumisoikeusasukkaat ovat joutuneet jättämään kotinsa vasten tahtoaan. Syynä muuttoon on ollut asumiskustannuksien nousu: yhdistyksen mukaan todelliset kuukausikustannukset ovat nousseet kolmasosan kalliimmiksi kuin mitä alun perin on luvattu.

      • jfiojsdfdspoiui

        Tarua. Kirjoita oikeita esimerkkejä, eikä "Joidenkin mukaan".


    • jfiojsdfdspoiui

      Totta: Suomen asumisoikeusasukkaat ry:n mukaan todelliset kuukausikustannukset ovat nousseet kolmasosan kalliimmiksi kuin mitä alun perin on luvattu.

    • kaikki halpenee ;)

      Ei se ole herkkua omistusasujillakaan. Sitten jos vielä asuu paikassa, jossa ei pärjää julkisilla kulkuneuvoilla, maksaa lähivuosina rajusti enemmän autoilustaan kuin nykyään. Se taas vaikeuttaa asunnon myymistä sellaiselta alueelta, koska autot ei kiinnosta nykynuorisoa. Varmasti kiva omistaa asunto, josta ei pääse eroon kuin kuoleman kautta. Asossa ei ole tätä ikipalloa jalassa.

      http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/31822.html

      http://www.talouselama.fi/uutiset/nuoret eivat enaa osta autoja hs nain autovalmistajat reagoivat/a2236903

    • okt-asukki

      Osittain täyttä totta. En itsekään oikein ymmärrä, kun haja-asutusalueille rakennetaan todella hulppeita ja julmetun kalliita omakotitaloja. Usein jopa kunnallistekniikka puuttuu, kuten myös julkinen liikenne. Niistä mahtaa olla vaikea saada edes omiaan pois, jos ja kun moisesta haluaa joskus luopua. Ja lähes jokainen haluaa - joskus.

      Muuten olen kyllä pitkälle omistusasumisen kannalla. AIna se pitemmässä juoksussa edullisemmaksi tulee ja ero ei ole ihan pieni. Miksei ensi alkuun asokin, onhan siinä hieman eroa vuokralla asumiseen. Joskus nuorena aso olisi ollut ensi asunnoksi hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Toisaalta voisin kuvitella, että siihen jumiutuu helpostikin, ei ehkä voi yleistää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe