Grand voyagerin sähkövika

Mötkäles

Elikkäs ongelmana on että akku tyhjentyy auton seisoessa. Oon kokeillu nyppiä sulakkeet irti ja pitäny mittarin plus navassa ja korissa kiinni ja lukemia näytti koko ajan mitä ei pitäis käsittääkseni tapahtua jos kaikki kunnossa?... Voisko vika olla startissa kun sinne menee akusta suora johto?

2

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ti-mies

      No ainakin tuolla mittaustavalla pitääkin näyttää "lukemia". Eli jos pidät navassa ja korissa mittarin johtoja kiinni ja mittari on tasajänniteasennossa, niin sen kuuluukin näyttää jotain 12-13 voltin välillä olevia lukemia. Ota kenkä täydestä akusta irti ja pidä yön yli pois ( tai sen ajan millä akku tyhjenee) . Onko akku sitten tyhjentynyt? jos on niin akku on sökö. Milloin akku vaihdettu? jos 3-5 vuotta vaihdosta veikkaisin akun olevan sökö. Olethan mitannut latauksen? paljonko lataa tyhjäkäynnillä? pitää ladata noin 14 volttia mieluimmin vähän yli.

      Noista aloittaisin.

    • DGC

      Jännitemittaus maan ja plussan välillä kertoo että akussa on jännitettä, onneksi sentään yli 12V. Kokeile tosiaan onko näin myös jos akku on ollut irti. Saman mittauksen pitäisi näyttää luokkaa 14V jos moottori (ja laturi) käy.

      Jos haluat selvittää, minkä sulakkeen taakse sähkö häivää, sinun pitää mitata virtaa, ei jännitettä. Eli kytke yleismittari osoittamaan ampeereita, sitten jompikumpi akunkenkä irti ja mittari akunkengän ja navan väliin. Nyt näet mittarista paljonko virtaa kuluu silloin kun mitään ei ole päällä (ainahan siellä on jotain). Sulakkeita vuorotellen irroittamalla näet milloin virrankulutus lakkaa. Ja kuten varmaan olet huomannutkin, saatat tarvita tämän jälkeen radion koodeja ja vikamuisti tyhjenee. Äläkä sitten yritä mitata virtaa akun napojen väliltä, se on satoja ampeereja ja polttaa mittarisi sulakkeen.

      Ongelmana tässä hommassa on kuitenkin se, ettei ole helppo päätellä millainen virrankulutus on normaalia, mutta veikkaan sen olevan milliampeeriluokkaa. Ja ainakaan virtaa ei luulisi kuluvan sellaiseen laitteeseen mikä ei varmasti ole päällä.

      Kysymyksestäsi ei selvinnyt, kauanko akun tyhjeneminen kestää, mutta lienee luvallista arvata sen tapahtuvan yön yli seistessä. -99 mallin käyttöohjeessa neuvotaan irroittamaan jokin sulake, jos aikoo seisottaa autoa luokkaa kolme viikkoa. En muista mikä sulake se oli, amerikkalaiseen tyyliin sillä oli kolmen kirjaimen lyhenne. Minun autoni seisoo välillä pitkäänkin, tänä talvena akku hyytyi siinä touhussa kerran ja sen jälkeen olen pitänyt siinä ylläpitolaturia.

      Eikä ole tosiaan harvinaista että Voyagerin akku hyytyy yllättävän lyhyessä ajassa. Itselläni kesti Exide kolmisen vuotta (jos ed. omistajan akunvaihtojuttuihin on uskomista).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe