Elikkäs ongelmana on että akku tyhjentyy auton seisoessa. Oon kokeillu nyppiä sulakkeet irti ja pitäny mittarin plus navassa ja korissa kiinni ja lukemia näytti koko ajan mitä ei pitäis käsittääkseni tapahtua jos kaikki kunnossa?... Voisko vika olla startissa kun sinne menee akusta suora johto?
Grand voyagerin sähkövika
2
882
Vastaukset
- ti-mies
No ainakin tuolla mittaustavalla pitääkin näyttää "lukemia". Eli jos pidät navassa ja korissa mittarin johtoja kiinni ja mittari on tasajänniteasennossa, niin sen kuuluukin näyttää jotain 12-13 voltin välillä olevia lukemia. Ota kenkä täydestä akusta irti ja pidä yön yli pois ( tai sen ajan millä akku tyhjenee) . Onko akku sitten tyhjentynyt? jos on niin akku on sökö. Milloin akku vaihdettu? jos 3-5 vuotta vaihdosta veikkaisin akun olevan sökö. Olethan mitannut latauksen? paljonko lataa tyhjäkäynnillä? pitää ladata noin 14 volttia mieluimmin vähän yli.
Noista aloittaisin. - DGC
Jännitemittaus maan ja plussan välillä kertoo että akussa on jännitettä, onneksi sentään yli 12V. Kokeile tosiaan onko näin myös jos akku on ollut irti. Saman mittauksen pitäisi näyttää luokkaa 14V jos moottori (ja laturi) käy.
Jos haluat selvittää, minkä sulakkeen taakse sähkö häivää, sinun pitää mitata virtaa, ei jännitettä. Eli kytke yleismittari osoittamaan ampeereita, sitten jompikumpi akunkenkä irti ja mittari akunkengän ja navan väliin. Nyt näet mittarista paljonko virtaa kuluu silloin kun mitään ei ole päällä (ainahan siellä on jotain). Sulakkeita vuorotellen irroittamalla näet milloin virrankulutus lakkaa. Ja kuten varmaan olet huomannutkin, saatat tarvita tämän jälkeen radion koodeja ja vikamuisti tyhjenee. Äläkä sitten yritä mitata virtaa akun napojen väliltä, se on satoja ampeereja ja polttaa mittarisi sulakkeen.
Ongelmana tässä hommassa on kuitenkin se, ettei ole helppo päätellä millainen virrankulutus on normaalia, mutta veikkaan sen olevan milliampeeriluokkaa. Ja ainakaan virtaa ei luulisi kuluvan sellaiseen laitteeseen mikä ei varmasti ole päällä.
Kysymyksestäsi ei selvinnyt, kauanko akun tyhjeneminen kestää, mutta lienee luvallista arvata sen tapahtuvan yön yli seistessä. -99 mallin käyttöohjeessa neuvotaan irroittamaan jokin sulake, jos aikoo seisottaa autoa luokkaa kolme viikkoa. En muista mikä sulake se oli, amerikkalaiseen tyyliin sillä oli kolmen kirjaimen lyhenne. Minun autoni seisoo välillä pitkäänkin, tänä talvena akku hyytyi siinä touhussa kerran ja sen jälkeen olen pitänyt siinä ylläpitolaturia.
Eikä ole tosiaan harvinaista että Voyagerin akku hyytyy yllättävän lyhyessä ajassa. Itselläni kesti Exide kolmisen vuotta (jos ed. omistajan akunvaihtojuttuihin on uskomista).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.4405372Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1282214- 1461780
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko801515Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass181458Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise191404Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔821315- 711237
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään701188- 381130