- Pitääkö aina antaa anteeksi?

————————————————————

Näin kysyttiin TV5:n tänäisessä ohjelmassa.

Siinä puhuttiin viisaita, mm. siitä, miten lapsia ennen pakotettiin puristamaan kättä ja heti antamaan anteeksi kiusaaminen.

Nyt ymmärretään, ettei lastenkaan tunteita saa vähätellä eikä vääntää väkisin toiseksi.

Jos kiusaaja istuu hennomman pienempänsä päällä ja pilkkaa ja kiusaa kaikin tavoin satuttamalla ja nöyryyttämällä, kun ope tulee pelastamaan pienempää, iso kiusaaja sanoo:
"Tämä on leikkiä, meillä on ollut n i i n hauskaa!"
niin on parempi, että kiusaajaa rangaistaan näyttävästi tekosistaan, eikä uhrilta saa v a a t i a ( heti ainakaan) anteeksiantamista.

Uhri on aivan terveesti vihainen ja hänelle pitää antaa hyväksymistä siitä.

82

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - ,, -

Minulla ei ole harmainta hajua nykyisistä kouluoloista.
      Omista ikivanhoista sen verran, että ihan oli opettajakohtaista, miten näki ja kuuli kiusaamisen, jos edes halusi sen havannoida.

Inssin lapsi sai myötätuntoa, kadunlakaisijan ei saanut.
      Toivottavasti ihmisyyttä on entistä enemmän opettajienkin joukossa.
      Vaikka valta heiltä on viety, usein heitä kohdellaan kuin lantaa, kun koti on sen opettanut.

Ei kaikkea voi antaa anteeksi. Itseään voi kehittää, ettei anna katkeruuden kasvaa kaikkein suurimmaksi tunteekseen.
      " Erehtyminen on inhimillistä; anteeksianto jumalaista", ja kun en ole jumalainen, katukoot erehtyneet.

• vapaana seilaava

Tätä on toistettu jo aiemmin, taasko se on ajankohtainen? Ei nuo pienet suuntaan tai toiseen ole vaikutteneet minulla ainakaan, oppiakin niistä voi, kuka voi!

• Koulukiusaaminen on aina ajankohtainen. Nyt enemmän kuin koskaan.

• ...

Mnaah

Suurin ongelma kaiketi on työpaikkakiusaaminen, sitä ikinä saada aisoihin. Ei kai se eroa koulukiusaamisesta muuten, kuin että vähemmän fyysistä väkivaltaa ja koskee paljon suurempaa ihmisjoukkoa.

Koko asiassa mun käsittääkseni kyse ihan ihmisluonnosta, ei mistään kasvatuksesta tms. Kukkahattutädit vaan lässyttää asiasta. Kundeilla aina kamppailu lauman johtajuudesta tai vallasta, kissoilla tappelus parhaista uroksista ja tietenkin keskinäisistä arvojärjestyksistään. Ja sitten laumojen tappelukset keskenään jne. Ihan samaahan se on monilla muillakin eläinlajeilla. Aina on joku alfauros ja alfanaaras ja niitä ratkotaan tappeluksilla. Lisäksi lauman sisäiset arvojärjestykset. Ja siis tappelukset muitten laumojen kanssa.

Tuo "kättä päälle ja sopiminen" taisi aikoinaan käytännössä tarkoittaa, että kiusattu alistui kiusaajan armoille, antamalla kiusaajalleen anteeksi näennäisesti. Kiusaajan voitto kaiketi kostautuu vanhemmiten, löytääkin yllättäen voittajansa, tai jonkun, joka ei annakkaan anteeksi, vaan kostaa kahta pahemmin.

Mitä nyt omia ja näkemiäni tapauksia, eipä ne kiusaajat pitemmän päälle häävisti pärjää. Monilla kiusatuilla se kasvattaa sitä paljon puhuttua sisua. Se tosin kai yleisimmin pahaa sisua. Kaikki mikä ei tapa, karasee. Ja "voittajalta" tällaiset kokemukset puuttuvat.

=DW=

• Koulukiusaajat ovat

myöhemmin työpaikkakiusaajia ja nettikiusaajia.

Asiasta ei saa vaieta!

• Puhumalla asioita

voidaan selvittää. Kiusaamisesta on vaiettu aina.

• __________

Jotain vikaa sen aikaisessa kasvatuksessa on täytynyt olla, miten selvä tapaus onkin, kysytään "m i t ä sinun täytyy antaa anteeksi?"
      Edessähän se synnin tunnustaminen kuitenkin on, vaikka on opetettu, väärin voi tehdä vaan ei jäädä kiinni?

• Uhreja istuu kirkosa

Ja kirkoissa hoetaan, miten syntisiä kaikki olemme,
      (synnintunnustuksessa)
      vaikka siellä istuu pahoinpideltyjä uhreja tai raiskattuja, joiden elämä on viety, pilattu.

• ...

Joop.

Menemättä yksityiskohtiin. Tiivistäisin, joillekin jumala antaa anteeksi, minä en koskaan.

=DW=

• Tuon lainasit
        ... kirjoitti:

Joop.

Menemättä yksityiskohtiin. Tiivistäisin, joillekin jumala antaa anteeksi, minä en koskaan.

=DW=

joltain 'suurmieheltä', ettei vain olisi ollut se isokokoinen kansanedustajaksikin valittu... mikäs hänen nimensä nyt olikaan? Oliko Toni jotain...?

• ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊
        Tuon lainasit kirjoitti:

joltain 'suurmieheltä', ettei vain olisi ollut se isokokoinen kansanedustajaksikin valittu... mikäs hänen nimensä nyt olikaan? Oliko Toni jotain...?

Toni Halme taisi sanoa: "Jumala armahtaa, minä en!"

• ___________..
        ... kirjoitti:

Joop.

=DW=

Paljon on kysymys siitäkin että tulehtunut tilanne jatkuu jatkumistaan, silloin ärsyttää kun joku yrittää jollain tavoin vesittää: "Niin emmehän kukaan ole täydellisiä...me kaikki pelkäämme toisiamme.."
        Kyllä voi antaa anteeksi, tekemisissä ei tarvitse olla ihmisen kanssa joka tietoisesti kasaa asioita ja pilkkaa Jumalaa. Vaikka näin omin silmin mitä tapahtui, hän laskee silti kun ei kukaan voi todistaa.
        Syntiä ovat kaikki tehneet, mahdotonta katua muutoin kuin yksin.

• Voi hyvä tavaton
        ___________.. kirjoitti:

Paljon on kysymys siitäkin että tulehtunut tilanne jatkuu jatkumistaan, silloin ärsyttää kun joku yrittää jollain tavoin vesittää: "Niin emmehän kukaan ole täydellisiä...me kaikki pelkäämme toisiamme.."
        Kyllä voi antaa anteeksi, tekemisissä ei tarvitse olla ihmisen kanssa joka tietoisesti kasaa asioita ja pilkkaa Jumalaa. Vaikka näin omin silmin mitä tapahtui, hän laskee silti kun ei kukaan voi todistaa.
        Syntiä ovat kaikki tehneet, mahdotonta katua muutoin kuin yksin.

vai oikein pikkaa jumalaa, miten jumalan kuva voisi pilkata malliaan??

• ei aina tarvitse*

Jos teko on niin paha ettei sitä kertakaikkiaan voi antaa anteeksi?

Painakoon vain nikitansa syvemmälle päähänsä ja katukoon tekoaan loppuikänsä.

• ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Siinä "femman" ohjelmassa oli äiti, jonka tyttären oli joku murhannut kaksi vuotta sitten.

Hän sanoi, ettei ainakaan vielä pysty antamaan anteeksi murhaajalle.

Ei varsinkaan, koska kyseinen roisto ei ole edes anteeksi pyytänyt häneltä!

Kyllä viha on aivan terve reaktio tuossa tapauksessa.

Vaikka tietää, että ilman vihaa itsellä olisi helpompaa,
        ei se tunnetta muuksi muuta.

Tunteet pitää kokea, tunnistaa ja tunnustaa, silloin asia menee oikein.

Aika sitten myöhemmin auttaa siitä eroon.

.

• Minulle isä opetti ihan kivasti, kun sanoi:
        Herra stikkaa tolle anteeksi, ei se tiedä mitä se tekee! Hyvältä se tuntui huumorin avulla.
        Eipähän jää vaivaamaan sydämessä sen jälkeen enää.

• Aloitukseen palaan,

sillä oikein hämmästyin sen luettuani. opettajana eri asteilla toimineena , myöhemmin myös koulupsykologina olen sattunut näkemään kiusaamistapauksia ja puuttumaan niihin, monet olen saanut korjaantumaan ja saanut elämän raiteilleen pienen kiusatunkin elämässä.

Mutta tuo aloituksen tapaus toi mieleeni pääkaupungista erään pojan, joka oli todellinen kovis. Hän oli raaka kiusaaja. Oli kuulemani mukaan koulumatkalla kaatanut jonkun pienemmän ja hyppinyt sen mahan päällä.

Kun äiti kutsuttiin koululle, sieltä tuli viimein nainen, jolla oli räväkkä käytös, tatuoinnit runsaasti näytillä, ja joka sanoi, että kun hänen poikansa on iso ja se haluaa olla koulun "kingi".
      Ja nyt se on aivan ahdistunut, kun sen leikki on kielletty.
      Kun sen leikeillä oli ollut myös niin paljon katsojia, että niistä oli tykätty.

Nyt sitä ahdistaa eikä se tietä mitä tekisi.

Alkoihan se jo olla vaikeata meillekin, huoltoryhmässämme oli opettajia, koulukuraattori, koulupsykologi ja joskus rehtorikin paikalla.

Minä yritin selittää äidille ihan hyvään sävyyn, että koulumatkoilla ja koulun pihalla pitää kaikkien oppilaiden saada olla p e l k ä ä m ä t t ä. Ja sinun pitää puhua sitä pojallesi. Täällä ei ole kysymys koosta tai kingiydestä, vaan oppivelvollisuudesta, jota kaikki oppilaat ovat suorittamassa. Heidän on saatava käydä koulunsa rauhassa.

.

• Mä tiedän erään toisenkin tapauksen jossa kiusaajat eivät opettajan ja lopulta myös kolulupsykologin mukaan olleet tehneet mitään väärää (psykologi oli aluksi jo tunnistanut kiusaajat)vaan syy laitettiin kiusatun niskoille ja syytä etsittiin vanhemmista ja kotioloista. Pikkupoika oli kauhuissaan ja kieltäytyi menemästä kouluun ei edes vanhempien kanssa. (Tunnen perheen hyvin läheltä ja valitettavasti en silloin olut heitä vielä tavannut kun tämä kiusaaminen oli ajankohtaista koska olisin ilman muuta auttanut heitä etsimään apua lapselle)

Lapsi jäi koulusta pois ja sai opetusta muualla (erityisryhmässä, hän sai diagnoosin aspergerin syndrooma, mutta ei viihtynyt sielläkään). Kun poika oli poissa alkoivat kiusaajat ahdistella muita lapsia ja loppujen lopuksi asiasta tuli skandaali, rehtori joutui eroamaan ja koulupsykologista tehtiin rehtori! Kunta joutui maksamaan kiusatun pojan jatko-opinnit kansankorkeakoulussa, että hän saisi opinnot päätökseen,missä hän viihtyikin hyvin ja opiskelee nykyisin luonnontieteitä yliopistossa.

Seuraukset tästä kiusaamisesta olivat rankat sekä pojalle että hänen perheelleen. Pojan luonne muuttui niinä vuosina täysin ja iloisesta, reippaasta pikkuvesselistä tuli juro, sisäänpäin vetäytyvä nuorukainen.

Koulukiusaaminen on vakava asia johon täytyy aina puuttua ja kiusaajat olivatpa he sitten minkä silmäätekevän lapsia pitäisi myös eristää ja siirtää erityisluokille. Valitettavasti liian usein tapahtuu että sitä heikompaa, siis kiusattua lasta "rangaistaan" omasta kiusaamisestaan ja kilttiydestä sakotetaan. Varsinkin jos kiusaajat ovat ns. normaaleja ja kiusattu on jotenkin erilainen, tässä tapauksessa hiljainen ja kiltti suomalaislapsi ruotsalaisessa koulussa.

• Tällaista on tapahtu

nut paljon, sillä ennenvanhaan kiusatuksi joutuminen oli niin sanotusti "omaa syytä".

Se on väärin sanottu, sillä kiusatuksi joutuminen on suurta sattumaa. Ja moni kiusattu on saattanut romahtaa kokonaan kun ei ole saanut oikeutta, ja kouluun on vain pakko ollut mennä.

• Siihen aikaan kun minä olin koulu-kiusaaja, kiusaamista katsottiin hyvällä.
      Sen katsottiin karaisevan ihmis-taimia.
      Joten muistelen koulu-aikojani hyvillä mielin.
      Ihan laillisesti toimien, loin Suomeen monta lujaa aikuista.
      Paloja Suomen selkä-rankaan.
      Nyt alkavat he kärsimään vanhuuttaan Osteoporoosista, ja uudet moni-suku-polvet ottavat ohjakset.
      Uudet jumalat murtavat linnamme.

H.

• Kyllä minunkin vereni vuoti myös.

H.

• hunksz kirjoitti:

Kyllä minunkin vereni vuoti myös.

H.

H.

Siihen aikaan kun minä olin koulussa, oikein vanhanajan kansakoulussa, nämä koulukiusaajat olivat niitä tyhmimpiä oppilaita. Ehkä jotain nykyajan ADHD-tyyppejä, käytöshäiriöisiä ja moni lastenkodista, joka sijaitsi koulun lähettyvillä.
        Siihen aikaan ei diagnooseja annettu, oma nimiensä riitti kertomaan, minkälaisesta jätkästä oli kyse. Kaikki tunnistivat.
        Enpä muista opettajan näitä sällejä kehuneen, sinulla taitaa aika kullata muistot.

Ja piti osteoporoosikin mukaan vetäistä, kiva.

• Tuo on juuri sitä mitä mikä vähiten innostaa omassa synnyinseudussaan, öykkärimäinen junttikulttuuri. Onneksi ymmärsin häipyä hyvissä ajoin ja minun lapseni ja lapsenlapseni eivät ole tarvinneet kärsiä "kulttuurista".
        Minua eikä sisaruksiani ei koskaan kiusattu, me olimme liian minta serkusta ja sisarusta jotka puolustivat toinen toisiaan jos jotain oli.

Koulukiusaajat ovat raukkiksia ja isoina niistä tulee usein pikkurikollisia. Kiusatutuista tulee reppanoita, aikuisia joilla on huono itsetunto, masennusta, maanis-depressivisiä (bipolaarisia) sairauksia, skitsoa jne.

Siinä sinulle hieman asiatietoa koulukiusaajista ja kiusatuista, hunksz.
        Koulukiusaajien pitäisi ainakin ymmärtää olla kertomatta siitä aikuisina eikä leuhkia sillä.

PS: Täyttä BS että koulukiusaamista katsottiin luonnetta karaisevaksi. Not even in pur neck of woods. Paitsi jos sinun koulussasi oli joku pikkuhitleri opena.

• vai mitä??
        hunksz kirjoitti:

Kyllä minunkin vereni vuoti myös.

H.

"hunksz"

Ihan oiein että sait nokkiisi kerran kiusasit toisia.

Meidän koululle siirrettiin keskustojen kiusanhenkiä, koska olivat ilkeitä kavereilleen. Luulivat kait että maaseudulla rauhoittuvat. Yhden kasvoille sylkäisy riitti siihen että annoin samalla mitalla takaisin, en kuitenkaan sylkemällä vaan muilla keinoilla. Eipä uskaltanut sylkeä enää toiste.

Siitä lähtien olen antanut aina takaisin kiussajille.

• Anceli kirjoitti:

H.

Siihen aikaan kun minä olin koulussa, oikein vanhanajan kansakoulussa, nämä koulukiusaajat olivat niitä tyhmimpiä oppilaita. Ehkä jotain nykyajan ADHD-tyyppejä, käytöshäiriöisiä ja moni lastenkodista, joka sijaitsi koulun lähettyvillä.
        Siihen aikaan ei diagnooseja annettu, oma nimiensä riitti kertomaan, minkälaisesta jätkästä oli kyse. Kaikki tunnistivat.
        Enpä muista opettajan näitä sällejä kehuneen, sinulla taitaa aika kullata muistot.

Ja piti osteoporoosikin mukaan vetäistä, kiva.

"Anceli"

Kouluni loppui keski-kouluun.
        Pyysin sen verran hyviä numeroita että pääsen pois.
        Opettajat armahtivat viitosella.
        Olisivat varmaan antaneet toisilleenkin ylä-vitoset, jos ele olisi silloin
        keksitty.
        Kuvasti siis lujaa, uljasta luonnettani:)
        Jos opettajani eläisivät vielä, niin taatusti kummastelisivat muhkeaa
        eläkettäni.
        Oikeastaan, koko elämääni.
        Siitä ei sit tullutkaan vankila-kundi....
        Vaan Nörttien esi-kuva...?

H.

• vai mitä?? kirjoitti:

"hunksz"

Ihan oiein että sait nokkiisi kerran kiusasit toisia.

Meidän koululle siirrettiin keskustojen kiusanhenkiä, koska olivat ilkeitä kavereilleen. Luulivat kait että maaseudulla rauhoittuvat. Yhden kasvoille sylkäisy riitti siihen että annoin samalla mitalla takaisin, en kuitenkaan sylkemällä vaan muilla keinoilla. Eipä uskaltanut sylkeä enää toiste.

Siitä lähtien olen antanut aina takaisin kiussajille.

"vai mitä??"

Hienoa, maineeni on kantanut teillekin asti.
        Kanna asennettasi lapsiesi kautta niin kauan kuin jaksat.
        Star Wars velvoittaa vasta-rintaan.
        Jotta köyhistä ritareista tulee maiilman rapeinpia.

H.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tuo on juuri sitä mitä mikä vähiten innostaa omassa synnyinseudussaan, öykkärimäinen junttikulttuuri. Onneksi ymmärsin häipyä hyvissä ajoin ja minun lapseni ja lapsenlapseni eivät ole tarvinneet kärsiä "kulttuurista".
        Minua eikä sisaruksiani ei koskaan kiusattu, me olimme liian minta serkusta ja sisarusta jotka puolustivat toinen toisiaan jos jotain oli.

Koulukiusaajat ovat raukkiksia ja isoina niistä tulee usein pikkurikollisia. Kiusatutuista tulee reppanoita, aikuisia joilla on huono itsetunto, masennusta, maanis-depressivisiä (bipolaarisia) sairauksia, skitsoa jne.

Siinä sinulle hieman asiatietoa koulukiusaajista ja kiusatuista, hunksz.
        Koulukiusaajien pitäisi ainakin ymmärtää olla kertomatta siitä aikuisina eikä leuhkia sillä.

PS: Täyttä BS että koulukiusaamista katsottiin luonnetta karaisevaksi. Not even in pur neck of woods. Paitsi jos sinun koulussasi oli joku pikkuhitleri opena.

"Paloma.se.co"

Taisipa olla niin, että maksullinen kouluni oli J.Waldenin sponsoroima, isänsä R.Waldenin henkisenä perintönä.
        Vieläkään en pidä sitä pahana.
        Raha erotti jyvät akanoista.
        Tänä-päivänä tuo erottelu alkaa olla välttämätöntä.
        Rahaa ei kannata tuhlata turhuuksiin.

Minun aikanani BS ymmärrettiin eri piireissä eri tavalla.
        Me, jotka ymmärsimme oikein, menestyimme.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Taisipa olla niin, että maksullinen kouluni oli J.Waldenin sponsoroima, isänsä R.Waldenin henkisenä perintönä.
        Vieläkään en pidä sitä pahana.
        Raha erotti jyvät akanoista.
        Tänä-päivänä tuo erottelu alkaa olla välttämätöntä.
        Rahaa ei kannata tuhlata turhuuksiin.

Minun aikanani BS ymmärrettiin eri piireissä eri tavalla.
        Me, jotka ymmärsimme oikein, menestyimme.

H.

Mun koulu oli kunnan oppikoulu ja lukio ja siellä aivokapasiteetti erotti jyvät apinoista. (eikun akanoista). Olin ällän ylioppilas ja menestynyt myös elämässä ;) ilman sponsoreita.
        Koulukiusaajat hakevat sossun luukulta rahaa ja ostavat keskikaljaa. Ajavat kylänraittia autonromuillaan.

Menestystä mitataan monella eri tavalla. Rikkaus ei ole vain aineellista. Minä olen menestynyt, rikas ja onnellinen. Enkä ole IKINÄ alentunut kiusaamaan pienempiä ja heikompia.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mun koulu oli kunnan oppikoulu ja lukio ja siellä aivokapasiteetti erotti jyvät apinoista. (eikun akanoista). Olin ällän ylioppilas ja menestynyt myös elämässä ;) ilman sponsoreita.
        Koulukiusaajat hakevat sossun luukulta rahaa ja ostavat keskikaljaa. Ajavat kylänraittia autonromuillaan.

Menestystä mitataan monella eri tavalla. Rikkaus ei ole vain aineellista. Minä olen menestynyt, rikas ja onnellinen. Enkä ole IKINÄ alentunut kiusaamaan pienempiä ja heikompia.

"Paloma.se.co"

No niin, tähän päättyi kahden eri ihmis-luokan kertomus elämästään.
        Sanoisinko että Blogi.
        Kaksi kansalaista, joiden elämään Hitler on vahvasti vaikuttanut.
        Ja joiden elämä tulee päättymään sanoihin ja tekoihin, jotka elämä on heille
        opettanut.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Sanoisinko että Blogi.
        opettanut.

H.

Kauas voi katsoa vain kuollein silmin.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Kouluni loppui keski-kouluun.
        Pyysin sen verran hyviä numeroita että pääsen pois.
        Opettajat armahtivat viitosella.
        Olisivat varmaan antaneet toisilleenkin ylä-vitoset, jos ele olisi silloin
        keksitty.
        Kuvasti siis lujaa, uljasta luonnettani:)
        Jos opettajani eläisivät vielä, niin taatusti kummastelisivat muhkeaa
        eläkettäni.
        Oikeastaan, koko elämääni.
        Siitä ei sit tullutkaan vankila-kundi....
        Vaan Nörttien esi-kuva...?

H.

Minun kouluni loppui vasta viidentoista vuoden kuluttua, kun ensi kertaa sinne sisään astuin.
        Tosin koulu vaihtui välillä useampaan kertaan.
        Ei tarvinnut pyytää hyviä numeroita, antoivat niitä ihan vapaaehtoisesti.
        Eläkkeestäni en vielä tiedä, mutta oletan sen olevan kaikkea muuta kuin muhkea.
        Vippaan sitten sinulta jos hätä tulee ja sinähän suostut, koska sulla on luja, uljas luonne.. :)

Lopetetaan tämä kehuminen, hyviä ollaan molemmat, ihmisiä kumpikin.

• Anceli kirjoitti:

Minun kouluni loppui vasta viidentoista vuoden kuluttua, kun ensi kertaa sinne sisään astuin.
        Tosin koulu vaihtui välillä useampaan kertaan.
        Ei tarvinnut pyytää hyviä numeroita, antoivat niitä ihan vapaaehtoisesti.
        Eläkkeestäni en vielä tiedä, mutta oletan sen olevan kaikkea muuta kuin muhkea.
        Vippaan sitten sinulta jos hätä tulee ja sinähän suostut, koska sulla on luja, uljas luonne.. :)

Lopetetaan tämä kehuminen, hyviä ollaan molemmat, ihmisiä kumpikin.

"Anceli"

No lopetetaan, meren-heimolaisia kun olemme.
        Jollain on aina ne tuoreemmat Silakat mitä antaa.

H.

• paloma*
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Sanoisinko että Blogi.
        opettanut.

H.

Sinähän todella sekoitat pahoin käsitteitä. Ei elämänkerta ole blogi eikä blogi elämänkerta.
        Ei keskisuomalaisessa yhteiskunnassa kuusikymmentäluvulla ollut "ihmisluokkia". Toisilla oli enemmän varallisuutta , mutta kartanonherrojen ja torppareiden aika oli ollut ohi jo kauan. JW Walden Junior oli minunkin pomoni kokonaisen vuoden ajan (taisin jopa tavatakin hänet). Waldenien perinne elää vielä jonkinlaisessa jämähtäneessä vanhoillisuudessa tietyissä piireissä (esim. naiset menettivät työpaikkansa mennessään naimisiin) mutta onnekseni olen huomannut jokavuosien kotikaupunkivierailujeni yhteydessä että nuori polvi on karistanut paljolta tätä vanhoillisuutta hartioiltaan.

• sivumakua?
        hunksz kirjoitti:

"vai mitä??"

Hienoa, maineeni on kantanut teillekin asti.
        Kanna asennettasi lapsiesi kautta niin kauan kuin jaksat.
        Star Wars velvoittaa vasta-rintaan.
        Jotta köyhistä ritareista tulee maiilman rapeinpia.

H.

Star Wars?

Tuskinpa yksi herne 10 l:n vesikattilassakaan keittämällä kovin paljon saa aikaan. Ehkä vähän herneestä sivumakua ja sekin riippuu siitä kuinka herkät ovat kielesi makunystyrät, maistaako herneen maun vai ei.

• S I T Ä K' S se on?

Olenkin aina ihmetellyt...

• On ne vaikeita asioita ratkaistavana todella! Normaalistihan pienet hioutumiset ja yhteenotot koulun sosiaalisessa yhteisössä, sujuvat kuin valmentautumisena tulevaa elämää varten.
      Onhan kyse vielä henkisesti kypsymättömistä nuorista, jotka törmäilevät kukin edellytystensä mukaan, rajojaan vielä tiedostamatta. Joillakin saattaa olla pysyvä uhma, auktoriteetin vastustaminen, mistä moninaisista syistä sitten johtuukin.

Vaatii paljon opettajilta ja tiimiltä, voida suojata erityislasten oikeuksia, saada kehittyä rauhassa oman ehkä erityis lahjakkuuden mukaan, kun muuta luokkaainesta on toisaalta vietävä voimavaroillaan eteenpäin.

PS. Joskus aikanaan keskustellut,...kuunnellut lähinnä paria opettajaystävääni työnsä vaativuudessa:)

• "sini-sirkku"

Oletko sinä se 50 70 stalkkeri?

H.

• palstalainen..
        hunksz kirjoitti:

"sini-sirkku"

H.

Mitä suomeksi tarkoitat sanomisellasi ja miksi? Ihmettelen suuresti.

Voisitko kerrankin vastata asiallisesti?

• ''''''+¨-
        hunksz kirjoitti:

"sini-sirkku"

H.

Mitepäs tänne keskusteluun kirjoittelisi muuten kuin samaan ketjuriviin vastaamalla. Kirjoittipa vastauksen mihin kohtaan tahansa se aina tulee johonkin väliin/ylemmäksi/viimeiseksi ja toiset siihen taas jatkavat.

Jos todella haluttaisiin että ei stalkkailisi, niin kaitpa ne vastaukset pitäisi kirjoittaa eri ketjuun. Vaikkapä näin: Sinä kirjoitat uuden aloituksen ja laitat toisen aloituksen vastauksia varten. Kaikki sitten vastaisivat vain sinulle, eikä välittäisi toisilleen kommentoida.

(unista naurua)

• :)))
        ''''''+¨- kirjoitti:

Mitepäs tänne keskusteluun kirjoittelisi muuten kuin samaan ketjuriviin vastaamalla. Kirjoittipa vastauksen mihin kohtaan tahansa se aina tulee johonkin väliin/ylemmäksi/viimeiseksi ja toiset siihen taas jatkavat.

Jos todella haluttaisiin että ei stalkkailisi, niin kaitpa ne vastaukset pitäisi kirjoittaa eri ketjuun. Vaikkapä näin: Sinä kirjoitat uuden aloituksen ja laitat toisen aloituksen vastauksia varten. Kaikki sitten vastaisivat vain sinulle, eikä välittäisi toisilleen kommentoida.

(unista naurua)

Naurettavat stalkkarista höpisevät kai kuvittelevat, että se on jokin kruunun jalokivi?

Kuin jokin mitali.

• Voi, kun en tiedä mikä on stalkkeri? 50 voit jättää pois, en ole koskaan siellä kommentoinut, en juuri lukenutkaan:)

• NETISSÄKIN

Stalkkeri = vainoaja, jahtaaja ja hallintapyrkimyksiä omaava NPH (Narsistinen PersoonallisuusHäiriö) tyyppi.

• Hunksz

Niin hyväntahtoinen hölmö voin ilman muuta olla, että saat anteeksi:D

• oma tie

sukulaisetkin voi kiusta toisiaan, onneksi ei ole pakko olla yhteydessä aikuisena

• ismon sanoin

Jotensakin näin:

...Talo jota kodiksi kutsutaan, mutta siellä ei ole minulle mitään.
        Kuljen tällä tyhjällä tiellä, kuljen tällä tyhjällä tiellä.

(Ismo Alanko)

• EI oo!

Suku on pahin, sanotaan, vaan tuskin sentään!

• ¥¥¥

Stalkkeri = vainoaja, jahtaaja ja hallintapyrkimyksiä omaava NPH (Narsistinen PersoonallisuusHäiriö) tyyppi.

• aapeeöö

Niinhän se tuossa linkissa sanotaan.

• "¥¥¥"

Elokuva-termein stalkeri on joku, joka vaeltelee paikasta toiseen.
        Etsien mitä milloinkin, ketä silloinkin.
        Joskus tulee ihmetelleeksi, että ikä ei ole mikään este.
        Uutisten mukaan 80 voi myöskin tulla ja tappaa.
        Ja Raid tekee sitten elo-kuvan.
        Jonkinlaisen kassa-magneetin.

H.

• paloma*
        hunksz kirjoitti:

"¥¥¥"

Elokuva-termein stalkeri on joku, joka vaeltelee paikasta toiseen.
        Etsien mitä milloinkin, ketä silloinkin.
        Joskus tulee ihmetelleeksi, että ikä ei ole mikään este.
        Uutisten mukaan 80 voi myöskin tulla ja tappaa.
        Ja Raid tekee sitten elo-kuvan.
        Jonkinlaisen kassa-magneetin.

H.

Aha.Linkitä tietosi lähde, ole hyvä. Aivan uutta minulle.

• paloma*
        paloma* kirjoitti:

Aha.Linkitä tietosi lähde, ole hyvä. Aivan uutta minulle.

@hunksz:
        jäin odottelemaan sitä stalker-termin käytöstä elokuvamaailmassa. Haluan todisteita siitä että olen väärässä. Vaeltaja joka etsii ties mitä mistä milloinkin ilman selvää päämäärää on drifter. Stalker seuraa aina jotain ihmistä, yleensä pahat mielessä, mutta joskus vain pakkomielteen omaisesti, vaikka ei ole mitään tarkoitusta tehdä pahaa.

• paloma* kirjoitti:

@hunksz:
        jäin odottelemaan sitä stalker-termin käytöstä elokuvamaailmassa. Haluan todisteita siitä että olen väärässä. Vaeltaja joka etsii ties mitä mistä milloinkin ilman selvää päämäärää on drifter. Stalker seuraa aina jotain ihmistä, yleensä pahat mielessä, mutta joskus vain pakkomielteen omaisesti, vaikka ei ole mitään tarkoitusta tehdä pahaa.

"feikki-paloma"

Se on sillee joku joka ei halua näyttää naamaansa.
        Kiertelee nurkkia synkin ilmein.
        Etsien jotain, mitä sitten etsiikin.
        Yhdenlainen Assassin.
        Tavallaan feikki.

Toistaen itseäni...
        Muista Wiki tulee, Wiki pelastaa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"feikki-paloma"

Se on sillee joku joka ei halua näyttää naamaansa.
        Kiertelee nurkkia synkin ilmein.
        Etsien jotain, mitä sitten etsiikin.
        Yhdenlainen Assassin.
        Tavallaan feikki.

Toistaen itseäni...
        Muista Wiki tulee, Wiki pelastaa.

H.

Oliskohan nyt kuitenkin niin että sinä olet tulkinnut sanan eri tavalla kuin muut?

• näin ajateltu ---

Paljon olen kokenu vääeyyttä ja loukauksia elämäni aikana, jotkut verisimmät loukkaukset tuntui kymmeniä vuosia,
      aina ajattelin enntten koskaan voi antaa anteeksi, ei niitä kukaan ole kyllä pyytänykkää anteeksi,
      mutta olen rukoillu jumalta anteeksiantamisen lahjaa sillä itse siihen en kykene, ja ihme on tapahtunu
      asiat ovat menettäneet merkityksensä
      joku piikki vielä pistää jota ihmettelen kuinka sen voisin ymmärtää ja kuinka voisin antaa anteeksi, jos en itse siihen kykene, pyydän antakoon jumala senkin anteeksi,

• näitä miettunyt.

"Älä anna auringon laskea vihasi yli" on kauan sitten kuulemani sanonta.

Minkäs teet jos toisen teko on niin ärsyttävä että vihaksi pistää kun sitä ajatteleekin. Varsinkin silloin kun se on äskettäin sattunut, vain viha on päällimmäisenä juuri sitä ärsyttävää ihmistä kohtaan.

Ajan oloon, ehkä useiden vuosien päästä viha laimenee, eikä joka päivä sitä ajattelekaan. Joku asia sitten ehkä siitä tapahtumasta muistuttaa, ja taas se on ajatuksissa päällimmäisenä.

Vihan tunne saattaa rauhoittua, mutta se anteeksi antaminen saattaa kestää kauankin, riipuen asiasta. Sitä vaan ajattelee. olkoon, sen kumemmin enää anteeksi antamaankaan, olletikin jos ei sitä toisella ole kanttia edes pyydelläkään.

Joku penempi ärsytys saa vihan pintaan hetkessä, ja juuri se vihan purakautuminen siinä hetkessä saa vihan pois yhtä pikaisesti kuin se on tullutkin. Hiljaa kytevä vihan tunne saa sen kestämään kauemmin.

• Turha luulo tuokin!

Ei ihmisessä ole mitään astiaa, johon viha kerääntyy, ja joka pitää kaataa lähimmäisten päälle aika-ajoin kuin likaämpäri.

Ajatteles jotain lähimmäistäsi, joka suutahtelee ja antaa kuulua.
        Tuleeko hänestä vähemmän vihainen sen jälkeen?

Vastaus on: EI tule.

Viha ei vähene yhtään, samanlaisena paskiaisena pysyy.

Kirsti Lagerspetz on tehnyt tutkimuksen aggressioista, ja hän on tämän todistanut.

Ihminen oppii vain käyttäytymään huonosti, hän oppii hermottamaan asiat niin, että nyt taas ''pinna kiehuu'' kuten yksi ällö asian ilmaisee.

• näitä miettinyt*
        Turha luulo tuokin! kirjoitti:

Ei ihmisessä ole mitään astiaa, johon viha kerääntyy, ja joka pitää kaataa lähimmäisten päälle aika-ajoin kuin likaämpäri.

Ajatteles jotain lähimmäistäsi, joka suutahtelee ja antaa kuulua.
        Tuleeko hänestä vähemmän vihainen sen jälkeen?

Vastaus on: EI tule.

Viha ei vähene yhtään, samanlaisena paskiaisena pysyy.

Kirsti Lagerspetz on tehnyt tutkimuksen aggressioista, ja hän on tämän todistanut.

Ihminen oppii vain käyttäytymään huonosti, hän oppii hermottamaan asiat niin, että nyt taas ''pinna kiehuu'' kuten yksi ällö asian ilmaisee.

Enkös minä maininnut että viha saattaa laimeta jonkin ärsyttävän asian yhteydessä ajan oloon? Silloin vaan vihan aiheuttajaa kohtaan ei tunne juuri mitään, vaan antaa olla omillaan. Tuskinpa hänestä enää kaveriakaan saa anteeksi pyynnönkään jälkeen.

Tiedän muutaman ihmisen, joille on viha patoutunut jostakin asiasta niin perin pohjin että ei tunne toista ihmistä kohtaan minkaanlaista myötötuntoa. Kuitenkin tälläinen ihmine saattaa olla erittäin kiva kaveri jollekin toiselle ihmiselle.

Eihän vihan tunnetta tarvitse kaataa kaikkien päälle, vaan juuri siihen ärsyttävään kohteeseen.

Äkkipikainen ihminen saattaa toki suutahtaa ajoittain hänelle ärsyttävästä asiasta, mutta hän ei yleensä jää sitä enää sen kummemmin hautomaan, vaan se on sillä ohi.

Onhan tuo nähty näilläkin palstoilla että vaikka kuinka asiallisesti joku kirjoittelisi, niin aina on joku mollaamassa ja kieroilemassa, jos ei muuta keksi niin vaikkapa toisten nimeen. Todellinen psykopaatti.

Jos todellakin teko on tahallinen ja sellainen jota ei voi antaa anteeksi, niin se on.

• Pahiksesta hyvis

On hyvä antaa anteeksi jos toinen on aidosti pahoillaan ja tekoaan siksi anteeksi pyytää.

• ++++++

Tai jos teko on sattunut pelkästään vahingossa, tarkoittamattaan.

• Pahiksesta hyvis
        ++++++ kirjoitti:

Tai jos teko on sattunut pelkästään vahingossa, tarkoittamattaan.

Et lue etkä ymmärrä, joten kertaan. Jos teko ei ole ollut tahallinen, tekijä on aidosti pahoillaan ja pyytää tekoaan anteeksi. Jos teko on ollut tahallinen ja tekijä aidosti pahoillaan, hän katuu ja pyytää tekoaan anteeksi. Molemmissa tapauksissa viisas antaa anteeksi.

• ++++++
        Pahiksesta hyvis kirjoitti:

Et lue etkä ymmärrä, joten kertaan. Jos teko ei ole ollut tahallinen, tekijä on aidosti pahoillaan ja pyytää tekoaan anteeksi. Jos teko on ollut tahallinen ja tekijä aidosti pahoillaan, hän katuu ja pyytää tekoaan anteeksi. Molemmissa tapauksissa viisas antaa anteeksi.

Olen ymmärtänyt molemmat. Riippuu tahallisen teosta annetaanko anteeksi vai ei. Onko kiusa pieni, tai ylitse pääsemätön.

Koskas itse olet viimeksi antanut anteeksi tahallisen teon?

• ————————————————————

Pitkäaikainen vihakanavana olo on pahaa.
      Ainoa viisas teko:

ON vihellettävä peli poikki.
      ————————————

• ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Tuo vanha hokema : "Älä anna auringon laskea vihasi yli!" on myöskin väkivaltaa tunteitaan kohtaan.

Jos manipuloi terveitä tunteitaan, siitä ei hyvää seuraa.

Vihan kääntyminen itseen esim. voi aiheuttaa masennuksen.

Ihmisen pitää kokea tunteensa, tunnistaa (nimetä) ne,

ja kertoa niistä, mikäli mahdollista.

• kirkas sielu

Riippuu varmasti mistä roikkuu.
      Muistan tuttavani, jolla oli vuosikymmeniä peräjälkeensä oikeusjuttuja, milloin mistäkin pikkuasiasta.
      Voisi varmaan kukin mietiskellä saamaansa luonnetta, ja josko siihen olisi mahdollista saada parempaa päivitystä.
      Niin anteeksiantoonkin.

En minä pystyisi kaikkea pahaa anteeksi antamaan, mutta en antaisi sen silti elämääni myrkyttää.

• ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Oikeusjutut varmaankin ääritapauksia.

Luonne on luonne, se on totta. Jollekin kiusaaminen on luonteen ikävä piirre, ja se on nimenomaan vika, luonnevika.

Anteeksiantamisesta olen yrittänyt tuoda esiin sen, ettei siihen voi pakottaa itseään eikä muita, vaan se tapahtuu vasta ajan kuluessa, kun siitä vihasta vähitellen puhumalla siitä, keskustelemalla ja unohtamalla pääsee luonnollisin keinoin eroon.

Vihan tunne on terve re-aktio tietyssä tilanteessa.
        Siitä ei sovi moittia itseään eikä ketään muutakaan.

• Korppis*

Pitää pystyä antamaan anteeksi. Jos ei kykene anteeksi antoon ihminen vaipuu katkeruuden kantajaksi eikä sellainen ihminen ole kaunis.

• Tuo oli

taas tuota vanhaa hokemaa. Ei välttämättä noin,
        että katkeruus olisi seuraus. Sellaista ei kukaan itselleen halua.

Ehkä vain sille pahimmalle kiusaajalleen.

• Hyvä!
        Tuo oli kirjoitti:

taas tuota vanhaa hokemaa. Ei välttämättä noin,
        että katkeruus olisi seuraus. Sellaista ei kukaan itselleen halua.

Ehkä vain sille pahimmalle kiusaajalleen.

"Toivon tänäänkin löytäväni uusia ajatuksia jonkun toisen ihmisen kokemusten kautta, löytäväni sen helmen joka jokaisessa uudessa ystävässä on, joka on jokaisessa päivässä odottamassa, kun vain ymmärrän ottaa vastaan avoimin mielin kaiken uuden ja heittää sen katkenneen ja tylsyneen veitseni roskien joukkoon."

• Kysyvä 2

Voinko antaa anteeksi mieheni kuoleman aiheuttajalle ?
      (Liikenneonnettomuus)

• Liisa S.

Anna itsesi tuntea vihaa, älä estä sitä, älä moiti siitä itseäsi, sillä sinulla on aivan terve reaktio, vihan tunne.

Kun olet tunnistanut ja nimennyt tuon tunteen, voit tunnustaa, kertoa sen jollekin ihmiselle, jonka tiedät ymmärtävän sinua ja tuon tunteen oikeutusta.
      Ellei lähimmäisissä ole muita kuin näitä: "Älä anna...jne"-tyyppejä, niin hyvä psykologi auttaa sinua ymmärtämään itseäsi ja tunteitasi, voit jakaa sen hänen kanssaan.
      Vaikeata se on varsinkin alkuaikoina tuon kuoleman tapahduttua.

Puhumalla, kertomalla siitä viha pilkkoutuu, sulaa,
      - ja vaikka suru jää, niin viha alkaa aikaa myöten muuttua ja vähitellen haalistua.

Silloin sinulle ei jää traumaa eikä katkeruutta.

.

• Kyllä minusta pitää antaa anteeksi, jos vanhuksella on turva-ranneke.

H.

• Ja nuoruuden-kuva paikka-kunnan lehdessä.

H.

• tukka linja
        hunksz kirjoitti:

Ja nuoruuden-kuva paikka-kunnan lehdessä.

H.

Entä jos on rikosrekisterissä ja on poliisi?

• hunksz kirjoitti:

Ja nuoruuden-kuva paikka-kunnan lehdessä.

H.

Eikä olisi pahitteeksi, jos hän nuorena olisi ollut kunnan-valtuustossa.
        Päättämässä tulevaisuudestaan.

H.

• tukka linja kirjoitti:

Entä jos on rikosrekisterissä ja on poliisi?

"tukka linja"

Tee se, mitä haluat toistenkin sinulle tekevän, vaikka kaljuuntuvana.
        Tämä ei tarkoita seksiä.

H.

• tiukka linjai
        hunksz kirjoitti:

"tukka linja"

Tee se, mitä haluat toistenkin sinulle tekevän, vaikka kaljuuntuvana.
        Tämä ei tarkoita seksiä.

H.

Tarkka oot.

• Pitäisi

Anteeksihan sekä pyydetään että annetaan oman itsen takia. Sillä taataan rauha ja sopusointu omaan mieleen - tai ainakin yritetään. Ja se ollee pääasia.

• Korjaan tuon

Suomen kielen sana lienee olisi paikallaan viimeisessä lauseessasi. Ei "ollee".

• Jatkan
        Korjaan tuon kirjoitti:

Jos vaikka tönäisee vahingossa niin asia on kuten sanoit.

Mutta murhaan se ei päde.

• -.,,.-
        Korjaan tuon kirjoitti:

Onhan se periaatteessa oikein, mutta parempi olisi sanoa "lienee".

• Pikku juttuhan se
        -.,,.- kirjoitti:

Onhan se periaatteessa oikein, mutta parempi olisi sanoa "lienee".

on, mutta potentieaali-muoto tuossa olla-verbissä on lienee,
        siis "ollee" ei ole oikein.

Ei väliä täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7535
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5453
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4622
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3332
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      54
      2391
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2224
    Aihe