Ostajan markkinat

Ostaja?

Usein täällä on kuullut sanottavan, että nyt on purjeveneissä ostajan markkinat. Mitä se teidän mielestänne sitten oikein tarkoittaa?

45

451

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+15

      Ostajia normaalia enemmän liikkeellä?

    • Osta pois

      Se tarkoittaa sitä, että veneitä on myynnissä paljon, mutta kysyntää on vähän. Siksi ostaja, jolla on rahaa, pystyy ostamaan etenkin käytetyn veneen itselleen todella halvalla. Itse tein viime vuoden lopulla juuri näin, ja olen hyvin tyytyväinen. Toisaalta myös yllättynyt siitä, että vene ei todella maksanut juuri mitään. Käteinen raha kelpasi hyvin, ja tinkiminen oli helppoa.

      Esimerkiksi asunnoissa ei koskaan ole tällainen tilanne, koska asunto on kaikille välttämätön, omistusasumista tuetaan voimakkaasti ja viimeistään pitkällä tähtäimellä asunnon arvo nousee.

      • 9+3

        No paljonko sitä tinkivaraa oli prosentteina alkuperäisestä pyyntihinnasta?

        Pitäisin 10% tinkimistä vielä ihan normaalina...


      • Osta pois
        9+3 kirjoitti:

        No paljonko sitä tinkivaraa oli prosentteina alkuperäisestä pyyntihinnasta?

        Pitäisin 10% tinkimistä vielä ihan normaalina...

        Noin 40 prosenttia.


      • Käytetyn myyjä
        Osta pois kirjoitti:

        Noin 40 prosenttia.

        Minulla on noin 7% tinkivaraa käteisostajalle.


      • ...
        Käytetyn myyjä kirjoitti:

        Minulla on noin 7% tinkivaraa käteisostajalle.

        No tuo ei todellakaan kuulosta siltä, että olisi ostajan markkinat.


      • Iso pino seteleitä?

        Mitä se "käteinen" sitten oikein tarkoittaa?

        Keskiverto veneen luulisi maksavan vähintään kymppitonnin. Se on 20 kpl viisisatasia (joita ei juuri muualta kuin pankista saa), tai 200 kpl viisikymppisiä, tai 500 kpl kaksikymmpisiä eli melkoinen nippu. Käteisautomaatistakaan ei taida saada yli 2000 kertanostoja enempää.

        Lieneekö monessa automaatissakaan kymppitonnia jaettavana kerrallaan.


      • Osta pois
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Mitä se "käteinen" sitten oikein tarkoittaa?

        Keskiverto veneen luulisi maksavan vähintään kymppitonnin. Se on 20 kpl viisisatasia (joita ei juuri muualta kuin pankista saa), tai 200 kpl viisikymppisiä, tai 500 kpl kaksikymmpisiä eli melkoinen nippu. Käteisautomaatistakaan ei taida saada yli 2000 kertanostoja enempää.

        Lieneekö monessa automaatissakaan kymppitonnia jaettavana kerrallaan.

        Käteinen tarkoittaa rahaa. Isommat summat yleensä tilisiirtona, ei seteleinä. ;-)


      • Käytetyn myyjä
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Mitä se "käteinen" sitten oikein tarkoittaa?

        Keskiverto veneen luulisi maksavan vähintään kymppitonnin. Se on 20 kpl viisisatasia (joita ei juuri muualta kuin pankista saa), tai 200 kpl viisikymppisiä, tai 500 kpl kaksikymmpisiä eli melkoinen nippu. Käteisautomaatistakaan ei taida saada yli 2000 kertanostoja enempää.

        Lieneekö monessa automaatissakaan kymppitonnia jaettavana kerrallaan.

        Käteinen maksu on minun sanastossa maksu, joka näkyy tililläni kaupanteon hetkellä. Se ei siis ole tyhjä lupaus mahdollisesta maksusta joskus, kun oma vene on myyty tms.


      • Joakim_
        Osta pois kirjoitti:

        Noin 40 prosenttia.

        Taatusti ei 40% ole mitenkään tyypillinen tinkimisvara, vaan osoitus voimakkaasta ylihinnoittelusta ja/tai hyvin akuutista myyntitarpeesta. Vaikkapa 2000-luvun alkupuolen FG-33:sten pyynnit ovat n. 100 tonnia. Turha kuvitella, että niitä saisi 60 tonnilla. Halvemmissa hintaluokissa 40% syntyy tietysti helpommin. Vaikkapa 6000 pyynnön veneen voi helpostikin saada 3600:lla.

        Itse myin viimeksi veneen melko tasan kolme vuotta sitten. Tingin 5% ja senkin vain ystävällisenä eleenä osatajalla, jonka uskoin maksavan myös täyden hinnan, jos olisi pitänyt tiukkaa linjaa.

        Vastaavasti 2001 sain tingittyä 20 000 markan pyyntihinnan 13 000 myyntihinnaksi, vaikka ei ollut mitenkään ostajan markkinat.

        Ostajan markkinat tietysti tarkoittavat myös alempia hintapyyntöjä kuin myyjän markkinat.


      • Osta pois
        Käytetyn myyjä kirjoitti:

        Käteinen maksu on minun sanastossa maksu, joka näkyy tililläni kaupanteon hetkellä. Se ei siis ole tyhjä lupaus mahdollisesta maksusta joskus, kun oma vene on myyty tms.

        Juuri näin! Nyt on oikein hyvä ostajan markkina kaikilla niillä, jotka antavat koko kauppasumman heti kaupanteossa. Raha on hyvin houkuttelevaa, jos vene on ollut vuosia myytävänä.


      • Ostaja?
        Joakim_ kirjoitti:

        Taatusti ei 40% ole mitenkään tyypillinen tinkimisvara, vaan osoitus voimakkaasta ylihinnoittelusta ja/tai hyvin akuutista myyntitarpeesta. Vaikkapa 2000-luvun alkupuolen FG-33:sten pyynnit ovat n. 100 tonnia. Turha kuvitella, että niitä saisi 60 tonnilla. Halvemmissa hintaluokissa 40% syntyy tietysti helpommin. Vaikkapa 6000 pyynnön veneen voi helpostikin saada 3600:lla.

        Itse myin viimeksi veneen melko tasan kolme vuotta sitten. Tingin 5% ja senkin vain ystävällisenä eleenä osatajalla, jonka uskoin maksavan myös täyden hinnan, jos olisi pitänyt tiukkaa linjaa.

        Vastaavasti 2001 sain tingittyä 20 000 markan pyyntihinnan 13 000 myyntihinnaksi, vaikka ei ollut mitenkään ostajan markkinat.

        Ostajan markkinat tietysti tarkoittavat myös alempia hintapyyntöjä kuin myyjän markkinat.

        Saisinkos vähän perusteluja sille miksi "halvemmissa hintaluokissa" olisi enemmän tinkivaraa?

        Ja missä hinnassa se halvempi hintaluokka alkaa päättymään?


      • Joakim_
        Ostaja? kirjoitti:

        Saisinkos vähän perusteluja sille miksi "halvemmissa hintaluokissa" olisi enemmän tinkivaraa?

        Ja missä hinnassa se halvempi hintaluokka alkaa päättymään?

        Jos olet myymässä 10 tonnin venettä, 10% on tonni, joka ei kirpaisi lainkaan samalla tavalla kuin 100 tonnin veneen vastaa 10 tonnia. Varsinkin kun tuon suhteuttaa mahdollisiin laituri-/talvisäilytyspaikkakuluihin ja huoltotöihin, joissa ei juuri eroa noiden kahden välillä ole.

        Ehkä sitten taas äärimmäisen kalliissa veneissä saattaa olla enemmän tinkimisvaraa, koska ostajia on hyvin vähän ja hintaa ei siten olla markkinat kunnolla määrittäneet.


      • Ostaja?
        Joakim_ kirjoitti:

        Jos olet myymässä 10 tonnin venettä, 10% on tonni, joka ei kirpaisi lainkaan samalla tavalla kuin 100 tonnin veneen vastaa 10 tonnia. Varsinkin kun tuon suhteuttaa mahdollisiin laituri-/talvisäilytyspaikkakuluihin ja huoltotöihin, joissa ei juuri eroa noiden kahden välillä ole.

        Ehkä sitten taas äärimmäisen kalliissa veneissä saattaa olla enemmän tinkimisvaraa, koska ostajia on hyvin vähän ja hintaa ei siten olla markkinat kunnolla määrittäneet.

        Mutta edellä mainittu 40% on kymppitonnin veneestä neljä tonnia, joka kait jo kirpaisee sitä tonnia enemmän?

        Eli jos 40% on toiveajattelua, ja 5-7% normaali tinkivara markkinatilanteesta riipumatta niin mikä se olisi tässä tilanteessa, kun pitäisi kerrran olla ne ostajan markkinat?


      • Iso pino seteleitä?
        Käytetyn myyjä kirjoitti:

        Käteinen maksu on minun sanastossa maksu, joka näkyy tililläni kaupanteon hetkellä. Se ei siis ole tyhjä lupaus mahdollisesta maksusta joskus, kun oma vene on myyty tms.

        Käytännössä siis miten? Pankkitunnukset mukaan ja transaktio myyjän koneella?


      • Joakim_
        Ostaja? kirjoitti:

        Mutta edellä mainittu 40% on kymppitonnin veneestä neljä tonnia, joka kait jo kirpaisee sitä tonnia enemmän?

        Eli jos 40% on toiveajattelua, ja 5-7% normaali tinkivara markkinatilanteesta riipumatta niin mikä se olisi tässä tilanteessa, kun pitäisi kerrran olla ne ostajan markkinat?

        40% on mielestäni varsin paljon 10 tonnin veneestä ja lähes mahdoton 100 tonnin veneestä. Sen sijaan 2-3 tonnin veneestä saa usein tonnin pois.

        Ostajan markkinoilla tinkimisvaraa on normaalia enemmän JA pyynnit tippuvat. Ehkä nyt saa veneitä 20% halvemmalla kuin myyjän markkinoilla? Ero ei ole kokonaisuudessakaan 40% kuin hyvin poikkeuksellisissa tapauksissa ja mahdollisesti yleisemmin alle 10 tonnin veneissä.

        Otetaan esimerkeiksi vaikkapa Inferno 31 ja FE83. 5-10 vuotta sitten 90-luvun taitteen hyväkuntoinen Inferno maksoi n.50 tonnia ja hyväkuntoinen FE 20 tonnin molemmin puolin. Nyt arvioisin noiden markkina-arvoksi suuruusluokkaa 40 ja 15 tonnia eli 20 ja 25% vähemmän. Tietysti samalla ko. veneet ovat 5-10 vuotta vanhempia ja uudempia käytettyjä tuon kokoluokan veneitä on tarjolla toisin kuin 10 vuotta sitten. Jos joku myisi hyväkuntoisen -90 Inferno 31:n 30 tonnilla tai FE:n 12 tonnilla eli 40% alle 5-10 vuoden takaisen pyynnin, ostajia olisi varmasti runsaasti. Hyväkuntoisessa veneessä on uusittu purjeita, mittaristoa ja koneelle vähintäänkin tehty remppa. Nyt tuollaisista kukaan ei edes pyydä noita 50/20 tonnia, vaan lähemmämpänä noita 40/15 tonnia, joten tinkimisvaraa ei ole tolkuttomasti.

        Vähemmän tunnetuilla venemalleilla voi tilanne olla hyvin erilainen. Myyjät voi kuvitella liikoja ja ostajia ei välttämättä löydy hyvin halvallakaan hinnalla.


      • Käytetyn myyjä
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Käytännössä siis miten? Pankkitunnukset mukaan ja transaktio myyjän koneella?

        Jos ei maksutavat ole hallinnassa, kannattaa ottaa isä tai äiti mukaan kaupantekoon.


      • Iso pino seteleitä?
        Käytetyn myyjä kirjoitti:

        Jos ei maksutavat ole hallinnassa, kannattaa ottaa isä tai äiti mukaan kaupantekoon.

        ...koska kukaan täällä olevistakaan ei osaa vastata kysymykseen?

        Tähän asti olen kyllä selvinnyt kaikista esiin tulleista maksutavoista, mutta se että kaupantekijöinä on kaksi yksityishenkilöä ja kauppasumma viisinumeroinen on kyllä itselleni ennenkokematon tilanne.

        Ostin aikanaan liikkeestä auton, minkä maksoin pankkikortilla, mutta aika harvalla yksityisellä taitaa olla korttimaksulaite käytössään.

        Asunnon (kaksikin, itse asiassa) maksoin aikoinaan pankkivekselillä, mutta se oli vaivalloinen operaatio.

        Pankista tai automaatista saa myös käteistä setelirahaa, mutta kuten edellä sanottu, niitä tulisi sitten vino pino tai muuten vaan epäkäytännöllisen paljon setelirahaa.

        Ja edellä esitin verkkopankkitransaktion. Muista en ole tietoinen, siksi kysynkin, joten onko kysymykseni todellakin niin naiivi ettei ansaitse vastausta täällä?


      • Osta pois
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Käytännössä siis miten? Pankkitunnukset mukaan ja transaktio myyjän koneella?

        Näin juuri tein. Mitäs kummaa siinä on?


      • Ostaja?
        Joakim_ kirjoitti:

        40% on mielestäni varsin paljon 10 tonnin veneestä ja lähes mahdoton 100 tonnin veneestä. Sen sijaan 2-3 tonnin veneestä saa usein tonnin pois.

        Ostajan markkinoilla tinkimisvaraa on normaalia enemmän JA pyynnit tippuvat. Ehkä nyt saa veneitä 20% halvemmalla kuin myyjän markkinoilla? Ero ei ole kokonaisuudessakaan 40% kuin hyvin poikkeuksellisissa tapauksissa ja mahdollisesti yleisemmin alle 10 tonnin veneissä.

        Otetaan esimerkeiksi vaikkapa Inferno 31 ja FE83. 5-10 vuotta sitten 90-luvun taitteen hyväkuntoinen Inferno maksoi n.50 tonnia ja hyväkuntoinen FE 20 tonnin molemmin puolin. Nyt arvioisin noiden markkina-arvoksi suuruusluokkaa 40 ja 15 tonnia eli 20 ja 25% vähemmän. Tietysti samalla ko. veneet ovat 5-10 vuotta vanhempia ja uudempia käytettyjä tuon kokoluokan veneitä on tarjolla toisin kuin 10 vuotta sitten. Jos joku myisi hyväkuntoisen -90 Inferno 31:n 30 tonnilla tai FE:n 12 tonnilla eli 40% alle 5-10 vuoden takaisen pyynnin, ostajia olisi varmasti runsaasti. Hyväkuntoisessa veneessä on uusittu purjeita, mittaristoa ja koneelle vähintäänkin tehty remppa. Nyt tuollaisista kukaan ei edes pyydä noita 50/20 tonnia, vaan lähemmämpänä noita 40/15 tonnia, joten tinkimisvaraa ei ole tolkuttomasti.

        Vähemmän tunnetuilla venemalleilla voi tilanne olla hyvin erilainen. Myyjät voi kuvitella liikoja ja ostajia ei välttämättä löydy hyvin halvallakaan hinnalla.

        Hainpa noita FE83:sia Nettiveneestä. Myytävänä on 5 kpl. Inferno 31:siä oli 4 kpl. Onko se niin paljon että voidaan sanoa valinnan varaa olevan?

        Infernoista vain kahteen oli vaihdettu kone tällä vuosituhannella. Kalleimpaan, hintapyyntö n. 43 t€ sitä ei edes oltu tehty, eikä purjeistakaan mainittu mitään. Halvimmasta pyydettiin 38 t€. Kaikki neljä venettä mahtuvat siis viiden tonnin sisään, ihan riippumatta siitä kuinka uusia kone tai purjeet ovat.

        Saman suuntaisia ovat myytävät FE83:tkin, hintapyynnöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa onko mainitsemiasi kohteita uusittu vai ei. Jälleen kerran kallein (hp n. 18 t€) on alkuperäiskoneella eikä mainintaa purjeiden iästä. Hinnoissa on vaihteluväliä 6300, eli enemmän kuin Infernoissa vaikka halvemmasta veneestä on kyse, ja koneremontti taikka purjeet eivät tätä selitä.

        Molempien esimerkkien hakutulokset olivat aika samansuuntaisia. Molemmissa tapauksissa sekä halvin että kallein eivät suinkaan ole niitä päivitetyimpiä, ja molemmissa tapauksissa yksi niistä keskimmäisistä oli se, missä kaikki oli päivitetty ja yksi jossa oli sentään jotain. Mitä siitä pitäisi päätellä, että hintavaihtelu on noin pieni varustelun ajanmukaisuudesta riippumatta?


      • ...
        Joakim_ kirjoitti:

        40% on mielestäni varsin paljon 10 tonnin veneestä ja lähes mahdoton 100 tonnin veneestä. Sen sijaan 2-3 tonnin veneestä saa usein tonnin pois.

        Ostajan markkinoilla tinkimisvaraa on normaalia enemmän JA pyynnit tippuvat. Ehkä nyt saa veneitä 20% halvemmalla kuin myyjän markkinoilla? Ero ei ole kokonaisuudessakaan 40% kuin hyvin poikkeuksellisissa tapauksissa ja mahdollisesti yleisemmin alle 10 tonnin veneissä.

        Otetaan esimerkeiksi vaikkapa Inferno 31 ja FE83. 5-10 vuotta sitten 90-luvun taitteen hyväkuntoinen Inferno maksoi n.50 tonnia ja hyväkuntoinen FE 20 tonnin molemmin puolin. Nyt arvioisin noiden markkina-arvoksi suuruusluokkaa 40 ja 15 tonnia eli 20 ja 25% vähemmän. Tietysti samalla ko. veneet ovat 5-10 vuotta vanhempia ja uudempia käytettyjä tuon kokoluokan veneitä on tarjolla toisin kuin 10 vuotta sitten. Jos joku myisi hyväkuntoisen -90 Inferno 31:n 30 tonnilla tai FE:n 12 tonnilla eli 40% alle 5-10 vuoden takaisen pyynnin, ostajia olisi varmasti runsaasti. Hyväkuntoisessa veneessä on uusittu purjeita, mittaristoa ja koneelle vähintäänkin tehty remppa. Nyt tuollaisista kukaan ei edes pyydä noita 50/20 tonnia, vaan lähemmämpänä noita 40/15 tonnia, joten tinkimisvaraa ei ole tolkuttomasti.

        Vähemmän tunnetuilla venemalleilla voi tilanne olla hyvin erilainen. Myyjät voi kuvitella liikoja ja ostajia ei välttämättä löydy hyvin halvallakaan hinnalla.

        Tuon perusteella ostajan markkinat tarkoittavat siis, että hinnat ovat valmiiksi tingittyjä, niinkö?


      • Iso pino seteleitä?
        Osta pois kirjoitti:

        Näin juuri tein. Mitäs kummaa siinä on?

        Ei mitään, se oli vilpitön kysymys. Tyhjensittekö cachen transaktion jälkeen?


      • Joakim_
        ... kirjoitti:

        Tuon perusteella ostajan markkinat tarkoittavat siis, että hinnat ovat valmiiksi tingittyjä, niinkö?

        Pääosin ovat ja ne, jotka eivät ole hintaansa tiputtaneet joutuvat sitten tinkimään paljon enemmän, jos myydä haluavat. Aina on niitä, jotka eivät oikeasti halua myydä vaan ainoastaan kokeilevat, jos joku sattuisi ostamaan.


      • Joakim_
        Ostaja? kirjoitti:

        Hainpa noita FE83:sia Nettiveneestä. Myytävänä on 5 kpl. Inferno 31:siä oli 4 kpl. Onko se niin paljon että voidaan sanoa valinnan varaa olevan?

        Infernoista vain kahteen oli vaihdettu kone tällä vuosituhannella. Kalleimpaan, hintapyyntö n. 43 t€ sitä ei edes oltu tehty, eikä purjeistakaan mainittu mitään. Halvimmasta pyydettiin 38 t€. Kaikki neljä venettä mahtuvat siis viiden tonnin sisään, ihan riippumatta siitä kuinka uusia kone tai purjeet ovat.

        Saman suuntaisia ovat myytävät FE83:tkin, hintapyynnöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa onko mainitsemiasi kohteita uusittu vai ei. Jälleen kerran kallein (hp n. 18 t€) on alkuperäiskoneella eikä mainintaa purjeiden iästä. Hinnoissa on vaihteluväliä 6300, eli enemmän kuin Infernoissa vaikka halvemmasta veneestä on kyse, ja koneremontti taikka purjeet eivät tätä selitä.

        Molempien esimerkkien hakutulokset olivat aika samansuuntaisia. Molemmissa tapauksissa sekä halvin että kallein eivät suinkaan ole niitä päivitetyimpiä, ja molemmissa tapauksissa yksi niistä keskimmäisistä oli se, missä kaikki oli päivitetty ja yksi jossa oli sentään jotain. Mitä siitä pitäisi päätellä, että hintavaihtelu on noin pieni varustelun ajanmukaisuudesta riippumatta?

        Veneissä, eikä juuri muissakaan tuotteissa, varustelu ei hirveästi muuta hintaa. Selvästi muita kalliimpi ei yleensä mene kaupaksi, vaikka kunto ja varustus olisivat loistavia. Vastaavasti vene pitää olla todella huonokuntoinen, että sen saisi selvästi halvemmalla. Vaikkapa tuossa Inferno 31:n tapauksessa en usko, että mistään yksilöstä saa yli 45 tonnia ja toisaalta mitään purjehduskelpoista yksilöä ei saa alle 30 tonnilla.

        Tähän vuodenaikaan ei vielä ole paljoa veneitä myynnissä. 1-2 kk kuluttua tarjontaa on varmasti enemmän. Tippunut hintataso tietysti tarkoittaa myös sitä, että ne, joilla ei ole erityistä tarvetta myydä, eivät edes yritä myydä. Tarjonta ei siis välttämättä ole runsasta eikä Suomen pienillä markkinoilla koskaan ole ollut myynnissä samaa venemallia muutamaa enempää.


      • ...
        Joakim_ kirjoitti:

        Pääosin ovat ja ne, jotka eivät ole hintaansa tiputtaneet joutuvat sitten tinkimään paljon enemmän, jos myydä haluavat. Aina on niitä, jotka eivät oikeasti halua myydä vaan ainoastaan kokeilevat, jos joku sattuisi ostamaan.

        Tarkoittaako tuo sitten käytännössä, että "ostajan markkinoilla" ostajan tilanne ei oikeasti ole yhtään normaalitilannetta parempi, vaan jopa huonompi?


      • Osta pois
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Ei mitään, se oli vilpitön kysymys. Tyhjensittekö cachen transaktion jälkeen?

        Cachen tyhjentämisellä ei ole kertakäyttösalasanoilla suojatussa palvelussa merkitystä, kun palvelusta on kirjauduttu ulos. Sitäpaitsi käytin tilisiirtoon omaa konettani. Pieni kommervenkki oli siinä, että piti ensin pari päivää ennen siirtää kauppasumma myyjän kanssa samassa pankissa olevalle tililleni. Muuten myyjä ei olisi nähnyt sitä heti tilisiirron jälkeen. Hyvä olla tarkkana, kyse oli kuitenkin lähes 100 000 eurosta.


      • Iso pino seteleitä?
        Osta pois kirjoitti:

        Cachen tyhjentämisellä ei ole kertakäyttösalasanoilla suojatussa palvelussa merkitystä, kun palvelusta on kirjauduttu ulos. Sitäpaitsi käytin tilisiirtoon omaa konettani. Pieni kommervenkki oli siinä, että piti ensin pari päivää ennen siirtää kauppasumma myyjän kanssa samassa pankissa olevalle tililleni. Muuten myyjä ei olisi nähnyt sitä heti tilisiirron jälkeen. Hyvä olla tarkkana, kyse oli kuitenkin lähes 100 000 eurosta.

        Aika tiukalta vaikuttaa, jos ei onnistuneesti suoritettu transaktio riitä vaan summa pitäisi olla tilillä samana päivänä. Entä jos ei ole tiliä samassa pankissa kuin myyjällä?


      • Osta pois
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Ei mitään, se oli vilpitön kysymys. Tyhjensittekö cachen transaktion jälkeen?

        Vielä muutama huomio verkkopankissa maksamisesta:

        - tarkista, ettei tililläsi ole maksurajoituksia, kun on kyse suurista summista. Ota rajoitukset pois maksamisen ajaksi.
        - varmista, että olet kännykkäyhteyden päässä, kun maksat. Isot summat eivät siirry ilman tekstiviesti- tai puheluvarmistusta.

        Niin paljon kaikenlaista huijaria on venekaupassakin liikkeellä, että on hyvä kummankin osapuolen käyttää omaa konettaan, maksamiseen ja maksun tarkistamiseen. Ideaalitapauksessa on syytä käyttää myös omaa nettiyhteyttä, eikä esim. ostajan tai myyjän wlania.

        Mitään suurta fyysistä maksuvälinettä, kuten rahaa tai pankkisekkiä ei missään tapauksessa pidä kanniskella mukanaan. Ei ole mitään syytä, miksei verkkopankkimaksu kelpaisi kenelle tahansa. Siitä ei mene mitään kuluja, ja kun maksu on vahvistettu, rahat siirtyvät satavarmasti.


      • Osta pois
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Aika tiukalta vaikuttaa, jos ei onnistuneesti suoritettu transaktio riitä vaan summa pitäisi olla tilillä samana päivänä. Entä jos ei ole tiliä samassa pankissa kuin myyjällä?

        Minä ainakin olen saanut maksun vasta silloin, kun näen rahat omalla tililläni. Ei sen vaatiminen ole mitenkään epätavallista. Se on selkeintä, eikä mitenkään vaikea järjestää. Jos ostajalla ei ole tiliä samassa pankissa, maksun voi mennä hoitamaan pikasiirtona pankkikonttoriin.


      • Tarjonta vähenee
        ... kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo sitten käytännössä, että "ostajan markkinoilla" ostajan tilanne ei oikeasti ole yhtään normaalitilannetta parempi, vaan jopa huonompi?

        Ne, joiden täytyy myydä veneensä, joutuvat myymään halvemmalla. Ne, joiden ei ole pakko myydä, jättävät myymättä. Ne, jotka harkitsevat veneen vaihtoa, eivät vaihda kun vanhan veneen myynti hyvällä hinnalla vaikeutuu. Eli hinnat laskevat, mutta ostajan valinnanvara pienenee.


      • ...
        Tarjonta vähenee kirjoitti:

        Ne, joiden täytyy myydä veneensä, joutuvat myymään halvemmalla. Ne, joiden ei ole pakko myydä, jättävät myymättä. Ne, jotka harkitsevat veneen vaihtoa, eivät vaihda kun vanhan veneen myynti hyvällä hinnalla vaikeutuu. Eli hinnat laskevat, mutta ostajan valinnanvara pienenee.

        No mutta täytyykö sitten oikeastaan kenenkään myydä venettään?

        Edellä sanoit, että mitään purjehduskelpoista Inferno 31:stä ei saa alle 30 tonnilla. Luulisi saavan, jos täytyy myydä. Jos ei saa, ei täydy myydä.

        Jos päivittämätöntä Inferno 31:stäkin on turha kuvitella saavansa selvästi alempaan hintaan (kuten esim. päivitetyn arvo miinus noin tarvittavien päivitysten arvo), niin eipä voi puhua kovin suuresta tarpeesta myydä.

        Kaiken sanomasi perusteella ostajan markkinat tarkoittavat että:
        - Tarjontaa on vähän
        - Hinnat eivät oikeasti ole juurikaan pudonneet
        - Niissä ei ole tinkimisvaraa
        - Epäkuranttiakaan tarvaraa ei tarvi myydä arvoa vastaavaan hintaan
        - Todellista pakkoa myydä ei juurikaan ole.


      • Teoriassa...
        Tarjonta vähenee kirjoitti:

        Ne, joiden täytyy myydä veneensä, joutuvat myymään halvemmalla. Ne, joiden ei ole pakko myydä, jättävät myymättä. Ne, jotka harkitsevat veneen vaihtoa, eivät vaihda kun vanhan veneen myynti hyvällä hinnalla vaikeutuu. Eli hinnat laskevat, mutta ostajan valinnanvara pienenee.

        Näin olisi, jos useimmilla olisi varaa valita, myykö veneensä.

        Valinnanvaraa on, mutta kun perhe joutuu työttömyyden vuoksi ahdinkoon, vene on lähes poikkeuksetta ensimmäisiä realisoitavia asioita.

        Ahdinkoja lisää sekin, että viimeisen kymmenen vuoden aikana veneitä on ostettu hyvin paljon velaksi. Kun rahat loppuvat, viimeisillä rahoilla ei makseta lainaa tavarasta, josta on muutenkin kuluja ja jonka arvo laskee koko ajan.


      • Kokeiluja on
        Joakim_ kirjoitti:

        Pääosin ovat ja ne, jotka eivät ole hintaansa tiputtaneet joutuvat sitten tinkimään paljon enemmän, jos myydä haluavat. Aina on niitä, jotka eivät oikeasti halua myydä vaan ainoastaan kokeilevat, jos joku sattuisi ostamaan.

        Totta puhut.

        Kokeilin myydä omaa venettäni puolisen vuotta toiveikkaalla eli aika korkealla hinnalla. Yksi soitto tuli, ei ketään katsomaan.

        Mikäs siinä sitten, ei onnistanut, joten jatkan purjehtimista. Tulipahan kokeiltua.

        Edellinen vene meni samalla tekniikalla ilman tinkimisiä 2 kuukaudessa. Kyselijöitäkin oli useita.

        Aika on muuttunut,


      • Tarjonta vähenee
        Teoriassa... kirjoitti:

        Näin olisi, jos useimmilla olisi varaa valita, myykö veneensä.

        Valinnanvaraa on, mutta kun perhe joutuu työttömyyden vuoksi ahdinkoon, vene on lähes poikkeuksetta ensimmäisiä realisoitavia asioita.

        Ahdinkoja lisää sekin, että viimeisen kymmenen vuoden aikana veneitä on ostettu hyvin paljon velaksi. Kun rahat loppuvat, viimeisillä rahoilla ei makseta lainaa tavarasta, josta on muutenkin kuluja ja jonka arvo laskee koko ajan.

        Nuo laskisin tuohon ensimmäiseen ryhmään: Ne, joiden on pakko myydä, myyvät halvemmalla.


      • Joakim_
        ... kirjoitti:

        No mutta täytyykö sitten oikeastaan kenenkään myydä venettään?

        Edellä sanoit, että mitään purjehduskelpoista Inferno 31:stä ei saa alle 30 tonnilla. Luulisi saavan, jos täytyy myydä. Jos ei saa, ei täydy myydä.

        Jos päivittämätöntä Inferno 31:stäkin on turha kuvitella saavansa selvästi alempaan hintaan (kuten esim. päivitetyn arvo miinus noin tarvittavien päivitysten arvo), niin eipä voi puhua kovin suuresta tarpeesta myydä.

        Kaiken sanomasi perusteella ostajan markkinat tarkoittavat että:
        - Tarjontaa on vähän
        - Hinnat eivät oikeasti ole juurikaan pudonneet
        - Niissä ei ole tinkimisvaraa
        - Epäkuranttiakaan tarvaraa ei tarvi myydä arvoa vastaavaan hintaan
        - Todellista pakkoa myydä ei juurikaan ole.

        Tietysti on todellista tarvetta myydä. Edelleen uusia veneitä ostetaan 50-60 vuodessa ja käytettyjä varmasti enemmän. Suurimmalla osalla on ollut vene ennenkin eli on erittäin todellinen tarve myydä. Lisäksi ikääntymisen tai sairastumisen takia vuosittain muutama % venekannasta jää tarpeettomaksi eli on todellinen tarve myydä.

        20% hintojen pudotus on mielestäni varsin merkittävä, joten en todellakaan sanoisi, että hinnat eivät ole oikeasti pudonneet.

        Veneiden arvo ei todellakaan nouse/laske päivityksiin menevän rahamäärän verran oli markkinat millaiset vain.


      • Luvunhätkyttäjä
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Aika tiukalta vaikuttaa, jos ei onnistuneesti suoritettu transaktio riitä vaan summa pitäisi olla tilillä samana päivänä. Entä jos ei ole tiliä samassa pankissa kuin myyjällä?

        Herää nyt jo tähän päivään!! Kaikillahan on verkkopankit kännyköissä, tableteissa, läppäreissä ym. Niillä ne rahat siirtyy.


      • Jsk1234
        Luvunhätkyttäjä kirjoitti:

        Herää nyt jo tähän päivään!! Kaikillahan on verkkopankit kännyköissä, tableteissa, läppäreissä ym. Niillä ne rahat siirtyy.

        Ei ole kuitenkaan mitään vikaa siinä, että ostaja ja myyjä menevät ostajan käyttämän pankkiryhmittymän konttoriin, ja ihan vanhanaikaisesti tehdään tilisiirto. Siitä saa kuitin mukaan, jolla ostaja voi todistaa omistusoikeutensa maistraatissa ja myyjä näkee pankissa, että tilisiirto tehtiin. Ja myyjä voi luovuttaa veneen avaimen samalla.


      • OPOPOP
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Käytännössä siis miten? Pankkitunnukset mukaan ja transaktio myyjän koneella?

        Yleensä näin on toimittu. Jos on saman ryhmän pankki, niin siirto näkyy saajalla heti.


      • tapoja on
        Iso pino seteleitä? kirjoitti:

        Käytännössä siis miten? Pankkitunnukset mukaan ja transaktio myyjän koneella?

        Ei ihme että kauppa on jäissä, kun ei aikuiset ihmiset osaa maksaa ostosta.

        Muutama esimerkki:
        -tilisiirto verkkopankissa (puhelin, tabletti, pöytäkone, kirjaston kone)
        -käteistä pankista
        -shekki pankista
        -käteistä automaatilta (vaatii keskisuuren kaupungin automaatit)

        Jos ei mikään näistä onnistu niin voi koittaa tarjota vaihdossa ratsua, viljaa, oravannahkoja, tuluskiviä tai muuta hyödyllistä.


    • hjebdne3

      Eikös aina ole ostajan markkinat? Hän se päättää aina lopulta ostaako siihen hintaan, millä tuotteen myyjä on valmis myymään. Luultavasti veneitä tulee lähivuosina enemmän myyntiin eli taqrjolla on enemmän veneitä kuin potentionaalisia ostajia. Tämän perustan ainoastaan ikähaitariin, jota veneilijät edustaa. Nuorisoa ei kiinnosta entiseen malliin ja vanhaa ukkoa saaret täynnä. Paljon isoja "viimeisiä" veneitä, joita perikunta voi myydä alle isäukon odotusten.

    • Odota tyhmä

      Tarkoittaa sitä, että ostajat odottavat kunnes hinnat taas pian nousevat monen vuoden tauon jälkeen ja maksavat pian enemmän.

    • ei suomessa

      Ostajan markkinat eivät ole täällä Suomessa mutta Euroopassa ja jenkeissä kyllä.

      Välimereltä ja Englannista saa nyt todella sopivasti jos vain matkustusintoa riittää. USA on vieläkin halvempi.

      Ihan pienen perään ei kannata lähteä, mutta jos tähtäimessä on 40 jalkaa niin kannattaa taatusti.

      • Hae kaukaa

        Pieni hintavertailu osoitti, että esim yksi suosittu 40-jalkainen on Suomessa jalvempi kuin Euroopassa, sama koski yhtä hieman vanhempaa ranskalaisvenettä.


      • Mikä vene?
        Hae kaukaa kirjoitti:

        Pieni hintavertailu osoitti, että esim yksi suosittu 40-jalkainen on Suomessa jalvempi kuin Euroopassa, sama koski yhtä hieman vanhempaa ranskalaisvenettä.

        Ei nyt sentään. Vai mistä veneestä on kyse?


    • iogjgujhghuuyer

      Hae kaukaa....missä tuon hintavertailun teit?Minä olen tehnyt lukuisia hintavertailuja ,mutta päätynyt aivan toisenlaiseen tulokseen!!
      Tietysti jos olet venekauppias,niin silloin ymmärrän ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      3393
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1251
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      50
      1235
    4. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1092
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1047
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      28
      953
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      887
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      882
    Aihe