tarvitsen 1000ah akuston !
kertokaas mistä ja hintoja !
katso !
21
1973
Vastaukset
- Motonet
Motonetista 220 Ah AGM akut 349 € kpl
- MunSun
AGM Deep Cycle 1280 Ah/100 h, 2 V kennot, 6 kpl 12 V 2900.00 €
Täysin huoltovapaat, kestoikä noin 10 - 15 vuotta. - 5+5+5
Sijoitus paikka olisi hyvä tietää. Sisälle vai ulos erilliseen tuuletettuun tilaan?
- akkuja vailla
pihalle tuuletettuun paikkaan akkuja ,
mutta mistä niitä saa edullisesti ?- 5+5+
Sitten menee ihan normi ns. deep cycle akut. Käytetään esimerkiksi sähkötrukeissa.
- plussaa??
Miksi tällekkin kysyjälle on annettu kaksi plussaa??
Annatteko plussia itsellenne? - niin on
halvimmasta hallista 10 kpl traktorin akkuja tekee yhteensä noin 1000e
se on siinä.
mit varten siihen pitää ostaa jotain ihmeakkuja kun ihanperusakku ajaa saman asian.
omituista.- 5+5+++5
No ei tasan aja. Kyllä on vähän eriasia onko kyseessä startti-akku vai massalevyakku jota myös kutsutaan deep cycle akuiksi. Startti-akku on sökö muutaman purkukerran jälkeen kun lataustaso tippuu alle 70%. Massalevyakku kestää satoja purkukertoja 30% purkutasoon ja tuhansia 70%.
- eli se siitä
5+5+++5 kirjoitti:
No ei tasan aja. Kyllä on vähän eriasia onko kyseessä startti-akku vai massalevyakku jota myös kutsutaan deep cycle akuiksi. Startti-akku on sökö muutaman purkukerran jälkeen kun lataustaso tippuu alle 70%. Massalevyakku kestää satoja purkukertoja 30% purkutasoon ja tuhansia 70%.
voi hyvä mies starttiakku perinteinen lyijysemmoinen viis veisaa tyhjäksi purkamisista vaikka sata kertaa. sen kun lataa se on taas pipo päässä kuin ennenkin.
Eli jos joskus laitan aurinkosähköä niin hankin niin perinteiset lyijyakut kun rahalla saa ja jos ei saa niin teen ite, enkä taatusti maksa tyhjistä bisnesakuista mitään. - 5+5+5+5
eli se siitä kirjoitti:
voi hyvä mies starttiakku perinteinen lyijysemmoinen viis veisaa tyhjäksi purkamisista vaikka sata kertaa. sen kun lataa se on taas pipo päässä kuin ennenkin.
Eli jos joskus laitan aurinkosähköä niin hankin niin perinteiset lyijyakut kun rahalla saa ja jos ei saa niin teen ite, enkä taatusti maksa tyhjistä bisnesakuista mitään.Paneppa poka sähkötrukkiin starttiakkut niin ihmetelläämpä sitten niitä kestoja eikä mutuilla siellä yksiössä.
- hah sano
Mitens se sähkötrukki ja aurinkoakku nyt mahtavat liittyä toisiinsa ?
Eikös toinen ole tehty ihan erilaisille purkuvirroille ja latausvirroille kuin jokin aurinkoakun käyttämä ledivalo ja puhelimen lataus!
minulla on traktorissa ihan tavallinen salama-akku 125 ah, ja se seisoo viikkoja aloillaan ja saattaa olla että kun menet ja starttaat se sanoo mee jalkasin mee jalkaaaaasss...
laturissa muutama aika ja taas lähtee ihan hypäten työhönsä ja ikää pian kaheksan vuotta. Ja kun testaan sen ei muuta vikaa kuin luonnolista kapasiteetin vähenemistä, muuten ookoo.
mikä ihme autuus siinä aurinkopaneelin akussa on että siitä pitäisi maksaa tuplahintaa vähintään?
Ei mitään muuta kuiin bISNES joka hyödyntää tietämättömiä immeisiä joilla ei ole mitään tajua koko aiheesta mutta on mökki ja sinne pitää saaha kaljanjäähdytys ja lamppupari kattoon!
No eikös bisnesmies myykin sille parin tonnin paketin johon taatusti kuuluu AURINKOPANEELIAKKU kaiken muun rojun mukana.- iso akusto
Alkuperäinen kysymys koskee 1000 Ah akkuja. Sellainen akusto ei ole mikään ledivalo-puhelinlaltausminiakusto. Itselläni on 600 Ah akusto, starttiakkuja koska tarvitsen 4 kVA tehoa pumpun moottorin käynnistykseen ja pitempiä aikoja 150 A virtaa esim pölynimuriin, puolikin tuntia yhtä soittoa. Alkuperäisellä kysyjällä voi olla isompia tarpeita.
- metsäveli
Kerroppa aloittaja minkälaiseen käyttöön tarvitset 1000 ampeerituntia,
ja mikä täytyy olla jännite.
Jos nyt tarvitset vaikka rankkaan invertterikäyttöön, niin 1000 ah lyijyakkua
voit kuormittaa 50 ampeerin verran ja saat sitten lähelle tuon 1000 a/h irti
akusta.
24 voltin akun systeemi antaisi silloin 1,2 kilowattia vaihtovirtaa ulos, ja
käytännössä paljon alle 20 tuntia.
Jossain tapauksessa lyijyakku kannattaa unohtaa ja hankkia litiumakku.
On kokemusta kun heitin mopoautosta ulos 320 kiloa lyijyakkuja ja
noin 55 kiloa LiFe PO litium-ioni akkuja tilalle.
Litiumakussa on vain 90 ampeerituntia ja silti pääsee pitemmälle
kuin entisillä 210 ampeeritunnin lyijyakuilla.
Lisäksi tuli halvemmaksi ja kestää vähintään 2000 täyslatausta.
Eppäilen että oikein ei vielä tajuta missä mennään.- akkuja vailla
mökille akkuja 48v jännite sais olla
tuulivoimasta ja aurinkopaneeleista ja sateesta saan lataus virran !
- 1000 Ah=1000€
- ei käy
Tuollaisen 12v ja 100 ah litiumakun kokoaminen maksaa aika tavalla, eli 4 sarjaan ja 50 rinnan eli 200 kpl x 5 e = 1000e eli kymmenen kertaa lyijyakun hinta.
ei oikein houkuttele. ja vaatii sitetn ihkaoman latauslaitteen joka ei ole halpa.- 5+5+5+5+5+5
Litiumakun suurimmat ongelmat liittyvät lämpötilaan. Matalissa lämpötiloissa antokapasiteetti tippuu radikaalisesti ja tämä on yleensä suurin ongelma paikallisakkukäytössä varsinkin kun vaaditaan suurta energianvarastointikykyä. Myös ongelmana on sen vanhentuminen vaikkei sitä käytetä. Litiumakkuja ei voi purkaa kokonaan tyhjäksi sillä se pilaa akun kerrasta hävittäen osan akun kapasiteetista. Lataustason tulisi olla 70-90% paikkeilla jotta litiumakkun varastointikyvyn voisi kokonaan hyödyntää. Litiumakkua purettaessa tyhjäksi ja jätettäessä lataamatta akku purkaa itsensä nopeasti tyhjäksi jolloin se vaurioittaa akkua pysyvästi.
Positiivista on se ettei litiumakussa ilmene muisti-ilmiötä vaikka lataussyklit olisivat epämääräisiä ja akku säilyttää kapasiteettinsa.
Kustannuspoliittisesti Litiumakkustot on edullisempi tehdä jos vertaillaan energian varastointia/käyttöön saamista akusta. Käyttö vaatii kuitenkin asiaan perehtymistä jottei vahingoita akkua.
Tästä syystä lyijyneste massalevy-akut ovat paljon huolettomampia ja kestävät myös huolimatonta käyttöä huomattavasti paremmin ja ovat käyttökustannuksiltaan edullisempia kuin muut akkutyypit paikallisakkuina.
Akkujen kehitys on on ollut kovin marginaalista viimeisen 100 vuoden aikana. Jokaisen oma asia sitten mitä valitsee. Suositella voi mitä haluaa. - 5+5+5+5
5+5+5+5+5+5 kirjoitti:
Litiumakun suurimmat ongelmat liittyvät lämpötilaan. Matalissa lämpötiloissa antokapasiteetti tippuu radikaalisesti ja tämä on yleensä suurin ongelma paikallisakkukäytössä varsinkin kun vaaditaan suurta energianvarastointikykyä. Myös ongelmana on sen vanhentuminen vaikkei sitä käytetä. Litiumakkuja ei voi purkaa kokonaan tyhjäksi sillä se pilaa akun kerrasta hävittäen osan akun kapasiteetista. Lataustason tulisi olla 70-90% paikkeilla jotta litiumakkun varastointikyvyn voisi kokonaan hyödyntää. Litiumakkua purettaessa tyhjäksi ja jätettäessä lataamatta akku purkaa itsensä nopeasti tyhjäksi jolloin se vaurioittaa akkua pysyvästi.
Positiivista on se ettei litiumakussa ilmene muisti-ilmiötä vaikka lataussyklit olisivat epämääräisiä ja akku säilyttää kapasiteettinsa.
Kustannuspoliittisesti Litiumakkustot on edullisempi tehdä jos vertaillaan energian varastointia/käyttöön saamista akusta. Käyttö vaatii kuitenkin asiaan perehtymistä jottei vahingoita akkua.
Tästä syystä lyijyneste massalevy-akut ovat paljon huolettomampia ja kestävät myös huolimatonta käyttöä huomattavasti paremmin ja ovat käyttökustannuksiltaan edullisempia kuin muut akkutyypit paikallisakkuina.
Akkujen kehitys on on ollut kovin marginaalista viimeisen 100 vuoden aikana. Jokaisen oma asia sitten mitä valitsee. Suositella voi mitä haluaa.Korjattanee sen verran että rakennuksen ukkopuolelle sijoitettaessa massalevyakut ja sisälle sijoitettaessa AGM akut.
- metsäveli
Mökkikäytössä litiumakkujen ongelma on tosiaankin lämpötila.
Ei niinkään siksi että kylmistä akuista ei saisi energiaa
ulos, vaan se että kylmää litiumakkua ei pidä mennä lataamaan.
Ei ainakaan suurella virralla eli ongelma on se että litium
ei kylmässä mene ladattaessa tarpeeksi nopeasti anodin grafiitin
kerroksien väliin, vaan pyrkii erkanemaan metalliksi anodin
pinnalle, mikä käräyttää ionit kuljettavan elektrolyytin kuonaksi
anodin pinnalle.
Erittäin huono juttu.
Nolla asteessa menee turvallinen raja.
Tulin juuri äsken mopoautolla latauspaikalle ja ajoakkujen
lämpötilaksi mittasin plus 8 astetta.
Noin 70 % kapasiteetista tuli käytetyksi ja kotipihaan tullessa
kennojännite oli näinkin viileillä akuilla 3,05 volttia, ja
tämä kun moottori tempoi samalla virtaa 90 ampeeria.
Kun akku on 16 kennon sarjaan kytketty, niin akkujännite kuorma
päällä oli vielä 48,8 volttia.
Tehoa akuista irtosi 4,3 kilowattia tässä esimerkkinä olevassa
tapauksessa.
Irtoaa paljon enemmänkin, eli huippukuorma oli tänään ajossa
140 ampeeria, eli tehoa irtosi moottorille noin 7 kilowattia.
Energiaa taas täydestä akusta löytyy niinkin paljon kuin 4,5
kilowattituntia.
Akun kokosin näistä kennoista jotka tosin ostin 12 voltin
akkupaketin mukana ja jonka kuoret purin pois sekä lisäsin suojaksi
elektroniikkaa latausta vahtimaan.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP90AHA-LiFeYPO4-3-2V-90Ah.html?cur=1- metsäveli
Näiden akkujen ominaisuudet poikkeavat lyijyakuista siinä että
ulos saatu energia ei paljonkaan riipu purkausvirrasta.
Eli vaikkapa puolessa tunnissa voi tämmöiset purkaa tyhjäksi.
Pitkän käyttöiänkin takaava suositus sallii purkauksen tyhjäksi
2 tunnissa.
Lyijyakuistahan ampeerituntien lupaaman energian saa vain
hitaasti ja pienellä ampeerivirralla liruttamalla.
Yleensä 20 tuntia vaaditaan purkausajaksi, mikä vaikkapa 100 a/h
akun tapauksessa sallii vain 5 ampeerin virran.
12 voltin ja 100 ampeeritunnin lyijyakkuakku siis sallisi
vain 60 watin invertterin kuormakseen.
Ja tämäkin jos akku on sisällä lämpimässä.
Käytännössä lyijyakkuja kuormitetaan aina ihan liikaa, ja ulos
saadaan mitä sattuu.
Linkin sivulta löytyy tuhannenkin ampeerin kennoja jos nyt
sellaista välttämättä haluaa.
Mökkipaketti vaatii latausvahdin ettei akkua yliladata, ja
purkaussuojakin täytyy olla.
Tällaisen ostin vahtimaan latausta ja se onkin kätevä kun se
sallii käyttää epäsopivaa 48 voltin laturia joka on kotoisin
lyijyakuilla varustetusta sähkömoposta.
http://www.ev-power.eu/SBM-CBM-1-1/Simple-Battery-Management-Board-16-cells-48V-60A.html?cur=1
Värkistä lähtee 16 lankaa, yksi jokaiseen kennoon, ja kun
latausvirta menee akkuun tuon laitteen läpi, niin se
yksinkertaisesti katkaisee koko latauksen
kun jonkun kennon jännite nousee 3,9 volttiin mikä on
täyslatauksen raja, - 4,2 volttia hetkellisesti ei tuhoa
kennoa mutta muutama minuutti tekee jo vahinkoa.
Laite on toiminut hienosti.
Eri jännitteille ja virroille on saatavana sopivat laitteet
ja tuo esimerkin vehje oli 16 kennon akkuun tarkoitettu.
Laite osaa myös katkaista virran jos jonkin kennon jännite
putoaa liian alas, ja ampeereja laite kestää purkaa
lävitseen 60 A.
Tämän toiminnon jätin pois sähköautokäytössä koska ajon aikana
seuraan akkujen latausta muutenkin tämmöisellä mittarilla:
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Tools-1-1/Cell-Logger-8-cells-1-battery-USB-port.html?cur=1
Jos haluaa oikein idioottivarman latauksen niin näillä se käy,
eli jokainen kenno ladataan erikseen, ja latauslaite ei
yksinkertaisesti pysty ylittämään vahinkorajaa.
Kennot saa olla tällöin normaalisti yhteenkytkettyinä, eli
akkupakettia ei tarvitse purkaa irtokennoiksi.
Eli 12 voltin akun kylkeen neljä laturia, - toimii hienosti.
http://www.ev-power.eu/Chargers-Single-Cell-4V/?cur=1
Nämä LiFePO akut ovat melkoisesti poikkeavia vaikkapa kännykän
akuista, ja mikä pitää paikkansa niiden kohdalla ei päde näiden
suhteen.
Esimerkiksi LiFePO akku ei vanhene läheskään samaa vauhtia, ja
alkuaan ajateltu noin 5 vuoden kalenteri-ikä on jo ollut pakko
nostaa ainakin kymmeneen.
Ei oikein vielä tiedetä miten pitkään nämä kestävät ja jotkut
uskovat että 20-30 vuotta saattaa olla käyttöikä.
Latauskertojen suhteen ollaan viisaampia ja täyslatauksia luvataan
ainakin 2000 ja tämä jos purkausvirta ei ylitä tuossa yllä linkin
kennon tapauksessa jatkuvasti 45 ampeeria.
Tämä kestoikä on ilmoitettu niin että keston jälkeenkin noin 80 %
kapasiteetista vielä tallella.
Osalatauksia akku kestää "maailman tappiin" ja kokeilijoiden
kärsivällisyys on tähän mennessä pettänyt noin 10 000 latauskerran
jälkeen.
- 5+5+5+5+5
Kuten jo edellä mainitsin vaatii lipot tietotaitoa käyttäjältä... Ei ole mikää plug and use ratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222708- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199