Minulla on mennyt jo aikalailla hermot itseeni kun en saa suutani auki. Oikeastaan kaikissa tilanteissa minulta kysytään aina että "ai mitä". Vielä sellaisella hiljaisella ja kannustavalla äänellä, ikäänkuin olisin joku todella avuton ja yliherkkä tuppisuu. Minulla olisi kuitenkin paljon asiaa ja omassa päässäni näen itseni jopa kovaäänisenä ja johdonmukaisena puhujana. Sitten kun täytyy ihmisille jotain sanoa, niin se ääni tulee ihan vikisten ja mumisten ja en oikeastaan ajattele edes mitä sanon, koska pidän itsestään selvänä ettei minua kuunnella. Joskus hämmästyn kun toinen onkin hiljaa ja on jatkanut sitä kuuntelemista, sitten yleensä saan koottua itseni ja pystyn selittää ihan hyvin. Toinen vaihtoehto on, että mietin jossain tilanteessa että mitä olisi nyt hyvä sanoa, ja se puhe tuleekin sitten todella teennäisesti ulos. Niin että se kuulostaa siltä, että harjoittelisin jotain roolisuoritusta. Tai sitten joka toinen sana tulee kovaa ja joka toinen hiljaa. Ja usein kun olen sanonut jotain, mietin että miksi noin sanoin, enhän oikeasti ajattele edes noin. Kai yritän vain sanoa jotain sellaista, mitä siihen tilanteeseen oppikirjojen mukaan kuuluisi sanoa. Kaikkeista pahinta on jos vaikka pitää töissä huutaa jotain täysin arkipäiväistä, esim. "menen nyt, heippa", saatan miettiä vaikka 2 minuuttia vessassa istuen että kuinka sanoisin tuollaisenkin asian niin, että se kuulostaisi jotenkin spontaanilta. Lopputulos onkin sitten täysi katastrofi.
Kuinka oppisin puhumaan lujempaa
suullinen
1
189
Vastaukset
- Say aaa!
No menet peilin eteen ja alat harjoitelemaan puhumista. :)
Voit rauhassa huutakin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851788- 821620
- 491300
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471245Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481142- 1141088
- 39925
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59902Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23901Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket22877