Millä perhosella on ihan musta karvainen noin 1,5cm pitkä toukka.
Hiekkapolun vieressä mennä piirersi. En usksltannut koskea vaikka olisin sen halunnut nostaaa turvaan ulkoilijoilta. Ihmisen kosketus on harvoin hyväksi luonnolle.
Siis aurinko paistoi ja nyt 26.9 onko joku eritys kapinallinen tämä toukka.
Perhosen toukka?
10
2843
Vastaukset
- *Nilla
tai siltä vaikuttava karvainen toukka on lähes varmasti jonkun siilikehrääjän eli siilikkään toukka. Ne pysyvät aktiivisinä ja syövät mitä löytävät aina pakkasiin saakka, ja saattavat sitten keväällä nousta pälvipaikoilta hangille kävelemään ihmisten suureksi hämmästykseksi. Osa lajeista syö vielä keväällä ja kasvaa täyteen mittaansa, osa taas talvehtii täysikasvuisina ja koteloituu ensi töikseen keväällä.
- Kaarina
Olen moista ennenkin katsellut.
Missään omistamassani kirjassa ei ole kyseistä, siilikehrääjää tai siilikkää vahinko oli niin tomera, että olisi ollut kiva nähdä aikuinen muoto.
Olen varmaan tähän asti nähdessäni ajatellut sen Nokkosperhon toukaksi. Taikka sitten en. - *Nilla
Kaarina kirjoitti:
Olen moista ennenkin katsellut.
Missään omistamassani kirjassa ei ole kyseistä, siilikehrääjää tai siilikkää vahinko oli niin tomera, että olisi ollut kiva nähdä aikuinen muoto.
Olen varmaan tähän asti nähdessäni ajatellut sen Nokkosperhon toukaksi. Taikka sitten en.on puolitoista senttisenä tehnyt itsellensä nokkosen lehdestä teltan, jonka suojista se käy syömässä läheisiä lehtiä. Täysikasvuisena (4-5 senttiä) se lähtee vaeltamaan ja hakemaan koteloitumispaikkaa vähän kauempaa. Väriltään se on vihreän, keltaisen ja mustan pitkittäisraidallinen.
Neitoperhosen toukka on musta, itse asiassa, pieniä valkoisia pisteitä on sen ruumiissa. Ja punaiset "jalat". Sen pituus täysikokoisena on 5-6 senttiä.
Näkemäsi toukan koko ja karvaisuus viittää noihin siilikäisiin. - Kaarina
*Nilla kirjoitti:
on puolitoista senttisenä tehnyt itsellensä nokkosen lehdestä teltan, jonka suojista se käy syömässä läheisiä lehtiä. Täysikasvuisena (4-5 senttiä) se lähtee vaeltamaan ja hakemaan koteloitumispaikkaa vähän kauempaa. Väriltään se on vihreän, keltaisen ja mustan pitkittäisraidallinen.
Neitoperhosen toukka on musta, itse asiassa, pieniä valkoisia pisteitä on sen ruumiissa. Ja punaiset "jalat". Sen pituus täysikokoisena on 5-6 senttiä.
Näkemäsi toukan koko ja karvaisuus viittää noihin siilikäisiin.Uskon kyllä taidan yrittää käydä kirjastossa katsomassa lähemin tätä Siilikäis ryhmää?
Lapsena oli hyvin kiinostunnut luonosta ja kaikesta elävästä. Isälle kyselyni olivat vitsejä.
(maatalousperhe)
Nyt olen löytännyt tämän kiinostuksen uudelleen, juuri ihmeet ja ne asiat joita en tiedä haluan selvittää.
Tosin yllätävän paljon tiedän nimeltä kasveja ja huomaan eläimiä. Samoin koen voimakkaana tarvetta suojella ja poistaa ihmisten jättämää jälkeä luonnosta (roska päivässä) - Perhosharrastaja
Kaarina kirjoitti:
Uskon kyllä taidan yrittää käydä kirjastossa katsomassa lähemin tätä Siilikäis ryhmää?
Lapsena oli hyvin kiinostunnut luonosta ja kaikesta elävästä. Isälle kyselyni olivat vitsejä.
(maatalousperhe)
Nyt olen löytännyt tämän kiinostuksen uudelleen, juuri ihmeet ja ne asiat joita en tiedä haluan selvittää.
Tosin yllätävän paljon tiedän nimeltä kasveja ja huomaan eläimiä. Samoin koen voimakkaana tarvetta suojella ja poistaa ihmisten jättämää jälkeä luonnosta (roska päivässä)ovat monetkin aivan kokonaan mustia ja talvehtivat juuri semmoisina 1,5cm:n pituisina tms. Vaikkapa Koisasiipi, Pikkukeltasiipi tms vois tulla kyseeseen.
Keltasiivet ovat juuri Siilikkäiden suvun eräs alaheimo. Kirjat väittää niiden syövän jäkäliä puiden rungoilta, mutta niitä näkee monesti maassa ja kivillä... syövät varmaan voikukkaa tms oheisena.
Myös karttaperhosen toukka voi olla ihan musta, piikkikarvainen. Se on pieni, Nokkosperhosta muistuttava uusi tulokas Suomessa.
http://kimmos.freeshell.org/lnel/species.htm
osoitteesta löytyy ainakin kaikki Suomen kehrääjät ja siilikkäät toukkakuvina. - Kaarina
Perhosharrastaja kirjoitti:
ovat monetkin aivan kokonaan mustia ja talvehtivat juuri semmoisina 1,5cm:n pituisina tms. Vaikkapa Koisasiipi, Pikkukeltasiipi tms vois tulla kyseeseen.
Keltasiivet ovat juuri Siilikkäiden suvun eräs alaheimo. Kirjat väittää niiden syövän jäkäliä puiden rungoilta, mutta niitä näkee monesti maassa ja kivillä... syövät varmaan voikukkaa tms oheisena.
Myös karttaperhosen toukka voi olla ihan musta, piikkikarvainen. Se on pieni, Nokkosperhosta muistuttava uusi tulokas Suomessa.
http://kimmos.freeshell.org/lnel/species.htm
osoitteesta löytyy ainakin kaikki Suomen kehrääjät ja siilikkäät toukkakuvina.Kiitos kaikille jotka yrittivät ratkaista tietämättömyyttä.
Asia vaivasi ja kävin kirjastossa.
Kirjaston henkilökuntaa ei voi kyllin kiittää siitä avuliaisuudesta jota he työssään osoittavat.
Mutkien ja matkojen jälkeen löytyi kirja:
Nirkot. Villakkat. Siilikkäät
Suomen kiitäjät ja kehrääjät.
Siellä kuva hankella kipittävästä pikku toukastani.
Kyseessä noin 99% varmuudella Ruostesiipi.
Kuvaus elin tavoista sopi myös, oli sähkölinjan alla menevän hiekkapolun vierellä.
Kiitos myös Sinulle Perhosharrastaja olen vain umpi suomalainen joten laiton sivusi suosikkeihin tutustun paremmin ajalla kieltä en saa luettua. - Perhosharrastaja
Kaarina kirjoitti:
Kiitos kaikille jotka yrittivät ratkaista tietämättömyyttä.
Kirjaston henkilökuntaa ei voi kyllin kiittää siitä avuliaisuudesta jota he työssään osoittavat.
Kuvaus elin tavoista sopi myös, oli sähkölinjan alla menevän hiekkapolun vierellä.
Kiitos myös Sinulle Perhosharrastaja olen vain umpi suomalainen joten laiton sivusi suosikkeihin tutustun paremmin ajalla kieltä en saa luettua.Kannattaa olla suomenkielinen perhoskirja, josta etsii perhoslajin suomenkielisen nimen ja latinankielisen myös. Sitten toukkasivulta löytyy lajinimellä kyseinen toukka.
- Kaarina
Kaarina kirjoitti:
Kiitos kaikille jotka yrittivät ratkaista tietämättömyyttä.
Kiitos myös Sinulle Perhosharrastaja olen vain umpi suomalainen joten laiton sivusi suosikkeihin tutustun paremmin ajalla kieltä en saa luettua.Näin siis toisenkin tämä oli noin (linnuntietä)km päässä edellisestä. Väri vivahti punaruskeeseen. Oli jälleen pyörätiellä asvaltilla, otin ison pajunlehden ja siirsin sen pois pyörätieltä.
Kyllä on pienellä pontta. Kellahti heti lehden reunaan roikkumaan ja siitä piti kiini niin, että lehden liikuttelu ei vaikuttannut asentoonsa. Vaikka vein lehden kauas heinikkoon pysyi siinä. - Juuso
Kaarina kirjoitti:
Näin siis toisenkin tämä oli noin (linnuntietä)km päässä edellisestä. Väri vivahti punaruskeeseen. Oli jälleen pyörätiellä asvaltilla, otin ison pajunlehden ja siirsin sen pois pyörätieltä.
Kyllä on pienellä pontta. Kellahti heti lehden reunaan roikkumaan ja siitä piti kiini niin, että lehden liikuttelu ei vaikuttannut asentoonsa. Vaikka vein lehden kauas heinikkoon pysyi siinä.Ruostesiiven toukissa on sekä (puna)ruskeita, että mustia.
- *Nilla
Juuso kirjoitti:
Ruostesiiven toukissa on sekä (puna)ruskeita, että mustia.
lajin voivan olla sellaisenkin, jolla toukat säännöllisesti ovat ruskeansävyisiä mm. R.purpurata, S.lubricipedum, S.luteum, S.urticae, D.mendica tai joku muu... Ja jotka myös talvehtivat toukkina. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351