Todella vaalea uloste

huih...

Mistä mahtaisi johtua todella vaalea löysä uloste? itsellä on nyt pari päivää ollut TODELLA vaaleaa ulostetta, ehkä hieman kellertävää ja limaista. Mulla on usein vatsavaivaa, lähinnä vatsakipuja ja löysiä ulosteita/ripulia, muttei ole koskaan ollut noin vaaleaa ulostetta.

Vatsa on temppuillut lauantaista lähtien, olin sillon oikeen kunnon vesiripulilla aamupäivän. Seuraavanakin päivänä vatsa oli hieman kipeä ja löysällä, myös maanantai aamuna jatkui. Eilen aamuna säikähdin kun uloste oli muuttunut erittäin vaaleaksi, sitä se oli myös tänä aamuna. Viikonloppuna epäilin jo vatsatautiakin kun sitä on kovasti ollut liikkeellä, mutta en tiedä mahtaako oireet olla noin lieviä ja kellään perheessä ei ole mitään. Olen viime aikoina ollut erittäin stressaantunut, että vatsavaivat ennen tätä on osittain varmasti johtuneet siitä. Ruokavalio on ollut erittäin huono. Nyt olen huolesta sekaisin kun olen netistä lukenut tuosta vaaleasta ulosteesta, että onko tässä nyt oikeestikin kyse jostain vakavasta. Lääkkeistä olen syönyt nyt somac 40 mg pari päivää, e-pillereitä, libraxia ja kuituvalmiste vi sibliniä. Vi sibliniä olen syönyt jo pari viikkoa ja auttoi löysään vatsaan, en vain tiedä mitä viikonloppuna tapahtui. Vatsaa möyrii jonkin verran, useimmiten ei tarvitse päivisin käydä enään isolla asialla, vaan muutaman kerran aamulla.

Lääkäriin kyllä menen jos ei vaiva ota lähteäkseen, en vain päätä pahkaa haluaisi sinne rynnätä kun käyn muutenkin siellä jatkuvasti valittamassa ties mitä vaivaa... :/ Olen siis 26 vuotias nainen.

20

37707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yr5y66u

googleta aihe "pale stool", pale fecies. Muistelen että voi liittyä maksan toimintaan ellen ihan väärässä ole. Mutta jos ihan valkeaa niin menisin lääkäriin! maksakirroosi?
      Tietty jonkun verran syömämme ruokakin vaikuttaa väriin luulisin, eli paljo maitoa juoneella voi olla vaaleaa (en ole lääkäri joten en voi vannoa oikeaksi).

• huih...

No sitä minäkin olen nyt netistä lukenut et voisi veikata maksan toimintaan ja ihan paniikissa nyt olenkin... Että mistä sellaset maksavaivat ihan yhtäkkiä voi tulla. :/ Kumminkin perusterveelle ihmiselle... Alkoholiakaan en käytä oikeastaan lainkaan. Maitotuotteitakin hyvin vähän... Tuskin kyseessä on sentään päivystysluontoinen asia kun vaaleus alkoi vasta eilen.

• laktoosi-intoleranss

laktoosi-intoleranssi oireili mulla siten että uloste oli kuin mannapuuroa

toki pelästyin ja menin lääkäriin

sain diagnoosin laktoosi-intoleranssi

• laktoosi-intoleranss
    • Nr_70

Norovirus, jos pitäisi veikata. Jos ei mene ohi muutamassa päivässä => tutkimuksiin.

Liikkeellä oleva noro on ollut monin paikoin ripulivoittoinen eli siis lievä, äkkilähtö on monella tullut WC:hen viime viikkojen aikana.

Tarkkaile ympäristöäsi, jos vatsatautia sairastavia on ilmennyt joitain muitakin, niin se tukee virusteoriaa.

• huih...

Kävin sitten jo eilen yksityisellä lääkäri asemalla yleislääkärillä kun olin huolesta niin sekaisin. Selitin oireita ja lääkäri kyllä sanoi vatsatautia olevan paljon liikkeellä... Kehotti syömään loppuviikon precosaa ja jos ei sen jälkeen muutu normaaliksi niin uudestaan lääkäriin... Lääkäri myös paineli vatsaa, muttei siellä tuntunut aristusta. Pelottaa edelleen vietävästi että tässä on kyse jostain vakavasta... Tänä aamunakin koostumus oli löysän puoleista ja vaalean kellertävää.. Ei ruskeasta tietoakaan.

• Nr_70

Ei syytä huoleen sanoisin. Vatsatautipöpö sotkee normaalin koostumuksen ja väri voi olla aina esim. vihreästä valkoiseen. Läpimenoaika on löysyydestä päätellen melko lyhyt, ja vaikuttanee väriin. Precosa OK, mutta Imodiumit suosittelisin jättämään väliin.

• huih...

No toivotaan... Menee ihan yöunet tän stressin kanssa. :( Tosiaan päivisin ei tarvi vessassa käydä, ainoastaan aamuisin/aamupäivisin. Et luulis et vaivaa olis enemmän tai vessas sais rampata alvariinsa jos näin on... Tai tiiä sitten.. :/

• Make 777

Uloste muuttuu vaaleaksi kun sappineste loppuu. Sappineste loppuu kun on ripulia monta päivää. Ei syytä huoleen kohta rauhoituu ja palautuu normaaliksi.

• huih...

No ainakin nyt on monet rauhoitelleet et ei olis kauheen vakavaa... Ehkä mä voisin alkaa jo rentoutua. Usein mulla kyllä ripulia tai löysää ulostetta on ollut ja toisinaan vaaleahkoa ulostetta. Muttei nyt koskaan NÄIN vaaleeta mitä on nyt ollut. Sais alkaa muuttua jo väri ja koostumuskin kiitos jo kiinteämmäksi. Aamuisin saa aika pian herättyä mennä vessaan ja tämä toistuu pari tai muutaman kerran ja aamupäivän jälkeen kaikki ok. Yleensä ei päivisin ole oikeastaan mahakaan kipeä. Vi siblinin oton jälkeen vatsa kyllä usein kipeytyy. Taidan jättää senkin ottamatta.

• Nr_70

Aika samat ajatukset => jätä Vi-siblin pois. Ja niinkuin tuolla viitattiin jos todella täysi tyhjennys on ollut päällä niin sappineste on loppunut

• huoh...

Joo vi siblinin jätin pois... Kuitenkin syötyäni makaronilaatikkoa, alkoi vatsassa kiertää ja ripulihan siitä tuli. Tällaisia ripulikohtauksia minulla on ollut jo vuosia. Jonkun ruuan jälkeen on alkanut vatsassa vääntää ja vatsa sekaisin. Nyt uloste vaan oli poikkeuksellisen kitkerää ja keltaista...

• 3+3
        huoh... kirjoitti:

Joo vi siblinin jätin pois... Kuitenkin syötyäni makaronilaatikkoa, alkoi vatsassa kiertää ja ripulihan siitä tuli. Tällaisia ripulikohtauksia minulla on ollut jo vuosia. Jonkun ruuan jälkeen on alkanut vatsassa vääntää ja vatsa sekaisin. Nyt uloste vaan oli poikkeuksellisen kitkerää ja keltaista...

Prosessoitu maito, viljojen gluteeni, sokeri, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit ja kasvirasvakermat) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.

Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
        http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle.

Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

• Nr_70

Paukahti nimittäin mieleen noiden käyttämiesi valmisteiden yhteisvaikutukset.

Joissain valmisteissa voi olla myös makeutusaineena ksylitolia. Se pistää vatsan helposti sekaisin toisilla. Mut jos toi on noin pitkään jatkunu niin olet varmaan kiinnittänyt huomion myös vitamiinien ja kivennäisaineiden imeytymiseen, että saat tarpeeksi. Toisaalta synteettiset vitamiinit voi myös ärsyttää vatsaa, ainakin B- ja C osalta :/

• Nuorilääkäri

Tämä ei liity varsinaisesti vatsavaivoihisi mutta hyvä lukea. Jos lääkäri on todennut että se ei ole vakavaa nii ei kannata murehtia ellet mee huonompaa tilaa tai jos se ei lopu. Mut jos et saa niitä ajatuksia pois niin kannattaa kokeilla sellaista lääkettä kuin sertralin (vaikuttava aine sertraliini). Sitä otetaan aluksi viikko 25mg siksi että ei kannata ottaa liian suuria mää riä heti ja viikon jälkeen aletaan syödä 50mg. Annosnostojen jälkeen saattaa tulla huonompi olo mutta se menee ohi muutamassa päivässä. Jos tarve vaatii voit muutaman viikon kuluttua nostaa annosta joko 25mg tai 50mg. Lääkkeseen tarvitaan lääkäriltä resepti.

• TattoiedMan1980

Setraliinia vatsavaivoihin? Heh minulla kyseinen SSRI lääke aloitettiin paniikkihäiriöön ja kuten pakkausselosteessa mainitaan yleisiin haittavaikutuksiin kuulu ripuli. Oisko syytä vaihtaa alaa?

• Anonyymi

Tämä neuvo on hyvä esimerkki siitä että koskaan ikinä ei pidä netistä kysellä terveysasioita. Luota ammattilaisen ohjeistukseen.
        Sertlalin ei todellakaan ole mikään ripulilääke tai stressilääke ja jos ikinä jotain lääkettä johonkin joutuu ottamaan niin sen määrää vain lääkäri ammattitaidon ja oikean tiedon pohjalta.

• Soloni

Tilapäiseltä sappivaivalta vaikuttaa. Sappikiviin liittyy voimakas kipu mukaan joten tuskin niistä kyse.

• joo-joo-

Maksa vika. kannattaa mennä ottamaan verinäyte

• joo-joo-

Lisään edelliseen. Kysymyksessä voi olla rasvamaksa, eli liian paljon hiilihydraatteja ja liian vähän oikeita rasvahappoja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe