Kysymys IOK neuvonantaja Liz Cronkhitelle, uutiskirje 21.2.2014:

Niilo Kylmälahden käännös

Kysymys IOK neuvonantaja Liz Cronkhitelle

Etsivätkö tyrannijohtajat tiedostamattaan sisäistä rauhaa? Luen uudelleen kirjaasi ”Four Habits for Inner Peace”. Kirjoitat sivulla 70 että ”Et tunne tarvetta muuttaa toisia tai maailmaa voidaksesi olla rauhan tilassa”. Voitaisiinko ehkä Hitleristä ja muista hänen kaltaisistaan historian henkilöistä sanoa, että he tiedostamattaan todellakin etsivät sisäistä rauhaa ja että Hitler kuvitteli, että ainoa tapa saavuttaa rauhan tila, oli kohdella muita ihmisiä huonosti, pitää valtansa alla ja tapattaa miljoonia ihmisiä?

Vastaus:

Kyllä, juuri niin. Kirjan ”Four Habits for Inner Peace” johdannossa totean seuraavaa: …Jos kiinnitätä huomiotasi asiaan, niin huomaat, että etsit rauhan tilaa koko ajan ja kaikista toimistasi, joihin persoonallisen itsesi suuntaatkin. Kaipauksesi rauhan tilaan on kaikkien asettamiesi päämäärien taustalla. Uskot toisinaan tietoisesti, toisinaan tiedostamattasi, että seuraavassa asiassa jonka saat, tai että seuraavassa paikassa johon menet, tai että seuraavan päämäärän avulla jonka saavutat, tai että seuraavassa kohtaamassasi ihmisessä - tulet saavuttamaan sellaisen rauhan tilan, joka ei koskaan jätä sinua…

…kysymys ei siis ole siitä että haluatko vai etkö halua etsiä rauhan tilaa. Ainoa todellinen kysymys on se, että aiotko etsiä rauhan tilaa sieltä missä se on, vai jatkatko rauhan tilan etsimistä sieltä, mistä et koskaan voi sitä löytää?...

Ihmeiden Oppikurssi tähdentää sitä, että silloin kun samaistut itseen, sinulla on vain yksi ongelma ja yksi ratkaisu. Tämä yksi ongelma on se, että et ole tietoinen Todellisesta Olemuksestasi (Jumala). Tunnet siksi olosi tyhjäksi, rajoittuneeksi, kärsiväksi, yksinäiseksi ja puutteelliseksi. Ainoa ratkaisu ongelmaan on olla tietoinen siitä, että Totuudessa olet jo kokonainen ja täydellinen ja rajoittamaton. Siihen saakka kunnes sinulla on tietoisuus Todellisesta Olemuksestasi, olet kiinni ”virheellisessä ongelman ratkaisussa”, jolloin pyrit muuttamaan sitä itseä, johon olet samaistunut ja muita ihmisiä tai maailmaa, saadaksesi itsesi tuntemaan olosi kokonaiseksi.

Myötätunnon perusta on sen tajuaminen, että jokainen ihminen täällä maailmassa kamppailee puutteellisuuden tunteensa kanssa turhilla, sopimattomilla ja vikaan johtavilla tavoilla siihen saakka kunnes he avautuvat Totuudelle. Useimpien ihmisten kohdalla heidän mielenvikaisuuteen johtavat tapansa koskevat vain heitä itseään ja heidän läheisiään, mutta joidenkin harvojen karismaattisten johtajien kohdalla heidän mielenvikaisuutensa vaikuttaa maailman mittasuhteissa ja vaikuttaa lukemattomiin ihmisiin.

Silloin kun sinulla on taipumusta olla vihainen jollekin ihmiselle (sinä itse mukaan lukien), olivatpa nämä ihmiset läheisiäsi tai julkisuuden henkilöitä, niin muista se mikä motivoi heidän mielenvikaista ja tuhoisaa käyttäytymistään. Tällä tavalla löydät vihan syrjäyttävän myötätunnon.

(Ole kuitenkin tietoinen siitä, että myötätunto ei merkitse sitä, että hyväksyt tai sinun tarvitsee suosia tuhoisaa ja mielenvikaista käyttäytymistä. Myötätunto merkitsee yksinkertaisesti sitä, että ymmärrät sen tuskan, joka motivoi sellaista käyttäytymistä. Rajat ovat asiaankuuluvia ja terveellisiä ja tämä koskee kaikkia asianosaisia.)

Huom. Tekstissä mainittu teos: Elizabeth Cronkhite, Four Habits for Inner Peace, (78 s. - ei suom.). Lyhenteenä: 4HIP. Kirja on saatavana myös Adlibris nettikirjakaupasta http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1257769502

3

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoitelija

      IOK ei anna synninpäästöä, vaan hävittää syyllisyyden

      Huolimatta siitä, että Ihmeiden Oppikurssi käyttää kristillisiä symboleja, se sisältää monia ajatuksia, jotka eroavat radikaalisti kristinuskosta. Itse asiassa Kurssi kumoaa asioita, joita on perinteisesti opetettu kristinuskossa. Sen lisäksi, että IOK-opiskelijan on hyvä tunnistaa tämä, hänen kannattaa myös mietiskellä näitä eroavaisuuksia. Näin toimiminen selventää Kurssia ja sitä, miten sen opetukset voivat vapauttaa.

      ”Jumalan Pojan kokemus petetyksi tulemisesta perustuu pelkästään illuusioille ja kaikki hänen ”syntinsä” ovat pelkästään hänen omaa mielikuvitustaan. Hänen todellisuutensa on ikuinen synnittömyys. Hän ei tarvitse anteeksiantoa, hänen tulee ainoastaan herätä.” (T-17.I.1)

      ”Egon mielipuolisen uskonnon pääopinkappale on, että synti ei ole erehdys, vaan todellisuutta ja että nimenomaan viattomuus on harhauttavaa. Puhtaus nähdään ylimielisyytenä ja itsensä näkemistä syntisenä pidetään pyhänä. Nimenomaan tässä opinkappaleessa vaihdetaan muuksi Jumalan Pojan Todellisuus verrattuna siihen, millaiseksi Jumala hänet loi ja tahtoi hänen ikuisesti olevan.” (T-19.II.4)

      Ihmeiden Oppikurssin ja kristinuskon perustavaa laatua oleva ero on pähkinänkuoressa siinä, miten ne suhtautuvat syyllisyyteen. Kristinuskossa esitetään synninpäästö tieksi vapautua syyllisyydestä. Siinä vahvistetaan syyllisyyden (synnin) todellisuus ja tarjotaan jumalan armoa keinoksi vapautua syyllisyyden seuraamuksista. IOK opettaa, ettei syyllisyys perustu todellisuuteen. Syyllisyys ei ole koskaan oikeutettua, vaikka kuinka siltä tuntuisikin. IOK tarjoaa tietä, joka hävittää USKON syyllisyyteen.

      Synninpäästön tie ei vapauta syyllisyydestä, vaan ainoastaan syntiä seuraavasta rangaistuksesta. Synti on tapahtunut, mutta siitä ei tarvitse maksaa. Näin synninpäästö lisää syyllisyyttä, koska syyllisyydessäsi et koe ansaitsevasi sitä. Kumarra ja suutele jumalasi jalkoja, koska sinulle joka olet kelvoton, on suotu vapaus, jota et ole ansainnut! Miten kiitollinen sinun tuleekaan nyt olla tuolle armolliselle jumalalle! (Jumalalle, jonka sinä – sivumennen sanoen – saatat kokea millä hetkellä hyvänsä kääntyvän sinua vastaan, koska sinä sittenkin OLET syyllinen ja ansaitset tulla rangaistuksi.)

      Syyllisyyden häviämisen tie ei pelkästään vapauta syyllisyydestä, vaan myös uskosta, jonka mukaan syyllisyys on todellista. Tätä siis tarkoitetaan, kun lainauksessa yllä todetaan, että ”Hän ei tarvitse anteeksiantoa, hänen tulee ainoastaan herätä.” Ei tarvitse tulla täydelliseksi, eikä etsiä synninpäästöä itselleen, vaan tulla tietoiseksi omasta Täydellisyydestään Totuudessa (herätä siihen).

      ”Synnin tekeminen merkitsisi todellisuuden vahingoittamista ja siinä onnistumista.” (T- 19.II.2).

      ”Jumalan Poika voi erehtyä; hän voi harhauttaa itseään; hän voi myös kääntää mielensä voiman itseään vastaan, mutta hän EI VOI tehdä syntiä. Ei ole yhtään mitään mitä hän voisi tehdä todellisuutensa muuttamiseksi millään tavalla, eikä mitään, millä hän voisi tehdä itsensä oikeasti syylliseksi.” (T-19.II.3)

      Tämä eroavuus kristinuskon ja Ihmeiden Oppikurssin välillä ei todellakaan ole vähäinen! Ne ovat perustavalla tavalla toisilleen vastakkaisia. Se mitä kristinusko kutsuu todelliseksi ja sen vuoksi korjaamattomaksi synniksi, on IOK:n mukaan väärä käsitys, joka voidaan oikaista, jotta mielenrauha voidaan saavuttaa. Synninpäästö ei tarjoa vapautta eikä rauhaa. Vain tietoisuus siitä, että syyllisyyttä ei ole (on ainoastaan USKO syyllisyyteen, joka voidaan tehdä tyhjäksi), tuo todellisen ja pysyvän vapauden ja rauhan
      käännös SaNi

    • Löysin tietokoneeltani William Thetfordin haastattelun suomennoksen. Olen sen joskus kopioinut jostakin, ehkä siltä kadonneelta IKO keskustelupalstalta. En tiedä kuka sen on suomentanut.
      Laitan sen tähän talteen. Se on kuitenkin ilmeisesti laitettava kahdessa erässä, koska se ylittää tuon 5000 merkkiä, mikä näkyy olevan rajana. Ainakaan se ei ensimmäisellä yrityksellä suosutunut tähän kokonaan tulemaan.

      William Thetfordin haastattelu:

      Ihmeiden Oppikurssin opetusten avainelementit, omaksuttavat henkiset käsitteet ja kohdattavaksi tulevat henkiset haasteet.


      1) Rakkauden ilmentäminen.

      Kurssin mukaan kaikki ongelmamme ovat perua uskomuksesta että olisimme erossa Jumalasta ja ainoa ulospääsytie tästä on laajentaa rakkauden ihmettä. Rakkaus on meidän luonnollinen perintöosamme. Tämän välitön tarkoitus on auttaa meitä poistamaan tietoisuudestamme esteet rakkauden läsnäololle jokapäiväisessä elämässämme. Ihmeissä on kysymys juuri tästä. Kun alamme havaita ja hyväksyä Jumalan rakkauden läsnäolo elämässämme, monet muut kysymykset jotka nousevat eteemme elämässä yksinkertaisesti katoavat. Ne eivät enää näytä olevan tarpeellisia… Kurssi toteaa yksiselitteisesti että rakkaus on meidän ainoa todellisuutemme.


      2) Irti päästäminen pelosta.

      Meitä opetetaan vähitellen jättämään pelko taaksemme ja hyväksymään rakkaus meidän luonnolliseksi perintöosaksemme… Mutta itsemme muuttuessa ja muuttaessamme pelokkaan tapamme kohdata ihmisiä, saamme mittaamattoman arvokkaan lahjan.


      3) Anteeksianto itselle ja muille.

      Kurssin perustavaa laatua opetus on todellakin oppia antamaan anteeksi itselle ja muille…
      Kysymys on tekemiemme virheiden antamisesta anteeksi itsellemme ja muille, niin etteivät nämä virheet lisää syyllisyyden taakkaamme ja alemmuuden tunnettamme.


      4) Mielen harjoittaminen.

      Kurssin todellinen painopiste on mielen harjoittamisessa… Se auttaa meitä muuttamaan mielemme sen suhteen keitä me olemme ja mikä Jumala on ja auttaa meitä anteeksiannon avulla päästämään irti uskostamme Jumalasta erillään olemisen todellisuuteen. Kurssi opettaa meitä tuntemaan Itsemme ja poisoppimaan niistä asioista jotka estävät meitä tunnistamasta keitä me olemme ja olemme aina olleet.


      5) Käsityskyvyn muuttuminen.

      Kurssin painopiste on käsityskyvyn muuttuminen jota voimme hyödyntää kaikkeen elämässämme, ei ainoastaan ulkoisen maailmamme käsittämisessä, vaan myös aivan erityisesti ihmissuhteissamme, tavassamme nähdä itsemme ja toisemme. Kun muutamme tätä käsityskykyämme, tai pikemminkin muutamme asenteitamme pelosta rakkauteen, syyllisyydestä täydelliseen hyväksymiseen, alamme nähdä muutoksia myös äärettömässä, rajattomassa universumissa.


      6) Nähdä synti pikemminkin virheenä kuin rangaistavana rikkomuksena.


      Jos uskomme syntiin traditionaalisessa merkityksessä, niin uskomme myös syyllisyyteen ja rangaistukseen. Kuitenkin virhe on aina jotakin joka voidaan oikaista tai korjata. Käsitteet synti ja rangaistus ovat kokonaan vieraita Kurssin suuntautuneisuudelle.


      7) Luottamus sisäiseen opastukseen.

      Kurssi opettaa meille, että mitä tahansa kysyttävää meillä on mistä tahansa päätöksestä tai valinnasta elämässämme, voimme pyytää apua sisäiseltä oppaaltamme, tai Pyhältä Hengeltä niin kuin Kurssi asian ilmaisee… Jos en tunne oloani rauhalliseksi, tiedän kuuntelevani egoni staattista tasoa. Silloin voin valita uudelleen ja voin yrittää päästää irti häiriöstä niin että voin kuulla sisäisen oppaani lempeää ääntä.


      8. Meditaation käyttäminen mielen hiljentämiseen.

      Kuullaksemme sisäistä opastusta meidän tulee hiljentää mielemme, olemaan halukkaita luopumaan kaikista odotuksistamme vastauksen suhteen ja kuuntelemaan tuota pientä hiljaista ääntä sisällämme.


      9) Jeesuksen näkeminen pikemminkin avustajana kuin pelastajana.

      Jeesus voi auttaa meitä kuulemaan sisäistä opastustamme. Kurssi sanoo, että ”Jeesus on yhtälailla käytettävissä apuna meille tällä tavalla kaikkina aikoina” Tässä mielessä Jeesusta voidaan pitää meidän viisaana vanhempana veljenämme, jonka sanoma ei eroa Pyhän Hengen sanomasta.


      10) Traditionaalisen kristinopin perusopetusten korjaaminen.

      Kristinopissa on lausumia, jotka eivät enää ole erityisen kristillisiä johtuen monista vinoutumista, jotka ovat pujahtaneet käsityksiimme sen käsitteistä ja opetuksista. Tästä johtuen on tarve määritellä näitä käsitteitä uudelleen tavalla, jotka ovat mielekkäämpiä nykyaikaan muotoiltuina. Juuri tätä Kurssi pyrkii tekemään, palauttamaan kristinopin alkuperäisen merkityksen ja sanoman. Kurssi valaisee ja vahvistaa Jeesuksen opetusten rakkauden ja anteeksiannon perustavaa laatua olevaa tärkeyttä. Ehkäpä järjestäytynyt uskonto on joskus kadottanut näköalansa tämän viestin
      perusperiaatteisiin, korostamalla syyllisyyden merkitystä.


      jatkuu...

    • William Thetfordin haastattelun loppuosa.


      11) Ikuisen olemuksemme hyväksyminen.

      Me olemme aina olleet olemassa ikuisuuden viitekehyksessä Jumalan rakkauden laajentumina… Me olemme ikuisen hengen olemuspuolia. Kun keho ei enää ole hengen elävöittämä, se yksinkertaisesti tarkoittaa että meillä ei ole sille käyttöä. Keholla ei ole mitään tekemistä sen kanssa olemmeko eläviä vai kuolleita, koska keho ei ole meidän todellinen todellisuutemme.


      12) Ilon ja onnellisuuden kokeminen.

      Kurssi on olemista onnellinen. Onnellisuus on todellakin ilon kokemista ja sen tekeminen pysyväksi osaksi elämäämme… Kurssi sanoo, että meidän luonnollinen todellisuutemme on olla iloinen ja rakastava. Mutta olemme opettaneet itsellemme joitakin outoja ja vihamielisiä käsityksiä. Niinpä suuri osa Kurssista on todellakin poisoppimista vahingollisista asioista, joita olemme opettaneet itsellemme ja jotka estävät meitä olemasta iloisia ja onnellisia. Kun alamme päästämään irti näistä häiriötekijöistä joita olemme luoneet, alamme kokea sitä mikä on meille luonnollista. Ja se voi olla vain rakkaudellista ja ilon täyteistä.


      LÄHDE: Neil Wahle: A Course In Miracles: The Living of Helen C. Schuchman & William N. Thetford

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe