Raskausviikot?

Onko toivoa?

Minulla on menkkojen perusteella menossa rv 11 3 ja ultran perusteella 10 0 ja kohdun koon perusteella jotain siltä väliltä, lääkäri ei sanonut tarkemmin.

Onko kellään muulla ollut vastaavanlaista tilannetta näillä viikoilla, eli sikiön koko on pienempi kuin kohdun koon perusteella voisi olettaa, ja silti olisi lopulta mennyt kaikki hyvin?

11

22496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RV 34 ta 37?

Ehkä hedelmöittyminen ei tapahtunutkaan tasan kaks viikkoa edellisten menkkojesi alun jälkeen, vaan hiukan myöhemmin. Onko sulla ollut epäsäännöllinen tai pitkä kierto?

Eka laskettu aika määritetään kuukautisista, kuten varmaan hyvin tiedät. Ultra näyttää sitten masuasukin "strategiset mitat", joitten mukaan katsotaan taulukosta mitä raskausviikkoja asukin koko vastaa. Ultra ei oo 100 %:sen tarkka (mittaajat aina ihmisiä, käsi voi tärähtää jne.), joten ihan parin päivän takia laskettua aikaa ei yleensä lähdetä muuttamaan, mutta parin viikon heitto kirjataan papereihin uudeksi lasketuksi ajaksi. Sikiö kasvaa alkuraskaudessa aika vakio vauhdilla, erot tulee sitten loppuvaiheessa, joten ultran määrittelemä laskettu aika on yleensä aika tarkka, mutta tietty siinä on aina se parin viikon marginaali yliaikaisuuden suhteen, kuten menkoistakin lasketussa.
      Onnellista Odotusta!

• alkup.

Ongelma ei olekaan se, että laskettu aika siirtyi ultrassa vaan se, että kohdun koko on isompi kuin ultran mukaisesta lasketusta ajasta voisi päätellä. Siis sikiön koko sv. kohdun koko ei täsmää.

• RV 34 tai 37 tai...
        alkup. kirjoitti:

Ongelma ei olekaan se, että laskettu aika siirtyi ultrassa vaan se, että kohdun koko on isompi kuin ultran mukaisesta lasketusta ajasta voisi päätellä. Siis sikiön koko sv. kohdun koko ei täsmää.

RV 10 ja RV 11 3 välillä on 10 päivää, eli lääkäri saa olla aika taitava pystyäkseen sanomaan ettei kohtu vastaa jompaa kumpaa noista ajoista. Varsinkin jos sinulla on grammaakaan rasvaa vatsalla.

Itselläni kohtu vastasi kuulemma viikkoja 10-11, mutta ultra kaks viikkoa myöhemmin ilmoitti raskausviikoiksi siinä vaiheessa 11, eli lekurin arvio heitti ultrasta vähintään kaks viikkoa. Nyt on yhdeksäs kuukausi menossa ja ainakin tällä hetkellä pikkuinen potkii masussa sen verran terhakkaasti etten jaksa huolestua ultran ja tohtorisedän mielipide-eroista, varsinkin kun se kiltti neuvolatäti sanoo kaiken olevan kunnossa.

Kysele neuvolan th:lta vielä tarkemmin noista mitoista, mutta ei ne mun korvaan kovin huolestuttavilta kuullosta, vaikka ymmärrän että se varmasti mietityttää sinua, samoin kuin noin tuhat muuta asiaa alkuraskudessa. En ole vielä unohtanut miltä se tuntuu.:)

• alkup.
        RV 34 tai 37 tai... kirjoitti:

RV 10 ja RV 11 3 välillä on 10 päivää, eli lääkäri saa olla aika taitava pystyäkseen sanomaan ettei kohtu vastaa jompaa kumpaa noista ajoista. Varsinkin jos sinulla on grammaakaan rasvaa vatsalla.

Itselläni kohtu vastasi kuulemma viikkoja 10-11, mutta ultra kaks viikkoa myöhemmin ilmoitti raskausviikoiksi siinä vaiheessa 11, eli lekurin arvio heitti ultrasta vähintään kaks viikkoa. Nyt on yhdeksäs kuukausi menossa ja ainakin tällä hetkellä pikkuinen potkii masussa sen verran terhakkaasti etten jaksa huolestua ultran ja tohtorisedän mielipide-eroista, varsinkin kun se kiltti neuvolatäti sanoo kaiken olevan kunnossa.

Kysele neuvolan th:lta vielä tarkemmin noista mitoista, mutta ei ne mun korvaan kovin huolestuttavilta kuullosta, vaikka ymmärrän että se varmasti mietityttää sinua, samoin kuin noin tuhat muuta asiaa alkuraskudessa. En ole vielä unohtanut miltä se tuntuu.:)

Kyllä helpotti.

Se vaan tässä enää ihmetyttää, että jos se kohdun koko on noinkin epätarkka, miksi se lääkäri puhui mitään siitä, että se olisi isompi verrattuna ultrassa määritettyihin raskausviikkoihin.

• äiti

en usko että teillä olisi syytä huoleen, mutta meillä oli menkkojen mukaan rv8 , ulltran mukaan rv6 4 vahvat sydänäänet.. mentiin uudestaan ultraan menkkojen mukaan rv10 ja sikiö todettiin kuolleeksi jo rv 7 4...

• ...

Ihan normaaliahan tuo on. Lähes kaikilla raskausviikot muuttuu ultrassa, kun siellä saadaan sikiön koon mukaan tarkempaa tietoa siitä milloin munasolu on hedelmöittynyt. Eli ultran antamien raskausviikkojen mukaan eletään, kuten joku jo sanoikin, sikiö (alkio) kasvaa alussa aika vakiovauhtia, joten ultrassa saadaan se "oikea" tarkka tieto raskauden kestosta (eli raskausviikoista).

Mullakin meni raskausviikot viikolla taaksepäin alussa. Kävin ultrassa rv11 0, mutta ultran mukaan menossa olikin 10 0. Eli viikolla mentiin taaksepäin, ja laskettu aika siirtyi viikon eteen päin.

• vieras77
        ... kirjoitti:

Ihan normaaliahan tuo on. Lähes kaikilla raskausviikot muuttuu ultrassa, kun siellä saadaan sikiön koon mukaan tarkempaa tietoa siitä milloin munasolu on hedelmöittynyt. Eli ultran antamien raskausviikkojen mukaan eletään, kuten joku jo sanoikin, sikiö (alkio) kasvaa alussa aika vakiovauhtia, joten ultrassa saadaan se "oikea" tarkka tieto raskauden kestosta (eli raskausviikoista).

Mullakin meni raskausviikot viikolla taaksepäin alussa. Kävin ultrassa rv11 0, mutta ultran mukaan menossa olikin 10 0. Eli viikolla mentiin taaksepäin, ja laskettu aika siirtyi viikon eteen päin.

Mulla taas ultrattiin kuukautisten mukaan 9 4 niin ultrassa saatiin iäksi 9 2. Sitten ultrattiin kuukautisten mukaan 11 1 niin ultrassa saatiin iäksi 10 4. Eli ei tuo lasketun ajan muuttaminen ultrankaan mukaan ole niin varmaa. Sillä tosiaan mittaajankin vaihtuminen, sikiön asento yms. voi antaa erilaisia tuloksia.

• kysymystä
        vieras77 kirjoitti:

Mulla taas ultrattiin kuukautisten mukaan 9 4 niin ultrassa saatiin iäksi 9 2. Sitten ultrattiin kuukautisten mukaan 11 1 niin ultrassa saatiin iäksi 10 4. Eli ei tuo lasketun ajan muuttaminen ultrankaan mukaan ole niin varmaa. Sillä tosiaan mittaajankin vaihtuminen, sikiön asento yms. voi antaa erilaisia tuloksia.

Minulla näin.. suunnitteella oli keskeytys ja ongelmana myös se etten yhtään muista joulukuun menkkoja kuinka ne olivat. Lääkäri arvio kohdun koon perusteella kun teki sisätutkimusta että vastaisi viikkoa 8-9. Tarkottaisi sitä että mulla olis menkat olleet joulukk alusta ja tiedän ettei ainakaan 9pv kaksi viikkoa ole ollu ukon kanssa mitään elämää sillä saralla niin että tuskin pyhästä hengestä on tullut. Nyt sitten päätös vaihtui ja vauva saa tulla. KE olisi ollut keskeytys, nyt onki yksityisellä ultra ja torstaina eka neuvola:)saa tietää varmuudella lasketunajan, ootan innolla.
        Olisinkin kysynyt että onko lääkärin arvio kohdun koon perusteella ollut yleensä yläkanttiin arvio kuin mitä sitten ultra on näyttänyt? Ja onko kellään niinpäin että onki ultran mukaan ollut paljonki enempi viikkoja? Kokemuksia kuulisin mielelläni?

• lukasa

o len 3 lapsen äiti.ensimmäinen ultra oli laskettua aikaa siirrettiin 4viikkoa mutta lapsi syntyi täysin terveenä viikolla 36.1.eikä ollut keskonen.lisäksi paino arviot eivät pidä paikkaansa koska ultrassa oli arvioitu laspsen painoksi 2 kg 500g samana päivänä sitten syntyi reilusti yli 3 kg.sama toistui 2 dessa muussakin raskaudessa laskettua aikaa muutettiin ja lapset syntyivät lähempänä alkuperäistä laskettua aikaa.minulla on 3 me tervettä 10v 13v 15 lapset.ja nyt odottelen viikolla 12 4 jättä lastani jonka aikana en mene koko ultriin.tosin on ultrassa puolensakkin näkee onko kehitys häiriöitä sukupuolta eivät nykypäivänä kerro.ja toisaalta on ultra hyvä ainakin ensimmäinen saa varmuuden ttä ei ole kohdun ulkopuolista raskautta eikä tulimuna raskautta mutta toisaalta jos lapsi ei olisi terve taikka olisi tulimuna raskaus olisi ollut vuotoja vatsa kipuja ja ne keskeutyvät itsestään yleensä ennen 13 raskaus viikkoa.sen 13 viikon jälkeen ei kesken menon vaaraakaan enää ole.rauhaisaa odotus aikaa.kysyisin vielä tupakoitko.tai oletko itse pienikokoinen.minä itse tupakoin ja olen lisäksi 152 cm pitkä.lapseni ovat olleet noin 3 kg.turvallista odotusta sinulle lapsesi on mitä suuremmalla todennäköisyydellä terve.mutta varaudu siihen että synnytys voi alkaakkin lähenpänä alkuperäistä laskettua aikaa.

• lukasa

minulla on 3 lasta jokaisessa raskaudessa muutettiin ultrassa laskettua aikaa mutta kaikki syntyivät 4 viikkoa etuajoissa ja olivat täysin terveitä se siitä ultran laskennasta paino arviotkin voivat heittää lähes kilollakin.nyt odotan 4 lastani ja yllätys yllätys laskettua aikaa muutettiin 2 viikkoa .ja saa nähdä syntyykö tämäkin ttäysin hyväkuntoisena 4 viikkoa etu ajoissa.minä poltan ja sen seuraaksena lpaino hieman pienempi.mutta minusta se ei ole syy lasketun ajan muuttamiseen ultrassa.voit varauttua että lapsesi saattaa syntyä etuajoissa mutta täysin terveenä paljon laskettua aikaa muutettiin.

• oli tällai

että itselläni on 8 2 menossa kuukautisista laskettuna. ultran mukaan oli 7 4, mikä tarkoittaa, että olisin hedelmöittyny kierron 5. päivänä! Sinä päivänä en etes ole harrastanut seksiä, ja seuraavana päivänä käyttänyt kondomia, joka ei mennyt rikki. siitä viikko eteen päin, kierron 15.pv harrastimme suojaamatonta(kierto 30pv), joten luulisin, että tod.näk. päivä kuitenkin olisi tuo kierron 15.?? ultran teki nuori lääketieteen kandi, joka ei ilmeisesti ollut montaa tehnyt. voiko vaikuttaa näin paljon? eli siis 8pv

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13