4T perämoottorin käyttötunnit

Tietoa

Iltaa!

Kokoluokassa 40-60hp onko 3000h ajettu 4-tahti perämoottori paljon ajettu?
Oletko ajanut moottorillasi -3000h?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, ja vain kokemuksia asiasta.

29

13708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäsluulet

      Muotoillaanko näin, että jos ajatellaan että perämoottoreilla ajetaan pääsääntöisesti lähes kaasu pohjassa ja kuormitus päällä, niin verrataan sitä vaikkapa:

      4-tahtimoottoriseen 60 hevosvoimaiseen fiat puntoon...jolla on ajettu suht korkeilla kierroksilla 100 km/h loivaa ylämäkeä perhe kyydissä 300 000 km kosteassa meri-ilmassa, ja merivettä ruiskittu tasaiseen tahtiin jäähdytyskanavien läpi.
      Koskisitko pitkällä tikullakaan sellaiseen litran koneella varustettuun autoon autokaupassa? sitähän minäkin

      toisena sivuhuomiona, isoissa hidaskulkuisissa matkaveneissä dieselmoottoreilla 1000 tuntiakin on jo kohtalaisen paljon

      (3000 tuntia x 100 km/ h = 300 000 km)

      • kerro ny

        toisena sivuhuomiona, isoissa hidaskulkuisissa matkaveneissä dieselmoottoreilla 1000 tuntiakin on jo kohtalaisen paljon

        No näinkö on ? Ja miksi muka?


      • Sisuilla
        kerro ny kirjoitti:

        toisena sivuhuomiona, isoissa hidaskulkuisissa matkaveneissä dieselmoottoreilla 1000 tuntiakin on jo kohtalaisen paljon

        No näinkö on ? Ja miksi muka?

        Eikä mitä, ajoin -67 mallin korjatulla Foortilla 14v./ 2910 h, seuraava omistaja on ajanut saman verran, vielä käy ja kukkuu. Seuraavassa veneessä oli Sisu, ohjekirjassa oli ensimmäinen venttilien säätö 1500 tunnin kohdalla.


      • uutta vaan tilaamaan
        Sisuilla kirjoitti:

        Eikä mitä, ajoin -67 mallin korjatulla Foortilla 14v./ 2910 h, seuraava omistaja on ajanut saman verran, vielä käy ja kukkuu. Seuraavassa veneessä oli Sisu, ohjekirjassa oli ensimmäinen venttilien säätö 1500 tunnin kohdalla.

        oisko nois pienemmissäkin (20-50hv) eka venttiilien säätö 500 h kohdalla, mut kannattaako sitäkää sit tehdä jos kone kerta ehtoo puolella


    • Kokemuksia..

      Hyvä ja loogiselta kuullostava vertaus.

      Mutta, onko asia käytännössä näin em. tavalla? Onko 3000h ajettu 60hp Honda kuin 300tkm ajettu Fiat?

      Tosiaan empiiristä tietoa kaipaisin. Miten tunnit näkyvät ja tuntuvat koneessasi?

      Vai onko kaikki käytöstä ja huolloista kiinni.

      • vertaus 1 b

        Kuinka vain, muotoillaan sitten vastakysymys näin: ostaisitko litraisella koneella varustettua nelitahtista honda civic iä, jolla olisi ajettu 300 000 km loivaa ylämäkeä, perhe kyydissä, lähes kaasu pohjassa, ja ruiskittu merivettä sylinterinkannen jäähdytyskanavien läpi, ja konepellin allekin kosteaa suolavesihöyryä sumutettu tasaiseen tahtiin tauotta koko tämä aika? Ai niin, ja sitten pidettyulkona pressun alla räntäsateessa kuukausikaupalla ilman että osat saa mitään voitelua ja liikkuvat osat liikuntaa

        mitäs siitä pitkästä tikusta olikaan puhetta...


    • Ajom

      Minun ajoilla tuohon menee ainakin 40vuotta.

    • huollot ajallaan

      harvanpa auton keskinopeus on 100 km/h käyttötuntia kohden. Kaupunkiajossa nopeudet tosi alhaisia ja lisäksi huomattava määrä autoon tulee tyhjäläyntiä liikennevaloissa. Autossa olisi hyvä olla käyttötuntimittari sillä saman verran helsingin seudulla ajetulla autolla voi olla moninkertainen määrä käyttötunteja verrattuna autoihin joilla ajellaan pitkiä matka-ajoja. Kaverillani oli jammu nelari 50hv oli ajettu 4500h vaihtoi isompaan 80 koneeseen koneen ollessa ehjä. Ainoa mikä koneessa oli rikkoutumisen takia vaihdettu oli automaattiryyppy.

      • kestää minkä kestää

        Perämoottorilla ajetaan huippukierroksilla vain muutama % kokonaisajasta. Näitä taulukoita löytyy vaikka perämoottorien kestotesteistä Kippari-lehdestä.

        Itse katson missä veneessä konetta on käytetty. Liian pieni kone kuluu loppuun nopeammin kun siitä pitää ottaa keskimäärin enemmän irti. Isoa konetta pyöritetään pienemmillä kierroksilla kuin pientä samassa veneessä samassa käytössä.

        Perinteinen kaksitahti on suunniteltu luokkaa 1000h käytölle. Jenkit määrittävät koneen iän polttoaineen määrällä. En nyt muista miten, mutta ajatus on, että tietyn kokoinen kone kestää tietyn gallonamäärän polttoainetta. Voi olla hyväkin mittari, paitsi että harva täällä pitää kirjaa polttoaineen kulutuksesta.
        Nelarissa 4000h alkaa olla jo melko paljon. Mutta sen pitäisi näkyä hinnassa, joten voi olla vähän ajavalle ihan ok vaihtoehto. Tuossa iässä koneet on jo yksilöitä ja paljon riippuu siitä miten on huollettu ja käytetty. Joku saa koneen loppuun parissa vuodessa mitättömän pienillä tunneilla.

        Koekäytä. Koeaja. Ota joku koneista ymmärtävä mukaan. Jos et kestä riskiä, osta uusi


      • vm 41
        kestää minkä kestää kirjoitti:

        Perämoottorilla ajetaan huippukierroksilla vain muutama % kokonaisajasta. Näitä taulukoita löytyy vaikka perämoottorien kestotesteistä Kippari-lehdestä.

        Itse katson missä veneessä konetta on käytetty. Liian pieni kone kuluu loppuun nopeammin kun siitä pitää ottaa keskimäärin enemmän irti. Isoa konetta pyöritetään pienemmillä kierroksilla kuin pientä samassa veneessä samassa käytössä.

        Perinteinen kaksitahti on suunniteltu luokkaa 1000h käytölle. Jenkit määrittävät koneen iän polttoaineen määrällä. En nyt muista miten, mutta ajatus on, että tietyn kokoinen kone kestää tietyn gallonamäärän polttoainetta. Voi olla hyväkin mittari, paitsi että harva täällä pitää kirjaa polttoaineen kulutuksesta.
        Nelarissa 4000h alkaa olla jo melko paljon. Mutta sen pitäisi näkyä hinnassa, joten voi olla vähän ajavalle ihan ok vaihtoehto. Tuossa iässä koneet on jo yksilöitä ja paljon riippuu siitä miten on huollettu ja käytetty. Joku saa koneen loppuun parissa vuodessa mitättömän pienillä tunneilla.

        Koekäytä. Koeaja. Ota joku koneista ymmärtävä mukaan. Jos et kestä riskiä, osta uusi

        En tiedä tekeekö esim. uistelutunnit hyvää vai pahaa koneelle. Joskus tuntuu että sopivilla kierroksilla ajelu on koneelle "terveellisempää" kuin tyhjäkäynnillä rytkyttely. 3000 h käyttö tavalla jos toisella on kuitenkin konetta kuluttanut, huolloista huolimatta, joten koneen kunnosta ei voi muuta kuin arvailla. Kone siis myydään siinä kunnossa missä se sillä hetkellä on, ilman takuita tai takuulla, niistä täytyy vain kirjallisesti sopia ostohetkellä.


      • Zachraria
        vm 41 kirjoitti:

        En tiedä tekeekö esim. uistelutunnit hyvää vai pahaa koneelle. Joskus tuntuu että sopivilla kierroksilla ajelu on koneelle "terveellisempää" kuin tyhjäkäynnillä rytkyttely. 3000 h käyttö tavalla jos toisella on kuitenkin konetta kuluttanut, huolloista huolimatta, joten koneen kunnosta ei voi muuta kuin arvailla. Kone siis myydään siinä kunnossa missä se sillä hetkellä on, ilman takuita tai takuulla, niistä täytyy vain kirjallisesti sopia ostohetkellä.

        Kyllä pitkät tyhjäkäynnit ovat myrkkyä koneille, erityisesti jos ja kun uistelukäytössä monesti käytetään vielä normaaliakin pienempiä kierroksia.

        No jokatapauksessa tuollainen 3000h ajettu kone on jo todella paljon ajettu ja sellaisena siihen tulee suhtautua. Jos on hyvä yksilö niin kyllähän sillä vielä varmaan ajelee, ajaahan jotkut yli 100tkm ajetuilla autoillakin.


      • vm 41
        Zachraria kirjoitti:

        Kyllä pitkät tyhjäkäynnit ovat myrkkyä koneille, erityisesti jos ja kun uistelukäytössä monesti käytetään vielä normaaliakin pienempiä kierroksia.

        No jokatapauksessa tuollainen 3000h ajettu kone on jo todella paljon ajettu ja sellaisena siihen tulee suhtautua. Jos on hyvä yksilö niin kyllähän sillä vielä varmaan ajelee, ajaahan jotkut yli 100tkm ajetuilla autoillakin.

        Ajelen Citroen jympyllä vm 2004, mittarissa vasta 140 000 km, tuntuu kuin meno vain paranee loppua kohden, vai olisiko lopun alkua niin kuin sialla?
        Auton moottori rasittuu aina eniten lähdöissä, kiihdytyksissä sekä kuormattuna ylärajoille, muutenhan se menee kevyesti rullaten, kunhan vain massansa on saanut liikkeelle. Veneessä moottori onkin aina niin kuin kokoajan lähdössä, joten se vähentää koneen käyttöikää tuntuvasti.


      • merellä on

        vertauksen ydin oli juuri siinä, että liukuvassa, 40-60 hv veneessä käytetään kaasua lähes aina kaasu pohjassa pois lukien satamapyöritykset. siten, on vertailtava perämoottoria ja autoa kierrosluvun ja kuormituksen suhteen.

        minkälainen vertailija oikein olet, jos vertailet vedessä plaanissa ja aallokossa puskevaa puolen tonnin painoista esinettä tyhjäkäynnillä puoliksi omalla painollaan rullaavaan kaupunkiajelijaan??....


    • Joakim_

      No onhan 3000 tuntia perämoottorille järkyttävä määrä. Jos tuo olisi matka-ajoa, vastasi se n. 1500 irtotankillista. Siis vaikkapa 15 vuotta ja 100 tankillista vuodessa. Erittäin harva ajaa noin paljon. Suurin osa varmasti alle 10 tankillista vuodessa. Vertailun vuoksi minulla tulee purjeveneellä n. 100 tuntia koneajoa vuodessa ja sillä ollaan liikkeellä 5-6 viikkoa n. 30 päiväreissua.

      Tietysti nykyään uistelu on hyvin yleistä ja siellä tunteja tulee valtavasti pienellä bensamäärällä. Luultavasti autopohjainen moottori kestää hyvin tyhjäkäyntiä olemattomalla kuormalla, sillä sellaistahan autossakin moottori kokee ruuhkassa.

      Automoottorit kestävät helposti 300 tkm, joka tyypillisellä 30 km/h kekinopeudella vastaa 10 000 tuntia. Jos perämoottorin kuorma on matka-ajoa, vastaa se tyypillisesti yli 50% tehoa. jolla nykyaikainen auto kulkee ~150 km/h. Tuskin automoottorit kestävät 3000 tuntia 150 km/h ajoa eli 450 tkm.

      Aikanaan Saab oli kovin ylpeä kun ajoi koeajossa 200 tkm n. 200 km/h keskinopeudella. Tuo on vasta 1000 tuntia kaasu lähes pohjassa.

      • vm 41

        Nykyään ei ole mikään ihmeellinen asia, kun autolla on ajettu 300 000-400 000 km.
        Suurin syyllinen moottorien kestävyyteen, on voitelu aineiden laadun paremmuus entisiin verrattuna. Polttoaineiden laatujen huonontuminen lyhentää jonkin verran koneiden käyttöikää valitettavasti.
        Sama asia voi edesauttaa sekä huonontaa myös perämoottorien käyttöikää.
        Ainoa huono puoli vertailussa vanhojen sekä uusien perätuupparien välillä on teknologian lisääntyminen, jolle omistaja ei aina mahda mitään, vian ilmetessä, lähinnä voisi puhua elektroniikan moninaisuudesta olosuhteissa jotka eivät aina parhaat mahdolliset ole. Materiaalien laaduissa on joissakin kohdin esiintynyt parannusta, mutta myös huonontumista. Syyt voivat johtua valmistus tapojen sekä tekijöiden hintakilpailuista.


      • Joakim_
        vm 41 kirjoitti:

        Nykyään ei ole mikään ihmeellinen asia, kun autolla on ajettu 300 000-400 000 km.
        Suurin syyllinen moottorien kestävyyteen, on voitelu aineiden laadun paremmuus entisiin verrattuna. Polttoaineiden laatujen huonontuminen lyhentää jonkin verran koneiden käyttöikää valitettavasti.
        Sama asia voi edesauttaa sekä huonontaa myös perämoottorien käyttöikää.
        Ainoa huono puoli vertailussa vanhojen sekä uusien perätuupparien välillä on teknologian lisääntyminen, jolle omistaja ei aina mahda mitään, vian ilmetessä, lähinnä voisi puhua elektroniikan moninaisuudesta olosuhteissa jotka eivät aina parhaat mahdolliset ole. Materiaalien laaduissa on joissakin kohdin esiintynyt parannusta, mutta myös huonontumista. Syyt voivat johtua valmistus tapojen sekä tekijöiden hintakilpailuista.

        Automoottoreilla tosiaan ajaa sen 300 tkm, mutta autoissa on tyypillisesti 100 hv moottori, josta ei koskaan oteta edes 50% tehoa kuin hyvin hetkellisesti kiihdytettäessä rajusti tai ajettaessa nopeusrajoituksettomilla teillä. 100 km/h ajo vaatii vain 20-30 hv ja sitäkin on vain pieni murto-osa auton kilometreistä. Tavallisempi 40-80 km/h ajo vie vastaavasti 5-15 hv eli moottori ei juuri rasitu.

        Liukuvassa veneessä noin pienillä moottoreilla kuormitus on tyypillisesti aina yli 50% veneen ollessa liussa eikä pitkäaikainen ajo 75-100% kuormalla ole lainkaan poissuljettua.

        Sanoisin, että moottorien tehon ja autojen huippunopeuden kasvu ovat merkittäviä tekijoitä. Ennen 100 tkm oli jo paljon auton moottorille, mutta tuolloin tyypillinen huippunopeus oli 130-160 km/h eli 100-120 km/h oli jo yli 50% huipputehosta.


      • missä on
        vm 41 kirjoitti:

        Nykyään ei ole mikään ihmeellinen asia, kun autolla on ajettu 300 000-400 000 km.
        Suurin syyllinen moottorien kestävyyteen, on voitelu aineiden laadun paremmuus entisiin verrattuna. Polttoaineiden laatujen huonontuminen lyhentää jonkin verran koneiden käyttöikää valitettavasti.
        Sama asia voi edesauttaa sekä huonontaa myös perämoottorien käyttöikää.
        Ainoa huono puoli vertailussa vanhojen sekä uusien perätuupparien välillä on teknologian lisääntyminen, jolle omistaja ei aina mahda mitään, vian ilmetessä, lähinnä voisi puhua elektroniikan moninaisuudesta olosuhteissa jotka eivät aina parhaat mahdolliset ole. Materiaalien laaduissa on joissakin kohdin esiintynyt parannusta, mutta myös huonontumista. Syyt voivat johtua valmistus tapojen sekä tekijöiden hintakilpailuista.

        näytä minulle missä on ihminen joka ostaa 60 hv honda civicin tai fiat punton jolla on ajettu yli 300 000...

        ei kannata verrata tekniikan maailman kliseitä, jossa 3 litraisella mersulla tai volvolla ajetaan puoli miljoonaa, johonkin litraiseen venekäytössä olevaan moottoriin. Siinä on kyllä suhteellisuudentaju hakusessa...


    • Jande minfo

      Minä ajan mercurylla 3000 tuntia.
      Syynä se et käytän kviksilverin kilpaöljyä ja mun on ufopotta
      mootorin päälä.

    • 4723

      Minulla on 4700h ajettu 10 vuotta vanha Yamaha 40hv 4-tahti. Huollettu joka vuosi asiallisesti. Suuri osa uistelutunteja ja sen jälkeen kotimatkalla reippaasti kierroksia joilla kone puhtaaksi. Huviajelulla kierrokset maltillisia, täyskaasulla vain lyhyitä pätkiä. Koneessa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, eikä mikään viittaa siihen, että ihan kohta tulisikaan. Kone on ns. järvikone, joten käyttöolosuhteet on tietysti huomattavasti hellemmät merellä ajettuihin verrattuna. Luotto koneeseen on vankka ja meinaan ajella sillä vielä pitkään.

    • Yam40

      Minulla on 4700h ajettu 10 vuotta vanha Yamaha 40hv 4-tahti. Huollettu joka vuosi asiallisesti. Suuri osa uistelutunteja ja sen jälkeen kotimatkalla reippaasti kierroksia joilla kone puhtaaksi. Huviajelulla kierrokset maltillisia, täyskaasulla vain lyhyitä pätkiä. Koneessa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, eikä mikään viittaa siihen, että ihan kohta tulisikaan. Kone on ns. järvikone, joten käyttöolosuhteet on tietysti huomattavasti hellemmät merellä ajettuihin verrattuna. Luotto koneeseen on vankka ja meinaan ajella sillä vielä pitkään.

      • Hondistii

        Miten te oikein ajatte perämoottoreilla? Onko jollain todellakin teholuokassa 40-60 heppaan aina talla pohjassa kun ajetaan matkavauhtia?!! Jos näin niin sitten kone on liian pieni veneeseen tai kuskilla liian kova kiire!

        Mun paatissa 90 kaakkinen honda, matkakierrokset n. 4500 millä vauhtia reilu 20 solmua. Taloudellisin matkanopeus. Kun lähden veneellä liikkeelle, annan koneen käydä tyhjäkäyntiä minuutin pari, sen mitä lastaus ja köysien irroitus ottaa. Sitten ajan 100-200 metriä uppoumavauhtia ja vasta sitten kiihdytys matkanopeuteen. Eli annan koneen hienan lämmetä ennen kuin tehoja irti. Pidentää kummasti kestoikää moottorille. Samoin kun tulen laituriin, en koskaa sammuta moottoria saman tien vaan hetki tyhjäkäyntiä lämpöjen tasaamiseksi.

        Säälin niitä jotka rykäsevät kylmän koneen käyntiin ja heti perään talla pohjaan. Eihän niin autollakaan tule tehdä eli kun paikat kylmiä, ajellaan rauhallisemmin.


    • meriuistelija

      5800tuntia, 80% tunneista kierrosalueella 1500-2000. Uistelumoottori, 2009vuoden suzuki. Mitään vikoja ei ole ollut, normaalit huollot tehty.

    • SähköSeilori

      Autoon verrattaessa on unohdettu auton moottoria eniten kuluttava asia. Veneen moottoria tuskin koskaan käynnistetaan pakkasella yön yli tapahtuneen jäähdytyksen jälkeen. Autoissa tätä tapahtuu kun ollaan sähkötolpan ulkopuolella. unohdetaan laittaa töpseli seinään tai eberiä ei ole tai se ei toimi. Tämä taitaa olla eniten laakereita kuluttava tapahtuma.

    • 532525se

      noin 10 000tuntia voisi laskea että oikein huolettu nykynelari kestää ainakin.

    • InsinööriOsaaminen

      Ottamatta kantaa tuntien suuruuteen, niin kyllähän moottorin suunnittelu ja suunnittelun perusteena oleva käyttötarkoitus vaikuttaa kestoon olennaisesti. Raskaan kaluston dieseleillä ajetaan monin verroin enemmän kuin henkilöautoilla ja laivakoneisiin verrattuna rekkojenkin myllyt on kulutustavaraa vaikka laivakoneilla voi ajaa vaikka viikkoja putkeen täydellä teholla.

      Perämoottorin raskaampi kuormitus ei siis merkitse suoraan heikompaa kestävyyttä kuin autoissa. Useampi tuhat tuntia toki alkaa olla mille tahansa kuluttajakäyttöön suunnitellulle moottorille aika paljon.

    • Oulujullikka

      Minun polkupyörän moottorilla on ajettu 55v, huollossa sano jotta onvasta pientä kulumaa.
      Auton moottori olisi jo paalissa ja ihe kans.

    • 2352w3e

      225hp 2tahti yamaha, tunteja 2800. Puristukset kuin uudessa.

      • Anonyymi

        Paaliin.


    • Anonyymi

      4t suzuki, ruisku. 150hp. 4900h ja lisää tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe