40-vuotias ja esikoista yritetty 5 vuotta!

M748

Olisiko täällä saman ikäisiä kanssasisaria, jotka jakaisivat oman tarinansa? Eli kuinka kauan olette esikoista yrittäneet? Minä ja mieheni olemme 40 kympin kynnyksellä ja esikoista yrittäneet luomuna 5 vuotta ja siitä hoidoilla 3 vuotta. Mitään syytä lapsettomuudelle ei ole löytynyt. Vaikkakin minulta on endomeetrioosi leikattu 4 vuotta sitten ja samalla avattu toinen tukossa ollut munajohdin. Endo ei ole sen koommin vaivannut. Hoidot lopetettiin n. 9kk sitten, koska alkoi viedä halut koko rakastelusta ja oli se henkisestikin niin raskasta. Onko kukaan samanikäinen raskautunut onnistuneesti luomuna kovinkin pitkään kestäneiden yritysten jälkeen?

Kiitos vastauksista etukäteen!

26

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+17

      En halua masentaa ketään, mutta ikä alkaa tulla jo sen verran vastaan että kannattaisi varautua siihen ettei sitä esikoista välttämättä enää tule. Miksei lapsia alettu hankkimaan aikaisemmin?

      40-vuotias alkaa olla jo siinä iässä että jos sen lapsen saa niin se on sitten saatava aika lailla heti. Niin vauvan kuin äidinkin terveyden kannalta.

      • .................

        Jos nytolisit lukenut kunnolla aloittajan tekstin, olisit huomannut, että lasta oli yritetty jo 8 vuotta - eli yritys oli kyllä aloitettu aikaisemmin.


      • irtzu

        Kyllä 40:lle on vielä mahdollista lapsettomuushoidot.
        Otapa yhteys Dextra Lapsettomuusklinikkaan. Siellä saa täsmähoitoa uusilla tekniikoilla. Eero Varila on mahtava taitaja alkiosiirroissa.


    • GREIPPI

      Lue Kaisa Jaakkolan Hormoniruokavaliosta, raskautumisia tapahtunut!!
      Tottakai ravitsemus vaikuttaa näihinkin asioihin.
      Myös oma kokemukseni, itsepuristettua geippimehua 3kk ajan saattaisi auttaa..?
      Päivittäin.
      Toivotaan sinulle vauvaa!)

    • Älä menetä toivoa

      Raskauduin 46-vuotiaana luomusti ja synnytin esikoiseni juuri täytettyäni 47-vuotta. Lapseni on terve - ei vaan hän on aivan täydellinen!

      En ole koskaan rääkännyt elimistöäni lapsettomuushoidoilla, vaan odotin kärsivällisesti tätä "ihmettä" tapahtuvaksi ja olin jo kuten arvaat luopunut toivosta.

      Pidin huolta itsestäni, liikuin ja söin terveellisesti. Yritin pitää kehoni puhtaana ja terveenä hyvillä elämäntavoilla. Mitä muuta ihminen voi itsensä hyväksi paremmin tehdä, kuin elää luonnonmukaisesti?

      • sairasta......

        Luonnonmukaisuus on sitä, että luonto suojaa lasta syntymästä perheeseen, jossa on yli-ikäinen äiti. Lapsesi tulee kärsimään siitä, että äiti on mummoikäinen.

        Kovat riskit olet ottanut ja kieroituneesta asenteestasi kielii se, että pidät lastasi "täydellisenä". Ei lupaa hyvää. Minulla on neljä asiallisessa iässä synnytettyä lasta. Kuopuskin 11 vuotta sinua nuorempana. Rakastan lapsiani tietty, mutta yhtäkään en täydellisenä pidä.

        Oksettavan itsekästä tehdä lapsi tuossa iässä välittämättä ollenkaan terveysriskeistä ja lapsen henkisestä kehityksestä. Vaikka kohdallasi kaikki on ilmeisen hyvin, vielä niin muista että olet poikkeus raskautumisessa ja odottelepa mitkä välit tulee olemaan lapseen, jolla on parikymppisenä liki 70-vuotias äiti. Muiden isoäidit ovat samaa luokkaa.


      • Älä menetä toivoa
        sairasta...... kirjoitti:

        Luonnonmukaisuus on sitä, että luonto suojaa lasta syntymästä perheeseen, jossa on yli-ikäinen äiti. Lapsesi tulee kärsimään siitä, että äiti on mummoikäinen.

        Kovat riskit olet ottanut ja kieroituneesta asenteestasi kielii se, että pidät lastasi "täydellisenä". Ei lupaa hyvää. Minulla on neljä asiallisessa iässä synnytettyä lasta. Kuopuskin 11 vuotta sinua nuorempana. Rakastan lapsiani tietty, mutta yhtäkään en täydellisenä pidä.

        Oksettavan itsekästä tehdä lapsi tuossa iässä välittämättä ollenkaan terveysriskeistä ja lapsen henkisestä kehityksestä. Vaikka kohdallasi kaikki on ilmeisen hyvin, vielä niin muista että olet poikkeus raskautumisessa ja odottelepa mitkä välit tulee olemaan lapseen, jolla on parikymppisenä liki 70-vuotias äiti. Muiden isoäidit ovat samaa luokkaa.

        Todellakin luonnonmukaisuus on tuota mitä kirjoitit. Jos luonto olisi pitänyt minua yli-ikäisenä, en olisi luomusti raskautunut.
        Olisitko halunnut, että olisin ihanan, täydellisen, terveen lapseni abortoinut, kun tulin raskaaksi iässä, jossa jo luulin toivon olleen menneen? Nimimerkkisi sopii sinulle hyvin.


      • sairasta....
        Älä menetä toivoa kirjoitti:

        Todellakin luonnonmukaisuus on tuota mitä kirjoitit. Jos luonto olisi pitänyt minua yli-ikäisenä, en olisi luomusti raskautunut.
        Olisitko halunnut, että olisin ihanan, täydellisen, terveen lapseni abortoinut, kun tulin raskaaksi iässä, jossa jo luulin toivon olleen menneen? Nimimerkkisi sopii sinulle hyvin.

        Eiipä se raskautuminen aina tarkoita lapsen tulemista hyviin olosuhteisiin. Huumeidenkäyttäjät, alkoholistit ja sosiaalisesti moniongelmaisetkin raskautuvat.

        Yksi luonnon keino on estää yli-ikäisiä tulemasta äidiksi, ei niinkään isäksi. Luonnollista on, että äiti kuitenkin huolehtii jälkeläisistään aikuisuuteen ja sen ylikin. Näin se vain on.

        En toki olisi halunnut, että abortoit lapsesi. Sinun vain olisi tullut käyttää asiallisesti ehkäisyä tuossa vaiheessa.

        Ja ehkä juuri sinun kohdallasi kaikki onkin hyvin. Yhteiskunnallisena ilmiönä tämä "ensin kaikki muu ja sitten ehkä lapset hoitojen kautta" on vähintäänkin arveluttava.

        Se on arveluttavaan niin sosiologisena, psykologisena, terveydellisenä kuin kansantaloudellisena ilmiönä. Vanhemmat synnyttäjät tuottavat moninkertaiset kulut keskimäärin veroeuroina. Sektioita, erinäisiä komplikaatiota ja raskaudenaikaisia seulontoja ja selvityksiä vain on triplaten normaali-ikäisiin äiteihin nähden.

        Älä sulje silmiäsi tilastollisilta tosiseikoilta, vaikka juuri itselläsi olisi kaikki mennyt luomusti.

        Miksi muuten hoet tuota lapsesi "täydellisyyttä"? Kuten jo totesin, niin kukaan lapsistani ei täytä täydellisyyden kriteerejä enkä tiedä kenenkään muun lasta, joka täyttäisi.

        Hän on sinulle täydellinen, ei absoluuttisesti vain tosi rajatun subjektiivisesti VAIN sinulle.

        Pidän nimimerkkini, koska yli-ikäisten "itsensä toteuttaminen" huomioimatta lapsen tulevaisuutta on minusta sairasta.


      • Älä menetä toivoa
        sairasta.... kirjoitti:

        Eiipä se raskautuminen aina tarkoita lapsen tulemista hyviin olosuhteisiin. Huumeidenkäyttäjät, alkoholistit ja sosiaalisesti moniongelmaisetkin raskautuvat.

        Yksi luonnon keino on estää yli-ikäisiä tulemasta äidiksi, ei niinkään isäksi. Luonnollista on, että äiti kuitenkin huolehtii jälkeläisistään aikuisuuteen ja sen ylikin. Näin se vain on.

        En toki olisi halunnut, että abortoit lapsesi. Sinun vain olisi tullut käyttää asiallisesti ehkäisyä tuossa vaiheessa.

        Ja ehkä juuri sinun kohdallasi kaikki onkin hyvin. Yhteiskunnallisena ilmiönä tämä "ensin kaikki muu ja sitten ehkä lapset hoitojen kautta" on vähintäänkin arveluttava.

        Se on arveluttavaan niin sosiologisena, psykologisena, terveydellisenä kuin kansantaloudellisena ilmiönä. Vanhemmat synnyttäjät tuottavat moninkertaiset kulut keskimäärin veroeuroina. Sektioita, erinäisiä komplikaatiota ja raskaudenaikaisia seulontoja ja selvityksiä vain on triplaten normaali-ikäisiin äiteihin nähden.

        Älä sulje silmiäsi tilastollisilta tosiseikoilta, vaikka juuri itselläsi olisi kaikki mennyt luomusti.

        Miksi muuten hoet tuota lapsesi "täydellisyyttä"? Kuten jo totesin, niin kukaan lapsistani ei täytä täydellisyyden kriteerejä enkä tiedä kenenkään muun lasta, joka täyttäisi.

        Hän on sinulle täydellinen, ei absoluuttisesti vain tosi rajatun subjektiivisesti VAIN sinulle.

        Pidän nimimerkkini, koska yli-ikäisten "itsensä toteuttaminen" huomioimatta lapsen tulevaisuutta on minusta sairasta.

        Lapseni on minulle täydellinen. Sääli että sinun lapsesi ovat epätäydellisiä sinulle. Miksi olisin käyttänyt ehkäisyä, kun olimme kymmenen vuotta toivoneet lasta? Tiedän että on 50-vuotiaita ihmisiä, jotka käyttävät erilaisia päihteitä:tupakkaa, alkoholia, eivät liiku ja syövät huonosti. Ovat siis minun iässä jo ehkä mullan alla tai ainakin toinen jalka haudassa.

        Lapseni ei syntynyt sektiolla. Tulin raskaaksi ilman yhteiskuntaa taloudellisesti rasittavilla hedelmöityshoidoilla, elätämme lapsemme itse. Meillä vanhemmilla on aikaa lapsellemme ja nautimme hänen seurastaan. Hän on meille korvaamattoman rakas. Opetamme hänelle terveitä elämäntapoja ja että hyvällä koulutuksella ja ahkeruudella pärjää elämässä.

        Mikä sinua tässä riepoo? Arvelen, että sinulla ei mikään edelläluetelluista ole mennyt omalla kohdallasi putkeen ja siksi sinua ärsyttää, että yritän rohkaista avaajaa.

        Lapsi ilmoittaa usein tulostaan siinä vaiheessa, kun lakkaa liikaa yritämästä. Mutta sinä "sairasta...." hae itsellesi apua tuohon suvaitsemattomuuteesi muita ihmisiä kohtaan.


      • zappa-kissa
        sairasta...... kirjoitti:

        Luonnonmukaisuus on sitä, että luonto suojaa lasta syntymästä perheeseen, jossa on yli-ikäinen äiti. Lapsesi tulee kärsimään siitä, että äiti on mummoikäinen.

        Kovat riskit olet ottanut ja kieroituneesta asenteestasi kielii se, että pidät lastasi "täydellisenä". Ei lupaa hyvää. Minulla on neljä asiallisessa iässä synnytettyä lasta. Kuopuskin 11 vuotta sinua nuorempana. Rakastan lapsiani tietty, mutta yhtäkään en täydellisenä pidä.

        Oksettavan itsekästä tehdä lapsi tuossa iässä välittämättä ollenkaan terveysriskeistä ja lapsen henkisestä kehityksestä. Vaikka kohdallasi kaikki on ilmeisen hyvin, vielä niin muista että olet poikkeus raskautumisessa ja odottelepa mitkä välit tulee olemaan lapseen, jolla on parikymppisenä liki 70-vuotias äiti. Muiden isoäidit ovat samaa luokkaa.

        Olen 47 v. sinun mielestä sairas äiti kun olen kehdannut "vanhana" haluta lapsen. Olen onnellinen 5v. tyttären äiti ja nyt suhtaudun eri tavoin kuin nuorempana lapseen,Osaan enempi arvostaa tätä tilannetta ja antaa aikaa lapselle. Oletko tullut ajatelleeksi että tässä nyky yhteiskunnassa lasta haluavia miehiä on sinkku markkinoilla hyvin vähän? Minäkin etsin heitä monta vuotta turhaan. Nykysen mieheni kanssa yritimme 7v. lasta ennen kuin hoidoissa onnistuimme ja alotimme jo 35 v. tämän .Toivon että saisit kokea elämässäsi vastoinkäymisiä, jotta tulisit ymmärtäväisemmäksi toisten ongelmille ja vaikeuksille ja sille ettei elämässä kaikki ole niin yksinkertaista kuin sinun pääkopassasi ajatukset menee tällä hetkellä


      • sairasta...
        zappa-kissa kirjoitti:

        Olen 47 v. sinun mielestä sairas äiti kun olen kehdannut "vanhana" haluta lapsen. Olen onnellinen 5v. tyttären äiti ja nyt suhtaudun eri tavoin kuin nuorempana lapseen,Osaan enempi arvostaa tätä tilannetta ja antaa aikaa lapselle. Oletko tullut ajatelleeksi että tässä nyky yhteiskunnassa lasta haluavia miehiä on sinkku markkinoilla hyvin vähän? Minäkin etsin heitä monta vuotta turhaan. Nykysen mieheni kanssa yritimme 7v. lasta ennen kuin hoidoissa onnistuimme ja alotimme jo 35 v. tämän .Toivon että saisit kokea elämässäsi vastoinkäymisiä, jotta tulisit ymmärtäväisemmäksi toisten ongelmille ja vaikeuksille ja sille ettei elämässä kaikki ole niin yksinkertaista kuin sinun pääkopassasi ajatukset menee tällä hetkellä

        Sinäpä kypsä viisikymppinen olet, kun toivot toiselle pahaa.

        Minä ainakin toivon kaikille vanhana raskautuneille ihan hyvää. Mutta kun siinä ei toivominen auta. Kuten jo sanoin, niin aborttia en tietenkään kannata, vaikka tulisi raskaaksi 52-vuotiaana. Sitten vain katsotaan, mitä tuleman pitää. Ei lapsi vanhempiaan valitse.


      • Muuan1
        sairasta...... kirjoitti:

        Luonnonmukaisuus on sitä, että luonto suojaa lasta syntymästä perheeseen, jossa on yli-ikäinen äiti. Lapsesi tulee kärsimään siitä, että äiti on mummoikäinen.

        Kovat riskit olet ottanut ja kieroituneesta asenteestasi kielii se, että pidät lastasi "täydellisenä". Ei lupaa hyvää. Minulla on neljä asiallisessa iässä synnytettyä lasta. Kuopuskin 11 vuotta sinua nuorempana. Rakastan lapsiani tietty, mutta yhtäkään en täydellisenä pidä.

        Oksettavan itsekästä tehdä lapsi tuossa iässä välittämättä ollenkaan terveysriskeistä ja lapsen henkisestä kehityksestä. Vaikka kohdallasi kaikki on ilmeisen hyvin, vielä niin muista että olet poikkeus raskautumisessa ja odottelepa mitkä välit tulee olemaan lapseen, jolla on parikymppisenä liki 70-vuotias äiti. Muiden isoäidit ovat samaa luokkaa.

        Kyllä oot tosi inhottava ihminen. Sulle ei ainakaan kukaan toivo yhtään hyvää tuon kommentin jälkeen.


      • Muuan1
        Muuan1 kirjoitti:

        Kyllä oot tosi inhottava ihminen. Sulle ei ainakaan kukaan toivo yhtään hyvää tuon kommentin jälkeen.

        Tämä kommentti oli nimimerkille sairasta...


      • Matilda10
        sairasta...... kirjoitti:

        Luonnonmukaisuus on sitä, että luonto suojaa lasta syntymästä perheeseen, jossa on yli-ikäinen äiti. Lapsesi tulee kärsimään siitä, että äiti on mummoikäinen.

        Kovat riskit olet ottanut ja kieroituneesta asenteestasi kielii se, että pidät lastasi "täydellisenä". Ei lupaa hyvää. Minulla on neljä asiallisessa iässä synnytettyä lasta. Kuopuskin 11 vuotta sinua nuorempana. Rakastan lapsiani tietty, mutta yhtäkään en täydellisenä pidä.

        Oksettavan itsekästä tehdä lapsi tuossa iässä välittämättä ollenkaan terveysriskeistä ja lapsen henkisestä kehityksestä. Vaikka kohdallasi kaikki on ilmeisen hyvin, vielä niin muista että olet poikkeus raskautumisessa ja odottelepa mitkä välit tulee olemaan lapseen, jolla on parikymppisenä liki 70-vuotias äiti. Muiden isoäidit ovat samaa luokkaa.

        sairasta.......


        Minä raskauduin 4 v kestäneillä kovilla lapsetomuushoidoilla 46 v ja olen terveen kauniin ja myös täydellisen tyttövauvan ikionnellinen äiti.Sinä ilmeiseti olet tämänikäisenä jo mummoiässä, keinutuolissa hitaaaasti keinuttelemassa kun me muut vähän vanhempana lapsemme saaneet elämme elämän aktiivista ja parasta aikaa.
        Koita nyt kuitenkin selvitä noiden selvästikin vaikeiden tunteidesi kanssa ihan kokonaan katkeroitumatta.
        Olen omaan osaani erittäin tyytyväinen.


    • sairasta....

      Et sitten muita argumentteja keksi kuin tuon ylikuluneen "hae itsellesi apua". Säälittävää....

      Sanoin, että yhteiskunnallisena ilmiönä nämä mummoikäiset äidit rasittavat veronmaksajien kukkaroa ja rutosti.

      Jos juuri sinun kohdallasi kaikki on mennyt hyvin se ei tarkoita tilastollista faktaa. Ehkä olet opiskellut jotain ihan yliopistotasolla ja ymmärrät käsitteen.

      En todellakaan toitota lapsieni olevan täydellisiä, koska sellaista ei ole olemassakaan. Lahjakkaita, koulutuksensa käyneitä, elämässä pärjääviä aikuisia ovat. Suhtaudun lapsiini asiallisuudella ja toki rakkaudella.

      Mielenvikaiselta tuntuu pitää lastaan "täydellisenä". Ja kauheat paineethan tuosta tulee ainokaiselle, joksi nyt ihan varmasti jää.

      Miksi yleistason keskustelu pitää vetää henkilökohtaiselle tasolle? Valintasi on täysin sinun, mutta lapsellesi se tuskin tietää hyvää eikä yhteiselle hyvälle ainakaan.

      • Lehden lukija

        "Älä menetä toivoa" on aivan oikeassa, olet suvaitsematon niitä kohtaan, jotka eivät ole eläneet elämäänsä samalla tavalla kuin sinä. Onneksi hän ei provosoitunut kirjoituksistasi.

        Minäkin olen saanut lapseni tuollaisessa "säällisessä iässä" kuin sinä (tosin en tiedä aloititko sinä teininä?) eli 28- ... 34-vuotiaana, mutta kyllä minunkin lapseni ovat minulle täydellisiä. Näin kuuluisi olla jokaisen äidin ja isän mielestä. Sääli, että sinun lapsiesi "pienet virheet" ovat tehneet heistä sinulle "epätäydellisiä".

        Muistutan sinua vielä, että teiniraskaudet tulevat yhteiskunnalle varmasti kalliimmiksi kuin vanhana lapsensa saaneet, koska "vanhoilla" talous on kunnossa ja lapselle riittää aikaa.

        Lapset häpeävät enemmän tai vähemmän teini-ikäisenä omia vanhempiaan, mutta yleensä häpeän syy ei ole vanhempien ikä, vaan heidän käytöksensä. Mieti, kummasta syystä on häpeä suurempi ja myöhemmin helpommin unohdettavissa. :)


    • sairasta....

      Käsitän kirjoituksistasi, että olet noin 50-vuotias? Eli lapsesi on vielä pieni, päiväkoti-ikäinen.

      Olet vielä täynnä onnen hehkua pitkän odotuksen jälkeen, ja siinä ei ole mitään pahaa. Lähtökohtana vain oman lapsensa "täydellisenä" pitäminen ei lupaa hyvää -- ei lapselle, eikä koko perheelle. Se on tilanne, jossa lapsen pitää täyttää, vieläpä sisarusten puuttuessa, kaikki odotuksesti. Ja mitähän voi odottaa "täydelliseltä". Tietysti täydellisyyttä.

      Että ikävä juttu lapselle...

      Ja jos vielä on kaikki hyvin... eihän lapsesi tässä vaiheessa tajua, että olet samanikäinen kuin muiden isoäidit.

      Niin:

      Mieti, jos itselläsi olisi ollut murkkuna yli kuusikymppinen äiti kotona. Ja ylppäreissä kaikkien muiden vanhemmat ovat omaasi parikymmentä-viitisentoista vuotta nuorempia. Vaikka kuinka ylistätä terveitä elämäntapojasi, niin vanhenet loppujen lopuksi ihan samassa tahdissa kuin muutkin.

      Se, mitä peilistä näet on aina valheellista. Todennäköisesti olet viisikymppisen näköinen ja thats it!

    • sairasta....

      Koulumaailmassa toimineena tunnen kyllä tämän ilmiön, jossa lapsi (yleensä ainokainen) on itse täydellisyys vanhemmilleen. Nämä lapsen oman minän jatkeeksi tehneet sitten valittavat Aluehallintovirastoa myöten arvosanoista, jotka on jaettu aivan tasapuolisesti. Auta armias, jos tulee ilmi, että "itse täydellinen timantti" osoittautuu kiusaajaksi.

      Ei meidän Eetu/Jenni KOSKAAN voi olla kiusaaja. Hänhän on täydellinen.

      Jos ei näe lastaan realistisessa valossa, on seurauksena itsensä muiden yläpuolelle nostava narsisti ja näitä on nähty. Yleensä muuten ovat vanhojen vanhempien lapsia. Vaikka näkee lapsensa objektiivisessa valossa puutteineen ja epätäydellisyyksineen, ei se poista ääretöntä rakkautta.

      Sanoisin, että rakkautta on nimenomaan suhtautuminen tosiasioiden kautta lapseen eikä minkään ideaalikuvan ylläpitäiminen. Se sitä paitsi romuttuu lapsella jossain vaiheessa ja seuraukset voivat olla hyvinkin tuhoisat.

      Mitä tulee yhteiskunnallisena ilmiönä tähän mummoäitiyteen, niin se nyt vain on fakta --jonka jokainen voi lääketieteellisistä tutkimuksista tarkistaa-- että riskit moninkertaistuvat, jopa monikymmenkertaistuvat fysiologisessa mielessä. Myös lapsen henkinen puoli on vaarassa.

      Sukupolvien ketjukin häiriintyy. Normaali isovanhempien läsnäolo jää usein kokematta, kun mummia käydään katsomassa vain kroonikko-osastolla tai ainoa mielikuva isovanhemmistaan on hautajaiset.

      • sairasta...

        Asia ei tähän ketjuun sinänsä kuulu, mutta en ole teiniäiti. Ensimmäisen lapsen sain juuri 25 vuotta täytettyäni, viimeisen 36-vuotiaana. Hän on ns iltatähti, ikäero edelliseen on seitsemän vuotta.

        Silloin pidin itseäni hieman vanhana saamaan vielä lapsen. Huomasin kuitenkin leikkipuistoista ja päiväkodista, että eipä tässä nykyään enää sen vanhempia olla kuin muutkaan. Yli kolmikymppisenä synnyttäminen on yleistynyt vuosikymmenten saatossa niin paljon, jopa yli nelikymppisinä synnyttäminen.


      • Lehden lukija
        sairasta... kirjoitti:

        Asia ei tähän ketjuun sinänsä kuulu, mutta en ole teiniäiti. Ensimmäisen lapsen sain juuri 25 vuotta täytettyäni, viimeisen 36-vuotiaana. Hän on ns iltatähti, ikäero edelliseen on seitsemän vuotta.

        Silloin pidin itseäni hieman vanhana saamaan vielä lapsen. Huomasin kuitenkin leikkipuistoista ja päiväkodista, että eipä tässä nykyään enää sen vanhempia olla kuin muutkaan. Yli kolmikymppisenä synnyttäminen on yleistynyt vuosikymmenten saatossa niin paljon, jopa yli nelikymppisinä synnyttäminen.

        Jännä, että sinä et pääse mitenkään yli tuosta "täydellinen" -sanasta. Kaikki argumenttisi ovatkin jo hyvin huonoiksi todettu. Minunkin lapseni ovat täydellisiä ja olen saanut heidät "säällisessä iässä". Itsekin pidän itseäni aika hyvänä ihmisenä ellei jopa "täydellisenä" äitinä lapsilleni. :)

        Tosin voi olla, että olen paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin tuo iäkkäämpi äiti ja ehkä kuolen jo alle 60-vuotiaana, kun taas tämä töinen äiti voi olla sukua, jossa eletään pirteinä 9-kymppisinä.

        Toivottavasti et ole opettaja, etkä koulunkäynninohjaaja. Suvaitsemattomuus ei ole hyvä ominaisuus kummallekaan ammattiryhmälle. Ettei vain olisi niin, että suvaitsemattomien vanhempien lapsista tuleekin niitä koulukiusaajia? Ettei vain olisikin niin...


      • sairasta ....
        Lehden lukija kirjoitti:

        Jännä, että sinä et pääse mitenkään yli tuosta "täydellinen" -sanasta. Kaikki argumenttisi ovatkin jo hyvin huonoiksi todettu. Minunkin lapseni ovat täydellisiä ja olen saanut heidät "säällisessä iässä". Itsekin pidän itseäni aika hyvänä ihmisenä ellei jopa "täydellisenä" äitinä lapsilleni. :)

        Tosin voi olla, että olen paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin tuo iäkkäämpi äiti ja ehkä kuolen jo alle 60-vuotiaana, kun taas tämä töinen äiti voi olla sukua, jossa eletään pirteinä 9-kymppisinä.

        Toivottavasti et ole opettaja, etkä koulunkäynninohjaaja. Suvaitsemattomuus ei ole hyvä ominaisuus kummallekaan ammattiryhmälle. Ettei vain olisi niin, että suvaitsemattomien vanhempien lapsista tuleekin niitä koulukiusaajia? Ettei vain olisikin niin...

        Totta kai yksilötasolla voi tapahtua mitä vain. Kolmikymppinen äiti voi kuolla liikenneonnettomuudessa tai syövän seurauksena tai ihan mitä vain.

        RISKIT ovat vain paljon kovemmat iäkkäälle kuolla tai sairastua vakavasti. Oletko jotenkin erimielinen tästä? Kuolevatko 70-vuotiaat useammin kuin kolmikymppiset? Eivät tietenkään sinun logiikallasi.

        Ja kyse oli nimenomaan raskauden ja synnytyksen riskeistä lapselle. Ne ovat paljon suuremmat iäkkäillä äideillä. Onko nyt niin vaikea ymmärtää riskin käsitettä. Ne eivät aktualisoidu jokaisen kohdalla. On paljon tupakoitsijoita, jotka eivät koskaan saa keuhkoahtaumaa tai -syöpää. Tuskin kuitenkaan väität, ettei heillä olisi isompi riski.

        En ole enää opettaja vaan täysipäiväinen rehtori. Suvaitsemattomuutta en myönnä, vaikka tunnistankin erilaiset riskit. Tuollainen veto vihjailla jotain lapsistani, on se verran ala-arvoista, että jääköön kommentoimatta.

        En minäkään epäile täällä niitä, jotka sanovat lapsiensa olevan aivan terveitä korkeasta äitiyden iästä huolimatta. Aivan varmasti ovat, suurin osa iäkkäiden vanhempien lapsista toki on.

        Nyt alkaa tietysti kädenvääntö siitä, olenko oikeasti rehtori. Mutta alkakoon. Täällä saa olla vain Siwan kassa, työtön tai muuta alempaa sos.luokkaa, jotta olisi uskottava.


    • iiiiiiiiii89898

      Tää on just sitä peruskauraa. Jos kolmevitosena ajattelee, et nyt mä oon valmis äidiksi niin liian myöhäistä se usein on. Et nuorempana siementä suoleen. ois varmaan sillon teillä onnistanut. Tosi yksilöllistä, mut kyllä monilla laskee hedelmällisyys rajustikin kolmen viiden korvilla. Ei kaikilla mut monilla

    • äiti..

      Olin 21-vuotias kun mulla löydettiin endometrioosi ja pco. Toinen munanjohdinkin poksahti raskauden jäädessä sinne kasvamaan. Oli viallinen munanjohdin joten sinne se helposti sitten jää. Siitä asti enemmän ja vähemmän yrittänyt saada lasta. Enemmän 30-vuotiaana. Esikoisen sain sitten 36-vuotiaana. Tulihan siitä 15-vuotta lapsettomuutta ensi yrityksestä alkaen. Luomuna sai alkunsa.

      Joidenkin kanssa ei saa lasta edes yrittämällä, edes microinjektiolla. En lapsen vuoksi kumppania vaihtanut, mutta kumppanin vaihdon myötä sitten tulinkin raskaaksi ja sain lapsen.

    • P.S.

      Endometrioosi on yksi vaikeimmista sairauksista lapsettomuushoidoissakin. Jostain syystä hoidot ei monesti tehoa. Ikävää :/

    • ehkä voi auttaa

      testaa luonnontuotetta - pakurikääpää

    • el-sa

      Toivon aloittajalle myötätuulta yrityksille. Tarinoita kuulee yli 40 v. raskautuneista huolimatta hankaluuksista. Itse en kuulu niihin, lapseni sain nuorena muttei enää toiveista huolimatta näin neljän kympin kynnyksellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe