Grandezza 31

ostaakko?

Ko vene kiinnostaisi. Miten sillä pärjää esim syksun viileillä ja sateisillä keleillä kun on avonainen?

40

2524

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaatteistahan tuo riippuu. Kunnon purjehdusasu (halvempikin kelpaa moottoriveneilyyn) suojaa sateelta ja viimalta. Syksyllä tarvitset sitten vielä lisäksi kunnolliset ja hengittävät aluskerrastot. Tonnin vaatesijoituksella pärjäät kyllä tosi pitkälle (= -5 astetta 25 solmun nopeudella).

      Plussana luonnonläheinen veneily joka antaa todella mukavia kokemuksia.

      P.S. Itse suosin avoveneitä juuri tästä syystä, enkä oikein ymmärrä veneilijöitä jotka veneilevät suljetuissa veneissä ja sitten vetävät rankasateen aikana jonkun "Etolasta ostetun" sadeasun päälleen rantautuessa, eli kastuvat kokonaan parissa minuutissa. Oikein varustautunut avoveneilijä ei kastu missään vaiheessa.

      • Jsk1234

        Samaa mieltä. Tuntuma ja näkymä ympäristöön on avo-ohjaamollisessa veneessä täysin esteetön. Rättikatosta en kyllä tykkää omassa veneessäni, ja projektina on nyt rakentaa siihen tilalle hard-top bimini.

        Mutta monet moottoriveneilijät tarvii ne ikkunat ympärilleen, ja on siihen tottunut. Kukin tyylillään.


      • Steel.

        Kyllähän veneen täytyy sellainen olla että voi kelillä kuin kelillä ajella t-paita päällä,eikä mllään haalareilla ja toppavaatteilla pakattuna.


      • Mäkättäjä_LKV

        Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
        1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
        2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
        3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
        4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
        5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
        6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
        7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
        8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
        9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
        10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
        Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
        11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
        12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
        13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
        14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
        15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.


      • kaveri on iha sekasi

        ?!?!!??!
        Hullu?


      • mutsimäenottanutmun

        Välillä se ottaa kierroksia. Ilmeisesti on ollut hetken aikaa suljetulla tai sitten lääkitys vaihteeksi kohdallaan.


      • tuulituivertaa
        Jsk1234 kirjoitti:

        Samaa mieltä. Tuntuma ja näkymä ympäristöön on avo-ohjaamollisessa veneessä täysin esteetön. Rättikatosta en kyllä tykkää omassa veneessäni, ja projektina on nyt rakentaa siihen tilalle hard-top bimini.

        Mutta monet moottoriveneilijät tarvii ne ikkunat ympärilleen, ja on siihen tottunut. Kukin tyylillään.

        Eikö sulla ole tuulilasia, tai ilmeisesti et sitä kaipaa?


      • tuulituivertaa kirjoitti:

        Eikö sulla ole tuulilasia, tai ilmeisesti et sitä kaipaa?

        Onhan toki. Mutta en ajaessa katsele yleensä sen läpi. Yleensä ajan siten, että jakkaran reuna on nostettu ylös, ja silloin siinä tuolilla puolittain istutaan, puolittain nojataan. Tuolta korkeudelta näen juuri sopivasti yläkarmin yli, ja noin puolet ajoviimasta tuulilasi kuitenkin vielä heittää pään yli.


      • Juuri näin. Kun vielä biminipressu on siinä pään yläpuolella, estyy suora auringonpaiste joka voi olla kesähelteillä tosi rasittavaa. Kun katsotaan sopivalta korkeudelta yläkarmin yli häviää ajoviima lähes kokonaan. Vähän sama tilanne kuin kokokatteellisella moottoripyörällä.


      • laskettelulasit
        jsk1234 kirjoitti:

        Onhan toki. Mutta en ajaessa katsele yleensä sen läpi. Yleensä ajan siten, että jakkaran reuna on nostettu ylös, ja silloin siinä tuolilla puolittain istutaan, puolittain nojataan. Tuolta korkeudelta näen juuri sopivasti yläkarmin yli, ja noin puolet ajoviimasta tuulilasi kuitenkin vielä heittää pään yli.

        Anteeks mut miten toimit sateella, Suomen suvessa kun tuppaa satemaan useammin kuin ei....


      • NoHuhHuhHuu
        laskettelulasit kirjoitti:

        Anteeks mut miten toimit sateella, Suomen suvessa kun tuppaa satemaan useammin kuin ei....

        Hmmmm. mitenkähän tuon monimutkaisen ongelman mahtaisikaan ratkaista ;)


    • 91231264191

      Grandezza 31OC on hieno kauniin kelin vene, joka soveltuu parhaiten juhannuksesta-elokuun loppuun ajoittuvaan veneilyyn.
      Jos veneillään jäiden lähdöstä jäiden tuloon, isommaksi veneeksi soveltuvat parhaiten "koppi veneet" Targa, Minor, Nord Star. Näissä on turvallista liikkua vaikka kansi olisi jäinen ja kopin saa mukavan lämpimäksi, eikä tarvitse veneilyhaalareissa tehdä matkaan.
      Veneilykauden pituus, käyttötarkoitus ja omat mieltymykset viimekädessä kuitenkin ratkaisevat veneen valinnan.

      • todenk3rtoja

        Pah. Jo huhtikuussa aurinko lyö kuomun alle sellaisen löylyn että on pakko tuulettaa. Syksyllä merellä taas ilma on lokakuussa lampimämpi ku toukokuussa, 15 helposti eikä yöksi kylmene niinkuin mantereella. Eli kaikkina näinä aikoina pärjää, etenkin jos on lämppäri. Itse veneilin ja yövyin dc:llä jossa ei lämppäriä huhti-lokakuun loppu. Valitetaan kuivasta huoneilmasta talvella, ja vihdoin kun sitä limakalvoille terveellistä ilmaa saa, kuivatetaan se lämppärillä. Järjetöntä.


      • todenk3rtoja

        Kansi jäässä? Merellä tänä vuonna ekan kerran tammikuun puolivälissä, viimeinen pakkasyö voi tulla aika pian. Montako yötä nukuit targa-nordstarissasi tammikuun puolivälin jälkeen?


    • Kauhja

      Älä vaa grandezzaa ota

    • Hieno laite

      Grandezza 31 DC on varmasti yksi kauniimpia veneitä joita olen vuosiin nähnyt, tuplamoottoreilla ja se olisi siinä ;) valitettavasti ei vaan ole sellaisia rahoja että voisi tuollaista hankkia ;)

      • Hieno laite

        Niin ja tuohon varsinaiseen kysymyksesi. Hyvin pärjää kun on riittävän tehokas ajonaikainen lämmitys ikkunoille, ja lämppäri oikein asennetuilla suulakkeilla. Tuollainen DC on ihan yhtä toimiva kuin useimmat ns. HT-cabin veneetkin.


    • KeepItSimpleHereInFI

      Kuolee vitutukseen, ei kannata veneillä syksyn viileillä ei sateisilla.

      Ainoastaan hyvässä kelissä voi lähteä, muuten kannattaa unohtaa.

      Unohda myös Grandezza, samat kiksit saa ihan avoveneelläkin, kunhan kelit on kohillaan.

      Itellä on kunnon soutuvene ja Busteri, nämä riittävät enemmän kuin 80 %:a veneilytarpeestani.

      • Tai näin

        Ihan kiva, kun pusteri riittää 80% tarpeista, mulle se riittää tasan 0%

        Unohda pusteri, samat kiksit saat paremmallakin ja enemmän. Ei tartte kelienkään olla kohallaan.


      • GranBastard
        Tai näin kirjoitti:

        Ihan kiva, kun pusteri riittää 80% tarpeista, mulle se riittää tasan 0%

        Unohda pusteri, samat kiksit saat paremmallakin ja enemmän. Ei tartte kelienkään olla kohallaan.

        Sitten vaan ostaa Grandezzan ja menee veneilemään, hyvät kelit alkaa olee kortilla.

        Ehkä ensi kesänä, jos viittii laittaa vesille..

        Taitaa useimmilla jäädä vain laiturin koristeeksi. Tietysti, jos tykkää niin mikäs siinä.


      • en ole sinä
        GranBastard kirjoitti:

        Sitten vaan ostaa Grandezzan ja menee veneilemään, hyvät kelit alkaa olee kortilla.

        Ehkä ensi kesänä, jos viittii laittaa vesille..

        Taitaa useimmilla jäädä vain laiturin koristeeksi. Tietysti, jos tykkää niin mikäs siinä.

        Mutta mä en oo sä.

        Useimmille ei ole Grandezzaa, niillä on pusteri. Siihenkin on varmasti syynsä :D


      • Osta vaan
        en ole sinä kirjoitti:

        Mutta mä en oo sä.

        Useimmille ei ole Grandezzaa, niillä on pusteri. Siihenkin on varmasti syynsä :D

        grandbessa jos haluat viettää vapaa-aikasi ruuvimeisseli kädessä irronneita osia kiinnittelemässä. Meidän perhe vaihtoi sea rayhyn ja kaduttu ei olla päivääkään.


    • 31OC

      Täälläkin vaihdettu 2:n grandezza vuoden jälkeen sea rayyn. Ero on iso. Grandezza oli 31 ja ostettiin uutena, mutta ensimmäinen vesillelasku keskeytyi siihen, että runkoon vuosi vettä. Piti myös aikamoista meteliä kovassa aallokossa mutta yleisesti silti hyvä, ja todella nätti vene! Tällä hetkellä mielestäni ainoa uutena ostamisen arvoinen grandezza on 39, mutta en sitten tiedä maksaisinko siitä 420,000€ joka on sekin vasta hinnat alkaen -malli. Lisävarusteet on tietysti erikseen mutta sea ray on mielestäni paremmin suunniteltu kokonaisuus mutta en usko että grandezzaankaan sijoittamista joutuu silti missään tapauksessa katumaan.

    • ostanut jo

      Olisko jo saanut raavittua rahat kasaan?
      Juttu on kohta vuoden vanha.

    • 31OC

      Huomattu on, kiitos siitä. Mutta tuskin kyseisestä kommentoinnista haittaakaan on.

    • Alapena Jorvas

      Grandioza 31 OC on ihan jees. Umpiveneilijöille tiedoksi, en voi oikeen käsittää että siellä huonosti ilmastoidussa meluisassa kioskissa munasiltaan pitäisi kesäsäällä hikoilla ja pyyhkiä säämiskälä ikkunaan tihrustusaukkoa jos hieman tihuttaa. Kaippa tuohon saa jonkun pressunkin päälle eikä haittaa menoja ollenkaan.

      • Toinen tietää :D

        Vaikuttaa siltä, että sinulla on mennyt termit sekaisin. Kuuma paikka, jossa ollaan munasillaan on sauna. Melu riippuu promillemäärästä. Ikkuna voi olla huurussa tai ei, riippuu miten on tehty.

        Veneen brygga on se valoisa paikka, jossa on aukeavat ikkunat ja ovet sekä kattoluukku. Kuumalla ilmalla siellä on ilmastointi, joka viilentää ja kylmällä lämppäri, joka lämmittää.

        Melu tulee veneen takaa, mutta se ei kuulu, koska välissä on ovi. Toisin kuin avoveneessä, jossa välissä on ilmaa ja ilmassa perästä akanpyörteessä sisälle roiskuvaa vettä.


      • 2 x kad44

        Tuohon on keksitty loistava kompromissi, fly bridge veneet. Ulkosalla, kun huvittaa oleskellaan ja ajetaan ylä ohjaamosta ja muutama rappu alas, niin ollaan mukavasti sisätiloissa.

        Tässä ratkaisu...


      • Ei alle 45 ft
        2 x kad44 kirjoitti:

        Tuohon on keksitty loistava kompromissi, fly bridge veneet. Ulkosalla, kun huvittaa oleskellaan ja ajetaan ylä ohjaamosta ja muutama rappu alas, niin ollaan mukavasti sisätiloissa.

        Tässä ratkaisu...

        On kokemuksia flaikkarista. Parhaimmillaan se on todellakin niin, että nautitaan saaristosta ja auringosta. Käytännössä meillä kuitenkin pitkillä matkoilla minä olin ylhäällä yksin ja muut alhaalla. Ei kovin seurallista, mutta alaskaan ei viitsinyt mennä koska alaohjaamosta näkyvyys oli paljon huonompi.

        Toinen asia, mikä tökki oli herkkyys tuulelle johtuen suuresta sivupinnasta ja herkkyyss aallokolle johtuen painopisteestä. Tosin vene oli vain 30ft. Oikean kokoisella veneellä ongelmat ovat ainakin keinunna suhteen pienemmät ja massa rauhoittaa sivutuuliherkkyyttä.


    • Tässä 33 koeajoa

      Vaikuttaa siltä, että sitä saa mitä tilaa, tyypillset ongelmat:

      Kuomuratkaisu ole täysin tipaton saati eristä kosteutta tai pidälämpöä kiinteiden seinärakenteiden veroisesti.

      Kokonaisuutena melutaso asettuu 33 OC:ssa HT-sportcruisereille tyypilliselle tasolle...ei erityisen rasittava.
      .
      Kiusaava vaiva on vesisumun imeytyminen avoimesta perästä sisään matkustamoon.

      • Pakko kysyä, millä periaatteella vesisumu tulee takaa avo-ohjaamoon? Eikö tämä ole enemmänkin tietyn mallisten HT-veneiden ongelma?


      • coanda?
        jsk1234 kirjoitti:

        Pakko kysyä, millä periaatteella vesisumu tulee takaa avo-ohjaamoon? Eikö tämä ole enemmänkin tietyn mallisten HT-veneiden ongelma?

        Vesi on kuin mehiläinen. Se lentää kysymättä teorioiden perään.

        Veikkaisin coandaefektiä, mutta mitä sillä on väliä, jos ei aio laskea virtauksia?


      • coanda? kirjoitti:

        Vesi on kuin mehiläinen. Se lentää kysymättä teorioiden perään.

        Veikkaisin coandaefektiä, mutta mitä sillä on väliä, jos ei aio laskea virtauksia?

        Ei kun sitä vaan, että omassa avo-ohjaamollisessa jenkissä ei tule pisaraakaan vettä takaa, kun ajelee eteenpäin. Oliskohan ohjaamon muotoilulla ja uimatason pituudella jotain merkitystä tässä?


      • En tiedä
        jsk1234 kirjoitti:

        Ei kun sitä vaan, että omassa avo-ohjaamollisessa jenkissä ei tule pisaraakaan vettä takaa, kun ajelee eteenpäin. Oliskohan ohjaamon muotoilulla ja uimatason pituudella jotain merkitystä tässä?

        Joku siihen vaikuttaa. Moneen tulee.


    • tosi on

      kyllä koppi on aina koppi ja avo on avo oli siinä ht-kate tahi ei! avot soppii etelän vesille

      • Järki mukaan

        Näin on. Ja koppiveneiden on parempi pysyä siellä perämerellä.


      • pälä pälä
        Järki mukaan kirjoitti:

        Näin on. Ja koppiveneiden on parempi pysyä siellä perämerellä.

        hölö hölö


    • tukevat

      Mites sinne avotilan alla olevaan kajuuttaan mahtuu kaksi aikuista nukkumaan?
      kuinka iso on se avotilan laatian ruuma?
      voiko moottoritilaan säiliö jotain tavaraa? saako sinne säilytyslaatikoa tms?

    • vesille

      kertokaapa kokemuksia 31:stä!

      • KaunisVene

        Nykyveneiden tapaa, sisältä yllättävän ahtaan tuntuinen vanhempiin samankokoisiin verrattuna, johtuu lähinnä "sisäpalasta" jolla sistuksen pohja rakennettu.
        Ajo-ominaisuudet kohtalaiset, siis saaristo-olosuhteisiin riittävät - kallis !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5150
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2329
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1564
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe