Käyttölinjainen sakemanni lapsiperheessä....

Pentua ostamassa

onko kellään kokemusta? Mitä ongelmia voi tulla eteen? Olemme hankkimassa käyttölinjasta sakemannin pentua perheeseemme ja meillä on lapsia. Miten hyvin tulevat toimeen lasten kanssa? Kuitenkin tiedän että käyttölinjaiset koirat yleensä toimivat poliisi, armeijan ja muussa sellaisessa. Ja tarviivat paljon tekemistä ja hyvän koulutuksen.

79

22717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riva.

tämä käyttölinjaisuus,mitkä on pennun vanhemmat?
      Käyttölinjasesta saat varmemmin hyvän suojelukoiran kun näyttelylinjasesta.
      Kysy myös saksanpaimenkoiraliiton keskustelupalstalta,siellä on varmaan enemmän kokemusta käyttölinjasesta koirasta.

• sakuli

...tuolla aiemmin ja sait siihen aivan asiallisia ja asiantuntevia vastauksia esim;
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000128&posting=22000000004542628

tuon linkin alta löytyy pitkä ja ihan hyvä vastaus asiaan,miten nyt tulee sellainen olo että joko et ole ymmärtänyt vastausta tai..?? kun edelleet olet ymmälläsi tämän termin kanssa,SPKL:n keskustelupalstalla liikkuu ehkä enemmän porukkaa jotka ovat pitkään kasvattaneet/omistaneet sakemanneja mutta kyllä tälläkin palstalla tietoa tietyiltä ihmisiltä löytyy!

Ihan uteliaisuuttani (en siis ilkeyttäni) kysyn kuinka monta sakemannia sanoitkaan sinulla ja olleen? Paljonko olet käynyt tai osallistunut sakemannien koe/näyttelytilaisuuksiin tai koulutuksiin yms.?
        Olen vain hiukan miettinyt näitä asioita.....

• Riva.
        sakuli kirjoitti:

...tuolla aiemmin ja sait siihen aivan asiallisia ja asiantuntevia vastauksia esim;
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000128&posting=22000000004542628

tuon linkin alta löytyy pitkä ja ihan hyvä vastaus asiaan,miten nyt tulee sellainen olo että joko et ole ymmärtänyt vastausta tai..?? kun edelleet olet ymmälläsi tämän termin kanssa,SPKL:n keskustelupalstalla liikkuu ehkä enemmän porukkaa jotka ovat pitkään kasvattaneet/omistaneet sakemanneja mutta kyllä tälläkin palstalla tietoa tietyiltä ihmisiltä löytyy!

Ihan uteliaisuuttani (en siis ilkeyttäni) kysyn kuinka monta sakemannia sanoitkaan sinulla ja olleen? Paljonko olet käynyt tai osallistunut sakemannien koe/näyttelytilaisuuksiin tai koulutuksiin yms.?
        Olen vain hiukan miettinyt näitä asioita.....

kysyin että mitkä ovat tämän pennun vanhemmat,en sitä mikä käyttölinjainen on,siihen olen saanut jo vastauksen.

Edellinen sakemanni aikani ajoittuu vuosille -86 ja -97 jolloin tämä linjajako ei ollut niin suuri kun nyt,ei ainakaan suojelupainotteinen.
        Edellisiä on ollut 7 kpl venäjänvinttikoira ja dobberi.Olen joskus kirjoittanut että voin varmuudella sanoa että mikä pää puree ja mikä paskantaa,muu koiratieto on jatkuvaa opiskelua.
        Paljon on muuttunut tässä ajassa minkä olin poissa,siksi kyselen ja kyseenalaistan.
        Edelliset koirat liittyy niin moneen juttuun mitä en halua kertoo täällä,joten kaikki jalostusnartut on testattu ja näyttelyissä käyty.
        Yhden kanssa oli se ongelma että se oli harmaa ja siihen aikaan harmaat ei ollut suosittuja.Mutta se kelpasi hyvin käyttöön.........

Mutta älä sinä hermostu jos minä samoja asioita kyselen,muisti kun ei ole mikään maailman paras:)

• sakuli
        Riva. kirjoitti:

kysyin että mitkä ovat tämän pennun vanhemmat,en sitä mikä käyttölinjainen on,siihen olen saanut jo vastauksen.

Edellinen sakemanni aikani ajoittuu vuosille -86 ja -97 jolloin tämä linjajako ei ollut niin suuri kun nyt,ei ainakaan suojelupainotteinen.
        Edellisiä on ollut 7 kpl venäjänvinttikoira ja dobberi.Olen joskus kirjoittanut että voin varmuudella sanoa että mikä pää puree ja mikä paskantaa,muu koiratieto on jatkuvaa opiskelua.
        Paljon on muuttunut tässä ajassa minkä olin poissa,siksi kyselen ja kyseenalaistan.
        Edelliset koirat liittyy niin moneen juttuun mitä en halua kertoo täällä,joten kaikki jalostusnartut on testattu ja näyttelyissä käyty.
        Yhden kanssa oli se ongelma että se oli harmaa ja siihen aikaan harmaat ei ollut suosittuja.Mutta se kelpasi hyvin käyttöön.........

Mutta älä sinä hermostu jos minä samoja asioita kyselen,muisti kun ei ole mikään maailman paras:)

kysynyt mitään siksi että olisin hermostunut ihan sama minulle kuinka useasti asiaa kysytään ainahan joku vastaa kuitenkin :-D
        Enkä kysynyt koiristasikaan siksi että epäilisin tai kyseenalaistaisin mitään olin lähinnä utelias en muuta :-D

Edellinen käyttölinjainen urokseni syntyi -95 ja se oli harmaa ns. "vanha saksalainen malli" ;-D koiralla oli luonnetta ja tahtoa mutta kuitenkin suhteellisen helppo kouluttaa nykyinen käyttikseni onkin sitten ihan eri juttu sillä sitä tahtoa on kolme kertaa enenpi ja kouluttaminenkaan ei suju ihan samaan malliin kun edellisen käyttiksellä,uroksissa on eroja jos niitä on nartuissakin omat nartut olivat äidillisen pehmoja ja erittäin miellyttämisen haluisia ja niiden kanssa käyttöpuoli jäi enenpi hakuun ja jälkeen suojelu oli niiden kohdalla semmoista arpapeliä ja millä tuulella milloinkin olivatkaan että kokeissa on saanut muutaman kerran olla korvat punaisena kun koira on alkanut makailla ja venytellä kentällä kun olisi pitänyt tehdäkkin jotain :-D

Tämän nuoren kanssa ongelmana on lähinnä ollut irroittaminen kun ei meinaa millään malttaa luopua hihasta kun sen kerran on suuhunsa saanut mutta eiköhän tässäkin aika ja sinnikkyys tee tehtävänsä....

• kikka
        sakuli kirjoitti:

kysynyt mitään siksi että olisin hermostunut ihan sama minulle kuinka useasti asiaa kysytään ainahan joku vastaa kuitenkin :-D
        Enkä kysynyt koiristasikaan siksi että epäilisin tai kyseenalaistaisin mitään olin lähinnä utelias en muuta :-D

Edellinen käyttölinjainen urokseni syntyi -95 ja se oli harmaa ns. "vanha saksalainen malli" ;-D koiralla oli luonnetta ja tahtoa mutta kuitenkin suhteellisen helppo kouluttaa nykyinen käyttikseni onkin sitten ihan eri juttu sillä sitä tahtoa on kolme kertaa enenpi ja kouluttaminenkaan ei suju ihan samaan malliin kun edellisen käyttiksellä,uroksissa on eroja jos niitä on nartuissakin omat nartut olivat äidillisen pehmoja ja erittäin miellyttämisen haluisia ja niiden kanssa käyttöpuoli jäi enenpi hakuun ja jälkeen suojelu oli niiden kohdalla semmoista arpapeliä ja millä tuulella milloinkin olivatkaan että kokeissa on saanut muutaman kerran olla korvat punaisena kun koira on alkanut makailla ja venytellä kentällä kun olisi pitänyt tehdäkkin jotain :-D

Tämän nuoren kanssa ongelmana on lähinnä ollut irroittaminen kun ei meinaa millään malttaa luopua hihasta kun sen kerran on suuhunsa saanut mutta eiköhän tässäkin aika ja sinnikkyys tee tehtävänsä....

...kun sanot että nykyinen käyttiksesi on huomattavasti hankalampi kouluttaa kuin edellinen,eli herää kysymys,mikä koirastasi tekee käyttölinjaisen?sukuko?Jos koirasi on vaikeampi koulutettava onko se ollut tarkoitus ja miksi?

Mä kun olen käsittänyt ton käyttölinjan ihan toisin,et olis helpommin koulutettavissa,kuin esim.näyttelylinjaiset?!Kyllä musta olis kauheeta ajatella et kasvattaisin käyttölinjaisia koiria,joiden koulutus olis vaikeempaa kuin lajitoverin,joka on jalostettu kiertämään kehää.

Mä ainakin toivon koiraltani että on nopea oppimaan eikä pistä koko ajan hanttiin,sillä se painiminen ei mulle ole kyllä harrastuksen suola,mutta tämä onkin minun mielipiteeni...mutta ihmetyttää kyllä,taidan olla outo...

• Riva
        sakuli kirjoitti:

oli että kun tän nykyisen pennun kaikki urokset ovat suojelukoiria niin koirani on käyttölinjainen,siitä huomasin miten pahasti olen tippunut kärryiltä näistä linjoista.Oma on sekalinjainen,yksi ainoa koira on puhtaasti käyttölinjainen.Mutta siitä huolimatta pentu on tosi jyty,ihan erilainen kun muut mitä on ollut.
        Tämä jos olisi myyty kotikoiraksi niin olisi varmaan jo myynnissä tällä palstalla.Sen takia on oltava tosi tarkka kun ostaa sakemannia,jos on ollut saku joskus 15 vuotta sitten ja siltä pohjalta lähtee hakemaan samanlaista helppoa koiraa voi todella tulla yllätys.
        Olen kyllä miettinyt että mikä on saksanpaimenkoira 10 vuoden kuluttua??Kun muutos taaksepäin on näin valtava ,niin mitä on tulevaisuus.Saksanpaimenkoira ei tule olemaan joka kodin koira.

• joo
        kikka kirjoitti:

...kun sanot että nykyinen käyttiksesi on huomattavasti hankalampi kouluttaa kuin edellinen,eli herää kysymys,mikä koirastasi tekee käyttölinjaisen?sukuko?Jos koirasi on vaikeampi koulutettava onko se ollut tarkoitus ja miksi?

Mä kun olen käsittänyt ton käyttölinjan ihan toisin,et olis helpommin koulutettavissa,kuin esim.näyttelylinjaiset?!Kyllä musta olis kauheeta ajatella et kasvattaisin käyttölinjaisia koiria,joiden koulutus olis vaikeempaa kuin lajitoverin,joka on jalostettu kiertämään kehää.

Mä ainakin toivon koiraltani että on nopea oppimaan eikä pistä koko ajan hanttiin,sillä se painiminen ei mulle ole kyllä harrastuksen suola,mutta tämä onkin minun mielipiteeni...mutta ihmetyttää kyllä,taidan olla outo...

Luulen, että ole käsittänyt jotain pieleen.

Koiran kouluttaminen hälläväliä-tasolle on aina helppoa, mutta sen kouluttaminen korkealle tasolle on aina vaativaa.

Käyttiksen jalostuksessa huomioidaan muunmuassa koiran vahvat vietit, ja kouluttaminen perustetaan niihin. Mikä siitä tekisi helpomman koulutettavan? Ei mikään!!! Mitä enemmän viettejä, sen enemmän vaaditaan ohjaajalta koiranlukutaitoa, käsittelytaitoa ja kykyä käyttää viettejä hyväksi.

En ole nähnyt osaamattomilla ohjaajilla yhtään hyvin toimivaa käyttölinjaista koiraa. Sen sijaan sama, osaamaton ohjaaja on voinut tasaisemman ja vietittömämmän koiransa kanssa yltää kohtuullisiinkin tuloksiin, koska koiran kapasiteetti ei ole ylittänyt ohjaajan taitoja, ja ohjaaja on saanut sen ominaisuudet paremmin kasaan kuin vaativamman käyttiksen.

Karkeita yleistyksiä, mutta ehkä niissä on edes vähän enemmän perusteita kuin jaossa "käyttis on helpommin koulutettava kuin näyttis"...

Koulutettavuuden hyvyys on sitäpaitsi suhteellista. Jollekin vietitön koira on helppo koulutettava, koska taito ei riitä viettien kanssa läträämiseen. Edistyneemmälle vietitön koira taas voi olla todellinen kauhistus, sillä kaikki kouluttaminen perustuu vietteihin, tavoitteet ovat korkealla ja niihin päästään oikeanlaisella koiralla.

Suomalaisista palveluskoiraharrastajista liian suuri on surkeita kouluttajia, se on yleisesti tunnettu juttu. Ei tällaisille käyttölinjainen ole helppo koira, ja se näkyy. Muodin mukaan juostaan koiravalinnoissa ja ihmetellään, kun tulosta ei synnykään, vaan on pakko alkaa etsiä vikaa itsestään.

• kikka
        joo kirjoitti:

Luulen, että ole käsittänyt jotain pieleen.

Koiran kouluttaminen hälläväliä-tasolle on aina helppoa, mutta sen kouluttaminen korkealle tasolle on aina vaativaa.

Käyttiksen jalostuksessa huomioidaan muunmuassa koiran vahvat vietit, ja kouluttaminen perustetaan niihin. Mikä siitä tekisi helpomman koulutettavan? Ei mikään!!! Mitä enemmän viettejä, sen enemmän vaaditaan ohjaajalta koiranlukutaitoa, käsittelytaitoa ja kykyä käyttää viettejä hyväksi.

En ole nähnyt osaamattomilla ohjaajilla yhtään hyvin toimivaa käyttölinjaista koiraa. Sen sijaan sama, osaamaton ohjaaja on voinut tasaisemman ja vietittömämmän koiransa kanssa yltää kohtuullisiinkin tuloksiin, koska koiran kapasiteetti ei ole ylittänyt ohjaajan taitoja, ja ohjaaja on saanut sen ominaisuudet paremmin kasaan kuin vaativamman käyttiksen.

Karkeita yleistyksiä, mutta ehkä niissä on edes vähän enemmän perusteita kuin jaossa "käyttis on helpommin koulutettava kuin näyttis"...

Koulutettavuuden hyvyys on sitäpaitsi suhteellista. Jollekin vietitön koira on helppo koulutettava, koska taito ei riitä viettien kanssa läträämiseen. Edistyneemmälle vietitön koira taas voi olla todellinen kauhistus, sillä kaikki kouluttaminen perustuu vietteihin, tavoitteet ovat korkealla ja niihin päästään oikeanlaisella koiralla.

Suomalaisista palveluskoiraharrastajista liian suuri on surkeita kouluttajia, se on yleisesti tunnettu juttu. Ei tällaisille käyttölinjainen ole helppo koira, ja se näkyy. Muodin mukaan juostaan koiravalinnoissa ja ihmetellään, kun tulosta ei synnykään, vaan on pakko alkaa etsiä vikaa itsestään.

...jatkan tätä hälläväliä koulutusta,sillä kun on saanut pari KVAta...toisen kahdella lajilla,toisen kolmella...tehkää te viettienne kanssa niitä todellisia käyttökoiria...

• Uteliaisuus...armo
        Riva. kirjoitti:

Riva , olet joko iäkäs tai lopetat /annat/jollekin koirasi kun noin paljon olet (jos n 9-12v elää seefferi) niitä ehtinyt käsiesi läpi antanut mennä? itsellä ikää n 40 ja vasta kolmas on menossa . Koirani ovat perheenjäseniä ja armelias piikki tulee vasta kun näkee milloin kaveri on luovuttanut.

• Riva.
        Uteliaisuus...armo kirjoitti:

Riva , olet joko iäkäs tai lopetat /annat/jollekin koirasi kun noin paljon olet (jos n 9-12v elää seefferi) niitä ehtinyt käsiesi läpi antanut mennä? itsellä ikää n 40 ja vasta kolmas on menossa . Koirani ovat perheenjäseniä ja armelias piikki tulee vasta kun näkee milloin kaveri on luovuttanut.

1.sakemanni narttu ,eron myötä 2 vuotiaana siirtyi pois,eli 11 v.
        2.sakemanni narttu ,eli 10 v.kuoli leikkauspöydälle,märkäkohtu
        3.sakemanni narttu,lopetus 1.5v D-lonkat,nivelrikko,luurosto.
        4.sakemanni narttu .13 v.takajalkojen hermoradat petti,A-lonkat.
        5.sakemanni uros,lopetus 7 v.syy oli että ei voinut pitää narttujen kanssa,vaikka oli leikattu,juoksut aiheutti hormonaalisen reaktion,rajavartiolaitos ei voinut ottaa koska oli liian kova koulutettavaksi, eikä voinut kuvitellekaan sitä myytäväksi,monen tahon päätöksellä lopetin.
        6. sakemanni narttu, 2v. myin pois C-lonkat
        7.sakemanni narttu, 12 v.
        8.sakemanni uros,nyt 6 kk ja toivon että elää sen 12 vuotta ainakin.
        Kasvatin 10 pentuetta yht 58 pentua.
        Vinttikoira meni eka sakemannin kanssa ex miehen mukaaan. Dobberin palautin kasvattajalle puoli vuotiaana,oli sijoituksessa ja sanoin etten missään nimessä suostu teettämään pentuja sillä luonteella,riita kasvattajan kanssa joka päättyi niin että palautin koiran.
        Ja tämän lisäksi vielä kasvatin undulaatteja 10 vuotta.Kissoja on ollut 5 kpl.Kaloja löytyy lukematon määrä.
        Siinäpä minun eläin elämänkaari.

• sakuli
        kikka kirjoitti:

ja niin on tässäkin tapauksessa edellinen uros oli "lepsumpi" ja tämä nuori on kovempi ja omapäisempi siinä se koulutuksen hankaluus ei muualla.Toinen ero on se että edellinen käyttis syntyi 1995 ja tämä nuorempi 2003 8-vuoden ero ja koirat ovat muuttuneet.....

Itse en todellakaan enää tässä vaiheessa ole kiinnostunut kehää kiertävistä perhekoirista , ja olet todellakin käsittänyt väärin jos luulet käyttölinjaisen koiran olevan miellyttämisen haluinen ja pehmeä,näillä koirilla on luonnetta ja lujuutta jota ne omassa käyttötarkoituksessaan tarvitsevat.

En jaksa tässä alkaa erittelemään mikä tekee koirasta käyttölinjaisen luulisi sinunkin aktiivisena sakemanni ihmisenä tämän jo moneen kertaan harrastuksesi parissa kuulleen!

• --sarah--
        Uteliaisuus...armo kirjoitti:

sitten kun näke että koira on luovuttanut?? mutta mitäpä sanot esimerkiksi siitä että mun entinen koira(karhukoira samojedin sekoitus) olis täyttänyt viikon päästä 15v ja se halvaantu yks aaamu lonkista alaspäin. mut ei se olisi halunnut luovuttaa, oisko sun mielestä pitäny hommata joku lauta ja rullat persuksen alle että ois saanu vielä elää vaikka oli halvaantunut täysin takasosasta????
        ...huhhuh...

• E.A

Mihinkä tarkoitukseen olet koiraa hankkimassa?
      Eihän se nyt noin yksioikoisesti mene, että käyttikset olisivat jo odotusarvoltaankin jollain tapaa "pitelemättömiä", siinä sohvaperunan roolissaan.Onko kasvattaja asiallinen, häneen on meidän muidenkin "luotettava" siinä, ettei myy koiriaan "sopimattomiin" perheisiin.
      En nyt puhu mistään äärilaidasta vaan siitä "mututuntumasta", joka kustakin perheestä/henkilöstä eittämättä syntyy, jo siinä kauppoja hierottaessa, eli tuntuuko siltä, että tämä porukka osaa koiraa kouluttaa, eikä se joudu kiertolaiseksi.

• Markku

Ovatkohan nämä koiranostajat nyt tosissaan lähdössä harrastamaan esim. suojelua tms.? Nykyään vaan alkaa jo vähän hymyilyttämään tämä kun kaikki haluaisivat "käyttiksen". Itse harrastan nly/sekalinjaisen kanssa ja olen ihan tyytyväinen tämän hetken tuloksiin. Näyttelyssä olen käynyt kasvattajan mieliksi vain pari kertaa, eli nyt en puhu pelkästään mistään näyttelytuloksista.

Minunkin silmää miellyttää enemmän suoraselkäisemmät koirat, omaan luiskaperään verrattuna. Kuitenkaan esim. lonkkatuloksia verratessa ei voi todeta näyttelylinjaisia sairaammiksi.

Aloittelevalle harrastajalle, kuten esim. minulle (2. koira) pehmeämpi koira sopii usein paremmin. Eipä tuolla Sch3 kokeissa näyttelilinjaisista ole ruuhkaa, mutta eipä käyttölinjainenkaan siellä itsestään kerää tuloksia. Harvemmimpa tulokset koirasta jäävät kiinni. Pääsääntöisesti ongelmat löytyvät täältä "liinan" toisesta päästä.

Kannattaa varmaankin käydä lukemassa tämäkin linkki:
        http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum17/HTML/002969.html

• ...

Mihin tarpeeseen olette saksanpaimenkoiraa hankkimassa?

Jos koira on tulossa perhekoiraksi, niin suosittelen unohtamaan kaikki kuvitelmat käyttölinjaisen työkoiran tarpeellisuudesta teidän kohdallanne.

Mitä kokemattomampi koiranhankkija, sen suurempia ongelmia on odotettavissa, sillä käyttölinjaisella vietit ovat yleensä keskimäärin huomattavasti vahvempia, mikä voi aiheuttaa todella suuria hallintaongelmia. Jo pelkästään puruvoima, saalistusvietin vahvuus ja taistelutahto ovat ominaisuuksia, jotka koirassa aiheuttavat helposti vakavaa päänvaivaa kokemattomalle perheelle, varsinkin lasten kanssa.

Käyttölinjaiset koirat on jalostettu ensisijaisesti palvelemaan saksanpaimenkoiran rodunomaista käyttöä - eli työkäyttöä ja suojelu-urheiluharrastusta. Ns. tavallisella pulliaisella ei ole käsitystäkään siitä, mitä tällaisen koiran päässä tapahtuu, ja millaisia ominaisuuksia sillä on.

Valitettavasti on aika paljon maallikoita, jotka lukevat harrastajien keskusteluja, ja kuvittelevat, että kun puhutaan "hyvästä" luonteesta, puhutaan jostain, joka sopii myös heidän tarkoituksiinsa. Harvoin kuitenkaan on näin. Myös kuvitelmat käyttölinjaisten paremmasta terveydestä ovat harhaa ja merkityksetöntä hölynpölyä seurakoirakäyttöä ajatellen.

Kaikkein pahin virhe, minkä voi tehdä, on olla hankkivinaan muodin mukaista "suoraselkäistä, vanhanajan saksanpaimenkoiraa" ja päätyä valinnassaan käyttölinjaiseen.

Miettikää nyt ihan totta kymmenen kertaa uudestaan. Myös rotuvalintaa. Kirjoituksenne ja oudon palstavalintanne perusteella en oikein jaksa uskoa, että käyttölinjaiselle spk:lle olisi teillä tarvetta. Koiranhankintajutuissa pitäisi kaiken muun olla ensimmäisenä mielessä kuin ainakaan minkään muotisuuntauksen.

• sakuli

Totta tuo luonne ja millainen se on käyttölinjaisella koiralla,"sohvaperuna koiralla" käyttölinjaisen sakemannin luonne tuo mukanaan valtavan määrän ongelmia omistajalleen ja ympäristölle,turhautunut energinen sakemanni on pahinta mitä tiedän sellaisia pistetään kiertoon uskomattomat määrät kun ihmiset eivät ole tajunneet mitä ovat hankkineet.

Itse olen törmännyt useassa paikassa ja useaan otteeseen epätoivoisiin sakemannin omistajiin jolla ei ole ollut hajuakaan mitä koiralle pitäisi tehdä tai mitä sen kanssa pitäisi tehdä,itselläni menossa toinen selkeästi käyttölinjainen uros ja vaikka kokemusta on ko; kovuusluokan koirasta on se silti sellainen koira etten uskaltaisi edes ajatella millainen siitä tulisi/olisi tullut toisellaisissa olosuhteissa tai osaamattoman käsissä,energinen, räjähtävä,kovapäinen (terveellä tavalla) yms. todellinen unelma mutta helposti kääntyisi painajaiseksi tilanteen ollessa toinen.

• Pentua hankkimassa
        sakuli kirjoitti:

Totta tuo luonne ja millainen se on käyttölinjaisella koiralla,"sohvaperuna koiralla" käyttölinjaisen sakemannin luonne tuo mukanaan valtavan määrän ongelmia omistajalleen ja ympäristölle,turhautunut energinen sakemanni on pahinta mitä tiedän sellaisia pistetään kiertoon uskomattomat määrät kun ihmiset eivät ole tajunneet mitä ovat hankkineet.

Itse olen törmännyt useassa paikassa ja useaan otteeseen epätoivoisiin sakemannin omistajiin jolla ei ole ollut hajuakaan mitä koiralle pitäisi tehdä tai mitä sen kanssa pitäisi tehdä,itselläni menossa toinen selkeästi käyttölinjainen uros ja vaikka kokemusta on ko; kovuusluokan koirasta on se silti sellainen koira etten uskaltaisi edes ajatella millainen siitä tulisi/olisi tullut toisellaisissa olosuhteissa tai osaamattoman käsissä,energinen, räjähtävä,kovapäinen (terveellä tavalla) yms. todellinen unelma mutta helposti kääntyisi painajaiseksi tilanteen ollessa toinen.

Me jos ostamme koiran myös pidämme sen loppuun saakka, niin oli myös edellisten koirien kanssa. Vaikka yksi koirista on todella vaikea. Edellinen koiramme kuoli vanhuuteen eli 14 vuotiaaksi enkä missään vaiheessa aikonut antaa sitä pois, vaikka välillä oli tosi vaikeaa. Koira kyllä tulee saamaan liikuntaa tarpeeksi, emme ole sohvaperunoita. Meillä kesämökki maalla siellä koira saa mielin määrin juoskennella ja touhuta.Perheelläni on kokemusta käyttölinjasesta Sakemannista ,isäni työskenteli armeijassa juuri Sakemannien kanssa ja koulutti niitä. Tietoa kyllä saan perheeltäni.Ja kiinnostusta on aloittaa pennun kanssa kunnon koulutus, niitähän järjestetään .Ja vaihtoehtoja kyllä riittää mihin koiraa voi käyttää myöhemmin.

• oikku04
        Pentua hankkimassa kirjoitti:

Me jos ostamme koiran myös pidämme sen loppuun saakka, niin oli myös edellisten koirien kanssa. Vaikka yksi koirista on todella vaikea. Edellinen koiramme kuoli vanhuuteen eli 14 vuotiaaksi enkä missään vaiheessa aikonut antaa sitä pois, vaikka välillä oli tosi vaikeaa. Koira kyllä tulee saamaan liikuntaa tarpeeksi, emme ole sohvaperunoita. Meillä kesämökki maalla siellä koira saa mielin määrin juoskennella ja touhuta.Perheelläni on kokemusta käyttölinjasesta Sakemannista ,isäni työskenteli armeijassa juuri Sakemannien kanssa ja koulutti niitä. Tietoa kyllä saan perheeltäni.Ja kiinnostusta on aloittaa pennun kanssa kunnon koulutus, niitähän järjestetään .Ja vaihtoehtoja kyllä riittää mihin koiraa voi käyttää myöhemmin.

Se onkin eri juttu että kuka kasvattaja myy käyttiksen. nimittäin olen useaan otteeseen törmännyt siihen käsitykseen että kasvattaja ei myy käyttölinjaista mikäli ei ole aiemmin ollut koiran kanssa tuloksia käyttöpuolelta koiran kanssa. Eli ei ekaksi harrastuskoiraksi, vielä vähemmän sohvaperunaksi.

• sakuli
        oikku04 kirjoitti:

Se onkin eri juttu että kuka kasvattaja myy käyttiksen. nimittäin olen useaan otteeseen törmännyt siihen käsitykseen että kasvattaja ei myy käyttölinjaista mikäli ei ole aiemmin ollut koiran kanssa tuloksia käyttöpuolelta koiran kanssa. Eli ei ekaksi harrastuskoiraksi, vielä vähemmän sohvaperunaksi.

itse en myisi selkeästi käyttölinjaista koiraa ja varsinkaan urosta sellaiseen paikkaan jossa ko; linjauksen kovaluonteisesta koirasta ei ole omakohtaista kokemusta,olen paljon harrastanut ihmisten kanssa joista osa on poliisin osa puolustusvoimien palveluksessa heillä kokemusta työkoirista mutta jos kokemusta on työkoirasta vaikkapa vain kymmenenkin vuoden takaa on pakko sanoa että koirakanta on siitä hurjasti muuttunut käyttöpuolella ,kovuutta ja tahtoa on tullut roimasti lisää en väheksy kenenkään tietämystä tai osaamista olisin vain varovainen näiden koirien kanssa kun ne pahimmillaan voivat olla sitten väärin kohdeltuina todellisia "terroristeja".

• -R-
        sakuli kirjoitti:

itse en myisi selkeästi käyttölinjaista koiraa ja varsinkaan urosta sellaiseen paikkaan jossa ko; linjauksen kovaluonteisesta koirasta ei ole omakohtaista kokemusta,olen paljon harrastanut ihmisten kanssa joista osa on poliisin osa puolustusvoimien palveluksessa heillä kokemusta työkoirista mutta jos kokemusta on työkoirasta vaikkapa vain kymmenenkin vuoden takaa on pakko sanoa että koirakanta on siitä hurjasti muuttunut käyttöpuolella ,kovuutta ja tahtoa on tullut roimasti lisää en väheksy kenenkään tietämystä tai osaamista olisin vain varovainen näiden koirien kanssa kun ne pahimmillaan voivat olla sitten väärin kohdeltuina todellisia "terroristeja".

Silloinen käyttökoira ja nykyinen ovat tosiaan kuin yö ja päivä.
        Meillä oli silloin aikanaan yksi ensimmäisiä käyttölinjaisia saksanpaimenkoiria Suomessa. Se oli mielestäni maailman paras koira; helppo kouluttaa, todella monipuolinen ja vahvat vietit, muttei kuitenkaan kovapäinen.

Nyt en ole ollut pk-harrastuksessa mukana yli kymmeneen vuoteen, ajat on muuttuneet hurjasti ja ajattelinkin, että kun koiran (ilman muuta saku)hankinnan taas joskus aika on, en aloita käyttökoiralla. Perussakemannin kanssakin kun voi hyvin harrastaa pk-lajeja.

• Sakemanni.
        sakuli kirjoitti:

vaikeaa omata kokemusta kyseisestä linjauksesta jos kukaan ei myisi sitä ensimmäistä käyttölinjaista.

• oikku04.
        Sakemanni. kirjoitti:

vaikeaa omata kokemusta kyseisestä linjauksesta jos kukaan ei myisi sitä ensimmäistä käyttölinjaista.

En tarkoittanut että kukaan ei myisi sitä ensimmäistä käyttölinjaista. ajoin kirjoituksellani takaa sitä, että kasvattajat "hyväksilukee" sen että pennunostaja on aiemmin harrastanut vaikka sekalinjaisen koiransa kanssa suojelua kakkostasolle asti ja haluaa koiran, missä on enemmän potkua jotta päästäisiin kolmoseen asti...
        El pohjalla olisi oltava ainakin yksi koira mikä on koulutettu melko ylös asti. Saa ainakin jonkun käsityksen siitä, mitä pennunostaja osaa.
        Kukaan tuskin myy vietikästä käyttölinjaista pentua jos aiempaa koirakolemusta on vaan pienistä seurakoirista.Tämä on hiukan kärjistetty vertaus mutta niin sen on tarkoitus ollakkin.

• Sakemanni.
        oikku04. kirjoitti:

En tarkoittanut että kukaan ei myisi sitä ensimmäistä käyttölinjaista. ajoin kirjoituksellani takaa sitä, että kasvattajat "hyväksilukee" sen että pennunostaja on aiemmin harrastanut vaikka sekalinjaisen koiransa kanssa suojelua kakkostasolle asti ja haluaa koiran, missä on enemmän potkua jotta päästäisiin kolmoseen asti...
        El pohjalla olisi oltava ainakin yksi koira mikä on koulutettu melko ylös asti. Saa ainakin jonkun käsityksen siitä, mitä pennunostaja osaa.
        Kukaan tuskin myy vietikästä käyttölinjaista pentua jos aiempaa koirakolemusta on vaan pienistä seurakoirista.Tämä on hiukan kärjistetty vertaus mutta niin sen on tarkoitus ollakkin.

kommentoin tuohon sakulin kirjoitukseen.

Tuo mitä kirjoitit on minunkin mielestäni täyttä asiaa.

• ...
        Pentua hankkimassa kirjoitti:

Isäsi työskenteli? Vuonna mikä? Onkohan ajat ehtineet muuttua hieman, käyttölinjaisuus kun nimittäin ei ole ihan niitä vanhimpia muotivirtauksia, vaan käyttölinjaisia koiria on varsinaisesti alkanut tulla maahan vasta 90-luvun alkupuolelta.

Kirjoituksesi vahvisti, että teillä EI OLE tarvetta käyttölinjaiselle koiralle. Liian kovan palan haukkaatte, ja hyvää pentua teille tuskin myydään - kukaan kunnollinen kasvattaja ei myy hyvää käyttistä kotikoiraksi, kun todellisille harrastajillekaan ei aina meinaa pentuja riittää.
        Mitä sitten ovat ne jämäpennut... Heikkoja hermoja ja vahvoja viettejä sekasotkuna - onnea yritykselle, verta kaivatte nenästänne. Toivottavasti perheen lapset eivät ole niitä, jotka joutuvat tilanteesta kärsimään.

Saksanpaimenkoira tarvitsee huomattavasti enemmän tekemistä kuin "tarpeeksi liikuntaa" tai silloin tällöin kesämökillä juoksentelua. Sinulla näyttää olevan kuvitelmia enemmän kuin tietoa ja asian ymmärrystä. Tutustu nyt ihmeessä saksanpaimenkoiran linjoihin vähän tarkemmin ja mieti todellista koirantarvettasi. Sakemanni ei ole automaattisesti helppo koira minkään linjaisena, vaan jo ihan perussakemanni (puhutaan nyt siitä näyttelylinjaisesta, joka muuten ei tarkoita näyttelykoiraa) teettää kyllä töitä aloittelijan tarpeeseen - vaikka apuja saisi miltä taholta tahansa. Isäsi tuskin elää sen koiran kanssa, vaan sinä ja perheesi. Onko mitään järkeä haukata liian isoa palaa jonkun toisarvoisen seikan (ulkonäkö, muodikkuuden tavoittelu, statussymboli..) takia? Eikö koira hankita seuraksi lähinnä siksi, että sen kanssa eläminen olisi mukavaa? Hyvin vietikkään ja temperamenttisen koiran kanssa ehdit moneen kertaan vaikeuksiin, ennen kuin ehdit ja osaat edes tunnistaa ongelmia.

Kuvitelmat koulutuksissa käymisestä ja harrastustoiminnasta ovat jänniä, mutta kokeile kuitenkin ensin sellaisella koiralla, jonka kanssa harrastaminen on tasoisellesi vähän mielekkäämpää. Haastetta tulee olemaan, sakemanni nimittäin ei ole mikään löysä kotikoira missään muodossa, ellet nyt sitten satu ihan roskasakilta koiraasi ostamaan.

Milloin ihmiset alkavat tajuamaan, että työkoira on työkoira, seurakoira jotain ihan muuta! Toivottavasti jokainen käyttölinjaisten koirien kasvattaja osaa karsia joukosta nämä muodin perässä juoksijat.

• Pentua ostamassa
        ... kirjoitti:

Isäsi työskenteli? Vuonna mikä? Onkohan ajat ehtineet muuttua hieman, käyttölinjaisuus kun nimittäin ei ole ihan niitä vanhimpia muotivirtauksia, vaan käyttölinjaisia koiria on varsinaisesti alkanut tulla maahan vasta 90-luvun alkupuolelta.

Kirjoituksesi vahvisti, että teillä EI OLE tarvetta käyttölinjaiselle koiralle. Liian kovan palan haukkaatte, ja hyvää pentua teille tuskin myydään - kukaan kunnollinen kasvattaja ei myy hyvää käyttistä kotikoiraksi, kun todellisille harrastajillekaan ei aina meinaa pentuja riittää.
        Mitä sitten ovat ne jämäpennut... Heikkoja hermoja ja vahvoja viettejä sekasotkuna - onnea yritykselle, verta kaivatte nenästänne. Toivottavasti perheen lapset eivät ole niitä, jotka joutuvat tilanteesta kärsimään.

Saksanpaimenkoira tarvitsee huomattavasti enemmän tekemistä kuin "tarpeeksi liikuntaa" tai silloin tällöin kesämökillä juoksentelua. Sinulla näyttää olevan kuvitelmia enemmän kuin tietoa ja asian ymmärrystä. Tutustu nyt ihmeessä saksanpaimenkoiran linjoihin vähän tarkemmin ja mieti todellista koirantarvettasi. Sakemanni ei ole automaattisesti helppo koira minkään linjaisena, vaan jo ihan perussakemanni (puhutaan nyt siitä näyttelylinjaisesta, joka muuten ei tarkoita näyttelykoiraa) teettää kyllä töitä aloittelijan tarpeeseen - vaikka apuja saisi miltä taholta tahansa. Isäsi tuskin elää sen koiran kanssa, vaan sinä ja perheesi. Onko mitään järkeä haukata liian isoa palaa jonkun toisarvoisen seikan (ulkonäkö, muodikkuuden tavoittelu, statussymboli..) takia? Eikö koira hankita seuraksi lähinnä siksi, että sen kanssa eläminen olisi mukavaa? Hyvin vietikkään ja temperamenttisen koiran kanssa ehdit moneen kertaan vaikeuksiin, ennen kuin ehdit ja osaat edes tunnistaa ongelmia.

Kuvitelmat koulutuksissa käymisestä ja harrastustoiminnasta ovat jänniä, mutta kokeile kuitenkin ensin sellaisella koiralla, jonka kanssa harrastaminen on tasoisellesi vähän mielekkäämpää. Haastetta tulee olemaan, sakemanni nimittäin ei ole mikään löysä kotikoira missään muodossa, ellet nyt sitten satu ihan roskasakilta koiraasi ostamaan.

Milloin ihmiset alkavat tajuamaan, että työkoira on työkoira, seurakoira jotain ihan muuta! Toivottavasti jokainen käyttölinjaisten koirien kasvattaja osaa karsia joukosta nämä muodin perässä juoksijat.

On tyhmää hankkia koiraa muotivirtauksen mukaan. Tämä koira ei ole ensimmänen koira perheessämme.Minulla on ollut aikaisemmin näyttelylinjainen. Ja kasvattaja kyllä tietää kelle myy pennut. Emme ole vielä ostamassa pentua, vain mietitään, miten tulisi toimeen lasten kanssa?

• ...
        Pentua ostamassa kirjoitti:

On tyhmää hankkia koiraa muotivirtauksen mukaan. Tämä koira ei ole ensimmänen koira perheessämme.Minulla on ollut aikaisemmin näyttelylinjainen. Ja kasvattaja kyllä tietää kelle myy pennut. Emme ole vielä ostamassa pentua, vain mietitään, miten tulisi toimeen lasten kanssa?

Joopa joo. Perusteita et ole käyttölinjaisen hankinnalle antanut, enkä kirjoituksiasi lukiessani usko, että järkeviä sellaisia pystytkään antamaan. On todella outoa, että ihminen, jolla on muka ollut sakemanneja, miettii, kuinka käyttölinjainen tulee toimeen lasten kanssa. Koiran ominaisuuksistako se riippuu?

Vastaan kysymykseen, että todellisella harrastajalla, joka ymmärtää koiransa tyypin ja luonneominaisuudet, ei ole ongelmia käyttiksen ja lasten suhteen. Koira elää harvoin täysin vapaata ja kontrolloimatonta perhe-elämää, siltä ei odoteta täyttä sosiaalisuutta ja ongelmat pysyvät kurissa koulutuksella ja hallinnalla.

Ne, ketkä hankkivat koiransa seurakoiraksi, elävät luultavasti aika toisella lailla. Rodunomaisen työkoiran kanssa ongelmia on todennäköisesti odotettavissa, ellei asioihin puututa heti alussa todella voimakkaasti. Onko sitten taas mielekästä ottaa koira, jonka ominaisuuksia joutuu tukahduttamaan, ja onko sellaiseen taitoa? Vai pitääkö ensin kokeilla, saako normaali työominaisuuksilla varustettu käyttökoira leikeissään ennen puolta ikävuottaan jonkun kakaroista tikkikuntoon, ennenkuin todetaan, että saattoi olla meille vähän liikaa? Onko lapsille kivaa se, että koiraa saa tosissaan varoa (ei koiran luonteen takia, vaan siksi, että luonne on väärä teidän tarkoituksiin) / eikö perhekoiran idea ole se, että siitä on iloa jokaiselle perheenjäsenelle? Odotatko, että käyttiksestä saisit pehmeän ja mukavan lullukan, jota kakarat voivat ulkoiluttaa kavereidensa kanssa? Ei nimittäin tule tapahtumaan.

Yksinkertaisesti: työkoira ei ole seurakoira!!!

• -R-
        ... kirjoitti:

Muotovalio Ero vom Kirschental (SchH2, HGH) on lienee ollut ensimmäinen paimennuskokeen suorittanut koira (arvosana erinomainen), joka on tullut Suomeen. Tämä oli 80-luvun puolivälissä.

• ...
        -R- kirjoitti:

Muotovalio Ero vom Kirschental (SchH2, HGH) on lienee ollut ensimmäinen paimennuskokeen suorittanut koira (arvosana erinomainen), joka on tullut Suomeen. Tämä oli 80-luvun puolivälissä.

Mihin kommenttisi liittyy? Mitä kumman tekemistä on paimennuskokeella ja tämän koiran Suomeen tulemisen ajankohdalla käyttölinjaisuuden kanssa?

• pentua hankkimassa
        ... kirjoitti:

Mihin kommenttisi liittyy? Mitä kumman tekemistä on paimennuskokeella ja tämän koiran Suomeen tulemisen ajankohdalla käyttölinjaisuuden kanssa?

jos et pysty antamaan kunnollisia vastauksia. Minä ainakaan en tarvitse neuvoa ihmiseltä joka luulee tietävänsä kaiken käyttölinjasesta koirasta.Minulle on ihan sama mitä SINÄ ajattelet pentumme hankinnasta. Kiitos vaan näistä epäystävällisistä ja itsekkäistä neuvoista joita latelet.

• ...
        pentua hankkimassa kirjoitti:

jos et pysty antamaan kunnollisia vastauksia. Minä ainakaan en tarvitse neuvoa ihmiseltä joka luulee tietävänsä kaiken käyttölinjasesta koirasta.Minulle on ihan sama mitä SINÄ ajattelet pentumme hankinnasta. Kiitos vaan näistä epäystävällisistä ja itsekkäistä neuvoista joita latelet.

kuten keskustelupalstojen tarkoitus on.

Saksanpaimenkoira ei kaipaa yhtään enempää negatiivista huomiota ongelmakoirilla katukuvassa tai purematapauksilla, jotka eivät johdu koiren huonoista luonteista, vaan omistajista, jotka märsyävät itselleen liian isoja paloja purtavaksi.

Käyttölinjaisen koiran hankinta kaipaa perusteluja, niitä et anna, koska niitä ei ole. Minun mielipiteeni siis on, että käyttölinjainen ei ole sopiva valinta teille. Asia ei siitä muutu, vaikka sen sanoisi itse presidentti. Sitä joko ottaa vastaan neuvoja tai ei, ja jälkimmäisessä tapauksessa tekee täysin omat ratkaisut seurauksista välittämättä.

Jos sinulle on sama, mitä muut ajattelevat pennunhankinnastasi, niin miksi kyselet palstalla ja vielä vedät herneet neukkiin? Senkun menet ja etsit itsellesi illuusioidesi käyttölinjaisen pennun, toivottavasti kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti asiat menevät hyvin.

• sakuli
        Sakemanni. kirjoitti:

kommentoin tuohon sakulin kirjoitukseen.

Tuo mitä kirjoitit on minunkin mielestäni täyttä asiaa.

...kommentoit minun kirjoitukseeni ja toinen sanoi saman asian kun minä ja se oli täyttä asiaa???!!!

• Sakemanni.
        sakuli kirjoitti:

...kommentoit minun kirjoitukseeni ja toinen sanoi saman asian kun minä ja se oli täyttä asiaa???!!!

vitsinä heitin. En aina osaa pitää näppäimistöäni kurissa. Sori vaan taas kerran.

• kikka
        pentua hankkimassa kirjoitti:

...ennenkin ollut sakemanni,ja mun sukulaiset on kouluttanut-tyypit on joskus vielä pahempia kuin täysin vihreet märkäkorvat.

Kertoisitko jo faktoja edellisten koirien savutuksista,millä lajilla kilpailit,missä luokassa,mitä tuloksia sait...niistä sitten voipi päätellä paljon koira tarpeestasi.

Vaikutat minunkin mielestä henkilöltä joka ei tiedä saksanpaimenkoirasta muuta kuin miltä se näyttää,muu tietoutesi on suoraan sanottuna nolla.

Mulla savuaa korvista,kun näen näitä mä viis veisaan viisaampien sanoista,ja otan mitä haluan ja sit kun ongelmat alkaa,viat löytyy koirasta,kasvattajasta,K-kaupan kassasta,kaikista muista paitsi itsestä ja siitä omasta asenteesta.

Tollasella asenteella et opi kouluttamaan,käsittelemään koiraasi,eikä kukaan tuollaiselle tietoniekalle halua apuaan antaakkaan kun asenne on noin välinpitämätön.Siinä sitten painit sen käyttölinjaisesi kanssa...

Se että iskä on ollut armejassa koirapuolella ei vielä ole mitään,mikäli hän ei ole ollut koirienkouluttajana.Ne rivimasit kun saa valmiin koiran ja käyttöohjeet,ne ei niitä itse kouluta,ja kirjoituksestasi ja tietotasostasi näkee,ettet ole elänyt perheessä,jossa isä olisi kouluttaja...et meinaan tuollaisia asioita kyselisi.

Koiran,varsinkin palveluskoiran ottamisessa perheeseen pitää olla paremmat perustelut,kuin mä haluun tai miten tulee lasten kanssa toimeen.Eli jos sinulle täällä sanotaan ettei ole ihan fiksua ottaa käyttölinjaista koiraa,niin sinusta se on väärin koska olet niin aktiivinen ja tietävä,että negatiivinen palaute on suorastaan loukkaavaa...mun mielestä sun pitäs ensin korjata asennettas ja sit ruveta harkitsemaan koiran ottamista,saku on jo rotuna kärsinyt kaltaistesi mä haluun-ihmisten takia ja saanut huonon maineen..

• spk:sta haaveileva

Onko sekalinjainen hyvä koira jos tahtoo aloittaa pk-lajien harrastamisen eikä aiempaa kokemusta saksanpaimenkoirista ole? Voiko käyttölinjaisia olla sellaisia helpompia koiria? siis aloittelijalle. Vai tuleeko sen nimenomaan olla sekalinjainen? Onko kennelin nettisivuilla sitten maininta sekalinjainen jos se sellainen on, vai pitääkö tarttua puhelimeen ja kysyä?(ei sillä että se jotenkin rasittavaa olisi...)

Suosittelisitteko näyttölinjaista pk-lajeihin, vai onko se vaan siihen näyttöön?

Poikkeaa aloitusviestistä, anteeksi siitä.

• oikku04

Mielestäni näyttelylinjainen ja sekalinjainen eivät kovin radikaalisti eroa toisistaan.
        Aloittelijalle ei missääntapauksessa käyttölinjaista koiraa. Syitäkin on jo aiemmin esitetty joten en niitä lähde tähän toistamaan.
        Näyttelylinjaisen ja sekalinjaisen kanssa pärjää vallanmainioisti jäljellä, haussa ym, suojelussakin saa koiralle kun koiralle ykköstuloksen kun vaan osaa oikein homman hoitaa. Eli mielestäni aloittelijalle sopiva valinta on joko näyttely- tai sekalinjainen. Mikäli koiran koulutus alkaa kinnostamaan enemmän ja sen näyttö/käyttölinjaisen kanssa saa tuloksia aikaiseksi niin vasta sen jälkeen kannattaa alkaa harkitsemaan käyttistä.

• Riva
        oikku04 kirjoitti:

Mielestäni näyttelylinjainen ja sekalinjainen eivät kovin radikaalisti eroa toisistaan.
        Aloittelijalle ei missääntapauksessa käyttölinjaista koiraa. Syitäkin on jo aiemmin esitetty joten en niitä lähde tähän toistamaan.
        Näyttelylinjaisen ja sekalinjaisen kanssa pärjää vallanmainioisti jäljellä, haussa ym, suojelussakin saa koiralle kun koiralle ykköstuloksen kun vaan osaa oikein homman hoitaa. Eli mielestäni aloittelijalle sopiva valinta on joko näyttely- tai sekalinjainen. Mikäli koiran koulutus alkaa kinnostamaan enemmän ja sen näyttö/käyttölinjaisen kanssa saa tuloksia aikaiseksi niin vasta sen jälkeen kannattaa alkaa harkitsemaan käyttistä.

lista niistä koirista mitkä ovat puhtaasti käyttölinjaisia,jos ei ole hajuakaan nimistä niin on tosi vaikee selvittää onko mikä linjanen.

• Pentua ostamassa

miten tulee toimeen lasten kanssa, sitähän kysyin.Tiedän, ettei kannata hankkia, pelkäksi kotikoiraksi.

• Riva

tahansa ,jos se ei tule toimeen oman perheen lasten kanssa, niin se on hullu koira,joka joutaa piikille suoraan.

• sakuli

mm:
        "Kirjoittanut: ..., 27.9.2004 klo 20.02
        Ne, ketkä hankkivat koiransa seurakoiraksi, elävät luultavasti aika toisella lailla. Rodunomaisen työkoiran kanssa ongelmia on todennäköisesti odotettavissa, ellei asioihin puututa heti alussa todella voimakkaasti. Onko sitten taas mielekästä ottaa koira, jonka ominaisuuksia joutuu tukahduttamaan, ja onko sellaiseen taitoa? Vai pitääkö ensin kokeilla, saako normaali työominaisuuksilla varustettu käyttökoira leikeissään ennen puolta ikävuottaan jonkun kakaroista tikkikuntoon, ennenkuin todetaan, että saattoi olla meille vähän liikaa? Onko lapsille kivaa se, että koiraa saa tosissaan varoa (ei koiran luonteen takia, vaan siksi, että luonne on väärä teidän tarkoituksiin) / eikö perhekoiran idea ole se, että siitä on iloa jokaiselle perheenjäsenelle? Odotatko, että käyttiksestä saisit pehmeän ja mukavan lullukan, jota kakarat voivat ulkoiluttaa kavereidensa kanssa? Ei nimittäin tule tapahtumaan.

Yksinkertaisesti: työkoira ei ole seurakoira!!!"

itse vastasin vähän samaan tyyliin kun sanoin etten myisi kokemattomalle käyttistä ja etten usko moni muukaan myisi........

• Käyttis

Ei voi kun toivoa, että kasvattajilla on hyvä ihmistuntemus jonka perusteella valita kenelle käyttölinjaista pentua myyvät.

• E.A

Pahoin pelkään, että tässä pian käy niin kuin jo seitskytluvulla kun sakemannit saivat sen vieläkin korjaamattoman maineen "luonnevikaisina" koirina.
        Alkuperäiselle kysyjälle: mietiskelin omiani teidän perheeseen, nekin on aivan näyttiksiä,(eikai kukaan silti pakota käyttämään näyttelyssä jos ei itse niistä välitä) niistä tämä vanhin seitsenvuotias ehkä voisi elääkin kohtalaisen luotettavasti lapsiperheen jäsenenä (jopa silminnähden pitää lapsista)sillä vaan tahtoo olla voimakas taipumus puolustaa lapsia, jos luulee jonkun niitä uhkaavan, toisaalta se ei anna lasten kirmailla vaan paimentaa ja stressaa kovasti lasten oikein villiintyessä.
        Rasittavaa jos on koiraa vahdittava ja neuvottava lastenkaitsemisen ohella.
        Keskimmäistä ei voisi kuvitellakaan, äärimmäisen saalisvietin ja hektisyyden vuoksi.

• Riva.

mä sain sen kuvan että näitä puhtaasti käyttölinjasia ei ole paljon,ja niiden pennut menee "sisäpiirille".Ja se porukka ei kysyele suomi24 kanavalla asioita.
        Ehkä on 2 käyttölinjaa,työkoirat ja harrastekoirat:)

• sakuli
        Riva. kirjoitti:

mä sain sen kuvan että näitä puhtaasti käyttölinjasia ei ole paljon,ja niiden pennut menee "sisäpiirille".Ja se porukka ei kysyele suomi24 kanavalla asioita.

.....mitä sitten sillä "sisäpiirillä" tahdotaankaan käsittää ;-D
        Mutta enpä muista juurikaan neuvoja kyselleeni.....*hymy*

• Riva
        sakuli kirjoitti:

.....mitä sitten sillä "sisäpiirillä" tahdotaankaan käsittää ;-D
        Mutta enpä muista juurikaan neuvoja kyselleeni.....*hymy*

ajatukseni:) Mutta se rautalanka puuttuu vielä:)

• sakuli
        Riva kirjoitti:

ajatukseni:) Mutta se rautalanka puuttuu vielä:)

.....vääntääksesi siitä minulle jotakin sanottavaa niin STOP tykkänään usko pois ymmärrän enemmän kuin annan ymmärtää ymmärtäväni.....ymmärrätkös? ;-D

• Riva
        sakuli kirjoitti:

.....vääntääksesi siitä minulle jotakin sanottavaa niin STOP tykkänään usko pois ymmärrän enemmän kuin annan ymmärtää ymmärtäväni.....ymmärrätkös? ;-D

nyt ymmärsit väärin,se on ongelma tässä kirjallisessa että ajatusta ei saa oikeassa muodossa lukijalle.
        Eikä toi rautalanka ollut sulle mitenkään osoitettu,yleisesti vaan.
        Olisin vaan niin meiluusti halunnut vielä selvittää tältä palstalta, että mistä ihmeestä uusi ostaja erottaa noi linjat,mut siihen ei ole nähtävästi vastausta.

Kun tämä tulee nyt sulle, niin toivotan sulle erittäin hyvää ja toivottavasti vähän kuivempaa syksyä,täällä on ollut tosi kiva kysyä ja kyseenalaistaa kaikkee,mut kaikki hyvä loppuu aikanaan.

• Ronja
        Riva. kirjoitti:

Kyllä tällaiset mattimeikäläiset, (kuten myös minä, kun en ole ollut harrastuksessa mukana vuosiin), käsittää monesti käyttösakemanniks just myös harrastekoirat. Pitäis varmaan selventää käsitteitä =).
        Harrastekoiraks varmaan sopinee hyvin "sekalinjanen".

• Sulli

käyttölinjainen lapsiperheeseen, väittäisin jopa että paremmin, kuin mahdollisesti luonteen heikkoudesta kärsivä näyttelylinjainen (huom. "mahdollisesti").

Käyttölinjaisen yleensä terveempi pää, antaa paremmat mahdollisuudet onnistuneeseen lopputulokseen kaikessa, myös lasten kanssa asuessa.

Varottavia asioita tulee esiin, lähinnä käyttölinjaisen suuremman viettikapasiteetin kautta. Muutkin käytössä tarvittavat ominaisuudet on pyritty jalostamaan käyttörodun kyseessä ollen, käyttöominaisuuksia silmällä pitäen. Joten vahinkoja ja ylilyöntejä voi tulla ja niihin pitää varautua.

• Käyttis

"Varottavia asioita tulee esiin, lähinnä käyttölinjaisen suuremman viettikapasiteetin kautta. Muutkin käytössä tarvittavat ominaisuudet on pyritty jalostamaan käyttörodun kyseessä ollen, käyttöominaisuuksia silmällä pitäen. Joten vahinkoja ja ylilyöntejä voi tulla ja niihin pitää varautua."

No siinähän se tuli. Juuri tämänhän takia olisi turvallisempaa hankkia tasaisemman luonteinen koira. Ja dominoivuus jäi mainitsematta, vahvaluonteinen dominoiva koira ei välttämättä miellä lapsia arvoasteikossa alemmakseen (jos helpolla aikuisiakaan). Lauman alempiahan saakin komentaa, tarvittaessa vaikka hampain... tarvii perheen aikuiselta melkoista auktoriteettia saada omalla johtajuudellaan koira kunnioittamaan myös niitä, jotka ovat koiran mielestä luonnostaan sen alapuolella. Tai sitten kaikki mahdolliset konfliktitilanteet on estettävä lasten ja koiran välillä (vrt. ruokakuppi, koiran lelut, luut, tilanteet jossa koira ei haluakaan tulla lääpityksi vaikka lapsi sitä haluaa silittää jne). Saattaa olla aika vaikeaa tavallisissa perheoloissa järjestää asiat näin. Ja onko siihen tavallisella harrastajalla halua? Silloinhan kyse ei ole enää perhekoirasta ja kokoperheen lemmikistä.

En tätä jaksa nyt tämän paremmin selittää, mutta älä Sulli ala nyt vääntämään, tiedät kyllä mitä tarkoitan :)

• Sulli
        Käyttis kirjoitti:

"Varottavia asioita tulee esiin, lähinnä käyttölinjaisen suuremman viettikapasiteetin kautta. Muutkin käytössä tarvittavat ominaisuudet on pyritty jalostamaan käyttörodun kyseessä ollen, käyttöominaisuuksia silmällä pitäen. Joten vahinkoja ja ylilyöntejä voi tulla ja niihin pitää varautua."

No siinähän se tuli. Juuri tämänhän takia olisi turvallisempaa hankkia tasaisemman luonteinen koira. Ja dominoivuus jäi mainitsematta, vahvaluonteinen dominoiva koira ei välttämättä miellä lapsia arvoasteikossa alemmakseen (jos helpolla aikuisiakaan). Lauman alempiahan saakin komentaa, tarvittaessa vaikka hampain... tarvii perheen aikuiselta melkoista auktoriteettia saada omalla johtajuudellaan koira kunnioittamaan myös niitä, jotka ovat koiran mielestä luonnostaan sen alapuolella. Tai sitten kaikki mahdolliset konfliktitilanteet on estettävä lasten ja koiran välillä (vrt. ruokakuppi, koiran lelut, luut, tilanteet jossa koira ei haluakaan tulla lääpityksi vaikka lapsi sitä haluaa silittää jne). Saattaa olla aika vaikeaa tavallisissa perheoloissa järjestää asiat näin. Ja onko siihen tavallisella harrastajalla halua? Silloinhan kyse ei ole enää perhekoirasta ja kokoperheen lemmikistä.

En tätä jaksa nyt tämän paremmin selittää, mutta älä Sulli ala nyt vääntämään, tiedät kyllä mitä tarkoitan :)

Ei minulla ole mitään syytä alkaa sen kummemmin vääntelemään asioita. Yritän nyt kuitenkin perustella hieman lisää tätä väittämääni.

Ottaessaan käyttölinjaisen koiran, ihminen osaa varautua tulevaan. Käyttölinjaisella on jo jalostuksessa huomioitu aika paljon, näitä käyttöominaisuuksia. Tässä yhteydessä kannattaa ehkä puhua pelkästään luonneominaisuuksista, vaikka käyttökoira jalostus on paljon enemmän.

Nämä "Käyttiksen" mainitsemat dominanssi- ym. ongelmat ovat ihan varteenotettava asia. Mutta voiko niitä samoja ongelmia ilmetä myös näyttelylinjaisella? Aivan varmasti voi, mutta nättiksen ottaja ei ole osannut varautua niihin ja kas, meillä onkin toosii iisoo ongelma!

Ihan kokemuksesta voin sanoa, että käyttöominaisuuksia (edelleen luonne) tukeva kasvatus, vaikuttaa pentuun siten että se osaa suhtauta uusiin ja yllättäviin asioihin avoimesti. Tätä ei välttämättä gluttapää kestä ja paketti repeää ja jälki on kauheaa...

Yritin siis tuossa (huomasin muutaman murresanan) kertoa sitä, että kuinka epävakaa voi olla näyttelykoiran pää (tyhjä) ja sen takia en uskaltaisi myydä yhtenkään lapsiperheesen, muuta kuin käyttölinjaisen koiran.

• Käyttis
        Sulli kirjoitti:

Ei minulla ole mitään syytä alkaa sen kummemmin vääntelemään asioita. Yritän nyt kuitenkin perustella hieman lisää tätä väittämääni.

Ottaessaan käyttölinjaisen koiran, ihminen osaa varautua tulevaan. Käyttölinjaisella on jo jalostuksessa huomioitu aika paljon, näitä käyttöominaisuuksia. Tässä yhteydessä kannattaa ehkä puhua pelkästään luonneominaisuuksista, vaikka käyttökoira jalostus on paljon enemmän.

Nämä "Käyttiksen" mainitsemat dominanssi- ym. ongelmat ovat ihan varteenotettava asia. Mutta voiko niitä samoja ongelmia ilmetä myös näyttelylinjaisella? Aivan varmasti voi, mutta nättiksen ottaja ei ole osannut varautua niihin ja kas, meillä onkin toosii iisoo ongelma!

Ihan kokemuksesta voin sanoa, että käyttöominaisuuksia (edelleen luonne) tukeva kasvatus, vaikuttaa pentuun siten että se osaa suhtauta uusiin ja yllättäviin asioihin avoimesti. Tätä ei välttämättä gluttapää kestä ja paketti repeää ja jälki on kauheaa...

Yritin siis tuossa (huomasin muutaman murresanan) kertoa sitä, että kuinka epävakaa voi olla näyttelykoiran pää (tyhjä) ja sen takia en uskaltaisi myydä yhtenkään lapsiperheesen, muuta kuin käyttölinjaisen koiran.

"Ottaessaan käyttölinjaisen koiran, ihminen osaa varautua tulevaan." Osaako, ihan oikeasti? Vaikkapa joku, joka kirjasta katsoo rotua ja naapurin sesseä ihailee, samalla muistelee lapsuutensa seefferiä. Osaako hän varautua tulevaan? Tietääkö _todella_, mitä on ottamassa?

Ja kyllä, dominanssiongelmia voi tulla minkä tahansa koiran kanssa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä sellaisen koiran/linjan kanssa jonka jalostuksessa tietynlaista dominoivuutta on pidetty tavoiteltavana ominaisuutena.

• Sulli
        Käyttis kirjoitti:

"Ottaessaan käyttölinjaisen koiran, ihminen osaa varautua tulevaan." Osaako, ihan oikeasti? Vaikkapa joku, joka kirjasta katsoo rotua ja naapurin sesseä ihailee, samalla muistelee lapsuutensa seefferiä. Osaako hän varautua tulevaan? Tietääkö _todella_, mitä on ottamassa?

Ja kyllä, dominanssiongelmia voi tulla minkä tahansa koiran kanssa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä sellaisen koiran/linjan kanssa jonka jalostuksessa tietynlaista dominoivuutta on pidetty tavoiteltavana ominaisuutena.

tietää. On lähes mahdotonta saada aitoa käyttölinjaista koiraa, tietämättä mitään koiran käyttäytymisen perusasioista.
        Vaarana on sitten kasvattajat, jotka eivät itsekkään tiedä kasvattamiensa koirien linjoja, vaan väittävät kirkkain silmin niitä käyttölinjaisiksi.

Totta kai ihminen ymmärtää, jos jotain ominaisuutta on jalostettu koiralle lisää, niin se käyttäytyy sen ominaisuuden mukaan (toden näköisesti).
        Sitten näissä kluttapäissä saattaa ilmetä sama piirre, mutta ilman että sitä tiedetään ja yllätys on valmis.

• Käyttis
        Sulli kirjoitti:

tietää. On lähes mahdotonta saada aitoa käyttölinjaista koiraa, tietämättä mitään koiran käyttäytymisen perusasioista.
        Vaarana on sitten kasvattajat, jotka eivät itsekkään tiedä kasvattamiensa koirien linjoja, vaan väittävät kirkkain silmin niitä käyttölinjaisiksi.

Totta kai ihminen ymmärtää, jos jotain ominaisuutta on jalostettu koiralle lisää, niin se käyttäytyy sen ominaisuuden mukaan (toden näköisesti).
        Sitten näissä kluttapäissä saattaa ilmetä sama piirre, mutta ilman että sitä tiedetään ja yllätys on valmis.

No, toivotaan että näin olisi. En kyllä ihan siihen usko. Toki niiden vastuullisten ja "oikeasti" hyvien kasvattajien osalta näin asia onkin, mutta kun käyttölinjaisten kysyntä yhä vain kasvaa alkaa myös lieveilmiöitä esiintyä. Silloinhan emme tosin välttämättä puhu enää "aidosta" käyttölinjaisesta, saatikka hyvästä.

• sakuli

itselläni on tämän nuoren käyttölinjaisen kanssa ikävähköjä kokemuksia akselilta lapset&koira,itselläni ei enää lapsia ole kotona joten koira on normaalisti aikuisten kanssa mutta silloin tällöin "laumaan" tulee vierailulle useammaksi päiväksi pari pojan nössiä joilla ei kotona ole koskaaan koiraa ollut joten eivät oikein aina muista kuinka koiran kanssa tulee olla,kun tämän koiran dominanssi on sitä luokkaa että se todellakin "ojentaa" alempiaan hampailla on muutama ikävä tilanne jo tullut eteen ,vain minun auktoriteettini on ollut se joka tilanteen on laukaissut,koira ei suhtaudu lapsiin vihamielisesti mutta katsoo asiakseen pitää tämän laumaan kuulumattoman porukan kurissa ja koira herran nuhteessa ;-)

Lapset ovat lapsia ja kun silmä välttää tehdään sellaisia asioita joista on kielletty joten edelleenkään en kyllä hyvälläkään tahdolla suosittele käyttölinjaista koiraa lapsiperheeseen!!

• Voi ihme.
        sakuli kirjoitti:

itselläni on tämän nuoren käyttölinjaisen kanssa ikävähköjä kokemuksia akselilta lapset&koira,itselläni ei enää lapsia ole kotona joten koira on normaalisti aikuisten kanssa mutta silloin tällöin "laumaan" tulee vierailulle useammaksi päiväksi pari pojan nössiä joilla ei kotona ole koskaaan koiraa ollut joten eivät oikein aina muista kuinka koiran kanssa tulee olla,kun tämän koiran dominanssi on sitä luokkaa että se todellakin "ojentaa" alempiaan hampailla on muutama ikävä tilanne jo tullut eteen ,vain minun auktoriteettini on ollut se joka tilanteen on laukaissut,koira ei suhtaudu lapsiin vihamielisesti mutta katsoo asiakseen pitää tämän laumaan kuulumattoman porukan kurissa ja koira herran nuhteessa ;-)

Lapset ovat lapsia ja kun silmä välttää tehdään sellaisia asioita joista on kielletty joten edelleenkään en kyllä hyvälläkään tahdolla suosittele käyttölinjaista koiraa lapsiperheeseen!!

Koira, joka uhkailee lapsia on syytä lopettaa välittömästi.
        Miten te ihmiset voitte olla noin ajattelemattomia!?

• FAU
        Voi ihme. kirjoitti:

Koira, joka uhkailee lapsia on syytä lopettaa välittömästi.
        Miten te ihmiset voitte olla noin ajattelemattomia!?

Äly hoi ja järki älä jätä, MINKÄ H********N takia koira pitäisi lopettaa, vaikka toimii ja käyttäytyy lauman sisäisen hierarkian mukaan. Ja RAUTALANGASTA VÄÄNTÄEN SELKOKIELELLE; perheen lapsi / lapsetko saavat "kiusata" koiraa. Jos koira pistää lauman "pennut" järjestykseen, sekö pitää lopettaa?!

• Voi herranen aika.
        FAU kirjoitti:

Äly hoi ja järki älä jätä, MINKÄ H********N takia koira pitäisi lopettaa, vaikka toimii ja käyttäytyy lauman sisäisen hierarkian mukaan. Ja RAUTALANGASTA VÄÄNTÄEN SELKOKIELELLE; perheen lapsi / lapsetko saavat "kiusata" koiraa. Jos koira pistää lauman "pennut" järjestykseen, sekö pitää lopettaa?!

Suojattomat lapset ovat siis koiran vallan alla? Koira pitää lapsia nuhteessa?
        Tuollainen asenne aiheuttaa teille vielä hyvin suuren surun. Jos ette lapsistanne välitä, niin koirastanne ainakin ja sittenhän se lopetetaan, kun se lapsen kimppuun käy, toivon sille hetkelle lapselle varjelusta.
        Nyt järki käteen.

• FAU
        Voi herranen aika. kirjoitti:

Suojattomat lapset ovat siis koiran vallan alla? Koira pitää lapsia nuhteessa?
        Tuollainen asenne aiheuttaa teille vielä hyvin suuren surun. Jos ette lapsistanne välitä, niin koirastanne ainakin ja sittenhän se lopetetaan, kun se lapsen kimppuun käy, toivon sille hetkelle lapselle varjelusta.
        Nyt järki käteen.

Ymmärryksessä tietämättömyyttä..kö? Eipä tarvitse pelätä, että koirat käy lasten kimppuun, kun ei anna lapsille edes mahdollisuutta kiusata koiraa. Oletko nyt tällä kartalla ja seurannut keskustelun kulkua? Kyse ei ollut siitä, että koirat saavat pureskella muksuja, vaan koiraeläimen laumakäyttäytymisestä.
        Ja siitä sopiiko käyttölinjainen lapsiperheeseen. Mahdollista on mutta tarkkana saa olla.
        Järki mieluummin päässä kuin kädessä!

• kusiei oo dominaa
        sakuli kirjoitti:

Koirasi onsuomeksi kusipäinen ja ulkomaankielellä mitä milloinkin.
        Lopeta hyvä ihminen se koira.

• lissu

on se tosi hyvä perhe koira mutta pitää jo pentuna kouluttaa!!! ja se tottuu tosi hyvin ihmisiin!! =)

• FAU

Täällä tuntuu porukalla olevan omituisia käsityksiä ns. näyttelylinjaisista koirista. Hyvät ihmiset, näyttelylinjaiset koirat käyvät aivan loistavasti ainakin kansallisten lajien harrastuskoiriksi. Näyttelylinjainen EI TARKOITA SITÄ, etteikö koiralla voi harrastaa ja kilpailla PK-kokeissa.
      Missään tapauksessa käyttölinjaista koiraa ei kannata hankkia, jos ei ole tavoitteita kilpailla koiran kanssa.

• Murme

Henkilökohtaisesti suosin käyttölinjaista (nyt), koska näyttelylinjaiset on jalostettu luiskaperäisiksi ja koukkujalkaisiksi. Terveempi ja luonnollisempi rakenne löytyy vain käyttöpuolen kasvattajilta. Sitten pitää vain keskustella kasvattajan kanssa että tullaan yhteisymmärrykseen siitä, että pentu tulee aktiiviseen, mutta ei varsinaiseen harrastekäyttöön. Eli se pentueen rauhallisin tänne kiitos :) Eipä ne muita pentuja haluakaan myydä ns kotikoiriksi, ja sehän on selvä. Ei niitä parhaimpia käyttöpuolen ominaisuuksia edes halua kotikoiralleen.

• annileena

Lue tämä:

"Rotu jossa on kaksi linjaa (näyttö- ja käyttölinjat) eriytyneet niin paljon ettei yhtenäisestä rodusta voida puhuakkaan. Käyttöihmisillä ja näyttöihmisillä on eri näkemykset ulkonäön ja luonteen suhteen."

http://www.kumikana.org/tottavaitarua/tottavaitarua.php?s=saksanpaimen

Omistajan tulee olla koiralleen auktoriteetti ja lauman johtaja,ja marssijärjestyksen selvä alusta alkaen. Pennun kouluttaminen alkaa heti kotiin tultaessa. Pennulle opetetaan pikkuhiljaa perus käskyjä: Luoksetulo, Istu, maahan... Meidän Sakemanni pentu (ja luulen, että rauhallisia pentuja tuskin löytyykään. On kyseessä kuitenkin todella energinen rotu.) on riehakas ja kova näykkimään: housut on reikiä täynnä ja kädet naarmuilla... Lapsilla (ja koiralla) pitää olla selvät rajat. Kasvaessaan koira rauhoittuu ja koirasta tulee varmasti lasten paras kaveri ja "paimentaja" joka tarkkana kuin haukka seuraa lasten touhuja :)

• Juha V

Tää näyttää olevan vanha keskustelu, mutta täynnä tietämättömiä ihmisiä.
      Itse toimin poliisi koira kouluttajana ja voin sanoa noin 60 koiran kokemuksella että tämä käyttis ei ole sen vaikeampi luonne kuin niin sanottu näytis.
      Te ketkä niin sanotte olette joko tietämättömiä/huonoja kouluttajia.

• Eka saku

Minulla on nyt 10 kk ikäinen saksanpaimenkoira narttu ja ihmettelen keskustelun kulkua, sillä:
        kuka haluaa minkäänlaista saksanpaimenkoiraa jos näyttö on tyhjä pää ja käyttis peto??? Minulla on kaksi lasta 6 ja 8 vuotiaat ja koirani on näyttelylinjainen... Täysin vietitönkään tämä tyttö ei ole, eikä varsinkaan tyhjä pää. Mutta ilman ongelmia ei meidänkään yhteiselo mene... sillä kun tytöt kirmaa, koiruus on puntissa tai hihassa kiinni, irroittaa kyllä kun saalis on pysähtynyt tai käsky käynyt. Tytöillä on selvät säännöt koiruuden kanssa, mutta tiedätte lapset... säännöt unohtuu kun selän käännän! Koiran päällä könytään vaikka se on ehdottomasti kiellettyä!!! Tähän asti koiran pinna on kestänyt vaikka välillä kitinää (ei murinaa) kuuluukin, mutta kun kuulen että koira on "pulassa" puutun tilanteeseen heti. Rapatessa roiskuu... joten jos ottaa saksanpaimenkoiran perheeseen jossa on pieniä lapsia niin täytyy muistaa että, sinulle tulee lisää yksi hulvaton ipana lisää joka ei todellakaan väsy riehumisleikkeihin ja hampaitten käyttö on todennäköistä näissä leikeissä, eikä naarmuilta säästytä. Pentu ei osaa niinkuin aikuinen koira hallita puruvoimaansa joten itkuakin joskus on ilmassa. Eli otatpa minkä linjan edustajan hyvänsä niin kuri on löydyttävä niin kaksi kuin nelijalkaisillekkin edustajille!

• sakemmannin omistaja

Heips! Minä antaisin vinkin että se tulee hyvin toimeen lasten kanssa tai no meidän sakemmanni ainakin tulee. Minä olen 13 v ja kouluttanut tällä hetkellä 6kk vanhan sakemmannini jo aika hyvin se oln helppo kouluttaa jos on määrätietoinen ja jaksaa liikkua sen kanssa paljon. On myös tiettyjä ongelmia esim kun olimme kaksi viikkoa matkalla oli kac´veri jyrsinyt ikävöidessään 3 seinää ja yhden tuolin. Iästäni riippumatta tämä on toinen sakemmannini ja edellinen oli luonne vikainen ja ylisuojelevainen. Jos perheenne matkustelee paljon niin kannattaa harkita vielä. Minä joudun esim seuraavalla matkalla jäämään ehkä kotiin. :) Muuten sakemmannit ovat oivia perhe koiria kunhan on päättäväinen ja määrätietoinen kun kouluttaa sitä.

• Murme

Olen pitkästä aikaa pennun hankinnassa ja tuli tällainen käytännön kysymys esiin --> jos kasvattaja haluaa varausmaksun pentujen synnyttyä, niin eikö se ole vähän aikaista? Pentuhan käydään katsastamassa vasta kolmen viikon (noin) ikäisenä, mutta raha on vaihtanut omistajaa jo tätä ennen. En todellakaan muista miten kävi edellisen koirani kanssa, se kun eli aika kauan, niin pennun hankinnasta on sitten jokunen vuosi jo vierähtänyt. Kokemuksia?

• Sakusta ei sulle ole

MIKSI edes harkita sakemannin ostoa jos ei ole linjauksetkaan hallussa,saati tiedä kumpi on parempi PK-lajeihin?

• elämä...............

eihän s ekäyttölinjaisuus tee koirasta sopimatonta laspsiperheseen, van ne ihmiset siitä koirasta tekee selaisen, terve koira, jota kolutetaan ja hoidetaan hyvin, antaen sille aktiivista harrastusta, ei todellakan ole mikään ongelma on lapsia tai ei.

Tämä lause kertoo hyvin hyvin paljon

"Olemme hankkimassa käyttölinjasta sakemannin pentua perheeseemme ja meillä on lapsia. Miten hyvin tulevat toimeen lasten kanssa? "

• mieti tarkkaan

Minulla on ensimmäinen sakemannini ja käyttölinjainen narttu... On aivan ihana kouluttaa ja todella älykäs, on kokemusta terriereistä ja partacolliesta. Pakko sanoa, että narttuni on helpoin kouluttaa tähän astisista koiristani, mutta todella kova luonteinen en suosittelisi perheeseen jossa pieniä lapsia ja vähän aikaa koiran kouluttamiseen, ulkoiluttamiseen ja energian purkuun, ok terrierini vaati enemmän mutta sakemanni tarvitsee erilailla aivoilleen tekemistä. Kun suojeluvietti herää, olet ihmeissäsi, meillä alkoi todella nuorena joudut todella osoittamaan kuka kuuluu operheeseen ja koirasi yläpuolelle ja moneen kertaan. Meillä koirani ei meinaa mitenkään hyväksyä viikot toisella paikkakunnalla asuvaa miestäni, minun herättävä kun mies menee vessaan jotta pääsee viereeni takaisin. Päivällä tätä ongelmaa ei ole. Lapset saavat käydä vessassa ja tulla vuoteeseeni, mutta oli opettamista että koira tämän hyväksyi.

koirani tarvitsee todella paljon liikuntaa, että energia määrä on saatu purettua: -olen aamulla puoli tuntia päivällä kaksi-kolme tuntia ja illalla tunnin-pari hänen kanssaan ulkona. Tämä ei onnistu jos on pieniä lapsia. niin koirani on vielä nuori. Nyt käyn kahtena päivänä viikossa kouluttamassa koiraani, ja siellä on minun käytävä, minähän olen lauman pomo ja minua totellaan parhaiten. Olen valmistautunut suojeluskouluttamaan tyttöni, on todella voimakas suojelu vietti ja lisäksi opetan hänestä kanttarellikoiraa. Rakkain harrastuksemme on cani ralli jossa molemmat pääsemme purkamaan valtaisaa liikkumisen tarvettamme..

Tämä ei onnistuisi jos taloudessamme olisi minua alati tarvitsevia tirppoja lapset ovat 14v ja 8v... nytkin tekee pienemmän kanssa tiukkaa ajallisesti.

• Sakemanni fani

Meillä on lapsiperheessä sakemanni ja se tulee toimeen jos sitä kouluttaa ja se on siis hyvin
      koulutettu.

• minävaanperheineni

Ei välitetä niistä linjoista nyt sen kummemmin, vaan mietitään sitä, että kyseessä on rotu, mikä tarvitsee koulutusta, liikuntaa ja tekemistä. Ja paljon :) Suurperheen äitinä sanoisin ja ihan omasta kokemuspohjasta, että sopii lapsiperheeseen, jos johtajuus ja laumajärjestys tehdään selväksi. Voihan toki olla, ettei koirasi tule sitä ikinä kyseenalaistamaan. Meillä toinen kokeili ja toinen ei. Samalla kun opetat lapsiasi kunnioittamaan koiraa, niin koirakin oppii. Tärkeintä on turvallinen lapsuus ja pentuus :) Eli meillä ainakin opetettiin molempia kunnioittamaan toisiaan. Ja hyvin on mennyt.
      Bonuksena saat vielä äitinä ihan oikeeta omaa aikaa erittäin kivan ja haastavan harrastuksen parissa ja riittävästi liikuntaa raittiissa ilmassa. Meillä näin: kerran viikossa ohjattua tottista (omatoimista lisäksi) ja halusi mukaan mitätahansa pklajia (huomaa että vaihtoehtoja riittää) kerran viikossa, sekä noin kymmenen kilsaa lenkitystä per päivä, noin kerran viikossa laiskottelen ja lenkitän vähemmän. rotu mielestäni vaatii sitoutumista ja selkeän päätöksen siitä, että koira otetaan harrastamista ja liikkumista varten, jos haluat sohvaperunan tai valinta tuntuu vaikealta, valitse joku muu laji :)

• käyttisharrastaja

Käyttölinjainen on ihan hyvä valinta myös kotikoiraksi ja osa tunnetuistakin kasvattajista koiriaan kotikoiriksi myyvät, yleensä siinä ei sitten vaan pääse itse valitsemaan, koska kasvattaja antaa lupaavammat pennut harrastajille. Käyttölinjainen koira tulee ihan yhtä hyvin toimeen lasten kanssa kuin mikä tahansa muukin linjainen ja tuskin se viettikään mikään ongelma, kotikoirastahan sitä viettiä ei tarvitse tappiin asti nostaa niinkuin harrastuskoirilla tehdään.

Tämä palsta eritääin ikävä paikka yleensä mihinkään asialliseen keskusteluun. Lue saksanpaimenkoiraliiton sivuja, siellä linkkejä mistä pääsee sakasanpaimenkoirakasvattajakoulutuksen käyneiden kasvattajien sivuille, toki on paljon muitakin erittäin hyviä kasvattajia, mutta spl sivuilta on hyvä aloittaa.

• Kukkahatuton setä

Itse olen ollut 50-luvulta eli kapaloista asti saksanpaimenkoirien keskellä ja niin ovat omatkin lapseni. Lapsuudenkotona koirat olivat pääosin työkoiria ammatikäytössä, eikä niiden kanssa ollut mitään ongelmaa. Vaikka jotkut koirista olivat aika rajuja kotikoiriksi ainakin nykypäivän mittapuun mukaan, niin ykkösjuttu silloin oli ettei meitä pienenä jätetty ikinä koirien kanssa kahden, vaikka ne sananmukaisesti vahtivatkin meitä tarvittaessa hampaat irvessä. Isä joskus sanoikin, että vaikka hän töissä luottaa koiraan 110 %:sesti niin sitä riskiä hän ei koskaan ota, että katsoisi missä koiran rajat menee pikkulasten kanssa. Eli tarkkana ja tiukkana saa kaikkien koirien kanssa olla, jos perheessä on lapsia. Vielä enemmän se korostuu, jos on iso ja vietikäs koira, jollainen oikeasti käyttölinjan saksanpaimenkoira on.

Ei ole suinkaan mahdotonta tai edes varsinaisesti vaikeaa pitää käyttö-/sekalinjaista kotikoirana, mutta jos joku väittää, että se on ihan hyvä valinta ensimmäiseksi koiraksi perheeseen jossa on pieniä lapsia, antaa kyllä melkoisen rohkeita neuvoja. Monet koirattomat ihmiset eivät edes ymmärrä, että minkä tahansa koiran ylläpito vaatii paljon aikaa ja energiaa, saati sitten työkoirarodun viettien kanavoiminen koulutuksen kautta ns. "rodunomaisiin" tehtäviin mihin sen geeniperimä on jalostettu. Tästä on omakohtaisia "hyviä" esimerkkejä eli tälläkin hetkellä meidän vanhempi koira eli n. 2,5 v spkn käyttis tuli meille 9 kk ikäisenä kun edellinen omistaja ei pystynyt koiraa pitämään. Vaikkei ollut heille edes ensimmäinen koira, mutta silti ei riittäneet resurssit - ennen kaikkea kai aika - koiran tarpeiden täyttämiseen. Pari kuukautta meni ja koira oli meillä kuin ihmisen mieli, eikä se sen kummempaa tarvinnut kuin riittävästi koulutusta, toimintaa, liikuntaa ja selkeät säännöt. Sekä tietysti jo edesmenneen vanhaherrauroksemme antaman pikakurssin nokkimisjärjestyksestä. Näitä sijoituskoiria olemme ottaneet vuosien varrella pari muutakin ja aina sama juttu. Hieno koira, joka on ostettu haaveiden ja toiveiden, ei realismin perusteella.

Nykyisen nartun ex-omistaja sanoi, ettei olisi ikinä uskonut mikä ero voi olla kahdella koiralla. Edellinen oli näyttelykoira, kultainen noutaja, jonka suurin hurjuus oli jonkun kengän järsiminen. Sitten kun uusi pentu tuli taloon, niin alkoi jo kuulemma vähän epäilyttää miten käy ja kun murkkuikä tuli, niin nostivat kädet pystyyn. Onhan sitä toki onnistuneitakin tapauksia, mutta suoraan sanoen en ymmärrä lainkaan, miksi työkäyttöön jalostettua koiraa halutaan kotieläimeksi, kun kerran vaihtoehtojakin on olemassa. Näyttelylinjaisista löytyy terveitä koti- ja harrastuskoiria, joiden vietit ovat ihan tarpeeksi voimakkaita arkipäivän tarpeisiin ja ensimmäiseksi saksanpaimenkoiraksi ainakin.

• ju64u

¨hyvin sujuu, ei ongelmia!

• 9)

enpä ole huomannut pahemmin ongelmia.käymme treeneissä,liikumme muutenkin paljonja koirani ovat käyttö linjaisia kaikki.lapset ovat tähän asti ruvenneet kävelemäänkin pitäen turkista kiinni.se on ihmisestä kiinni et tajuaa pitää koiransa hanskassa ja kahtoo ettei tenavatkaan ylitä rajoja.

• 5+1
        9) kirjoitti:

enpä ole huomannut pahemmin ongelmia.käymme treeneissä,liikumme muutenkin paljonja koirani ovat käyttö linjaisia kaikki.lapset ovat tähän asti ruvenneet kävelemäänkin pitäen turkista kiinni.se on ihmisestä kiinni et tajuaa pitää koiransa hanskassa ja kahtoo ettei tenavatkaan ylitä rajoja.

"kolmatta tenavaa pukkaava 9)9.12.2010 18:56"

enpä ole huomannut pahemmin ongelmia.
        -kannattaisiko keskittyä huomioimaan välillä mitä ympärillä tapahtuu ja miten ne lapset ja koirat voi ja pohtinut tarkemmin mihin elämässäsi pyrit?

• tre-uros
        5+1 kirjoitti:

"kolmatta tenavaa pukkaava 9)9.12.2010 18:56"

enpä ole huomannut pahemmin ongelmia.
        -kannattaisiko keskittyä huomioimaan välillä mitä ympärillä tapahtuu ja miten ne lapset ja koirat voi ja pohtinut tarkemmin mihin elämässäsi pyrit?

moro,,vaika oliskin kokemusta,,niin kannattaa miettiä,,,vaikka itellä kokemusta pitkältä ajalta,, kun hakee koiran sakemanni uroksen 2,5 vuotiaana kun se käy omistajien päälle,,,,ja jolla on sitä tahtoa,,,niin pitää jo tietää mitä tekee,,,,pennustakin joka on vahva vaikka se oliskin ollut alusta asti,ja ei huomaaa niin se voi ottaa vallan,eikä kokematon sitä estä,,ei sakemanni ainakaan nykyinen käyttölinja ole ihan helppo kotikoira,,haasteita riittää ;) mutta ne ihan elämän suola,,,

• dogsport

jo vain ,ensimmäinen kysely 2004 joten päätökses jo varmaan tehnyt.jo nimi käyttölinjane pitäis kieliä jotain,ei noita koiria sohvaperunoiks oo tehty .työkoiriksi siis mitä työtä se sitten on on vaihtoehtoja monia kaikki harrastus on koiralle aivo jumppaa ja pitää sen pään terveenä..ohjaajan tulee olla määrätietoinen,eli hakeutukaa spl-koulutuksiin,jos ei aikaisempaa kokemusta pk harrastuksista.myös koti-oloissa selvät rajat ja säännöt.kaiken oltava mustavalkoista koiralle!!¨

itellä neljäs saku ja lapsia on aina perheessä ollut,eikä mitään ongelmaa..mutta määrätietoa asioista ihmiset...ottakaa selvää ennen ku koiraa hankitte..mitä se vaatii mihin sitä ollaan jalostettu..onko teistä siihen mitä se vaatii..älkää tahriko ro dun mainetta!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      307
      6694
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      50
      5827
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      194
      5344
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4103
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3348
    6. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3343
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      53
      3254
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      29
      3018
    9. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      11
      2262
    10. Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?

Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?
      Tuusniemi
      38
      1125
    Aihe