Mistä apua?

lagu1

Välilä luulen että tulen hulluksi. Ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin aamulla töihin ilman että tarkastaisin kaikki kodin sähkölaitteet. Painan jääkaapin monta kerta kiinni, vaikka tiedän jääkaapin olevan kiinni samaa teen ulko-oven kanssa kun lähden kotoa tai jos olen sisällä. Aamulla/illalla pyörin yli tunnin keittiössä tarkastamassa että töpselit on pois seinästä?! Tätä jatkunut yli viisi vuotta. Joskus lähden kotoa aamuisin, pääsen ulos kunnes mieleeni tulee että hella on päällä tai ovi on auki ja tottakai myöhästyn tämän pakko-oireen takia. Pakko-oireet eivät myös ole ainoa asia. Olen seksuaalisesti hyväksikäytetty,miesystäväni pahoinpiteli pahasti, yläasteella kärsin vaikeasta bulimiasta,koko nuoruuteni olen asunut lastenkodissa ja kaiken lisäksi olen kärsinyt pahasta päihderiippuvuudesta. Vaikuttavatko nämä menneisyyden tapahtumat pakko-oireisiini? Voisiko näillä olla joku yhteys nykyiseen tilanteeseen? Olen kyllä saanut tukea ja apua. Mutta en tähän koska en ole uskaltanut kertoa asiasta. Oon aina ollut sosiaalinen ja iloinen. Nyt ei jaksa mitään eikä mikään tunnu Tän takia hyvältä. Tää vaan pahentuu.

6

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perfiktionisti

      Monilla ihmisillä on pakko-oreita, kuten minulla en siedä yhtään jos jokin kaappi/ovi on vähän auki tai tuolin on pakko olla pöydässä kiinni, matto ei saa olla vinossa eikä pöydätkään kaiken oltava täydellisesti paikoillaan, vähän perfektionistin vikaa. Kuitenkin ensi kerralla kun lähdet töihin tarkistat asiat kerran, et enempää vaikka kuinka haluaisit ja olisi pakottava tarve ja kävelet ovesta ulos, annat oven olla aivan rauhassa se menee kyllä kiinni kun kerran laittaa ja lähdet töihin, et käänny takaisin lähdet ja menet töihin etkä mieti asiat, voit huamata jo kerrasta kuinka painolasti on helpottanut eikä tarvitse murehtia kokoajan. Et sinä nyt töissä kummiskaan paria päivää ole, ei siellä kotona mitään tapahtu kahdeksassa tunnissa. Tsemppiä! (:

    • lagu1

      Toi on kyllä totta. Ei sie kotona todellakaan 8h aikana tapahdu mitään vaikka niin pelkäänkin. Eilen illalla ennen nukkumaanmenoa hoin mielessäni "Kaikki on pois päältä eikä mitään tapahdu." Tarkastin siis alussa yhden kerran, loppujen lopuksi olin taas pyörinyt tunnin keittiössä. Tänä aamuna sama juttu. Varasin ajan terapeutille jossa olen ennenkin käynyt. Puhun siis ensimmäistä kertaa asiasta - vähän jännittää mutta ainakin tunnistan oireet ja hyväksyn asian vaikka häpeän tätä. Kaksi askelta eteenpäin ja yks taakse sitähän tää on. Kiitos tsempeistä! :-)

    • 2-2=

      Sairastu masennukseen,niin minä pääsin pakkoneurooseista eroon.

    • Tavallista on

      Mee rohkeesti juttelemaan psykologin kanssa!
      Tuo on oire jostain, mikä sinun pitää selvittää!

      Kirjastostalöytyy myös kirjoja asiasta.
      Aika yleistä.

      Mutta kyllä siitä pääsee eroon, kun selvittää, että mistä moinen johtuu.

    • lagu1

      On monta asiaa mistä mun pitää jutella. En oo vaan uskaltanut kertoo koska tää on niin arka asia mulle. Kävin puhumassa ja sain onneksi ajan lääkärille jossa mietitään lääkitystä yms. Toivottavasti parannun tästä mahd. pian!:-)

    • siili1

      "Monilla ihmisillä on pakko-oreita, kuten minulla en siedä yhtään jos jokin kaappi/ovi on vähän auki tai tuolin on pakko olla pöydässä kiinni, matto ei saa olla vinossa eikä pöydätkään kaiken oltava täydellisesti paikoillaan"

      Tämä oli niin tuttua, että olisi naurattanut ellen inhoaisi tuota piirrettä itsessäni niin paljon. Sinä kohtalotoverini voit varmaan kuvitella tilanteen, kun kaksi koiraani juoksevat matot aina vinoon ja yritän koko ajan oikoa niitä. Aina kun koetan oikaista mattoa, vähintään toinen koira tulee uteliaana katsomaan, mitä olen tekemässä ja menee matolle seisomaan. Nyhdän raivopäisenä mattoa, joka ei liiku, koska koira seistä tönöttää sen päällä eikä halua siirtyä. Arggh!

      Miten te järjestyspakkoiset jaksatte, jos olette sellaisessa työssä, missä muut pyörivät samoissa työtiloissa kanssanne? Minusta tuntuu välillä siltä, että sekoan, kun kaikki jätetään hujanhajan ja suurin osa ajastani menee siihen, kun korjailen muiden jälkiä. En ole töissä mitenkään erityisen siivousvimmainen, mutten siedä mitään sellaista, mikä on liikkuessa jatkuvasti tiellä tai muuten hidastaa työntekoa. Enkä jostain syystä siedä roskia lattialla, vaikken kotona juuri välitä niistä. Ihmisten touhu töissä tuntuu välillä uskomattomalta, kun ne saattavat pudottaa vaikka paperin lattialle, jättää sen siihen ja lähteä tiehensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe