paniikkihäiriön itsehoito

nuori opiskelija.

Onko paniikkihäiriölle mitään itsehoitoa, olen kärsinyt nyt kuukauden lievästä paniikkihäiriöstä, jota ei ole todettu, mutta oireet viittaavat siihen.
Kärsin yhtäkkisistä pahoivoinneista ja kuoleman pelosta autoa ajaessa ja koulussa, tunnen sydämen tykytyksen oudosti, käteni hikoavat menen kavereiden seurassa hiljaiseksi ja lopulta lähden kotia jossa olo helpottaa. Rytmihäiriöitä on myös esiintynyt, olen käynyt kerran sydänfilmeissä jossa ei kuitenkaan löytynyt mitään. Olen myös miettinyt mahdollista aiheuttajaa, olin nimittäin viime vuonna autokolarissa josta selvisin aivotärähdyksellä, koulustani kuoli vähänaikaa sitten 17-vuotias poika ilman mitään tietävää syytä. Voisiko paniikkihäiriö ja sen kohtaukset aiheutua näistä ja onko tälle mitään itsehoitoa kotikonstein?

14

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtauksiieienää

      Asioista keskustelu auttaa jonkin verran. Olisi myös hyvä pohtia muita aiheuttajia: stressaatko? Ahdistaako sosiaaliset tilanteet tai tietyt ihmisporukat/ihmiset? Missä kohtaukset tulee tai missä tilanteissa? Käytätkö jotain lääkkeitä, jotka altistaa? Ootko parisuhteessa ja onko siinä kaikki hyvin? Yms.

      Itse olin huonossa parisuhteessa ja stressasin kovin, kun oli riitoja ja kävin sekä koulussa että töissä samanaikaisesti sekä yritin pitää kotia yllä. Samanaikaisesti söin e-pillereitä ja olin vähän väliä kipeänä. Sitten erosin poikaystävästäni ja huolet vähenivät sekä lopetin epillerit. Oireet hiipuivat parissa kuukaudessa pois. Vaihdoin sen jälkeen myös työpaikkaa ja asuinpaikkaa, sekä opiskelut loppuivat. Tuossa aika monta syytä mitkä voi vaikuttaa siis.

      Kohtauksien itsehoito on se, että koitat keskittyä johonkin turvalliseen tai muuhun kuin kohtausteluun, etkä häpeä kohtauksia. Esim: kaupasta voi lähteä pois ja jättää ostokset vähäksi aikaa kauppaan tai voit soittaa äidille tms kaverille, että nyt on paniikki/paha olo voidaanko jutella. Kova keskittyminen johonkin muuhun kuin kohtaukseen auttoi itsellä, eikä pidä lannistua jos apua ei heti tunnu vaan odottaa hetkinen.

      • nuori opiskelija.

        Joo tosiaan, olen myös stressannut paljon asioita kuten koulua ja tulevaisuutta. Parisuhteessa olen mutta siinä kaikki on hyvin, pelkään välillä sen päättymistä mutta en niin usein. Kofeiinituotteet olen jättänyt sen ensimmäisen sairaalareissun jälkeen, tupakointia yritän lopettaa.. olen alkanut syömään terveellisemmin mitä ennen. Paniikkikohtausten tullessa olen yrittänyt ajatella että aiheutan itse tämän ja yritän pysyä vahvana. Mutta ei ole onnistunut ;/


    • Näimpä999

      Lue Irti paniikista -kirja, se voi auttaa. Myös Kun tiikeri herää -kirja voi olla avuksi, jos sinulla on traumaperäinen stressireaktio. Tsemppiä! :)

      • nuori opiskelija.

        Kiitos näistä vinkeistä! Menen samantien etsimään lähimmästä kirjastosta näitä kirjoja! :) mutta tosiaan vielä omasta tilanteestani.. jouduin perjantaina lähtemään ambulanssilla sairaalaan, juuri näiden oireilujen takia.. en osaa tajuta vieläkään että se on vain paniikkihäiriö. No sairaalassa multa otettiin sydänfilmi, jossa kaikki oli kohdillaan, lääkäri löysi kuitenkin sivuäänen sydämestäni, mutta se tuskin mitään vakavaa on. Pitäisi Tammikuussa 2015 lähteä armeijaankin :s


      • 16+16
        nuori opiskelija. kirjoitti:

        Kiitos näistä vinkeistä! Menen samantien etsimään lähimmästä kirjastosta näitä kirjoja! :) mutta tosiaan vielä omasta tilanteestani.. jouduin perjantaina lähtemään ambulanssilla sairaalaan, juuri näiden oireilujen takia.. en osaa tajuta vieläkään että se on vain paniikkihäiriö. No sairaalassa multa otettiin sydänfilmi, jossa kaikki oli kohdillaan, lääkäri löysi kuitenkin sivuäänen sydämestäni, mutta se tuskin mitään vakavaa on. Pitäisi Tammikuussa 2015 lähteä armeijaankin :s

        Kannattanee harkita, hakisitko vapautusta armeijasta tuon paniikkihäiriön takia.

        Voit muuten kokeilla, saisitko magnesium ravintolisästä mitään apua. Se kun vaikuttaa hermoston toimintaan rauhoittavasti ja aika usealla on vajetta magnesiumista. Magnesium kannattaa ottaa sitraattimuodossa, imeytyy paremmin kuin halvemmat oksidipohjaiset tuotteet.


    • nuori opiskelija.

      Niin no armeijasta vapautusta en mielellään hakis, mutta pitää katsoa mitä aika tuo tullessaan, toivottavasti kesäksi saisin itteni kuntoon :l Meillä tommosia magnesium-tabletteja kotona on, että niitä vaan alkaa vetämään? Ite oon pistäny merkille että tosi helposta tuo paniikkihäiriön kohtaus starttaa.. aamulla oli vähän huono asento maatessa ja tämän takia rintaan tuli pieni pistos, olin tästä jo aivan sillälailla että "apua, nyt se sydän pysähtyy" .. on tämä kurja häiriö.

    • Posttraumatic

      Käsittämätöntä, mutta toimii. Tre terapia eli tärinäterapua. Googleta tai etsi you tubesta video, mistä löydät ainakin jonkun asennon. Rentouttaa todella.

    • fdg4646

      Magnesiumia, täytyy itsekin kyllä kokeilla.

      Aloittajalle, jos on ollut kolarissa, niin ehkä on ihan normaalia tuntea kuolemanpelkoa autoa ajaessa, Toisaalta olis mun mielestä ihan paras, jos kaikki autoilevat ihmiset tuntisi sitä, ehkä rattijuoppudet, kolarit ja turhat riskinotot vähenisi, kun kaikki tuolla ratissa tajuis, mitä siitä ylimielisyydestä voi seurata!
      Mutta tietysti jos se pelko seuraa muualle elämään, niin ei sekään nyt ihan oikein ole...

      • nuori opiskelija.

        Tosi jännä juttu mutta magnesium tosiaan auttoi! Tai eihän se niin jännä ole, mutta tosiaan kolarissa olin kyydissä, mutta pääsin siitä aika helposti yli viikon sisällä. Magnesiumin käyttäminen ja tupakan vähentäminen auttoivat.


      • paniikki pave
        nuori opiskelija. kirjoitti:

        Tosi jännä juttu mutta magnesium tosiaan auttoi! Tai eihän se niin jännä ole, mutta tosiaan kolarissa olin kyydissä, mutta pääsin siitä aika helposti yli viikon sisällä. Magnesiumin käyttäminen ja tupakan vähentäminen auttoivat.

        Olen itse 17-v poika ja täysin samankaltaisia oireita on ja hirviää kuoleman pelkoa ,kun se kohtaus yllättää ja nyt on hirvee pelko sydämmen toiminnasta.

        Kävin tossa viimeperjantaina sairaalassa kohtauksen takia, kun yöllä sain kohtauksen. Sielä sydänfilmissä oli jotain outoa, johon löytyi kyllä kunnon selitys eikä mitään pelkoa sydänkohtauksesta pitäs olla.

        Rytmihäiriöitäkin ollut, mutta ei ne vaaraks ole.

        Tää on stressaavaa ja pelottavaa, mutta ei se tapa.

        Hyvä kun löytyy ihmisiä jotka on kokenut saman kun minä nyt , ni voi kertoa vähän kokemuksia.


    • Blöbö

      Itse asiassa suosittelisin hankkimaan edes lykkäystä armeijasta paniikkihäiriön takia. Paniikkihäiriö ja armeija ei sovi yhteen.

      "olin nimittäin viime vuonna autokolarissa josta selvisin aivotärähdyksellä"
      Tuossa on todennäköisesti se syy miksi sinulla puhkesi paniikkihäiriö.

      Yleensä paniikkihäiriötä pystyy "itsehoitamaan" tarkkailemalla omaa suhtautumista niihin asioihin mitkä pelottaa ja sosiaalisissa pelon tilanteissa siihen miten toimii, ajattelee kun se kohtaus alkaa iskemään päälle. Monet ihmiset eivät edes tiedosta omia pelkojaan ja niitä ajatusmekanismeja mitkä johtavat kohtaukseen.
      Ei voi oikeastaan sanoa että ihminen aiheuttaa itselleen kohtauksen mutta juuri sosiaalisten paikkojen pelossa joka johtaa paniikkihäiriöön ihminen kiihdyttää itsensä usein siihen kohtaukseen ennen kuin on edes kyseisessä tilanteessa.

      Monesti siinä on takana pelko häpeästä, epäonnistumisesta, itsensä nolaamisesta julkisesti.

      Kuolemanpelko on hyvin yleinen oire paniikkihäiriöstä kärsivällä ihmisellä, joskus se on traumaperäinen kuten mielestäni sinun tapauksessasi.

      Stressi niistä oireista voi pahentaa tilannetta ja ihminen tiedostamattaan voi stressata niitä tuntemuksia.
      Todennäköisesti sinussa ei ole fyysisesti mitään vikaa mutta pelkäät koko ajan että sinulla on joku sairaus pelkäät että se johtaa kuolemaan.

      Kun opit tuntemaan ne omat syyt siihen miksi tunnet mitä tunnet ja mitä pelkäät niin voit alkaa myös miettimään uusia, erillaisia tapoja suhtautua niihin pelkoihin. Aivot ikäänkuin uudelleen ohjelmoidaan, se vain vie aikaa.
      Usein tähän kuitenkin tarvitaan toisen ihmisen tukea ja apua.
      Ei tarvitse hävetä sitä jos tuntuu ettei pärjää yksin asian kanssa.
      Psykologin kanssa voi keskustella ja miettiä mikä voisi auttaa sinua, se ei välttämättä ole lääkitys vain juuri tätä uudelleen ohjelmointia. Käsittääkseni järjestetään jotain "kurssejakin" joihin usein pääsee mukaan vain psykologin lähetteestä. Voi olla että niitä on avoimiakin kurssi tyylisiä mutta näistä en ole varma.

      Sanoisin sinulle että siinä pisteessä kun paniikkihäiriö alkaa häiritsemään jokapäiväistä elämää niin ehkä olisi syytä hakea ammatti apua. Tuon armeijan takiakin ehkä kannattaisi hakeutua psykologin luokse että saisit Lykkäystä edes siihen armeijaan.

    • jarppa313

      Moikka! Itselläni ilmeni kesästä lähtien päivittäin paniikkikohtaus. Tää on ollu yhtä helvettiä ja en halua tähän mitään lääkitystä. Nyt menee välillä hyvin ja välillä huonosti. Tk:ssa ravaaminen tuttua ja siellä ne yrittää väkisin ,että aloittaisin ssri lääkityksen mihin en todellakaan suostuisi. Obamoxin otan silloin tällöin kohtaukseen. Itselläni on kova kuolemanpelko tai stressaan että minulla on jokin vakava sairaus. Olen hyvin herkkä ja stressaan itselleni vaikeita asioita etukäteen. Tsemppiä jatkoon.

      • Turhautunut999

        Olen tossa samassa kierteessä ollut jo yli puolivuotta. Nyt ajattelen vaan et jos joku lääke auttaa mua elämään normaalia elämää ilman paniikinpelkoa niin taidan nyt olla valmis kokeilemaan lääkkeitä, sillä ei tälläistä taistelua kestä kovin kauaa. Itse tiedostaa ettei mitään vakavaa ole mutta mieli ei kuuntele järkeä. Ei tarvi kun selästä esim joku lihas krampata niin tilanne saa väärät mittasuhteet. Olen niiiiin kyllästynyt ja kova halu saada oma elämä takaisin että olen valmis kokeilemaan ja toivon että sopiva lääkitys löytyisi.


    • artsi7

      Luonnonkeinot kantsii tottakai ensin kokeilla. Paniikissa on kyse yleensä pelosta/uhasta vaikkei sitä tiedosta. Joogan hengitysharjoitus ja venytykset auttavat rauhoittumaan/rentoutumaan.

      Lääkkeistä satunnaisiin paniikkikohtauksiin Opamox on toimiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe