Saako koira olla KYTKETTYNÄ koulunpihalla, ellei koulun portissa ole erikseen mainittua kieltoa? Entä saako koiraa pitää esim kaukaloissa (edes kun se on sula), tai monitoimikentillä? Ja jos saa niin vapaana vai täytyykö olla kytkettynä? Entä saako koira tulla esimerkiksi yleisellä alueella (kirkon piha, koulunpiha...) olevaan ''leikkimökkiin''? Pitäkäähän vastaukset asiallisina (:
Koiran kiinnipitolaki
31
2697
Vastaukset
- 19+1
Vähän luulen, että ei saa, edes kytkettynä. Tosin riippuu mitä koira siellä tekee. Jos esimerkiksi otat koiran kentänreunaan istumaan kun itse teet jotain, ei siitä pitäisi olla haittaa. Mutta jos vaikka treenaat koira flexissä niin voi tulla valitusta. Kun ainahan on oletuksena koirakielloissa, että koira paskoo ja kusee joka paikkaan, missä ikinä liikkuukin. ::)
- Pro koirat
Esim. tuosta kaukalosta voisit hyvin kysyä koulun rehtorilta lupaa suoraan?
Kerrot mihin sitä käytät, koulutukseen, pallon heittelyyn, tmv. ja myös sen ettei jäliltäsi sinne jää mitään kakkoja tmv. En näe että tuosta olisi mitään haittaa, joten miksei rehtori voisi suostuakin? Keneltä tuo olisi pois, tai ketä haittaisi? Kaukaloon vain, ja mailinvaihto mukaan lupalapuksi. Minusta hieno idea hyödyntää kaukaloa, jos sille ei muuta käyttöä (ainakaan tuolloin) ole :)
Muuten asiasta löytyy täältä:
https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Saako-koiraa-pit-vapaana-Miss-koiraa-saa-pit-vapaana-- 89ugrjwojg
Ei kyllä voi antaa lupaa tuohon rehtorikaan.Jos yhdelle koiran omistajalle annat luvan,niin sen kun toiset näkee...niin sitten on koko kylän koirat ulkoilemassa kaukalossa,ja kakat unohtuu kerätä,urokset merkkailevat kaukalonseinät jne....huono idea,jo alkuunsa.
Koirat koirapuistoon ulkoilemaan vapaasti,tai sitten liinalla puistoon tai pellolle juoksemaan.Pyörällä saa kivasti vauhtia koiran ulkoilutukseen,ei saa antaa laukata,ettei tassut mene rikki. - Pro koirat
89ugrjwojg kirjoitti:
Ei kyllä voi antaa lupaa tuohon rehtorikaan.Jos yhdelle koiran omistajalle annat luvan,niin sen kun toiset näkee...niin sitten on koko kylän koirat ulkoilemassa kaukalossa,ja kakat unohtuu kerätä,urokset merkkailevat kaukalonseinät jne....huono idea,jo alkuunsa.
Koirat koirapuistoon ulkoilemaan vapaasti,tai sitten liinalla puistoon tai pellolle juoksemaan.Pyörällä saa kivasti vauhtia koiran ulkoilutukseen,ei saa antaa laukata,ettei tassut mene rikki.No itse jos olisin rehtori, tai muu kaukalosta vastaava, voisin koeluontoisesti luvan antaa. Jos homma ei toimi, sitten se pitää kieltää. Luvan voisi antaa vaikka jollekin koirakerholle, jolloin löytyy ihmiset jotka kaukalon asiallisesta käytöstä vastaavat.
Olen nähnyt erinäisissä paikoissa (mm. parkkipaikka, pelto, ja jonkinlainen urheilukenttä) koiria mm. Ilm. tottelevaisuuskoulutuksessa. Kaikki paikkoja joissa ei lain mukaan saa koiria vapaana pitää. En tiedä onko näihin jostain poliisilta erikoislupa saatu... ja oliko kaikissa kyseessä mikään organisoitu toiminta, mutta esim. tuontapaiselle toiminnallekin voisi luvan antaa.
Aika tiukkapipoisiahan täällä suomessa ollaan yleensä kaikelle, ennemmin annetaan kaukaloiden vaikka olla kokonaan käyttämättä, kun siten helpommalla päästään. - Tolleri -00
Kiitti, tästä oli apua. Paitsi, että kun rehtorina on kissaihminen joka ei koirista pidä lainkaan, ja kysyjänä 13vuotias ''tenava''. Mutta käyn kysymässä, sillä viime perjantaina ohikulkija karjui meidät pois kaukalosta (joka oli sula), sanoi ettei sinne saisi koirien kanssa mennä.. Tosin tämäkin henkilö oli koiravihaajia...
- hindi
Minä tykkään koirista!
- finlex laki
Ei koira kuulu koulunpihalle,kannattaa jättää se kotiin ,jos on itsellä koulun sisälle asiaa.Ei siis kannata jättää kiinni lähistöllekkään.
Ei saa koiraa päästää urheilu/liikunta kentille,ei koskaan.Jos niin saisi tehdä.Lopulta lapsukaiset ja muutkin tarpoisivat koirien ulosteissa ja virtsassa.
Koiraa ei saa pitää siis vapaanakaan siellä,koska ei saa koiraa pitää siellä ollenkaan.
Koiraa saa pitää irti maanomistajan luvalla,vain metsästysaikana,muulloin sielläkin kytkettynä,etteivät luonnon eläimet häirriinny,pesintä rauha.
koirielle on aidattuja alueita/koirapuistoja,joissa niitä saa pitää vapaana omistajan vastuulla ja valvonnassa.
Eli ei saa mennä kirkon pihaan,ei koulunpihaan,ei urheilu kentille...
tarkista viellä Koirakuri.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612- ghjkk
Voi viedä koulunpihaan ja hautausmaalle eli yleisille alueille. Mutta hihnassa.ja kirjastoihinkin voi toisinaan viedä riippuu kirjastosta. Postiinkin sain viedä sylissä
- egvwv
ghjkk kirjoitti:
Voi viedä koulunpihaan ja hautausmaalle eli yleisille alueille. Mutta hihnassa.ja kirjastoihinkin voi toisinaan viedä riippuu kirjastosta. Postiinkin sain viedä sylissä
Kukaan järkevä ei vie koiraa hautausmaalle.Eikä koulunpiha ole sopiva paikka koirille.
- koirakoulu
egvwv kirjoitti:
Kukaan järkevä ei vie koiraa hautausmaalle.Eikä koulunpiha ole sopiva paikka koirille.
Samaa mieltä hautausmaa ei ole koirien kulkupaikka mut koulunpihasta eri mieltä. Itse asun koululla ja muutama muukin ja koirat on sallittuja niin pihalla kuin sisälläkin asunnossa. Kyllä se vaan riippuu paikkakunnasta miten siellä halutaan tehdä. Koulu on pieni kyläkoulu missä tälläinen onnistuu.
- faktat kehiin
egvwv kirjoitti:
Koiran tosiaan saa moneen paikkaan viedä, vaikka näitä "koirat eivät kuulu sinne tai tänne" kommennetja jotkut viljelevätkin.
Koiraa ei saa viedä esim ravintolaan tai ruokakauppaan, koska siellä myydään elintarvikkeita, mutta esimerkiksi kukkakauppaan saa ihan hyvin viedä. Liikken pitäjä voi toki pyytää koiraa poistumaan, ja jos koira rikkoo jotain on vahingot maksettava. Esimerkiksi kun oltiin koiralle ostamassa manttelia talveksi, niin ihan Stokkalle vietiin sisään, rappusia kuudenteen kerrokseen sovittamaan kokoa. Koira siis 20 kiloinen, ei sylissä kannettava. Kolunpihalle, samoin kuin hautausmaalle saa viedä, tarpeet on kerättävä. Muutenkin vastuullinen omistaja kävelee ennen pihalle/jhautausmaalle menoa sen verran, että koira on ehtinyt pissata muualle.
Opas- ja avustajakoirat saa ottaa mukaan käytännössä aina ja kaikkialle.
Kytkettynä täytyy tajaama-alueella aina pitää, pihalla saa pitää vapaana, mutta niin, että koiran saa tarvittaessa kiinni. Taajama-alueen ulkopuolella koiraa saa pitää vapaana maanomistajan luvalla syyskuusta maaliskuuhun, alle viisikuista pentua vuoden ympäri. (nuo kuukaudet voi heittää, kannattaa tarkistaa jos suunnittelee vapaana pitoa) - ahahahahaaaaa
faktat kehiin kirjoitti:
Koiran tosiaan saa moneen paikkaan viedä, vaikka näitä "koirat eivät kuulu sinne tai tänne" kommennetja jotkut viljelevätkin.
Koiraa ei saa viedä esim ravintolaan tai ruokakauppaan, koska siellä myydään elintarvikkeita, mutta esimerkiksi kukkakauppaan saa ihan hyvin viedä. Liikken pitäjä voi toki pyytää koiraa poistumaan, ja jos koira rikkoo jotain on vahingot maksettava. Esimerkiksi kun oltiin koiralle ostamassa manttelia talveksi, niin ihan Stokkalle vietiin sisään, rappusia kuudenteen kerrokseen sovittamaan kokoa. Koira siis 20 kiloinen, ei sylissä kannettava. Kolunpihalle, samoin kuin hautausmaalle saa viedä, tarpeet on kerättävä. Muutenkin vastuullinen omistaja kävelee ennen pihalle/jhautausmaalle menoa sen verran, että koira on ehtinyt pissata muualle.
Kytkettynä täytyy tajaama-alueella aina pitää, pihalla saa pitää vapaana, mutta niin, että koiran saa tarvittaessa kiinni. Taajama-alueen ulkopuolella koiraa saa pitää vapaana maanomistajan luvalla syyskuusta maaliskuuhun, alle viisikuista pentua vuoden ympäri. (nuo kuukaudet voi heittää, kannattaa tarkistaa jos suunnittelee vapaana pitoa)"Ei saa koiraa päästää urheilu/liikunta kentille,ei koskaan.Jos niin saisi tehdä.Lopulta lapsukaiset ja muutkin tarpoisivat koirien ulosteissa ja virtsassa."
"Jos yhdelle koiran omistajalle annat luvan,niin sen kun toiset näkee...niin sitten on koko kylän koirat ulkoilemassa kaukalossa,ja kakat unohtuu kerätä,urokset merkkailevat kaukalonseinät jne....huono idea,jo alkuunsa."
AHAHAHAHAAAHAHAAA
Oonko ainoa, joka mielestä on aivan jäätävän huvittavaa ajatella, että kaikki läänin koiranulkoiluttajat vaeltaisivat massoina johonkin lätkäkaukaloon seisoskelemaan/kakattamaan koiriaan, koska ovat nähneet siellä koiran omistajineen? Joku futisäiti voi haluta ottaa puudelinsa mukaan tsemppaamaan lastaan harjoituksissa, mutta miksi kukaan muu sinne haluaisi tulla? :D
Tilaa tässä maassa on ulkoilla, muuallakin kun teidän koulun hiekkakentällä. Miksi joku valitsisi koulun pihan koiran pissatuspaikaksi? Ja jos joku niin aikoo tehdä jostain hänelle itselleen varmasti selkeästä syystä, niin häntä tuskin kiinnostaisi, onko toiminalle jonkun rehtorin lupa, vai ei. - ghjkk
koirakoulu kirjoitti:
Samaa mieltä hautausmaa ei ole koirien kulkupaikka mut koulunpihasta eri mieltä. Itse asun koululla ja muutama muukin ja koirat on sallittuja niin pihalla kuin sisälläkin asunnossa. Kyllä se vaan riippuu paikkakunnasta miten siellä halutaan tehdä. Koulu on pieni kyläkoulu missä tälläinen onnistuu.
No itse käyn usein isäni haudalla samalla kun käyn koiran kanssa lenkillä..puistohan se hautausmaakin on ja tosiaan ihan laillista. Hautausten aikana on hyvä mennä sivuummalle ja katsoa aina ettei koira häiritse silloin.
Edward VII hautajaissaattueessakin oli koira
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1264951/Caesar-terrier-dog-appearance-ay-Edward-VIIIs-funeral-tells-state-nation-today.html
Lukukoiria on tullut Tampereelle ja tavallisiakin koiria saa viedä metsoon ainakin.
Kouluun saa poiketa ainakin minä hain koiran kanssa poikaamme. :) - Fakta takas
faktat kehiin kirjoitti:
Kytkettynä täytyy tajaama-alueella aina pitää, pihalla saa pitää vapaana, mutta niin, että koiran saa tarvittaessa kiinni. Taajama-alueen ulkopuolella koiraa saa pitää vapaana maanomistajan luvalla syyskuusta maaliskuuhun, alle viisikuista pentua vuoden ympäri. (nuo kuukaudet voi heittää, kannattaa tarkistaa jos suunnittelee vapaana pitoa)Ravintoloitsija saa kyllä ihan itse päättää salliiko koirat vai ei, sen sijaan elintarvikekauppaan ei elintarvikelaki koiria salli.
- kannattaa kouluttaa
faktat kehiin kirjoitti:
Kytkettynä täytyy tajaama-alueella aina pitää, pihalla saa pitää vapaana, mutta niin, että koiran saa tarvittaessa kiinni. Taajama-alueen ulkopuolella koiraa saa pitää vapaana maanomistajan luvalla syyskuusta maaliskuuhun, alle viisikuista pentua vuoden ympäri. (nuo kuukaudet voi heittää, kannattaa tarkistaa jos suunnittelee vapaana pitoa)Tuo "maanomistajan lupa",monilta unohtuu pyytää.Silloin on kaikille parempi,että koira on kiinni.Itse en nää järkevänä pitää irti koiraa, joka singahtaa heti vieran ihmisen tai koiran luo rähjäämään, kun siihen tilaisuus tulee.Sellaiset koirat aiheuttavat turhia vaaratilanteita, ja voivat joutua vieraan potkaisemaksi, olen kuullut jonkun käyttäneen turvasuihkettakin hyökkäävään koiraan.
- no joopa joo taas
ghjkk kirjoitti:
No itse käyn usein isäni haudalla samalla kun käyn koiran kanssa lenkillä..puistohan se hautausmaakin on ja tosiaan ihan laillista. Hautausten aikana on hyvä mennä sivuummalle ja katsoa aina ettei koira häiritse silloin.
Edward VII hautajaissaattueessakin oli koira
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1264951/Caesar-terrier-dog-appearance-ay-Edward-VIIIs-funeral-tells-state-nation-today.html
Lukukoiria on tullut Tampereelle ja tavallisiakin koiria saa viedä metsoon ainakin.
Kouluun saa poiketa ainakin minä hain koiran kanssa poikaamme. :)Täällä on ainakin kielletty koirilta-kyltti hautausmaan portilla. Pitäis sen jo järkikin sanoa, ettei ole sopivaa viedä koiraansa hautausmaalle, ei kaikkea pitäisi joutua kylteillä kieltelemään! Itse en vie koiraani hautausmaalle, enkä veisi vaikkei olisi siitä kieltävää kylttiäkään. Koiraa ei todellakaan tarvitse viedä joka paikkaan mukanaan, ellei se ole ns. laukkuun mahtuva malli =)
- 6+4
no joopa joo taas kirjoitti:
Täällä on ainakin kielletty koirilta-kyltti hautausmaan portilla. Pitäis sen jo järkikin sanoa, ettei ole sopivaa viedä koiraansa hautausmaalle, ei kaikkea pitäisi joutua kylteillä kieltelemään! Itse en vie koiraani hautausmaalle, enkä veisi vaikkei olisi siitä kieltävää kylttiäkään. Koiraa ei todellakaan tarvitse viedä joka paikkaan mukanaan, ellei se ole ns. laukkuun mahtuva malli =)
Siihen ei kannata luottaa, että koiranomistajan järki sanoisi yhtään mitään. Niin käsittämättömän itsekkäitä ihmisiä on koiranomistajien joukossa.
- 10+17
Fakta takas kirjoitti:
Ravintoloitsija saa kyllä ihan itse päättää salliiko koirat vai ei, sen sijaan elintarvikekauppaan ei elintarvikelaki koiria salli.
Saa päättää sikäli mikäli samassa tilassa ei valmisteta tai säilytetä elintarvikkeita. Siis tarjoilualueelle saa päästää, mutta ei keittiöön tai ruokavarastoon. Periaatteessa edes sellaisen huoltoasemien sämpylänmyyntivitriinin eteen ei saisi koiraa päästää. Mutta eipä koira kyllä ravintolaan kuulukaan ja vajaana pidän sellaista ihmistä, joka välttämättä lemmikin haluaa ravintolaan ottaa.
- gfgfhfhfg
Täällä on ainakin kielletty koirilta-kyltti hautausmaan portilla. Pitäis sen jo järkikin sanoa, ettei ole sopivaa viedä koiraansa hautausmaalle, ei kaikkea pitäisi joutua kylteillä kieltelemään! Itse en vie koiraani hautausmaalle, enkä veisi vaikkei olisi siitä kieltävää kylttiäkään. Koiraa ei todellakaan tarvitse viedä joka paikkaan mukanaan, ellei se ole ns. laukkuun mahtuva malli =)
Toisinaan kieltoa ei voi laittaa. Srk alueella kieltomerkki on laiton koska on yleinen alue ja sinne on koirienkin kanssa lupa mennä kiellosta huolimatta. Kieltomerkin olen nähnyt laitettavan myös paikkaan joka oli tavallinen kaupungin alue ja kielto oli yksityisen laittama eli laiton.
Kannattaa katsoa tarkkaan onko merkki laiton.. - pissikissi
Koiran pissattaminen jossain, ja koiran vieminen jonnekin, ovat kaksi eri asiaa.
Tuskin niitä teidän mummojanne ja mammojanne haittaa, jos sillä viereisellä haudalla vierailevalla on koira mukana. Jos kuitenkin kaittaa, niin nousevat sieltä sitten vaanjoku yö ihmiskunnalle kostamaan, ja teillä on taas jotain uutta, mistä syyttä koiria :D
- jss
Koiraa ei saa viedä ollenkaan yleisille uimarannoille, urheilukentille, lasten leikkipaikoille eikä toreille toriaikaan (ainakaan lain mukaan vaikka tänä päivänä koirat tuntuvat olevan ihan vakionäky markkinoilla yms.).
Koulun ja kirkon pihalle siis saa viedä jos ei ole erikseen kielletty. Meillä oli ainakin ala- ja yläasteilla ihan "lemmikkien päivä":tkin jolloin sai ottaa lemmikin mukaan kouluun pihalle. Hautausmaille on ainakin selkeät koirakieltomerkit mutta joissain pikkukunnissa (HUOM. kannattaa kysyä hautausmaa työntekijältä ensin) voi ottaa koiran läheisen haudalle kunhan vaan huolehtii siitä ettei se tee asioitaan hautausmaalle.
En ole varma mitä tarkoitat "leikkimökillä" mutta jos se on julkinen suljettu tila niin oletuksena ei saa viedä koiria. Avoimiin grillikatoksiin ja laavuihin yleensä saa, kunhan tietysti kysyy ettei se häiritse tilan muita käyttäjiä.
Yleensäkkin koirakieltopaikat ovat kiellettyjä juurikin siksi ettei sinne tule koiran ulosteita. Jos nyt jostain AIVAN ehdottomasta syystä sinun tulisi saada ottaa koirasi mukaan niiltä kiellettyyn paikkaan sekin voi onnistua kunhan varmistat ettei koirastasi (tai sen ulosteista) koidu kenellekkään muulle mitään harmia.- cdfddggfdg
Pieni korjaus olen itse ollut srk:lla töissä ja tuo kieltomerkki on laiton eli hautausmaalle saa viedä vaikka olisi erikseen kieltomerkki. Mutta silti usein se laitetaan vaikka asia tiedetään. Tästä oli myös Helsingin sanomissakin artikkelia.
Alue katsotaan yleiseksi jota ei voi kieltää.
Kaupat kirpputorit voi kieltää jos haluavat koska omistaa liikkeen. - BULLY KUTTA
cdfddggfdg kirjoitti:
Pieni korjaus olen itse ollut srk:lla töissä ja tuo kieltomerkki on laiton eli hautausmaalle saa viedä vaikka olisi erikseen kieltomerkki. Mutta silti usein se laitetaan vaikka asia tiedetään. Tästä oli myös Helsingin sanomissakin artikkelia.
Alue katsotaan yleiseksi jota ei voi kieltää.
Kaupat kirpputorit voi kieltää jos haluavat koska omistaa liikkeen.Se on vainajan häpäisyä monien mielestä viedä koiria hautuumaalle, mutta eihän me koiranomistajat siitä välitetä. KOIRAT IRTI VAAN HÄ-HÄÄ!
- hau-vuh
BULLY KUTTA kirjoitti:
Se on vainajan häpäisyä monien mielestä viedä koiria hautuumaalle, mutta eihän me koiranomistajat siitä välitetä. KOIRAT IRTI VAAN HÄ-HÄÄ!
Koiran vieminen hautausmaalle ei kyllä tasan ole mitään häpäisyä :D Eri asia on antaa sen merkata hautakiviä tm, mikä ei tietenkään ole ok. Ei niistä koirista nyt ihan 24/7 sitä pissaa valu...
Ei ne kuolleet kuule tiedä, kuka niitä siellä kattomassa käy, ja kuika karvainen ja kuolaava se joku on.
Mua voi vaikkapa henk koht häiritä se, että hautakivistä otetaan kuvia, tai että kesällä hautuumaalla ollaan mikroshortseissa, tai vaikka vaan että joku naurahtaa ääneen, kun itsellä on suuri suru meneilään oman sukulaisen haudan luona. Nyt vaan on niin, että hautausmaa on kaikille avoin - kuten sen kuuluukin olla. - Isokoira3
hau-vuh kirjoitti:
Koiran vieminen hautausmaalle ei kyllä tasan ole mitään häpäisyä :D Eri asia on antaa sen merkata hautakiviä tm, mikä ei tietenkään ole ok. Ei niistä koirista nyt ihan 24/7 sitä pissaa valu...
Ei ne kuolleet kuule tiedä, kuka niitä siellä kattomassa käy, ja kuika karvainen ja kuolaava se joku on.
Mua voi vaikkapa henk koht häiritä se, että hautakivistä otetaan kuvia, tai että kesällä hautuumaalla ollaan mikroshortseissa, tai vaikka vaan että joku naurahtaa ääneen, kun itsellä on suuri suru meneilään oman sukulaisen haudan luona. Nyt vaan on niin, että hautausmaa on kaikille avoin - kuten sen kuuluukin olla.Ei ole häpäisyä kun koiranomistaja niin sanoo ja toki oikeus kulkea koiran kanssa joka paikassa on paljon, paljon tärkeempää kun joku hautarauha.
- Bill put
Isokoira3 kirjoitti:
Ei ole häpäisyä kun koiranomistaja niin sanoo ja toki oikeus kulkea koiran kanssa joka paikassa on paljon, paljon tärkeempää kun joku hautarauha.
Toivottavasti teikäläiset pian pääsevät sinne hautaan rauhaan.
- ottaa selkoa
Koiraa saa pitää vapaana vain maanomistajan luvalla, ja vain metsästysaikana,tai koirapuistoissa.Omalla aidatulla alueella voi myös pitää valvotusti vapaana.
- Emäntä
Anteeksi nyt vaan, mutta minä en oikein ymmärrä ihmistä jonka pitää ottaa koiransa mukaan ihan joka paikkaan. Koira ei ole mikään vauva joka ei pärjäisi hetkeäkään yksin kotona tai vaikka autossa sillä välin kun omistaja piipahtaa jossain. Muutkin ihmiset pitää osata ottaa huomioon, kaikki eivät halua olla koirien kanssa tekemisissä syystä tahi toisesta.
- Emäntä
Lisäyksenä vielä edelliseen, ettei se koske palveluskoiria.
- näinseon
Ainakin Vantaan järjestyssäännöissä kielletään koiran vieminen koulujen,urheilukenttien ja lasten leikkipaikkojen alueelle.
- perustele syy
Mikä tarve sinulla on viedä koira koulunpihalle ? Eipä ole itselle tullut koskaan mieleen, että koulunpihalle tai leikkipuistoon pitäisi koirani viedä. Onhan noita ulkoilupaikkoja muutenkin, ettei just koulunpihalle pidä viedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841