Terveystieto yo-kirjoitukset kevät 2014

stresslukio

Millä tavalla valmistaudutte ja ootteko jo lukenut paljon? Ite oon käyny kolmen kurssin kirjat läpi ja kertauskirjan, mutta kerrata ja opetella pitäs vielä paaaaaljon! Onkohan siitä miten helppo loppujen lopuksi saada hyvä arvosana? Onko opettajat antanu teille mitään hyviä tärppejä tulevaan kokeeseen? Ja oisko mitään hyviä vinkkejä miten ei stressais niin paljon? MUlla menee terveys jo ihan ylösalaisin kaikkien stressi oireiden takia, toisaalta ainakin on kokemusta jos pitäis essee kirjoittaa stressistä.... Kommentteja vaan!:)

30

1802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinätärpit

Tärppejä kokeeseen: humoraaliopin sairauksien synnyn käsitys, D-vitamiini, tutkimusmenetelmät, uni, liikunnan merkitys ja ehkäisymenetelmät.

• stresslukio

Ihan kivoja tärppejä:) Ainoastaan tutkimusjutut on kyllä todellinen heikoin lenkki mulle! :D

• asdfghjk4

humoraaliopista tuskin tulee tehtävää, muistaakseni 2013 keväällä tai 2012 syksyllä ollut tehtävä tästä. unesta on myös ollut aika vasta

• stresslukio
        asdfghjk4 kirjoitti:

humoraaliopista tuskin tulee tehtävää, muistaakseni 2013 keväällä tai 2012 syksyllä ollut tehtävä tästä. unesta on myös ollut aika vasta

Niin, voi kamala ylihuomenna se ois mentävä ihan ekoihin kirjotuksii. Jännittää niiiin paljon! Toivottavasti sattusi hyvällä tuurilla tulemaan helppoja tehtäviä, niinku tuo uni tehtäväkin olis ollut just hyvä, mut eihän se uudestaan heti voi tulla. Terveyseroista oleva tehtävä ois kans hyvä, ainakin sen asian osaisin :D

• petu
        stresslukio kirjoitti:

Niin, voi kamala ylihuomenna se ois mentävä ihan ekoihin kirjotuksii. Jännittää niiiin paljon! Toivottavasti sattusi hyvällä tuurilla tulemaan helppoja tehtäviä, niinku tuo uni tehtäväkin olis ollut just hyvä, mut eihän se uudestaan heti voi tulla. Terveyseroista oleva tehtävä ois kans hyvä, ainakin sen asian osaisin :D

Miten teillä meni ja mitä tehtäviä teitte??! Mää tein sen ekan, ergonomia, lihaksen enrgiantuotto, turvallisuudentunne, epidemiologinen tutkimus, syöpä.. iha ok tehtäviä mutta en tosiaa tiiä kui paljo ois pitäny vastata :D ei menny mihinkää yli konseptillista nii onkoha iha vähä... meinas loppuu aika nii tein kaikki vähä kiireellä ku yritin tehä tuntiin kaikki. Eväitä ei kauheena ehtiny syyä :D mutta ihanaa. Ohi on!

• stresslukio
        petu kirjoitti:

Miten teillä meni ja mitä tehtäviä teitte??! Mää tein sen ekan, ergonomia, lihaksen enrgiantuotto, turvallisuudentunne, epidemiologinen tutkimus, syöpä.. iha ok tehtäviä mutta en tosiaa tiiä kui paljo ois pitäny vastata :D ei menny mihinkää yli konseptillista nii onkoha iha vähä... meinas loppuu aika nii tein kaikki vähä kiireellä ku yritin tehä tuntiin kaikki. Eväitä ei kauheena ehtiny syyä :D mutta ihanaa. Ohi on!

Kait se läpi meni, eri asia sitten miten hyvin :D Oli muuten ihan ekat kirjotukset mulle, ja jännitti niin paljon että alussa ei osannu keskittyä kunnolla... Ensisilmäyksellä näytti kyllä heti siltä, että tehtävät ei ollu kivoja paitsi syöpä, jonka olin opetellut kunnolla. Petyin myös siihen että ei ollut ollenkaan sanaselityksiä, kun oon niissä yleensä hyvä:P Tein siis syöpä, ergonomia, turvallisuudentunne, ravitsemussuositukset, teknologia ja tupakkariippuvuus. Ja ei mullakaa menny mihinkään yli konseptia :D mulla jäi vähän jopa turhaa aikaa ja osan ajasta vaa jumitin paikoillani ja yritin keksiä jotain, mutta ei sille mitään mahtanut että ergonomiasta tuli ihan täys black out :P Nyt jännityksellä ootetaan tuloksia!

• jhooo
        stresslukio kirjoitti:

Kait se läpi meni, eri asia sitten miten hyvin :D Oli muuten ihan ekat kirjotukset mulle, ja jännitti niin paljon että alussa ei osannu keskittyä kunnolla... Ensisilmäyksellä näytti kyllä heti siltä, että tehtävät ei ollu kivoja paitsi syöpä, jonka olin opetellut kunnolla. Petyin myös siihen että ei ollut ollenkaan sanaselityksiä, kun oon niissä yleensä hyvä:P Tein siis syöpä, ergonomia, turvallisuudentunne, ravitsemussuositukset, teknologia ja tupakkariippuvuus. Ja ei mullakaa menny mihinkään yli konseptia :D mulla jäi vähän jopa turhaa aikaa ja osan ajasta vaa jumitin paikoillani ja yritin keksiä jotain, mutta ei sille mitään mahtanut että ergonomiasta tuli ihan täys black out :P Nyt jännityksellä ootetaan tuloksia!

Itelläki eka kerta oli. Tein ergonomian, energiatuoton, tupakan, tutkimuksen ja molemmat jokerit. Eniten tekstiä sain tupakkatehtävään ja siitä odotan 6 pistettä, se oli ihan älyttömän helppo tehtävä. Ergonomian tein kun kakkosta en uskaltanut kun kondyloomasta en paljoakaan tiennyt. Kympissä en tiedä oliko oikein pohtia päihdepolitiikkaa ja sen aloja, mutta eiköhän sieläkin lähelle 5 pojoa tipu. Yhtään ei tullu niistä kysymyksiä mihin erityisesti paneuduin, mikä oli aika harmi... Noh, jos M tai parempi tulee niin olen tyytyväinen

• zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        petu kirjoitti:

Mulle ei ollut ekat, mutta pakollinen aine ja hirvee paine läpipääsystä. Lähes kaikki vastaukset oli n.2 sivua, toivon mukaa menis läpi ettei jäis lakki siitä kiinni.......

• Jees

Itse kirjoitin syksyllä e:n terveystiedosta. Vastaukseni eivät olleet mitenkään hirveän pitkiä (noin 2-3 sivua). Esseen pituus ei siis ratkaise terveystiedossa.

• käääks

Mielestäni koe oli sinänsä helppo, mutta esim. 3. kurssista oli PALJON kysymyksiä. Tehtävät 3, 7, 8 ja jokeri 10 liittyivät kaikki kolmoskurssiin, mikä yllätti. En ole ko. kurssia edes käynyt, ja luin sen vain selaten koetta edeltävänä iltana läpi : D siitä syystä jätinkin kaikki nuo muut paitsi jokeri 10 tekemättä. Saa nähdä paljonko siitä irtoaa pisteitä..

Minua mietityttää, kun tuolla YTL:n sivuilla annetaan nuo hyvän vastauksen piirteet, että jos sieltä puuttuu joitakin niissä mainittuja asioita, laskeekohan se paljonkin pisteitä? Vaikka tiedän, että kokonaisuus ratkaisee. Esim. jokeri 9 oli helppo, mutta en alkanut kirjoittamaan siihen mitään syöpäsolujen jakautumisesta tms., koska siinä kysyttiin nimenomaan syövän riskiä lisääviä tekijöitä, eikä se ollut mielestäni olennaista.

Hermostuttaa, sillä laskeskelin että pisteeni voisivat olla aika lailla E:n ja L:n rajamailla..

• petu

Joo voi....!!! Laitoin ergonomiaan niidin nimiksi fyysinen psyykkinen ja sosiaalinen yhyyy :""X muuten ois ollu tosi hyvä tehtävä...... paska. Ja turvallisuustehtävässä analysoin taulukkoo vaikkei näköjää ois tarvinnu. Ja listasin kaiken lisäksi turvallisuudenTUNTEESEEN vaikuttavia juttuja. Yää. Ja. Eka tehtävässä en niinkää laittanu mitää kuiduista tai muusta, alkoholin rasvat ja sokerin vaa mainitsin. Pelottaa kyllä sikana, ois ollu ihan kiva saada hyvä numero. Ekat kirjotukset, kursseista tullu ysiä ja kymppiä.. tympäsee jos tulee m tai huonompi, mitä en yhtää epäile näillä tuntemuksilla.. syöpä meni onneksi aika hyvin, jospa se vähä auttais. Ja se tutkimusthtävä, eikä, en mää tienny että siinä käytetää jotenki menneisyyttä hyväksi?!?! Mää kait aattelin että se tutkimus alotetaa ja sit katotaa lopputulos.. juu menis syksyllä uusii vaikka innostusta ei kyllä just nyt oo. Sanokaa että tekää ette kaikkia osannu!

• stresslukio
        petu kirjoitti:

Joo voi....!!! Laitoin ergonomiaan niidin nimiksi fyysinen psyykkinen ja sosiaalinen yhyyy :""X muuten ois ollu tosi hyvä tehtävä...... paska. Ja turvallisuustehtävässä analysoin taulukkoo vaikkei näköjää ois tarvinnu. Ja listasin kaiken lisäksi turvallisuudenTUNTEESEEN vaikuttavia juttuja. Yää. Ja. Eka tehtävässä en niinkää laittanu mitää kuiduista tai muusta, alkoholin rasvat ja sokerin vaa mainitsin. Pelottaa kyllä sikana, ois ollu ihan kiva saada hyvä numero. Ekat kirjotukset, kursseista tullu ysiä ja kymppiä.. tympäsee jos tulee m tai huonompi, mitä en yhtää epäile näillä tuntemuksilla.. syöpä meni onneksi aika hyvin, jospa se vähä auttais. Ja se tutkimusthtävä, eikä, en mää tienny että siinä käytetää jotenki menneisyyttä hyväksi?!?! Mää kait aattelin että se tutkimus alotetaa ja sit katotaa lopputulos.. juu menis syksyllä uusii vaikka innostusta ei kyllä just nyt oo. Sanokaa että tekää ette kaikkia osannu!

no mä sanon kans etten kaikkia osannu :D C:n ehkä vielä hyväksyn just ja just, mut M ois täydellinen! Mulla kans kursseista tullu kaks 10 ja yks 9, joten siihen nähden kyllä suututtaa jos nää menee nyt huonosti..
        Mä tein ihan saman mokan, että kirjotin ergonomiasta fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen. Johonkin väliin lisäsin vielä organisaatioergonomian mutta en edes muistanut kognitiivinen ergonomia käsitettä.
        Tein kans sen tavitsemussuositustehtävän ja kirjotin vissiin vähän ohi aiheen tai ainakin huonosti lähestyin sitä,mutta toivottavasti sieltä rivien välistä löytyy mys jotain oikeetakin..
        ja eiiikääh, mä tulkitsin myös sitä taulukkoo! Tuhlasin siihen siis osan esseestä ihan turhaan... voi kun sais jo tietää alustavan arvosanan! :P

• petu
        stresslukio kirjoitti:

no mä sanon kans etten kaikkia osannu :D C:n ehkä vielä hyväksyn just ja just, mut M ois täydellinen! Mulla kans kursseista tullu kaks 10 ja yks 9, joten siihen nähden kyllä suututtaa jos nää menee nyt huonosti..
        Mä tein ihan saman mokan, että kirjotin ergonomiasta fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen. Johonkin väliin lisäsin vielä organisaatioergonomian mutta en edes muistanut kognitiivinen ergonomia käsitettä.
        Tein kans sen tavitsemussuositustehtävän ja kirjotin vissiin vähän ohi aiheen tai ainakin huonosti lähestyin sitä,mutta toivottavasti sieltä rivien välistä löytyy mys jotain oikeetakin..
        ja eiiikääh, mä tulkitsin myös sitä taulukkoo! Tuhlasin siihen siis osan esseestä ihan turhaan... voi kun sais jo tietää alustavan arvosanan! :P

Hihii samat numerot siis ku mulla kursseista! Niimpä, meijä ope aiko maanantaiksi korjata huii ja jee :D taas illalla aloin miettii sitä, oli pakko tulla netistä kattoo tapausverrokkitutkimusta haha ja tännekki poikkesin sit! Joo toivotaan parasta, että pisteitä irtois ja YTL ois armollinen! :)

• meery3

Opettajani arvioi pisteikseni 23, mitä teillä?

• terhiyz

Sain 29.. mut ärsyttää ku tupakkatehtävästä vaan 3! Jokereista 8, 5... mitä luulette pisterajoista onko alhaal vai korkeel eli onko teille sanottu oliko koe helppo vai vaikee? Onko jollain noussu joskus alustavista?

• petu
        terhiyz kirjoitti:

Sain 29.. mut ärsyttää ku tupakkatehtävästä vaan 3! Jokereista 8, 5... mitä luulette pisterajoista onko alhaal vai korkeel eli onko teille sanottu oliko koe helppo vai vaikee? Onko jollain noussu joskus alustavista?

Meijä ope antaa huomenna.. KÄÄK MUA OIKEESTI PELOTTAA! oon tottunu saamaa hyviä nii paniikki :DD ehkä iha hyväki saada huono toisaalta nii opin niitäki saamaa eikä oo liikaa suorituspaineita :P niijoo siis piti sanoo että mun ope veikkas että pisterajat nousee, oli normaalia enemmä suoraan kirjan tiedolla meneviä tehtäviä.. plääh. Aika huikeet pisteet 36!!!! Muillaki hyvin :)) pääasia että läpi menee ;);) no eiku että ite on tyytyväine.

• käääks

Itselläni alustavat 36 p, toivottavasti myös pysyy! Helpottunut olen, kun tuossa aiemmin jo sitä hermoilin..

• näinnikkään

Kirjoittaessani terveystietoa ekaa kertaa, pisteet laskivat alustavista kuusi pistettä. Uusin kokeen ja tuolloin pisteet nousivat alustavista viisi pistettä.

• stresslukio

Huii teillähän on menny hyvin! Mä saan tällä viikolla alustavan numeron jos open aikataulut pitää. Pelottaa jos tulee huono... Perfektionistina ei riitä se, niin kuin monelle muulle, että menee läpi. Haluan että ei mene rimaa hipoen läpi, vaan kunnolla :D
      Meijän opet taas puhui että kokeessa oli ei niin ennalta arvattavia aiheita, ja kuulema kaikki tän kevään kokeet on saanut opettajiakin kiukkuuntuneiksi että mitä kaikkea YTL oikein olettaa vasta nuoren osaavan. Saa nähdä miten käy, en jaksa oottaa!! :PP

• petu

Okei! Juu täälläki yks aika perfektionisti tunnustautuu :DD sain 28 pojoo!! Haaveet ällästä heitin jo heti kokee jälkee, mutta nyt en kyllä tiiä tuleeko m vai e!!!! Voi ettäää oisin niiin onnelline jos tulee E! Rakas YTL älä vähennä pisteitäni, älkääkä nostako pisterajaa viime syksystä....

• stresslukio
        petu kirjoitti:

Okei! Juu täälläki yks aika perfektionisti tunnustautuu :DD sain 28 pojoo!! Haaveet ällästä heitin jo heti kokee jälkee, mutta nyt en kyllä tiiä tuleeko m vai e!!!! Voi ettäää oisin niiin onnelline jos tulee E! Rakas YTL älä vähennä pisteitäni, älkääkä nostako pisterajaa viime syksystä....

Iik mullakin tällä hetkellä E alustavana arvosanana! Voi sitä tunnetta kun olin varautunut että kohta se sanoo C. Ope sano et oli ehkä vähä yläkanttiin arvioinu (outoa, koska yleensä toisinpäin..) mut pisteitä ois nyt 29, ja jos E:n rajat ei muutu niin E se varmaan sit on. Mutta mäkin kyllä petyn jos M:ään laskee. Mutta en todellakaa odottanu ees näin hyvää. wow! :DD

• petu
        stresslukio kirjoitti:

Iik mullakin tällä hetkellä E alustavana arvosanana! Voi sitä tunnetta kun olin varautunut että kohta se sanoo C. Ope sano et oli ehkä vähä yläkanttiin arvioinu (outoa, koska yleensä toisinpäin..) mut pisteitä ois nyt 29, ja jos E:n rajat ei muutu niin E se varmaan sit on. Mutta mäkin kyllä petyn jos M:ään laskee. Mutta en todellakaa odottanu ees näin hyvää. wow! :DD

JES hyvä me!!! Onneaaa :) mulle oli miettiny antaako ekasta tehtävästä 3 vai 4 ja anto kolme, mutta se sano että se voi nousta pisteellä mut tiiä sitte.. tuo meni kaikista huonoiten :DD nii mää arvelinki kokee jälkee.. toisaalta ergonomiatehtävästä sain neljä vaikka laitoin ne käsitteet väärin nii toivottavasti siitä ei lähe enempää! Nyt vaa peukut pystyy että tulee Eenä takas molemmilla!!!

• luuseri

miten ootte saanu noin hyviä pisteitä???? ite sain 18 ja meijän koko koulussa parhaat oli 24... vastasin 2 (3 pistettä), 3 (2 pistettä), 5 (3 pistettä), 6 (3 pistettä, tästä ootin enemmän pisteitä kun mielestäni tiesin aika hyvin) ja 8 (3 pistettä) sekä 9 (4 pistettä).....

• cucuciv

Itellä 26 pojoo. Tein tehtävät 3,4,5,6,9,10 ja pisterivi taisi olla
        1,5,6,4,5,5. Toi kolmostehtävä eli se ergonomiatehtävä ottaa niin pannuun, ois pitäny tehdä kakkonen sen sijasta kun siitä oisin tienny ehkä kolmenkin pisteen edestä. Noh, M lähdin hakemaan ja se noilla pisteillä tulee, toisaalta jos pisterajat laskee hieman kokeen haastavuuden ja uuden arviointisysteemin takia niin voi olla että tulee E.

• eeeeee
        cucuciv kirjoitti:

Itellä 26 pojoo. Tein tehtävät 3,4,5,6,9,10 ja pisterivi taisi olla
        1,5,6,4,5,5. Toi kolmostehtävä eli se ergonomiatehtävä ottaa niin pannuun, ois pitäny tehdä kakkonen sen sijasta kun siitä oisin tienny ehkä kolmenkin pisteen edestä. Noh, M lähdin hakemaan ja se noilla pisteillä tulee, toisaalta jos pisterajat laskee hieman kokeen haastavuuden ja uuden arviointisysteemin takia niin voi olla että tulee E.

Koe ei kyllä ollut mielestäni aiempia haastavampi. Luulen, että 26 pojolla ei E tule. Meidän lukiossa koe meni hyvin. Itse sain 31 pojoa.

• petu
        eeeeee kirjoitti:

Koe ei kyllä ollut mielestäni aiempia haastavampi. Luulen, että 26 pojolla ei E tule. Meidän lukiossa koe meni hyvin. Itse sain 31 pojoa.

Kylläpäs tuleekin E ! Ja niin tuli mun 28 pisteelläkin!!!! JEEEEEEE SAIN EEEEEEEN!! ja vaan 2p L:stäkin, wou! Pisteet siis pysy just samoina! Jännä ku rajat laski, luulin että ois noussu :o toisaalta nyt mietityttää että jos pikkase paremmi oisin tehny sen ja sen nii oisin saanu L ja vielä tonnin yheltä sukulaiselta hahah :D tai ku helposti oisin samoilla taidoilla saanu nuo kaks pojoo jos oisin pari virhettä korjannu ja sen ekan miettiny paremmin... mutta silti, EHOTTOMASTI oon tyytyväine!! Miten teillä meni?! Pysykö pisteet samoina??

• ...

Tulokset olivat kyllä todella kova pettymys ja M arvosanaan en ole alkuunkaan tyytyväinen vaikka kuinka yrittäisi positiivisia puolia etsiä. Harmittaa kovasti...

• vm.-96

Yllätys oli pisterajojen tippuminen noin paljon.. Hyvin meni ja yhdellä pisteellä nousi vielä alustavasta :)

• stresslukio

Hienoa petu, että sait sinäkin sen E:n! Mä sain myös niinkuin alustavasti pitikin! wohooooooo!! Tosin ärsyttää kovasti kun jäi vain ja ainoastaan YHDESTÄ pisteestä kiinni, että ois tullu L!! NO oon kuitenkin enemmän kuin tyytyväinen tähän! :DD Jeeeeeee :P

• Jeshyväpäivä

Meikäläiselläkin E :) Kokeen jälkeen tuntu että meni aivan persiilleen ku kattelin malliratkaisuja , ja aattelin että ehkä C tulis :D Sitte opettaja anto alustaviks 26 pistettä ja nyt lopulta sitte sainkin 27 pistettä :) Mun pisterivi oli 1 5 6 4 7 4 , ja tuo yhden pisteen tehtävä oli se kolmos eli ergonomiatehtävä. Olisi ehkä pitänyt sen sijasta tehdä kakkonen eli se sukupuolitauti tehtävä koska siitä olisin tiennyt ainakin pisteen verran enemmän mutta ei tuo silti L:ään olissi yltänyt :D

Mutta tyytyväinen todellakin olen, etenkin koska lukemista mulle tuli päivää kohden ehkä vaan joku 30 min

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16843
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4584
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2627
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1918
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      395
      1504
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1379
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1283
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      17
      1004
    10. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      992
    Aihe