Laitoin tuonne toiselle palstalle (työn hakeminen), laitetaan vielä tännekin.
Eli, asiasta oli jokin aikaa sitten ,myös PRO-lehdessäi, mielestäni tämä
on todellinen ongelma jolle pitäisi tehdä jotain. Itse 37-vuotiaana miehenä (olen siis sinällään HR-asiantuntijatehtävissä jo nyt) olen haeskellut, etupäässä julkisen sektorin henkilöstöpäällikön/palvelussuhdepäälllikön tehtäviä moitteettomalla ja monipuolisella työhistorialla. Myös koulutus on erittäin hyvä
(HM, pian KTM henkilöstöalalta). Tästä huolimatta, en ymmärrä miksi, mutta 99,9% tapauksissa minut ohittaa 30-45 vuotias nainen ja ylipäätään olen poikkeuksetta ainoa haastatteluihin kutsuttu mies (jos haastatteluun pääsen). Lopputulos on kuitenkin tosiaan aina sama, nainen valitaan. Aina. Kun haastattelija (t) ovat poikkeuksettaa aina myös naisia niin - vaikka kuinka olisi haastattelu mennyt hyvin - ei vain valita. Ehkä teollisuudessa on (ja onkin) joitain miehiä henkilöstöpuolella, mutta julkisen sektorin HR on kyllä tosiaan täysin naisten valtakuntaa. Mielenkiintoinen tilanne kyllä, alkaa tosiaan toivo mennä kyllä täysin näiden hakujen kanssa..
Miesten syrjintä HR- puolen rekrytoinneissa
2
768
Vastaukset 2
- HR-työstä
Millainen työhistoria sinulla kaiken kaikkiaan on eli kauanko olet ollut HR-tehtävissä ja minkälaisissa tehtävissä? Mitä nykyinen HR-asiantuntijatehtäväsi tällä hetkellä kattaa ja mikä sen vaativuustaso on?
Luonnollisesti pitäisi tietää myös millainen kokemus ja koulutus kilpahakijoilla on, mutta näitä ei taida olla tiedossa. Jos kyse on valtiolla haettavana olevista tehtävistä niin hyvä jos edes haastatteluun pääsee. Valtiolla taitaa kaikkein tärkeintä olla oikeat suhteet eli joko aiempi pesti valtiolla tai oikea puoluekirja.
Työskentelen itse kuntapuolella HR:ssä työsuhdepäällikkönä (vrt. palvelussuhdepäällikkö) ja koulutukseltani olen juristi. Mietinnässä on lähteä vielä lisäkouluttautumaan kauppatieteiden osalta, jos urasuuntanani olisi myös henkilöstöpäällikkön tai joskus jopa henkilöstjohtajan tehtävät. Meilläkin miehet ovat vähemmistönä HR tehtävissä, mutta kyllä niitäkin on. Aikoinaan on ollut mies myös henkilöstöpäällikkönä.
Olen itse havainnoinut, että henkilöstöpäällikön tehtävät ja vastuut vaihtelevat työpaikoittain. Millaiset tehtävät hakemissasi henkilöstöpäällikön/palvelussuhdepäällikön tehtävissä ovat olleet? Omassa työpaikassa henkilöstöpäällikön alaisuudessa on useampia muita päälliköitä, jotka vastaavat HR:n prosesseista, jotka toisinaan työpaikkailmoitusten perusteella kuulunevat itse henkilöstöpäällikön tehtäviin. Henkilöstöpäällikkö itse tuntuu kovasti verkostoituvan ulospäin eikä juurikaan hoida käytännön työtehtäviä. - Anonyymi
Naisvaltaisten alojen työpaikkoja hakevia miehiä syrjitään, sen osoittaa laaja kansainvälinen meta-analyysi, joka pohjautuu yli 80 tutkimuksen tarkasteluun. Suomalainen tutkimus antaa vastaavan tuloksen. Miesten piti lähettää kaksi kertaa enemmän hakemuksia kuin naisten saadakseen haastattelukutsun naistyypilliseen työtehtävään. Naiset taas pääsivät työhaastatteluun rakennusalalle ja autonkuljettajiksi siinä kuin miehetkin. https://www.hs.fi/tiede/art-2000010222249.html
Valitettavasti tasa-arvoasioita yleensä tarkastellaan feminismin näkökulmasta ja silloin miesten kohtaama syrjintä sivuutetaan, faktoista piittaamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398