Laitoin tuonne toiselle palstalle (työn hakeminen), laitetaan vielä tännekin.
Eli, asiasta oli jokin aikaa sitten ,myös PRO-lehdessäi, mielestäni tämä
on todellinen ongelma jolle pitäisi tehdä jotain. Itse 37-vuotiaana miehenä (olen siis sinällään HR-asiantuntijatehtävissä jo nyt) olen haeskellut, etupäässä julkisen sektorin henkilöstöpäällikön/palvelussuhdepäälllikön tehtäviä moitteettomalla ja monipuolisella työhistorialla. Myös koulutus on erittäin hyvä
(HM, pian KTM henkilöstöalalta). Tästä huolimatta, en ymmärrä miksi, mutta 99,9% tapauksissa minut ohittaa 30-45 vuotias nainen ja ylipäätään olen poikkeuksetta ainoa haastatteluihin kutsuttu mies (jos haastatteluun pääsen). Lopputulos on kuitenkin tosiaan aina sama, nainen valitaan. Aina. Kun haastattelija (t) ovat poikkeuksettaa aina myös naisia niin - vaikka kuinka olisi haastattelu mennyt hyvin - ei vain valita. Ehkä teollisuudessa on (ja onkin) joitain miehiä henkilöstöpuolella, mutta julkisen sektorin HR on kyllä tosiaan täysin naisten valtakuntaa. Mielenkiintoinen tilanne kyllä, alkaa tosiaan toivo mennä kyllä täysin näiden hakujen kanssa..
Miesten syrjintä HR- puolen rekrytoinneissa
2
415
Vastaukset
- HR-työstä
Millainen työhistoria sinulla kaiken kaikkiaan on eli kauanko olet ollut HR-tehtävissä ja minkälaisissa tehtävissä? Mitä nykyinen HR-asiantuntijatehtäväsi tällä hetkellä kattaa ja mikä sen vaativuustaso on?
Luonnollisesti pitäisi tietää myös millainen kokemus ja koulutus kilpahakijoilla on, mutta näitä ei taida olla tiedossa. Jos kyse on valtiolla haettavana olevista tehtävistä niin hyvä jos edes haastatteluun pääsee. Valtiolla taitaa kaikkein tärkeintä olla oikeat suhteet eli joko aiempi pesti valtiolla tai oikea puoluekirja.
Työskentelen itse kuntapuolella HR:ssä työsuhdepäällikkönä (vrt. palvelussuhdepäällikkö) ja koulutukseltani olen juristi. Mietinnässä on lähteä vielä lisäkouluttautumaan kauppatieteiden osalta, jos urasuuntanani olisi myös henkilöstöpäällikkön tai joskus jopa henkilöstjohtajan tehtävät. Meilläkin miehet ovat vähemmistönä HR tehtävissä, mutta kyllä niitäkin on. Aikoinaan on ollut mies myös henkilöstöpäällikkönä.
Olen itse havainnoinut, että henkilöstöpäällikön tehtävät ja vastuut vaihtelevat työpaikoittain. Millaiset tehtävät hakemissasi henkilöstöpäällikön/palvelussuhdepäällikön tehtävissä ovat olleet? Omassa työpaikassa henkilöstöpäällikön alaisuudessa on useampia muita päälliköitä, jotka vastaavat HR:n prosesseista, jotka toisinaan työpaikkailmoitusten perusteella kuulunevat itse henkilöstöpäällikön tehtäviin. Henkilöstöpäällikkö itse tuntuu kovasti verkostoituvan ulospäin eikä juurikaan hoida käytännön työtehtäviä. - Anonyymi
Naisvaltaisten alojen työpaikkoja hakevia miehiä syrjitään, sen osoittaa laaja kansainvälinen meta-analyysi, joka pohjautuu yli 80 tutkimuksen tarkasteluun. Suomalainen tutkimus antaa vastaavan tuloksen. Miesten piti lähettää kaksi kertaa enemmän hakemuksia kuin naisten saadakseen haastattelukutsun naistyypilliseen työtehtävään. Naiset taas pääsivät työhaastatteluun rakennusalalle ja autonkuljettajiksi siinä kuin miehetkin. https://www.hs.fi/tiede/art-2000010222249.html
Valitettavasti tasa-arvoasioita yleensä tarkastellaan feminismin näkökulmasta ja silloin miesten kohtaama syrjintä sivuutetaan, faktoista piittaamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579