Mitä tehdä kun työnantaja kieltäytyy antamasta työtodistusta?

ärsyyntynyt

Pyydin todistusta viimeisinä työpäivinäni ja se luvattiin laittaa postissa samassa yhteydessä kuin viimeinen tilinauhani.

Tämän jälkeen olen pyytänyt sitä useita kertoja sekä puhelimitse että s-postilla. Minulle mutistaan vain jotain epämääräistä, että joo joo saat sinä sen... Mutta en ole saanut! Sähköposteihini ei vastata lainkaan.

Nyt mulla olis eräs opiskelupaikka niistä työkokemuspisteistä kiinni! Työsopimus ei kelpaa koska siitä ei käy ilmi työsuhteen loppumispäivä eikä työtehtävät.

Työsuhde on päättynyt jo 8 kk sitten joten heillä on ollut reilusti aikaa kirjoittaa se todistus. Sähköpostivieteihini olen laatinut valmiiksi todistuspohjan, heidän ei tarvitsisi kuin allekirjoittaa se ja laittaa postiin. Mutta ei!

Kyseessä on suuri marketketju.

12

3260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mike

Mikä market ketju on kysessä! Soita heille vielä ja kerro tilanteesi että tietävät! Hankala tilanne ,sen myönnän,olitko kaupan kassalla? Koeta vielä soitella ja KÄSKE lähettämään se!!!!!!!!!!!Sano että onhan tämä huonoa maineta jo heidän yritykselle jos toimivat näin huolimattomasti.

• hanna

mikä syy heillä on olla lähettämättä työtodistusta? ota yhteyttä liittoon.

• ärsyyntynyt

En lähtenyt sieltä mitenkään miellyttävissä merkeissä. Esimieheni inhosi minua ensi hetkestä alkaen ja näytti sen avoimesti. Itse tukahdutin tunteeni enkä näyttänyt mitä ajattelin. Esimieheni kuitenkin otti nokkiinsa kun löysin paremman työpaikan ja irtisanouduin. Silloinkaan en suostunut selvittämään välejämme, vaan kiitin ystävällisesti saadusta työkokemuksesta. Jotenkin aavistin että työtodistuksen saanti tulee olemaan vaikeaa joten pakotin itseni lähtemään sieltä ovia paiskomatta. Toiveena siis oli että tällä tavoin sen todistuksen saisi helpommin -turha toivo! Nykyisetkin yhteydenottoni asian suhteen ovat olleet äärettömän kohteliaita.

Minun on varmaankin pakko kääntyä liiton puoleen asian suhteen.

• hanna
        ärsyyntynyt kirjoitti:

En lähtenyt sieltä mitenkään miellyttävissä merkeissä. Esimieheni inhosi minua ensi hetkestä alkaen ja näytti sen avoimesti. Itse tukahdutin tunteeni enkä näyttänyt mitä ajattelin. Esimieheni kuitenkin otti nokkiinsa kun löysin paremman työpaikan ja irtisanouduin. Silloinkaan en suostunut selvittämään välejämme, vaan kiitin ystävällisesti saadusta työkokemuksesta. Jotenkin aavistin että työtodistuksen saanti tulee olemaan vaikeaa joten pakotin itseni lähtemään sieltä ovia paiskomatta. Toiveena siis oli että tällä tavoin sen todistuksen saisi helpommin -turha toivo! Nykyisetkin yhteydenottoni asian suhteen ovat olleet äärettömän kohteliaita.

Minun on varmaankin pakko kääntyä liiton puoleen asian suhteen.

todella pikkumaista työnantajalta... kerro nyt edes paikan nimi niin saadaan yhteisboikottiin kyseinen yritys! :)

• myymälävastaava
        hanna kirjoitti:

todella pikkumaista työnantajalta... kerro nyt edes paikan nimi niin saadaan yhteisboikottiin kyseinen yritys! :)

julmaa kohtelua ja peliä,lisäksi näin ei saa menetellä vaan lainmukasesti työtodistus tulee toimittaa viipymättä.onhan yrityksessä luottamusmies?kuka teillä kirjoittaa työtodistukset?(konttori=henkilöstöpäällikkö?myymäläpäällikkö?vai onko kyseessä kauppias?

• mitätön

Minulla on sama ongelma.Olin keväällä työharjoittelijana kuusi viikkoa ja arvostelua en ole vieläkään saanut! Työvoimatoimisto kyselee arviointia ja itsenikin olis mukava saada se. Oli arviointi millainen hyvänsä niin eikö se ole oikeus saada!?
      Yritys sanoi minulle että on hävittänyt työvoimatoimiston arviointi kaavaakkeet, että silleen. Olin ja olen alistuja ja sitä käytetään ehdoitta hyväksi, orjuus ei ole suomesta loppunut eikä lopu.

• myymälävastaava!

tuskimpa!ja sinulla on oikeus se saada!nyt kuulkaas älkää jättäkö ja antako periksi!ei tietenkään!olisi helppo neuvoa jos tietäisi työnantajan,mutta jos vaikka.s-ketju=konttorin numero=pyydät yhdistämään luottamusmiehelle,asiaa ei kysytä siinä enempää,eikä pidä kertoakaan.ihan samalla lailla oli sitten k-ketjua.spar ketjua ynm.teitä voi olla hyvinkin moni,ja teillä on oikeudet ja varsinkin periaate!oikeastaan jos kyseessä jokin myymäläpäällikkö?niin ei juuri soittelut hyödytä.tai sitten se henkiöstöpäällikkö,aluepäällikkö jne.netinkautta etsitte tai vaihteen kautta.täytyy muistaa sellainenkin asia että esimerkiksi se myymäläpäällikkö ja vastaavat jne.ovat ihan palkansaajia ja tämä on heidän työtä,he saavat siitä palkkaa.

• mitätön
        myymälävastaava! kirjoitti:

tuskimpa!ja sinulla on oikeus se saada!nyt kuulkaas älkää jättäkö ja antako periksi!ei tietenkään!olisi helppo neuvoa jos tietäisi työnantajan,mutta jos vaikka.s-ketju=konttorin numero=pyydät yhdistämään luottamusmiehelle,asiaa ei kysytä siinä enempää,eikä pidä kertoakaan.ihan samalla lailla oli sitten k-ketjua.spar ketjua ynm.teitä voi olla hyvinkin moni,ja teillä on oikeudet ja varsinkin periaate!oikeastaan jos kyseessä jokin myymäläpäällikkö?niin ei juuri soittelut hyödytä.tai sitten se henkiöstöpäällikkö,aluepäällikkö jne.netinkautta etsitte tai vaihteen kautta.täytyy muistaa sellainenkin asia että esimerkiksi se myymäläpäällikkö ja vastaavat jne.ovat ihan palkansaajia ja tämä on heidän työtä,he saavat siitä palkkaa.

Minulla oli kyseessä perheyritys, osakeyhtiö.
        Koko yritystominta oli yhtä kaaosta. Ihme että pysyy ylipäätään toiminnassa.
        S-ryhmässä olin muutama vuosi sitten ja siellä homma toimi kaikinpuolin ok.

• lähettävät

mene kyltin kanssa etuovelle jossa kerrot ettet ole saanut työtodistusta...kun vartija tulee hätistelemään soita työsuojeluvaltuutetulle tai pääluottamus henkilölle...sitten vaan hakemaan työtodistus...

• *-*

Oliko järkeä odottaa 8kk?
      Liittoon heti!

• ei enää ärsyyntynyt

Laitoin s-postiviestin, jonka kerroin olevan viimeiseni ko. aiheesta ja ilmoitin että seuraava askel on yhteydenotto liittoon ja yleisönosastokirjoitus paikalliseen sanomalehteen.

Työtodistus tuli seuraavana päivänä!

• Kurre
        ei enää ärsyyntynyt kirjoitti:

Laitoin s-postiviestin, jonka kerroin olevan viimeiseni ko. aiheesta ja ilmoitin että seuraava askel on yhteydenotto liittoon ja yleisönosastokirjoitus paikalliseen sanomalehteen.

Työtodistus tuli seuraavana päivänä!

Ja sitten väitetään, ettei voima ja uhkailu muka auta...

Onneksi olkoon sulle. Ota opiksi tapauksesta ja muista vanha sanonta:

'
        Kukapa sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse.
        '

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      33
      3184
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      44
      1589
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      19
      991
    4. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      32
      979
    5. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      59
      943
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      22
      938
    7. Tuli vain mieleen

että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -
      Ikävä
      37
      850
    8. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      36
      813
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      803
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      48
      719
    Aihe