kultainen ampumamerkki

intti hauska

Minä sain muute kultaisen ampumamerkin. Aivan mahtava fiilis. Jsetaan yhdessä kokemuksia tästä merkistä

62

17723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lame...

      joo huono pitää olla ampumaan jos sitä ei onnistu saamaa.
      mutta todella noloa niitä oli kyllä mielestäni käyttää, itse en koskaan kehdannut.
      semmosia säälittäviä pikku pinssejä vain ovat...

    • intti hauska

      en nyt sanoisi noin, puhun siis ATT testistä, jossa ammuttiin kääntyviin tauluihin maaten ja pystystä ja loput polvelta. polvelta tosin ei käätyviin tauluihin. meidän komppaniast ehk joka neljäs sai

      • lame...

        puhun juuri samaisesta testistä. ei ehkä ekalla onnistu mutta kyllä siinä lähes kaikki meillä sen puolenvuoden aikana sai.
        mutta ei edelleenkään muuta sitä asiaa että säälittävän näköinen merkki on (kuten myös muutkin merkit, uinti, cooper jne).
        noh..ehkä ne jonku itsetuntoa nostaa tuommoset pikku pinssit rinnassa.


      • intti hauska
        lame... kirjoitti:

        puhun juuri samaisesta testistä. ei ehkä ekalla onnistu mutta kyllä siinä lähes kaikki meillä sen puolenvuoden aikana sai.
        mutta ei edelleenkään muuta sitä asiaa että säälittävän näköinen merkki on (kuten myös muutkin merkit, uinti, cooper jne).
        noh..ehkä ne jonku itsetuntoa nostaa tuommoset pikku pinssit rinnassa.

        Minusta ihan hieno merkki. Se on kuitenki se ainut merkki minkä tuun intin aikana saamaan


      • lame...
        intti hauska kirjoitti:

        Minusta ihan hieno merkki. Se on kuitenki se ainut merkki minkä tuun intin aikana saamaan

        juu onnea vaan siitä. mun mielipide vaan, eihän makuasioista voi kiistellä.


      • intti hauska
        lame... kirjoitti:

        juu onnea vaan siitä. mun mielipide vaan, eihän makuasioista voi kiistellä.

        Kiitos. Mul on muute tj 200


      • nostalgiaa
        intti hauska kirjoitti:

        Kiitos. Mul on muute tj 200

        Kun itse olin väessä 80-luvulla ammuttiin 150 ja 300 m matkoilta. Lisäksi ammuttiin joltain lyhyemmältä matkalta kääntyvien tauluihin. Se 300 m vaati jo kohtuullisen hyväkuntoista asetta. Itsellä oli onneksi hyvä rynkky ja valiotulos napsahti siitäkin. Lainasin tupakaverille asetta niin hän sai myös parannettua tulostaan. Siihen aikaan sai 3 päivää lomaa kun sai kolmannen valiotuloksen eri tyyppisistä ammunnoista, mikä oikeutti myös kultaiseen ampumamerkkiin. Muistan myös että oli hienoa ruuvata merkki lomapukuun, se oli ensimmäinen "koriste" ja osoitti ettei ollut enää ihan mopo.


      • intti hauska
        nostalgiaa kirjoitti:

        Kun itse olin väessä 80-luvulla ammuttiin 150 ja 300 m matkoilta. Lisäksi ammuttiin joltain lyhyemmältä matkalta kääntyvien tauluihin. Se 300 m vaati jo kohtuullisen hyväkuntoista asetta. Itsellä oli onneksi hyvä rynkky ja valiotulos napsahti siitäkin. Lainasin tupakaverille asetta niin hän sai myös parannettua tulostaan. Siihen aikaan sai 3 päivää lomaa kun sai kolmannen valiotuloksen eri tyyppisistä ammunnoista, mikä oikeutti myös kultaiseen ampumamerkkiin. Muistan myös että oli hienoa ruuvata merkki lomapukuun, se oli ensimmäinen "koriste" ja osoitti ettei ollut enää ihan mopo.

        Onnittelut!


      • Anonyymi
        nostalgiaa kirjoitti:

        Kun itse olin väessä 80-luvulla ammuttiin 150 ja 300 m matkoilta. Lisäksi ammuttiin joltain lyhyemmältä matkalta kääntyvien tauluihin. Se 300 m vaati jo kohtuullisen hyväkuntoista asetta. Itsellä oli onneksi hyvä rynkky ja valiotulos napsahti siitäkin. Lainasin tupakaverille asetta niin hän sai myös parannettua tulostaan. Siihen aikaan sai 3 päivää lomaa kun sai kolmannen valiotuloksen eri tyyppisistä ammunnoista, mikä oikeutti myös kultaiseen ampumamerkkiin. Muistan myös että oli hienoa ruuvata merkki lomapukuun, se oli ensimmäinen "koriste" ja osoitti ettei ollut enää ihan mopo.

        Puhuu mies joka ei ampunut valioita :)


      • Anonyymi
        intti hauska kirjoitti:

        Onnittelut!

        sain myös kaikki 4 :tä ammunta merkkiä hopeisen kullatun ja viides ilmakivääri ammunta siitäkin oma ja tein komppanian ennätyksen,, kukaan 79/80 ei ollut kuulemma saanut laakista täydet pisteet ja ennätys tulokset, kyllä ihmettelivät...rynkyllä kyllä osu kun sääti sen tarkaksi ja oli uusi ase sako/valmet


    • Isän maallinen

      Ostin kirpparilta samanlaisen. Maksoi 50 senttiä.

      • hölmöö

        myyjä teki kyllä hyvät kaupat niin paljon jopa maksoit!


      • jumanjii
        hölmöö kirjoitti:

        myyjä teki kyllä hyvät kaupat niin paljon jopa maksoit!

        Senkin sivaripojat


      • Oinma

        Miksi maksoit roskasta 50 senttiä?


    • Popopop

      Trollilta toki haiskahtaa aloittaja, mutta samaan aikaan minun kanssani oli armeijassa eräs tyyppi, joka ihan aikuisten oikeasti oli ylpeä hienosta kultaisesta ampumamerkistään :D

      Sanomattakin lienee selvä, että ei ollut varsinaisesti penaalin terävin kynä ;D

      • jumanjii

        En tainnut itse kuitenkaa ampua kyseistä merkkiä


      • jumanjii
        jumanjii kirjoitti:

        En tainnut itse kuitenkaa ampua kyseistä merkkiä

        Siis et ampunut kyseistä merkkiä


      • Miliisi0

        Tuskin niitä kenellekään siellä huvikseen jaellaan. Eikös ohjesäännössä ole asiasta tarkat kriteerit. Olen pahoillani jos et onnistunut merkkiä saamaan. Harjoitus tekee mestarin 😉. Eli reeniä reeniä h.... 😂😂😂


    • eki vaa

      mina amuin vuonna 57 89 300 kivaari malli39

    • tyhmä juttu

      Meillä sai varmaankin puolet sen ampumamerkin. Ampusin toisten tauluihin, että nekin sai ja siitä hyvästä sain esim. kahvilippuja.

      Pitihän tuosta hyvästä ampumataidosta ottaa kaikki hyöty irti. Jopoa en kyllä saanut ampumakilpailuissa. En ollut kuitenkaan liian hyvä.

      Onhan se nätti ja pieni merkki. Kait se nyt edes 5 euron arvoinen on?

      • Mammuttimaine

        "Onhan se nätti ja pieni merkki. Kait se nyt edes 5 euron arvoinen on?"


        Ei lähellekään. Se on käytännössä täysin arvoton. Muutamia senttejä lienee todellinen arvo.


    • mielenkiintoinen1234

      Minä lupauduin järjestämään taas tarkkuusammunta kilpailut kesäaikaan... mutta niin näytti mielenkiintoiselle ilmavoimien harjoitusesitys, en tiedä pitäisikö käydä katsomassa minkälainen on.

      Pitäisi ensin ottaa yhteys tuttuun, että missä on, että, kuskaapas minut sinne mennä katsomaan huviksi. Ruokaakin on kai padassa jos tulee nälkä ;I

    • KovaJäkälä

      Mulla ampumamerkki on platiina ja timantti miekat ympäröivät sitä...ylittää arvossaan kuulemma kuuluisan perseennuolemis merkin purppuratähden....

    • ReservinVänrikki

      Omasta mielestä kultaisen ampumamerkin saa turhan helposti verrattuna kultaiseen juoksumerkkiin tai uimamerkkiin. Itsellä oli armeijasta tulijaisena kolmea väriä, ampumisesta kultaa, juoksusta hopeaa ja uinnista pronssia.
      Ammunnasta saa kultaisen merkin aika olemattomalla treenillä, verrattuna noiden muiden kultamerkkien vaatimustasoon. Voisi pikemminkin sanoa, että kultainen ampumamerkki on ampumistaidon vähimmäistaso niissä aselajeissa, joissa rynnäkkökivääri on pääase.

      • Kartanluku

        Suhteellista tuo helppous mutta vänrikiltä puuttui suunnistus, joka on tärkeä .


      • kummallisetrajat

        Uinnista kultainen merkki on lähes mahdoton tavalliselle talliaiselle, pitäisi olla käytännössä kilpatason uimari sen saadakseen. Pronssi sitten taas naurettavan helppo, oliko se nyt 400 metriä uintia ilman aikarajaa tms. Näin ainakin vielä vuosituhannen alussa.


    • perustreenipojuille

      Suomen Sisäminiseriön Suoleluspäälliköllä voi olla tuollaisia merkkejä, POJU!

      Teepä perus Spedet: sulkeiset: silmät ensin kiinni, sitten jalasta kinni, ja kyykkyhyppyä yhdellä jalalla kokoaseistuspainona... pitää mennä' kuule yli 200 kyykkyhyppyä silmät kiinni yhdellä jalalla persaikinen muuten olet.

    • vaasanSPterve

      Kaikki polkupyörät ja tankit ovat täysin taistelukuntoon testattuja mitä me huollamme..... täydellinen läpikäynti on kyllä sitten armeijan polkupyörissäkin meillä.... joskus vain vitsailmme että: everstin pyörästä puuttuivatkin laakerit... ajaa metsään kuin Uuno Turhapuro -Armeijassa -elokuvassa.

      Joku niko voi oikaista jotenkin laittamalla vahingossa vääriä rattaita sotilaspoliisi-upseerien polkupyöriin, ja lennoston upseeritkin lähtisivät jo polkupyöräkin lentoon, ennen lentokoneeseen koskemistakaan.

    • kestäväätavaraa

      Täytyy kyllä itse sanoa että: kellään ei oikeasti ole varaa tuollaisiin renkaisiin ja alumiinisiin vanteisiin mitä laitamme armeijan pyöriin... suuret alumiiniset vanteet ja muut tarvikkeiden säilytysjutut...kallista tavaraa tuollaiset.

      Et aivan Shminalolta tai Nakamuralta saa :D

    • Kaksjiikoo

      Minäpäs sain pronssisen suunnistusmerkin! Pidän sitä aina frakin rintapielessä.

    • tarkAmpujaJoni

      Minulla on 3x kultainen ampumamerkki ja Simo Häyhä pokaali.


      44D vain näyttösuojanansioristi tyrävöin !

    • sukellusseuraActik

      Hyvä Jori ja ONNITTELUT UPSEERILLE !

    • suorituksistajahyvistä

      Kylläpä täällä on taas höpöttäjijä,kirjottelevat asioista mistä eivät tiedä mitään.

    • TA2015

      Ite ammuin 2000m 45x45 kohteeseen tkiv 2k:lla eikä herunu mitään merkkiä (oli paras minkä kessu nähny)

    • yx_ex

      Pyssykylä 2/1983, ns. urheilujoukkue. Vieläkö löytyy tuttuja?

    • ItselleJaToisellekin

      Meillä oli yhteensä kolme kertaa ATT. Itse sain merkin toisella kerralla. Kolmannella kerralla järjestin vieruskaverille kyseisen merkin, kun sovittiin, että ammun kaksi kutia hänen tauluunsa testin aikana.

    • HuovinrinnePsTk

      Meillä Huovinrinteellä luokat ammuttiin sen ajan ja tavan omaisesti. Näyttösuojassa oli osumien tarkastajat, jotka valkoisella laikalla "koodasivat" osumat ampumapaikalle. Kohdistus oli tosi jämptiä ja asiantuntevaa. Kiitos siitä luutnantti Mauri Sepälle, joka kohdistutti Pystykorvamme. Kohdistuksessa ammuttiin muutamia laukauksia, kunnes alkoi tulla kasa tauluun. Kasan siirto napsuilla sitten vaan keskelle taulua. Näin se periaatteessa meni.

      Varsinaisessa luokka-ammunnassa osumia alkoi heti tulla taulun keskiöön. Jopa kymppejä, joita näyttösuoja laikalla pyöritteli taulun keskellä. Jos reunaan ampui niin laikka vietiin siihen.

      Porukkaa alkoi kertyä taakseni ihmettelemään ja supisemaan, kun reunamerkit puuttuivat kokonaan. Pulina ja ihmettely vähän hermostutti, mutta jatkoin vakaasti ampumistani. Sitten tuli komppanianpäälikkö (silloinen luutnantti) Mäkinen ja alkoi kysellä nuorelta siviilikarkurilta miten on, oletko harjoitellut? Ilmoitin harjoitelleeni serkkuni Valmetin Orava piekkarilla lähtiessäni riihen seinään. Seinässähän on edelleen lähes nyrkin mentävä reikä, muistuttamassa armeijaan lähtöäni kesältä 1969.

      Mäkinen kysyi epäilevästi ampuisinko vielä toisen kerran? Et tietenkään menetä tulostasi jonka jo olet saanut. Kovin tuntui epäilevän että oliko vain vahinko. Tottahan suostuin. Jälleen pojat laikallaan keski-tauluun tulleita osumia pyörittelivät, en tarkkaan muista kuinka ne esitettiin. Toinenkin valio olisi tullut.

      Vieressäni ampui kova pinko, eräs Matti, jolta ammunta ei tahtonut suoriutua ollenkaan. Havitteli vielä Rukkiin pääsystäkin. Eikös mitä, minulta tultiin ottamaan kiväärini ja se annettiin Matille, ja minulle annettiin hänen kiväärinsä. Kyseltiin vielä miten pidit jyvää hahlossa, tasalla vai fiinillä?

      Ajattelin siinä, etten enää tule aiheuttamaan hämminkiä ampumisillani muilla aseilla. Tahallani ammuin Suomi-Kp ammunnoissa j(a rynkyllä myös) muutaman ysin ja loput reunoille. Myös Stein konepistoolilla pääsimme ampumaan. He, he! Katkerana vieläkin muistan kuinka minut palkittiin, ottamalla hyvä kiväärini erinomaisen ampumasuoritukseni jälkeen toisen hallintaan lopulisesti.

      No palkinto valioluokan tuloksesta tuli sitten tuonempana, kun pääsin ampumaan kevyellä singolla kovapanosammunnoissa ontelokranun panssarivaunun raatoon. Kalliita ammuksia sai ampua vain ne, joilla oli kultainen ampumamerkki. Kyseinen Matti, ei osallistunut kevytsinko - 55 S 55:llä panssarinraato ammuntoihin. Turhaanko hänelle annettiin hyvä aseeni. Matti tuli kuitenkin siviiliin kaikesta huolimatta kersantin arvo sotilaspassissaan.

      Ps.
      Porsaanharjulta luokka-amuntojen jälkeen sitten Huovinrinteen kasarmille (jonne oli matkaa noin 5km) suurimman osan matkasta juoksimme. Juoksun tahtia säestimme kuuluvasti Komennolla:"MUURI HUKKAS MANTTELIN"! Välillä meidät komennettiin metsään - OIKEALLE POISTU komennolla! Ja sieltä vastattiin komentoon huutamalla niin kovaa kuin jaksoimme luutnatti Mäkiselle - "MUURI HUKKAS MANTTELIN! monia, monia toistoja, ennen kuin jatkoimme juoksemista ja marssimistamme kasarmia kohti. Ei muuten autoilla tai traktoreilla matkattu koskaan Porsaanharjulle ampumaan.

      Kyseiseltä sotamies Muurilta joutui mantteli kadoksiin ammpumispaikalla, eikä sen kohtalo selvinnyt muuten kuin antamalla koko komppanialle kunniatehtäväksi todeta, Muurin mantteli kadonneeksi. Erinomaisen mukavia on nyt jälkeenpäin muistella niitä aikoja ja tapahtumia.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/55_S_55

      • Anonyymi

        Älä unohda homosaunaa...jätitkö tahallaan kertomatta?


    • Pahkisjärvi

      Oikein onteloita singolla. Savon Pr:ssa ammuttiin sisäpiipulla lisäksi sementtipäitä pahvivaunun kuvaa 60-luvulla.

    • ovimiehensyömmeen

      Kultainen häkki, jos ammuu naisia ovien läpi. Muuten, älkää alistako itseänne ihan turhan tähden.

    • TaakseStu

      Reservissä paukuteltiin emännyyden kaa räkäpäitä ja peräpään hajulukon paukahduksia. Nyt nostoväessä jo enempi aselepolinjalla.

    • Anonyymi

      Minä taas sain pillua ja olin siitä ylpeä ja iloinen. Tauluun räiskiminen on homojen hommaa

    • Anonyymi

      Ilmavoimien Teknisisen Koulun ampumaleirillä ammuin 5 Valiota vuonna 1979. Siitä sai kesken ampupaleirin heti kaksi vapaata ja komppanian mestaruudesta kaksi vppl:ää. Oli ne aikoja ne!

    • Anonyymi

      Minä ammuin 92 pistettä 150 metriltä ja makuulta, se on mielestäni maksimi rakenteellisesti huonolle RK 62 rynnäkkökiväärille, loppuun ammuttu ase.
      Luisti oli sellainen kun nostat viritystapista ja työnnät luistin eteen ei se syöttänyt lippaasta patruunaa, ei paukkupatruunaa, ei latausharjoituspatruunaa eikä kovaa patruunaa, lukko kulki yli patruunan kannan. Eivät suostuneet vaihtamaan asetta parempikuntoiseen tai uuteen aseeseen asevarastolla.
      Ajatelkaa miten älyttömiä ne ampumapinssit ja vastaavat kuntoisuusmerkit olivat laittaa M 65 puseroon kun ei ollut valmiita reikiä niitä varten. RAUK kurssimerkkiin täytyi puukottaa yhtälailla ruma reikä.
      Nykyään merkit ovat tarranauhapohjaisia.

      • Anonyymi

        Mulla oli 150m makuulta 97pistettä.


    • Anonyymi

      Oliko aseena iso talja jousi ja 2km kilometrin matka, hopeisen saisit ehkä ehheheh

    • Anonyymi

      Minua on kiinnostanut pistoolin tarkkusammuta, kuin olympia pistoolilla 25m etäisyyttä kohteeseen...

      Toinen käsi selän takana ei saa mietenkään tukea :ds

      • Anonyymi

        Oliko peukalo perseessä🤣


    • Anonyymi

      mitkä on pisteet 1lk 2 lk 3 lk ampumamerkkihin ollut 1990 luvun lopussa?

    • Anonyymi

      Minäkin sain kiväärillä 245838 :)

      Öbiksessä

      • Anonyymi

        En tiiä mikä on öbis, mutta tuo taitaa olla kiväärin sarjanumero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiiä mikä on öbis, mutta tuo taitaa olla kiväärin sarjanumero.

        Olin 11kk Öbiksessä, vuonna 1983, silloin miehet oli vielä rautaa. Nyt on paperia.


    • Anonyymi

      Olin armeijassa, eräs helsinkiläinen, Hurme nimeltään, ampui valion ja lähti heti 3 vrk kuntoisuuslomalle. Oli muuten Drakulan näköinenkin. Tämä tapahtui 41 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Mulla on se merkki platinaa...kultaa on vain köyhillä.

      • Anonyymi

        Mulla on suikkijutuista rautaristi tammenlehvillä. Vekaranjärvi 2006, muistakkos?


    • Anonyymi

      Minulta taasen ottivat intissä pyssyn pois kun olisin halunnut ampua kultaisen merkin.

      • Anonyymi

        Mie taas halusin ampuu rautasen ylikessun. Laittovat hoopolaan ja punaset paperit. Ny onnellisesti eläkkeellä iliman sotilasarvoo. Eikä oo naistakaan riesana. Ranteet lujilla, ninkus sillon rintamalla.


    • Anonyymi

      Sain Simo Räyhä -mitalin kun puolikurssijuhlassa kusaisin poken lahkeille.

    • Anonyymi

      Minä ylensim itseni suoraan kensartista kernaaliksi. Kokardin tein pipoon kossupullon korkista.

      • Anonyymi

        Mitäs toi ny muka on? Musta tuli yhessä yössä hikisestä sivarista universumin keisari ja prinssieversti, samalla peruutin AkuAnkan tilaukseni. Tästä on paha parantaa. Suunnittelen Skodan ostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs toi ny muka on? Musta tuli yhessä yössä hikisestä sivarista universumin keisari ja prinssieversti, samalla peruutin AkuAnkan tilaukseni. Tästä on paha parantaa. Suunnittelen Skodan ostoa.

        Mie tein netissä testin ja testin tulos oli se että olen kuin Aadolf Hitler. Samanlainen oikutteleva diktaattori-luonne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie tein netissä testin ja testin tulos oli se että olen kuin Aadolf Hitler. Samanlainen oikutteleva diktaattori-luonne.

        Suosittelen ammattiauttajaa. Heillä osaamista jopa tuollaisissa ääritapauksissa.
        Tai sitten liity Virheisiin, olet kaltaistesi joukossa. Primus inter pares, juu sii.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe