Miksi AMK:laiset, erityisesti insinöörit ja sairaanhoitajat ovat niin täynnä itseään ja ovat olevinaan tärkeitä ja fiksuja? Yliopiston luonnontieteilijät kuten kemistit ja fyysikot eivät ole yhtään samanlaisia. He eivät esitä kaikkitietävää, vaikka ovatkin kaikkitietäviä. Mistä johtuu tämä ero että AMK:laiset luulevat olevansa jotain ihmeellistä ja yliopistoihmiset eivät välttämättä edes tajua olevansa ihmiskunnan eliittiä? Puhun nyt pelkästään yliopiston luonnontieteilijöistä, en lääkäreistä tai lakimiehistä joiden keskuudessa kyllä esiintyy narsismia vielä AMK:n käyneitäkin enemmän.
AMK narsismi
33
297
Vastaukset
- just think about it
Moni yliopisto/AMK-koulutuksen saanut ainakin katsoo nenän varttaan pitkin alemmin koulutettuja, etenkin jos sattuu olemaan narsistinen luonne, jolla on pyrkimys kohottaa itseään toisen yläpuolelle.
Tosin koulutus ei takaa millaisen aseman yhteiskunnassa saat, saatko edes työpaikkaa, joten aivan turhaa kukkoilua ja nenän varren nostatusta narsisteilta.
Ihmisenähän voit olla täysi persläpi, vaikka olisit Suomen pääministeri. :)- ainaki 20-vuotiailta
No tuota, yliopistolta löydät sitäkin näkökulmaa, missä ammatti(korkea)koulut niputetaan aika lailla yhdeksi ja samaksi, siispä "mä en pidä niitä minään" -näkökulmaa.
- rispektiä!
ainaki 20-vuotiailta kirjoitti:
No tuota, yliopistolta löydät sitäkin näkökulmaa, missä ammatti(korkea)koulut niputetaan aika lailla yhdeksi ja samaksi, siispä "mä en pidä niitä minään" -näkökulmaa.
Itse AMK:ssa nuorisoasteella opiskelevana,vaikoonki jo yli 30 oon pannut merkille pienoista ylimielistä asennetta joissakin melkovasta vastikään ylioppilaiksitulleissa, et ajattelevtolevansa TIEDON HUIPULLA. Mut jos muuten vertaa,elämänkokemus puuttuu, joten pelkällä tuoreella teoriatiedolla ei pitkälle pötkitä.
Toisaalta,se on sosiaalialaa,jonne lähtökohtaisesti hakeutuu kai enemmän mielestäni maanläheisiä tyyppejä, joilla on jalat maassa. Tietävätoman arvonsa ja kykynsä,mut joillei oo NIIN tarve sitä häntään nostaa suhteessa muihin. Toisin sanoin hyviä tyyppe jä ootte diaklaiset!:)
- voivoi1
Niin Suomessahan ei saa olla ylpeä koulutuksestaan tai alastaan, vaan täällä pitää olla samanlainen murjottaja tai p*skanjauhaja kuin vaikkapa naapurin maalari-Lasse.
Minä olen taas miettinyt, miksi monet duunarit aina itkevät sitä, että joku ylemmin kouluttautunut ei ole hauskaa seuraa töissä. Miksi töissä pitäisi varsinaisesti miellyttää ketään?- Aavikon henki 50v
Hei "voivoi1".
Miksi ihmisen pitäisi olla ylpeä koulutuksestaan ja alastaan? Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta mielestäni se ei lisää millään tavalla arvoani ihmisenä tai tee minusta parempaa kuin "naapurin maalari Lasse". Ne kyvyt, joiden avulla olen koulutukseni suorittanut ja urani luonut, on pääosin minulle lahjaja annettu. Myös pitkäjänteisyys, ahkeruus, sisukkuus, energia ja muut kyvyt, joiden avulla ihminen jaksaa opiskella, luoda uraa ja saada aikaiseksi asioita, ovat hyvin pitkälle lahjaksi saatuja, kuten äly, matemattinen, taiteellinen tai muu lahjakkuus.
Mitä työssä tai yhtä hyvin vapaa-ajalla toisten miellyttämiseen tulee, niin ei kenenkään tarvitse viihdyttää tai mielistellä toisia ihmisiä, parasta on, että jokainen on oma itsensä, toki hyvät käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioitus ovat paikallaan riippumatta siitä, onko kyseessä työtön, duunari, lääkäri, hanslankari tai elämässään epäonnistunut, sairas ja masentunut. Ihminen. - voivoi1
Aavikon henki 50v kirjoitti:
Hei "voivoi1".
Miksi ihmisen pitäisi olla ylpeä koulutuksestaan ja alastaan? Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta mielestäni se ei lisää millään tavalla arvoani ihmisenä tai tee minusta parempaa kuin "naapurin maalari Lasse". Ne kyvyt, joiden avulla olen koulutukseni suorittanut ja urani luonut, on pääosin minulle lahjaja annettu. Myös pitkäjänteisyys, ahkeruus, sisukkuus, energia ja muut kyvyt, joiden avulla ihminen jaksaa opiskella, luoda uraa ja saada aikaiseksi asioita, ovat hyvin pitkälle lahjaksi saatuja, kuten äly, matemattinen, taiteellinen tai muu lahjakkuus.
Mitä työssä tai yhtä hyvin vapaa-ajalla toisten miellyttämiseen tulee, niin ei kenenkään tarvitse viihdyttää tai mielistellä toisia ihmisiä, parasta on, että jokainen on oma itsensä, toki hyvät käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioitus ovat paikallaan riippumatta siitä, onko kyseessä työtön, duunari, lääkäri, hanslankari tai elämässään epäonnistunut, sairas ja masentunut. Ihminen.Ihminen joka on erittäin hyvä jossain, ei välttämättä ole mukava tai parasta seuraa. Olennaista on se, vaatiiko enemmän kuin ansaitsee. Silloin ylpeys on pahasta. Mutta kaikki ylpeys ei ole pahasta. Ylpeys auttaa jaksamaan, kehittymään ja nostamaan tasoaan.
Kertomasi on jossain määrin tyypillistä maagista ajattelua ja sanahelinää. Missä maailma konkretisoituu oikeasti tavalla, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia ja kunnioittavat toisiaan? Kerro tuo sellaiselle ihmiselle, jota on kiusattu ja vainottu lahjakkuutensa takia.
Kaikki eivät ole samalla tasolla. Tämä on ihan biologisestikin fakta. - niinpäniin
voivoi1 kirjoitti:
Ihminen joka on erittäin hyvä jossain, ei välttämättä ole mukava tai parasta seuraa. Olennaista on se, vaatiiko enemmän kuin ansaitsee. Silloin ylpeys on pahasta. Mutta kaikki ylpeys ei ole pahasta. Ylpeys auttaa jaksamaan, kehittymään ja nostamaan tasoaan.
Kertomasi on jossain määrin tyypillistä maagista ajattelua ja sanahelinää. Missä maailma konkretisoituu oikeasti tavalla, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia ja kunnioittavat toisiaan? Kerro tuo sellaiselle ihmiselle, jota on kiusattu ja vainottu lahjakkuutensa takia.
Kaikki eivät ole samalla tasolla. Tämä on ihan biologisestikin fakta.Kaikki ihmiset eivät ehkä ole samalla tasolla mutta ovat silti ihmisinä tasa-arvoisia ja samanarvoisia.
- voivoi1
niinpäniin kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ehkä ole samalla tasolla mutta ovat silti ihmisinä tasa-arvoisia ja samanarvoisia.
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä!
- Aavikon henki 50
voivoi1 kirjoitti:
Ihminen joka on erittäin hyvä jossain, ei välttämättä ole mukava tai parasta seuraa. Olennaista on se, vaatiiko enemmän kuin ansaitsee. Silloin ylpeys on pahasta. Mutta kaikki ylpeys ei ole pahasta. Ylpeys auttaa jaksamaan, kehittymään ja nostamaan tasoaan.
Kaikki eivät ole samalla tasolla. Tämä on ihan biologisestikin fakta."Ihminen joka on erittäin hyvä jossain, ei välttämättä ole mukava tai parasta seuraa. Olennaista on se, vaatiiko enemmän kuin ansaitsee. Silloin ylpeys on pahasta. Mutta kaikki ylpeys ei ole pahasta. Ylpeys auttaa jaksamaan, kehittymään ja nostamaan tasoaan. "
Ylpeys ei ole missään suhteessa hyve, päinvastoin. Nöyryys ja elämänviisuas vievät paljon pidemmälle myös itsensä kehittämisessä kuin ylpeys.
"Missä maailma konkretisoituu oikeasti tavalla, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia ja kunnioittavat toisiaan?"
Ei missään, enkä sellaista ole koskaan väittänytkään. Se, ettei joku osaa kunnioittaa toisia ihmisiä, vaan on ylimielinen, ei toimi kenellekään viisasutta omaavalle esimerkkinä tai perusteena olla ylpeä ja ylimielinen.
"Kerro tuo sellaiselle ihmiselle, jota on kiusattu ja vainottu lahjakkuutensa takia."
Monia meistä on kiusattu esim. koulussa sen vuoksi, että on menestynyt hyvin etenkin matematiikassa ja luonnontieteessä. Sen ymmärtäminen etenkin aikuisena jälkikäteen on varsin helppoa, eikä anna aihetta halveksia ketään tai suhtautua ylpeästi ja ylimielisesti niitä kohtaan, joille on suotu vähemmän lahjakkuutta, päinvastoin.
"Kaikki eivät ole samalla tasolla. Tämä on ihan biologisestikin fakta."
Juuri näin, niinhän itsekin totesin esim. edellisessä viestissäni. - voivoi1
Aavikon henki 50 kirjoitti:
"Ihminen joka on erittäin hyvä jossain, ei välttämättä ole mukava tai parasta seuraa. Olennaista on se, vaatiiko enemmän kuin ansaitsee. Silloin ylpeys on pahasta. Mutta kaikki ylpeys ei ole pahasta. Ylpeys auttaa jaksamaan, kehittymään ja nostamaan tasoaan. "
Ylpeys ei ole missään suhteessa hyve, päinvastoin. Nöyryys ja elämänviisuas vievät paljon pidemmälle myös itsensä kehittämisessä kuin ylpeys.
"Missä maailma konkretisoituu oikeasti tavalla, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia ja kunnioittavat toisiaan?"
Ei missään, enkä sellaista ole koskaan väittänytkään. Se, ettei joku osaa kunnioittaa toisia ihmisiä, vaan on ylimielinen, ei toimi kenellekään viisasutta omaavalle esimerkkinä tai perusteena olla ylpeä ja ylimielinen.
"Kerro tuo sellaiselle ihmiselle, jota on kiusattu ja vainottu lahjakkuutensa takia."
Monia meistä on kiusattu esim. koulussa sen vuoksi, että on menestynyt hyvin etenkin matematiikassa ja luonnontieteessä. Sen ymmärtäminen etenkin aikuisena jälkikäteen on varsin helppoa, eikä anna aihetta halveksia ketään tai suhtautua ylpeästi ja ylimielisesti niitä kohtaan, joille on suotu vähemmän lahjakkuutta, päinvastoin.
"Kaikki eivät ole samalla tasolla. Tämä on ihan biologisestikin fakta."
Juuri näin, niinhän itsekin totesin esim. edellisessä viestissäni.Pahe on jotain sellaista, joka syö joko yksilön omaa itsearvoa ja terveyttä tai yhteisön hyvinvointia. Sekoitat mielestäni ylimielisyyden ja ylpeyden. Ylpeys ei ole sellainen absoluttinen olotila, joka sulkee automaattisesti pois kyvyn olla nöyrä, viisas tai empaattinen. Nöyrä ihminen on sopivassa tilanteessa tyrannin päiväuni, itseään arvostavaa (ehkä ylpeääkin) ihmistä on vaikea taas manipuloida. Monet nöyrät ihmiset voivat olla raskastakin seuraa, koska kokemuksen perusteella tiedän, että he olettavat saman "nöyryyden mittarin" olevan myös toisilla ihmisillä.
Elämä ei ole mustavalkoista. Henkinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen vallankäyttö ei lopu koulun tai lukion loputtua, vaan sitä voi kohdata jokaisessa ikäluokassa ja ympäristössä. Ja tottakai ymmärrän, että vähempiosaisia on tuettava kaikilla osa-alueilla.
Kysymys on ennenkaikkea myös ajatuksesta, että huolimatta omasta viisaudesta tai nöyryydestä, ei voi olettaa, että saisi samaa kohtelua myös muilta. "Vaikka liikenteessä ajaisi kuinka turvallisesti tahansa, ei voi turvautua siihen, että kaikki muut tekevät samoin." - Sananalaskuja
voivoi1 kirjoitti:
Pahe on jotain sellaista, joka syö joko yksilön omaa itsearvoa ja terveyttä tai yhteisön hyvinvointia. Sekoitat mielestäni ylimielisyyden ja ylpeyden. Ylpeys ei ole sellainen absoluttinen olotila, joka sulkee automaattisesti pois kyvyn olla nöyrä, viisas tai empaattinen. Nöyrä ihminen on sopivassa tilanteessa tyrannin päiväuni, itseään arvostavaa (ehkä ylpeääkin) ihmistä on vaikea taas manipuloida. Monet nöyrät ihmiset voivat olla raskastakin seuraa, koska kokemuksen perusteella tiedän, että he olettavat saman "nöyryyden mittarin" olevan myös toisilla ihmisillä.
Elämä ei ole mustavalkoista. Henkinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen vallankäyttö ei lopu koulun tai lukion loputtua, vaan sitä voi kohdata jokaisessa ikäluokassa ja ympäristössä. Ja tottakai ymmärrän, että vähempiosaisia on tuettava kaikilla osa-alueilla.
Kysymys on ennenkaikkea myös ajatuksesta, että huolimatta omasta viisaudesta tai nöyryydestä, ei voi olettaa, että saisi samaa kohtelua myös muilta. "Vaikka liikenteessä ajaisi kuinka turvallisesti tahansa, ei voi turvautua siihen, että kaikki muut tekevät samoin."https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylpeys
"Ylpeys on tunne. Ylpeä henkilö voi tuntea onnellista tyytyväisyyttä esimerkiksi omia suorituksiaan ja ominaisuuksiaan kohtaan.[1] Ylpeys voi tarkoittaa myös korostunutta itsetietoisuutta, kopeutta, korskeutta tai pöyhkeyttä.[1] Ylpeä henkilö voi siis olla ollakseen muunlainen, kuin hän oikeasti onkaan.[2] Perinteisen näkemyksen mukaan ylpeys on pahin kristillisen opin seitsemästä kuolemansynnistä."
"Nöyrä ihminen on sopivassa tilanteessa tyrannin päiväuni, itseään arvostavaa (ehkä ylpeääkin) ihmistä on vaikea taas manipuloida."
Nöyryys ei tarkoita, että ihminen olisi manipuloitavissa tai kynnysmatto. Päinvastoin, nöyrällä ihmisellä on parempi itsetunto kuin ylpeällä. Ylpeyttä käytetään juuri heikon itsetunnon pönkittämiseen ylentämällä mielessään itsensä suhteessa muihin.
"Pahe on jotain sellaista, joka syö joko yksilön omaa itsearvoa ja terveyttä tai yhteisön hyvinvointia."
Juuri tätä ylpeys saa aikaan.
"Elämä ei ole mustavalkoista. Henkinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen vallankäyttö ei lopu koulun tai lukion loputtua, vaan sitä voi kohdata jokaisessa ikäluokassa ja ympäristössä"
Kyllä. Tuon taustalla on yleensä aina myös ylpeyden yhtä seurausta, ylimielisyyttä joka perustuu siihen että ylpeä ihminen pitää itseään muita arvokkaampana, tukien käsitystään suorituksilla joissa on selvinnyt paremmin kuin ne, joihin itseään vertaa.
- Ylpeys käy lankeemuksen edellä
- Joka itsensä ylentää alennetaan
- Vaatimattomuus kaunistaa.
Tämä menee helposti käsitteistä kinaamiseksi, mutta ylpeys ei ole niin rajallinen ja suppea käsite, mitä olet halunnut tuoda esiin. Jos olet tarkoittanut, että ylpeys on vain realistista tyytyväisyyttä itseensä ja saavutuksiinsa, olet ollut oikeilla jäljillä. Sen sijaan oletuksesi, että nöyryys tarkoittaa kynnysmattoman olemista, on täysin hakoteillä.
"Monet nöyrät ihmiset voivat olla raskastakin seuraa, koska kokemuksen perusteella tiedän, että he olettavat saman "nöyryyden mittarin" olevan myös toisilla ihmisillä."
Nöyristelevä ihminen on eri asia kuin nöyrä. Nöyrällä ihmisellä on realistinen minäkuva, eikä hän pidä itseään muita parempana ihmisenä, vaikka tiedostaisi olevansa monilla elämänalueilla keskivertoihmistä lahjakkaampi ja menestyneempi. Päinvastoin, hän ymmärtää että hänellä on suurempi vastuu yhteisössä ja kantaa sen tekemättä itsestään ja toimistaan suurta numeroa. - voivoi1
Sananalaskuja kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylpeys
"Ylpeys on tunne. Ylpeä henkilö voi tuntea onnellista tyytyväisyyttä esimerkiksi omia suorituksiaan ja ominaisuuksiaan kohtaan.[1] Ylpeys voi tarkoittaa myös korostunutta itsetietoisuutta, kopeutta, korskeutta tai pöyhkeyttä.[1] Ylpeä henkilö voi siis olla ollakseen muunlainen, kuin hän oikeasti onkaan.[2] Perinteisen näkemyksen mukaan ylpeys on pahin kristillisen opin seitsemästä kuolemansynnistä."
"Nöyrä ihminen on sopivassa tilanteessa tyrannin päiväuni, itseään arvostavaa (ehkä ylpeääkin) ihmistä on vaikea taas manipuloida."
Nöyryys ei tarkoita, että ihminen olisi manipuloitavissa tai kynnysmatto. Päinvastoin, nöyrällä ihmisellä on parempi itsetunto kuin ylpeällä. Ylpeyttä käytetään juuri heikon itsetunnon pönkittämiseen ylentämällä mielessään itsensä suhteessa muihin.
"Pahe on jotain sellaista, joka syö joko yksilön omaa itsearvoa ja terveyttä tai yhteisön hyvinvointia."
Juuri tätä ylpeys saa aikaan.
"Elämä ei ole mustavalkoista. Henkinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen vallankäyttö ei lopu koulun tai lukion loputtua, vaan sitä voi kohdata jokaisessa ikäluokassa ja ympäristössä"
Kyllä. Tuon taustalla on yleensä aina myös ylpeyden yhtä seurausta, ylimielisyyttä joka perustuu siihen että ylpeä ihminen pitää itseään muita arvokkaampana, tukien käsitystään suorituksilla joissa on selvinnyt paremmin kuin ne, joihin itseään vertaa.
- Ylpeys käy lankeemuksen edellä
- Joka itsensä ylentää alennetaan
- Vaatimattomuus kaunistaa.
Tämä menee helposti käsitteistä kinaamiseksi, mutta ylpeys ei ole niin rajallinen ja suppea käsite, mitä olet halunnut tuoda esiin. Jos olet tarkoittanut, että ylpeys on vain realistista tyytyväisyyttä itseensä ja saavutuksiinsa, olet ollut oikeilla jäljillä. Sen sijaan oletuksesi, että nöyryys tarkoittaa kynnysmattoman olemista, on täysin hakoteillä.
"Monet nöyrät ihmiset voivat olla raskastakin seuraa, koska kokemuksen perusteella tiedän, että he olettavat saman "nöyryyden mittarin" olevan myös toisilla ihmisillä."
Nöyristelevä ihminen on eri asia kuin nöyrä. Nöyrällä ihmisellä on realistinen minäkuva, eikä hän pidä itseään muita parempana ihmisenä, vaikka tiedostaisi olevansa monilla elämänalueilla keskivertoihmistä lahjakkaampi ja menestyneempi. Päinvastoin, hän ymmärtää että hänellä on suurempi vastuu yhteisössä ja kantaa sen tekemättä itsestään ja toimistaan suurta numeroa.No nyt menee sakeaksi. Näkemyksesi ylpeydestä on myös aivan yhtä rajallinen kuin minun, tai sanotaanko jopa liian lavea. Ylpeällä ihmisellä voi olla täysin yhtä hyvä itsetunto kuin nöyrällä ja toisin päin. Mistä sinä muuten tiedät miten ylpeys kaikkiin yksilöihin vaikuttaa?
Olemme siis ylpeyden tunteen voimasta viettien viemiä, jotka väistämättä toteuttavat Raamatun perisyntiä. Heh. Nöyryys ei vapauta paheista. Pahoitteluni, mutta mielestäni vaikutat itseasiassa ylpeältä ihmiseltä. Sinä oletat valmiiksi, että en olisi tietoinen ylpeydestä kristinuskon perisyntinä tai paheena. Kirjoitin jo aikaisemmin melko selkeästi, että kaikki ylpeys ei ole pahasta ja että on erittäin olennaista, onko ihmisen vaatimukset tasapainossa hänen kyvykkyytensä kanssa.
Myös tekstin ymmärtämisesi on ilmeisesti yhtä rajallista kuin minun. :) Tiedät näköjään myös jo senkin, että "olen oikeilla jäljillä" kun aavistelen, että ylpeys voisi myös tarkoittaa jotain muutakin.
Älä tuo sanoja suuhuni, minä en ole puolustamassa kyseistä termiä sen perisynti-merkityksessä. - Sananalaskuja
voivoi1 kirjoitti:
No nyt menee sakeaksi. Näkemyksesi ylpeydestä on myös aivan yhtä rajallinen kuin minun, tai sanotaanko jopa liian lavea. Ylpeällä ihmisellä voi olla täysin yhtä hyvä itsetunto kuin nöyrällä ja toisin päin. Mistä sinä muuten tiedät miten ylpeys kaikkiin yksilöihin vaikuttaa?
Olemme siis ylpeyden tunteen voimasta viettien viemiä, jotka väistämättä toteuttavat Raamatun perisyntiä. Heh. Nöyryys ei vapauta paheista. Pahoitteluni, mutta mielestäni vaikutat itseasiassa ylpeältä ihmiseltä. Sinä oletat valmiiksi, että en olisi tietoinen ylpeydestä kristinuskon perisyntinä tai paheena. Kirjoitin jo aikaisemmin melko selkeästi, että kaikki ylpeys ei ole pahasta ja että on erittäin olennaista, onko ihmisen vaatimukset tasapainossa hänen kyvykkyytensä kanssa.
Myös tekstin ymmärtämisesi on ilmeisesti yhtä rajallista kuin minun. :) Tiedät näköjään myös jo senkin, että "olen oikeilla jäljillä" kun aavistelen, että ylpeys voisi myös tarkoittaa jotain muutakin.
Älä tuo sanoja suuhuni, minä en ole puolustamassa kyseistä termiä sen perisynti-merkityksessä."No nyt menee sakeaksi. Näkemyksesi ylpeydestä on myös aivan yhtä rajallinen kuin minun, tai sanotaanko jopa liian lavea. Ylpeällä ihmisellä voi olla täysin yhtä hyvä itsetunto kuin nöyrällä ja toisin päin. Mistä sinä muuten tiedät miten ylpeys kaikkiin yksilöihin vaikuttaa? "
Sillä ei ole juurikaan merkitystä, mikä yksittäisen ihmisen näkemys on ylpeydestä. Yleisesti ylpeys käsitetään pääosin negatiivisena asiana. Kun ihmiset sanovat jonkun olevan ylpeä, sillä tarkoitetaan 99%:sti käsitteeseen liittyviä negatiivisia piirteitä. Yksittäisenä keskustelijana on turha lähteä kehittelemään käsitteille omia sisältöjä. Luin sinun ensimäisen viestisi, jossa olit harmissasi, ettei suomessa saa olla ylpeä "koulutuksestaan tai alastaan", eli itsekin puolustit ylpeyden negatiivisia piirteitä, itsensä ylentämistä tuomalla esille koulutustaan ja alaansa ylpeyden aiheena.
"Pahoitteluni, mutta mielestäni vaikutat itseasiassa ylpeältä ihmiseltä"
Aika nopea diagnoosi yhden viestin perusteella :) Toisekseen sillä ei ole merkitystä keskustelun kannalta, mitä minä olen tai mitä sinä olet.
"Nöyryys ei vapauta paheista"
Kukaan ei ole sellaista kai väittänyt. Nöyryys auttaa kuitenkin ihmissuhteissa, koska kykenee suhtautumaan halveksimatta toisiin ihmisiin, eikä arvota heitä saavutusten, koulutuksen tms. perusteella ihmisinä.
Ylpeyden käsite on yleisesti tulkittuna useimmiten sen negatiivisessa merkityksessä. Se osa ylpeyden käsitettä, jolla on positiivinen merkitys eli itsensä ja saavutustensa arvostaminen, ei taas näy ihmisestä ulospäin, eikä hänen ole tarpeen sitä tuoda esille, mikäli hänen itseluottamuksensa ja identiteettinsä ovat vahvat.
Sinä olet ensimmäisessä viestissäsi puolustanut juuri ylpeyden negatiivista merkitystä vähättelemällä naapurin "maalari lassea" "murjottavaksi paskanjauhajaksi". ja tuoden esille, kuinka Suomessa on ikävää, kun ei voi tuoda esille ylpeänä koulutusta ja alaansa. Viestisi sisältö on ylimielinen ja halveksiva aivan "sattumalta" maalaria kohtaan ja se, että hän ei harjoita itsensä kehumista vaan "murjottaa" on sinulle negatiivinen asia, kun peräänkuulutat koulutuksen ja alansa esiintuomista.
Tämän keskustelun avaaja on tosin tehnyt keskimääräisesto osuvan havainnon, korkeimmin koulutetuilla on keskimäärin enemmän nöyryyttä ja vähemmän tuota negatiivista ylpeyttä, koska he harvemmin tuovat sinun toivomallasi esiin koulutustaan ja alaansa. - voivoi1
Sananalaskuja kirjoitti:
"No nyt menee sakeaksi. Näkemyksesi ylpeydestä on myös aivan yhtä rajallinen kuin minun, tai sanotaanko jopa liian lavea. Ylpeällä ihmisellä voi olla täysin yhtä hyvä itsetunto kuin nöyrällä ja toisin päin. Mistä sinä muuten tiedät miten ylpeys kaikkiin yksilöihin vaikuttaa? "
Sillä ei ole juurikaan merkitystä, mikä yksittäisen ihmisen näkemys on ylpeydestä. Yleisesti ylpeys käsitetään pääosin negatiivisena asiana. Kun ihmiset sanovat jonkun olevan ylpeä, sillä tarkoitetaan 99%:sti käsitteeseen liittyviä negatiivisia piirteitä. Yksittäisenä keskustelijana on turha lähteä kehittelemään käsitteille omia sisältöjä. Luin sinun ensimäisen viestisi, jossa olit harmissasi, ettei suomessa saa olla ylpeä "koulutuksestaan tai alastaan", eli itsekin puolustit ylpeyden negatiivisia piirteitä, itsensä ylentämistä tuomalla esille koulutustaan ja alaansa ylpeyden aiheena.
"Pahoitteluni, mutta mielestäni vaikutat itseasiassa ylpeältä ihmiseltä"
Aika nopea diagnoosi yhden viestin perusteella :) Toisekseen sillä ei ole merkitystä keskustelun kannalta, mitä minä olen tai mitä sinä olet.
"Nöyryys ei vapauta paheista"
Kukaan ei ole sellaista kai väittänyt. Nöyryys auttaa kuitenkin ihmissuhteissa, koska kykenee suhtautumaan halveksimatta toisiin ihmisiin, eikä arvota heitä saavutusten, koulutuksen tms. perusteella ihmisinä.
Ylpeyden käsite on yleisesti tulkittuna useimmiten sen negatiivisessa merkityksessä. Se osa ylpeyden käsitettä, jolla on positiivinen merkitys eli itsensä ja saavutustensa arvostaminen, ei taas näy ihmisestä ulospäin, eikä hänen ole tarpeen sitä tuoda esille, mikäli hänen itseluottamuksensa ja identiteettinsä ovat vahvat.
Sinä olet ensimmäisessä viestissäsi puolustanut juuri ylpeyden negatiivista merkitystä vähättelemällä naapurin "maalari lassea" "murjottavaksi paskanjauhajaksi". ja tuoden esille, kuinka Suomessa on ikävää, kun ei voi tuoda esille ylpeänä koulutusta ja alaansa. Viestisi sisältö on ylimielinen ja halveksiva aivan "sattumalta" maalaria kohtaan ja se, että hän ei harjoita itsensä kehumista vaan "murjottaa" on sinulle negatiivinen asia, kun peräänkuulutat koulutuksen ja alansa esiintuomista.
Tämän keskustelun avaaja on tosin tehnyt keskimääräisesto osuvan havainnon, korkeimmin koulutetuilla on keskimäärin enemmän nöyryyttä ja vähemmän tuota negatiivista ylpeyttä, koska he harvemmin tuovat sinun toivomallasi esiin koulutustaan ja alaansa.No huhhuh. Nyt varmaan kaikki Suomen maalarit loukkaantuivat ja sinä heidän kaikkien puolesta. Älä viitsi oikeasti. :)
Muuten missä minä olen millään tavalla kirjoittanut ylpeyden omasta alastani tai koulutuksestani tarkoittavan ITSENI ylentämistä muihin ihmisiin nähden? Viitsisitkö oikeasti siteraata nyt sen kohdan teksteistäni minulle. Sinähän teet aivan käsittämättömiä olettamia kirjoituksistani.
"Sillä ei ole juurikaan merkitystä, mikä yksittäisen ihmisen näkemys on ylpeydestä. Yleisesti ylpeys käsitetään pääosin negatiivisena asiana. Kun ihmiset sanovat jonkun olevan ylpeä, sillä tarkoitetaan 99%:sti käsitteeseen liittyviä negatiivisia piirteitä. Yksittäisenä keskustelijana on turha lähteä kehittelemään käsitteille omia sisältöjä."
Ok. Sinähän tiedät kaikesta näköjään kaiken, joten on aika turha "keskustella" ylipäätään mistään. Ei ole juurikaan merkitystä, mikä yksittäisen ihmisen näkemys on ylpeydestä.. Heh. Miksiköhän nämä keskustelupalstat on ylipäätään edes keksitty? Ollaan kaikki hiljaa, uskotaan yhteen totuuteen.. Hyss!
Vähättelin tuota hienoa ja fiktiivistä "maalari-Lassea naapurista" sen takia, koska tämä hahmo on useille työelämässä tuttu näky. Murjotetaan ja keskustellaan esimerkiksi esimiehistä erittäin halventavaan sävyyn. Tämä on täysin todellinen esimerkki oikeasta työelämästä. Se voisi yhtä hyvin olla vaikka tässä tapauksessa putkimies-Kake. Siitä ei kannata poroja ottaa nokkiinsa, jos kertoo siitä miten oikeassa elämässä ihmiset suhtautuvat joskus toisiinsa.
Kiitos lukuhetkistä.
SAnotaan että mitä korkeampi virka, sitä hankalampi tyyppi.
Mut meneekö yleistykseen??- Aavikon henki 50
"SAnotaan että mitä korkeampi virka, sitä hankalampi tyyppi.
Mut meneekö yleistykseen?? "
Voi se mennä yleistykseksi, mutta tutkimuksissa on kyllä todettu, että rikkailla ihmisillä on keskimäärin heikompi empatiakyky ja toki varakkuus korreloi keskimäärin koulutuksen ja aseman kanssa, jos ei varsinainen rikkaus.
Mikään automaatti se ei ole, joten kyllä kaikkiin ihmisiin pitää lähtökohteisesti suhtautua ennakkoluulottomasti, kunnes hän paljastaa luonteensa ja asenteensa muihin ihmisiin. Olen tavannut myös sellaisia menestyneitä ihmisiä, jotka nöyränä ymmärtävät, että ovat saaneet paljon paremmat kortit, älyä, muita lahjakkuuksia, ahkeran ja sitkeän luonteen, energiaa viedä asioita eteenpäin, eivätkä ylpeile saavutuksillaan vaan kiitollisena ymmärtävät, että jolle on paljon annettu, häneltä voidaan myös paljon vaatia. Tähän perustuu myös menestyneen ja sivistyneen ihmisen halu auttaa heikommin pärjääviä, ihmisiä joilla ei ole kykyä tai vomavaroja ponnistella ja saada aikaiseksi yhtä paljon. Ja aidossa nöyryydessä tämä halu auttaa on sellaista, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee, eli suurempien verojen maksaminen mukisematta ja muu sellainen auttaminen, jossa itseään ei tarvitse tuoda esille. - niinpäniin
Aavikon henki 50 kirjoitti:
"SAnotaan että mitä korkeampi virka, sitä hankalampi tyyppi.
Mut meneekö yleistykseen?? "
Voi se mennä yleistykseksi, mutta tutkimuksissa on kyllä todettu, että rikkailla ihmisillä on keskimäärin heikompi empatiakyky ja toki varakkuus korreloi keskimäärin koulutuksen ja aseman kanssa, jos ei varsinainen rikkaus.
Mikään automaatti se ei ole, joten kyllä kaikkiin ihmisiin pitää lähtökohteisesti suhtautua ennakkoluulottomasti, kunnes hän paljastaa luonteensa ja asenteensa muihin ihmisiin. Olen tavannut myös sellaisia menestyneitä ihmisiä, jotka nöyränä ymmärtävät, että ovat saaneet paljon paremmat kortit, älyä, muita lahjakkuuksia, ahkeran ja sitkeän luonteen, energiaa viedä asioita eteenpäin, eivätkä ylpeile saavutuksillaan vaan kiitollisena ymmärtävät, että jolle on paljon annettu, häneltä voidaan myös paljon vaatia. Tähän perustuu myös menestyneen ja sivistyneen ihmisen halu auttaa heikommin pärjääviä, ihmisiä joilla ei ole kykyä tai vomavaroja ponnistella ja saada aikaiseksi yhtä paljon. Ja aidossa nöyryydessä tämä halu auttaa on sellaista, ettei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee, eli suurempien verojen maksaminen mukisematta ja muu sellainen auttaminen, jossa itseään ei tarvitse tuoda esille.Olen myös tavannut korkeasti koulutettuja ja hvyässä asemassa olevia ihmisiä jotka ovat nöyriä ja kohtelevat muita ns. heikommassa asemassa olevia hyvin. Mielestäni tämä kertoo aidosta ihmisyydestä ja hyvyydestä ja arvostan tälläisiä ihmisiä paljon.
niinpäniin kirjoitti:
Olen myös tavannut korkeasti koulutettuja ja hvyässä asemassa olevia ihmisiä jotka ovat nöyriä ja kohtelevat muita ns. heikommassa asemassa olevia hyvin. Mielestäni tämä kertoo aidosta ihmisyydestä ja hyvyydestä ja arvostan tälläisiä ihmisiä paljon.
Yllätyin kun kuulin Alexander Stubbista, sillä luulin ettei välitä heikoista ollenkaan, mut sain tietää hänen mielipiteet meistä.
Stubb on entinen koulukiusaaja ja nykyäänki saanu jotain negatiivista julkisuutta.- Jhbjbuuh
juha82friikki kirjoitti:
Yllätyin kun kuulin Alexander Stubbista, sillä luulin ettei välitä heikoista ollenkaan, mut sain tietää hänen mielipiteet meistä.
Stubb on entinen koulukiusaaja ja nykyäänki saanu jotain negatiivista julkisuutta.Amk:n liiketalouden puolella tuntuu olevan keskimääräistä enemmän ylimielistä ja itseensä täynnä olevaa porukkaa. Mediapuolella porukka oli yllättävän mukavaa, mutta toki sielläkin happamia marjoja seassa.
- Ylpeät ja koppavat
Ylpeän ihmisen sisällä asuu vajavainen itsetunto, jota pitää pönkittää väheksymällä muita, pitämällä itseään muita parempana ihmisenä itse asettamiensa mittareiden avulla.
Ylpeys on sitä, että on ollakseen jotain muuta kuin mitä oikeasti on: ylpeä rakentaa itsestään kuvan muiden ja itsensä ihailtavaksi. Ylpeyteen liittyy myös pelko siitä, että muut eivät voi hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Siinä mielessä monet ylpeät ihmiset ovat hyvin epävarmoja itsestään. Ylpeyttä on myös se, että asettaa itsensä muiden ja kaiken arvostelun yläpuolelle: Mikä SINÄ olet minulle mitään sanomaan!
Ylpeyttä on näissä ilmiöissä:
nationalismi, heimouho, rasismi, fasismi
uskonsodat, kunniamurhat, verikosto, mafia
kiekkouho, jalkapallofanius (-fanaattisuus)
ikärasismi, sovinismi
ylenkatse, elitismi, kurjistumisen hyväksyminen (Heikot sortuu elon tiellä -ajattelu)
kovasydämisyys hädänalaisten auttamisessa - esim. pakolaispolitiikassa
hybris, ylennetyn ylpeys, pomottaminen, pompottelu, tittelitärkeys
jonon ohittajat, "ettekö tiedä kuka minä olen" -ajattelu, eteen kiilaajat
raharikkaan ylpeys: suomalaiset neukuissa tai Virossa
poliitikkojen vaihtoehdottomuus, keskustelun kieltäminen ("Tässä ei tarvita tunteita, vaan faktoja!")
virkamiesten ylimielisyys ja tärkeily, huono asiakaspalvelu
besserwisserit, halveksujat
tekopyhät, "kunnon ihmiset", käräyttelijät, paheksujat
hyväntekeväisyysgaalaan osallistuvat julkkikset
parannuksen tehneet, toisten käännyttäjät, jehovat, lähetyssaarnaajat
tunnustusten tekeminen lehdistössä, julkinen nöyryys
marttyyrit
tyhmänylpeys: MINÄ en lue käyttöohjeita- ylpeä on se
Ylpeä on se, josta ylpeys huokuu jo päällepäin, nenä pystyssä kuljen ylimielinen ilme kasvoillani.
Ylpeä on se, joka ei osaa muuttaa huonoa käytöstään.
Ylpeä on se, joka ei kuuntele puhetta, kun järkeä hänelle yritetään puhua.
Ylpeä on se, joka pitää kiiltävää imagoa yllä, vaikka kuoren alla onkin ruosteinen sisältö.
Ylpeä on se, joka ei taivu auttamaan lähimmäistään.
Ylpeä on se, joka arvottaa toisia ihmisiä älykkyyden, koulutuksen, elämän tapojen, mielipiteiden, ajatusten tai tunteiden vuoksi.
Ylpeä on se, joka ajattelee, että minä olen parempi ihminen kuin tuo toinen ja minulla on oikeus arvostella tuota toista ihmistä JATKUVASTI ja puuttua hänen yksityiselämäänsäkin. - minä & muu maailma
Ihmiselle on muuten aivan sama hyväksyykö toiset sinua vai ei. Ongelma on yleensä niillä, ketkä eivät voi tai osaa toista ihmistä hyväksyä. Tärkeintä on jokaisen hyväksyä itse itsensä ja toisaalta valita lähipiiriinsä vain niitä ihmisiä, jotka sinut hyväksyvät ja ovat ystäviäsi. Ystävyys on luotettavuutta.
- Ylpeys ennakkoluulo
minä & muu maailma kirjoitti:
Ihmiselle on muuten aivan sama hyväksyykö toiset sinua vai ei. Ongelma on yleensä niillä, ketkä eivät voi tai osaa toista ihmistä hyväksyä. Tärkeintä on jokaisen hyväksyä itse itsensä ja toisaalta valita lähipiiriinsä vain niitä ihmisiä, jotka sinut hyväksyvät ja ovat ystäviäsi. Ystävyys on luotettavuutta.
"hmiselle on muuten aivan sama hyväksyykö toiset sinua vai ei. Ongelma on yleensä niillä, ketkä eivät voi tai osaa toista ihmistä hyväksyä."
Tuo on täysin totta, ylpeys on suurempi ongelma ja vahinko kantajalleen kuin niille, ketä kohtaan hän osoittaa ylpeyttä. Se tosin nakertaa ihmistä, jos hän kohtaa jatkuvasti väheksyntää, mutta oletkin ottanut sen huomioon seuraavassa lauseessasi. Ylpeä ihminen vahingoittaa itseään ja yhteisöä, ainakin ajaa toisia tehokkaasti luotaan.
Tärkeintä on jokaisen hyväksyä itse itsensä ja toisaalta valita lähipiiriinsä vain niitä ihmisiä, jotka sinut hyväksyvät ja ovat ystäviäsi. Ystävyys on luotettavuutta.
Tuossa osut naulan kantaan. Luotettavat ystävät, jotka hyväksyvät sinut, on suurin aarre mitä voit terveyden jälkeen omistaa. Muita väheksyvä, ylpeä ihminen ei koskaan voi päästä osalliseksi tästä rikkaudesta, jos hänelleä olisi siihen muutenkaan henkisiä edellytyksiä. - itsekunnioitus
Ylpeys ennakkoluulo kirjoitti:
"hmiselle on muuten aivan sama hyväksyykö toiset sinua vai ei. Ongelma on yleensä niillä, ketkä eivät voi tai osaa toista ihmistä hyväksyä."
Tuo on täysin totta, ylpeys on suurempi ongelma ja vahinko kantajalleen kuin niille, ketä kohtaan hän osoittaa ylpeyttä. Se tosin nakertaa ihmistä, jos hän kohtaa jatkuvasti väheksyntää, mutta oletkin ottanut sen huomioon seuraavassa lauseessasi. Ylpeä ihminen vahingoittaa itseään ja yhteisöä, ainakin ajaa toisia tehokkaasti luotaan.
Tärkeintä on jokaisen hyväksyä itse itsensä ja toisaalta valita lähipiiriinsä vain niitä ihmisiä, jotka sinut hyväksyvät ja ovat ystäviäsi. Ystävyys on luotettavuutta.
Tuossa osut naulan kantaan. Luotettavat ystävät, jotka hyväksyvät sinut, on suurin aarre mitä voit terveyden jälkeen omistaa. Muita väheksyvä, ylpeä ihminen ei koskaan voi päästä osalliseksi tästä rikkaudesta, jos hänelleä olisi siihen muutenkaan henkisiä edellytyksiä.Tiettyä ylpeyttä on myös se, että kunnioittaa itseään tarpeeksi pystyäkseen puolustamaan itseään. Kun sinua lyödään toiselle poskelle, niin miksi kääntäisit toisen posken uutta iskua varten? Siinä vaiheessa jo minä lyön takaisin.
- Sananlaskuja
Olen myös huomannut saman, mainitsemasi yliopiston käyneet ovat usein ihailtavan nöyriä, eivätkä ylpeile koulutuksellaan tai ammatillaan, päinvastoin ymmärtävät yleensä pysyä keskustelunaiheissa joissa kaikki voivat olla mukana.
On puuduttavaa, kun joku alkaa selittää ammatistaan tai työstään, joka ei oikeastaan ketään paikalla olijaa kiinnosta tai muut eivät siitä voi ymmärtää mitään. Toisten vaan pitää tuoda itseään esiin. - hum. kand.
"kovasydämisyys hädänalaisten auttamisessa - esim. pakolaispolitiikassa"
Tuo sisältyy jo rasismiin, fasismiin ja nationalismiin, eikä esiinny itsenäisenä entiteettinä joten sitä on turha mainita erikseen. Kaikki ihmiset auttavat pakolaisia ihan luonnostaan, paitsi jos kyseessä on nationalisti, rasisti tai fasisti. - Näinonnännit
Ei se riipu koulutuksesta joten turha AMK:ta syyttää. Narsisteja löytyy kaikkialta, koulutukseen katsomatta. Narsismin lähtökohtana on heikko itsetunto joka aiheutetaan kotona ja lapsena....ei sitä opeteta AMKssa tai Yssä
- jaa3
Jos kuvittelee olevansa kaikkitietävä, niin ei ole saanut kunnollista tieteellistä koulutusta. Yliopisto parhaimmillaan opettaa kriittistä ajattelua, ja monet usein huomaavat että tavalliselle pulliaiselle päivänselvät asiat eivät ole lainkaan niin ilmeisiä ja yksiselitteisiä. Eli mitä enemmän oppii, sitä vähemmän luulee. Lisäksi eivät kaikki korkeakoulun käyneet ole eläneet täydellistä elämää, kohtaamatta koviakin vastoinkäymisiä. Monet lahjakkaat ihmiset ovat herkkiä ja epäsosiaalisia, eivät he välttämättä ole kaikkein arvostetuimpia olleet elämässään. Sen tittelin takaa löytyy hyvin erilaisia ihmisiä. Monilla on ollut pahojakin ongelmia itsensä kanssa ja vaikeuksia, joita moni duunari ei ole koskaan joutunut kohtaamaan. Eikä moni akateeminen tutkinto sinänsä takaa mitään asemaa missään nykyään. Fyysikoksi ei lueta varmastikaan euronkuvat silmissä, kyseessä on usein ihan toisenlainen intohimo.
- Läheltä seurannut
Olisiko amk:laisten itsensänostatus kompensaatiota sille, että he kokevat huonommuudentunnetta suhteessa akateemisesti koulutettuihin? Ammattikorkea on kuitenkin sen verran tuore ilmiö, ettei moni vanhemman polven ihminen edes tiedä, millainen koulutus on kyseessä.
Olen tosiaan itsekin saanut tämän läheltä nähdä: avomies opiskeli joskus itsensä amk-insinööriksi ja sieltä kertyi isohko kaveriporukka, jolla oli hirveä itsensä mainostaminen päällä joka tilanteessa.
En minä kyllä narsistisesti häiriintyneistä puhuisi.- Ainutlaatuista
"yliopiston käyneet ovat usein ihailtavan nöyriä, eivätkä ylpeile koulutuksellaan tai ammatillaan, päinvastoin ymmärtävät yleensä pysyä keskustelunaiheissa joissa kaikki voivat olla mukana."
Tuo on niin kutsuttua sydämen sivistystä, jota mikään oppilaitos ei opeta. - 13+20
Asiaan voisi myös vaikuttaa AMK-opetuskulttuuri. Monilla aloilla on aika räväköitä opettajia ja oman koulutusalan buustaaminen ja ylistäminen omille oppilaille on ihan tavallista. Siinähän sitä ryhmähenkeä nostetaan. Turha ottaa niin vakavasti koko asiaa.
- Danglars
Kyllä meidän AMK:n linjalla, kansainvälinen kauppa, löytyy joitain tyyppejä, jotka ovat aika ylimielisiä tai katsovat muita nenänvartta pitkin.
- MercedesAMGinsinööri
Mee duunari tekeen vaan hommias siitä turhia mietiskelemästä tai kohta tulee taakses insinööri ja tuikkaa sun persuukset tuleen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi433856Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393446- 693058
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912900- 351898
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851894- 241729
- 291671
- 321663
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231624