Siitä kun laitoit postiin? Miten lomat sen jälkeen ja muuta pitäisi osata huomioida?
Mikä eläkeyhtiösi?
Väsynyt!
Kauanko kesti osatyökyvyttömyyseläkkeen päätös?
22
1821
Vastaukset
- 17-18
Hyvin on Suomessa kun osalle työstä voi olla eläkkeellä.
- kuka mikä ken
Mitähän tuo tarkoittanee?
- monet onkin
Voihan Ruotsissakin olla osalle työstä eläkkeellä.
- tlr 56
luulisin että tarkoittaa osa aika eläkettä
mää nyt odotan tässä joitain papereita
varmasta kun oon ollu sairauslomalla vuoden
ja kela ei enää maksa
vaan se menee sit johonkin kuntoutustuki eläkkeen piiriin
ainakin loppu sairausloma kun sitä vielä jatkuu pari kuukautta
oon oottanu nyt päätöstä 2,5 kuukautta
saattaa kestää jopa 3 kuukautta
ja siihen mulla varmasti menee
ystäväni sai päätöksen 1,5 kuukaudessa
mutta hän olikin valtiolla töissä
pitkäpiimästä touhua...- eihelpostieläkkeelle
Joskus 1990 luvun lopussa minulla oli paha jännetuppitulehdus, joka ei millään parantunut. Olin sairaslomalla ainakin 4 kk. Työterveyslääkäri suositteli osatyökyvyttömyyseläkettä. Tehtiin siinä sitten hakemus. Vastaus tuli tosi nopeasti, nimittäin kielteinen päätös. Sairasloma jatkui. Kuinka ihmeessä olisin voinut tehdä töitä, kun en saanut lukkoakaan auki avaimella. Onneksi poikani vielä asuivat kotona ja järjestely oli sitten sellainen, että jompi kumpi oli kotona kun jossain kävin. Soitin ovikelloa. Yhden kerran ei kumpikaan ollut kotona. En saanut ovea auki. Onneksi sattui naapuri tulemaan ja aukaisi avaimellani oven. Meinasin joutua käsikirurgillekin, mutta hän sanoi, ettei leikkaamalla parane. Päinvastoin leikkaus saattaisi pahentaa. Kyllä se sitten pikkuhiljaa vähän parani, mutta en pystynyt kauan koneella naputtelemaan. Lisäksi minulla on (oli jo silloin) 2 tyypin diabetes, joka oli aika paha. Aamusokeri oli aina yli 20. Työterveyslääkäri aina välillä antoi sairaslomaa, mutta sanoi, että eläkkeelle en pääse. Harkitsin sitten monta kuukautta asiaa ja sanoin itseni irti työeläkeputkeen. Jos en olisi ottanut lopputiliä, olisin varmaan jo kuollut. Työni oli niin stressaavaa. Eikä elämä ollut kovin mukavaa. Olin niin väsynyt, että kun tulin töistä nukuin seuraavaan aamuun.
- Hienoa työtä
Kevalla 2 viikkoa. Siellä on tehokasta toimintaa eikä laiskotella
- Oispa tuo 14vrk
minttupuu kirjoitti:
Mulla kesti Kevalla vajaat 3 kk.
Onpa noissa eroja. laitoin eilen postiin, niin päätös odotettavissa maaliskuun 17.päivästä aina tuonne 2.6. asti.
Odottavan aika varmaan tulee pitkäksi. - ei tunne pot.oikeuks
Oispa tuo 14vrk kirjoitti:
Onpa noissa eroja. laitoin eilen postiin, niin päätös odotettavissa maaliskuun 17.päivästä aina tuonne 2.6. asti.
Odottavan aika varmaan tulee pitkäksi.Jäin 58 v pienelle työeläkkeelle, tuli jo ihan vakavaa vammautumista ja sairautta
työvuosina. Erilaisia päiväraha-, invalidikorv- vakuutusyht. lappuja tuli postista,
mutta kun en selvinny vakavan uupumuksen vuoks itse hoiteleen asioita, niin sos.hoitajan pyynnöstä annoin kaik laput vaadittuine allekirjoituksineen hänelle,
lupasi hoitaa asiat ammatti-ihmisenä puolestani. 9 vuotta oon oottanu että jotain
älyllisten toimintojen nimissä tiedotusta olis tullu, muttei mitään ole kuulunut.
Hän joka tapaamisessa tuo esille vain pelkotilojen vinouttamaa ajatteluani ja kokee
psyykkisenä oireiluna keskustelut mistään raha-asioista.
No oon mä tottunut ikäni penninvenytykseen, mut vähän harmittaa kun kaikki aiemmin tehdyt suunnitelmat ja visiot pätkähtää aina säpäleiksi.
Sangen tuttua toimintaa jo työvuosina oli että jokainen työtätekevä jotenkin jeesaa 5-6 muuta heikommassa asemaa olevaa - muttei sekään systeemi sit
ehkä koske kuin pientä kansanosaa, meit pienipalkkaisia matala- alojen työntekijöitä. Rahaa tarvitaan joka tapauksessa niin arkena kuin pyhinä asioidenhoitoon - vaikkei se aina päällimmäisenä juttuna arjessa oliskaan,
leppoisempia ja kivempiä aiheitakin ehkä olis. - Muuan sairastelija
Oispa tuo 14vrk kirjoitti:
Odottavan aika varmaan tulee pitkäksi.Sairauspäiväraha päättyi 31.1.2014. Postitin kuntoutustukihakemuksen 2.1.2014 ja päätös oli tehty 29.1.2014. Kuntoutustuki myönnettiin neljäksi kuukaudeksi eli siihen asti kun työterveyslääkäri arvioi työkyvyttömyyden kestävän. Hakemukseen tein erillisen liitteen jossa kävin läpi kaikki sairaudet ja jokaisen sairauden osalta kerroin miten se vaikeuttaa työtä ja lisäksi miten vaikuttaa kotihommiin, miten rajoittaa sosiaalista elämää ja osallistumista. Tekstiä kertyi neljä sivua.
Yksi sairauksistani on krooninen suolistosairaus jossa menot pitää suunnitella vessojen mukaan silloin kun on paha päivä tai sitten pysyteltävä vain kotona.
Käytössä on vessapassi ja se tarkoittaa sitä että sitä vilauttamalla pääsee vaikka henkilökunnan vessaan jos paikassa ei ole yleistä vessaa.
Vessapassita on tietoa esim. Crohn- ja colitis ry :n sivuilla, josta voi tarkistaa. Tarkistaa siksi kun moni on tietämätön koko passista ja naurahtanut kuullessaan sittä.
Muita työkyvyttömyyttä aiheuttavia tauteja on tauteja on nivelpsori, toistuvat iriitit,sjögrenin syndroma, lonkkakuluma(tekonivel asennetaan jossain vaiheessa), parenkyymi keuhkosairaus( sarkoidoosi susp), monimuotoinen valoherkkyysihottuma, iho-DLE ja kaihi molemmissa silmissä. Prolapsi leikattu alaselästä 2009, parantui silloin, mutta nyt alkanut taas turruttamaan jalkaa. Lisäksi on muitakin sairauksia , kuten verenpaine ja kilpparin vajis, mutta niillä ei ole merkitystä työkyvyttömyyttä arvioitaessa.
Tuskin aloittaja halusi sairauskertomuksia, mutta kun tuolla oli muillakin taudeista mainittu, niin laipanpa minäkin. Olen 62 v. Eläkeikäni olisi 63 v 8 kk. - Ihmettelevä
Muuan sairastelija kirjoitti:
Sairauspäiväraha päättyi 31.1.2014. Postitin kuntoutustukihakemuksen 2.1.2014 ja päätös oli tehty 29.1.2014. Kuntoutustuki myönnettiin neljäksi kuukaudeksi eli siihen asti kun työterveyslääkäri arvioi työkyvyttömyyden kestävän. Hakemukseen tein erillisen liitteen jossa kävin läpi kaikki sairaudet ja jokaisen sairauden osalta kerroin miten se vaikeuttaa työtä ja lisäksi miten vaikuttaa kotihommiin, miten rajoittaa sosiaalista elämää ja osallistumista. Tekstiä kertyi neljä sivua.
Yksi sairauksistani on krooninen suolistosairaus jossa menot pitää suunnitella vessojen mukaan silloin kun on paha päivä tai sitten pysyteltävä vain kotona.
Käytössä on vessapassi ja se tarkoittaa sitä että sitä vilauttamalla pääsee vaikka henkilökunnan vessaan jos paikassa ei ole yleistä vessaa.
Vessapassita on tietoa esim. Crohn- ja colitis ry :n sivuilla, josta voi tarkistaa. Tarkistaa siksi kun moni on tietämätön koko passista ja naurahtanut kuullessaan sittä.
Muita työkyvyttömyyttä aiheuttavia tauteja on tauteja on nivelpsori, toistuvat iriitit,sjögrenin syndroma, lonkkakuluma(tekonivel asennetaan jossain vaiheessa), parenkyymi keuhkosairaus( sarkoidoosi susp), monimuotoinen valoherkkyysihottuma, iho-DLE ja kaihi molemmissa silmissä. Prolapsi leikattu alaselästä 2009, parantui silloin, mutta nyt alkanut taas turruttamaan jalkaa. Lisäksi on muitakin sairauksia , kuten verenpaine ja kilpparin vajis, mutta niillä ei ole merkitystä työkyvyttömyyttä arvioitaessa.
Tuskin aloittaja halusi sairauskertomuksia, mutta kun tuolla oli muillakin taudeista mainittu, niin laipanpa minäkin. Olen 62 v. Eläkeikäni olisi 63 v 8 kk.HEI! SINÄ Muuan sairastelija.
Sinun paikkasi olisi kyllä ehdottomasti lopullisella eläkkeellä.
Haluatko jatkaa työelämää, vai mikä on syynä, ettet hae kokoaika eläkettä.
Tietenkin riippuu työstäsi ja siinä pärjäämisessä. Mutta sairautesi vaikuttaa siltä ettei odotettavissa ole kyllä paranemista. - Muuan sairastelija
Ihmettelevä kirjoitti:
HEI! SINÄ Muuan sairastelija.
Sinun paikkasi olisi kyllä ehdottomasti lopullisella eläkkeellä.
Haluatko jatkaa työelämää, vai mikä on syynä, ettet hae kokoaika eläkettä.
Tietenkin riippuu työstäsi ja siinä pärjäämisessä. Mutta sairautesi vaikuttaa siltä ettei odotettavissa ole kyllä paranemista.Syy on se että olen saanut sairauslomaia pätkissä. Kukin lääkäri katsoo vain oman tonttinsa. Motkotin viimeksi keskussairaalassa asiasta ja sanoin että koska on näin monta autoimmuunisairautta ja liittyvät toisiinsa niin miksi sisätautiosastolla ei arvioida kokonaisuutta ja kirjoiteta täältä B- lausuntoa. heidän mukaan arviointi kuuluu perusterveydenhuollolle kotikuntaan ja työterveyteen. Viimeisen neljän kuukauden lausunnon kirjoitti työterveyslääkäri ja lupasi nyt huhtikuussa arvioida jatkoa kun saa gastroentrologin ja keukolääkärin epikriisit nähdäkseen. Olisin itse ollut jo täysin kypsä ja halukas nivelpsorin vuoksi ja selkäleikkauksen jälkeen eläkkeelle, mutta ei, tuolloin sain työhöni uuden hissipöydän ja kaksi tuolia. Lisäksi sain rannetuet työhön ja lepolastat yöksi. Muita apuvälineitä tuli mm. apuväline sukkien laittoon, pitkät tarttumapihdit, kotiin reumaatikon ergonomisia apuvälineitä keittiöön, paksunnoksia kyniin. Avaimiin sain sellaiset tuet että paremmin saan oven auki. Joskus jouduin odotelemaan ulkona työkaveria että tulisi ja avaisi oven kun en pystynyt lukossa avainta kääntämään. Vessaan työpaikalle olisi laitettu myös korotus vw- pyttyyn, mutta sanoin että ei laiteta vielä.
Olen aloittanut työt 1972 ja se riittäisi. En ole korvaamaton. Nyt sairausloman aikana on olo kohentunut että kotona pärjään hyvin ja jaksan jotain tehdäkin.
Aion olla jämerä kun menen työterveyteen seuraavan kerran. Jos en saa jatkoa, niin menen sitten töihin mutta työkokeiluna. Silloin saan eläkelaitokselt a eläkkeen suuruisen kuntoutusrahan ja siihen tulee lisäksi 30% korotus ns. motivaatiolisä. Jos en pärjää niin sitten luulisi eläkkeen jo lohkeavan. - Suhmuran Santra
Muuan sairastelija kirjoitti:
Syy on se että olen saanut sairauslomaia pätkissä. Kukin lääkäri katsoo vain oman tonttinsa. Motkotin viimeksi keskussairaalassa asiasta ja sanoin että koska on näin monta autoimmuunisairautta ja liittyvät toisiinsa niin miksi sisätautiosastolla ei arvioida kokonaisuutta ja kirjoiteta täältä B- lausuntoa. heidän mukaan arviointi kuuluu perusterveydenhuollolle kotikuntaan ja työterveyteen. Viimeisen neljän kuukauden lausunnon kirjoitti työterveyslääkäri ja lupasi nyt huhtikuussa arvioida jatkoa kun saa gastroentrologin ja keukolääkärin epikriisit nähdäkseen. Olisin itse ollut jo täysin kypsä ja halukas nivelpsorin vuoksi ja selkäleikkauksen jälkeen eläkkeelle, mutta ei, tuolloin sain työhöni uuden hissipöydän ja kaksi tuolia. Lisäksi sain rannetuet työhön ja lepolastat yöksi. Muita apuvälineitä tuli mm. apuväline sukkien laittoon, pitkät tarttumapihdit, kotiin reumaatikon ergonomisia apuvälineitä keittiöön, paksunnoksia kyniin. Avaimiin sain sellaiset tuet että paremmin saan oven auki. Joskus jouduin odotelemaan ulkona työkaveria että tulisi ja avaisi oven kun en pystynyt lukossa avainta kääntämään. Vessaan työpaikalle olisi laitettu myös korotus vw- pyttyyn, mutta sanoin että ei laiteta vielä.
Olen aloittanut työt 1972 ja se riittäisi. En ole korvaamaton. Nyt sairausloman aikana on olo kohentunut että kotona pärjään hyvin ja jaksan jotain tehdäkin.
Aion olla jämerä kun menen työterveyteen seuraavan kerran. Jos en saa jatkoa, niin menen sitten töihin mutta työkokeiluna. Silloin saan eläkelaitokselt a eläkkeen suuruisen kuntoutusrahan ja siihen tulee lisäksi 30% korotus ns. motivaatiolisä. Jos en pärjää niin sitten luulisi eläkkeen jo lohkeavan.60 vuotta täytettyään eläkeperusteet kevenevät
Tosi outoa ettei sinulle ole kirjoitettu B-lausuntoa toistaiseksi.
Ikääkin sinulla on jo niin paljon, että sekin puoltaa asiaa, vaikka sairautesikin jo yksinään pitäisi riittävän täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Noista lomista vielä, niihin se ei vaikuta mitään. Sulla on tasan se määrä vuosilomapäiviä kuin tähänkin asti.
Jos teet ilta-yö- viikonlopputöitä, eli jos sun kk-tulot vaihtelee, pitää ite kytsiä tulorajaansa, ettei se mee yli eläkelaitoksen ilmottamasta summasta, muuten eläke pienenee tai pätkästään kokonaan.
Pyh!! Miks ite? Mun mielestä se ois palkanlaskijan duunia.- tarpeeksi kipeä*
Sain sairauslomaa yhteensä 1v 2kk muutaman kuukauden pätkinä. Ennenkuin sairaulomani loppui kyselin Kelalta että koska pitää laittaa eläkeanomus. Käskettiin laittaa n. 4kk ennen sairausloman loppumista. Kuitenkin Kelalta tuli melkein heti kyselyni jälkeen paperit että voi hakea jo ennemmin koska se kuitenkin kestää useita kuukausia.
Täytin paperit ja eläkepäätös tuli kahden viikonn kuluttua.- Make Karkkilasta
Eläkeyhtiösi ?
- 20 vai 90 vuotias
Make Karkkilasta kirjoitti:
Eläkeyhtiösi ?
Onko osatyökyvyttömyyseläkettä vaikea saada?.
Onko todellisuudessa silloin enää työkykyä yhtään jäljellä?
Tuntuu kun olisi väärässä 90 vuotiaan kropassa, mutta mieli on kuin nuorella. Make Karkkilasta kirjoitti:
Eläkeyhtiösi ?
Mietin tuossa, et mitä merkitystä eläkeyhtiöllä on (sinulle), kun hakemukset laitetaan Kelaan ja se lähettää ne viimeiseksi (työsuhteessa)olleeseen eläkeyhtiöön jossa tehdään myös päätös.
- Minttu Maaria
Nittaminax kirjoitti:
Mietin tuossa, et mitä merkitystä eläkeyhtiöllä on (sinulle), kun hakemukset laitetaan Kelaan ja se lähettää ne viimeiseksi (työsuhteessa)olleeseen eläkeyhtiöön jossa tehdään myös päätös.
Kannattaa itse postittaa osatyökyvyttömyyseläke hakemus suoraan omaan työeläkeyhtiöön.
kela ei tunne osatyökyvyttömyyseläkettä.
Kyllä kelakin toimittaa hakemuksesi eläkeyhtiöön, mutta suositeltavampaa on laittaa itse. Minttu Maaria kirjoitti:
Kannattaa itse postittaa osatyökyvyttömyyseläke hakemus suoraan omaan työeläkeyhtiöön.
kela ei tunne osatyökyvyttömyyseläkettä.
Kyllä kelakin toimittaa hakemuksesi eläkeyhtiöön, mutta suositeltavampaa on laittaa itse.Mulla pisti työnantaja paprut eteenpäin, ite tietty haalin ne kasaan.
Kela, hmm, en mä missään vaiheessa tarvinnut Kelaa.- tarpeeksi kipeä*
Nittaminax kirjoitti:
"niitta"
Sairauspäiväraha maksettiin Kelan kautta, siksi piti asioida Kelalla. Eläke tulee 4:stä eri yhtiöstä, koska olen ollut useita kertoja pätkätöissä. tarpeeksi kipeä* kirjoitti:
"niitta"
Sairauspäiväraha maksettiin Kelan kautta, siksi piti asioida Kelalla. Eläke tulee 4:stä eri yhtiöstä, koska olen ollut useita kertoja pätkätöissä.Minttu maarialle ja sulle.
Kun mä hain eläkettä parivuotta sitten, niin lekuri tais sanoo et lähetät paprut sit kelaan ja varmuuden vuoksi soitin kelaan ja niin ne sano siel ihan samoin. Mä hain ensisijaisesti osa-aikaista eläkettä mutta pistivät työkyvyttömyys eläkkeelle suoraan.
Joku päivä sit oli kans hesarissa juttua, et minne ne kannattaa lähettää nykyjään, niin siinäkin sanottiin et ensin kelaan ja sieltä ne lähettää ne paprut viimeksi olleeseen vakuutusyhtiöön, joka sit kerää muista vakuutusyhtiöistä tiedot.
Näin helpotetaan hakijan ja vakuutusyhtiöitten taakkaa, koska ihmiset maksavat eläkkeitään moneenkin vakuutus firmaan kun vaihtavat ammattia tai työtehtäviään.
En mää sit tiiä ton enempää, ai niin tais kestää tiedon saanti jotain parisen kuukautta, en mä enää muista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3397491Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss774869- 2083235
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243147- 762036
- 1551924
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2211854Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1671626Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201568- 891498