nuoren ei niin hyvä tarina vl-yhteisöstä

mielenterveysongelmainen

Olen 16-vuotias vl-tyttö. Olen 11 lapsien perheen keskimmäinen lapsi. Minulla on monta vuotta ollut suuria mielenterveys ongelmia. Masennus on vienyt koko mun nuoruuden. Nyt viimein tajuan miksi. Siksi koska äiti ja isä ovat väsyneet kasvattamaan minua/mun muita sisaruksia. No miksi ne ovat väsyneitä. Siksi koska ehkäisy on synti eikä sitä saa käyttää. Äidit on lapsikoneita. Olen nyt viime aikoina avartanut maailman kuvaa ja viimein tajuan miten aivopesty olen ollut. Minä oon se meidän perheen kiltein tyttö jonka tehtävä on tehdä kaikki työt. Vanhemmat myös valittavat mulle miten rauhattomia meidän nuorimmaiset ovat. Kyllähän ne on rauhattomia koska vanhemmat eivät jaksa kasvattaa niitä kunnolla. Oon huomannu miten ristiriidassa monet raamatun tekstit ovat. Raamatussa ei sanota mitään ehkäisystä. Miksi se on kielletty? Mulla ei oo ollu koskaan vl-ystäviä. Vl-yhteisön jäsenet ovat mun pahimpia kiusaajia. Tässäkin on ristiriita. Jos uskovaiset ovat yhtä joukkoa, toisten matkaystäviä niin miksi uskovaiset ovat mun kiusaajia?? Olen koko nuoruuden etsinyt hyväksyntää tästä yhteisöstä enkä koskaan ole sitä löytänyt. Nyt olen päättänyt erota tästä yhteisöstä. Kuitenkin mun koko perhe on vahvasti tässä yhteisössä. Onneksi muutan ensi syksynä pois kotoa opiskelemaan. Aijon ruveta elämään. Tällä kirjoituksella haluan kertoa että ei se vanhoillislestadiolaisuus niin ruusuilla tanssimista ole mitä se antaa ymmärtää. Onko kohtalotovereita? Olisi ihana kuulla muiden ihmisten tarinoita samasta asiasta.

30

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.R.
      • mielenterveysongelmainen

Olen lukenut tuon blogitekstin jo vähän aikaisemmin. Voin kyllä samaistua tekstiin täysin. Toivon vaan että voisin joskus olla onnellinen eikä koko lopu elämä menisi katkeruudessa elämiseen...

• harkitseva ent-vl
        mielenterveysongelmainen kirjoitti:

Olen lukenut tuon blogitekstin jo vähän aikaisemmin. Voin kyllä samaistua tekstiin täysin. Toivon vaan että voisin joskus olla onnellinen eikä koko lopu elämä menisi katkeruudessa elämiseen...

Sinun kannattaa tomia harkitsevasti kun lähdet ry.ltä. se on suuri muutos ja johtaa hyvään, kun et ala läträämään viinan kanssa kuten niin moni. Siunausta tiellesi!

harkitseva ent-vl kirjoitti:

Sinun kannattaa tomia harkitsevasti kun lähdet ry.ltä. se on suuri muutos ja johtaa hyvään, kun et ala läträämään viinan kanssa kuten niin moni. Siunausta tiellesi!

Ei en tarkoittanut tuolla lauseella: "rupean elämään" sitä että alkaisin viinalla pelleilemään. Myönnän että lause oli aika harhaan johtava. Ja uskon vahvasti jumalaan ja kirkosta en eroa eli olen siis luterilainen. Ennemmin tarkoitinkin sitä että alan tekemään asioita joista nautin.

• Onnellinen Ossi

Ei en tarkoittanut tuolla lauseella: "rupean elämään" sitä että alkaisin viinalla pelleilemään. Myönnän että lause oli aika harhaan johtava. Ja uskon vahvasti jumalaan ja kirkosta en eroa eli olen siis luterilainen. Ennemmin tarkoitinkin sitä että alan tekemään asioita joista nautin.

Voin vain toivottaa kaikkea hyvää ja onnistumisia elämän valinnoissa. Minä tein noi ratkaisut nuorena kauan sitten. Hetkeäkään en ole katunut. On ollut niin hyvä ja onnellinen elämä, lähdön jälkeen. Sellaista toivon sinullekin. Minäkään en ruvennut riskeeraamaan elämääni alkoholilla tai huonolla seuralla. Löysin paljon oikein hyviä ystäviä, joiden ajatuksia ei tarvinnut puntaroida kahlitsevan opin läpi.

Mutta vahva ja päättäväinen pittää olla. Entiset uskonystävät osaavat halutessaan kyllä tehdä elämästä vaikean, jos antaa.

Elä hyvä ja onnellinen elämä. Opi huomaamaan mikä on oikeasti oikein. Menestystä!

• Narunarum.

Ite oon 30-vuotias ontuvainen vl-poika. Olen vielä suuremman perheen keskimmäinen. Myös meidän vanhemmat olivat hyvin väsyneitä. Erityisesti äiti oli ihan riekale, eikä se vieläkään oo ihan kasassa. He ovat silti hyvin lujasti kii tässä yhteisössä. Äiti monesti uhkaili isälleni, että eroaa, koska isä ei osallistu kotitöihin... Äiti myös parjasi isän uskoa. Hänen mukaan isäni oli mieltynyt liiaksi maailmaan, kun isä luki niinkin maailmallisia lehtiä, kun Ilta-Sanomia ja Seura-lehteä.
      Toinen, josta äiti syytti isääni epäuskosta, oli se, kun isän tyhjentäessä vanhoja lehtiä, hän vei myös Päivämiehiä paperinkeräykseen. Äitin mielestä joka ikinen Päivämies olisi pitänyt arkistoida, sillä ovathan ne Jumalan Sanaa ja täten rinnastettavissa raamattuun. Äiti kävikin monesti "pelastamassa" paperinkeräykseen joutuvia päivämiehiä...
      Vanhemmat eivät jaksaneet panostaa meihin. Väkisin kyllä pakotettiin seuroihin. Edes mahakipu ei ollut tarpeeksi hyvä syy jäädä pois kuulemasta Jumalan Sanaa.

Minulla kans oli pahimmat kiusaajat vanhoillislestadiolaisia. Seuroihin meno sen vuoksi pelotti. Tiesin, että joudun kohtaamaan näitä kiusaajiani siellä. Yläasteella vl:t syrjivät minua. Minulla olikin sen takia sitten epäuskoisia kavereita. Äiti oli taas siitä hyvin huolissaan, kun hengailin epäuskoisten kanssa ja yritti väkisin saada minut olemaan näiden kiusaajieni kanssa.

Vanhenin, muutin uudelle paikkakunnalle. Aloin vähitellen saamaan siellä vanhoillislestadiolaisia kavereita, mutta traumat menneisyydestä olivat kovat. Minulla on jäänyt runsaasti taitoja oppimatta. En voinut harrastella mitään, koska vanhemmilla ei ollut varaa kustantaa niitä.

Miksi ihmeessä isä ja äiti otti kaikki lapset vastaan, vaikka rahaa ei juurikaan ollut?

Erityisesti äiti oli sitä mieltä, että Jumalan lapsi ei voi ehkäistä. Isä oli ehdottanut muutamaan otteeseen ehkäisyä, mutta tätä äiti ei hyväksynyt edes terveydellisiin syihin vedoten. Äiti oli niin nätisti aivopesty. Hän mieluummin kärsi synnytysmasennuksia toisensa perään. Isänikään ei varsinaista perhesuunnittelua hyväksy, mutta hyväksyy ehkäisyn silloin, jos terveydelliset syyt sitä vaatii. On ihan käsittämätöntä, että SRK:ssa opetetaan kohdun poiston olevan tällaisessa asiassa ainut oikea ratkaisu! Siis jos joskus voimat palaakin, niin sitten ei enää voikkaan saada lapsia... Kuka niitä sääntöjä sielläkin säätää!
      Eikö jokaisen pitäisi saada itse päättää, ehkäiseekö vaiko ei.

Muutenkin pitäisi loppua sellainen piilovihjailukin Päivämiehen kirjoituksissa ja seurapuheissa, että ehkäisy on väärin. Sellainen pitäisi saada loppumaan.
      Äitikin olis varmasti silloin uskaltanut käyttää ehkäisyä, jos häntä ei olis liiaksi peloteltu asialla. Mutta mua ei välttis olis, jos äiti olis ehkäisyä käyttänyt. Toisaalta ei haittaiskaan. Mieluummin olisin jäänyt syntymättä, kun syntyä tällaiseen perheeseen. Minusta ei saa tahtomallakaan tehtyä kunnollista ihmistä. Olen yrittänyt hoidattaa itseäni kuntoon ties millaisilla ammattiauttajilla. Kognitiivisessa psykoterapiassa, vertaistukiryhmissä, yms yms.
      Olen käynyt myös testeissä aika ajoin. Lapsuuden kokemukseni ovat olleet niin traumaattisia, että en ehkä ikinä pääse niistä yli..
      JOKAINEN LAPSI TARVII HUOMIOTA JA SYLIÄKIN. Ylisuurissa perheissä nämä eivät toteudu, kun äiti on suurimman osan ajasta joko köökissä, tai mopin varressa. Isä on ainut, joka voi tuoda rahaa taloon ja useimmissa perheissä isät joutuukin painaa pitkää päivää, että saa taloutta pyöritettyä. Näin meilläkin. Isän palkka ei ollut kaksinen, joten hän teki todella pitkiä päiviä niin kauan, kun niitä töitä oli. Sitten isä lempattiin ulos ja talous romahti täysin.... Yritä siinä lapsille harrastusvälineet yms. hankkia.

• Fkgkgkkfkflll

Teet äidillesi palveluksen, jos kerrot hänelle,,että Päivämies ei ole Jumalan sanaa vaan ihan tavallinen sanomalehti, jonka voi ihan hyvällä omalla tunnolla panna paperinkeräykseen kunnes on luettu. :)

T nykyinen vl

• Kmfnfnnmlndbll
        Fkgkgkkfkflll kirjoitti:

Teet äidillesi palveluksen, jos kerrot hänelle,,että Päivämies ei ole Jumalan sanaa vaan ihan tavallinen sanomalehti, jonka voi ihan hyvällä omalla tunnolla panna paperinkeräykseen kunnes on luettu. :)

T nykyinen vl

Kunnes pitää olla kun. Tämä omppulaite korjailee taas omiaan.

• fbdbbb

Ei mitään "Jumalan sanaa" ole edes olemassa, kun ei ole Jumalaakaan. Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat ihmisten kirjoittamia ilman mitään yliluonnollista vaikutusta.

• Narunarum.
        fbdbbb kirjoitti:

Ei mitään "Jumalan sanaa" ole edes olemassa, kun ei ole Jumalaakaan. Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat ihmisten kirjoittamia ilman mitään yliluonnollista vaikutusta.

Onko sulla todistuksia siitä, ettei Jumalaa ole?
        Miten sinä selität tämän kaiken, mitä ylipäänsä voimme silmillä havaita?
        Tapahtuiko se mielestäsi todella ilman mitään ulkopuolisia voimia?

Itse uskon niin, että Jumala on kaiken takana. Se on luonut luonnonlait. Aina on ollut jotain. Ihan aina. Kyllä! Jumala on ollut aina. Täydellisestä tyhjyydestä ei ole voinut syntyä mitään. Jumala laittoi alulle alkuräjähdyksen. Jumala on ohjannut kaiken täällä, mitä ikinä onkin tapahtunut. Se on ohjannut evoluutiotakin. Jumala on Sanallaan kaiken valmistanut. Mun järkeen ei ainakaan mahdu sellainen ajatus, että nämä kaikki, mitä täällä on, olisi tupsahtanut täysin sattuman kaupalla.

• Narunarum.
        Fkgkgkkfkflll kirjoitti:

T nykyinen vl

Olemme kyllä kovasti yrittäneet sanoa hänelle niin, mutta hän ei kuuntele.
        Hänen mukaansa oikea uskovainen ei voi edes harkita heittävänsä roksiin jotain, joka on SRK:n julkaisemaa. Meillä esimerkiksi on kirjahyllyssä edelleen kunniapaikalla vaikkapa Heikki Saaren kirjoittamia kirjoja, vaikka jälkeen päin hänen opetus henkivalloista yms. on todettu harhaopiksi ihan SRK:nkin taholta.

• fbdbbb
        Narunarum. kirjoitti:

Onko sulla todistuksia siitä, ettei Jumalaa ole?
        Miten sinä selität tämän kaiken, mitä ylipäänsä voimme silmillä havaita?
        Tapahtuiko se mielestäsi todella ilman mitään ulkopuolisia voimia?

Itse uskon niin, että Jumala on kaiken takana. Se on luonut luonnonlait. Aina on ollut jotain. Ihan aina. Kyllä! Jumala on ollut aina. Täydellisestä tyhjyydestä ei ole voinut syntyä mitään. Jumala laittoi alulle alkuräjähdyksen. Jumala on ohjannut kaiken täällä, mitä ikinä onkin tapahtunut. Se on ohjannut evoluutiotakin. Jumala on Sanallaan kaiken valmistanut. Mun järkeen ei ainakaan mahdu sellainen ajatus, että nämä kaikki, mitä täällä on, olisi tupsahtanut täysin sattuman kaupalla.

Tiedetään, että suuri osa Raamatun tarinoista ei ole totta. Esimerkiksi luomiskertomus ja vedenpaisumustarina ovat aivan sepitettyä soopaa.

Jonkin näkymättömän mielikuvitusolennon olemassaolemattomuutta ei tarvitse todistaa, vaan sellaisen olemassaoloa väittävän on todistettava sellaisen olemassaolo. Kristinuskon jumala on vain yksi niistä sadoista ja tuhansista jumalista, joita tietämättömät ihmiset ovat sepittäneet.

• voi voi sentään
        fbdbbb kirjoitti:

Tiedetään, että suuri osa Raamatun tarinoista ei ole totta. Esimerkiksi luomiskertomus ja vedenpaisumustarina ovat aivan sepitettyä soopaa.

Jonkin näkymättömän mielikuvitusolennon olemassaolemattomuutta ei tarvitse todistaa, vaan sellaisen olemassaoloa väittävän on todistettava sellaisen olemassaolo. Kristinuskon jumala on vain yksi niistä sadoista ja tuhansista jumalista, joita tietämättömät ihmiset ovat sepittäneet.

kylläpäs olet niin tietäväinen että

• Pudis54
        voi voi sentään kirjoitti:

kylläpäs olet niin tietäväinen että

Voi voi sentään raukka sinua, suosittelen että luet jotain muutakin kun tätä palstaa ja päivämiestä. Ihan vaan tiedoksi että jumalan olemassa olon todistamisen taakka on sinulla mutta ymmärrän hyvin että et sitä halua etkä kykene tekemään. PS, raamattu ei ole tiedettä.

• Puhdas sydän

Kaikkien, puhujat mukaan lukien on otettava Raamattu käteen ja saarnattava sen mukaisesti. Kaikki omat mielipiteet pois.
        Silloin kukaan ei puutu perheiden sisäisiin ehkäisyasioihin, eikä kiellä katsomista liikkuvia kuvia tms. Naisia ei kiellettäisi siveästi koristamasta itseään, se on aina ollut asiaan kuuluvaa morsiamilla. Uskova ei siinäkään menisi ns. yli laidan.
        Silloin kehoitetaan tekemään syntiteoista parannusta, eikä niitä hyväksytä. Suvun sisäiset seksit ovat väärin. Vain mies ja vaimo ovat oikeutetut siihen. Saati lapsiin sekoamiset, se on Jumalalle kauhistus.

Jumala on tarkoittanut tosi uskovat kristityn vapauteen, ei orjuuteen. Vl- liikkeessä ollaan täysin ihmisten puheiden orjia.

Miksi joku lehtikin on kuin pyhäinjäännös?!!! Sehän on ihmisten ajatuksia vain.
        Ainoa arvokas on Raamattu, eikä sitä saa kieltää lukemasta.
        On siinä perheessä isällä raskasta niin vaativan vaimon kanssa. Kohtuus lasten hankinnassakin olisi jo terveyden kannalta hyvä. Ei meiltä vaadita yli voimien meneviä asioita. Kaiken lisäksi niistä teoista yksikään ei auta pelastumisen asiassa.

Aloittajalla on aika katkerat kokemukset, mutta soisin sinun pääsevän syyllistämisestä anteeksiantamisen vapauttavaan voimaan. Jo Isä meidän rukouskin sitä edellyttää, jotta itse voisi pelastua.
        Hae uudet kristityt ystävät opiskelupaikaltasi. Kauempaa katsoen näkee paremmin hetken päästä.

• Hemesti

Voe näetä provvoi !!

• Miten on , Hemesti?
        Hemesti kirjoitti:

Voe näetä provvoi !!

Onko suurperheiden vanhempien väsyminen valhetta?

• A.R.

Mitään hätiköityä ei kannata tehdä. Katkeruudestakin selviää. Ei ole vanhempiesi syy, että he ovat syntyneet liikkeeseen ja joutuvat elämään annettujen vaihtoehtojen (siis sen yhden) mukaan.

Moni asia vl-yhteisössä on myös hyvin. Vanhempana tulet todennäköisesti itsekin arvostamaan niitä asioita. :-)

Voimia sinulle.

Jos haluat, voit laittaa sähköpostia tai tulla keskustelemaan tänne:
      http://henkireika.arotron.fi/

Keväällä on tulossa myös kolme teemailtaa hengellisestä väkivallasta:
      http://arotron.fi/palvelut/avoimet-teemaillat

• mbeolsadf

Lue ongelmainen tästä ketjusta NÄIN MEILLÄ niin näet mitä on todelliset ongelmat.Paljon ovat kirjoiteet lehdet noista ongelmista.

• A.R.

On melkoisen tylyä ja ihmistä aliarvioivaa mitätöidä toisen kokemukset ja tunteet toteamalla, että mitä siinä valitat, kun jollakin menee vielä paljon pahemmin.

Alkoholistiperheessä tilanne kärjistyy usein viikonloppuisin. Harvempi vanhempi on jatkuvasti juovuksissa. Silloin kun vanhempi on selvä, lapset saavat syliä ja hoivaa. Useimmat lapset näissä perheissä ovat toivottuja ja haluttuja.

Suurperheissä tilanne on aina päällä. Vanhemmat vetävät aamusta iltaan uupumuksen äärirajoilla. Lapsi voi kokea koko elämänsä olevansa ylimääräinen.
        Useat vl-lapset (todennäköisesti ainakin järjestyksessä kuudesta ja seitsemästä eteenpäin) ovat odotettuja, mutta harvemmat enää toivottuja ja haluttuja. Toki poikkeuksia (onneksi) on.

Jos kehtaat sanoa ratkaisuna kipuun, että "lue ongelmainen, missä todelliset ongelmat ovat", niin täytyy sanoa, että olet joko harvinaisen kyvytön empatiaan, tai siten olet itse kasvanut joko perheessä, jossa on poikkeuksellisen jaksavat vanhemmat, lapsia on ollut alle kehdeksan, tai suuressa perheessä syntymäjärjestykseltäsi olet 1-4 taikka kahden viimeisen joukossa.

Miltä tuntuisi, jos joutuisit onnettomuuteen, jossa menettäisit molemmat kätesi ja lääkäri sanoisi: "Kuule katsopa tuota miestä, jolta puuttuu sekä kädet että jalat ja mieti, kenellä on TODELLISET ongelmat, äläkä yhtään valita. Sinullahan on kaikki harvinaisen hyvin."

• kaveritäällä

Hei, mielenterveysongelmainen.

Hei, kaveritäällä ! Helpottava lukea etten ole yksin tämän asian kanssa. En viitsi sanoa mun meiliä tässä koska siinä on mun nimi ja sukunimi niin joku saattaa tunnistaa. Voin kuitenkin kertoa mun kikin. Se on pia_o eli kikkaile mulle jos sulla on kik :)

Hei, kaveritäällä ! Helpottava lukea etten ole yksin tämän asian kanssa. En viitsi sanoa mun meiliä tässä koska siinä on mun nimi ja sukunimi niin joku saattaa tunnistaa. Voin kuitenkin kertoa mun kikin. Se on pia_o eli kikkaile mulle jos sulla on kik :)

Anteeksi anteeksi! Tuosta mun kik nimestä puuttuu kaksi o-kirjainta. Eli siis mun kik on pia_ooo

• Tervehdys sinulle!

En ole vanhoillislestadiolainen enkä kohtalotoveri, mutta olen katsellut lähes koko ikäni vanhoillislestadiolaisia piirejä läheltä. Voisi kai sanoa, että olen asunut niiden keskellä.

Tavallisena evankelis-luterilaisena olen pistänyt merkille sen, ettei vanhoillislestadiolainen "uskovaisuus" ole aitoa uskossa elämistä. Siis Jeesuksen seuraamista siten kuin Jeesus Raamatussa kehottaa seuraajiaan elämään. Vanhoillislestadiolaisille yhteisö tuntuu olevan tärkeämpi kuin Jumala, ja koko vanhoillislestadiolaisten uskonelämä on pikemminkin ihmisten kumartelua ja silmänpalvontaa kuin aitoa elävää uskoa Jumalaan.

Hieno juttu, että lähdet opiskelemaan kauemmas ja pääset sitä kautta omillesi. Lue Raamattua ja lähde seuraamaan vanhoillislestadiolaisen yhteisön sijasta vain Jeesusta. Silloin pysyt varmasti oikealla tiellä!

• khdiyt

Tuossa oli monta kirjoittajaa, jotka kertovat oleansa suuren perheen keskimmäisiä, ja mielenterveysongelmaisia. Taitaa siis olla niin, ettei se aina ole se esikoisen osa raskain suuressa perheessä, vaan keskimmäisyys on isompi ongelma. Etenkin silloin kun ikäerot ovat pieniä. Esikoinen saattaa joutua "ison" rooliin jo 3 vuotiaana, mutta keskimmäinen vaan menettää "pienen" osan, mutta ei koskaan saa olla iso. Eli hän ei saa etuoikeuksia, joita perheen 2-3 vanhinta lasta saa, mutta ei myöskään lellitä kuten nuorimpia (2-3) lapsia. Eli jos jotain annetaan "isoille", sen saa 2-3 vanhinta lasta, ja vastaavasti jos pienet saavat jotain, se tarkoittaa 2-3 nuorinta. Eli jo 5 lapsissa perheessä voi olla se keskimmäinen, joka jää aina nuolemaan näppejään, ja 10 lapsisessa perheessä niitä keskimmäisiä voi olla useampiakin.

Tämä ei tarkoita sitä, että kaikissa isoissa perheissä keskimmäinen/keskimmäiset olisivat ns. väliinputoajia. Jos lasten ikäerot ovat riittävän pitkät, mikä se sitten kenellekin on, kerkee vanhemman antamaan huomiota myös keskimmäisille, ja hiljaisimmille yksilöille.

Olen itse ison perheen kolmas, ja kuulun ehdottomasti niihin "keskimmäisiin", jotka eivät koskaan saaneet mitään. Isosisko ja isoveli pääsivät joka kesä mummolaan, ja minä en ennen kuin opin itse soittamaan mummolle ja kysymään, saanko tulla, pakkaamaan kassini, ja matkustamaan itsenäisesti linja-autolla (yksi vaihto). Matkarahat sentään sain vanhemmilta. Vanhemmilla meni kaikki aika pienten hoitamiseen, ja niitä pieniähän riitti, kun alle 3 vuotiaita oli koko ajan vähintään 2, sekä ruoanlaittoon, leipomiseen ja pyykkäämiseen. Meidän keskimmäisten velvollisuus oli siivoaminen.

• Sister

Hei! Paljon oikeaa asiaa tällä palstalla. Olen itse Jeesukseen uskova evl.
      Paljon olen pohtinut ja murehtinut vl-porukan suurperheitä. Heidän oppinsa kun ei perustu Raamattuun. Ehkäisykieltokin on vain lahkon omia korostuksia.
      Kaikkein kauheinta on ajatella niitä lapsipoloisia, jotka joutuvat insestin uhreiksi.
      Esim. "Maijan tarina". Näitä maijoja ja matteja kun on niin paljon! Olen keskustellut tästä evl. pappien kanssa. Hekin ovat syvästi järkyttynetä aiheesta.

Oli tosi hyvä, että sinä nimim. "mielenterveysongelmainen" kirjoitit kokemuksistasi.
      Jo kirjoittaminen auttaa ja sinä osaat kirjoittaa hyvin! Olen iloinen, että pian pääset muuttamaan omillesi. Ja mikä parhainta, et aio lähteä huonoille teille! Säilytä vahva uskosi Jumalaan ja Jeesukseen! Olet ihana nuori ja varmasti pärjäät!
      Mene tulevan paikkakuntasi evl.srk.nuoriin. Kuuntele Pekka Simojoen lauluja!
      Terve elämä parantaa haavasi. Siunausta elämääsi!

Kiitos kaikille kommenteista! Varsinkin Sisterin kommentti osui minuun. :)

• Mieä olet mieltä?

Kiitos kaikille kommenteista! Varsinkin Sisterin kommentti osui minuun. :)

Mitä olen mieltä Hemestin kommentista, että vl-suurperheiden väsymisestä puhuminen on pelkkää provoilua?

• sokea reetta

Minä vanha ja elämää nähnyt akka olen sitä mieltä, että väsyneet joutuvat omien taakkojensa lisäksi kannattelemaan hyvinvoivien kultaista julkisivua, kun ei saa edes sanoa, että on väsynyt. Heidän osansa on riutua ja kärsiä hulluuteen asti, jotteivät oikeat kunnon uskovaiset järkyty, jottei heidän kiiltokuvansa rikkoudu tai pumpulinsa pöpperöidy, jottei parempien perheiden maine mene. Not in my backyard. Ei meillä ikinä ei kukaan. Hiljaisuudellaan ja näkymättömyydellään väsyneet siis pelastavat paremman elämän paremmille uskovaisille. Sellaisille, jotka kieltävät heidän olemassaolonsa. Se on että suu kiinni ja katoa, jotta saadaan olla rauhassa onnellisia.

• uöafhuinceh

Osuit naulan kantaan, ihan loistavaa tekstiä! Kiitos päivänpiristyksestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      87
      1504
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      114
      1400
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      54
      1219
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      28
      1114
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      118
      962
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      908
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      19
      872
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      65
      797
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      733
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      76
      715
    Aihe