Ensimmäiseksi koiraksi uros sakemanni?

Antskuvaan

Olen pohtinut, että olisiko mikään mahdollinen yhtälö ottaa saku- urosta ekaksi (viralliseksi) koiraksi? Kokemusta koirista on paljon ja olen jämäkkä sekä johdonmukainen. En kuitenkaan fyysinen kouluttaja. Pienenä kasvoin sakemannien ympäröimänä ja oli lapsuudessa pk colliekin. Nykyisin on kotona kultainennoutaja ja leonberginkoira sun muita.
En veren maku suussa ala luultavasti ikinä harrastamaan. Lähinnä sellaista yhteistä sidettä vahvistavaa touhua. Pois en sulje mitään harrastuksia, jos vaikka sattuisi jonkin kohdalla innostuskärpänen puremaan :)

Toiset varteenotettavat vaihtoehdot ovat kelpie, pk collie, tolleri ja bordercollie. Näissä epäilyttää vain sellainen liiallinen ohjaajapehmeys. Otetaan avoimesti rotuehdotuksia / mielipiteitä vastaan!

11

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsd2000

      Onhan se mahdollista. Korat kommunikoi fyysisesti ja olisi epäkohteliasta olla niille mykkä. Mutta ei niille tarvi alkaa "huutamaankaan".

    • Ei mahdoton

      yhtälö,kaikkihan riippuu sinusta:)

    • saku2

      Mun eka ihan oma koira on sakemanni eikä oo ollu ongelmia. (:

      • Antskuvaan

        Onko uros vai narttu? :) Kaikilla roduilla on tietenkin sukupuolieroja, mutta kuinkahan eroavaisia nartut ja urokset on sakemanneissa keskenään...? Yksilöeroja on aina tietty.


      • Antskuvaan kirjoitti:

        Onko uros vai narttu? :) Kaikilla roduilla on tietenkin sukupuolieroja, mutta kuinkahan eroavaisia nartut ja urokset on sakemanneissa keskenään...? Yksilöeroja on aina tietty.

        Mieti Anskuvaan, että näyttis vai käyttis ja sitten vasta uros vai narttu. Urokset ovat hieman kovapäisempiä ja nartut kierompia, mutta linjoissa ne todelliset erot löytyvät.

        Saksanpaimenkoira on monipuolinen käyttökoira rotu, joka liikunnan lisäksi tarvitsee paljon viettipainotteista aktiviteettiä, eli jälki, haku, suojelu yms. ja siihen tietysti hyvän peruskoulutuksen päälle. Pelkäksi kotikoiraksi siitä ei ole tai käyttölinjaisista ei ole.

        Minä otin ekan sakuni 12 vuotiaana ja ihan hyvin apujen kanssa se meni. Suosittelen sinullekin heti pentukurssille menoa ja siitä sitten johonkin harrastustoimintaan mukaan menoa, niin eipä niitä ongelmiakaan sitten tule.

        Tässä vielä pari linkkiä, jossa yleistä saksanpaimenkoira tietoutta.
        http://saksanpaimenkoira.net/
        http://koti.mbnet.fi/tuulen/sm/saksanpaimenkoira.htm
        http://www.bacteroides.fi/teoria/


      • Antskuvaan
        hans-69 kirjoitti:

        Mieti Anskuvaan, että näyttis vai käyttis ja sitten vasta uros vai narttu. Urokset ovat hieman kovapäisempiä ja nartut kierompia, mutta linjoissa ne todelliset erot löytyvät.

        Saksanpaimenkoira on monipuolinen käyttökoira rotu, joka liikunnan lisäksi tarvitsee paljon viettipainotteista aktiviteettiä, eli jälki, haku, suojelu yms. ja siihen tietysti hyvän peruskoulutuksen päälle. Pelkäksi kotikoiraksi siitä ei ole tai käyttölinjaisista ei ole.

        Minä otin ekan sakuni 12 vuotiaana ja ihan hyvin apujen kanssa se meni. Suosittelen sinullekin heti pentukurssille menoa ja siitä sitten johonkin harrastustoimintaan mukaan menoa, niin eipä niitä ongelmiakaan sitten tule.

        Tässä vielä pari linkkiä, jossa yleistä saksanpaimenkoira tietoutta.
        http://saksanpaimenkoira.net/
        http://koti.mbnet.fi/tuulen/sm/saksanpaimenkoira.htm
        http://www.bacteroides.fi/teoria/

        Itseäni tosiaan enemmän käyttölinjainen kiehtoo. Sen jo tiedänkin, että ne varsinkin tarvitsevat rodunomaista aktiviteettiä, joten olen tutustunut erilaisiin harrastusvaihtoehtoihin. Jälki kiinnostaa itseäni eniten.
        Tuttavapiirissäni on koirakouluttajia ihan ammattimaisia siis.

        Mielelläni otan vastaan myös muita mahdollisia rotuehdotuksia, mikäli jollakulla tulee jotain mieleen. Kiirettä en pidä tämän asian kanssa, vaan ajattelin tehdä taustatyötä ja kysellä ihmisiltä omia mielipiteitä :) Mielellään ottaisin koiran, jonka kanssa varmasti pärjäisi kanssa. En nyt mitään automaattia odota tietenkään löytyvän mistään!


    • think avout

      Voit pärjätä varsin hyvin, koska en tunne sinua en voi varmaksi luvata, mutta saksanpaimenkoira uros ensikoirana ei ole sen mahdottomapi kuin mopsi narttu. Tärkeintä on että löydät omaan luonteeseesi sopivan rodun ja rodusta juuri sen sinulle sopivan yksilön. Kannattaa ehdottomasti pentua varatessa ottaa vastaan kasvattajan neuvot sopivan yksilön valinnassa pentujen luonteiden perusteella.

      Minun ensimmäinen oma koirani oli narttu koska narttua kaikki kovin suosittelivat ensimmäiseksi kun ovat kuulemma helpompia kuin urokset. Ja paskat sanon minä. Se narttu on alusta alkaen ollut kiero kuin korkkiruuvi ja suoraan sanottuna täysi kusipää juoksujen ja niitä seuranneiden valeraskauksien aikaan ja kaiken päälle hirveän helposti lukittuva pehmo mikä on ehkä huonoin mahdollinen temperamenttiselle omistajalle niin kuin minä. Noh, kyllähän tuo on kaikesta huolimatta rakas koira ja ihan kelpo kansalaisen olen siitä saanut kasvatettua vaikka se onkin ollut melkoisen tuskaisa ja kuoppainen tie.

      Sittemmin minulle on tullut kolme koiraa lisää, kaikki uroksia ja "haastavamman" rotuisia. Kovapäisiä? Kyllä. Ja niin ihanan yksinkertaisia putkiaivoja, simppeleitä ja ennalta-arvattavia. Niin ihanan helppoja tuohon ensimmäiseen, narttuun, verrattuna.

      Millainen koira sopiikaan juuri sinulle?

    • sakuja

      Ensinnäkin narttu ei ole yhtään helpompi, kun uros. Narttu saku on keskimäärin vaikeampi kouluttaa, kun uros.
      Uros on mukavampi ja helpompi, mutta aikuistuttuaan se on oltava hallinnassa tai sen kanssa ei pärjää. Saku uros haastaa riitaa ja haluaa olla pomo.
      Sama on nartulla, mutta narttutappelu on vaarallinen - toinen elää toinen kuolee, hyvin usein, jos tilanne siihen asti pääsee.
      Saku on yhden lauman koira ja paljonhan riippuu siitä, mitä siellä kotona on muita koiria. Muut eläimet saku hyväksyy yleensä hyvin. Toisen koiran kanssa haetaan paikka talossa.
      Koiran hankinta on aina ostajan ja myyjän välinen juttu. Hyvä kasvattaja käy asioita läpi ja tsekkaa, että olet ihminen, johon hän voi luottaa koiran ostajana. Että tiedät, mihin olet ryhtymssä.
      Mielestäni mikään keskustelupalsta ei ole ole oikea paikka miettiä oikeaa rotua itselle. Saku vaatii ja tarvitsee paljon liikuntaa ja aktiviteetteja. Sen pitää saada palvelusuoritteita.
      Sinuna miettisin asiaa myös siltä kannalta, että jos vaihtoehtona on saku tai collie - ollaan hyvin kaukana luonteen, haastavuuden ja monen muun asian puolesta.
      Sakun kanssa yksinkertaisinta ja luontevinta on, kun useampi koira tulee samaan aikaan eli koirat on samaa laumaa alusta asti. Jos on 2 urosta talossa, sanotaan, että neljän vuoden ikäero pitää tilanteen hallinnassa.

    • 2 seefferiä

      Meillä on ollut näitä sakemanneja jo pitkän aikaa noin 17 vuotta mutta kuitenkin on ne aika vaativia ne urokset :/ meillä on yksi uros ja yksi naaras mutta jos on valmis ja on kärsivällinen puremisen kannalta niin voihan sen ottaa ;) kaikki riippuu susta itestäs.

      • korjaus.

        koirista ei käytetä nimitystä naaras vaan narttu


    • kappasvaan

      koirakouluun ja sen toimintaan kannattaa liittyä. Saksanpaimenkoirilla on osalla ihan hyvät uhmat noin 7 kk - 1-v ja toinen noin 2-v. Ne kun jaksaa niin avot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27976
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      203
      17906
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      355
      9388
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6385
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4193
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3803
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      35
      2020
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1487
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1187
    Aihe