Eli meillä on kolmea vuotta lähentelevä poika jonka puhe on todella epäselvää. Vauvana jokelteli tosi vähän (nyt huomaa kun meille on syntynyt toinen lapsi joka juttelee tosi paljon enemmän kuin esikoinen) ensimmäiset sanat tulivat alle vuoden ikäisenä ja pikku hiljaa sanoja kertyi lisää.
Nyt poika osaa jo paljon sanoja, joskin varmaan paljon vähemmän kuin suurin osa ikätovereista. Aika yksinkertaisia lauseita osaa muodostaa osaamistaan sanoista mutta ongelmana on pääasiassa sanojen sanominen väärin.
Poika tuskastuu ja kiukustuu tosi paljon kun ei tule ymmärretyksi (muutenkin on tosi kärsimätöntä ja nopeasti tulistuvaa sorttia..) ja vieraat ihmiset eivät ymmärrä juuri ollenkaan hänen puhettaan josta hän pahoittaa mielensä :(
Sanoissa kirjaimet menevät sekaisin ja hän korvaa helpostia kirjaimia toisilla, myös tavut saattavat vaihtaa paikkaa. Välillä taas saattaa sanoa "vahingossa" sanan ihan oikein mutta kun yrittää uudestaan niin ei onnistukaan enää mitenkään! Ymmärtää kyllä täysin puhetta.
Kuulostaako kenellekään tutulta ongelmalta ja löytyikö ratkaisua?
Sanottakoon vielä että lapselle on luettu joka päivä vauvasta asti, hän on motorisesti todella taitava (ikätasoonsa nähden) ja neuvolassa olen kysellyt asiasta jossa käskivät palaamaan asiaan kun poika on 3vuotta.
2v7kk epäselvä puhe
huolestunut äiti
0
123
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618150- 1334624
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.353956- 213268
- 232832
- 292777
- 532517
- 252240
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3992184- 322119