Sektion jälkeiset oireet

hermovaurio?

Mulle on tehty suunnitelematon sektio kaksi kertaa, eli molemmissa kerroissa synnytys ei edennyt.

Ensimmäinen sektio tehtiin todella kiireellä, vasen puoli ei ollut ehtinyt edes puutua, mutta kun vauvan sydänäänet alkoivat heiketä, ei ollut aikaa odottaa.

Ensimmäisen sektion jälkeen alkoivat omituiset oireet. Ensin aloin saada kovia kramppeja ylävatsassa, jonka johdosta sappirakko poistettiin. Kohtaukset kuitenkin jatkuivat ja sappirakon poistamisen jälkeen ruuansulatus on ollut huonoa.

Vuosien myötä kaikenlaiset vatsaoireet ovat tehneet elämästäni todella vaikean. Mitään syytä ei löydetä, vaikka tähystykset ja magneettikuvaus on tehty.

Koska mitään syytä ei löydytä, alan pikkuhiljaa epäillä, että keisarinleikkauksissa vatsan hermot ovat vaurioituneet esim. vagus-hermo. Saan edelleen omituisia pahoinvointikohtauksia, joiden yhteydessä koko suolisto ärtyy. Ripulia ei esiinnyt, pikemminkin ummetusta, joten ärtyneestä suolesta ei ole kysymys. Kohtauksen aikana kuitenkin koko alavatsaa ja selkää polttaa kuin se olisi tulessa.

Olen kokeillut kaikkea. Noudatan gluteiinitonta ja laktoositonta ruokavaliota, en käytä alkoholia, en tupakoi, syön erittäin terveellisesti, pääasiassa kasvisruokaa. Käytän ruuansulatusentsyymeitä sekä maitohappobakteereita päivittäin.

Eräs kirugi sanoi kuultuuaan oireeni, että hän epäilee, että autonominen hermosto on yliaktiivinen ja toimii viallisesti.

Kohtauksen aikana pahoinvointi on erittäin rajua ja minulle nousee lievä kuume. Tuntuu kuin maa keinuisi alla ja on erittäin vaikea keskittyä mihinkään. Puhe menee sekaisin ja minulla on vaikeuksia koordinaation ja kirjoittamisen kanssa. Törmäilen esineisiin ja olen kömpelö. Kortisoni on joskus hieman lievittänyt oireita ja viime kohtauksen jälkeen otin rauhoittavan Temesta-lääkkeen, joka yllättäin auttoikin ja pystyin jatkamaan työpäivää. Tämä sai minut miettimään, että jos kyse on hermoston alueen viasta ja rauhoittava lääke rauhoitti vatsahermoja.

Tänä vuonna on ollut jo 4 kohtausta. Kohtauksen jälkeen olen pitkään erittäin uupunut ja lihasvoima on kokonaan poissa.

Olen yrittänyt hakea apua tähän useasti. Usein kun tutkiva lääkäri ei keksi syytä oireisiin, oireita pidetään psyykkisinä. Kuitenkin oksentelu ja kuumeen nousu kohtauksen aikana on kliinisesti helposti todettavissa ja jokaisen nähtävissä.

Alan todella olla väsynyt tähän ja oireet rajottavat elämääni valtavasti. Tekisin mitä vain, että saisin elää normaalia elämää.

Lääkäreiden suhtautumiseen olen todella pettynyt, se, ettei vikaa löydy, ei ole potilaan vika.

1

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanmari

      Mulla samanlaisia sektion jälkeisiä oireita kuin sinulla. Takana minulla myös kaksi suunnittelematonta sektiota(-09 ja -11), ensimmäinen meni hyvineikä jälkioireita ollut mitään, toinen meni niin päin honkia kuin olla ja voi.3 Tunnin ponnistamisen jälkeen päädyttiin sektioon, sektion seurauksen jäi vasemmalle puolelle suoni vuotamaan ja ennätti vuotaa lähes 3litraa, veri painoi suoliston kasaan jonka seurauksena suolisto meni lamaannukseen.Akuutista tilanteesta toipumiseen meni useita päiviä ja sairaalassa vietin 2vkoa. Vuosien saatossa olen kärsinyt kovista vatsakivuista vasemmalla puolella sekä oikealla ala vatsassa, kuvattu on useita kertoja samoin gastroskopia tehty sekä lukuisia gynen tutkimuksia, mistään ei löydy mitään.Kivut voivat olla poissa päivän tai jopa kolmekin päivää mutta palaavat.Vatsan turpoaminen ja selän jomotus ovat myös hallitsevia oireita. Huomaan kipujen selkeästi lisääntyvän rasituksessa. Ärsyttävää, raivotuttavaa!!Itse olen ajatellut kopujen johtuvan kiinnikkestä, siihen lääkärit eivät ota mitään kantaa. Empä oikeintiedä mitä tässä pitäisi tehdä?Kuinka sä nykyään voit?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1926
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      201
      1631
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1451
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1442
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1076
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1070
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      123
      993
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      986
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      958
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      916
    Aihe