Moikka!
Olen 17-vuotias anoreksiakuntoutuja. Olen 170-senttinen ja olen saanut painoani nostettua nyt vuodessa vähän yli kymmenen kiloa. Painan tällä hetkellä noin 40 kg, painoindeksini on siis siinä neljäntoista kieppeillä.
Minua ahdistaa tavoitepainoni. Ei siksi, että se olisi liian korkea, päinvastoin. Tavoitteekseni on asetettu bmi 16, noin 46 kiloa. Meinasi leuat tipahtaa lattialle, kun lääkäri kertoi sen. Minusta tuntuu, etten voi kunnolla parantua, mikäli jään keikkumaan loppuiäkseni alipainoon. Olen kyllä aina ollut laiha, joo. Painoindeksini ole terveenäkään ollut noinkaan korkea, kuin 16. Mutta hei, sairastuin jo 12-vuotiaana, ihan lapsena!
Yksi lääkäri sanoi, että korkeintaan voisin painaa 50 kiloa. "Korkeintaan" saan siis nostaa painoni vähän yli bmi seitsemääntoista? Yli 50-kiloisena olisin siis auttamattomasti läski!?
Mitä ihmettä tämä oikeasti on, mitä mä teen? Onko jollain muulla vastaavaa kokemusta?
Tavoitepaino
5
382
Vastaukset
- haista p. Suomi!
Mulla on se kokemus että suomalaiset lääkärit ym. "hoitohenkilökunta" eivät tajua syömishäiriöistä hevonp.skaa.
Totuushan on se, että Suomessa ei mitään oikeaa hoitoa saa, eikä osata.
Minullekin eräs sanoi, että oikeastaan, mitä sinä sitä terapiaa mihinkään anoreksiaan mihinkään tarvitset? Et ole vaarallisen alipainoinen (44 kg ja 168 cm). Olet vain HIMPUN VERRAN alipainon puolella! Ja hoidossa olin juossut silloin jo kymmenisen vuotta, ilman tulosta.
No joo. En ole niin hälyttävän laiha, mutta terve en ole. kaukana siitä!
Nyt olen lähdössä ulkomaille hoitoon, ihan vain aikuisille tarkoitettuun paikkaan, missä on saavutettu erinomaisia tuloksia. On OIKEAT asiantuntijat!
Onneksi olen siinä onnekkaassa tilanteessa että voin lähteä.
harva on, ja siksi revin miltei hiukset päästäni raivosta ja turhautumisesta näinin suomalaisiin IDIOOTTEIHIN! On niin kauheaa kuulla, tietää ja katsella tätä touhua! - parantuja
Sun lääkäri ei tiedä mistään mitään!!!
Normaalipaino on se paino, jossa on hyvä olla fyysisesti ja ajatuksetkin pystyvät paranemaan.
Siinä painossa siis ei ole näitä anoreksian haittoja (menkkojen puute, palelu, heikkous jne jne).
Normaalipaino on yksilöllinen, ja siihen pääsee, kun syö normaalisti ja liikkuu normaalisti. Se muovautuu siis niiden pohjalta.
Yleensä normaalipaino on bmi 18,5-25.
Yleensä (varsinkin ulkomaisia lähteitä lukemalla) tuo bmi 18,5 on alin hyväksyttävä, sillä jos paino on jäänyt sitä alemmaksi, on syömishäiriön uusiutumisen riski suuri.
Eli normaalipainossa sun ei tarvitse kontrolloida painoasi, syömisiäsi eikä liikuntaa, vaan kaikki tulee luonnollisesti. - nouy
Mulla oli sama nuorisopuolella aikoinaan, missä asiasta ei tiedetty mitään. Sanottiin, että bmi 16 riittää koska oon aina ollu alipainonen. Meno muuttui kun täytin 18.
Jos syömishäiriöstä haluaa parantua, on paino nostettava normaaliin. Joten SYÖ, ei sulle riitä edes 50kg tolla pituudella :/ - öglg.cj
Oo kuule tyytyväinen tohon 46kg! Mä olin ennen 40kg ja 170cm, tällä hetkellä olen just ton 46kg ja saman pituinen. Ja mun tavoitepainoksi on laitettu 55kg, johon tosin mulla ei ole aikomuksiakaan nostaa painoa.
- ole järkevä
hölmö!
55 kg on sulle just hyvä paino, normaalipaino!
mä oon 172cm ja ALKUtavotteena mulla on 55kg, siitä sit ehkä 60kg :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593