Aidat ovat välttämättömiä elimille kun haluaa turvata omistamiensa pääsyn muualle ja naapurin kelvottomien tunkeutumisen omille maille.
Onko Vapaus jokin mitätön metsäsonni, jota ei saa päästä poukkoilemaan holtittomasti.
Vapautta on kyllä lisätty paljonkin. Liikkumisen vapautta on lisätty ja sen pohjana on ihmisen tietoisuuden ja ymmärryksen kasvu, muitakin voidaan nyt sietää kuin itseä tai meitä.
Sietämättömyys on lutviutunut suvaitsevuuden suuntaan ja päätynyt joskus jopa hyväksymisen asteelle.
Itselläni on kyllä ongelmia kun kommunistisuuttani ei hyväksytä, sitä aitoa ja omaa. Porvarillisuuskin ihan kapitalismina on ymmärrettävä kun lompakossa on parikymppinen seteli ja pankkikortti.
Vapaus, esteet ja rajat
31
144
Vastaukset
Minkäslainen kommunismi se Ruuneperin aito ja oma sitten on? Se on tuo politiikka niin moniselkoinen asia, ja aatekuvaukset
tuntuu jokaisella olevan omanlaisensa.
Vapaus on hyvä pohja ihmisellä, lähtiessään elämäntielle. Eväät repussa on saatu kotoa ja koulusta, miks'ei kaveripiiristäkin hätäseen.
Niiden varassa sitten tallustellaan, välillä kompuroiden, mutta sitkeästi se luotu pyrkii selviämään haasteista.
Rajat on jo muotoutuneet,...turhat opetetut raja-aidat se matkaaja kaataakin tarpeentullen, päästäkseen väljemmille vesille taas. Itse tuo matkaaja usein haluaa rajansa kokea ja todeta:D
Kuitenkaan ei edes vanhus viihdy ilman rajoja. vanhakin jopa hakee rajojaan, aivan kuin lapsi, --- uhmaakin ja törmäilee, Silloin on hyvä, jos heillekin löytyy auktoriteetti, joka turvallisella tavalla voi ohjata sopeutumiseen.( Työelämän kokemuksia vanhuksista lähinnä)Hyvin kirjoitettu sini-sirkku, juuri noin ajattelen, en olisi osannut ilmaista asiaan noin hyvin.
Kiitos, olihan mukavaa, että sanat osuu joskus kohdalleen :)
- Niiih,
sinulla kuitenkin useimmin kuin monella muulla. :)
Me olemme ikäluokka joka on nähnyt raja-aitojen kaatuvan ja muuttuvan, pikkupoikana ensin oli niitä riukuaitoja josta Ruuneperikin on kertonut. Aidat olivat tärkeiitä karjan laidun alueilla. oli piikkilankaa, sitten sähköaita, nykyään karjjaa laidunnetaan hyvin vähän, valmiita rehuja syöttävät. Hevoselle riittää nykyään valkoinen nauha tolppien välissä.
Ihminen sensijaan on saanut tuntea vapautta, ja ylittää rajoja aika vapaasti.
Emme kuitenkaan ihmiskuntana ole voineet välttyä sodilta, jossa yritetään siirtää rajoja aseiden voimin. Aatteet, ja ajatukset ovat muuttuneet toisen mailmansodan jälkeen ei niinkään tapella idealogian puolesta, nyt uskonto, ja raha ratkaisee.
Ruuneperi kirjoitti joskus tuosta Kommunismista sanoi sen olevan liian hyvä aate, sitä ei ihminen pysty toteuttamaan. Olen kyllä lukenut Marxin ja Leninin oppeja
Täytyy tunnustaa, ihminen ei vielä ole kypsä noita oppeja omaksumaan.
Yksilönä olemme saanet ylittää aika vapaasti valtioden rajoja, nähneet mailmaa monelta kantilta. Aina kuitenkin on hyvä tulla kotiin taas.
Omia rajoja kannattaa kokeilla läpi elämänsä, ja vielä vanhanakin voi iloita, että minähän pystyn vielä tuonkin tekemään.- Niin teen
LateVaan kirjoitti:
Me olemme ikäluokka joka on nähnyt raja-aitojen kaatuvan ja muuttuvan, pikkupoikana ensin oli niitä riukuaitoja josta Ruuneperikin on kertonut. Aidat olivat tärkeiitä karjan laidun alueilla. oli piikkilankaa, sitten sähköaita, nykyään karjjaa laidunnetaan hyvin vähän, valmiita rehuja syöttävät. Hevoselle riittää nykyään valkoinen nauha tolppien välissä.
Ihminen sensijaan on saanut tuntea vapautta, ja ylittää rajoja aika vapaasti.
Emme kuitenkaan ihmiskuntana ole voineet välttyä sodilta, jossa yritetään siirtää rajoja aseiden voimin. Aatteet, ja ajatukset ovat muuttuneet toisen mailmansodan jälkeen ei niinkään tapella idealogian puolesta, nyt uskonto, ja raha ratkaisee.
Ruuneperi kirjoitti joskus tuosta Kommunismista sanoi sen olevan liian hyvä aate, sitä ei ihminen pysty toteuttamaan. Olen kyllä lukenut Marxin ja Leninin oppeja
Täytyy tunnustaa, ihminen ei vielä ole kypsä noita oppeja omaksumaan.
Yksilönä olemme saanet ylittää aika vapaasti valtioden rajoja, nähneet mailmaa monelta kantilta. Aina kuitenkin on hyvä tulla kotiin taas.
Omia rajoja kannattaa kokeilla läpi elämänsä, ja vielä vanhanakin voi iloita, että minähän pystyn vielä tuonkin tekemään.aina silloin kun koen pystyväni ITSE selviytymään jostain ongelmasta.
- Milloin masennut?
Minä masnnun vain silloin, kun itse tunnen mokanneeni.
Jos joku muu tekee mulle pahaa, siitä en masennu.- Totta tuo
Tuohan on luonnollista, sillä masennus on pettymistä omaan itseensä.
Ruuneperille sanoisin lohdutukseksi, että kyllä aito ja oma kommunismi, tai mikä tahansa vakaumus kestää sen, etteiväti muut sitä hyväksy.
Kristinuskoakin on vainottu sen ensi hetkistä lähtien, mutta se on kestänyt.
Mitään totuudellista ja aitoa ei ihminen pysty tuhoamaan, sillä ei ihminen ole sitä saanut aikaankaan.
Kommunismi on ihmisen luoma systeemi ja sen linnakkeet ovat toinen toisensa jälkeen sortuneet. Viimeisiä valtioita missä tuo aate on vielä vallalla on Pohjois-Korea ja vielä jonkin aikaa Cuba.
Markkinatalous on vallalla jo Kiinassa, sekö Venäjällä.
Miksi aate ei pysy valtioiden pääideologiana.? Siksi, että ihminen on itsekäs, omistushaluinen ja vallanhimoinen. Missä on, tai on koskaan ollut ihmisten rakentamalle aatteelle perustuva"vapaus, veljeys ja tasa-arvoisuus"?
Ei ainakaan kommunismidiktatuureissa.Tiedän toki hyvinkin minkälaiset ovat kommunismikokeilujen tulokset. Kommunismiahan on sanottu hyvin uskonnon omaiseksi ja sellaisena Sinun uskontosi korvaajaksi. Jeesuksen on sanottu olleen ensimmäinen kommunisti.
Kristinusko on ravistunut ajan myötä ja eroaminen kirkostakin on seurauksena.
Ihmisellä täytyy olla ihanteita ja sellaisia minullakin on. Ihminen ei ole pystynyt toteuttamaan kommunismia, siitä ei ole pienintäkään epäilystä.
Minustako kommunismin isä? Ei ollenkaan! Kokemukset sheriffeinäkin osoittavat kelvottomuuteni.
Sinulla on kaikki oikeudet esittää käsityksiäsi, minulla ei. Sinulla ja kaltaisillasi on tie ja totuus jo valmiina, minulla ei. Täällä ei minun totuuttani saa etsiä vaikka Raamattukin neuvoo niin tekemään.- Uskonsota käynnissä
Muslimeja on murhattu paljonnyt Keski-Afrikan tasavallassa, joka on entinen Ranskan siirtomaa.
Etninen puhdistus on siellä käynnissä.
Kristityt ja muslimit ottavat siellä yhteen, kristittyjä on enemmistö, sillä kristinuskoon on ympätty sisään myös lähetyskäsky, joten lähetyssaarnaajat ovat käännyttäneet
väet siellä. Heitä on 4,6 miljoonaa.
. Islam ja kristinusko ovat molemmat Lähi-Idässä tehtyjä uskontoja. Juutalaisuus on se
uskonto, mistä ne ovat haarautuneet kuin lahkoiksi.
Samoja henkilöitäkin siis on niin islamissa kuin kristinuskossakin, koraanissa ja raamatussa.
Yksi niistä on Jeesus, koraanissa Jeesus on profeetta.
Kristinuskossa sama henkilö on jumalan poika.
Lähi-Idän kiihkeät miehet ovat nuo uskonnot rakentaneet.
--- Ruuneperi kirjoitti:
Tiedän toki hyvinkin minkälaiset ovat kommunismikokeilujen tulokset. Kommunismiahan on sanottu hyvin uskonnon omaiseksi ja sellaisena Sinun uskontosi korvaajaksi. Jeesuksen on sanottu olleen ensimmäinen kommunisti.
Kristinusko on ravistunut ajan myötä ja eroaminen kirkostakin on seurauksena.
Ihmisellä täytyy olla ihanteita ja sellaisia minullakin on. Ihminen ei ole pystynyt toteuttamaan kommunismia, siitä ei ole pienintäkään epäilystä.
Minustako kommunismin isä? Ei ollenkaan! Kokemukset sheriffeinäkin osoittavat kelvottomuuteni.
Sinulla on kaikki oikeudet esittää käsityksiäsi, minulla ei. Sinulla ja kaltaisillasi on tie ja totuus jo valmiina, minulla ei. Täällä ei minun totuuttani saa etsiä vaikka Raamattukin neuvoo niin tekemään.Ei niitä totuuksien etsimisiä ääneen juuri käydä. Avoimessa keskustelussa tulee helposti silloin kumottua niiden ihmisten vakaumus, jotka jo ovat etsimisensä tehneet. Se ei ole Raamatun tarkoitus, jossa pyydetään kokeilemaan ja punnitsemaan jokainen julistaja.
Ainakin itselläni on ollut käynnissä vain sisäinen etsintä, paitsi kuunnellessani eri (lähinnä kotiin tulleiden julistajien) mielipiteitä.
On myönnettävä joskus olleeni surullinen, kun olet ikäänkuin yrittänyt riisua, tietellispohjaisella tulkinnallasi toisten "lapsenuskoa"
Tavallaan saanut mukaankin,--- pohtimaan hedelmättömäksi osoittautunutta "uutta rakennelmaa" aika radikaalisti.
Se ei ole oikeastaan antanut minulle mitään, paitsi lukea sanoja, toivottavasti antanut edes jonkun toisen sanomana Sinulle!
Puutteelliseksi ne tietoni joudun myöntämään, vaikka mielestäni olen yrittänyt tutustuakin ihmisten hallintaa ja teorioita käsitteleviin suuntauksiin.
Mielestäni kommunismia ei ole toteutettu eikä sovellettu missään valtiossa, jos lähtökohtana on Marxin teoriat ja niihin liittyvät sovellutukset. Sitä paitsi Marxin ajassa olivat yhteiskunnat kovin erilaisia, siitä lähtien kaikenlaiset muutokset ovat suuria. On aika erikoista, että jos silloin olisi voinut olla täydellinen tulevaisuuden näkijä joka asiaan.
Pohjois- Korea ei mielestäni käy mallikappaleeksi. Marxilainen ideologia ei esim. tunnusta suvussa periytyvää valtajärjestelmää, eikä sitä tapaa hallita maataan. Neuvostoliitto - Venäjä ei ole tietääkseni missään vaiheessa julistautunut kommunistiseksi maaksi. Sosialistiseksi kylläkin ja sehän piti olla väliaste kommunistiseen yhteiskuntajärjestelmään. Sekään ei toiminut, ehkä siksi että sitä vedettiin lähinnä hierarkian yläpäästä käsin. Tosihan se on, että Venäjä on nyt lähinnä markkinatalousmaa. Olipa se sitten hyvä tai paha.
Maolainen mallikaan ei toiminut. Sielläkin on tapahtunut muutos samaan suuntaan kuin Venäjällä.
Olen kyllä lukenut näihin liittyvää kirjallisuutta ihan mielenkiinnosta, mutta lopputuloksessa ei ole kehumista. Yleensä olen pitänyt oikeutenani olla erimieltä, jos tunnen olevan siihen tarvetta. Olipa sitten kysymyksessä marxilaisuus, maolaisuus, hitleriläisyys, koraanien todistajat, raamattulaiset tai kapitalismi. Ihan riippumatta siitä, miten arvovaltainen taho sitä esittää. Pelkäksi sitaattien lukijaksi ja niillä todistajaksi minusta ei ole.
Se on kokonaan toinen asia, mistä ja milloin kannattaa nostaa "älämölö." Suurin osahan jää päähän - jos se siellä pysyy - taustatiedoksi. Aina ei kannata hakata päätään seinään ja myös on otettava huomioon demokratian sovellutukset muuallakin kuin politiikan huipulla. Eikä kannata ärhennellä tyhjille seinille. Sitä paitsi, ainahan on mahdollista että itsekin on väärässä.Tuo kommunismin ihannointi on ollut itselläni ikään kuin keskusteluaseena täällä palstalla aina.
Kun tuosta ihanteesta on nyt lähes täydellisesti luovuttu, jään yksin "uskontoineni".
Lukeneisuuteni on vähäinen, mutta omaperäinen, ellei peräti omalaatuinen pohdintani on jatkuvaa.
Ruotsalaisessa sosialidemokratiassa oli jotain ihannoimaani. Kymmeniä vuosia hallittiin tuota kuningaskuntaa demokraattisesti ja hyvin tuloksin. Olof Palme oli viimeinen suuri ja vahva demari, uskomattoman rohkea ja vahva. Nykydemarit ovat vain nimellisesti sosiaalidemokraatteja, aate on kuollut.
Ruuneperin noidankehä: Pohdintaa, puntarointia, epäilyä, mielen muutoksia.
Kuten jossain ryhmässä päättelimmekin: Kaikki on politiikkaa.
Minä en pohdi, toteampahan vain, että tässä nyt mennään.
Tämä ketju alkoi muistaakseni alustuksella: Vapaus, esteet ja rajat, eikö niin.?
Arvatkaahan kuka sanoi: "Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
Ruuneperi sanoi nykyisestä sosiaalidemokratiasta, että aate on kuollut. Tahtoisinpa tietää missä poliittisessa puolueessa aate elää ja voi hyvin?En tiedä, onko muuta kuin työväenaatetta edes olemassa. Demarit ovat aatteensa hylänneet ja ainoa lähellä oleva on Vasemmistoliitto.
Porvarillinen ideologia on vallalla ja aika nurjasti siihen suhtaudun. On tietysti myönnettävä, että on sellainenkin taho josta raha tulee on hyvä olemassa.
Kiinan sosialismissa on tehty ihmeellinen käännös kun sosiaaliturvastakin on luovuttu. Nimitys kansankapitalismi lienee hyvinkin kuvaava. Kapitalismi sosialismissa on aika outoa.
- Vanha palstalainen
Vapauttahan se on jos on yksi ainoa ideologia itsellä ja sen totuus on ainoa totuus, vai onko se sittenkään vapautta.
Oman ideologian ehdottomuus, ainoa oikea tie totuuteen ja vapauteen vie usein heikoille jäille muiden seurassa.
Joku muu vahvalla mielipiteellä toisen ideologisen suuntauksen puolustaja jyrää allensa ja silloin on ihan selvää, hävinnyt osapuoli tuntee olevansa alistettu, ja yksin asiansa kanssa.
Ei näillä yleisillä palstoilla oikein kannatettavaa ole yrittää tuoda esiin vain yhtä aatetta parempana kuin muita ja sortaa niitä "nehän eivät ole mitään aatetta säilyttäneet" periaatteella kaataa muiden mielipiteille peitto päälle oman aatteen paremmuudella.
Noista on turha valita parempaa täällä huutamalla. Huutoäänestykset päättyvätkin usein sekasortoon, sen muistan toimittuani vuosia ammattiyhdistyliikkeessä, jossa sielläkin jylläävät puoluepoliittiset näkemykset ja erot tulevat räikeästi essin kun haetaan paremmuutta huutamalla ja esittämällä vain oma ideologinen periaate, muut eivät ole mitään.
Jos joku on uskovainen, miksi sekin pitää julistaa täällä, jossa on mukana jumalattomia, ateisteja ja mitä nyt kukakin pitää omana periaatteelisena mielipiteenään.
Uskonnosta ja politiikasta voi puhua. Niissä on molemmissa vapautta ja aatteen velvollisuutta, molemmissa on aitoja ja karsinoita, mutta niillä ei sittenkään ole oikeutta määrätä muita noudattamaan ja liittymään johonkin populaatioon.
Olen lapsenuskoni säilyttänyt, siihen eivät vaikuta ovelta ovelle uskontoaan kauppaavat, siihen ei vaikuta täällä kirjoitetut paatokselliset näkemykset, eivätkä lentolehtiset. Mihin uskon, ei kuulu muille, eikä minulla ole tarvetta täällä sitä tyrkyttää muiden mielipiteeksi.
Kukin valitkoon tien ja totuuden, vapaudessa, ilman rajoituksia.
Velvollisuuksia meillä kaikilla on muita ihmisiä kohtaan.
Meillä on oikeus ja velvollisuus hyväksyä muiden mielipiteet, arvostaa jokaista ihmistä riippumatta hänen etnisestä tai uskonnollisesta taustastansa, riippumatta siitä, mitä poliittista kantaa hän edustaa, ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Eettiset näkemykset ja periaatteet, suvaitsevaisuus ja omien näkökulmien liian jyrkistä ilmauksista luopuminen ovat yksi askel kohti vapautta mielipiteissä, vapautta muillekin kuin juuri sille minälle joka kulloinkin puhuu.
Sinä, minä, hän, me, te ja he.... vapautta on, mutta sen käytössä on muistettava ettemme ole yksin. - Liisa S.
»Jos joku on uskovainen, miksi sekin pitää julistaa täällä?«
»Olen lapsenuskoni säilyttänyt, siihen eivät vaikuta ovelta ovelle uskontoaan kauppaavat, siihen ei vaikuta täällä kirjoitetut paatokselliset näkemykset, eivätkä lentolehtiset. «
Pari lausetta siteeraan edellisestä 'vanhan palstalaisen' tekstistä, ja samaa mieltä olen kyllä eettisistä kysymyksistäkin, näihin olen lapsuudessa kotonani ekan vuosikymmeneni aikana lujasti kasvanut.
En esim. ikinä olisi voinut rakastua varattuun mieheen. Se oli täysin jo ennakkoon poissuljettu asia minun elämässäni.
Ja näissä puiteissa olin vapaa, minulla oli vapaus!
Vapauteni oli samaa luokkaa kuin ajaminen liikennesääntöjen mukaan Helsingissä tai muuallakin, säännöt olivat omaksi parhaakseni ja muiden parhaaksi. Sen ymmärsin.
Olen myös kertonut omasta luonnollisesta Luoja-uskostani, joka on auttanut minua kaikissa elämäni sattumuksissa ja käänteissä, niin työssä kuin vapaa-ajallakin.
En ole silti paatoksellisesti sitä ainoana oikeana uskontona julistanut. Päinvastoin olen joskus lainannut Aaro Hellaakosken runoa :
"Tosin ei vielä liene selvinnyt,
Sinäkö loit mun,
vai sinut ihmisen kaipuu..."
Räntäinen vesisade ulkona vähentyy, joten nyt on aika lähteä!
Hyvää hämärämaanantaita!
. Vanha palstalainen kirjoitti sujuvasanaisesti pitkän viestin, kuten myöskin Liisa S.
Kumpikin selkeäsanaisia ja mukavia keskustelukumppaneita.
Kuitenkin tahtoisin esittää yhden kiltin, mutta perustavaa laatua olevan kysymyksen, mihin vastaamalla ymmärtäisin vielä paremmin kirjoittajia.
Nimittäin:" Lapsen usko"-käsite" on melko liukuva. Mihin tai kehen lapsen uskolla uskotaan?
Onko Luoja, johon kaikki uskovat, jonkinlainen vastausautomaatti, joka auttaa ja varjelee, Ei Häntä hyvinä päivinä tarvita. Kuitenkaan ei pelkkä moraalisuus ja lainkuuliaisuus ole kriteerinä Jumalan armolle.
En puhu yhtään paatoksella, vaan siteeraan Hänen sanojaan, joka on Luojamme;"Ei lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan..."
En siis ole siis samaa mieltä siinä, että uskoaan ei saisi missään tuoda esiin.- Liisa S.
varmaan olet oikeassa, Anlis, kirjoitat hyvin, enkä ole mitään tyrkyttämistä sinun viesteissäsi ikinä havainnut.
Totuutta en tiedä, mutta käsi kädessä Luojani kanssa olen elämäntietäni taivaltanut niin hyvinä kuin pahoinakin aikoina.
Sanoit: "Ei Häntä hyvinä päivinä tarvita!"
SIINÄ olen jyrkästi eri mieltä kanssasi!
Kiitokset menevät sitä yhteyttä pitkin riemulla ylöspäin silloin, kun olen jonkun ongelman saanut ratkaistua!
Se on yhtä tärkeätä kuin avun ja siunauksen pyytäminen.
"esille tuominen " ei kai ollut kritiikin kohteena, vaan tyrkyttäminen 'ainoana oikeana', sitä en muista sinulla havainneeni. Kaikkea hyvää sinulle, Anlis! - Samaa mieltä
Liisa S. kirjoitti:
varmaan olet oikeassa, Anlis, kirjoitat hyvin, enkä ole mitään tyrkyttämistä sinun viesteissäsi ikinä havainnut.
Totuutta en tiedä, mutta käsi kädessä Luojani kanssa olen elämäntietäni taivaltanut niin hyvinä kuin pahoinakin aikoina.
Sanoit: "Ei Häntä hyvinä päivinä tarvita!"
SIINÄ olen jyrkästi eri mieltä kanssasi!
Kiitokset menevät sitä yhteyttä pitkin riemulla ylöspäin silloin, kun olen jonkun ongelman saanut ratkaistua!
Se on yhtä tärkeätä kuin avun ja siunauksen pyytäminen.
"esille tuominen " ei kai ollut kritiikin kohteena, vaan tyrkyttäminen 'ainoana oikeana', sitä en muista sinulla havainneeni. Kaikkea hyvää sinulle, Anlis!muutama vuosi sitten täällä oli tyrkyttämistä niin
Että pitkiä raamatun kappaleita oli kopsattu tänne ja kaikille muillekin ikäpalstoille. - Muistetaan,
Samaa mieltä kirjoitti:
muutama vuosi sitten täällä oli tyrkyttämistä niin
Että pitkiä raamatun kappaleita oli kopsattu tänne ja kaikille muillekin ikäpalstoille.ne olivat aivan aukeaman pituisia, ja kaikilla ikäryhmillä vielä.
lapsi, jolla on turvallinen ympäristö, suhtautuu kaikkeen melko kritiittömästi ja uskoo kaiken hänelle kerrotun, hyvänä esimerkkinä sadut tai joulupukki, aikaa myöten kriittinen asennoituminen yltyy, eikä voi enää puhua lapsenuskosta.
- v.p.
fundsija kirjoitti:
lapsi, jolla on turvallinen ympäristö, suhtautuu kaikkeen melko kritiittömästi ja uskoo kaiken hänelle kerrotun, hyvänä esimerkkinä sadut tai joulupukki, aikaa myöten kriittinen asennoituminen yltyy, eikä voi enää puhua lapsenuskosta.
Mitä tarkoittaa, ettei voi puhua lapsenuskosta, paremminkin lapsen usko petetään, puhutaan joulupukista jota ei ole, mutta lapsenusko on kyllä ikuista.
Samat pelot helvetin tulesta ja samat toiveet taivaan iloista, kukaan ei niitä voi muuttaa kun ne ovat tuolla sisimmässä kultakirjaimin lapsuudesta asti olleet kuin vala jota ei voi rikkoa.
- Vanha palstalainen
Miksi uskoaan pitää perustella ja selittää.
Minulla on oma uskoni, olkoon se lapsellinen tai vain lapsen usko, ei ole mitään tarvetta selittää mihin uskon ja miksi.
Olen elänyt uskovaisessa ympäristössä, käynyt kuulemassa niin Jehovia, Helluntaiseurakuntaa, Vanha lestadiolaisia, Herännäisiä, ei körttiläisiä, kuunnellut alkuasukkaita ja katsellut heidän riemullisia tanssejana, käynyt kirkoissa eri puolilla, eri uskonsuuntien jumalista kuunnellut.
En selitä mihin ja miksi, mutta kukin tavallaan.
En kiellä uskonnoista puhumista, mtta juuri se oman uskon ainoana oikeana uskona julistaminen, se ei mielestäni ole edes kohteliasta.
Luku ja kirjoitustaitoisina meillä on mahdollisuus ottaa selvää mistä asioista tahansa, uskonnot mukaan lukien, ateisminkin perusteita voi tutkia, ja usko se on se ateismikin.
Ei aihetta selityksiin, eikä perusteluihin.
Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi, eli uskonnon vapautta edelleenkin.
En julista mitään uskontoa, enkä siteeraa raamattua, vaikka siitä opin lukemaankin, vanhan raamatun koukeroiset kirjaimet olivat ensimmäiset aakkoseni.
Ps. En ota kantaa uusiin kyselyihin, en keskustele uskonnosta tämän enempää.
On hiukan kiireitäkin omalle viikolle.- v p
tarkoitin herännäisiä, eli körttiläisiä.
- Ikävöimme...
Oletko Maalaismies?
- 4+13
Epäiletkö Maalaismiehen vaihtaneen sukupuolta?
- *Kukkahame*
Kun luin tämän ketjun eipä minulla ole mitään lisättävää, tässähän on kaikki se mikä minunkin elämääni liikuttaa ja kantaa.
On lupa elää ja omat ajatukseni ja toiveeni kantaa mukana, rauhoittua kun on tarpeen ja lähettää kiitokset sinne minne ne kuuluu.
Onko se ikä vai ikä ja kokemukset, niillä on voimaa kun vain annamme sydämestämme voimaa myös lähimmäisillemme, apu, kiitokset ja läheisyys yksinäiselle.- Liisa S.
Tekstisi kosketti minua hyvällä tavalla, kuten usein ennenkin olen kokenut. Tällä palstalla on todella hyviä kirjoittajia.
- *Kukkahame*
Uusi yritys.
Kiitoksen sanoistasi jo lähetin vaan eipä ilmestynyt sivulle.
Ajoin viirustorjuntaohjelman ja nyt tökkii, siispä yritän uudestaan.
Kiitos L.S!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss845850Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243497- 1562012
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2231938Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1681683Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2821475Voiko olla, onko se tosiaan niin että
Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵571011Metsa Man Extra kanava toimii hyvin
ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.21970- 64954
Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?
Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.109917