Tietojenkäsittelyn opetuksen taso Haaga-Heliassa

HHopiskelija

Olen huomannut, että oma armas opinahjoni Haaga-Helia on käynnistänyt jälleen markkinointikampanjan uusien opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Opiskelen kyseisessä laitoksessa - toivottavasti viimeistä vuotta - tietojenkäsittelyä työn ohessa, ja täytyy sanoa, että olen todella pettynyt koulutuksen tasoon. Jos en olisi näin loppusuoralla opinnoissa, vaihtaisin ehdottomasti koulua.

Syitä pettymykseeni on useita. Kurssitoteutusten taso on keskimäärin heikko, ajankäyttö on todella tehotonta ja asioita opetetaan hyvin pintapuolisesti. Paperilla samanlaajuisten kurssien todellinen sisältö voi heitellä aivan äärilaidasta toiseen: asiaa ei välttämättä ole kuin nimeksi tai sitten sitä on ladattu kurssille näennäisesti paljon, ja käsittely jää vain pinnan raapaisuksi. Ainakaan työn ohessa opiskelevalle HH ei tarjoa kunnollista vastinetta sille ajalle, jonka opiskelulle joutuu uhraamaan muulta elämältä.

Pari käytännön esimerkkiä varmasti valaisee tilannetta: tällä hetkellä minulla on menossa erääseen ohjelmointiympäristöön liittyvä kurssi. Jokaisen kolmen tunnin mittaisen "luennon" alussa kolmasosa ajasta uhrataan seuraavan (!) viikon etätehtävien läpikäyntiin ja sen varmistamiseen, että kaikki varmasti osaavat vastata niihin. Viikolle varsinaisesti aikataulutetun asian läpikäyntiin menee ehkä puoli tuntia, ja harjoitustehtävät ratkaistaan yhdessä copy-paste-tekniikalla. Kurssiin liittyy myös "harjoitustyö" - käytännössä siihen pitää itsenäisesti kopioida tunneilla tehty harjoitustehtävä ja tehdä siihen pari näennäistä muutosta.

Toinen hyvä esimerkki oli kurssi, jolla käsiteltiin it-arkkitehtuureita. Alalla työskentelevä opiskelukaverini ihmetteli etukäteen kurssikuvausta ja sitä, miten samalle kurssille on mahdutettu niin paljon asiaa ja laajoja kokonaisuuksia. No, kurssin opettaja ei käytännössä opettanut asioista mitään - tunnit vietettiin googletellen ja istuskellen ryhmätyön parissa, jonka lopputuloksena piti askarrella juliste. Vähän niin kuin peruskoulussa joskus aikoinaan.

Omat kokemukseni liittyvät vain tietojenkäsittelyn opetukseen, joten en tiedä, millaista touhu on muissa yksiköissä/koulutusohjelmissa. Toki opettajien ja kurssitoteutusten joukossa on ollut tähtitapauksiakin, mutta ne ovat olleet aivan liian harvassa. Halusin jakaa kokemukseni, jotta samaan koulutusohjelmaan hakemista harkitsevat tietävät, mitä on odotettavissa. Itse kadun sitä, etten tajunnut vaihtaa muualle huomattuani, mikä pelin henki HH:ssa on.

2

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A Tee Koo

Kuulostaisi tuo opetuksen taso ihan kuin nyky- yhteiskuntaa oltaisiin kaatamassa heikkolla opetuksella. Jonkun kiinalaisen tutkimuksen mukaan älykkäitä nuoria ei tule alueilta joissa käytetään paljon fluoria, että .. niin, turhaanko sitä liian tarkasti sitten mitään opettaakaan .. jos tuo teoria paikkaansa pitää.

• 745544646

Siis mä oon saanut käsityksen että tietotekniikan opiskelu on kaikkialla tommosta..? :( Että tietotekniikkaan on kaikkein helpoin päästä, on moneen kouluun tietotekniikan koulutusohjelmaan ihan todella alhaiset pisteet..

Niin porukka ei varmaan aina kaikissa kouluissa ole sitten hirveän motivoitunut opiskelemaan tietotekniikkaa..

Mutta se on todella harmi, kun tuolla alalla kyllä pääsisi oikein kunnolla menestymään, mutta suomessa nyt jotenkin toi tietotekniikan opiskelu on vähän kuin oltais jämähdetty 90-luvulle??? Tuolla on maailmalla googlet sun muut joihin noilla papereilla pitäis sit päästä.. Olen aina ollut sitä mieltä, että kannattaa jo opiskelujen alussa olla mahdollisimman urahakuinen ja hakea rohkeasti työharjoitteluihin ym ulkomaille.. WHATSAP, GOOGLE, kaikki he hakevat juuri nuoria osaavia rohkeita ihmisiä KESÄTÖIHIN ja muutenkin TYÖHARJOTTELUIHIN!!

Tuulta purjeisiin!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      4
      1644
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      116
      1623
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      243
      1149
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      919
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      856
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      835
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      827
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      823
    10. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      163
      819
    Aihe