Olen oppinut kutomaan villasukat punomo.fi -sivujen ohjeiden mukaan (http://teeitse.punomo.fi/cat/neulonta/asusteita_vaatteita/sukkaohje.html). Näissä ohjeissa kantapohjan kavennukset aloitetaan nurjalta puolelta.
Suurimmassa osassa villasukkaohjeita kuitenkin on ohjeistettu kantalapun kerrosten tekemisen jälkeen, että "neulo vielä kerros nurjaa". Näin ollen kantapohjan kavennukset ymmärtääkseni sitten aloitetaan vasta tuota nurjaa kerrosta seuraavalla oikealla puolella? Jos teen näin, niin sitten kavennysten jälkeen lanka jää työssä "väärälle puolelle" eli jos katson sukkaani ikään kuin se olisi jalassani, niin lanka jää nurjalla puolella työn vasemaan reunaan. Miten tästä sitten pitäisi jatkaa sivusilmukoiden poimimista ja neulomista? Ainoa vaihtoehto ymmärtääkseni on, että neulotaan koko kierros nurjalla puolella.
Pitääkö paikkansa? Eikö kantapään kavennukset siis ilman muuta kannata aloittaa nurjalla kerroksella?
Jos aloitan oikealla kerroksella ja kavennusten jälkeen neulon poimitut sivusilmukat nurin ja koko kerroksen nurjalta puolelta, niin jatkuuko koko sukka sitten jatkossakin nurjalta puolelta neuloen? Hieman hankalaa, kun teen palmikkosukkaa.
Olisin superkiitollinen jos joku voisi selventää näitä juttuja. Kiitos!
Kummalta puolelta kantapohjan kavennukset aloitetaan?
6
1954
Vastaukset
- -anne-
Itse aloitan kavennukset oikealla puolella ja näin ollen viimeinen kavennus tulee nurjalle puolelle. Näin on muistaakseni ohjeistettu kaikissa lukemissani ohjeissa. Enkä ole koskaan kuullut, että sukkaa neulottaisiin nurjalta puolelta eli itse ainakin jatkan kavennusten jälkeen neulomista ihan normaalisti oikealta puolelta. Eli ensin neulon kantalapun jäljellä olevat silmukat oikein, sitten poimin silmukat kantalapun reunasta, neulon kaksi odottamassa ollutta puikollista ja poimin taas silmukat kantalapun toisesta reunasta. Lopuksi neulon tälle viimeiselle puikolle puolet kantalapun jäljellejääneistä silmukoista jolloin silmukkamäärä tasoittuu.
Se kuinka paljon tuolla on lopputuloksen kannalta merkitystä kummalla kerroksella kavennukset aloittaa taitaa olla kuitenkin melko pikku juttu. - .........
Aloitan toisessa sukassa kantalapun tekemisen nurjalta, koska raitojen käännöskohta tulee molemmissa jalan sisäsivulle.
Kantalapun kavennukset teen aina oikealla puolella. Myös poimin oikealta. - kätevä käsi
Jos aloitat kavennukset oikealla kerroksella niin kavennusten jälkeen puikoilla olevilla kantapohjan silmukoilla neulotaan vielä kerros oikeaa niin että se lanka on työn oikealta puolelta katsottuna silmukoiden vasemmalla puolella, sitten poimitaan sivusilmukat, neulotaan puikoilla odottamassa olevat silmukat ja poimitaan toiset sivusilmukat.
Näin mulle opetettiin jo koulussa yli 40 vuotta sitten ja näin olen aina sukan neulonut :) - yksi kutoja
Itse aloitan aina ensimmäisen kavennuksen nurjalla jolloin sitä ylimääräistä oikeaa kerrosta ei tule. Ja ihan kelvolliset sukat olen aina saanut aikaiseksi.
- Sukka hukassa
Kiitos kaikille vastauksista! Joo, niin se varmasti on että perinteisten ohjeiden mukaan kavennukset aloitetaan oikealta puolelta, mutta mikään lukemani ohje ei ole maininnut siitä, että sitten kavennusten jälkeen niillä jäljelle jäävillä silmukoilla pitäisi neuloa se kerros oikeaa. Toki sitäkin vaihtoehtoa itse mietin, mutta koska ohjeessa ei sanottu siitä mitään, niin amatöörinä ajattelin heti, että olen tehnyt jonkin virheen. Tuo yhden "ekstrakerroksen" kutominen lienee siis jotakin "perimätietoa" kun sitä ei missään meinata kertoa, mutta kiitos kun jaoitte tiedon :). Nyt siis kantapäiden kimppuun! Tuolla ne jo odottelevat...
- 2+19
Silläpä sitä ei yleensä ohjeissa mainita, kun se kerroksen vaihtumiskohtahan yleensä on siinä kantalapun keskellä, joten sehän on selvä että nurjan kerroksen jälkeen pitää neuloa se oikea kerros, että saat jatkettua oikeinpäin sitä sukkaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819